NTEN
RS
;den
is
FEURS
•RS
Personeel sehoenfabriek
wil blijven werken
Geef uw tieners
de Gouden Tbp Tien.
Uit't vuistje.
Antiekbeurs Breda voor iedere beurs
Het Markiezenhof als creatief tehuis
Lezen in Hoorniks verzamelde gedichten
JÉ*
koop
PORIOH
TS-project
landmacht
draait uit
op flop
ien/eiektronica
kunst
cultuur
OP DE GROTE STILLE HEIDE TUSSEN ROOSENDAAL EN ESSEN
xpositie
xpositie
orm
oek
ijdschrift
laat
vredestein-matrassen
het allerbeste voor uw gezondheid
BLOCH EN STIBBE
Nederlands
vliegtuigwrak
gevonden
Bom-per-post nog
steeds mysterie
Sein op groen
voor Marbon
lersteuning van da
et projectenbureau,
Het projectenbureau
let uitbrengen van
produktierijp maken
hij de commerciële
|unen door zorg te
.erne organisatie.
13.-er werktuigbouw-
:ijn moderne talen'
maken met een
onale contacten.
er bijvoeging van
ectie.
ïoed renderende
alsmede enig be-
no LG 130044 E
n deze week geplaatst
island
Isafdeling die bereikbaar
uur en 's zaterdags van
543-11698.
De personeelsafdeling.
18B Vrijdag 21 april 1972
15
fe' fe fe
0 MAAK-HET-ZELF-eoncer-
ten van 4 tot en met 12 mei in
de provincie door het Brabants
Orkest (o.a. 8 mei in Breda).
Publiek heeft keuze uit 31 or
kestwerken en drie composi
ties met solisten. Deze zijn
wat kinderlijk verdeeld
over zogenaamde menu's.
Reeds nu menukaarten ver
krijgbaar bij HBO, postbus
442 (tel. 04100-38500).
VAN ALLE MARKTEN is
Helmond weer thuis op zater
dag 29 april. Kunstmarkt, ou
de ambachtsmarkt en hand-
vaardigheidsmarkt bij het ou
de kasteel-raadhuis. Zand-
schilderen, vingerpainting.
vloeistofprojectie, bliksolderen
en andere handvaardigheden
zijn door u mogelijk. Verder
o.a. te zien: mutsenmaakster,
zadelmaker, sigarenmaker,
hoepelmaker en stoelenmat-
ter.
NEERLANDSE ETSkunst in
100 prenten. De naam van een
fraaie tentoonstelling bij Van
Geyt in Hulst.
0 INTERNATIONAAL FILM-
festival Berlijn vindt dit jaar
plaats van 23 juni tot en met 4
juli.
0 PIM LEEFSMA (Typische
miniatuurtjes) en Henri Plaat
(kleine kleurrijke landschap
pelijke gouaches) exposeren
bij galerie Kokon, Nieuwland-
straat 17, Tilburg. Nog tot 25
april.
0 VAN CZAAR tot timmer
man 300 jaar Russische
kunst in een expositie in
het voormalige Volkskrantge
bouw, N.Z. Voorburgwal, Am
sterdam, van 20 mei tot 17
september drie etages met ou
de- en nieuwe Russische
kunst, kunstnijverheid en
kunstambacht. Er wordt Russi
sche thee geschonken en
shasliks geroosterd. Kunste
naars uit de Sovjet Unie ko
men om de culturele banden
met ons land te versterken. En
dat alles omdat 275 jaar gele
den Czaar Peter naar Neder
land kwam.
0 ZEIT-Rechnung (Time !s
running out): een film over
de bevolkingsexplosie en de
onderontwikkeling van een
groot deel van de aarde; over
de bittere noodzaak om in
versneld tempo tot een wereld
omvattende infrastructuur te
komen. Een BASF-film die
men kosteloos kan aanvragen
bij Stichting Technisch Film
centrum, Arnhemse straatweg
17. Velp (tel. 08302-6541).
0 JUGENDSTIL, Art Non-
veau en Nieuwe Kunst. Drie
vertalingen voor dezelfde stijl.
