sl 1 IER Een boom valt best te verhuizen Ouwe mopperpot werd grenzeloos populair 8 8fl. uit Al wilt Unheel bos kopen f Violet arson „Ik vind Ena nog steeds een geweldig mens" beleid iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiij liit ijkheden o.a. - muurcoating garantie COAT" VOOR JEUGD N ZEELAND Schappelijk i/sters Voor de bijl Met kluit Voordeel Per dozijn Avontuur IIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllilllllllllllllllllllllllBIfillBESSIIllSySBSBiBliailllIlIBBfilEEgliEIEBfillillIfilllSSII&llllllllllllBlIllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliyilllllllll Geweldig BBC-girl Pianiste Populariteit Enaaa door: Corn. Verhoeven Ij ijten, lusters, lomodes en i biblioteken. i groenten in dik 1 ste kwa- - Roex n\\ vrij DE STEM ZATERDAG 7 OKTOBER t972 m ?uur- en coupeenaag ichting richting ren vrijblijvend 3,25 _,EFOON 01600 - 41950 ■en (alle kleuren) N: eenbergen - 2 en 5 43. pverlening aan jongeren en Iers bij onbevredigende ge- i- en/of andere relaties. van de mogelijkheden t«t igen wij voor onze afdelin- gezinsvoogdij of voogdij. cademie of H.S.A. vereist. hebben een zelfstandig en er en worden verricht in rijkbegeleiding alsmede sultatie is aanwezig. rigerende subsidieregelingen iurg. an d. direktie, londense kaal 39, Inlichtingen over deze functies 1180- 8555. het moderne jwen als Verkooppunten ondernemers, =n, dat zij het Hinte). üiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiuiiuiiHUHiuiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiuu» De weg wordt breder. Een ongeveer 20 jaar oude kastanje met kluit verhuist naar de nieuwbouwwijk op de achter grond van de foto. Wilt u een heel bos ko pen? Een kleine vijfdui zend (5000) bomen van on geveer 10 meter hoogte? Bel dan maar even de Na tionale Bomenbank in Sliedrecht. Op het ogen blik heeft deze loot aan de stam van Mostert en De Winter Groenvoorzienin gen ongeveer 6000 bomen aan te bieden. Allemaal met kluit en van een aan vaardbare grootte. Want de Nationale Bomenbank handelt alleen in bomen die al jaren staan en om een of andere reden weg moeten. Sinds we zo bewust zijn van de waarde van een wat oudere boom, valt ook daar geld te verdienen. De Nationale Bo menbank weet dat maar over duidelijk na één jaar haar diensten te hebben aangebo den. De vraag naar langzaam- groeiende bomen (eik en beuk) is veel groter dan het aanbod. De behoefte aan linden, plata nen, essen, esdoorns en kas tanjes is groot genoeg om een handeltje in op te zetten. De nationale boom bij uitstek de populier gaat altijd wel van oe hand. Had men vorig jaar 300 bomen aan te bieden, nu is het al het 20-voudige. Uitgangspunt voor Mostert en De Winter Groenvoorzie ningen was dat men zag hoe bomen die juist na jaren een beetje omvang hadden gekre gen zonder meer voor de bijl gingen. Op andere plaatsen werden dan diezelfde soort bomen neergezet om in vele tientallen jaren te bereiken wat die omgezaagde al was. Grondgedachte: er worden da gelijks de mooiste bomen ge kapt zonder dat dit nodig is. Het is algemeen bekend dat gezonde „oude" bomen kunnen worden weggehaald en elders opnieuw geplant. Er is vraag naar die „oude" bomen omdat Aaivzipn de zuurstofproduktie vele hon- 1 derden keren groter is dan die van kleine bomen, of omdat een grotere boom beter oogt. Om die twee uitersten, hakken en planten, tot elkaar te bren gen werd de Nationale Bo menbank opgericht. brugd moet worden, komen r'e kosten tussen de 500 en 100C gulden per exemplaar. Een administratiepunt waar gemeld kan worden dat be paalde bomen moeten ver dwijnen; terwijl andere men sen kunnen vragen of er ze kere bomen aangeboden wor den. Die laatste groep moet dan de verhuizing voor zijn rekening nemen. Wat wel eens in de papieren kan lopen want een boom-met-kluit weegt tussen de 1 en 4 ton en meer dan één tegelijk kan er niet worden verplaatst. Afhanke lijk van gewicht van de boom, van de moeite bij het uitgra ven, van de afstand die over- Wie dat kan betalen? Ieder een, als je zegsman H. H. van der Hof van de Nationale Bomenbank mag geloven. „We krijgen veel gemeenten en projectontwikkelingsmaat schappijen. Die kopen dan een aantal volwassen exemplaren en zetten die in een verder kale nieuwbouwwijk neer. Dat geeft meteen een beetje aan zien. En voor de kosten hoeft men het niet te laten als je