OP DE FIETS DOOR DE „Knotwilgen-fietsroute" in West-Zeeuwsch- Vlaanderen de stem [et ielijkste [and er wereld HET WONDER VAN RONQUIERES hUe1?iag€n--u zit dan ai Peen Jf"ïï dan tenslotte I Geen twee buurlanden in jEuropa hebben zulke voorn- Idea vooroordelen ten opzichte loan elkaar als de Benelux- \partners Nederland en België, IÈn dat zegt eigenlijk alles. LWas sich Hebt, neckt sich", tnietwaar? Het zou overigens lonzin zijn te beweren dat Ne- \derland en (Nederlands spre- Ikend) België één pot nat zijn. |Dat is' niet zo. Er zijn een (heleboel dingen in België Itoaar Nederlanders niets van [begrijpen, zoals bijvoorbeeld Ide taalstrijd en het onbedreig- Ide voortbestaan van een Ant- Iwerps café waar nazi-herinne- I ringen aan de muren han- I gen. \wZ Unksaf draait- heeft u iUe 2n00? de 'eni'®e zii" spookdorp Van tweeën één: óf wij weten ons haasten België nog 3 zien voor het helemaal ver- kaveld is en volgebouwd met feel te grote villa's en veel t« inge straten; |f: de Belgen moeten zich aasten met het kracht van jet geven van hun op papier iezette goede bedoelingen. froen- en streekplannen 1 De keus is uiteindelijk aan le Belgen en er zijn gelukkig tekenen genoeg die er op wij ten dat onze dierbare neven \n buren op het punt staan de lakens te verzetten. Steeds feller klinken de protesten te- Ijen de liefdeloze verkavelin- \en in de Netevallei, waarbij ionderden eiken sneuvelen en le eens zo pittoreske rivier jordt rechtgetrokken tot een nini-kanaal. Op de grote re tlameborden van wegenb on- jers en makelaars (die stuk jes van in snippers gescheurde landgoederen aanbieden) komt liien steeds vaker de kreet l.Groenvreters!" tegen. „België |s het lelijkste land van de Irereld. Het is vernield door lintbebouwing en grondspecu- Jatie", zegt planoloog Walter logge uit Antwerpen. De reeds lichtelijk verhol indste maar desondanks sym pathieke België-promotor in lmsterdam, Stephan Luyckx, ioor je zoiets niet zeggen. Als iet aan hem ligt, is België het iooiste land van de wereld Het gekke met België is, dat leiden Cogge en Luyckx jelijk hebben. België IS lelijk, lat constateer je elke keer ah [je er komt. Maar er is nog een inder België, een België nol cunstschatten, kastelen, kathe- Irclen, juwelen van steden en pastorale valleien. Het lelijke en het schone België horen bij elkaar, vloeien in elkaar over en vormen samen een hutspot vol genoegens, verbazing, ver rukking en bewondering. Vooral op Nederlanders oe fent België een grote aantrek- fkirvgsJcracM uit. Ook op Ne- Iderlanders die er nooit ge- lloeest zijn of die het slechts Ikemteti als „een stuk slechte lui eg tussen Breda en Lille". |Dc Belgen op hun beurt hou tden van Nederland. Op hun leigen manier dan („Weet ge l/ioe de grotten van Han zijn lontstaan? Nee? Wel: daar Iheeft ooit een Hollander een Ignlden verloren"). Omgekeerd snappen Belgen I niets van onze periodieke uit- barstingen oan collectieve liooede over zaken als een An- \gola-koffiereclame in het Ben- \fica-stadion. Alleen al het feit |cDt iemand voor de t.v. bloed- serieus uitlegt waarom men de voetbaluitzending toch maar liet doorgaan, doet een Belg \zich in zijn patat verslikken. Er zijn zóveel verschillen dat \het meer dan de moeite waard is op stap te gaan in België. Te trachten Belg met de Bel gen te zijn is nutteloos. Pro- beer daarom ook nooit op de „awel zulle-toer" te gaan want dat irriteert de Belg. Niet ten onrechte. Frans is ook niet no dig want dat verdriet hem. Niet alleen omdat hij heel goed Nederlands verstaat en die taal zijn voorkeur heeft, maar ook omdat het hem pil" doet in de oren het Frans zo steenkoolachtig te horen spre ken. Frans is tenslotte zijn tweede