12.-
bmw,
door ongelukken
In huis vallen
evenveel doden
als in verkeer
ioed zwemwater
'oor groot deel
Merlandse kust
V
NS: Een miljoen verlies per dag
Den llyl eist
woedend: doe
snel iels
legen
werkloosheid
Le voor
Iiand
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
vrijetijdskleËtng
EESTEM
AMFIBIE-VOERTUIG UIT HULST
GAAT DIENST DOEN IN IERLAND
Vrijaf... vrijuit
Oosterschelde
open of dicht
jasassag
VVDM STUDEERT
OP NIEUWE KOERS
Manifest wil
nieuwe studie
over Ooster-
schelde
andaag
in
he jaargan9
n kunstenaars
BOSCH groep
I Valpartijen
Verraderlijk
Lawaai
lissingse en Haagse kust
uitgezonderdzegt ministerie
tntepfashinns
Kernproeven van
Fransen kunnen
elk moment
beginnen
Chauffeur moet
kiezen tussen
inrijden op
bejaarde man
of kinderklas
SCHMELZER
NAAR CAIRO
Tijd staat een seconde stil
Raad voor
milieudefensie
Axel weigert
subsidie uit
geldgebrek
mm mm
D E STEM
1
- no. 17053
fteur: Dr. W. A. J. M. Harkx
fdredacteur: I. Leijendekker
lofdkantoor: Breda, Rsigerstr ló
lletoon 22341, Postgiro 1114111
Lntoren
GOES, KLOKSTRAAT 1
STE
Woensdag 21 juni 1972
WEERBERICHT
Koel met buien
Veel bewolking met plaatselijk
regen. Matige tot krachtige zuid
westelijke wind. Maximum 17
graden.
HULST, STEENSTRAAT 14
TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9
BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14
ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45
\cryl. Het heeft een
Intje en raglanmouwen,
Tarme diensten op de
re dagen. In wit, groen,
ood, 40 t/m 48.
0-33550
0-46252
0-34619
JO-33205
tel. 01600-37850
tel. 04250-26799
tel. 01620-4747
Jiddellijk het juiste kapsel
oud in de handen hebben.
nd leiden u vakkundig op.
Ig, gericht op het behalen
oma.
an het bediendendiploma:
lig, gericht op het
Lan lang haar;
noderne coiffures.
lover deze unieke opleidin-
Kappersdagscholen N.V.,
030 - 51 54 44
Alleenvertegenwoordiging
voor Nederland:
N.V. WILLEM VAN RIJN
Amsterdam-1015
Haarlemmerweg 475
rostbus 8005, Telefoon (020)
<8 5222 (20 lijnen),Telex 12282
S 15 - OOSTERHOUT
620-5850
(Van een onzer
verslaggevers)
LEIDEN Ongevallen
in woningen eisen vrijwel
evenveel doden als on ge
lukken in het verkeer en
véél meer dan door onge
vallen in bedrijven. De cij
fers zijn schrikbarend te
noemen: in 1970 kwamen
3132 mensen binnen hun
woning door een ongeluk
om liet leven tegen 3199
in bet verkeer er buiten.
In elf jaar steeg het aan
tal dodelijk gewonde ver
keersslachtoffers met 63
J procent, bet aantal overle-
<1 den slachtoffers van huis-
1 ongevallen nam in die tijd
I toe met niét minder dan
1138 procent. Dit blijkt uit
bet jaarverslag over 1971
van bet Nederlands Insti-
I tuut voor Preventieve Ge-
Uneeskunde (NIPG), TNO
|in Leiden.
Hel is opvallend dat er
ïïomljvnt de oorzaken van
ffreitasoiigelU'lvken al vrij
j veel onderzoek verricht is en
[dat reeds tal van maatirege-
llwi beraamd en uitgevoerd
■zijn om het aantal verkeers-
I doden te beperken. Maar
I naar de oorzaken van onge-
I vallen in woningen is tot
[dusver maar weinig onder-
zoek gedaan.
Vrouwen in de leeftijds-
I groep van 20 tot 29 jaar blij
ken de meest bedreigde
groep, daarna bejaarde vrou
wen en kinderen van 0 tot 4
jaar- Hoewel de TNO-onder-
zoekers momenteel slechts
beschikken over deze ont
stellende cijfers en zich pas
kortgeleden intensief hebben
verdiept in de oorzaken
daarvan, staat wel vast dat
de meeste doden binnenshuis
slachtoffers zijn van valpar
tijen.
