ERKOOP EN Hulst in de kunst O, aarde mè a duzend borsten" Steendood of levenstekens Serge als Jezus start kunst cultuur om 9.00 uur worden met ntie verkocht nd door e Reimerswaal aterschap er Ambacht •REDA xpositie oek orm Dieven in Nigeria worden zonder pardon gefusilleerd Opschorting van proces over Pentagon Papers CHINEZEN ZIEN RUSSEN MET VOLDOENING UIT EGYPTE VERTREKKEN F E LIX TI M ME RMANS' ALL IET J Vrijdag 28 juli 1972 d 15 gemeente Reimerswaal maakt loening aan artikel 15 der ont- 'druk van het in de Nederlandse uni 1972, nr. 109, gepubliceerde In 26 mei 1972 nr. 59, houdende ercelen tot onteigening ten al| oeve van de aanleg van het i indhoven-Breda-Vlissingen-Bres- tswegenplan 1968, nr. 58) tussei |,68) en de Smokkelhoekweg (km van een tunnel onder het Kanaal met bouwdok, werkterrein a van het maken van een binnen- i> van de aan te leggen weg tussen het Kanaal door Zuid-Vevelani Inendijk van de Willem-Annapui- n ander met bijkomende weria tiers waal en Kapelle, van 2/juli 1972 ter inzage van een iedstis [tarie van de gemeente. meester van Reimerswaal, MR. C. PIJL HOGEWEG, uur van het waterschap Axeler ;r openbare kennis rste kamer uit Gedeputeerde and ter behandeling van admi- hillen aan de beslissing van dat orpen is beschikt op een be ll. Kerckhaert e.a. d.d. 28 fe rn het besluit van het dagelijks t waterschap Axeler Ambacht ;r 1971 no. 1323 waarbij afwij- likt op het verzoek om ten aan- 'ing van geschot het zogenaam- ysteem in te voeren en overi- tende bezwaarschrift tegen de et geschot voor het jaar 1971 k werd verklaard, ft van bovenbedoelde beschik- lelanghebbenden, ingaande 28 rende 30 dagen ter inzage is (ie Griffie van het waterschap, Axel. t dagelijks bestuur voornoemd, P. van Hoeve, dijkgraaf. J. W. Kusee, griffier. RASTER, het drie-maande lijkse literaire tijdschrift, ver dwijnt. Er verschijnen nog twee afleveringen. In '73 is het met Raster gebeurt. De éénhoofdige redactie, H.C. ten Berge, ziet het voor zichzelf niet meer zitten. DE DOOD in de Beethoven- straat gaat de nieuwe film he ten, waarvan de verfilming door Fons Rademakers deze week in Amsterdam is begon nen. Scenario Hug-o Claus. Na zes weken in Nederland en twee in België moeten de op namen gereed zijn. Bryan Marshall en Alexandra Ste wart spelen de voornaamste rollen in Because of the catu.' de oorspronkelijke titel van het boek van Nicholas Free- ling, dat model staat. OPSTAND en Onafhanke lijkheid is de titel van een boeiende expositie in de Au gustijnenkerk van Dordrecht. Een verzameling gravures, kaarten, gebruiksvoorwerpen, penningen en wapans uit het eind van de 16e eeuw. Alles ter herinnering aan de eerste vrije Statenvergadering, 400 jaar geleden. Wie meent dat kunst geen verkoopbaar produkt is, vergist zich. Je moet dan maar eens een wandeling maken door het Zeeuwsch-Vlaamse HULST Het aantal plaatsen in dit mooie stadje, waar geëxposeerd wordt is bijna evenredig met het aantal sex-shops ter plaat se. In café DE STER hebben Jan Thuy uit Hulst en Kees Veraart uit St. Jansteen foto's opgehangen. Heel aandoenlijke amateuristische plaatjes van bomen en luchten uit Zeeuwse dreven. Er is zelfs een heuse collage bij. Er hangt nog een schilderij van een vliegende tij ger, voorzien van een haken kruis. ondertekend met Willi am. De betere portretten van fotograaf Nelemans blijken tot de vaste inventaris te behoren. En