moedertaal. Nederlander met de Belgen zijn, is voldoende. Men zal het merken: het is lekkerder dan voldoende! W. KOCK Talloze Nederlanders, 'oc'1 heel wat gewend op het Sf" bied van de waterbouw, heD" ben zich al vergaapt aan enorme scheepslift van B®®" quieres, waar zoals de Bel gen zeggen „de schepen aan de ro' gaan". De lift bevindt zich in het kanaal Brussel-Charleroi e moet ter plaatse een niveau verschil van maar liefst meter overbruggen. De "ft een soort sluis, twee reusaent - ge metalen bakken, waarin schepen worden verzam® waarna de heleboel langs rai omhoog wordt getrokken. t klinkt simpel, maar het M bezoekers een flink spekta Wordt Finland in va kantie-advertenties aan geprezen als „het land van de duizend meren", veel dichterbij kunt u zonder paspoort naar het „land van de duizend pol ders". JTet zullen er wel geen duizend zijn, mis schien net als bij de dui zendpoot uit uw tuin een stuk of honderd, maar de ,.Zak van Zuid-Beveland" is er niet minder uniek om. Het Bevelandschap ten zuiden van Goes we melt van de poldertjes. Geen Fries, Noordho'- lands of Zuidhollands pol derlandschap kan hier aan tippen. ïn de rij wiel bewaar- fr""" naast het station in kunt u (zolang de be fffkte voorraad strekt teJ 01100-4170) een fiets huren ■kn dan gaat u o-p weg voor een route van dertig rustige en rustieke kilometertjes. Met uw rug naar het station staan- je §aat u linksaf, parallel aan spoorbaan en de eerste de oeste overweg gaatu over. U 0lgt dan een brede asfaltweg, passeert een voorrangskruising rijdt tussen de schitterend angelegde Goese nieuwbouw een groot park door over klinkerweg. Vlak over da Jpoorbaan hebt u overigens «nge Goese karakteristieken Rn' meide aan uw linker- L™- a'lereerst een vreemde ncle toren: een voormaliga m»ptrt0ren' die nU tot een «ie kwaardig rond piggelmee- nuis IS verbouwd. Dan een ho- mast met „harken" in top- 'S e "W'P" waaraan da- j (namaak) „vogels" wor- len bevestigd voor de in zijn -bi op Zuid-Beveland, voor- thttCm' Unieke hand" jin de polder L>^t de klinkerweg aan fe-at in P,antsoen binnen- LJ 1 meteen in ,.De Poel" hls £rofe P°lder, die zich net ater Hemfe Polders die u ioor „,lf omt'. kenmerkt ■n :a. n' meidoornheggen een intens vogelleven inks en t°p alle splitsingen Sipisch eeuwenoude, "et stopfer ,eUWSe' boerderij ie provin i en bakh"is, aan lravennoTrialeTreg Goes 's lct fietsn=a gaat recbtsaf 'iaduèf j op' Direot na 't K reehteaf61" de, "jksweg gaat fbtskerke "g 's Heer B>leintJlet i'iyüsohe dorps- tzoals mVatli. "Schrabbekerke" ferke nl" 'S Heer Abts- Pen-, wlmt) 8taat de Ned ïewijziedp fen ,Yan de minst T veertiende-eeuwse Vliedberg te Sinoutskerke. kerken op Zuid-Beveland. De zware toren staat zwaar scheef, valt zowaar niet om. U vervolgt de weg via een bord „Zeelandroute" van de ANWB. gaat rechtsaf op de eerste splitsing bij een richtitigsbord „Nisse-Heinkeniszand" en ziet links de eerste heggen van het daarom alleen al onder natuur- historici wereldvermaarde „heggengebied". Een tweede bord met dezelfde namen laat U links liggen. U gaat recht door, in afwijking van de ANWB-wielrijders en komt via de eerste zijweg links in het landelijke gehucht Si noutskerke dat overigens niet met een naambord staat aan gegeven. U houdt in het voor malige kerkdorp even rechts aan, ziet in het weiland achter de boerderijen een heuvel (een middeleeuwse „vlied berg"), draait om het kerkhof, waar eertijds een kerkje stond, en gaat aan het eind rechtsaf via een idyllisch slin gerweggetje tussen stieren, wuivende graanvelden en wel landen, Eerste splitsing links af. Grindweg, rechts enige ka rakteristieke drenk-wellen in het weiland. Auto's ziet u overigens helemaal