UIT IN GENT UIT IN BRUGGE elt— KAMPEN stad van monumenten stad van 27 sterren i DE STEM oude gebruiken musea monumenten geschiedenis beziens- waardigheden In Gent slaan voor dit jaar de volgende belangrijke eve nementen op het programma: Van 1 april tot 30 september: Audio-visueel spel „Gent in de veertiende eeuw", doorlopend vertoning van 8.30 to; 23 uur. Gedurende de rest van het jaar vertoning tot 16 uu< Plaats: De Lakenhalle. 20 augustus tot 20 september: Festival van Vlaanderen in twintig prachtige middeleeuwse feestzalen met deelname van tal van bekende solisten. Van 10 tot 25 september: Internationale jaarbeurs in Gent in het Floraliapaleis. Van 10 tot 13 november: Internationale pluimveetentoon. stelling in Het Neerhof. Voor een gedetailleerde opgave van de evenementen in Gent kan men zich wenden tot de gemeentelijke dienst voor toerisme, die in een tweemaandelijks tijdschrift alle komen de evenementen vermeldt. Bovendien kan men informatie krijgen over hetgeen zich in Gent afspeelt door hel telefoonnummer 09-25.80.25 te draaien. Vanuit Nederland moet men eerst het getal 0932 draaien en daarna 9-25.80.25. Men krijgt dan inlichtingen over de weekenddiensten van apothekers en artsen, over voordrachten, sport- en andere manifestaties, tentoonstel lingen, concerten en andere evenementen, die in de loop van de betreffende week plaatshebben. Voor de mensen, die van plan zijn om tijdens hun va kantie bij een bezoek aan Brugge meteen een van de cul turele, religieuze of andere hoogtepunten uit het Brugse gemeenschapsleven mee te pikken, geven wij hieronder de data van de voornaamste gebeurtenissen van de komende maanden: 15 juni tot 30 september: Beiaardconcerten op maandag, woensdag en zaterdag van 21 tot 22 uur en op zondag van 11.45 tot 12.30 uur. 1 juli tot 15 september: Tentoonstelling „Aanwinsten stedelijk museum van 1966 tot 1972". 4 juli tot 26 augustus: Poppentheater „Tijl Uilenspiegel", dagelijks voorstellingen voor kinderen en ouderen, met uit zondering van het weekeinde. 1, 14, 21 en 28 juli: Orgelconcerten. 9 en 11 juli: Viering Guldensporenslag. 16 juli: Dag der Zeelieden in Zeebrugge. 29 juli tot 14 augustus: Internationale muziekdagen in Brugge. 1 tot 15 augustus: Antiekbeurs in het Boudewijnpark. 12, 14, 15, 19 en 26 augustus: Reiefeesten. 14 augustus: Bedevaart O. L. Vrouw van Blindekens. 18, 19 en 20 augustus: Jachtfeesten. 18 augustus tot 3 september: IJsrevue in het Boudewijn park. 18 augustus tot 18 september: Tentoonstelling van wer ken van Ruusbroeck, Th. More en Guido Gezelle in het Engels klooster. 16 oktober tot 31 december: Beiaardconcerten op zondag, woensdag en zaterdag. 18 tot 26 november: Salon van de Gastronomie in „Ter Groene Poorte". 9 tot 18 december: Tentoonstelling „Bouwen NU" in de Beurshalle. Tel. 01148 -429 's Gravensteen, de burcht, lie in 1180 door Filip van de Elzas werd gebouwd, trekt jaarlijks meer dan 150.000 be. zoekers. GENT, Een bezoek aan Gent moet herhaald worden wil men een goede indruk hebben van het geweldige historische cultuurbezit van deze stad. Bij een eerste bezoek kan men het gewoon niet laten. Haast elk huis in de binnenstad, elk geveltje en op sommige plaatsen zelfs elke straatsteen, is een directe confrontatie met het verleden. Een indrukwekkende con frontatie, die de bezoeker nieuwsgierig maakt naar de historie van de stad en de geschiedenis van hetgeen men daarin aantreft. Van daar