in augustus ko-mt beroeps fotograaf Bob exposeren. Zijn achternaam is de vriendelijke vrouw van eigenaar Jacques Polfliet vergeten. „Och het zijn zo bekende jongens uit de buurt", vertelt ze, „die met hun werk het interieur komen opsieren. Dat is wel fijn. De klanten, vooral Belgen en toe risten kijken ernaar. Een trek pleister." Hulst is een dooie stad. vindt ze, en van de vreemdelingen moet je het hebben. In restaurant HET VOSKE is eigenaar C. Bruyns al gerui me tijd met de Zeeuw Hugo Mesters in zee gegaan. Zijn gemakkelijk geschilderde olip- doekjes hangen tussen de -mos sel-etende klanten. Hugo heeft, naar zijn zeggen, veei succes; Bruyns bemiddelt zo nodig ook bij de verkoop. Het slaat aan bij de bezoekers; „Verrek, da's leuk", hoort hij vaak zeggen. „Och ik heb er zelf niet zoveel verstand van", vindt hij, „maar ik ben bereid twee tot drie maal per jaar een exposant gelegenheid te geven in mijn zaak. On langs had Hugo mij een jonge kunstenaar op het dak ge stuurd. Hij maakte kunst, zei hij. Dat zal wel. Ik had ook niets tegen die jongen, maar ik moet geen half naakte be nen aan mijn muur. Dat past niet bij de standing van mijn zaak." H. de Koning van cafetaria MALPERTUUS, die met foto's van Eric Ossewaarde de wan den boven de dampende frites heeft bedekt, kijkt ei weer anders tegenaan: „Een leuk onderwerp voor gesprek, wan neer ze zitten te wachten op de frites. Ook al hing er een oude fiets... Bovendien blijven de mensen voor de ramen er naar staan kijken en komen dan binnen. Och, hoe kom ik eraan? Ik zag de foto's in Axel, hé, en dacht, dat is wat voor mij. Ja, de foto's kunnen ook gekocht worden, maar mensen kopen niet zo gauw foto's. Eric is hier een bekende fotograaf in de buurt," Aardi ge prenten van o.a. Antwer pen, Hulst, Terneuzen, maar ook wajangpoppen, zwanen etc. hangen er; Zeeuws in kort bestek. „Het mooiste vind ik dingen, waar de mensen uren over kunnen praten en dan nog niet weten wat het is", zegt de Koning. Op de foto's van Ossewaarde kun je pre cies zien wat het is. In hotel INTERNATIO NAAL (v.h. Graan-beurs) wor den ook regelmatig exposities gehouden. Op dit moment zijn de grote zalen leeg; althans van kunstwerken. Erik Ter louw en Krijn Scheepmaker hadden er onlangs 45 werken opgehangen en daarna trok de Amsterdamse mevrouw Neve- Diks grote aandacht met haar oliedoeken. In het najaar, ver telt directeur E. Wauters, komt Maurits Rousseau, waar van hij me zijn kaartje over handigt. Daarop staat dat hij kunstschilder is in het Belgi sche Strombeek-Bever en o.a. het Laureaat der Nederlanden, het erediploma van Barcelona en de Medaille d'argent Ville de Paris behaalde. John Schuddeboom staat ook nog op het programma in d-it restau rant, waarvan de eigenaar me uitvoerige dossiers voorlegt over zijn proces met de ge meente over koop en ver koop van zijn bezittingen. Hij voelt zich grotelijks bedonderd door de vroede vaderen van Hulst. Maar er komen steeds meer mensen naar zijn restau rant om te eten. Een kunst schilder bestelt er voor 70 krab, biedt zijn kaartje aan en vraagt of hij mag exposeren. Uiteraard mag dat, want Inter nationaal wil een Hulst-die nende functie hebben. Even oversteken naar het stadhuis, waar in de BUR GERZAAL een officiële expo sitie is. Onderweg op de par keerplaats tracht een jonge man me een gouden horloge te verkopen. Maar ook in de bur gerzaal blijkt