Schuld Figurantenbureau regelt alles, als het maar decent blijft Doeltreffend door Laser-straal-besturing D E constatering „wij zijn allen schuldig" functioneert dan ook alleen maar als on derdeel in een liturgie: zij is het confiteor in een geënga geerde wereldse mis, meer be doeld om uitgesproken dan om van harte gemeend te worden. Want als het van harte gemeend was, zou ie dereen ter plaatse sterven van schaamte, en dat is niet de bedoeling. Vandaar dat eer biedig zwijgen van de ge sprekspartners. Vandaar ook onderstaande wanklank, een vraag temidden van zoveel ze kerheid. De vraag luidt: „Is dat wel waar?". Het klinkt nobel en bewogen een collec tieve schuld uit te spreken, het komt er zo schokkend en ontroerend uit. Je kunt er zo verrekt edel bij kijken, je wordt door niemand tegen gesproken, de hele club krijgt een brok in de keel, maar ts het ook waar wat u daar zegt mevrouw? Heeft deze grote boodschap enig gewicht VPflj uit' Hammie Alleen Haanstra Haat en nijd Fascinerend Porno Aantrekkelijk "Goedkoop" "Schone" vernietiger [ZATERDAG 22 JULI 1972 Leo levert mensen op bestelling LEO Thonhauzer han delt in mensen. Dik ke mensen, dunne mensen, opa's, oma's, va ders van Jantje en Jantje zelf, mooie meisjes, lelijke meisjes en zelfs lelijke meisjes die mooi worden of omgekeerd. Leo heeft een theater-figurantenbu reau en verkoopt naar de ene kant „bruikbare men sen" en naar de andere een kans op ontdekking en roem. Dat klinkt alsot Leo Thon hauzer een klein dik manne tje met een eeuwigdurend stompje sigaar in de mond is die zenuwachtig over de dik ke tapijten in zijn imperium pleegt te ijsberen, waar tien tallen ondergeschikten hun da gen doorbrengen met transat lantische telefonades en het sussen van woedende film- producenten- Niets is minder waar. Leo is lang en mager en houdt kantoor in de voorkamer van zijn woning aan de Sarphati- straat. Zijn enige personeels lid is zijn vrouw. In het kan toor staat een brede groene bank vqo,r zich aanmeldende werkwillige figuranten: èen donker houten bureau dat de namen en adressen van alle ingeschrevenen bevat; een kleine boekenkast met acht tien dikke albums met foto's van 3600 figuranten plus twee telefoons en een automatische telefoonbeantwoorder. TEKST: MICHEL THOMASSEN FOTO:ANEFO/ AMSTERDAM tegenwoordigers en direkteur- ren meldt zich in overvloed aan; kosteloos voor beide par tijen. En het werk lijkt ook simpel. Een regisseur belt. of schrijft Leo gewoon even dat hij op die en die dag om zo laat-een „leuk meisje" en een „sympathieke vrouw" bene vens een „huisarts in civiel" en een „politieauto met twee agenten" en een „louche fi guur" nodig heeft. Of wat simpeler: drie generaties van één familie, totaal zoveel per sonen. Hoe vis je die bij elkaar? „Eenvoudig" legt Leo opge wekt uit, „ik pak de foto-al bums en blader ze door tot ik de juiste mensen bij elkaar heb. Neem een arts. Nou kijk eens mee.." Het materiaal de figu ranten winkelmeisjes, ver- Snel bladert hij een album door. „Ho hier. Dat is een arts in burger- Gesoigneerde man, vertrouwenwekkend ui terlijk, niet te jong. Zie je, er kan hooguit wat tijd in gaan zitten want als je drie artsen nodig hebt, moet je zeker zes kandidaat-figuranten opzoe ken. Die mensen doen dit naast hun gewone werk en kunnen dus niet altijd be schikbaar zijn." Voor het ge mak zijn de foto's in ruwe ru brieken ingedeeld. Hammie de Beukelaer staat in dezelf de afdeling als het Stuntteam X, de hoek van de zware jon gens die zo duidelijk zware jongens zijn dat je onwille keurig aan het politieopspo- ringsblad denkt. Leo is in het vak gerold in 1957. Toen werden er recht te genover zijn woning opnamen gemaakt voor de film „Ope ratie Amsterdam," waarvoor via een advertentie figuran ten werden gevraagd. „Vluch telingen hadden ze nodig," herinnert Thonhauzer zich, „grijsaards, invaliden en kin deren. Ach het was vakantie en het filmwerk fascineerde me toen al." De kinderen Thonhauzer werden figurant en vader nam na