dat het nodig is om wat van de geschiedenis van Gent te weten en de stad meer dan eens te be zoeken om tenminste de allerbelangrijkste monu menten te zien. „Gent, stad van monumen ten", is een veelzeggend pre dikaat, een „adelijke titel", die Gent echter met recht mag dragen. Het aantal monumenten is al een hele waslijst. De geschied schrijving ervan vergt boekde len. Alleen al in het hart van de stad treft men indrukwek kende gebouwen aan als de St. Baafskathedraal, het Stad huis, de St. Niklaaskerk, het Belfort dat wegens restaura tiewerkzaamheden al geruime tijd gesloten is, de Lakenhalle cn het fraaie 's Gravensteen, het kasteel, dat Philips van hlzas in 1180 liet bouwen en waarvan de toren de bezoe kers een prachtig uitzicht over de stad biedt. Terug eerst even naar de historie van Gent ter verkla ring van de stad Gent, zoals die zich nu aan de bezoekers presenteert. Gent is ontstaan op het punt waar Leie en Schelde samenvloeien. Volgens archeologische vondsten moe ten er hier in de Romeinse «ld nederzettingen zijn ge weest, maar over dat schimmi ge en duistere verleden is heel weinig meer bekend. Meer weet men van de activiteiten van de H. Amandus, die er rond 630 een klooster stichtte (waarschijnlijk de latere St. Baafsabdij). Kort daarna werd 0de St. Pietersabdij ge sticht Rond 830 verrees er oen handelsnederzetting, die d°or de Noormannen- rd verwoest. Opnieuw werd dihfnederzetting gebouwd, wtmaal onder de bescherming Tnem ea" grafelijke burcht. van in aVan Elzas> graaf Gll ^anderen, in 1180 's Gravensteen bouwde, was buiten? a ha«del met het hëw a ad 51, de lakennijver in Vlaande grijkste plaats Gent geworden. En In lsan t ij njg belangrijker. 56.000 inw?6 Stad ongeveer mee ™°nps fP was daar- Ernntrf„ ?p ParUs na de nLrdf VM West-Europa n noorden van de Alpen. Periode11 heeft6 q ?°ur®ondische tuureep ri"kegS- schorJ1 ge bloei van de land™ ^UnS]6n in de Nede» de omnIni lÜd werd ook riike vSr geleSd v°or het dat L lust0"sch cultuurbezit, men er nu aantreft. hoogte186"3 he,eft „Gent naast gekend tv dieptepunten Diverse malen poogde BRUGGE, In enkele belangrijke internationale reisgidsen, waarin de interessantste bezienswaardigheden met één, twee of drie sterren worden aange duid, komt Brugge met maar liefst 27 sterren te voorschijn.' Voor wie Brugge kent is een dergelijk grote inter nationale waardering be slist op zijn plaats. Brugge dat niet voor niets pre dikaten heeft gekregen als „De Parel van Vlaanderen", „Venetië van het Noorden" en „Brugghe die Scone" wordt ook de Vlaamse schatkamer genoemd. Gedurende de meer dan dui zend jaar dat Brugge bestaat heeft de verzameling kunst schatten indrukwekkende vor men aangenomen. Plundering en vernieling, oorlogen, ram pen. verwaarlozing en econo mische teruggang van de stad hebben het kunstbezit wel hier en daar wat aangetast, maar wat ervan is overgeble ven is het bezichtigen meer dan waard. Haast alle kunststijlen en Kunstrichtingen treft men in Brugge aan. Hierdoor is beslist geen onharmonieus geheel ont staan. Integendeel. De Brugge lingen zijn van oudsher men sen met een groot ontwikkeld kunstgevoel en wat het be langrijkste is ze houden van hun stad. Deze verliefd heid heeft nooit toegelaten dat er aan het karakter van Brug ge wat werd veranderd Zelfs neonreclames zijn in Brugge uit den boze. Oude gebruiken worden in ere gehouden. Zo zorgt het stadsbestuur b'.v. voor de zwanen in de stads grachten. Hier hebben altijd al zwanen rondgezwommen, die door de stad werden vertroe teld op grond van een ver plichting, die uit 1488 dateert. Toen hielden de Bruggelingen de Hoogstraat in gaat komt men al spoedig bij de Burg, het plein, waar vroeger de grafelijke vesting heeft gestaan, die Boudewijn 1 in 864 bouw de om de aanvallen van de Noormannen te kunnen af slaan. De St.