er niet alles goud wat er blinkt. Doeken van Jan en Marianne Colsen, Jac de Jonge, en P. C. Brak man. Landschappen, stillevens, bergbeekjes favoriet. Alleen een paar melancholische doe ken van Marianne Colsen kun nen me bekoren. En verder zie ik de haven van Yerseke. Hontenisse en de Oosterschei de liever echt dan via de doe ken van De Jonge. Maar het Belgische publiek zal het alle maal wel schoon vinden. Lest best: dat is boekhandel VAN GEYT. Die heeft een naam hoog te houden. En het moet gezegd: hij doet dar trouw. Nu hangt er een groot aantal oude kaarten, voorna melijk van Zeeland. Daarach ter staan namen van Blaew, Mondius-Mercator, J. Luycken e.d. Daar zijn erg fraaie bij. De prijzen lopen van f 5 tot f 450. Ze gaan grif van de hand. Tussendoor staat fraaie kera miek, vol humor en verfijnd van vorm. Lekker gek soms en boeiende organisch van vorm. Je kunt daar geen bief stuk of frites bij krijgen, hoogstens een boek aanschaf fen uit de winkel. Maar op de deur staat „vrije toegang" en die moet u dan maar nemen, want daar zult u geen spijt van hebben. H.E. „Ik verlang er absoluut niet naar 30 miljoen dollar te be zitten. Dat is eerlijk waar. Ik ken niet veel mensen met zo veel geld die gelukkig zijn". Dit is een van de redenen waarom Sean Connery zweert dat hij geen James Bond meer zal spelen. Grote rijkdom kan hem niet verleiden. „Als het Dow Jon'es gemiddelde twee punten daalt, betekent dat een ramp voor je". Connery wil ook van James Bond af omdat hij andere, meer eisende rol len, wil spelen. Wat 007 be treft, zegt hij „Ik heb aand'eel geleverd. Laat anderen het nu maar eens proberen". Comnery mag dan geen 30 miljoen dollar rijk zijn, hij leeft er goed van. Zijn huis in Londen is een prachtig inge richte dubbele flat die uitziet over de Thames. De 41-jarige Schotse acteur gaat met vakantie naar Spanje na afloop van de verfilming van „Something like the truth", De film is een mis daad-verhaal, maar zijn rol er in lijkt niet op die van James Bond. Connery speelt een veel geplaagde Londense recher cheur, zonder de glamour dio Bond kenmerkte. „Diamonds are forever" werd gemaakt in 18 weken en kostte 6,5 miljoen dollar „Something like thé truth" werd verfilmd in 28 dagen voor 1 miljoen dollar. „Dat is redelijk", zegt Con nery, „als je Sidney Lumet als regisseur kunt hebben, en mij zelf: Trevor Howard, Vivian Merchant en Ian Bannen in een film die niet meer dan een miljoen kost dan kun je er niet op verliezen; alleen de televisierechten brengen »1 meer op". „Something like the truth" is de eerste film van Conne- ry's eigen maatschappij „Tan- tallon". Later dan de meeste beroemde filmspelers is Con nery ertoe overgegaan een ei gen maatschappij op te rich ten. Jezus oefent de eerste danspassen. Dat is dan in de rockmusi- cal Godspell, die op 24 augustus in Den Bosch de landelijke première krijgt. Serge Henri Valcke, die de wat clowneske Jezusrol heeft: ,Ja, de bijbel is inderdaad een gesloten boek voor me en zal "dat ook wel blijven. Daarom is deze rol nogal moeilijk voor me. België, waar ik woon, is rooms katholiek. Dat betekent niet veei voor me, want ik leerde de keerzijde daarvan kennen. Ik huldig een andere levensfilosofie: leven bij de dag. Maar mijn vereenzelviging met de Jezusrol groeit; 't komt. Jezus is in deze musical een onschuldige, naïeve jongen, par don.... Als je een christelijke