In het Amsterdamse Rijksmu
seum is over dit cultuurver
schijnsel een boeiende exposi
tie te zien, tot 16 juli. Drie
volledige interieurs van be
roemde Nederlandse binnen
huisarchitecten (Nieuwenhuis
en Cachet) maken duidelijk
welke invloed deze stijl had
1 rond de eeuwwisseling.
PICASSO maakte in 1969
litho's van imaginaire portret
ten. Tot 14 mei zijn er 29 te
zien bij galerie Krikhaar in
Amsterdam.
THEATERWEEKEND 29 en
30 april in de schouwburg van
Eindhoven. Huidige maat
schappij -problematieken staan
centraal. Op het programma
o.a.: toneelgroep Sater met
..Van afbraakbuurt tot nieuw -
I bouwwijk". Dokumentair Ak-
tueel Theater met „Tfehuis
van Verjaring"; Proloog met
..Een 4 is een 4"; Arnhemse
toneelschool met Arrabals' Ar
chitect en keizer; Mickery Li
ving Theatre group met „The
People Show". De „voorstel
ling" van Sater, zaterdag om
i 14 uur op de Piazza.
SPORTBEELD is de naam
voor een reizende tentoonstel
ling, die op 21 april in Purme-
rend begint en daarna door
alle provincies gaat. Tweeën
twintig Nederlandse kunste
naars hebben verschillende
takken van sport uitgebeeld.
Samenstelling van de tentoon
stelling: Rijksaankoopcommis
sie voor grafiek. Zo zie je
maar weer.
Cultureel grensverkeer. Ne
derlands-Belgisch cultureel
akkoord etc. etc. We staan op
het punt de grensbomen tus
sen Nederland en België te
slopen. Allemaal fijn. Maar
dat er ook nog zo iets als men
tale grenspalen bestaan wordt
wel duidelijk bij de uitwisse
lingstentoonstelling tussen de
Essense Kunstkring (België)
en het cultureel centrum Int
Heyderadey te Roosendaal.
Tot 7 mei hangt werk van een
tiental kunstenaars uit Essen
te kijk in de bovenzalen van
de Koosendaalse schouwburg
en tot en met 30 april is werk
van een achttal Roosendaalse
kunstenaars te zien in de Kie-
kenhoeveschuur te Essen.
Het is niet a'leen de romme
lige opstelling van de Belgi
sche konterfeitsels in de Roo
sendaalse schouwburg, die je
verwonderd doet denken: ik
wist bijna niet meer, dat dit
nog mogelijk was; althans bij
professionele kunstenaars.
Hier wordt een soort ambach
telijke (en dat ook nog niet
eens altijd) barok van stille
vens, heidelandschappen, bos
sen etc. tentoongesteld, die
men zich alleen nog kan den
ken in souvenirwinkels en in
het genre Hema-dressoirkunst.
Je wordt ontvangen door een
soort icoon-achtige kitschdin-
gen van Loon van den Eyn-
den. Eerlijkheidshalve stoot je
dan op een paar sculpturen,
die ergens in de hoek staan,
waarvan je denkt: wie zit
daar achter? Dat blijkt Joos
Jansen, een van de besten van
dit gezelschap, hetgeen tot ui
ting komt door een aantal niet
onverdienstelijke etsen. Maar
die worden weer ontsierd Hoor
een aantal banale houtsculptu
ren (o. a. van Godfried Bo-
ïnans) van Edward Biankers.
Je ontdekt ergens in een
hoekje eeh Chagal-achtig
schilderijtje van John Brosens
die ook enkele we] boeien
de kleurcomposities levert, al
is het een maniertje maar
zijn banaal moraliseren ln
Naakt (met opgeheven pries
terhand inclusief) veegt alles
weer weg. Bij Tirelier ont
waar je een wat vrijere toets,
tja, maar het is zo slecht ge
daan. Enkele goede penteke
ningen van Yssaekers, maar
erg braaf, en de tekenschool-
„uithangborden" van Van Til-
burgh veranderen aan de alge
mene indruk weinig. Curieus
om te gaan kijken.
Het is geen chauvinisme om
te zeggen, dat ik het werk van
de Roosendaalse kunstenaar in
Essen beter vind, want zo ka
pot ben ik daar ook niet van.
