NTEN RS ;den is FEURS •RS Personeel sehoenfabriek wil blijven werken Geef uw tieners de Gouden Tbp Tien. Uit't vuistje. Antiekbeurs Breda voor iedere beurs Het Markiezenhof als creatief tehuis Lezen in Hoorniks verzamelde gedichten JÉ* koop PORIOH TS-project landmacht draait uit op flop ien/eiektronica kunst cultuur OP DE GROTE STILLE HEIDE TUSSEN ROOSENDAAL EN ESSEN xpositie xpositie orm oek ijdschrift laat vredestein-matrassen het allerbeste voor uw gezondheid BLOCH EN STIBBE Nederlands vliegtuigwrak gevonden Bom-per-post nog steeds mysterie Sein op groen voor Marbon lersteuning van da et projectenbureau, Het projectenbureau let uitbrengen van produktierijp maken hij de commerciële |unen door zorg te .erne organisatie. 13.-er werktuigbouw- :ijn moderne talen' maken met een onale contacten. er bijvoeging van ectie. ïoed renderende alsmede enig be- no LG 130044 E n deze week geplaatst island Isafdeling die bereikbaar uur en 's zaterdags van 543-11698. De personeelsafdeling. 18B Vrijdag 21 april 1972 15 fe' fe fe 0 MAAK-HET-ZELF-eoncer- ten van 4 tot en met 12 mei in de provincie door het Brabants Orkest (o.a. 8 mei in Breda). Publiek heeft keuze uit 31 or kestwerken en drie composi ties met solisten. Deze zijn wat kinderlijk verdeeld over zogenaamde menu's. Reeds nu menukaarten ver krijgbaar bij HBO, postbus 442 (tel. 04100-38500). VAN ALLE MARKTEN is Helmond weer thuis op zater dag 29 april. Kunstmarkt, ou de ambachtsmarkt en hand- vaardigheidsmarkt bij het ou de kasteel-raadhuis. Zand- schilderen, vingerpainting. vloeistofprojectie, bliksolderen en andere handvaardigheden zijn door u mogelijk. Verder o.a. te zien: mutsenmaakster, zadelmaker, sigarenmaker, hoepelmaker en stoelenmat- ter. NEERLANDSE ETSkunst in 100 prenten. De naam van een fraaie tentoonstelling bij Van Geyt in Hulst. 0 INTERNATIONAAL FILM- festival Berlijn vindt dit jaar plaats van 23 juni tot en met 4 juli. 0 PIM LEEFSMA (Typische miniatuurtjes) en Henri Plaat (kleine kleurrijke landschap pelijke gouaches) exposeren bij galerie Kokon, Nieuwland- straat 17, Tilburg. Nog tot 25 april. 0 VAN CZAAR tot timmer man 300 jaar Russische kunst in een expositie in het voormalige Volkskrantge bouw, N.Z. Voorburgwal, Am sterdam, van 20 mei tot 17 september drie etages met ou de- en nieuwe Russische kunst, kunstnijverheid en kunstambacht. Er wordt Russi sche thee geschonken en shasliks geroosterd. Kunste naars uit de Sovjet Unie ko men om de culturele banden met ons land te versterken. En dat alles omdat 275 jaar gele den Czaar Peter naar Neder land kwam. 0 ZEIT-Rechnung (Time !s running out): een film over de bevolkingsexplosie en de onderontwikkeling van een groot deel van de aarde; over de bittere noodzaak om in versneld tempo tot een wereld omvattende infrastructuur te komen. Een BASF-film die men kosteloos kan aanvragen bij Stichting Technisch Film centrum, Arnhemse straatweg 17. Velp (tel. 08302-6541). 0 JUGENDSTIL, Art Non- veau en Nieuwe Kunst. Drie vertalingen voor dezelfde stijl. In het Amsterdamse Rijksmu seum is over dit cultuurver schijnsel een boeiende exposi tie te zien, tot 16 juli. Drie volledige interieurs van be roemde Nederlandse binnen huisarchitecten (Nieuwenhuis en Cachet) maken duidelijk welke invloed deze stijl had 1 rond de eeuwwisseling. PICASSO maakte in 1969 litho's van imaginaire portret ten. Tot 14 mei zijn er 29 te zien bij galerie Krikhaar in Amsterdam. THEATERWEEKEND 29 en 30 april in de schouwburg van Eindhoven. Huidige maat schappij -problematieken staan centraal. Op het programma o.a.: toneelgroep Sater met ..Van afbraakbuurt tot nieuw - I