levensvisie hebt, zal dit Godspell je wel iets doen; voor de anderen is het een leuk spektakel. De muziek is goed geschreven; commercieel. Het zal moeilijk zijn" Serge, die uitstekend Nederlands spreekt heeft soms wat moeite met „het" Nederlands van het script. „Een uitdrukking als „op je qui-vive zijn" klinkt afschuwelijk in mijn oren". Het woordje „schiep" levert moeilijkheden op etc. Hij is altijd Frans opge voed, maar zijn ganse familie is puur Vlaams". Hij was al eens op tournee met de koninklijke Vlaamse schouwburg en de Brusselse Opera door heel Nederland. Hij onderneemt alles. Is juist terug van filmopnamen van de Belgische-Italiaanse co- als enige Vlaming had ik wel een aardige rol tussen al die Ita- produktie The Killer is on the phone. „Niet zo interessant, maar lianen". Behalve toneel en ballet, ontwerpt hij decors en vooral kostuums. Zo ontmoette hij Adriane Brine (Globe), die in Brus sel Home regisseerde. Via hem kwam hij bij de audities van Godspell. Nu woont hij tijdelijk in Amsterdam („nog zonder bed en gordijnen") voor de repetities, die vanaf 7 augustus in Den Bosch plaatsvinden. „Olala, Amsterdam een gevaarlijke stad", zegt Jezus. Gelooft hij in Godspell? Antwoord; „Ik geloof in de anderen; er is grote inzet". H. E. Over de dood praat je niet. In oins land wordt die jaarlijks onder anderen afgekocht met twintig tot veertig miljoen gulden aan grafstenen. En hoe? Naar keuze uit een cata logus, die er vijftig jaar gele den ook al zo uitzag. Het den ken over de dood heeft stilge staan; taboe. Illustratie; de grafstenen. Architect A. van den Meir- acker uit Breda heeft de laat ste jaren veel over de dood nagedacht. Niet omdat hij al zo oud zou zijn. maar omdat hij werkt aan de reconstructie van kerkhof Zuylen ter plaat se. „Weten waarmee je bezig bent, is het wezenlijke", zegt hij. Dat geldt ook voor de begrafenisonderneming, de fa milie, de steenhouwers... Be graven is verzand in ambtelij ke gebaren en taboe. „We moeten de dood weer tot een deel van het leven leren ma ken; integratie is nodig", denkt hij hardop. Het grafte ken moet daarvan getuigen. Samen met het kerkhofbe- stuur en steenhouwers is hij al jaren bezig een nieuwe visie op te bouwen. Nadat het hoofdbestuur van de Neder landse Natuursteen Bond er zich mee bemoeid had en weer liet afweten werd een beeldend kunstenaar ingescha keld. Martin van Opdorp ont wierp alternatieve mogelijkhe den, die de steenhouwers aan het denken zouden moeten zetten. Sommige ervan begon nen anders te werken (zie fo to's). „Dat is het nog niet", zegt v. d. Meiracker, „maar ik ben blij dat er een kentering komt. Er zouden zich nog veel meer kunstenaars mee moeten bemoeien als begeleiders. Maar ze verdommen het, om dat ze te hoog op de troon zitten". Een van zijn wensen is dan ook de relatie beelden de kunstenaars en steenhou wers verder uit te bouwen. Er zal, voor zover mogelijk, een veel persoonlijker relatie moe ten, komen tussen degene, die de grafsteen maakt en de na bestaanden", meent hij. „Een bewust persoonlijke keuzepatroon is angstig klein geworden in deze tijd", zo betoogt Van den Meiracker. „Veel te veel wordt daardoor onpersoonlijk. Het authentie ke, unieke, persoonlijke van het menszijn wordt dikwijls duidelijk na het beëindigen van het natuurlijke, tastbare, „gewone" leven. Mogelijk kan deze duidelijkheid een aanwij zing zijn bij de