-Donaaskerk, die bij deze vroegere burcht stond, is ook verdwenen. Van deze kerk resteert nog slechts een koormuurtje, dat na een opgraving in 1955 werd her bouwd. In de zuidwesthoek van de Burg treft men de H. Bloedba siliek aan, een kerk uit de twaalfde eeuw, die in 1923 de rang van basiliek kreeg. In de z.g. H.-Bloedkapel wordt sinds de dertiende eeuw het bloed van Christus als reli kwie bewaard. De kerk is hierdoor een bekend bede vaartsoord. Naast de H.-Bloedkerk staat het gotische stadhuis, waarvan in 1376 met de bouw werd begonnen. In 1464 was dit de eerste vergaderplaats van de Staten-Generaal. Museums zijn er in Brugge uiteraard heel wat. Wie een mooie verzameling oud-Vlaam se en moderne schilderkunst wil zien kan terecht in het Groendngemuseum, het stede lijk museum voor schone kun sten, in de Dij ver. In het F. Brangwynmuseum is een serie oude Brugse stadsgezichten tentoongesteld. Dit museum ligt vlakbij het Groeningamu- seum. De museumliefhebbers, die Brugge aandoen, mogen ook het vermaarde Memlingmu- seum in het St.-Janshospitaal niet vergeten. Verder heeft Brugge onder meer een heem kundig brouwerijmuseum, een folkloremuseum (hier ziet men allerlei gebruiksvoorwer pen uit het vroegere West- vlaamse volksleven) en uiter aard ook een aan Guido Ge zelle gewijd museum, dat is ingericht in het huis aan de Rolweg in Brugge, waar Ge zelle op 1 mei 1830 werd ge boren. Het museum bestaat al sinds 1926, In drie zaaltjes treft men een grote hoeveelheid documenten van en herinne ringen aan de priester-dichter aan. Men treft er ook aan het zwartgeblakerde pijpje dat volgens de verhalen een dag voordat Gezelle stierf, stuk ging. Vlakbij het geboorte huis van Guido Gezelle staat de St.-Janshuismolen, waar Gezelle als kind vaak luister de naar de verhalen, die de molenaar vertelde. In Brugge is heel wat te zien. Van de Godshuizen, waar de bezoekers de vroomheid van de bewoners al van verre coestraalt, tot het Minnewater, een inspiratiebron voor ver liefden en kunstenaars. Van de Walplaats, waar men bij goed weer de kantwerksters aan het werk kan zien, tot aan de Kruispoort, een van de ze ven middeleeuwse poorten, die samen met de stadsmuur tot de verdedigingsgordel van Brugge behoorden. Een bonte, maar daarom niet minder inte ressante verzameling van het erfgoed der vaderen. IAAT 3 AXEL men zich aan het gezag van de vorst te onttrekken. De grote Gentse opstand vap 1379 on der Lodewijk van Male is een van de voorbeelden. Pas me dio en eind vijftiende eeuw slaagden de vorsten er in de zelfstandigheidsdrang van de Gentenaren aan banden te leg gen (Vrede van Gaver in 1453 en Verdrag van Cadzand in 1492). Als symbool van de ge meentelijke vrijheid waren toen al het eerste stadhuis en het Belfort tot stand gekomen. Het verlies van de zelfstandig heid bezorgde Gent een grote inzinking. Het aantal inwoners daalde zelfs tot rond 30.000. In de zeventiende eeuw kwam er een geringe opleving, die zich doorzette in de achttiende eeuw. In de negentiende eeuw werd Gent zelfs weer een be