de opnamen het fi guranten-archief van de pro ducer over. Hij schreef de mensen of ze hem een foto wilden sturen als ze er prijs op stelden bij hem ingeschre ven te staan. „En zo is het gegroeid. Het leggen van con tacten met Nederlandse pro ducers en regisseurs was niet zo moeilijk., ja, wie had je toen? Alleen Haanstra eigen lijk hè-" Thonhauzer die de tele foon aanneemt alsof hij Ton Hauzer heette is voor zijn figuranten erg streng. Ze hoe ven geen inschrijfgeld te beta len, alleen voor een foto en een adres te zorgen. Hij voor ziet ze eventueel van werk, regelt hun honorarium en zorgt ervoor dat tussen de fi guranten en de regisseur al les soepel verloopt. „Maar," FIGUREREN is niet alleen maar tijdverdrijf met een kans op „ontdekking"; het brengt ook geld op. Een figurant die voor de filmcamera verschijnt krijgt daarvoor minimaal 50,- per dag of per opname plus een onkostenvergoeding. Een figurant voor een reklamefilmpje vangt 75,- per dag of per opname plus onkostenvergoeding. Een hoofdrol-figurant in een reklamefilm krijgt voor zijn totale prestatie minimaal 500,-, maar dit bedrag kan oplopen tot ettelijke duizenden guldens (zoals dat bijvoorbeeld het geval is voor de 5 Amstelbrouwers, die gedurende twee jaar niet in andere commercials mogen optreden). Een foto-figurant kost 35,- per uur, 100,- voor een halve dag en 200,- voor een hele dag. Een bepaald percentage van deze bedragen gaat naar het figurantenbureau, dat geen andere inkomsten heeft. Leo Thonhauzer met het "mooie meiden boek", "Een pracht vak. En weinig concurrentie. Er zijn maar twee figurantenbureaus, en daar komt niemand meer bij. Fred Emmer, die tv-omroeper, heeft het ook eens geprobeerd, maar hij moesit al snel stoppen." stelt hij," „als iemand één keer over de schreef gaat, bij voorbeeld een man die een schuine mop vertelt waar jon ge meisjes bij zijn, dan ligt ie er voor goed uit." Vrijwel iedere figurant stapt in dit bijbaantje met in het achterhoofd de gedachte dat hij of zij wel „ontdekt" zal worden voor het grote werk. „Rollen" in vaktaal. Thonhauzer: „Je kunt dit werk met niets anders verge lijken, het is een fascinerend iets. Een tijdverdrijf met kan sen. Tegen die ontdekkings- lust sta ik helemaal niet scep tisch. We doen toch immers veel voor de tv? De kans zit 'er aljtijd in.. Vorige week nog., iEen 9-jarig meisje, Ri ta van Dijk. Die is uitgekozen om een doofstom meisje in 'n Vara-produktie te spelen. Daar krijgt ze een rol-honora- rium voor en ik verzeker je dat we van haar nog veel zui len horen- Het is een talent." Figurante Marie Stecher heeft minder geluk gehad. Zij wil graag rollen spelen, maar werd als zangeres ontdekt. „Ja" valt personeelslid-mede- direktrice mevrouw Thonhau zer in, „Als volksvrouw is ze enorm goed, maar ze kan toch ook weer niet te vaak op het scherm komen." Een pikante bijkomstigheid in het figurantenwerk is dat Leo vaak opgebeld wordt met de vraag of hij eventjes wat actrices voor een porno-film wil leveren. „Daar ga ik na tuurlijk niet op in," verzekert hij. „Ik heb wel naaktfiguran- ten natuurlijk; mannen of meisjes die er niet tegenop zien om bloot voor de camera te komen. Maar die werken ai- leen voor reklamefilms; zeep- reklame of liever naakt dan namaak of zo. Het moet de cent blijven." En een groot probleem: De veêlVoudige Utrechtse roofmoordenaar Hans van Z. droeg bij zijn arrestatie een notitieboekje met vele namen en adressen, waaronder die van de Thonhauzers bij zich. „Of hij had het adres van een kennis en wilde ook eens fi gureren, of wij waren uitver koren als volgende slachtof fers," zeggen ze. „We heb ben ons wel afgevraagd wat het nou was, maar we zijn er nooit achter gekomen." „Slimme bom" mist nooit dat Vietnam niet alleen de ontwikkeling van deze wapens budgetar verantwoord maak te, maar ook een ideaal proef- terrein is voor deze splinter nieuwe technieken. Nadat vorig jaar al incidenteel mel dingen binnen kwamen over "laser-bom men" die gebruikt zouden