markering van het graf". Zijn streven is om samen met anderen bewust een visie op te borfwen over „We noemen het „creatieve ontspanning"; vingerschilderen en keramiek op volksuniversi teiten, tropische vakanties, grote sportieve excursies naar verre gebergten en d'e zonnige stranden van de aarde. Maar het is, zoals onze seksuele ver langens, een kostbaar toevoeg sel aan de carrièristische top prestatie: de prijs die gaat naar de afhankelijke huur ling". (Th. Roszak) het leven, dat iedere dag een beetje sterven is. Op deze wij ze, hoop hij, ontstaat er een grotere betrokkenheid bij dit gebeuren bij kunstenaars, steenhouwers en iedereen, die met de dood te maken krijgt. Mogelijk worden dan de graf tekens weer levenstekens op begraafplaatsen, die een echte gemeenschapsfunctie krijgen. H.E. Twee pogingen van steenhouwers om de grafsteen uit het gewoonte-gebaar te halen. Bijbelse romans en films: houd je hart maar vast. Door gaans gedramatiseerde roman tiek. Een verrassing, in de goede zin van het woord, is daarom het boek van DAN JACOBSON: DE VERKRACH TING VAN TAMAR (uitg. Meulenhoff-f 14,50). Het geno men thema is mogelijk (weer) pikant. Samuel 13, waarin Da vids zoon Amnon zijn zuster Thamar verkracht. Daarbij speelt zijn vriend Jonadab een dubbelzinnige rol. Ook Absa lom komt in dit hoofdstuk voor. In dit boek ligt Jonadab, vanuit zijn eeuwenoude graf de geschiedenis nog eens te overdenken, waarbij blijkt, dat hij in zijn rustplaats niet stil gelegen heeft, maar veel gelezen heeft tot de modernste gedragspsychologie toe. De in Loniden levende Zuid-Afrikaan Jacobson is er wonderlijk in geslaagd om een stuk „bijbel se geschiedenis" uitstekend te karakteriseren. Natuurlijk een persoonlijke interpretatie van de motieven, die David, Tha mar, Absalom, Amnon en Jo nadab bewogen hebben om op deze wijze geschiedenis te ma ken, maar zeer geloofwaardig en boeiend. David getekend als een ijdele sluwe oude man, die zichzelf misleidt in macht strijd gewikkeld met zijn „linkse" zoon Absalom is ei genlijk het décor waarbinnen zich de verkrachtingsgeschie denis afspeelt. Het is wonder lijk hoe Jacobson de intrige van dit familiedrama gemoti veerd in elkaar gestoken heeft, waarbij Amnon als „de beste vriend" van de sluwe Jonadab, als held, schurk en tragische clown optreedt. Een goed boek om nadenkend te lezen. H.E. LAGOS (AP) Wat er moet worden gedaan met lie den betrapt bij het plegen van gewapende roofovervallen is in Nigeria geen probleem. Zij worden in het openbaar te rechtgesteld in de grote ste den, en duizenden mensen gaan er naar kijken met een soort van „grimmige voldoe ning". Op 22 juli werden in Port Harcourt in hel zuiden 14 te rechtstellingen uitgevoerd. In minder dan twee jaar zijn er in Nigeria nu 170 dieven in het openbaar gefusilleerd. De kranten publiceren elke keer foto's van terechtstellin gen waarop men dan de do den, door kogels doorzeefd, haarfijn kan zien zoals ze te gen de touwen hangen, die achter hen waren gespannen voordat het bevel „vuur" klonk. In de tekst bij de foto's ontbreekt het als regel ook niet aan tal van akelige bij— zonderheden over de terecht stelling en de erop volgende doodsstrijd. Een r..k. bisschop in Lagos heeft gezegd dat het in ex treemanti-sociale gevallen .