langrijke industriestaden cen trum van de vlasspinnerij en metaalbewerking. Van de op bloei van Gent in de achttien de eeuw getuigen onder meer de prachtige gevels in de Veldstraat en op de Kouter. Gent is nu niet de stad, waar men op basis van het rijke bezit aan monumenten, veel stilstaat bij het verleden. Gent is een dynamische indus trie- en havenstad en geniet tevens wereldvermaardheid door de bloementeelt. Overi gens is het wel alleen de his torische rijkdom van de stad, die jaarlijks zoveel toeristen aantrekt. Volgens de statistie ken blijkt 's Gravensteen de grootste toeristische trekpleis ter te zijn. In 1971 kwamen maar liefst 156.556 mensen sr een kijkje nemen, 's Graven steen werd in 1180 gebouwd op grondvesten van een burcht, die uit de tiende eeuw dateert. De resten van dat kasteel zijn nu nog te zien in de donjon. Bij de bouw van 's Gravensteen heeft Filips van de Elzas zich laten inspi reren door de versterkte burchten, die door de kruis vaarders in Syrië werden ge bouwd. In het kasteel treft men onder meer aan een mu seum van foltertuigen, die vroeger in de in deze burcht ingerichte gevangenis werden gebruikt. Ook ziet men er een aantal weefgetouwen, waaron der de beroemde „mule jenny" van Lieven Bauwens, de man, die in 1798 zijn leven waagde om de Engelsen het geheim van deze spinmachine te ont rukken. Hij bracht stukken van de „mule jenny" vanuit Engeland naar Gent over en was spoedig in staat dergelij ke machines in serie te ver vaardigen. Zijn activiteiten hebben ervoor gezorgd dat de Gentse textielindustrie op bloeide. Ook staan er in het kasteel enkele drukpersen, waarmee in de zeventiende en achttiende eeuw de „Gazette van Gent" werd gedrukt. Een bezoek aan de St. Baafskathedraal dient bij een visite aan Gent ook op het programma te staan. De kerk bestaat uit vier belangrijke gedeelten, die allen tot een andere stijlperiode behoren, maar toch een harmonieus ge heel vormen. Men vindt hier beroemde schilderijen als „Aanbidding van het Lam Gods" van de gebroeders Van Eyck, „Kalvarietriptiek" van Justus van Gent en „Intrede van St. Bavo in het klooster" van P. Rubens. De St. Niklaaskerk ligt ook in het hartje van de stad. De oudste gedeelten zijn in het begin van de dertiende eeuw gebouwd. In de Gentse ge schiedenis neemt deze kerk een belangrijke plaats in. De voornaamste middeleeuwse neringen en ook de hoofdre derijkerskamer „De Fonteyne" hadden er hun eigen kapel. Een rijkdom aan zalen treft men aan in het Gentse Stad huis, een groot rechthoekig complex, dat gedeeltelijk in re naissance- en gedeeltelijk in gotische stijl is opgetrokken. Dat kwam doordat het bouwen van het stadhuis volgens de plannen van de architecten Dominicus de Waghemaekere uit Antwerpen en Rombault Keldermant uit Mechelen in 1538 moest worden stilgelegd. Pas zestig jaar later konden de werkzaamheden worden voortgezet. Toen echter was er een andere stijlperiode, name lijk de renaissance en wa ren de bouwers en kunste naars van het einde van het gotische tijdperk verdwe nen. „Dulle Griet", zo is mijn na me 'k was een felle en forse da me Voor de boze een dreige ment Was de schutsvrouw ik van Gent. „Dulle Griet" is een reus achtig kanon, dat -- naar men beweert net zo oud zou zijn als het Belfort. Het kanon, dat de naam ontleent aan het gedonder bij het afvu ren, bestaat uit gesmeed ijzer, is vijf meter lang en weegt 16.000 kilogram. Met het ka non werden