Een der onderzoekers, dok
ter W. Winsemius: „Een
kleedje met een omgekrulde
rand op een gladde parket
vloer, een losliggende trap
roe, gemorste eetwaar op
een colivinylvloer, een wan
kel trapje zijn de grootste
oorzaken. Het zijn niet eens
de elektrische huishoudelijke
apparaten, die de grote boos
doeners zijn. Ongelukken
hiermee biijken merkwaar
dig genoeg gemiddeld maar
vijf a zes slachtoffers per
iaar ten gevolge te heb
ben".
„Het is niet zo, dat de
mensen niet weten dat zij
dingen verkeerd doen of dat
zij met ondeugdelijke spul
len werken. Daarom heeft
het ook geen zin oip veilig
heid binnenshuis te leren
door een boekje en een fol
dertje. We moeten de mensen
op een of andere ik weet
nog niet precies welke
manier leren ook te handelen
naar de eisen van veiligheid.
We moeten de mensen leren
om te gaan met de dingen",
aldus dokter Winsemius.
Juist omdat de mens zich
binnen zijn huis in de meest
veilige omgeving acht, ge-
dr'aagt hij zich veel minder
voorzichtig, dan in het alge
meen gevaarlijk geachte ver
keer buiten. Tot deze verra
derlijke voorstelling komt
men des te gemakkelijker
als blijkt dat nagenoeg niets
van de ongevallen binnens
huis in de publiciteit komt.
Als iemand in een bedrijf
zijn hand afzaagt of met zijn
auto tegen een boom rijdt,
komt dat in de krant. Van
ongevallen binnenshuis ko
men meestal alleen de kolen
damp- en gestikt-in-de-bad-
kamer-gevallen naar buiten,
constateren de TNO-onder-
zoekers.
Ook op meer onvermoede
wijzen worden veiligheid en
welzijn van Nederlandsers
bedreigd, aldus het jaarver
slag. Het is onderzoekers van
het NIPG-TNO gebleken, dat
bij lts-leerlingen het aantal
gehoorafwijkingen twee keer
z groot is als bij hun leef
tijdsgenoten die andere scho
len bezoeken. Het opmerke
lijke feit doet zich voor, dat
het aantal gehoorbeschadi-
gingen door lawaai bij lts-
leerlingen van 2 procent bij
toelating lot de school toe
neemt tot 8 procent bij het
verlaten ervan.
De belangrijkste oorzaken
van deze verontrustende si
tuatie moet men niet zoeken
bij het lawaai van machines
in de school, maar bij be
paalde vormen van vrije-
tijds-besteding. Het afsteken
van vuurwerk heeft vermoe
delijk een groot aandeel bij
het ontstaan van gehoorbe-
schadigingen bij deze jon
gens.
(Van onze redactie
binnenland)
DEN HAAG Met uitzon-
neniie van ,je onmiddellijke
pnircving van Vlissingen en
Haas is liet water van de
poorrl/ee voor de Nederlandse
L van goede kwaliteit en
Tv! j001 rï" zwemlustigen.
I»r.i,U! n va" iiet waterweg-
|f ls 0' «elfs sprake van
T,'" aanzienlijke verbetering
"et zeewater in vergelij-
ɻnni !nct vor'K jaar, aldus een
g-1 n"lv"erdcr van het ministc-
lstaatVan ^elkcer en Water-
tolgens deze zegsman moet
Eeznol'J Tln de vct't>etering
E worden jn de doorwer-
l?e»s-Va" afsluiting van de
gM men Het vaak vervuilde
fove,",, ,ei ';an met langer
J oial doordringen.
■liiU s'tuilt'e 'b de onmiddel-
■iviiVt omgeving van Vlissingen
lafv»„ï,°p baric!lt aanzienlijk
I He? algemene beeld.
IdezeU,g®meentebestuur van
llïücldei W1' badgasten door
lborrl»„ waarschuwings
wij zen op de gevaren
ADVERTENTIE)
de mar|nenmoclemakers
van het aldaar vervuilde zee
water, vooral bij eb.
„Zolang de riolering van
Vlissingen niet is verbeterd,
zal de vervuiling van het zee
water daar nog wel voortdu
ren", zo luidt het commentaar
van de woordvoerder van het
ministerie van Verkeer en
Waaterstaat.
De toeristen die dit jaar de
overige Zeeuwse stranden op
zoeken, hebben niet te moppe
ren over de kwaliteit van het
zeewater. „Het zeewater is he
lemaal "gezond en men kan er
bij elk getijde rustig in zwem
men", zegt burgemeester H.