-.onvermijdelijk is" dat primi tieve maatregelen als de te rechtstellingen moeten worden genomen. In Nigeria worden de men sen gedood voor diefstallen van een klein bedrag tot aan bankovervallen. Er wordt ge roofd op wegen, in dorpen in kerken en zelfs op volitiebu- reau's. Er worden fabrieken en winkels geplunderd en tot de slachtoffers op straat en thuis die men doodschiet, dood steekt, doodslaat of in stukken hakt behoren zelfs geestelij ken. De doodstraf voor al deze misdrijven werd ingesteld in augustus 1970, zeven maanden na het eindigen van de burger oorlog in Nigerië, want toen was de misdaad ineens sterk gaa i toenemen, In het bezit van oorlogsmisdadigers van beide partijen bevonden zich veel wapens en toen het „offi ciële" vechten voorbij was ging men zich werpen op de burgerij. Het roven, werd al spoedig ontdekt, bracht meer op en was minder gevaarlijk dan in oorlogstijd. Daarbij kwam nog dat de misdaad ook werd aangespoord door de cronische en grote werkloos heid na de oorlog in het land, dat grote sommen geld beurt uit de olie-industrie. Op de doodstraffen wordt weinig of geen kritiek gele verd en vaak roepen de kran ten hun lezers op er vooral naar te gaan kijken. De enige oppositie vindt men in de kringen van rechtsgeleerden waar men wel kan horen dat de terechtstellingen „barbaars en extreem" zijn. Een heel enkele keer kan men in de pers iets tegen de executies lezen. Zo schreef ie mand eens dat de regering toegangsbewijzen moest gaan heffen aan het publiek „gezien het sadistische genoegen dat veel Nigerianen eraan bele ven". Het moest dan een heel spektakel worden, schreef de ze man, waarbij het publiek waar kreeg voor zijn geld. Eerst moest een misdadiger bijvoorbeeld bij wijze van voorspel met stokken worden afgerost alvorens aan het schietwerk te beginnen. Als dan het laatste schot was afgevuurd, stelde de briefschrijver voor, „moesten de kogels uit de lijken worden gehaald om dan aan het pu bliek als aandenken te worden verkocht". LOS ANGELES (RTR) De verdediging op het Penta gon Papers proces in Los An geles is er in geslaagd op schorting van het proqes te krijgen hangende de uitspraak van een hof van appel over het aftappen van telefoons. Rechter Matthew Byrne ont hulde maandag, d-at federale autoriteiten hem in een ver trouwelijk getuigenis hadden meegedeeld, dat een gesprek van een van de verdedigers op het proces in juni was afge luisterd. Byrne weigerde een openba re hoorzitting hierover toe te staan en te onthullen of de persoon wiens telefoongesprek werd afgeluisterd een raads man of één van de adviseurs van het team van verdedigers was. De verdedigers legden hun zaak voor aan rechters van het negende kantonge recht van beroep en aan Willi am Douglas, lid van het Ame rikaanse opperste gerechtshof, die in Los Angeles op bezoek is. Ze verkregen opschorting van het proces. De beklaagden zijn de 41- jarige Daniël Eisberg en de 35-jarige Anthony Russo, bei den eertijds verbonden aan de Rand Corporation. Hun wordt ten laste gelegd dat ze gehei me documenten van het Pen tagon, het ministerie van de fensie, hebben gestolen en doorgegeven aan de pers. De papieren gaan over Amerika's Vietnambeleid. Als Elisberg en Russo op alle punten van de aanklacht schuldig bevon den worden, dan lopen ze de kans in totaal 150 jaar gevan genisstraf te krijgen. (Van onze redactie buitenland1 PEKING De uitwijzing van de Russische adviseurs uit Egypte is in Peking met aan zienlijke voldoening ontvan gen, omdat