Antwerpen: stad van containers, Rubens, mensapen en diamanten Korte tips Voorkempen en Kalmthout: paradijzen naast de deur de stem Planckendaelterug naar de natuur Het lelijkste land ter wereld HET WONDER VAN RONQUIERESl Pn de polder DE STEM diamantindustrie havenroute Men kijkt er zo gemak kelijk overheen, over de mooie plekjes vlak naast de deur. Dat geldt zeker ook voor de prachtige Voor kempen (tussen Antwerpen en Brecht) en de Kalmt- houtse heide, een uniek natuurreservaat dat zich zelfs uitstrekt tot over de Nederlandse grens, maar op Belgisch grondgebied toe! op zijn interessantst is. De Voorkempen omvatten ■te rijk met landgoederen, kastelen en bossen geze gende gemeenten Schoten, Wijnegem, Schilde, Sint- Job, in 't Goor en 's-Gra- venwezel. De enige smet die kleeft op deze streek is dat veel te weinigen mogen profiteren van veei teveel natuurgebied. Makelaars verkavelen oude landgoede ren tot villawijken. Door de VVV Voorkem pen (Stadhuis Schoten, tel. 93-525781) zijn vijf prach tige wandelroutes uitgezet. De routes staan bijeen in een gratis te verkrijgen boekje. Het 16-de eeuwse Kasteel van Schoten is toe gankelijk voor het publiek. Elk weekend exposities. De Kalmthoutse Heide is het meest omstreden na tuurreservaat van België. Herhaaldelijk worden er aanslagen gepleegd maar de verdedigers slagen er beter in het wilde natuurgoed te behouden. Het is nu be schermd. Wandelroutes kronkelen zich over de zan derige of moerassige vlak ten, vol vliegdennen, ber ken en vennen. Men kan er uren rondwandelen met al leen vogels als gezelschap. Desondanks is het een druk bezocht reservaat. Essen ligt vlak in de buurt. Na de wandeling op de heide is het aan te be velen een bezoek te bren gen aan de 18e eeuwse Kiekenhoeve (leuk karrén- museum) waar men in de weekeinden kan genieten van een verwarmende „heksendrank". Vanuit de Kiekenhoeve worden ook huifkartochten over de hei de georganiseerd. Inlichtin gen Stadhuis Essen. Het schilderachtige en gastvrije kasteel van Schoten. AUTOROUTES Taxandria- route. ANWB. Grensover schrijdend. Begint ten zuiden van Breda (Ulvenhout) en komt tot de abdij van Averbo- de (Zichem is vlakbij). Gaat door prachtige landschappen en mooie dorpen. Is 's zater dags lekker rustig. Route kaartjes bij alle VVV- en ANWB-karutoren. Hageland-Haspengouw- route. (VVV-Tienen Stadhuis, tel. 016 81007 of VW-Diest. Grote Markt 1 tel. 013—32121) Tamelijk ver (startpunten Diest of Tienen maar na-ar be lieven in te korten. Voert o.m. langs Tienen, Zoutleeuw. Diest, Averbode. gcherpenheu- vel, Zichem en Hooga-arden Routebeschrijvijn-g vol leuke tips verkrijgbaar bij WV's. PARKEN. RECREATIE OORDEN E.D. Boudewün- park. St. Michiels West-Vlaan- deren. Vijvers, sportvelden en -hallen, minigolf, kinderspeel tuinen, visvijver, restaurant. St. Michiels 1-igt dicht onder Brugge. DONKERMEER. Gemeente Overmere Oost-Vlaanderen Het visrijkste meer van Bel gië. Natuurreservaat en die renpark. Mogelijkheden voor vissen, zwemmen varen. Pa ling is de specialiteit van het bijbehorende restaurant. Ligt temidden van pittoreske dor pen Berlare, Uitbergen en Overmere. Tussen Gent en Dendermorade. KELCHTERIIOEF. Houtha len, Belgisch Limburg. 400 hectaren bos met wandeldre ven vijvers, heidelandschap pen rondom een prachtige a ti dy hoeve met uitstekend en niet duur restaurant. Speel tuin, vis- en roeivijvers, golf links, camping, caravanning, jeugdherberg. Aparte attractie (voor vader en zoons) het Provinciaal automuseum met de wereldbefaa-mde collectie van de heer Mahy uit Gent. BOKRIJK. Genk. Belgisch Limburg. Provinciaal domein. Openluchtmuseum (hoeven, schuren, molens, een oude Kempische dorpskern en een complete 12-de eeuwse Ro maanse kerk) met recreatie parken, rozentuin, vijvers, speeltuin-en en restaurants. Het hele jaar open. BOBBEJAANLAND. Licht- aard. Provincie Antwerpen. Kermisachtig