Toch ademt het geheel een
andere mentaliteit, waarin je
iets meer van deze tijd er
vaart. Er is ook wel aan
gekondigd dat de Kiekenhoeve-
schuur (een charmant oude-
wagenmuseum even buiten Es
sen aan de Moerkantbaan) da
gelijks open is, maar dat is
een misverstand. Als het moet
is ergens in de buurt wel een
sleutel, die toegang geeft tot
deze mooie ruimte, te krijgen,
maar „normaal" kun je er al
leen in het weekend van 14
tot 20 uur maar in. Daar is
o. a. te zien een vierluik (in
deze vorm op te klein for
maat) van Alphons Maas en
twee niet onverdienstelijke,
hoewel niet zo originele,
wandkleden van Maria Maas.
„Dat is kunst, zeer schoon",
zei een toevallig aanwezige
landbouwer. „Het beste wat er
is". Dat sloeg op de Cobra
achtige schilderijen en colla
ges van Kees van Gastel. R.
Timmers heeft er een paar
goede Tolkien-achtige kleur-
tekeningen hangen, terwijl
Adriaan Nelemans er enkele
traditioneel geschilderde doe
ken heen bracht. Peter Ooster-
bos is er met zijn bekende
goede grafische bladen, Karei
Schoonhoven met niet zulke
sterke structurele tekeningen
en Fritz Schremmer laat iets
van zijn kunnen op het gebied
der edelsmeedkunst zien.
H. E.
„Bedoeld als streekbeurs ls
de Bredase antiekbeurs lang
zamerhand uitgegroeid tot een
nationaal en ook internationaal
begrip", aldus voorzitter L.J.
van Well. Vanavond om acht
uur gaat deze beurs voor de
zesde keer open in het Turf
schip, waarna 27 antiquairs uit
het hele land, tot en met 1
mei (1422 uur), hun kunst
zinnige oudheden aan iedereen
SsSfea»™.
te koop aanbieden. „Deze
beurs is - in tegenstelling tot
de bekende beurs van Delft -
een betaalbare," zegt Van Well.
„In Delft is het alleen maar
kijken en niet kopen, tenzij
voor de zeer kapitaalkrachti
gen; in Breda is goedkoper
mooi goed aanwezig."
Het NederlandseAntiquair
Genootschap kent drie beur
zen: te Roozendaal (bij Arn
hem), te Heeze en Breda. Zijn
de twee eerste van een meer
regionaal karakter, Breda
trekt tevens publiek uit België
en Frankrijk, terwijl dit jaar
ook in Duitsland reclame voor
deze beurs wordt gemaakt.
Het organiserende genootschap
vormt de noodzakelijke „bond"
voor de antiquairs. „Antiquair
zijn is nog steeds geen
beschermd beroep", vertelt
Van Well. „Wanneer je hande
laar in tweede-hands goederen
wilt worden moet je diploma's
hebben; een antiquair wordt
niets gevraagd. Er is daarom
veel gebeunhaas. Je ziet bij
voorbeeld, dat een vrouw van
iemand met een grote baan
het leuk vindt om in antiek te
gaan handelen etc. Door het
genootschap willen we de zaak
een beetje beschermen. Zo
moet je bijvoorbeeld vijf jaar
ingeschreven staan bij de Ka
mer van Koophandel en het
genootschap wil je aan de
beurs deelnemen."
Dit jaar is het hele Turf
schip (1400 m2), behalve de
grote zaal (vorig jaar;
1230 m2) in gebruik. Ook in de
grote concertzaal zijn de uni
forme stands - inclusief een
restaurant - gebouwd. Er zijn
drie handelaren méér dan vo
rig jaar. Wat de gezamenlijke
verzekerde waarde is blijft
onbekend; iedereen verzekert
zelf. „Ik heb vorig jaar, via
anonieme briefjes, geprobeerd
om de totale verzekerde waar
de en de omzet van de beurs
te achterhalen", aldus Van
Well, „maar het lukte niet. Ze
laten niets los. Wat er alle
maal te koop is, weet ik voor
af ook niet." Alleen de inge
zonden foto's voor de folder
(Cramersgilde), ijzeren deur
klopper, Zeeuwse kastje (18e
eeuws), bronzen lavabo (15e
eeuw), Delftse tabakspot,
Frans empire secretaire, re
naissance Zeeuwse 4-deurs
kast, kussenkast (17e eeuw),-
schilderijen van Jan Hogen;
belt (1643), T. Heeremans
(ong. 1600), Adam WillaertS
(16e eeuw) etc etc.
