12.- bmw, door ongelukken In huis vallen evenveel doden als in verkeer ioed zwemwater 'oor groot deel Merlandse kust V NS: Een miljoen verlies per dag Den llyl eist woedend: doe snel iels legen werkloosheid Le voor Iiand DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND vrijetijdskleËtng EESTEM AMFIBIE-VOERTUIG UIT HULST GAAT DIENST DOEN IN IERLAND Vrijaf... vrijuit Oosterschelde open of dicht jasassag VVDM STUDEERT OP NIEUWE KOERS Manifest wil nieuwe studie over Ooster- schelde andaag in he jaargan9 n kunstenaars BOSCH groep I Valpartijen Verraderlijk Lawaai lissingse en Haagse kust uitgezonderdzegt ministerie tntepfashinns Kernproeven van Fransen kunnen elk moment beginnen Chauffeur moet kiezen tussen inrijden op bejaarde man of kinderklas SCHMELZER NAAR CAIRO Tijd staat een seconde stil Raad voor milieudefensie Axel weigert subsidie uit geldgebrek mm mm D E STEM 1 - no. 17053 fteur: Dr. W. A. J. M. Harkx fdredacteur: I. Leijendekker lofdkantoor: Breda, Rsigerstr ló lletoon 22341, Postgiro 1114111 Lntoren GOES, KLOKSTRAAT 1 STE Woensdag 21 juni 1972 WEERBERICHT Koel met buien Veel bewolking met plaatselijk regen. Matige tot krachtige zuid westelijke wind. Maximum 17 graden. HULST, STEENSTRAAT 14 TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9 BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26 OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14 ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45 \cryl. Het heeft een Intje en raglanmouwen, Tarme diensten op de re dagen. In wit, groen, ood, 40 t/m 48. 0-33550 0-46252 0-34619 JO-33205 tel. 01600-37850 tel. 04250-26799 tel. 01620-4747 Jiddellijk het juiste kapsel oud in de handen hebben. nd leiden u vakkundig op. Ig, gericht op het behalen oma. an het bediendendiploma: lig, gericht op het Lan lang haar; noderne coiffures. lover deze unieke opleidin- Kappersdagscholen N.V., 030 - 51 54 44 Alleenvertegenwoordiging voor Nederland: N.V. WILLEM VAN RIJN Amsterdam-1015 Haarlemmerweg 475 rostbus 8005, Telefoon (020) <8 5222 (20 lijnen),Telex 12282 S 15 - OOSTERHOUT 620-5850 (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN Ongevallen in woningen eisen vrijwel evenveel doden als on ge lukken in het verkeer en véél meer dan door onge vallen in bedrijven. De cij fers zijn schrikbarend te noemen: in 1970 kwamen 3132 mensen binnen hun woning door een ongeluk om liet leven tegen 3199 in bet verkeer er buiten. In elf jaar steeg het aan tal dodelijk gewonde ver keersslachtoffers met 63 J procent, bet aantal overle- <1 den slachtoffers van huis- 1 ongevallen nam in die tijd I toe met niét minder dan 1138 procent. Dit blijkt uit bet jaarverslag over 1971 van bet Nederlands Insti- I tuut voor Preventieve Ge- Uneeskunde (NIPG), TNO |in Leiden. Hel is opvallend dat er ïïomljvnt de oorzaken van ffreitasoiigelU'lvken al vrij j veel onderzoek verricht is en [dat reeds tal van maatirege- llwi beraamd en uitgevoerd ■zijn om het aantal verkeers- I doden te beperken. Maar I naar de oorzaken van onge- I vallen in woningen is tot [dusver maar weinig onder- zoek gedaan. Vrouwen in de leeftijds- I groep van 20 tot 29 jaar blij ken de meest bedreigde groep, daarna bejaarde vrou wen en kinderen van 0 tot 4 jaar- Hoewel de TNO-onder- zoekers momenteel slechts beschikken over deze ont stellende cijfers en zich pas kortgeleden intensief hebben verdiept in de oorzaken daarvan, staat wel vast dat de meeste doden binnenshuis slachtoffers zijn van valpar tijen. Een der onderzoekers, dok ter W. Winsemius: „Een kleedje met een omgekrulde rand op een gladde