recreaitiepa-rk. Fijn voor kind-eren. Doorlo pend shows, onder andere door Bobbejaan (Schoepen) zelf met Josee, Zeer commer cieel maar niet duur. Ook goed op minder zonnige da gen. ADRESSEN. Dienst voor Toerisme, Suiker- rui 19, Antwerpen 32.01.03) (31.09.95); Toeristische Fede ratie van Brabant, Sint Jans- (31.09.95); Toeristische Feder atie van Brabant, Sint J-ains- straat 4, Brussel. Tel. 13.07.50; Westtoerisme (West-Vlaande ren), Vlamingstraat 55, 8000 Brugge-1. Tel. 050-37.344; Fe deratie voor Toerisme Oost- Vlaanderen, Kon. Maria-Hen- drikapl-ein 24, B 9000 Gent. Tel. 09.22.16.37; Toeristische Federatie Provincie Antwer pen, Schoenmarkt 2, Antwer pen. Tel. 03-33.71.87. Plaatse lijke VW's zijn in België doorgaans bereikbaar op de stadhuizen. Alle inlichtingen verstrekt ook het goed belette Belygisch Verkeersbureau, Leidseplein 7, Amsterdam. Tel. 020-251251. Bezoekers zijn er welkom. Sinds de Francophonen, de NAVO en de EEG Brussel hebben ingepikt, is Antwerpen Zuid-Neder lands enige metropool. Een wereldstad die net dat tikkeltje provincialisme in zich heeft om ook een aangename, menselijke stad te kunnen zijn. Dat heeft Antwerpen gemeen met andere populaire Noordeuropese hoofdsteden als Amsterdam en Kopenhagen. Antwerpen is een stad van contrasten, een kaleidoskoop. Een stad met middeleeuwse stegen, negentiende-eeuwse boulevards en een supersnelverkeersring. Een stad vol ou-de kerken, Rubens, diamanten, eethuizen en café's. Een stad waar men senapen geboren worden en leeuwen brullen in de scha duw van het Centraal station, een stad ook met een zich tot de Nederlandse grens uitstrek kende snoer van dampende, stampende en soms stinkende haven-activiteiten. Containers, gashouders, olietanks, fa briekscomplexen, sluizen en zeeschepen. En daar tussenin, als in een science-fiction-film van de Apenplaneet, een een zame kerktoren, alles wat overgebleven is van Lillo, een Scheldedorp dat moest plaats maken voor een zich achter wereldbekende initialen ver schuilende en geld verdiende gigant. Antwerpen is voor de door- snee-Nederlander geen onbe kende stad. De Lievevrouwe toren en de Boerentoren zijn bekende herkenningspunten. De theaters trekken jaarlijks duizenden Nederlanders. Het nachtleven eveneens. Het Ru benshuis hoort net zo goed tot je opvoeding als het Rijksmu seum in Amsterdam en de Vo gelmarkt eigenlijk ook. Voor degenen d-ie Antwer pen al zo dikwijls hebben ge zien, hebben we toch een paar tips waar we wat extra aan- dacht, aan geven: ae diamant-industrie de ha-venroute de dierentuin (Zoo). Antwerpen is 's werelds oudste centrum van de dia mantnijverheid. Wat in Neder land misschien niet zo bekend is: wat dit betreft is Antwer pen belangrijker dan Amster dam Een paar cijfers geven dat duidelijk aan. Antwerpen produceert 60 procent van de wereld-produktie aan sierdda- mant, verhand-elt dit fascine rende glinsterende goed op maar liefst 4 diamantbeurzen en er vinden 16.000 mensen werkgelegenheid in deze tak van nijverheid. De diamant-wijk vindt men aan de centrumzijde van de Middenstatie. Indrukwekkend ziet de wij-k er niet uit. Dat ligt een beetje besloten in de aard van de diamantairs. Zij timmeren niet aan de weg. Toch zijn er bedrijven die met mate „pottenkijkers" ontvan gen. Het bewerken van diamant is een handwerk gebleven dat naas* natuurlijk talent ook een grote bedrevenheid en een maximum a-an toewijding vraagt. Diamantslijpers te zien werken aan hun kleine preci- sie-draaibanken is dan ook een ervaring die haast niet meer van deze tijd is. Des te verheugender is het te zien dat er kennelijk nog altijd voldoende jongeren zich tot dit moeilijke vak voelen aan getrokken. Overigens is alleen het feest voor het oog d-at de toonzalen bieden, al een bezoek aan een diamantslijperij waard. Zo'n bezoek kan men uit sluitend na afspraak brengen. Men wende zich tot de Dienst