stenen kogels van 340 kilogram afgevuurd. Co- tignès, lid van het adellijke ge slacht Croy, beschreef eind veertiende eeuw de werking van het kanon als „een don der, waarvan de stenen op ze ker ogenblik een muur en twee torenwanden doorboor den, vervolgens de stad bin nenvielen en nog acht man doodden en verscheidene an deren levensgevaarlijk kwets ten". Interessant om te zien zijn ook het standbeeld van Jacob van Artevelde, het Toreken (het gildehuis van de leerlooi ers uit de vijftiende eeuw), de St. Jobskerk, de St. Michiels kerk, „Geraard de Duivel steen" (een van de belangrijk ste voorbeelden van versterkte herenhuizen uit de middeleeu wen), het museum voor scho ne kunsten, het museum van oudheden, het Klein Begijn hof, waar nog een veertigtal Begijntjes wonen, gekleed in middeleeuwse klederdracht, de „Donkere Poort" (het laatste restant van het Prinsenhof waar op 24 februari 1500 Kei zer Karei werd geboren) en het museum voor volkskunde, dat is ingericht in het vroege re Kinderen Alyns-Hospitaal, een van de fraaist bewaarde Godshuizen uit de vroege mid deleeuwen. In het museum voor volkskunde treft men een enorme verzameling aan van voorwerpen, die door de am bachtslieden van vroeger wer den gebruikt. Uiteraard ontmoet men op een tocht door Gent ook de Leie. De Gildehuizen aan de Graslei worden erin weerspie geld. De huizen dragen de na men van middeleeuwse gilden, zoals bijv. „Het Vrij Schip pershuis", „Het huis der Vrije Metsers", Het Coornmeters- huis", „Het Stapelhuis", etc. Wie Gent heeft gezien, moet ook „Dulle Griet" hebben ge zien. Joost Wielandt wijdde er in 1949 het volgende puntdicht aan: Veel publiek trekt in Gent ook het klank- en lichtspel „Gent in de veertiende eeuw", dat na acht jaar te hebben gefunctioneerd, eind september van dit jaar zal worden afge broken om te worden vervangen door een klank- en lichtspel „Gent in de zestiende eeuw, de eeuw van Keizer Karei". Met de voorbereiding van dit nieuwe spel is men in Gent al twee jaar bezig. In april 1973 gaat het nieuwe audio-visuele spel waarschijnlijk in première. De Gildehuizen aan de Graslei weerspieg eld in de Leie getuigen van het roemrijke ver leden van Gent als belangrijk internationaal handels- en industriecentrum. Het Belfort. In Zeeuwsch-Vlaanderen rij den geen treinen, maar Hulst en Oostburg, Aardenburg en Sluis zijn bevoorrecht door hun rechtstreekse bussen met Sint-Niklaas en Antwerpen res p. Brugge en Knokke. Wie van Terneuzen naar Gent wil, moet altijd nog in Zelzaete overstappen. Voor het bezoe ken van Bazel en Rupelmonde kan men in Antwerpen ge bruik maken van de rode streekbus lijn 690die op z'n minst een keer per uur rijdt. Het kasteel van Laarne is met de uurdienst van de rode bus Gent-W etteren bereikbaar. Deurle aan de Leie heeft een halfuurdienst met de stadsbus sen 81, 82 en 83 van het stati on St. Pieters te Gent af. Het kasteel Ooidonk ligt op tien minuten gaans van St. Mar- tens-Leerne, waar lijn 706 van de rode bus elk uur van en naar Gent langs komt. de Oostenrijkse aartshertog Maximiliaan gevangen en ver moordden diens knecht Pieter Lanchals. Toen de vorst na het inwilligen van de Brugse eisen weer op vrije voeten kwam, was de straf voor de Brugge lingen voor de moord op Pie ter Lanchals, in wiens familie wapen een zwaan voorkwam, het ten eeuwigen dage voeren van de zwanen. Al uit 1304 stamt de ge woonte om elk jaar een 36 pond zware kaars naar