parket vloer, een losliggende trap roe, gemorste eetwaar op een colivinylvloer, een wan kel trapje zijn de grootste oorzaken. Het zijn niet eens de elektrische huishoudelijke apparaten, die de grote boos doeners zijn. Ongelukken hiermee biijken merkwaar dig genoeg gemiddeld maar vijf a zes slachtoffers per iaar ten gevolge te heb ben". „Het is niet zo, dat de mensen niet weten dat zij dingen verkeerd doen of dat zij met ondeugdelijke spul len werken. Daarom heeft het ook geen zin oip veilig heid binnenshuis te leren door een boekje en een fol dertje. We moeten de mensen op een of andere ik weet nog niet precies welke manier leren ook te handelen naar de eisen van veiligheid. We moeten de mensen leren om te gaan met de dingen", aldus dokter Winsemius. Juist omdat de mens zich binnen zijn huis in de meest veilige omgeving acht, ge- dr'aagt hij zich veel minder voorzichtig, dan in het alge meen gevaarlijk geachte ver keer buiten. Tot deze verra derlijke voorstelling komt men des te gemakkelijker als blijkt dat nagenoeg niets van de ongevallen binnens huis in de publiciteit komt. Als iemand in een bedrijf zijn hand afzaagt of met zijn auto tegen een boom rijdt, komt dat in de krant. Van ongevallen binnenshuis ko men meestal alleen de kolen damp- en gestikt-in-de-bad- kamer-gevallen naar buiten, constateren de TNO-onder- zoekers. Ook op meer onvermoede wijzen worden veiligheid en welzijn van Nederlandsers bedreigd, aldus het jaarver slag. Het is onderzoekers van het NIPG-TNO gebleken, dat bij lts-leerlingen het aantal gehoorafwijkingen twee keer z groot is als bij hun leef tijdsgenoten die andere scho len bezoeken. Het opmerke lijke feit doet zich voor, dat het aantal gehoorbeschadi- gingen door lawaai bij lts- leerlingen van 2 procent bij toelating lot de school toe neemt tot 8 procent bij het verlaten ervan. De belangrijkste oorzaken van deze verontrustende si tuatie moet men niet zoeken bij het lawaai van machines in de school, maar bij be paalde vormen van vrije- tijds-besteding. Het afsteken van vuurwerk heeft vermoe delijk een groot aandeel bij het ontstaan van gehoorbe- schadigingen bij deze jon gens. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Met uitzon- neniie van ,je onmiddellijke pnircving van Vlissingen en Haas is liet water van de poorrl/ee voor de Nederlandse L van goede kwaliteit en Tv! j001 rï" zwemlustigen. I»r.i,U! n va" iiet waterweg- |f ls 0' «elfs sprake van T,'" aanzienlijke verbetering "et zeewater in vergelij- É»nni !nct vor'K jaar, aldus een g-1 n"lv"erdcr van het ministc- lstaatVan ^elkcer en Water- tolgens deze zegsman moet Eeznol'J Tln de vct't>etering E worden jn de doorwer- l?e»s-Va" afsluiting van de gM men Het vaak vervuilde fove,",, ,ei ';an met langer J oial doordringen. ■liiU s'tuilt'e 'b de onmiddel- ■iviiVt omgeving van Vlissingen lafv»„ï,°p baric!lt aanzienlijk I He? algemene beeld. IdezeU,g®meentebestuur van llïücldei W1' badgasten door lborrl»„ waarschuwings wij zen op de gevaren ADVERTENTIE) de mar|nenmoclemakers van het aldaar vervuilde zee water, vooral bij eb. „Zolang de riolering van Vlissingen niet is verbeterd, zal de vervuiling van het zee water daar nog wel voortdu ren", zo luidt het commentaar van de woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waaterstaat. De toeristen die dit jaar de overige Zeeuwse stranden op zoeken, hebben niet te moppe ren over de kwaliteit van het zeewater. „Het zeewater is he lemaal "gezond en men kan er bij elk getijde rustig in zwem men", zegt burgemeester H. Koevoets van Valkenisse. Hij voegt eraan toe