bouwwijk". Dokumentair Ak- tueel Theater met „Tfehuis van Verjaring"; Proloog met ..Een 4 is een 4"; Arnhemse toneelschool met Arrabals' Ar chitect en keizer; Mickery Li ving Theatre group met „The People Show". De „voorstel ling" van Sater, zaterdag om i 14 uur op de Piazza. SPORTBEELD is de naam voor een reizende tentoonstel ling, die op 21 april in Purme- rend begint en daarna door alle provincies gaat. Tweeën twintig Nederlandse kunste naars hebben verschillende takken van sport uitgebeeld. Samenstelling van de tentoon stelling: Rijksaankoopcommis sie voor grafiek. Zo zie je maar weer. Cultureel grensverkeer. Ne derlands-Belgisch cultureel akkoord etc. etc. We staan op het punt de grensbomen tus sen Nederland en België te slopen. Allemaal fijn. Maar dat er ook nog zo iets als men tale grenspalen bestaan wordt wel duidelijk bij de uitwisse lingstentoonstelling tussen de Essense Kunstkring (België) en het cultureel centrum Int Heyderadey te Roosendaal. Tot 7 mei hangt werk van een tiental kunstenaars uit Essen te kijk in de bovenzalen van de Koosendaalse schouwburg en tot en met 30 april is werk van een achttal Roosendaalse kunstenaars te zien in de Kie- kenhoeveschuur te Essen. Het is niet a'leen de romme lige opstelling van de Belgi sche konterfeitsels in de Roo sendaalse schouwburg, die je verwonderd doet denken: ik wist bijna niet meer, dat dit nog mogelijk was; althans bij professionele kunstenaars. Hier wordt een soort ambach telijke (en dat ook nog niet eens altijd) barok van stille vens, heidelandschappen, bos sen etc. tentoongesteld, die men zich alleen nog kan den ken in souvenirwinkels en in het genre Hema-dressoirkunst. Je wordt ontvangen door een soort icoon-achtige kitschdin- gen van Loon van den Eyn- den. Eerlijkheidshalve stoot je dan op een paar sculpturen, die ergens in de hoek staan, waarvan je denkt: wie zit daar achter? Dat blijkt Joos Jansen, een van de besten van dit gezelschap, hetgeen tot ui ting komt door een aantal niet onverdienstelijke etsen. Maar die worden weer ontsierd Hoor een aantal banale houtsculptu ren (o. a. van Godfried Bo- ïnans) van Edward Biankers. Je ontdekt ergens in een hoekje eeh Chagal-achtig schilderijtje van John Brosens die ook enkele we] boeien de kleurcomposities levert, al is het een maniertje maar zijn banaal moraliseren ln Naakt (met opgeheven pries terhand inclusief) veegt alles weer weg. Bij Tirelier ont waar je een wat vrijere toets, tja, maar het is zo slecht ge daan. Enkele goede penteke ningen van Yssaekers, maar erg braaf, en de tekenschool- „uithangborden" van Van Til- burgh veranderen aan de alge mene indruk weinig. Curieus om te gaan kijken. Het is geen chauvinisme om te zeggen, dat ik het werk van de Roosendaalse kunstenaar in Essen beter vind, want zo ka pot ben ik daar ook niet van. Toch ademt het geheel een andere mentaliteit, waarin je iets meer van deze tijd er vaart. Er is ook wel aan gekondigd dat de Kiekenhoeve- schuur (een charmant oude- wagenmuseum even buiten Es sen aan de Moerkantbaan) da gelijks open is, maar dat is een misverstand. Als het moet is ergens in de buurt wel een sleutel, die toegang geeft tot deze mooie ruimte, te krijgen, maar „normaal" kun je er al leen in het weekend van 14 tot 20 uur maar in. Daar is o. a. te zien een vierluik (in deze vorm op te klein for maat) van Alphons Maas en twee niet onverdienstelijke, hoewel niet zo originele, wandkleden van Maria Maas. „Dat is kunst, zeer schoon", zei een toevallig aanwezige landbouwer. „Het beste wat er is". Dat sloeg op de Cobra achtige schilderijen en colla ges van Kees van Gastel. R. Timmers