daaruit zou blijken hoe het landen vergaat, die van de Sovjet-imperialisten hulp aannemen, zo schrijft de president van Associated Press Wes Gallagher, die op het ogenblik in China is voor on derhandelingen met het pers bureau Nieuw China. De Chinezen herinneren zich hun eigen ervaringen toen zij weigerden toe te geven aan de Sovjet-eisen. Rusland trok toen de technici terug en be ëindigde de hulp aan China. In gesprekken wijzen de Chinezen op hetgeen zij zien als het fundamentele verschil tussen de hulp die zij aan andere landen verlenen en die van de Russen. Zij zeggen dat China de socialistische revolu tie wil bevorderen, maar daar bij het ontvangende land vrij wil laten zonder het te dwin gen zich bij een blok aan te sluiten. De Russen, zo betogen zij, verstrekken slechts hulp als deze hun meerdere zeggen schap geeft over het ontvan gende land. Zij wijzen er op hoe het de Tsjechen is ver gaan toen zij een eigen weg wilden gaan, aldus Gallagher. AFLEVERING 30 Tegen het glas. langs binnen, «ad een knokige druivelaar zich opgewerkt, en spreidde er «u een weelde van blad en vmohten uit. Och! een vracht van over de honderd purpele druiventros sen met vruchten groot als duiveëieren. Hei, wat n'en boom! Hij was het sieraad van Pal- het-ers huis, zijn schoonste meubel- Nog enige dagen, en 2J) zouden geperst worden in Z1in gulzigen mond! O, wat ?bn genot bereidde zich daar. "e wijn die het hart des men sen versterkt, en de ziel doet lustig word-en. He; was aen overrij pe boom. Hij was bezonder eerlijk als de zon er op °nd, als de grote bladeren °o'licht werden, en de drui ven bollen van ha-ar levenge- cm?\ ®ul(*en schijn werden omhangen. vhm ,aailEename koffiereuk do, hamer, en toen alles .f1* klaar stond, Hollandse kwam TT °.ek en appeispijs, een too harlot. druipend lijk oems, zuchtend binnen. vallen ?ch op een stoel wen L en ke?°st te sciireeu- m kaar scnoon kleed, dat nu bedorven was en goed voor Loebas op te laten sla pen. „Zwijge", zei Pallieter, „hoe was de reis?...." „W-a 'ne regen! w-a 'ne re gen", ging ze voort, „de mieste blijve tot het over is, het mu ziek is ni wille mee vroem kome, en is mè den trein afge- reje. Der hemme wijve ge- voeciiten oem in den oemm-bus te zitte. Ach, man kiiere zen lak loed. zeven uren in den rege! héjéjéjé!" Zij ging zich herkleden en kwam "terug in heur swer- sendag-se kleren. „En lot nij is zien, wat da'g'hea meege- broecht, zei Pallieter. Zij haal de haar emmerken, knoopte den natten zakdoek er van los, en haalde er, ai maar doorpra tend, een glazen bol uit, waar binnen het beeldje van Ons Lievevrouw stond. „Ziedis hoe schoen"! riep ze, „het sniew-t'! en zij draaide den bol om, schudde er mee en daar vielen en wemelden in den bol alle maal kleine, witte zemeltjes rond het beeldje. „Dad ies zagemeel"! zei Pallieter. „Ni schampe!" dreeg Char iot, „of 'k steek alles weg! En ziedis m-ijnhier Fransoe", lach te Charilot, „ziedis Bruiur!" en zij haalde uit een kartonnen doos een schelkoperen tuig. Het was een Lievevrouwken dat plat horizontaal boven een bel lag- Chariot duwde met den duim o-p het gezicht van 't beeldje, zodat het met de voe ten omhoog kwam, dan ineens liet ze het los, en het kletste hevig tegen de bel, dat het rinkelde lijk in een kerk. „Da's veur oep tafel te zette, en as ge ma noed-ig hebt, bel de mor". „En", zei Pallieter, „dan zuil- de gij den-ke