niet. Eer ste weg rechts. Via een oude molen stevent u Nisse binnen. Een mooi langwerpig dorps plein met een hardstenen mo numentale pomp uit 1750. U houdt de kerk rechts en gaat linksaf, langs de toegangs poort (Louis V, ca. 1760 met vazen en wapens) die heit laatste overblijfsel is van het „Huis te Nisse",. Daarachter een kasteel- of vliedberg. Eer ste splitsing rechts. Op de vol gende links. Via haakse knik naar rechts naar een splitsing, waar u rechtsaf gaat. U bent nu op de Valdijk een middel eeuwse dijk die De Poel van leeuwse dijk die De Poel van de Louisenoider scheidt Na enkele honderden meters heeft nu rechts van een merk waardige knik in de dijk een meertje: dit is een „weel", een overblijfsel van een dijkdoor braak in de 'middeleeuwen Juist op de plaats van het gat in de dijk was de grootste zuigkracht en een diepte bleef over. De dijk werd daar later omheen gebouwd. Vandaar de knik. Eerste splitsing rechts, tussen twee aan bomen gespij kerde bordjes „verboden vuil nis te storten" door. Eerste zijweg links. Doorrij den tot u aan een prachtig groot weel komt, met een gro te boerderij links, aan da overzijde van de draaiende weg. Eerste weg links (Oude Kamersedij'k), daarna op da volgende driesprong de mid delste weg pakken. Links en rechts dijken laten liggen en via de Nieuwe Ka- mersweg de polder induiken. Toegangspoort (1760) in Nisse. LINKS: Dorpspomp toren te Nisse. HIERNAAST: Dorpsplein 's Heer Abtkerke met op voor grond de „wed". (Was- en drinkplaats) Knotwilgen in Zuidzande. W est-Zeeuwsch- Vlaanderen is bij de vakantieganger en toe rist niet alleen in trek vanwege de zee, het strand, de interessante dorpen en stadjes, maar ook door het ty pische Zeeuwse pol derlandschap met bin nendijken, hoog op gaande populieren en karakteristieke knot wilgen. Deelname aan onder staande ongeveer 30 kilometer lange fiets tocht laat u toe volop te genieten van deze specifieke aantrekke lijkheden van het Zeeuwsch - Vlaamse land. We starten bij het Sluise stadhuis, het enige Bel fort in Nederland, ge bouwd in 1375, waarvan de raadzaal met zijn kunstschatten en de toren met het bekende „Jantje van Sluis" in de zomer maanden dagelijks te be zichtigen zijn. We gaan via de Zuiddijkstraat, op gelet voor enkele gevaar lijke kruispunten, en ver laten Sluis in zuidooste lijke richting. Juist na het verlaten van di.e bebouwde kom ziet u aan de rechterzijde in de 'stadswallen de „Oostpoort", nu min of meer verwallen, doch welke een onderdeel vormde van de vroegere vestingwerken van Sluis. Aan de andere zijde be vindt zich het recreatie centrum „De Meidoorn", oompleet met speeltuin, sportvelden en een goed geoutilleerde camping. We zetten onze tocht voort langs de Boomgaardweg. Na het passeren van een duiker, gaan we links en direct weer rechts liangs het afwa teringskanaal. Bij de drie sprong gaan we links de „De Oostpoort" in Sluis. brug over. Deze weg blij ven we een heel eind vol gen tot we de T-k-ruising bereiken met aan de rech terzijde een hooischuur. Hier slaan we links af over de Schenkeldijk. We bevinden -ons nu mid den in die Zeeuwse polders. Bij het schrikhek aan het einde wan deze weg gaan we rechts en bij het vol gende schrikhek weer rechts via de Looddjk in de richting Zuidzande. Na het plaatsnaambord „Zuidzan de" steken we, „voorzich tig", de weg Zuidzande- Oostburg over en gaan via het fietspad links in de richting Zuidzande, Dorps plein. Let u even op het mooie N.h. kerkgebouw op dit plein en vlak daarna ook op het voormalig ge meentehuis van Zuidzan de. Op dit punt gaan we recht de Dorpsstraat in en olijven deze weg ook bui ten de bebouwde kom van Zuidzande volgen. Langs deze weg