De ballotage is dit jaar uit-
gebreid. Dat wil zeggen, dat
een zestal deskundigen, onaf
hankelijk, alle stukken van te
voren aan een keuring onder
werpen. De koper kan, na
aankoop steeds terugvallen op
deze echtheidskeuring, in te
genstelling tot aankopen op
veilingen en antiekmarkten.
Wat is antiek? Van Well: „Het
zakelijke goed, dat door de
massa momenteel veel ge
vraagd wordt, is geen antiek,
ook al vind je dat bij anti
quairs. Mahoniehouten meubels
van ongeveer 1860 worden nu
veel gekocht; zijn verkoop
baar, maar komen niet op de
beurs. Voor meubels ligt de
grens bij ongeveer 1830 (bie
dermeier); zilver mag daaren
tegen tot ongeveer 1920 gaan;
koper tot 1850; brons van 25
tot 30 jaar geleden mag ook;
schilderijen is een zeer rek
baar begrip."
„Ja de handel bij "de mid
denstanders" loopt wat terug
door de economische toestand;
daad veel geraffineerde na
maak op het ogenblik. Dat
komt vooral uit het buiten
land. Je kunt veel studeren en
boeken lezen over antiek,
maar om te ontdekken of je
bij de neus genomen wordt of
niet heb je gewoon veel kijk
en gevoelervaring nodig. Maar
ook de ervaren handelaar
moet op zijn tellen passen",
vertelt Van Well, die zelf al
ruim veertig jaar een zaak
drijft aan Breda's Haver
markt.
H.E.
„Het publiek en de kunste
naars zijnerg enthousiast".
Bewijzen: de eerste week
kwamen ruim 700 mensen de
tentoonstelling bezoeken, ga
ven ruim 60 mensen zich op
voor een cursus en negen
kunstenaars zien af van een
honorarium tijdens de drie
experimentele maanden, als er
geen geld mocht zijn. Deze
gegevens hebben betrekking
op de start van een werk
plaats voor vrije kunstbeoefe
ning, het Kreatief Centrum
Bergen op Zoom. Deze start
krijgt een bijzonder accent
door een tentoonstelling met
werk van de begeleiders van
de werkplaats in het Markie
zenhof. Deelnemers aan de
werkplaats kunnen dan op de
ze manier reeds kennis maken
met de bekwaamheden van
hun toekomstige begeleiders.
Maar ook als men geen deel
nemer wordt, is het toch de
moeite waard deze expositie
eens te bezoeken (tot 1 mei,
2-5 uur).
Ina Scholten (Lambertuslaan
12, Wouw, tel. 01658-612) is
de enthousiaste secretaresse
van de stichting, die alles op
alles tracht te zetten. Met een
jarenlange ervaring als bege
leidster van de Werksehuit
(een begrip op dit terrein) en
wonend in een creatief huis is
zij de exponent van een groep
actieve mensen, die de West
hoek van Brabant een stuk,
zelf - ontdekking wil bieden.
Via tekenen, grafiek, schilde
ren, boetseren, beeldhouwen,
textiielbewerking en fotografie
niet alleen leren ontdekken
wat je kunt, maar ook wie je
eigenlijk bent. Daarbij spie
gelt deze nieuwe werkplaats
zich zacht aan het model van
De Beeldenaar in' Breda, die
in enkele jaren van 80 tot 800
deelnemers uitgroeide. Het ge
lijke startcijfer is al gehaald
en dan te bedenken, dat
binnen afzienbare tijd in Ber
gen op Zoom deze werkplaats
kan gaan beschikken over
prachtige ruimten in het Mar
kiezenhof. Het departement
van CRM zal ook over de brug
komen met financiële steun,
als de werkplaats 50 lesuren
haalt. Het antwoord is aan de
inwoners van West-Brabant,
door daarvoor te zorgen. Ge
woon meedoen.