dat het water elk jaar merkbaar beter wordt. Uit Westerschouwen op gelijkluidende berichten. PARIJS (DPA) Uit we lingelichte bron in Parijs ver luidt, dat het begin van de nieuwe Franse kernproeven in de Stille Oceaan van de weers omstandigheden afhangt. De proeven zouden „elk ogenblik" kunnen aanvangen. Tegen de Franse kernproe ven hebben vooral Australië. Nieuw Zeeland, Japan en een reeks Latijnsamerikaanse lan den geprotesteerd. STAD EN STREEK Kinderen in Nieuw- Namen nemen voedsel probleem onder de loep. Pagina 2. Axelse winkeliers voelen weinig voor promenade. Pagina 5. BINNEN- EN BUITENLAND Hervormde Synode over „seksualiteit en nieuwe moraal." Pagina 9. Werkgevers afkerig van federatie NKV-NVV. Pagina 11 KLEINE STEM Stier Balthazar knapt het op. Pagina 10- SPORT Supporters Van de Bunder steunen Verbeeke. Pagina 13. RADIO EN TELEVISIE Zuid-Nederland dol op lichte muziek. Pagina 12, (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT. De spoorwe gen hebben in het afgelopen jaar bijna een miljoen gulden per dag verlies geleden. Het totale negatieve exploitatiere sultaat over 1971 bedraagt 362 miljoen gulden. Verminderd met een totale rijksbijdrage van 105 miljoen gulden is het netto-resultaat 257 miljoen in de "ode cijfers. De stijgende kosten van mensen en materieel vormen n<et de enige oorzaak van dit gigantische tekort, dat het to taal der sinds 1962 geleden verliezen op ruim 770 miljoen gulden brengt. Er zat in 1971 geen groei in het reizigersver- voer en in een belangrijke sector van het goederenver voer zat de klad. Met het oog op de moeilijke liquiditeitspositie van NS acht de hoofddirectie een spoedige bekrachtiging van dc financië le garantlewetten die reeds verleden jaar onder het vorige kabinet hadden moeten wor den ingediend dringend ge wenst. Zie commentaar op pag. 9). (Zie verder pagina 6). In de buurt van „De Paal' (Van een onzer verslaggevers) HULST De (lpor de Hul ster firma De Bakker ontwik kelde „Amfirol" zal binnenkort worden ingezet bij reddings werkzaamheden in Ierland. Shannon Airport heeft, in Zeeuwsch-Vlaanderen een am fibie-voertuig van dit type ge kocht met dc bedoeling daar van gebruik tc maken bij even tuele toekomstige calamiteiten op of rond het vliegveld. Verwacht wordt, dat de Am firol goede diensten kan be wijzen, omdat de start- en lan dingsbanen zijn gelegen in een moerassig gebied, grenzend aan een getijderivier. Uit het ver leden heeft men bij vliegtuig ongelukken de ervaring, dat de reddingswerkzaamheden vaak te traag op gang kwa men, omdat men niet over het materiaal beschikte om zich over drassig grondgebied te bewegen. Met de Amfirol kan dat wel. Het voertuig weet zowel weg op een harde ondergrond, als op modder of in de sneeuw. Daarnaast kan het zowel rijden als varen en varianten op het prototype worden al op ver schillende plaatsen in Europa gebruikt voor de meest uiteen lopende werkzaamheden. Tech nische mensen van Shannon Airport zijn al de gehele afge lopen week in Zeeuwsch- Vlaanderen geweest om te leren werken met de Amfirol. De bediening van het voer- vaartuig is tamelijk simpel, maar het aantal toepassings mogelijkheden is zo groot, dat er nogal wat dagen nodig zijn om op dat gebied de nodige ervaring op te doen. Geoefend is de laatste dagen onder meer in de buurt van ,De Paal'. De eerste resultaten zijn tot op heden bevredigend. Deze week wordt nog de Amfirol in Rotterdam ver scheept om naar Shannon Air- port getransporteerd te wor den. Overigens is het amfibievoer tuig nog niet helemaal klaar, want in Ierland zal het voor zien worden