heeft er een paar goede Tolkien-achtige kleur- tekeningen hangen, terwijl Adriaan Nelemans er enkele traditioneel geschilderde doe ken heen bracht. Peter Ooster- bos is er met zijn bekende goede grafische bladen, Karei Schoonhoven met niet zulke sterke structurele tekeningen en Fritz Schremmer laat iets van zijn kunnen op het gebied der edelsmeedkunst zien. H. E. „Bedoeld als streekbeurs ls de Bredase antiekbeurs lang zamerhand uitgegroeid tot een nationaal en ook internationaal begrip", aldus voorzitter L.J. van Well. Vanavond om acht uur gaat deze beurs voor de zesde keer open in het Turf schip, waarna 27 antiquairs uit het hele land, tot en met 1 mei (1422 uur), hun kunst zinnige oudheden aan iedereen SsSfea»™. te koop aanbieden. „Deze beurs is - in tegenstelling tot de bekende beurs van Delft - een betaalbare," zegt Van Well. „In Delft is het alleen maar kijken en niet kopen, tenzij voor de zeer kapitaalkrachti gen; in Breda is goedkoper mooi goed aanwezig." Het NederlandseAntiquair Genootschap kent drie beur zen: te Roozendaal (bij Arn hem), te Heeze en Breda. Zijn de twee eerste van een meer regionaal karakter, Breda trekt tevens publiek uit België en Frankrijk, terwijl dit jaar ook in Duitsland reclame voor deze beurs wordt gemaakt. Het organiserende genootschap vormt de noodzakelijke „bond" voor de antiquairs. „Antiquair zijn is nog steeds geen beschermd beroep", vertelt Van Well. „Wanneer je hande laar in tweede-hands goederen wilt worden moet je diploma's hebben; een antiquair wordt niets gevraagd. Er is daarom veel gebeunhaas. Je ziet bij voorbeeld, dat een vrouw van iemand met een grote baan het leuk vindt om in antiek te gaan handelen etc. Door het genootschap willen we de zaak een beetje beschermen. Zo moet je bijvoorbeeld vijf jaar ingeschreven staan bij de Ka mer van Koophandel en het genootschap wil je aan de beurs deelnemen." Dit jaar is het hele Turf schip (1400 m2), behalve de grote zaal (vorig jaar; 1230 m2) in gebruik. Ook in de grote concertzaal zijn de uni forme stands - inclusief een restaurant - gebouwd. Er zijn drie handelaren méér dan vo rig jaar. Wat de gezamenlijke verzekerde waarde is blijft onbekend; iedereen verzekert zelf. „Ik heb vorig jaar, via anonieme briefjes, geprobeerd om de totale verzekerde waar de en de omzet van de beurs te achterhalen", aldus Van Well, „maar het lukte niet. Ze laten niets los. Wat er alle maal te koop is, weet ik voor af ook niet." Alleen de inge zonden foto's voor de folder (Cramersgilde), ijzeren deur klopper, Zeeuwse kastje (18e eeuws), bronzen lavabo (15e eeuw), Delftse tabakspot, Frans empire secretaire, re naissance Zeeuwse 4-deurs kast, kussenkast (17e eeuw),- schilderijen van Jan Hogen; belt (1643), T. Heeremans (ong. 1600), Adam WillaertS (16e eeuw) etc etc. De ballotage is dit jaar uit- gebreid. Dat wil zeggen, dat een zestal deskundigen, onaf hankelijk, alle stukken van te voren aan een keuring onder werpen. De koper kan, na aankoop steeds terugvallen op deze echtheidskeuring, in te genstelling tot aankopen op veilingen en antiekmarkten. Wat is antiek? Van Well: „Het zakelijke goed, dat door de massa momenteel veel ge vraagd wordt, is geen antiek, ook al vind je dat bij anti quairs. Mahoniehouten meubels van ongeveer 1860 worden nu veel gekocht; zijn verkoop baar, maar komen niet op de beurs. Voor meubels ligt de grens bij ongeveer 1830 (bie dermeier); zilver mag daaren tegen tot ongeveer 1920 gaan; koper tot 1850; brons van 25 tot 30 jaar geleden mag ook; schilderijen is een zeer rek baar begrip." „Ja de handel bij "de mid denstanders" loopt wat terug