Koevoets van Valkenisse. Hij
voegt eraan toe dat het water
elk jaar merkbaar beter
wordt.
Uit Westerschouwen op
gelijkluidende berichten.
PARIJS (DPA) Uit we
lingelichte bron in Parijs ver
luidt, dat het begin van de
nieuwe Franse kernproeven in
de Stille Oceaan van de weers
omstandigheden afhangt. De
proeven zouden „elk ogenblik"
kunnen aanvangen.
Tegen de Franse kernproe
ven hebben vooral Australië.
Nieuw Zeeland, Japan en een
reeks Latijnsamerikaanse lan
den geprotesteerd.
STAD EN STREEK
Kinderen in Nieuw-
Namen nemen voedsel
probleem onder de loep.
Pagina 2.
Axelse winkeliers voelen
weinig voor promenade.
Pagina 5.
BINNEN- EN
BUITENLAND
Hervormde Synode over
„seksualiteit en nieuwe
moraal." Pagina 9.
Werkgevers afkerig van
federatie NKV-NVV.
Pagina 11
KLEINE STEM
Stier Balthazar knapt
het op. Pagina 10-
SPORT
Supporters Van de
Bunder steunen
Verbeeke. Pagina 13.
RADIO EN TELEVISIE
Zuid-Nederland dol op
lichte muziek. Pagina 12,
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT. De spoorwe
gen hebben in het afgelopen
jaar bijna een miljoen gulden
per dag verlies geleden. Het
totale negatieve exploitatiere
sultaat over 1971 bedraagt 362
miljoen gulden. Verminderd
met een totale rijksbijdrage
van 105 miljoen gulden is het
netto-resultaat 257 miljoen in
de "ode cijfers.
De stijgende kosten van
mensen en materieel vormen
n<et de enige oorzaak van dit
gigantische tekort, dat het to
taal der sinds 1962 geleden
verliezen op ruim 770 miljoen
gulden brengt. Er zat in 1971
geen groei in het reizigersver-
voer en in een belangrijke
sector van het goederenver
voer zat de klad.
Met het oog op de moeilijke
liquiditeitspositie van NS acht
de hoofddirectie een spoedige
bekrachtiging van dc financië
le garantlewetten die reeds
verleden jaar onder het vorige
kabinet hadden moeten wor
den ingediend dringend ge
wenst.
Zie commentaar op pag.
9).
(Zie verder pagina 6).
In de buurt van „De Paal'
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De (lpor de Hul
ster firma De Bakker ontwik
kelde „Amfirol" zal binnenkort
worden ingezet bij reddings
werkzaamheden in Ierland.
Shannon Airport heeft, in
Zeeuwsch-Vlaanderen een am
fibie-voertuig van dit type ge
kocht met dc bedoeling daar
van gebruik tc maken bij even
tuele toekomstige calamiteiten
op of rond het vliegveld.
Verwacht wordt, dat de Am
firol goede diensten kan be
wijzen, omdat de start- en lan
dingsbanen zijn gelegen in een
moerassig gebied, grenzend aan
een getijderivier. Uit het ver
leden heeft men bij vliegtuig
ongelukken de ervaring, dat
de reddingswerkzaamheden
vaak te traag op gang kwa
men, omdat men niet over het
materiaal beschikte om zich
over drassig grondgebied te
bewegen. Met de Amfirol kan
dat wel.
Het voertuig weet zowel weg
op een harde ondergrond, als
op modder of in de sneeuw.
Daarnaast kan het zowel rijden
als varen en varianten op het
prototype worden al op ver
schillende plaatsen in Europa
gebruikt voor de meest uiteen
lopende werkzaamheden. Tech
nische mensen van Shannon
Airport zijn al de gehele afge
lopen week in Zeeuwsch-
Vlaanderen geweest om te
leren werken met de Amfirol.
De bediening van het voer-
vaartuig is tamelijk simpel,
maar het aantal toepassings
mogelijkheden is zo groot, dat
er nogal wat dagen nodig zijn
om op dat gebied de nodige
ervaring op te doen. Geoefend
is de laatste dagen onder meer
in de buurt van ,De Paal'. De
eerste resultaten zijn tot op
heden bevredigend.
Deze week wordt nog de
Amfirol in Rotterdam ver
scheept om naar Shannon Air-
port getransporteerd te wor
den.