Op de expositie worden via dia
projecties en geluidsband de
begeleiders voorgesteld; beelden
van hun atelier en werkwijze;
interviews, waarin ze vertellen
over hun werk. De resultaten
mogen gezien worden. Harry
Boom (Rotterdam) met mooie
ruige textiel-objecten; de veel
zijdige Henk Göbel (Roosen
daal) met fijne bronzen en o.
a. een ijzerplastiek (De water
molen) voor een Roosendaalse
school; Gerrit Hermus (Breda)
met enkele doordachte etsen;,
Peter Oosterbos (Nispen) met
etsen, die zijn positieve groei
duidelijk illustreren; de edel
smid Fritz Schremmer (Nis
pen) met zilveren sieraden,
die een aantrekkelijke eigen
signatuur bezitten: Jan Karei
van Stekelenburg (Zundert),
die laat zien hoe je fantasie in
kerami'ek kunt stoppen; Hein
Vree (Woensdreoht) met o. a.
enkele fraaie penningen; Jan
Wessendorp (Bei-gen op
Zoom), die door gouaches zijn
ongenoegen met deze maat
schappij vakkundig verwerkt
en Jan Zachariasse, die door
middel van foto-grafie je laat
zien, dat fotograferen méér is,
dan kiekjes maken. Kortom:
een begeleiderskorps met bo
dy, waar de werkplaats geluk
kig mee kan zijn.
H. E.
De Commissie tot Redactie
van het Verzameld Werk van
ED HOORNIK heeft twee jaar
na de dood van de schrijver
het eerste deel van een vier
delig VERZAMELD WERK
gepubliceerd (Meulenhof Am
sterdam 1972.. Prijs f 25)
Tekstverzorging en verant
woording van dit eerste deel,
waarin de gedichten van
Hoornik zijn opgenomen,
staan op rekening van com
missielid K. Lekkerkerker. Bij
leven verzorgde Hoornik twee
verzamelbundels van zijn poë
zie. te weten: Verzamelde ge
dichten (1950) en Vijf gedich
ten (1966). In de laatste ver
zamelbundel bracht hij zijn
vijf grote, epische gedichten
bijeen: Mattheus. Geboorte,
Requiem, De Vis en De Over
weg. Uit zijn Verzamelde ge
dichten (1950) liet hij een be
hoorlijk aantal gedichten weg.
Op drie gedichten na (opgeno
men in de bloemlezing De
Dubbelganger) heeft de com
missie gemeend de eerder
door Hoornik verworpen ge
dichten niet te herdrukken.
Wat de lezer in de nieuwe
verzamelbundel aantreft, is
een herdruk van de editie van
1950, aangevuld met de sedert
dien verschenen hoofdbun
dels. met Nederland uit De
Dubbelganger (1963) en met
0 ED HOORNIK
een nieuwe afdeling Versprei
de gedichten.
Hoorniks peëzie is regelma
tig herdrukt. Er is blijkbaar
voortdurend vraag naar ge
weest: een niet geringe ver
dienste, als men bedenkt dat
het oordeel over zijn gedich
ten niet altijd goed is uitge
vallen. De reden van deze po
pulariteit dwars tegen het ge
degen oordeel van sommige
gezaghebbende critici in moet
mijns inziens gezocht worden
in de discrepantie tussen de
lezer die zich door de vrij
gemakkelijke poëzie van
Hoornik voelt aangesproken
en de lezer die het werk op
de snijtafel legt, c.q. de criti
cus.
Hieruit blijkt een verschil
tussen het beleven van poëzie
en de analyse ervan. Dit lijkt
de stelling dat analyse van
een letterkundig werk het ple
zier in het werk verhoogt, te
gen de spreken. Aangezien ik
overtuigd voorstander ban van
deze stelling, gebaseerd op de
gedachte dat inzicht in iets tot
de emotionele inhoud van de
wereld behoort, moet het ge
signaleerde verschil eerder als
een onderscheid in waardering
dan als een verschil worden
beschouwd.
De criticus als ideale lezer
stelt na analyse van Hoorniks
gedichten vast dat hij Hoornik
als dichter niet tot de aller
grootsten van een literair tijd
perk wil rekenen. Dit uit ana'
lyse (bijvoorbeeld aanwijsbare
fouten in gedichten) en uit
vergelijking (bijvoorbeeld
Achterberg is groter dan
Hoomik) geboren oordeel is
evenzeer emotioneel als de er
varing van de aan Hoorniks
poëzie verslingerde, 'gewone'
lezer.