voor Toerisme, Suikerrui 19, Antwerpen. Tel. 32.22.84 Geen afspraken hoeft men te maken als men de Zoo wil bezoeken. Met zijn entree prijzen van 90 frank per vol wassene en 50 of 60 frank per kin-d tot 12 jaar, lijkt de Zoo een dure grap. Maar daar staal tegenover dat men er voor al met kinderen gemakke lijk een volle vakantiedag kan stukslaan zonder dat men zich een ogenblik hoeft te verve len. De Antwerpse Zoo is nog een van de weinige Europese dierentuinen die in het hart van een stad zijn gelegen. Vlak naast de Middenstatie aan het Astri-dplein betreedt men het buitengewoon mooi aangelegde complex. Het doet romantisch, belle apoche-ach- tig a-an maar men is er weten schappelijk up to d-ate. De verzameling bevat verschillen de unieke elementen (zoals de eerste in gevangenschap gebo ren baby-gorilla die inmiddels al weer een forse kleuter aan het worden is). Het dolfinarium is bij kin deren altijd raak, maar fasci nerend is het nieuwe nacht dierenverblijf, waar men in duistere ruimten alle mogelij ke soorten nachtdieren gelei delijk aan een ander da-g-en- nacht schema aangewend, zo dat zij overdag denken dat het nacht is. Als wij de nacht ingaan, ga-at in hun verblijven het licht langzaam feller bran den en kruipen zij in hun holen voor hun welverdiende dag-rust. Tenslotte de havenroute. Er is moed en optimisme voor nodig om vandaag de d-ag toe risten te verwijzen naar de industriegebieden langs de Schelde. Toch doet de dienst voor Toerisme te Antwerpen dat. Sterker nog, men ver wacht heel wat van die rou te Niet zonder scepsis begon nen wij er aan. Ma-ar het moet gezegd worden dat we al gauw geboeid ra-akten d-oor ongelooflijke veelzijdigheid van activiteiten die d-aar wor den ontplooid en de giganti sche schaal waarop dat plaats vindt. Iedereen weet wel hOe een fabriek er uit ziet, maar ze bij elkaar te zien op zo'n geweldige oppervlakte geeft pas echt een beeld van wat het zeggen wil: industriële ex pansie!!! Antwerpen zou niet in Bel gië liggen als er ook in het havengebied niet voldoende café's waren om van tijd tot tijd te kunnen „aanleggen". Vooral het tegen de Neder landse grens aanleunende Zandvliet biedt met zijn „Martinushoeve" de toerist rust, drank en goed voedsel. Vlakbij, onder de rook van de BASF, maar niettemin net als Zandvliet nog gehuld in landelijke rust rust ligt Beren- drecht met zijn rei-gerkolonie. Toch maar eens doen, die Ha venroute. Kaartje en richting- bordjes voorkomen dat men verdwaalt. Ai%verpen is een stad vol musea. De Dienst voor Toerisme heeft er bergen informatie over. Toch een paar tips: HET STEEN. Oud kasteel (met grappig standbeeld van folklorefi- guur „Lange Wapper") dat het Nationaal Scheepvaartmuseum herbergt. Het Steen heeft een van de interessantste verzamelin gen op dit gebied in de Lage Landen. Daarom ook ve-or Neder landers van groot belang. Kosteloos. Open elke dag, behalve maandag, van 10 tot 17 u. VLEESHUIS. Laat-gotis'che hal van het Vleeshouwersgilde, gebouwd in de 16e eeuw en goed gerestaureerd. Het bevat ar cheologische, historische en kunstnijverheidscollecties. Vooral degene die meer wil weten van de plaatselijke geschiedenis, mag het Vleeshuis niet overslaan. Entree gratis. Elke dag open van 10 tot 17 uur, behalve 's maandags. Voor wie geen auto heeft, betekent het reizen in België geen enkel probleem zolang hij zich tot de grote steden en de regionale centra beperkt. Via Roosendaal zijn steden als Antwerpen en Brussel recht streeks elk uur met sneltrei nen bereikbaar. De treinen naar GentBrugge, en de kust rijden op z'n minst om het uur, meestal echter elk half uur. Wie het mooie stadje Lier wil bezichtigen vindt im Ant werpen twee keer per uur een trein derwaarts. Aarschot en Diest hebben wel een vrij fre quente, maar ook nogal onre gelmatige verbinding, wat de intervallen betreft, met Ant. werpen en Brussel. Maar men