Overigens is het amfibievoer
tuig nog niet helemaal klaar,
want in Ierland zal het voor
zien worden van brandblus
apparatuur, radio en eerste-
hulpuitrusting. Daarna is het
eerst operationeel en zal het
aan het wagenpark van de
luchthaven worden toegevoegd.
Voor Shannon Airport betekent
dit, dat men in voorkomende
gevallen met de hulpverlening
bi.j vliegrampen niet meer zal
hoeven te wachten, tot het
getij iri de nabijgelegen rivier
zodanig is, dat men de plaats
van het ongeluk met schepen
kan bereiken.
Er zijn op dit moment in
totaal vier Ieren in Zeeuwsch-
Vlaanderen voor instructie. Op
hun beurt zullen zij in Ierland
nog eens tien mensen opleiden,
is druk geoefend met de „Amfirol".
(Foto van Fotostudio Theo Buijsse).
waarmee de Amfirol dag en
nacht zal worden bemand.
Het voer-vaartuig kan 25
mensen tegelijkertijd vervoe
ren.
Het kan in modder of sneeuw
een snelheid van 8 tot 12 km
halen, op water 8 tot 10
kilometer. Het trekvermogen
in water, modder of op harde
grond is 1000, 3000 en 5000 kilo
groot.
Dan zo'n fijne Vespa <^rfluisterbrommer.
CiAO nu nog 549.BOXER nu nog v.a. 659,(inoi. btw)
Ga er gauw voor naar uw bromfietsman of vraag adres aan
Nedespa, Roermond tel. 04750 -1 57 57
HEERENVEEN (ANP)
Door een verkeersfout
ran een bejaarde brom
fietser moest de chauf
feur van een militaire
vrachtwagen gistermor
gen kiezen tussen inrij
den op een klas kinderen
op deze 79-jarige man.
Hij koos voor het laatste
?n raakte met zijn drie
tonner de man die gis
termiddag in het zieken
huis van Heerenveen
overleed aan zijn ver
wondingen.
De truck reed in het
Friese dorpje Oudehor-
11e, toen de heer De Boer
op zijn bromfiets plotse
ling linksaf sloeg zonder
op de wagen te letten.
Aan dc andere kant van
de weg liep een klas van
33 kinderen, waardoor
de chauffeur een pijnlij
ke keuze moest doen.
De kinderen en de
chauffeur zijn als gevolg
van het ongeluk totaal
overstuur.
DEN HAAG (ANP) Mi
nister Schmelzer zal van 1
tot 4 juli een bezoek brengen
aan Cairo, waar hij besprekin
gen zal voeren met zijn Egyp
tische ambtgenoot Murad Gha-
teb, en bezoeken zal brengen
aan de vice-presidenten Fawzy
en El Chafei (mogelijk ook
president Anouar el Sadat) en
premier Aziz Sidky.
(Van onze parlementaire re
dacteur).
DEN HAAG. PvdA-frac-
tieleidcr Den Uyl heeft gister
avond woedend van minister
Nelissen (Financiën) medede
lingen geëist over dc toegezeg
de kabinetsmaatregelen tot be
strijding van de werkloosheid
in het najaar.
De oppositieleider nam geen
genoegen met de opmerking
van de minister dat de Twee
de Kamer nog voor het zomer
reces eind volgende week
op de hoogte zal worden
gebracht van deze maatrege
len. Den Uyl wenst deze maat
regelen morgen van minister
Nelissen te vernemen.
„Wij achten het onaanvaard
baar dat de kamer op reces
gaat zonder te weten wat er
gaat gebeuren. We willen een
pakket van 500 miljoen gul
den", aldus een briesende Den
Uyl tijdens het kamerdebat
over de voorjaarsnota van mi
nister Nelissen. Indien de
minister het verzoek niet ho
noreert zal Den Uyl morgen
een motie indienen.
UTRECHT (ANP) Hoofd
bestuur en afdelingsbesturen
van de Vereniging Van Dienst
plichtige Militairen voelen er
wel voor via een koerswijziging
de VVDM meer het karakter te
geven van een maatschappij
kritische beweging dan van een
belangenvereniging, zoals nu
nog het geval is.
Aldus de (scheidende) VV-
DM-voorzitter Jan van Bergen
gisteren op een ledenvergade
ring van de VVDM in Utrecht.
GREENWICH (Rtr) In de nacht van 30 juni op 1 juli zal
te middernacht de tijd één seconde stil staan om de wereld in
staat te stellen de tijd in te halen.