De ene emotionaliteit is ech
ter niet gelijk aan de andere.
Bewust of onbewust is de cri
ticus steeds op zoek naar de
toppunten van literatuur, naar.
het meesterwerk, naar de naar
vorm en inhoud hechte compo
sitie. Kennelijk wordt zijn
emotionaliteit daarin optimaal
aangesproken. De gemiddelde
lezer, die niet anaiyseert noch
vergelijkt, herkent of herkent
niet. Indien hij, lezend in de
gedichten van Hoornik, voort
durend zit te herkennen, dan
is het resultaat van dit lezen
dat hij emotioneel optimaal
wordt ontroerd.
Uit het onderscheid in waar
dering voor de gedichten van
Ed Hoornik van zowel de cri
ticus als de gemiddelde lezer
meen ik een conclusie te kun
nen trekken, geen weten
schappelijke maar een in de
vorm van een beeld: Hoorniks
gedichten zijn een spiegel van
zijn tijd, waarin de gemiddel
de lezer zijn eigen gezicht
herkent. De criticus zal zeg
gen: Hoornik was een dichter
van het tweede plan. Indien
men de stelling aanhangt dat
aan de hand van het werk van
tweederangsfiguren een lite
rair tijdvak zich het best laat
analyseren, dan schuilt hierin
de grootheid van Hoornik als
dichter. Hij was een volmaakt
vertegenwoordigér van zijn
tijd. Velen verdwijnen door de
schoorstenen der crematoria
zonder dezze positieve waar
dering.
WLVI HUYSKENS.
het grote goed voor de man
met geld blijft gaan. De an
tiek-beleggers blijven wel ko
men. Maar sinds de oorlog wil
eigenlijk iedereen antiek heb
ben. Vóór de oorlog bestond
het publiek voor antiek uit
verzamelaars en liefhebbers.
In die tijd kwamen ze je het
antiek thuis brengen, nu moet
je ais handelaar echt speuren
om wat te vinden. Er is inder
0 KENTERING-6 „Poëzie
is niet alleen een gevolg van
de rijkdommen die men in
zich heeft, maar ook van het
gemis", zegt de beseheiden
dichter Hendrik de Vries in
een interview met Jan van der
Vegt. De tekst van het (be
knopter) uitgezonden gesprek
m de radiokroniek Literama
van de NCRV. Verder liggen
Martien J.G. de Jong en Harry
Scholten met elkaar overhoop
in verband met de bespreking
van De Jong's Flierefluiters
apostel. Peter van Gestel zorg
de voor een wat wrange mini-
eenakter: Jantje zag eens prui
men hangen. Sybren Polet
gaat in op eigen werk. Literai
re bijdragen van Ben Wolken,
Hans Andreus, Paul Snoek,
Jozef Eyckmans, Tiel Rümke,
Dirk Kroon en Arnold de Vos
(Kentering, Badhuisweg 232,
Den Haag).
0 REKENSCHAP-I „De
gebrekkige natuurwetenschap
pelijke scholing van het grote
publiek en in 't bijzonder van
de regeerders is voor het ont
werpen en slagen i van een
deugdelijke milieu-politiek
een serieuze handicap", be
toogt Hans Freudenthal in
„Milieubewust of relbewust".
Leszek Kolakowski snijdt
een zwaar probleem aan met:
„Het doden van gehandicapte
kinderen als heit fundamentele
probleem van de filosofie"
(„Als wij werkelijk voor een
situatie kwamen te staan
waarin een deel van de mens
heid beslist moest verdwijnen
om het voortbestaan van het
andere deel mogelijk te ma
ken, en als Wij voorts geza^
menlijk moesten beslissen
welk deel opgeofferd moest
worden, dan zou dat hoogst
waarschijnlijk voor ons het
einde van de wereld beteke
nen, nog afgezien van de
vraag welke criteria tenslotte
toegepast worden"). J.P- van
Praag schreef een uitvoerige
beschouwing over „Humanis
me en maatschappijkritiek"
(Rekenschap, postbus 114,
Utrecht).