worden in Vietnam, is de laatste weken duidelijk geworden dat de Ameri kanen dit jongste snuf je van de moderne oorlog voering op grote schaal hebben ingezet, zelfs ake lig dicht bij de Chinese grens. Gezien de reputatie van de la ser als "allesverzengende straal" bestaat hier en daar wel de misvatting dat de la ser het verwoestende element van de laserhom is. Niets is minder waar- De laser zorgt er alleen voor dat de bom pre cies op zijn doel terecht komt. Een van de militair aantrek kelijke aspecten van het sys teem is dat conventionele bom men, zoals de 2000 en 4000- ponders van North American Rockwell gemakkelijk met het door Texas Instruments ge bouwde laser-zoek-apparaat kunnen worden uitgerust. Uiteraard hebben de Ameri kanen niet veel ophef gemaakt over dit systeem, dat de tegen partij kennelijk nog niet be zit, maar het principe is intus sen toch wel duidelijk gewor den. De piloot van het bom barderende vliegtuig richt het in zijn toestel ingebouwde la ser-apparaat op het doel. Dat apparaat zendt een zeer smalle bundel energierijk "licht" (de laser) uit, die ook over grote afstanden nauwelijks uitwaai ert en dus het doel precies kan markeren.De energiekrijke straling treft het doel en een deel ervan wordt door het doel gereflecteerd. Deze echo wordt opgevangen door de laser-zoe ker in de punt van de inmid dels losgelaten "smart-bomb". De zoeker richt nu zijn leng te-as op het doel en blijft het "vasthouden". Gyroscopen zor gen er voor dat de zoeker on afhankelijk van de bom in de juiste stand blijft. De bom zelf wordt nu in lijn gebracht met de zoeker via de staart- "A De „slimme" laserbom. vinnen. Als dat proces vol tooid is vliegt de bom precies in de richting van het doel en kan hij zijn verwoestende taak volbrengen. De bom wordt zelf niet aangedreven, maar kleine vleugels en vinnen zorgen er voor dat de zweef-weg vol doende wordt verlengd om het richtproces te doen plaatsvin den. Laser-bommen zijn uiteinde lijk niet alleen effectiever en goedkoper dan gewone dump- bommen, ze winnen het ook van de welhaast even nauw keurige televisie-bommen die nu al weer enkele jaren in ge bruik zijn in Vietnam. De te levisie-bom is namelijk peper duur: In zijn kop zit een tele visiecamera die een beeld o- verbrengt naar een monitor in het vliegtuig van herkomst. Aan de hand van dat beeld kan de piloot de bom op af stand besturen- Een laser-ge leidingssysteem voor een 3000 pond bom kost 3100 dollar, een tv-systeem daarentegen 15.000. De bom zelf, het grootste ge leide wapen van dit moment, kost "maar" 1800 dollar. Overigens hebben de Amerika nen het afgelopen jaar laser wapens van velerlei pluimage ontwikkeld en beproefd. Er zijn verschillende soorten la ser-geleide raketten. Ook 155 mm. dito kanonskogels zijn in gebruik. De doelen kunnen met laserlicht worden be straald vanuit een vliegtuig, maar ook door een soldaat in het veld of vanaf een tank of legerauto. De nieuwste ontwikkeling heeft zich nog maar nauwe lijks aangediend: een met tele visie uitgeruste en op afstand bestuurd laser-doelaanwijzer- vliegtuig. Met behulp van dit toestel, dat niet meer dan 150 kilo zal wegen, kunnen mili tairen ver achter het front rustig in hun stoel zittend op hun monitor doelen uitzoeken. De drukknoppenoorlog wordt werkelijkheid dankzij de "slim me bom". Maar de laser zélf, houdt ook nog de nodige "beloften" in als effectieve vernietiger. Bij proeven is het al gelukt vlieg tuigen met een laserstraal neer te halen. Maar een probleem is vooralsnog dat de energie dichtheid van de straal bij toenemende afstand toch vrij snel kleiner wordt door de ab sorptie in de omringende lucht. Slechte weersomstandigheden maken toepassing van lasers al heel snel onmogelijk, iets wat ook voor laser (en tele visie) geleiding van bommen geldt. Theoretisch is de laser ook op de lange afstand een ideale en "schone" vernieti ger, maar dan zou hij in de luchtloze ruimte moeten wor den gebruikt- Tekst: PIET SMOLDERS Laserstraal in