De radiosignalen over de gehele wereld zullen dan één seconde
worden bijgesteld om binnen de overeengekomen afwijking van
de atoomklok van Greenwich te blijven. Eind juni is het verschil
iets meer dan zes tiende seconde. Door de tijd één seconde stil
te zetten komt de gemiddelde'afwijking weer binnen de toelaat
bare grenzen.
Het vakantieseizoen is begonnen. En ofschoon we
dit jaar meer dan ooit de neiging hebben om de zui
delijke zon op te zoeken: dicht bij huis blijft ook aan
trekkelijk. Alle reden dus voor DE STEM om een
goede traditie voort te zetten. Vandaag ontvangt U,
daarom, afzonderlijk in de bus, een lijvige vakantie
krant vol praktische informatie en tips voor eigen ge
bied en niet ver daarbuiten (een beperkt aantal lezers
heeft de vakantiekrant gisteren al gekregen).
Moet de Oosterschelde open blijven Moet de Oosterschel
de worden afgesloten? Tussen deze twee uitersten springt
sinds bijna 10 jaar de discussie, met name in Zeeland, on
der levendig gespat van vonken, heen en weer. Als de re
gering proclameert, dat de zee-arm dicht zal gaan, vanwege
de veiligheid van het Delta-gebied kalken de tegenstan
ders van afsluiting de bijtere kreet „Barst met je dijk!" op
de muren. De meeste argumenten pleiten, zoals de lezer
zelf zal gaan ontdekken, voor een gedurfd compromis:
DE AFSLUITING VAN DE OOSTERSCHELDE-MONDING
MET EEN DELTA-DAM WAARIN EEN STORMVLOED
KERING IS OPGENOMEN.
Aan deze Oosterschelde problematiek; aan dit compromis
wijdt DE STEM een reeks artikelen. Op pagina 3 treft de
lezer vandaag de eerste aflevering uit deze serie aan:
„Compromis in zicht"
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De Raad voor
Milieudefensie (RMD) heeft
een door 384 Nederlanders van
alle gezindten en uit alle be
volkingslagen getekend mani
fest „Moet dc Oosterschelde
worden afgesloten?" aangebo
den aan de ministers van
Volksgezondheid en Milieu
hygiëne en van Verkeer en
Waterstaat, aan de leden van
de Eerste en Tweede Kamer
en in het bijzonder aan de
leden van de vaste commissie
voor milieuhygiëne uit de
Tweede Kamer.
Met dit manifest doet de
RMD een beroep op de regering
de Oosterscheldeproblematiek
opnieuw in studie te nemen.
De RMD dringt aan op het
instellen van een nieuwe, onaf
hankelijke studiecommissie
waarin milieudeskundigen, met
name biologen, ruim zjjn ver
tegenwoordigd,
(ZIE OOK PAGINA 3)
(Van cmze correspondent)
AXEL Als eerste reactie
op het bericht, dat de gemeente
Axel als enige Zeeuwse ge
meente geen subsidie verstrekt
aan de Zeeuwse stichting voor
beroepsvoorlichting en schopt
en beroepskeuzevoorlichting,
heeft burgemeester M. K. van
Dijke medegedeeld, dat het mo
tief voor een afwijzing in 1972
en 1971 g-brek aan geld is ge
weest.
„Bij een onderzoek naar het
begrotingstekort voor 1971 is
gebleken dat de onderwijssec
tor hoog boven haar plafond
zat, zodat op bepaalde posten
drastisch bezuinigd moest wor
den", aldus de burgemeester.
Het desbetreffende subsidie-
voorstel werd tijdens de behan
deling in de gemeenteraad af
gewezen, daar men algemeen
de mening was toegedaan, dat
de kosten verbonden aan be
roepskeuzevoorlichting etc.
voor rekening van de oudera
dienden te komen.
EEN VOORMALIGE Litouwse
kolonel bij de Duitse SS is in
Stockholm ervan beschuldigd,
dat hij verantwoordelijk was
voor de dood van duizenden
joden in Litouwen. De oud-
kolonel, de 77-jarige Karlis Lo
be, is nu Zweeds staatsburger.
Hij heeft verklaard onschuldig
te zijn.
ADVERTENTIE)
Abonneert u mij op
(eerste twee weken gratis»)
NAAM
ADR5S
PLAATS
Uitknippen en opzenden aan:
^Antwoordnummer 112 - Breda (zonder postzegel)
41