kan dan ook van de groene spoorbus gebruik maken en die rijdt veel meer. Voor een bezoek aan de abdijen van Tongerlo en Averbode is men geheel op de rode buurtspoor- bus aangewezen. Averbode is het best van Diest uit bereik baar, met lijn 1199, die er een klein half uur over doet. Maar er zijn slechts enkele verbin dingen, waarvan we die van 11.06 en 13.48 (beiden alleen op werkdagen) en 14.06 (al leen zondags) hebben aangete kend. Men kan dan om 15.28 en 16.58 op werkdagen weer terug. Op zondagen moet men tot 19.24 geduld oefenen. Ton gerlo is het gemakkelijkst be reikbaar via Herenthals, dat een onregelmatige uurdieust per trein van Antwerpen af heeft. De bus van Herenthals naar Tongerlo-abdij vertrekt om 10.50, 12.35 en 14.35. Terug om 13.40 en 15.57. Bovendien gaan er enkele directe bussen van Turnhout naar Tongerlo, maar die komen niet voor de Abdij, zodat men nog een stief kwartiertje moet lopen. In planckendaele steken de struisvogels zelden de kop in het zand. Planckendael zou men een dependance van de Antwerpse Zoo kunnen noemen. Het is er minder spectaculair maar „liever". Aardige dieren, die vooral op kinderen grote aantrekkingskracht uitoefe nen- Veel jonge, dit voorjaar geboren, dieren ook. Men treft er veulens, dwerggeiten, lama's, kame len en nog een heleboel andere dieren aan. Bij de vogels zijn de struisvogels en kraanvogels degenen die de aandacht trachten te trekken die ook uit zou moeten gaan naar de talrijke (inheemse) water vogels en roofvogels. Daarnaast is Planckendael een rijke tuin van groen, bloemen en gazons. Het reservaat ligt aan de weg Mechelen-Leuven in de gemeente Muizen. Van tweeën één: óf wij moeten ons haasten België nog te zien voor het helemaal ver kaveld is en volgebouwd met veel te grote villa's en veel ti lange straten; óf: de Belgen moeten ziek haasten met het kracht van wet geven van hun op papier gezette goede bedoelingen, groen- en streekplannen. De keus is uiteindelijk aan de Belgen en er zijn gelukkig .eikenen genoeg die er op wij. zen dat onze dierbare neven en buren op het punt staan dj bakens te verzetten. Steeds feller klinken de protesten te- gen de liefdeloze verkavelin. gen in de Netevallei, waarbij honderden eiken sneuvelen en j de eens zo pittoreske rivier wordt rechtgetrokken tot een mini-kanaal. Op de grote re. clameborden van wegenbou wers en makelaars (die stuk. jes van in snippers gescheurde landgoedereu aanbieden) komt men steeds vaker de kreet „Groenvreters!" tegen. „Belgij is het lelijkste land van de wereld. Het is vernield door lintbebouwing en grondspecu- latie", zegt planoloog Walter Cogge uit Antwerpen. De reeds lichtelijk verhol, landste maar desondanks sym. Talloze Nederlanders, t08'1 heel wat gewend op het S8' bied van de waterbouw, hel' ben zich al vergaapt aan »8 enorme scheepslift van K<®' quieres, waar zoals de Bel' j gen zeggen „de schepen aa" I de ro' gaan". De lift bevindt zich in I18' kanaal Brussel-Charleroi 81 moet ter plaatse een niveajj' verschil van maar liefst meter overbruggen. De lift een soort sluis, twee reusacW' ge metalen bakken, waarin »8 schepen worden verzamel» waarna de heleboel langs ram omhoog wordt getrokken.^ klinkt simpel, maar het 1 bezoekers een flink spek' pathieke België-promotor in Amsterdam, Stephan Luyckx, hoor je zoiets niet zeggen. Ali h-et aan hem. ligt, is België h»t mooiste land van de wereld. Het gekke met België is, dat beiden Cogge en Luyckx - gelijk hebben. België IS lelijk dat constateer je elke keer alt je er komt. Maar er is nog eet ander België, een België sol kunstschatten, kastelen, kathi- dreien, juwelen van steden et pastorale valleien. Het lelijke en het schone België horen bij I elkaar, vloeien in elkaar omr en vormen samen een hutspot vol genoegensverbazing, ver rukking en bewondering. Vooral op Nederlanders oe fent België een grote aantrek kingskracht