het laboratorium, gevangen in een glazen buis. Dat is, zoals Charles Bray van het ministerie van buitenland se zaken heeft gezegd "moge lijk doordat met deze moderne technieken- zoals de "laser" de luchtoorlog met grote pre cisie kan worden uitgevoerd. "Daarmee noemde hij meteen een van de grote militaire en financiële voordelen van de laser-bom, die vrijwel in alle gevallen onmiddellijk roos treft, terwijl bij gebruik van "ouderwetse" dump-bommen gewoonlijk diverse bombarde menten en vele bommen nodig zijn om het doel geheel vol gens plan te vernietigen. De laser-bom (ook wel "smart- bomb", slimme bom genoemd) is dus het explosieve neusje van de zalm voor de liefheb bers. Geleerden die in dienst van het Pentagon werken gaven vorig jaar aan de vooravond van een intensieve studie naar het gebruik van laser-wapens van velerlei pluimage al toe door Corn Verhoeven 77> N laten we elkaar niets wijs maken: aan deze toestand zijn wij alle maal schuldig", zei de bewogen spreekster, en ze keek enigszins dreigend de kring rond, terwijl de camera haar volgde. Niemand sprak haar tegen. We waren weer eens collectief schuldig aan een wantoestand, ik weet niet precies meer welke: de oorlog in Vietnam, de honger in de wereld, de luchtvervuiling, - de overbevolking of de ge boorte van ongewenste kinde ren. Het doet er ook niet zo veel toe. Als we toch met zijn allen aan iets schuldig zijn, heeft het weinig zin naar de tails te vragen. /K vrees van niet. Zij draagt niets bij tot de oplossing van het pro bleem waar het over gaat en verhindert zelfs het een beetje zindelijk te stellen. Het is alleen maar een no bele oprisping, pure uiting van onmacht. En het is een voudig absurd daaraan conse quenties te verbinden. Tenzij met betrekking tot onze on macht. Maar juist dat werd bestreden. Wij zijn, zei men, niet machteloos wat betreft de overbevolking. Dat neem ik aan, maar het heeft zo wei nig met onze zo nobel bele den collectieve schuld te ma ken. Er zijn misschien meer mensen die er niet in sla gen een kind te krijgen dan die machteloos staan tegen over hun vruchtbaarheid. Het is wat lomp en helemaal niet nobel ook hen te betrek ken in de collectieve schuld of hun machteloosheid te ontkennen. Precies zo staat het met honger en oorlog. Wat dat laatste betreft houd ik vol dat ik daar geen schuld aan heb. De schuld ligt, schot voor schot, bij degenen die er opdracht toe geven en bij hen die zich er voor lenen het smerige karwei uit te voeren. De uitroep dat we allemaal schuldig zijn is 'n loos gebaar waarvan 't enige effect is dat de onschuldigen het ervan op de zenuwen krijgen en de dikhuiden des te rustiger kunnen doorgaan met schie ten en bombarderen. Het heeft geen zin van schuld te spreken als er geen sprake is van macht. En die macht is in de meeste gevallen vol strekt niet aantoonbaar. Zij wordt alleen maar gepostu leerd om beschuldigingen te kunnen uitspreken. /K begin, wijzer gewor den door ervaringen met vroegere en he dendaagse moralisten, mij af te vragen of het cul tiveren van een schuldgevoel wel zo nobel is, of het niet veeleer een onzinnige zelf kwelling moet heten, en of het opwekken daarvan bij een ander wel ooit iets anders is en bedoelt te zijn dan een vernedering, een daad van a- gressie. Ik dreig nu in het an dere uiterste te vervallen, maar dat heeft het voordeel dat ik al vallend alle moge lijkheden passeer die tussen de twee uitersten in liggen. En die zijn allemaal even mis tig en onbruikbaar. Wij zijn niet allemaal schuldig aan al les wat gebeurt. Ieder is ver antwoordelijk voor wat hij doet, dus: de beul voor de ex ecutie, de schutter voor zijn schot, de ouders voor het le ven dat zij verwekken, de stinker voor zijn vuil. Eichman voor alle joden die hij op transport stelde. Elke andere opvatting leidt er toe, dat of wel alle schuld ontkend wordt ofwel in zo kleine stukjes ver deeld dat ze als een stinken de mist verspreid wordt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 17