treft u de karakteristieke knotwilgen volop aan. Tevens zal u be merken, dat vroegere landarbeiderswoningen en kleine boerderijen nu prak tisch allemaal in gebruik zijn als zomer- en vakan tiewoning. Aan het einde van deze weg bereikt u de provinciale weg Sluis-Groe- de, welke u ook weer voor- zfchtig oversteekt, waarna u links afslaat via het fietspad in de richting Sluis- Cadzand. Bij de richting aanduiding „Hedenesse" gaat u rechtsaf. U komt dan langs het oecumenisch vormings- en conferentie oord „Hedenesse", dat aan vankelijk ondergebracht in oude bunkers, overblijfse len van de laatste wereld oorlog, van welke er nog enkele zijn te zien, is uit gegroeid tot een modern ontmoetingscentrum. Jaar lijks komen hier honderden jongeren en ook wel oude ren uit praktisch geheel Nederland voor het volgen van cursussen of wormings- dagen. Ook langs deze weg treft u weer knotwilgen aan. Het bestaan van deze knotwil gen wordt de laatste jaren ernstig bedreigd. Voor het behoud van deze bomen is het noodzakelijk, dat ze re gelmatig worden gesnoeid. In vroegere jaren bestond er voor het snoeihout veel belangstelling bij bakkers en boeren, die er hun ovens mee stookten. Dit is thans niet meer het geval. De eigenaren van de knot wilgen laten nu het noodza kelijk snoeien heel dikwijls achterwege, omdat dit hoge onkosten met zich mede brengt, niet alleen wat het snoeien betreft, maar ook voor het verzamelen en af voeren van de afgesnoeide takken en het verbranden daarvan. Het zou toch jam mer zijn, dat deze karakte ristieke bomen uit het landschap zouden verdwij nen - en gelukkig is er dit jaar een actie gestart voor het behoud ervan. We bevinden ons nu op de Vierhanderdpolderdijk, die we volgen tot de drie sprong bij camping „Wul pen", waar we links aan houden. Op het eind van de weg gaan we via het fiets pad langs de Ringdijk in de richting van Cadzand- Bad. Links ziet u Cadzand- dorp liggen waar zich een fraai N.h. kerkje, daterend uit 1300 bevindt. We naderen nu de zee en het strand en u zal het met ons eens zijn, dat u nu wel toe bent aan een rustpauze. Op dót punt bestaat hiertoe volop gelegenheid. Als u even van de zee en het strand wilt genieten, strek dan uw benen en klim de duinen over. Voor een kop je koffie, wafels of andere culinaire genietingen kunt u hier in diverse zaken te recht. Zelfs kunt u deze rustpauze benutten voor een partijtje midget-golf. Nadat u zich gelaafd en verfrist heeft, volgen we nu de soms drukke, maar interessante Boulevard, de Wielingen. _Aan het einde daarvan, vóór het waterge- maal, gaat u linksaf in de richting Sluis. Rechts ziet u in de verte de Belgische kuststreek en het internationale natuurre servaat „Het Zwin", een verzande zeearm met een veelzijdige flora en fau na. Wij vervolgen onze tocht in de richting van het oude vesting-dorpje „Retranche- ment", met zijn gebastio- neerde omwalling en de forten „Nassau" en „Oran je", daterend uit 1622. Rechts op de weg, waar u zich nu bevindt, ziet u de open-standaard-molen, wel ke na overleg met de eige naar, de heer W. J. Visser Molenstraat 74, kosteloos tê bezichtigen is. Na het pas seren van de molen, slaan we op het marktpleintje van Retranchement lmks af in de richting Sluis. Rechts zien wij dan het eenvoudi ge, maar toch fraai behou den gebleven Nederlands hervormd zaalkerkje, date rend uit 1630. We vervolgen onze weg via de buurtschap „Terhof stede" en bereiken dan weer de provinciale weg bluis-Groede en gaan rechts af m de richting Sluis. Misschien enigszins ver moeid, maar naar wij ho pen toch uiterst voldaan over deze interessante fiets tocht, arriveert u weer in Sluis, waar u voldoende ge legenheden vindt om te re