het geld voor tien tot vijftig bomen deelt op het bedrag voor zo'n hele wijk; dan zit je relatief gezien aan een mi nimum". Toen men begon met de Bomenbank was het seizoen van verplanten al bijna be gonnen. Want ook daar heeft men mee te maken. De win termaanden zijn het allerbeste om bomen te verkassen. Daar bij werkt men inmiddels met het voordeel dat men bomen heeft aangeboden gekregen die over enkele jaren weg moeten met het gevolg dat ze rondom van een ring met zand worden voorzien en niet verder in de breedte gaan wortelen, maar als het ware in hun eigen kluit, waardoor ze gemakkelijker verplaats baar worden. Rijkswaterstaat en Provin ciale Waterstaat weten welke plannen weer het verdwijnen van een stuk groen terwille van autoweg, vaarroute, dijk verhoging ten gevolge heb ben. Van der Hof: „In de eerste plaats doen we dan moeite om die boom op zijn oorspron kelijke plaats te laten. Als het niet per se moet, komen we er niet aan. Wanneer er geen mogelijkheden zijn zoeken we naar een oplossing om het groen in die omgeving te hou den. Als ook dat niet kan, wordt het een grote verhui zing." Voorbeelden: de eeuw oude taxus die van het ter rein van de gesloopte Konin- ginnekerk- in Rotterdam, ver huisde naar een nieuwe be jaardenflat om daar de tuin wat meer „body" te geven. De kastanjes die van Zevenhui zen in Zuid-Holland overgin gen naar Tilburg. En dan alle bomen (van populieren tot en met eiken) die werden neer gezet in nieuwbouwwijken in Schiedam, Leusden en Maarn. Negentig procent van de bomen overleeft het avontuur. Door een aantal redenen. Al lereerst wordt de boom ge keurd voordat hij wordt uit gegraven. Alleen exemplaren die kerngezond zijn, komen in de registratie van de Nationale Bomenbank. In de tweede plaats wordt het nieuwe bedje voor de boom met grote zorg gespreid: mest en aarde uit de oorspronkelijke omgeving moeten maken dat hij zich meteen op de nieuwe plek „thuisvoelt". Een zorgvuldige snoeiing maakt tenslotte dat de operatie een minimale kans op falen in zich bergt. Na de projecontwikkelings- maatschappijen en gemeenten (die de bomen meestal per do zijn inkopen), volgen nu schoorvoetend de eerste parti culieren die niet het geduld willen opbrengen om een klei ne boom groot te zien worden, maar meteen iets van afme ting verkiezen. Van der Hof tenslotte over de 5000 populieren: „Dat is een tot verdwijnen gedoemd bos op de grens van Brabant en Zeeland. Door het aantal en doordat populieren gemakke lijk te verhuizen bomen zijn, kunnen we ze aanbieden tegen de lage prijs van ongeveer 160 gulden per stuk inclusief een transport van ongeveer 50 kilometer. Mits er 100 tegelijk worden afgenomen". Weet u nog steeds zeker dat u geen bos wilt kopen? Tekst: Bert Bakker Vanavond hervat de VARA „Coronation Street", een serie van Granada Television, die de Britse kijkers al twaalf en de Nederlandse al vijf jaar aan het toestel ge kluisterd houdt. Een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste steun pilaar van het nog steeds niet aflatende succes is de figuur van Ena Sharpies, een creatie van de actrice Violet Carson. Met haar hadden we in de studio's van Manchester een gesprek. Laat ik de grootste gemeen plaats die de showbusiness- literatuur rijk is, nog maar eens van stal halen: ze is on danks haar enorme succes heel eenvoudig gebleven. Het is na melijk zo. Violet Carson is de eenvond zelve; al kent ieder een haar dankzij haar vertol king van Ena Sharpies in de langspeel-tv-serie „Corona tion Street". Het Italiaanse blad „II Gior- no" heeft eens over Ena ge schreven dat ze bekender is dan de Britse eerste minister. Desondanks is ze heel mak kelijk bereikbaar, staat ze on middellijk een interview toe en beantwoordt ze elke vraag. Ze is zelfs niet te beroerd om een kop koffie voor me te ha len onder het motto „dan kunt u even uw aantekeningen bij werken". Violet is een gewel dige vrouw en heel charmant voor haar ongetwijfeld hoge leeftijd. „Ze moet in de zeven tig zijn", verklapt de pers dienst van Granada Televi sion, „ik ben boven de 21", zégt ze zelf als antwoord op de vermoedelijk al vele malen gestelde vraag. symfonieën vertolken, maar ook hele opwindende muziek jes waarmee ik toen westerns begeleidde". Ze trouwde in september 1926. Twee jaar later werd ze we duwe, waardoor ze opnieuw genoodzaakt was als