uit. Ook op Ne derlanders die er nooit ge weest zijn of die het slechte I kennen als „een stuk slechft weg tussen Breda en Lille", De Belgen op hun beurt hou-; den van Ned-erland. Op hunt eigen manier dan („Weet jtl hoe de grotten van Hav, zijn' ontstaan? Nee? Wel: daal heeft ooit een Hollander ce*. gulden verloren"). Geen twee buurlanden i«| Europa hebben zulke voorn- den vooroordelen ten opzicht11 van elkaar als de Benelux- partners Nederland en Belgii, En dat zegt eigenlijk allo, „Was sich liebt, neckt stel", nietwaar? Het zou overigen onzin zijn te beweren dat Ne derland em (Nederlands sprt- kend) België één pot nat zijl Dat is' niet zo. Er zijn een heleboel dingen in België waar Nederlanders niets va begrijpen, zoals bijvoorbetli de taalstrijd en het onbedreig de voortbestaan van een Ant werps café waar nazi-herinne ringen aan de muren ha gen. Omgekeerd snappen Belgen niets van onze periodieke uit barstingen van collectieve woede over zaken als een An- gola-koffiereclame in het Ben- fica-stadion. Alleen al het feit dit iemand voor de t.v. serieus uitlegt waarom men de voetbaluitzending toch maar liet doorgaan, doet een Belg zich in zijn patat verslikken. Er zijn zóveel verschillen da' het meer dan de moeite waard is op stap te gaan in België Te trachten Belg met de Bel gen te zijn is nutteloos. Pro beer daarom ook nooit op dt „atvel zulle-toer" te gaan uw' dat irriteert de Belg. Niet ton onrechte, Frans is ook niet W>' lig want dat verdriet hen. Niet alleen omdat hij heel goed Nederlands verstaat die taal zijn voorkeur maar ook omdat het hem pij» doet in de oren heit Frans i> steenkoolachtig te horen spre ken. Frans is tenslotte zij» tweede moedertaal. Nederlander met de zijn, is voldoende. Men zal merken: het is lekkerder dn» voldoende! W. K0CK Wordt Finland in kantie-advertenties a; geprezen als „het la van de duizend merei veel dichterbij kunt zonder paspoort naar Y „land van de duizend p<| ders". Jiet zullen er geen duizend zijn, m: I schien net als bij de di I zendpoöt uit uw tuin ee stuk of honderd, maar ,>Zak van Zuid-Bevelanc is er niet minder unit om. Het Bevelandscha ten zuiden van Goes melt van de poldertjc Geen Fries, Noordhc lands of Zuidhollands po derlandschap kan hit aan tippen. ïn de rijwielbewaa mts naast het station i' »es kunt u (zolang de bi lfm^A°orraad strekt te 0! 100-41 r 0) een fiets hurei n aan gaat u op weg vod een route van dertig rusti-d If mstieke kilometertjes Mi 7 ru« naar het station staar1 e gaat u linksaf, parallel aa e spoorbaan en de eerste i" j>verweg .gaatu over. i °lgt dan een brede asfaltweg _asseert een voorrangskruisinh tussen de schitteren* -gelegde Goese nieuwbouv fSl poot park door ovel sen -klinkerweg. Vlak over dl poorbaan hebt u overigenj „ff, Goese karakteristieker ff?' f?eide aan uw linker- allereerst een vreemd» toren: een voormalig» xeS^'- die nu tot een im's d5 rond Pt'SSelmee- mi«Verbouwd' Dan een ho- Kat^ li1"01 "harken" in top- Ierse I "W1P" waaraan da im^e.(naTaak) „vogels" wor- Ien bevestigd voor de in ziin ji °p Zuid-Bevel and, voor- ^agschietingen'; Unieke hand" SeTeirirM- f8 kIinkerweg aan (IOC 'm draait, heeft u ■Wer ai oivoord-e -enige zij- ïaat f plantsoen bi-nnen- rrijwel me?Sen' zit dan al >n wotT m ln "De Poel" als de klei^i die zich net later w"?1'8- polderB die u poor w!m k°mt' kenmerkt er> een into mei|doornheggeri Tj 'ftens vogelleven. SS Inks eil knmtalie splitsingen F'a een m. an tenslotte Wisch Zem 88 eeuweno-ud-e, |et s?oeten?ieUPn^' ub°erderij provinnfii °akhuis, aan pravennjlH r7eg Goes *s (et fietsnal1"' gaat rechtsaf liaduct ondt-T D"'ect na 't V rechtsaf rtrhï- eg gaat pbtskerke lellting 's Heer |lemtjeh'van ^Sch^KU ,dorPs- fzoals men n abbekerke" kerke noemn^ S ?eer Abts- F«v wt 8taat de Ned Ndjaigd?' f8n Yan de minst veertiende-eeuwse

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 32