dat ons Luverij- ke oe roept". „Zwijgt", zei ze, „hier is 'n Luverij, die ge zied in den doenkere. Kom, zie mor", en zi-j plaatste een pleisteren M>a- riabeeld-je in de kas, deed de deur goed dicht, en zei van door het sleutelgat te zien. Pallieter zag, Fransoo zag, en inderdaad, in de pekzwiarte kasdonkert-e bloeide groen het met fosfoor bestreken beeld, „schoen hé"? riep Chariot, „oem bang te zijn saves". „Wa da ze toch verzinne, hé bruur", zei Fransoo. „Ja", zei Pallieter, „as ne mens ni mier mè 'n pop kan spele, dan spele ze mè ons Luverijke". Eu zie! op 'nen één-twee- drij scharde Chariot alles van tafel, en droeg het veront waardigd naar haar kamer. Zij riep: „Nij krijgde niks, en 'k laat niks ni mier zien". Pallieter en Fransoo gingen koffie drinken: daarna plaatste Chariot zich zwijgend en kwaad bij hen, maar onder het eten kwam ze stillekens aan weer in 't humeur, en begost te klap pen over Marieke! Mariekes beelden zette Pallie ter zijn hoofd vol warmte, en hij deed de tafel wegruimen, en liet wijn brengen om te drinken op haar. Onder de druiven, die eens wijn zouden worden, dronken zij het donkerrode vocht, uit grote kristallen romers, die zongen als men er maar effe- kes tegen stiet. Fransoo was in zijn schik met den goeden wijn, hij liet zijn glas nóch leeg noch ge vuld staan; het ging er in lijk water. Chariot dronk zoeten witten wijn, en ze had een fles voor haar alleen. Pallieter bleef bij Fransoo niet ten ach ter, en die twee tikten en dronken onder het vertellen over Marieke en onder het ro ken ener grote sigaar, wel vier- en half flessen leeg, dat hunne ogen lam in het hoofd gingen staan, en zij naar hun ne woorden moesten zoeken. Chariot ging boodschappen doen, en zij ledigden ieder nog een fles ouden zwaren wijn. Het ging donkeren en Pal lieter zei: „Kom we gon het ie Pastoer oek zeggen". Met zoekende, onvaste stappen gin gen ze achtereen door de re genplassen, en beiden lachten zonder te weten om wat- Zij vonden den pastoor, nog bezig in zijn vetplantenseijre aan 't frutselen. De goede vent hield kollektie in de raarste soorten vetplanten, en daar besteedde hij veel tijd aan, en sprak er geren over. Den pastoor werd de datum kond gedaan, en hij haalde drie flessen op, van achter 't patersvaatje. De kaarsen wer den aangestoken, en de pas toor wilde -Beethoven spelen op zijn cello, maar het ging er niet in: Pallieter en Fransoo zaten daar allebei stapelzat, en dronken rfraar aanho-udend voort; Pallieter zong iet zon der woorden, begost dan weer te vertellen om dan ineens te zwijgen. Fransoo zat te lachen, altijd maar door te lachen. En nu riep hij: „Nu gon we naar manne meuien e fleske drinke. kom Pallieter, kom Pas toer"! Maar de pastoor ging niet mee, en samen, Pallieter en Fransoo, trokken ze over hel Begijnhof, zwijmelend van hier n-aar ginder. Pallieter viel in een ruit en 't was een luid gerinkel van brekend glas door de late stilte. Zij staken over, en arm aan arm, zingend dat het galmde, waggelden ze door den regen voort, die altijd even hard het land begoot... En als Pallieter 's morgens in Fransoo's molen wakker werd en de mistige, natte verten zag, riep hij: „O, aarde mè a duzend borste, wannier zulde ma verzadige"? nooit ni'! („Pallieter van Felix Timmer mans, uitgegeven door P. N. van Kampen en ZoonAmster dam.)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 11