pianiste de kost te gaan verdienen. In 1935 maakte ze haar eerste radio-optreden. Ze zong -er toen ook bij, zowel populaire deuntjes als Italiaanse opera aria's. In de oorlogsjaren trad ze overal in het land voor de militairen op en werd ze een idool van de jeugd dankzij haar rol van „Auntie Vi" in het kinderuurtje van de BBC. De actrice Violet Carson. Violet Carson werd in> Man chester geboren in een een voudige wijk, waar elk straatje zo als lokatie voor Coronation Street gebruikt had kunnen worden. Toen ze drie was be gon ze piano te spelen, toen ze acht was kreeg ze haar eerste pianoles. Zeven jaar later waagde ze. haar kans toen, een plaatselijke bioscoop dringend om een pianist verlegen zat. „Ik beleefde daar twee gewel dige jaren", herinnert ze zich nu, „Daarna speelde ik in an dere bioscopen. Daardoor heb ik alles leren spelen. Ik kan Ook na de oorlog werkte ze veel voor de BBC, eerst in een populair quizprogramma en pas veel later als actrice. Spre kend over die tijd, zegt ze nu: „Ik was een echte BBC-girl. Ik vond het dan ook maar niks toen ik een aanbod kreeg van de onafhankelijke televisie maatschappij om voor hen te gaan werken. Ik liet het afwe ten onder het motto dat ik geen tijd had. Drie weken la ter kreeg ik een SOS-telegram uit Manchester of ik toch asje blieft wilde komen. Enfin, ik ben gegaan en heb een came ratest gemaakt. Toen ik thuis kwam heb ik gezegd: ik ben bang dat ik deze rol krijg". Violet heeft de rol van Ene Sharpies inderdaad gekregen hetgeen nu, zegge en schrijve twaalf jaar later, in het geheel niet door haar wordt betreurd. Ze zegt: „Vaak vragen ze me of ik het moeilijk vind deze1 rol te spelen. Ik zeg altijd 'nee. want ik ken Ena al m'n hele leven. Van het begin af aan heb ik niet echt hoeven te ac teren om Ena gestalte te ge ven. Daarom kwam ik inder tijd ook moeiteloos door de selectie, want ik was in wezen echt niet beter dan de andere 23 kandidaten". Eind 1960 verscheen „Corona tion Street" voor het eerst op het scherm. Ena Sharpies was spoedig een van de populairste figuren en ze zou dat tot op de dag van vandaag blijven. Al zegt Violet als ik haar vraag of dat inderdaad zo is, heel bescheiden: „Dat weet ik echt niet". Perschef Norman Frisby zegt echter: „Als er een krant komt voor een verhaal over „Coronation Street" en ze wil len er een exclusieve foto bij hebben, dan nemen ze altijd Ena. Zij is representatief voor onze serie, dat valt niet te ont kennen". De populariteit van Ena werd ook op andere fronten over tuigend bewezen. In oktober 1965 mocht Violet Carson uit handen van de koningin de or de van het Britse rijk ontvan gen. Ze kreeg de persoonlijke complimenten van Harold Wil son, toen die premier was en er werd door de bekendste ro- zenkweker van het land een nieuw soort naar haar ge noemd. Een ander voorbeeld: toen Ena eens een kritische opmerking plaatste over „het buurtwinkeltje" diende de vakbond officieel een klacht in. En toen ze met enkele medereizigers protesteerde te gen het feit dat de trein van Manchester naar hun woon plaats Blackpool zo vaak ver traging had, haastte de Britse spoorwegen zich met de ver zekering dat het niet meer zou voorkomen. Wellicht is dat alles mede oor zaak van het feit dat Violet Carson nog steeds enthousiast is over haar rol. „Ik vind Ena nog steeds 'n geweldig mens", zegt ze. „Ik denk dat er wel iets van mezelf in zit, al bezit ik zelf niet de moed die Ena heeft. Daarom is die ouwe mopperpot ook zo populair, denk ik. Ze mag dingen zeg gen die veel vrouwen graag zouden willen zeggen, maar niet durven. Ena is een stuk autoriteit. Ze vertegenwoordigt ouderwetse waarden en een discipline die vandaag de dag is verdwenen. Het gekke is dat ik ontzettend veel brieven krijg van jonge mensen die mij om advies vragen. Voor hen heeft Ena blijkbaar iets dat ze bij hun eigen ouders niet kun nen vinden". Violet Carson krijgt ontstel lend veel brieven. Ook uit Ne derland. „O ja", zegt ze, „ze ker zes in de maand. En echt niet alleen met verzoekjes om foto's met handtekening. Laatst kreeg ik een hele lange brief in het Nederlands ge schreven. Dat was nog nooit eerder voorgekomen. Ik heb hem laten vertalen. Een vrouw met ernstige zorgen had een complete levensbeschrijving aan mij gestuurd". Violet kan ook aan andere din gen merken dat ze letterlijk grenzeloos