van brandblus apparatuur, radio en eerste- hulpuitrusting. Daarna is het eerst operationeel en zal het aan het wagenpark van de luchthaven worden toegevoegd. Voor Shannon Airport betekent dit, dat men in voorkomende gevallen met de hulpverlening bi.j vliegrampen niet meer zal hoeven te wachten, tot het getij iri de nabijgelegen rivier zodanig is, dat men de plaats van het ongeluk met schepen kan bereiken. Er zijn op dit moment in totaal vier Ieren in Zeeuwsch- Vlaanderen voor instructie. Op hun beurt zullen zij in Ierland nog eens tien mensen opleiden, is druk geoefend met de „Amfirol". (Foto van Fotostudio Theo Buijsse). waarmee de Amfirol dag en nacht zal worden bemand. Het voer-vaartuig kan 25 mensen tegelijkertijd vervoe ren. Het kan in modder of sneeuw een snelheid van 8 tot 12 km halen, op water 8 tot 10 kilometer. Het trekvermogen in water, modder of op harde grond is 1000, 3000 en 5000 kilo groot. Dan zo'n fijne Vespa <^rfluisterbrommer. CiAO nu nog 549.BOXER nu nog v.a. 659,(inoi. btw) Ga er gauw voor naar uw bromfietsman of vraag adres aan Nedespa, Roermond tel. 04750 -1 57 57 HEERENVEEN (ANP) Door een verkeersfout ran een bejaarde brom fietser moest de chauf feur van een militaire vrachtwagen gistermor gen kiezen tussen inrij den op een klas kinderen op deze 79-jarige man. Hij koos voor het laatste ?n raakte met zijn drie tonner de man die gis termiddag in het zieken huis van Heerenveen overleed aan zijn ver wondingen. De truck reed in het Friese dorpje Oudehor- 11e, toen de heer De Boer op zijn bromfiets plotse ling linksaf sloeg zonder op de wagen te letten. Aan dc andere kant van de weg liep een klas van 33 kinderen, waardoor de chauffeur een pijnlij ke keuze moest doen. De kinderen en de chauffeur zijn als gevolg van het ongeluk totaal overstuur. DEN HAAG (ANP) Mi nister Schmelzer zal van 1 tot 4 juli een bezoek brengen aan Cairo, waar hij besprekin gen zal voeren met zijn Egyp tische ambtgenoot Murad Gha- teb, en bezoeken zal brengen aan de vice-presidenten Fawzy en El Chafei (mogelijk ook president Anouar el Sadat) en premier Aziz Sidky. (Van onze parlementaire re dacteur). DEN HAAG. PvdA-frac- tieleidcr Den Uyl heeft gister avond woedend van minister Nelissen (Financiën) medede lingen geëist over dc toegezeg de kabinetsmaatregelen tot be strijding van de werkloosheid in het najaar. De oppositieleider nam geen genoegen met de opmerking van de minister dat de Twee de Kamer nog voor het zomer reces eind volgende week op de hoogte zal worden gebracht van deze maatrege len. Den Uyl wenst deze maat regelen morgen van minister Nelissen te vernemen. „Wij achten het onaanvaard baar dat de kamer op reces gaat zonder te weten wat er gaat gebeuren. We willen een pakket van 500 miljoen gul den", aldus een briesende Den Uyl tijdens het kamerdebat over de voorjaarsnota van mi nister Nelissen. Indien de minister het verzoek niet ho noreert zal Den Uyl morgen een motie indienen. UTRECHT (ANP) Hoofd bestuur en afdelingsbesturen van de Vereniging Van Dienst plichtige Militairen voelen er wel voor via een koerswijziging de VVDM meer het karakter te geven van een maatschappij kritische beweging dan van een belangenvereniging, zoals nu nog het geval is. Aldus de (scheidende) VV- DM-voorzitter Jan van Bergen gisteren op een ledenvergade ring van de VVDM in Utrecht. GREENWICH (Rtr) In de nacht van 30 juni op 1 juli zal te middernacht de tijd één seconde stil staan om de wereld in staat te stellen de tijd in te halen. De radiosignalen over de gehele wereld zullen dan één seconde worden bijgesteld om