de Pot- teriekerk te brengen als dank baarheid voor het feit dat Brugge tijdens krijgshandelin gen in 1304 gespaard bleef. Wie op de 15e augustus 's morgens in Brugge is, kan zichzelf ervan overtuigen dat dit stukje traditie in Brugge trouw in ere wordt gehou den. in bandels-, maar ook in be stuurlijk opzicht was Brugge een belangrijke plaats in Eu ropa, een plaats waar gekroon de hoofden verbleven en waar kunstenaars inspiratie vonden. Kunst kreeg de aandacht in het middeleeuwse Brugge. Er was ook geld voor. In de vijf tiende eeuw diende het verval van Brugge zich echter aan door de verzanding van het Zwin en de langzaam steeds passiever wordende handel. Nog enkele eeuwen lang bleef Brugge drijven op de voorbije roem, men teerde op het ver gaarde geld, van een economi sche wederopbloei was geen sprake. Die is eigenlijk pas deze eeuw gekomen met het toerisme. Het sterk toege nomen vreemdelingenverkeer is een belangrijke ruggegraat van de Brugse economie ge worden. Zoals gezegd: een bezoek aan Brugge is de moeite waard. Het bezoek wordt ech ter nog veel waardevoller als men iets weet van de geschie denis van de stad en zodoende de taal, die het rijke verleden in Brugge spreekt, nog beter kan begrijpen. Vandaar dat wij in dit arti kel heel beknopt iets over de geschiedenis van Brugge me nen te moeten zeggen. Het veenachtige kustgebied, waar op tevoren een Romeinse nederzetting was ontstaan, werd in de vijfde eeuw door de Noordzee overspoeld. Na enkele honderden jaren kwam het land weer droog te liggen. De zee had er niet alleen vruchtbare klei achtergelaten, maar ook brede kreken en in hammen. Aan een van die in hammen zou Brugge ontstaan. De schoonzoon van Karei de Kale bouwde er een kasteel, dat onneembaar bleek te zijn voor de Noormannen. In de schaduw van het kasteel groeide langzamerhand een flinke nederzetting. Brugge nam in betekenis toe. In 900 werd de St.-Donaaskerk ge bouwd en spoedig daarna kwamen er de eerste pero- ehies. De ligging aan het water maakte Brugge samen met het feit dat de handelaars me dezeggenschap in het stadsbe stuur kregen als handels centrum steeds belangrijker. Er werd door de Bruggelingen veel geld verdiend. Niet alleen Het is ondoenlijk in kort bestek een opsomming te ge ven van belangrijke beziens waardigheden, want in feite is Brugge zelf één groot mu seum. Bij het bezichtigen van Brugge kan men het best de auto ergens parkeren en met een wandeling beginnen vanaf de Markt. De Markt is altijd al het belangrijkste plein van de stad geweest. Elke zaterdag ochtend wordt hier een we kelijkse markt gehouden waarvan de schrijver R. Du- sauchoit in zijn boek „Brugge, portret van een stad" zegt dat die in 958 door Boudewijn de Derde, graaf van Vlaande ren reeds werd ingesteld. Aan de zuidzijde ven de Markt ziet men het voornaam ste momument van Brugge, namelijk het Belfort en de Halle. Het eerste Belfort werd ronid 1240 gebouwd. Het stads bestuur vergaderde er. In 1280 werd de houten toren van het Belfort door brand vernield. Meteen werd een stenen stads toren gebouwd. Gelijktijdig ontstond de Halle. Rond 1300 kwamen de gebouwen klaar Nadien zijn ze nog wel uitge breid en wat veranderd. Aan de oostzijde van de Markt staat het provinciaal hof, waar de provincieraad van West-Vlaanderen zetelt. Wanneer men vanaf de Markt Een van de vele rustieke plekjes die Brugge telt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 29