laxen. Daar gaat u de dijk op. Eer ste splitsing links. Volgende splitsing, bij een weel, rechts af de laagte in, via de West- hofsezandweg. Links ziet u .de nieuwe rijksweg. U gaat steeds rechtdoor en laat het eerste viaduct (voor u een hoge brug over de rijksweg) links liggen. Bij de volgende tweesprong gaat u links, maar u gaat eerst even rechtsaf een van de mooiste boerderijen van het gebied bekijken, een zeventiende-eeuwse hoeve met drie gevels. U komt weer te rug en volgt de weg. Na 50 meter zit u in Baarsdorp, een vroeiger kerkdorp, compleet met kasteel. Kasteelberg en, het kan niet op, vliedberg liggen links in de wei, achter een merkwaardigerwijs door een eeuwenoude muur omge ven boomgaard Via de helaas door de oorlog weinig gespaarde dorpskern met zijn merkwaardige kerkje (Kerk van 1805, onvoltooide toren eerste helft 15e eeuw), komen we weer vanzelf op de oude rijksweg, waar we rechts opdraaien en weer naar Goes peddelen. Vervolgens rechtdoor de dijk op en na enkele honderden meters (splitsing) rechtsaf. Eerste splitsing links. Vlaan- dertsedijk. Op een met lineaal aangelegde geasfalteerde krui sing rechtsaf. Dan duikt u ,,'t Vlaandertje" een piepklein poldertje, in. U gaat rechtsaf bij wat links in de bocht een duidelijk ge dempte weel is en volgt de geasfalteerde dijk die zich „boomdijk" laat noemen. Overigens kernmerken alle dijken in dit gebied zich door hun platanen, iepen, olmen en andere hoge bomen. Op de eerste splitsing gaat u linksaf en volgt de weg weer langs een weeltje (links) tot een voorrangskruising, waar u overigens géén voorrang ge niet. Het is de Heinekszandse- weg die u naar rechts volgt tot in het dorp Heinkenszand. Daar pauzeert u in het authen tieke dorpscafé „Toelaat". Het staat aan de rechterzijde, oio een hoek. Na uw verdiende rust volgt u de dorpsstraat verder tot een blauwe „laagbijdegrondse" riehtingijzer u rechtsaf naar Goes stuurt. U kunt hier al spoedig op een fietspad rijden, maar gaat na een kilometer,, als de brede weg, compleet met vangrail een grote bocht naar links maakt, rechtsaf, vlak voor het viaduct onder de rijksweg. Baarsdorp is een wonderlijk pittoresk landelijk „vlekje", een soort spookdorp. Een grote oude kastanje staat wonderlijk op eenzame hoogte op de kas teelberg. Bij de volgende splitsing, na kilometers, gaat u linksaf, de brug over naar ge ne zijde van de rijksweg, pakt de eerste zijweg links en volgt een heerlijk kronkelend pol derpaadje (wel geasfalteerd). Na ongeveer een kilometer ziet u rechts van de weg een op het eerste gezicht onooglij ke drenkplaats, een wel. Een dode boom ligt er dwars over heen. Het is het „Vrouweput je", een in onbruik geraakt bedevaartsoord uit de middel eeuwen, bron van vele legen den, plaats waar men van heinde en ver (zelfs uit Bel gië) naar toe trok om Maria te vereren, die daar eens ver. schenen zou zijn. Weg vervolgen. Eerste split sing rechts. De spoorbaan over en langs een oud landhuis de voorrangsweg (oude rijksweg) op. Rechtsaf via het'fietspad, maar al dadelijk na 50 meter afslaan, via een rode brieven bus aan een wit boerderijtje, langs een kerkhof over en klinkerweg. Bij de eerste splitsing even rechtsaf om de groepering van prachtige oude boerderijen te bekijken, waar in het gazon een oude zwarte boomstronk te pronk ligt: deze heeft de vorm va een liggende koe. Vandaar. Daarna weer terug naar de oude route, die we via enkele knotsen van knotwilgen vol gen tot in 's Heer Hendriks- kinderen. Op de splitsing gaan we rechtsaf, na eerst de prachtige typisch Zeeuwse boerderij rechts bewonderd te hebben, waarvan de schuur nog vervallen is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 33