binnen de overeengekomen afwijking van de atoomklok van Greenwich te blijven. Eind juni is het verschil iets meer dan zes tiende seconde. Door de tijd één seconde stil te zetten komt de gemiddelde'afwijking weer binnen de toelaat bare grenzen. Het vakantieseizoen is begonnen. En ofschoon we dit jaar meer dan ooit de neiging hebben om de zui delijke zon op te zoeken: dicht bij huis blijft ook aan trekkelijk. Alle reden dus voor DE STEM om een goede traditie voort te zetten. Vandaag ontvangt U, daarom, afzonderlijk in de bus, een lijvige vakantie krant vol praktische informatie en tips voor eigen ge bied en niet ver daarbuiten (een beperkt aantal lezers heeft de vakantiekrant gisteren al gekregen). Moet de Oosterschelde open blijven Moet de Oosterschel de worden afgesloten? Tussen deze twee uitersten springt sinds bijna 10 jaar de discussie, met name in Zeeland, on der levendig gespat van vonken, heen en weer. Als de re gering proclameert, dat de zee-arm dicht zal gaan, vanwege de veiligheid van het Delta-gebied kalken de tegenstan ders van afsluiting de bijtere kreet „Barst met je dijk!" op de muren. De meeste argumenten pleiten, zoals de lezer zelf zal gaan ontdekken, voor een gedurfd compromis: DE AFSLUITING VAN DE OOSTERSCHELDE-MONDING MET EEN DELTA-DAM WAARIN EEN STORMVLOED KERING IS OPGENOMEN. Aan deze Oosterschelde problematiek; aan dit compromis wijdt DE STEM een reeks artikelen. Op pagina 3 treft de lezer vandaag de eerste aflevering uit deze serie aan: „Compromis in zicht" (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De Raad voor Milieudefensie (RMD) heeft een door 384 Nederlanders van alle gezindten en uit alle be volkingslagen getekend mani fest „Moet dc Oosterschelde worden afgesloten?" aangebo den aan de ministers van Volksgezondheid en Milieu hygiëne en van Verkeer en Waterstaat, aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer en in het bijzonder aan de leden van de vaste commissie voor milieuhygiëne uit de Tweede Kamer. Met dit manifest doet de RMD een beroep op de regering de Oosterscheldeproblematiek opnieuw in studie te nemen. De RMD dringt aan op het instellen van een nieuwe, onaf hankelijke studiecommissie waarin milieudeskundigen, met name biologen, ruim zjjn ver tegenwoordigd, (ZIE OOK PAGINA 3) (Van cmze correspondent) AXEL Als eerste reactie op het bericht, dat de gemeente Axel als enige Zeeuwse ge meente geen subsidie verstrekt aan de Zeeuwse stichting voor beroepsvoorlichting en schopt en beroepskeuzevoorlichting, heeft burgemeester M. K. van Dijke medegedeeld, dat het mo tief voor een afwijzing in 1972 en 1971 g-brek aan geld is ge weest. „Bij een onderzoek naar het begrotingstekort voor 1971 is gebleken dat de onderwijssec tor hoog boven haar plafond zat, zodat op bepaalde posten drastisch bezuinigd moest wor den", aldus de burgemeester. Het desbetreffende subsidie- voorstel werd tijdens de behan deling in de gemeenteraad af gewezen, daar men algemeen de mening was toegedaan, dat de kosten verbonden aan be roepskeuzevoorlichting etc. voor rekening van de oudera dienden te komen. EEN VOORMALIGE Litouwse kolonel bij de Duitse SS is in Stockholm ervan beschuldigd, dat hij verantwoordelijk was voor de dood van duizenden joden in Litouwen. De oud- kolonel, de 77-jarige Karlis Lo be, is nu Zweeds staatsburger. Hij heeft verklaard onschuldig te zijn. ADVERTENTIE) Abonneert u mij op (eerste twee weken gratis») NAAM ADR5S PLAATS Uitknippen en opzenden aan: ^Antwoordnummer 112 - Breda (zonder postzegel) 41

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 1