populair is. Ze ve'r- telt: „Ik was op vakantie in Italië en werd midden in Rome aangehouden door een voorbij ganger. Het bleek een Neder landse vakantieganger te zijn die mij herkend had en die me met alle geweld een hand wilde geven. Soms is al die be langstelling wel eens verve lend .Al zet ik een donkere bril op, waar ik me ook ver toon, schreeuwen de mensen Enaaa tegen me". Tekst: Tom Smeets Foto: Granada Television Al weken lang is in de omgeving waar ik werk een discussie gaande over de godsdienstleer. Nu is die altijd al een geliefd onderwerp voor felle disputen en zelfs moordpartijen ge weest, waarschijnlijk werkt hierin een soort van natuur wet door die ons voorschrijft onze grootste zekerheden te localiseren op een terrein waarvan onze kennis het kleinst is en er met betrek king tot onze meest dubieuze stelligheden de grootste into lerantie op na te houden. Wie nu al boos wordt en mij ver wijt een verdorven scepticus te zijn, geef ik onmiddellijk gelijk, maar hij bewijst daar mee het mijne. In dit geval komt daar nog iets bij, namelijk de macht van Rome, het centrum van de ortho doxie. In Rome is besloten dat een cursus godsdienstleer die door veel deskundigen is sa mengesteld en op veel scholen gebruikt wordt, onmiddellijk uit de circulatie genomen moet worden. De bisschoppen, die niet zo enthousiast zijn over de inhoud van de cursus, staan voor een moeilijke beslissing. De ervaring leert intussen dat bisschoppen die voor een moeilijke beslissing staan en die niet kunnen uitstellen, in de geest van Rome beslissen. Maar intussen gaat de discus sie haar gang: zij is door geen beslissing ongedaan te maken. Er zijn mensen die Rome steunen ofwel omdat zij willen gehoorzamen ofwel omdat zij de cursus slecht en ketters vin den. Tegenover hen staan de genen die de cursus willen handhaven hetzij omdat ze niet willen gehoorzamen, het zij omdat ze de cursus goed vinden. De laatste mogelijk heid vermeld ik alleen volle digheidshalve, want ofschoon dit de enige redelijke over weging lijkt om de cursus te handhaven heb ik haar nog niet vernomen. Het schijnt om iets anders te gaan, zoals dat gewoonlijk gebeurt bij discus sies. Het voorwerp van de twist wordt buiten beschou wing gelaten en de twist gaat onbelemmerd zijn gang, vol gens vaste wetten. Dat „andere" noemen ze beleid. Rome, aardig op weg een symbool van het kwaad te worden, handelt ondemocratisch, achter „onze" rug om. En daarmee is het oordeel geveld, want onde mocratisch en slecht zijn twee woorden voor hetzelfde. Ik geloof, zeg ik er haastig bij, dat dit op het gebied van be leid wel zo ongeveer waar is. Beleid hoort democratisch te zijn. Maar ik vind het een beetje griezelig om alles wat met de kerk en het geloof te maken heeft als een zaak van beleid te zien. Beleid heeft te maken met wat in onze macht ligt: kerk en geloof danken hun specifiek karakter hier aan dat ze te maken hebben met wat niet in ónze macht ligt. Voor zaken die in onze macht liggen en om beleid vragen hebben we geen kerk nodig. De autoritaire, dus we reldse, kerk en degenen die tegen haar maat regelen protesteren, hebben in elk geval dit gemeenschappe lijk. dat zij de waarheid en het heil, ommaar een paar klei nigheden te noemen, als een object van beleid beschouwen. De twist over de vraag of dit beleid dan democratisch of monarchistisch moet zijn, van het basisvlak naar de top of van de top naar het basisvlak moet worden doorgespeeld, is in het licht van deze funda mentele vergissing van geen enkel belang en heeft met de kerk niets te maken. Bij zo'n twist vraag ik mij dan ook altijd af in hoeverre zij geïnspi reerd wordt door een oprecht geloof in iets anders dan de mocratie of een andere vorm van bestuur. Omdat ik een scepticus ben, heb ik de nei ging te denken dat het geloof hierin geen rol speelt, dat men hiervan moet afzien en al een flinke heiden moet zijn om van zulke punten een zaak van politiek en beleid te ma- ken.De heidenen wonen in Nederland en in Rome. Hun gemeenschappelijk en een drachtig beleden heidendom bestaat hierin dat zij alleen in hun macht geloven. Over de uitoefening daarvan verschil len de opinies. Dat die macht wordt uitgeoefend over ge loofszaken maakt voor hen weinig verschil. Het kon even goed over iets anders gaan. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 17