(ADVERTENTIE)
Op het label Prestige zijn
een aantal "klassieke" jazz-fe-
nomenen op telkens 4 kanten
verzamel-elpees bij eenge-
bracht. Muzikale mijlpalen,
die er mogen zijn. Historie,
maar nog verfrissend om te
horen.
0 THELEMONIUS MONK
(PR 24006) een van de grootste
persoonlijkheden van de be-
bop-pianisten is een klasse
apart. Via Fats Waller en Art
Tatum heeft hij de piano tot
een echt jazz-instrument ge
maakt. Vanuit klassieke piano
opvattingen is het allemaal erg
on-pianistisch, wat hij op dit
instrument doet. De piano was
altijd het stiefkind in de jazz
muziek. Opstandig zit hij dit
of het tegendeel te bewijzen
achter de toetsen. Eindeloos
improviserend op summiere ge
gevens in steeds nieuwe ritmi
sche groeperingen en harmoni
sche kleuren. Samen met Art
Blakey, Percy Heath, Max Ro
ach, Sonny Rollins, Willie Jo
nes. Gary Mapp, Julius Wat-
kins, Ray Copelans, Curly
Russell en Frank Foster staat
hij op deze platen voor een
twintigtal nummers, die een
doorsnee geven van een stuk
van zijn kunnen en ontwikke
ling. Vanaf Little Rootie Toot-
ie tot Just a Gigolo, met daar
tussen in nummers als These
foolish Things, Smoke gets in
your eyes, Sweet and Lovely,
Friday the 13th en Blue Monk
etc. Nog steeds verfrissend om
te horen.
0 MILES DAVIS (PR 24001)
en zijn kwintet zijn een eigen
standig begrip, dat vooral op
het eind der vijftiger jaren
sterk inhoud had. Deze grote
vertegenwoordiger van de
cool-jazz is in dit album ver
zameld vanaf zijn vroegere
platen Relaxin' with the Miles
Davis Quintet en Cookin' with
the Miles Davis Quintet. Sa
men met John Coltrane, trom
pet, Red Garland, piano, Paul
Chambers, bass en Phily Joe
Jones, drums speelt deze
trompet geworden virtuoos
nummers als If I were a bell,
Oleo, My Funny Valantine,
When lights are low etc. (tien
«E
0 MILES DAVIS
in totaal). Sterk spreekt hoe
individualisten in dit kwintet
ieder persoonlijk aan hun
trekken komen en toch een
team vormen onder leiding
van Davis, die een niet sto
rend dominante rol speelt. Een
creatiever dynamiek, gedragen
door een zeer persoonlijke
stijl, afgewogen bijeen geïm
proviseerd. Voor fijnproevers
van een jazzperiode. waarin
Miles Davis de klassieke mu-
ziek-gegevens met die van de
jazz harmonieus wist te ver
binden.
eindredactie:
henk egbers
(Van onze redactie binnenland)
WAALWIJK De onderne
mingsraad van de schoenfa
briek Bloch en Stibbe N.V. te
Waalwijk, die dit jaar de pro-
duktie gaat beëindigen waar
door 400 werknemers werkloos
worden, heeft donderdag in een
telegram aan de minister van
Economische Zaken aangedron
gen op een snelle beslissing
over de kredietgarantie die het
bedrijf heeft aangevraagd voor
de vestiging van een nieuwe
fabriek in Drunen. In deze fa
briek zouden 180 van de 400
personeelsleden weer werk
kunnen vinden.
De ondernemingsraad maakt
zich grote zorgen over het uit
blijven van de beslissing om
dat daardoor de kans van sla
gen voor de nieuwe onderne
ming in geyaar komt. „Wij be
grijpen best dat het ministerie
tijd nodig heeft om de aanvraag
te onderzoeken, maar wij wil
len graag deze week een de-
ADVERTENTIE)
Kant en klare universele kunsthars
vulpasta met gebundelde hechtkracht
op ELK materiaal, droog of vochtig,
binnen of buiten. Krimpt of scheurt
liet, zet niet uit. Onschadelijk voor
landen. Onbeperkt houdbaar. Geen ver-
ies resten. Onmisbaar bij elk karwei:
STOPPEN, PLAMUREN, HERSTELLEN
van beton, houtrot, afdichten, enz.
L kg ƒ8.55, 2 kg ƒ15.30, 5 kg ƒ29.95 bij
winkels in hobby- en dhz-artïkelen,
verfwaren, ijzerwaren en bouwstoffen.
(Van onze redactie
buitenland)
DJAKARTA - Indonesische stu
denten hebben in West-Irian
het^ wrak van een Dakota-
vliegtuig en enige geraamten
gevonden.
Volglens de Nederlandse
ambassade in Djakarta gaat.
het vrijwel zeker om een tran
sportvliegtuig van de Neder
landse luchtmacht, dat 28 juli
1962 verdween op een vlucht
van Merauike naar Biak. Er
zaten zeven Nederlanders in.
finitieve beslissing om aan alle
onzekerheden een einde te ma
ken", aldus een lid van de on
dernemingsraad.
Een woordvoerder van het
ministerie deelde desgevraagd
mee dat het besluit op zeer
korte termijn te verwachten is.
(Van on-ze redactie
binnenland)
ROTTERDAM De recher
che van Rotterdam en die van
de PTT zijn er nog steeds niet
achter wie de afzender is ge
weest van de bom, die vorige
week dinsdag explodeerde in
het Rotterdamse hoofdpostkan
toor. Men weet evenmin aan
wie het pakket was geadres
seerd.
Door de explosie zijn veel
mogelijke aan/wijzigingen ver
loren gegaan, zodat het myste
rie misschien nooit op za]
worden gelost. Inmiddels wordt
het onderzoek door vier re
chercheurs intensief voortge
zet.
(ADVERTENTIE)
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG Ondanks de
enorme wervingscampagne
voor technische specialisten bij
de landmacht is dit (in 1966
gestartte) project een volledige
flop aan het worden. Minister
De Koster en staatssecretaris
Van Es van Defensie zeggen
dat weliswaar niet met zoveel
woorden, maar zij geven in een
brief aan de Eerste Kamer toe
dat de aanmeldingen ver bene
den de verwachtingen zijn ge
bleven.
Sinds 1969 heeft het aantal
in werkelijke dienst vertoeven
de technische specialisten zich
gestabiliseerd op dik 4000, iets
meer dan de helft van het in
1968 gepubliceerde streefgetal
van 8000.
De nota van de bewindslie
den dient ter voorbereiding
van het volgende week dinsdag
in de Eerste Kamer te houden
beleidsdebat over defensie.
Ondanks de „verleidelijke"
wervingscampagne staan de
Nederlandse jongemannen niet
te dringen, waardoor in het bij
zonder niet voorzien kan wor
den in de behoefte aan bedie-
nings- en onderhoudspersoneel,
aldus de nota. De bewindslie
den zien de toekomst somber
in. Ze verwachten dat het aan
tal jongemannen, waaruit de
TS'ers gerecruteerd kunnen
worden, nog zal afnemen als
gevolg van de leerplichtver
lenging en de toenemende nei
ging tot verder studeren.
AMSTERDAM (ANP) Een
Amsterdamse raadscommissie
heeft b. en w. geadviseerd een
hinderwetvergunning voor de
compounding en (herbouwde)
resinafdeling van het chemi
sche bedrijf Marbon te verle
nen. De veiligheidsvoorzienin
gen worden voldoende geacht.
De commissie werd ingesteld
na de explosie bij Marbon in
augustus vorig jaar. De ramp,
waarbij de latexafdeling ge
heel werd verwoest en de re
sinafdeling zwaar beschódigd,
kostte aan negen brandweer
lieden en Marbonemployés
het ieven. De resin (kunststof
poeder) afdeling is inmiddels
hersteld en bezig met proef
draaien. Over de herbouw van
de latex-afdeling moet nog
worden beslist.
Laten we wel wezen.
Tieners voeden zich - behalve
met pop en rock - het liefst met
prik en friet. Da's niet zo best.
Tieners hebben een verhoogde
behoefte aan proteïnen. Geef ze
kaas uit't vuistje. Schuif stiekem
een bordje met tien van die
gouden hits in hun karper.
Gaat heus wel op.
is goed voor ze.
Jmm