door de economische toestand; daad veel geraffineerde na maak op het ogenblik. Dat komt vooral uit het buiten land. Je kunt veel studeren en boeken lezen over antiek, maar om te ontdekken of je bij de neus genomen wordt of niet heb je gewoon veel kijk en gevoelervaring nodig. Maar ook de ervaren handelaar moet op zijn tellen passen", vertelt Van Well, die zelf al ruim veertig jaar een zaak drijft aan Breda's Haver markt. H.E. „Het publiek en de kunste naars zijnerg enthousiast". Bewijzen: de eerste week kwamen ruim 700 mensen de tentoonstelling bezoeken, ga ven ruim 60 mensen zich op voor een cursus en negen kunstenaars zien af van een honorarium tijdens de drie experimentele maanden, als er geen geld mocht zijn. Deze gegevens hebben betrekking op de start van een werk plaats voor vrije kunstbeoefe ning, het Kreatief Centrum Bergen op Zoom. Deze start krijgt een bijzonder accent door een tentoonstelling met werk van de begeleiders van de werkplaats in het Markie zenhof. Deelnemers aan de werkplaats kunnen dan op de ze manier reeds kennis maken met de bekwaamheden van hun toekomstige begeleiders. Maar ook als men geen deel nemer wordt, is het toch de moeite waard deze expositie eens te bezoeken (tot 1 mei, 2-5 uur). Ina Scholten (Lambertuslaan 12, Wouw, tel. 01658-612) is de enthousiaste secretaresse van de stichting, die alles op alles tracht te zetten. Met een jarenlange ervaring als bege leidster van de Werksehuit (een begrip op dit terrein) en wonend in een creatief huis is zij de exponent van een groep actieve mensen, die de West hoek van Brabant een stuk, zelf - ontdekking wil bieden. Via tekenen, grafiek, schilde ren, boetseren, beeldhouwen, textiielbewerking en fotografie niet alleen leren ontdekken wat je kunt, maar ook wie je eigenlijk bent. Daarbij spie gelt deze nieuwe werkplaats zich zacht aan het model van De Beeldenaar in' Breda, die in enkele jaren van 80 tot 800 deelnemers uitgroeide. Het ge lijke startcijfer is al gehaald en dan te bedenken, dat binnen afzienbare tijd in Ber gen op Zoom deze werkplaats kan gaan beschikken over prachtige ruimten in het Mar kiezenhof. Het departement van CRM zal ook over de brug komen met financiële steun, als de werkplaats 50 lesuren haalt. Het antwoord is aan de inwoners van West-Brabant, door daarvoor te zorgen. Ge woon meedoen. Op de expositie worden via dia projecties en geluidsband de begeleiders voorgesteld; beelden van hun atelier en werkwijze; interviews, waarin ze vertellen over hun werk. De resultaten mogen gezien worden. Harry Boom (Rotterdam) met mooie ruige textiel-objecten; de veel zijdige Henk Göbel (Roosen daal) met fijne bronzen en o. a. een ijzerplastiek (De water molen) voor een Roosendaalse school; Gerrit Hermus (Breda) met enkele doordachte etsen;, Peter Oosterbos (Nispen) met etsen, die zijn positieve groei duidelijk illustreren; de edel smid Fritz Schremmer (Nis pen) met zilveren sieraden, die een aantrekkelijke eigen signatuur bezitten: Jan Karei van Stekelenburg (Zundert), die laat zien hoe je fantasie in kerami'ek kunt stoppen; Hein Vree (Woensdreoht) met o. a. enkele fraaie penningen; Jan Wessendorp (Bei-gen op Zoom), die door gouaches zijn ongenoegen met deze maat schappij vakkundig verwerkt en Jan Zachariasse, die door middel van foto-grafie je laat zien, dat fotograferen méér is, dan kiekjes maken. Kortom: een begeleiderskorps met bo dy, waar de werkplaats geluk kig mee kan zijn. H. E. De Commissie tot Redactie van het Verzameld Werk van ED HOORNIK heeft twee jaar na de dood van de schrijver het eerste deel van een vier delig VERZAMELD WERK gepubliceerd (Meulenhof Am sterdam 1972.. Prijs f 25) Tekstverzorging en verant woording van dit eerste deel, waarin de gedichten van Hoornik zijn opgenomen, staan op rekening van com missielid K. Lekkerkerker. Bij leven verzorgde Hoornik twee verzamelbundels van zijn poë zie. te weten: Verzamelde ge dichten (1950) en Vijf gedich ten (1966). In de laatste ver zamelbundel bracht hij zijn vijf grote, epische gedichten bijeen: Mattheus. Geboorte, Requiem, De Vis en De Over weg. Uit zijn Verzamelde ge dichten (1950) liet hij een be hoorlijk aantal gedichten weg. Op drie gedichten na (opgeno men in de bloemlezing De Dubbelganger) heeft de com missie gemeend de eerder door Hoornik verworpen ge dichten niet te herdrukken. Wat de lezer in de nieuwe verzamelbundel aantreft, is een herdruk van de editie van 1950, aangevuld met de sedert dien verschenen hoofdbun dels. met Nederland uit De Dubbelganger (1963) en met 0 ED HOORNIK een nieuwe afdeling Versprei de gedichten. Hoorniks peëzie is regelma tig herdrukt. Er is blijkbaar voortdurend vraag naar ge weest: een niet geringe ver dienste, als men bedenkt dat het oordeel over zijn gedich ten niet altijd goed is uitge vallen. De reden van deze po pulariteit dwars tegen het ge degen oordeel van sommige gezaghebbende critici in moet mijns inziens gezocht worden in de discrepantie tussen de lezer die zich door de vrij gemakkelijke poëzie van Hoornik voelt aangesproken en de lezer die het werk op de snijtafel legt, c.q. de criti cus. Hieruit blijkt een verschil tussen het beleven van poëzie en de analyse ervan. Dit lijkt de stelling dat analyse van een letterkundig werk het ple zier in het werk verhoogt, te gen de spreken. Aangezien ik overtuigd voorstander ban van deze stelling, gebaseerd op de gedachte dat inzicht in iets tot de emotionele inhoud van de wereld behoort, moet het ge signaleerde verschil eerder als een onderscheid in waardering dan als een verschil worden beschouwd. De criticus als ideale lezer stelt na analyse van Hoorniks gedichten vast dat hij Hoornik als dichter niet tot de aller grootsten van een literair tijd perk wil rekenen. Dit uit ana' lyse (bijvoorbeeld aanwijsbare fouten in gedichten) en uit vergelijking (bijvoorbeeld Achterberg is groter dan Hoomik) geboren oordeel is evenzeer emotioneel als de er varing van de aan Hoorniks poëzie verslingerde, 'gewone' lezer. De ene emotionaliteit is ech ter niet gelijk aan de andere. Bewust of onbewust is de cri ticus steeds op zoek naar de toppunten van literatuur, naar. het meesterwerk, naar de naar vorm en inhoud hechte compo sitie. Kennelijk wordt zijn emotionaliteit daarin optimaal aangesproken. De gemiddelde lezer, die niet anaiyseert noch vergelijkt, herkent of herkent niet. Indien hij, lezend in de gedichten van Hoornik, voort durend zit te herkennen, dan is het resultaat van dit lezen dat hij emotioneel optimaal wordt ontroerd. Uit het onderscheid in waar dering voor de gedichten van Ed Hoornik van zowel de cri ticus als de gemiddelde lezer meen ik een conclusie te kun nen trekken, geen weten schappelijke maar een in de vorm van een beeld: Hoorniks gedichten zijn een spiegel van zijn tijd, waarin de gemiddel de lezer zijn eigen gezicht herkent. De criticus zal zeg gen: Hoornik was een dichter van het tweede plan. Indien men de stelling aanhangt dat aan de hand van het werk van tweederangsfiguren een lite rair tijdvak zich het best laat analyseren, dan schuilt hierin de grootheid van Hoornik als dichter. Hij was een volmaakt vertegenwoordigér van zijn tijd. Velen verdwijnen door de schoorstenen der crematoria zonder dezze positieve waar dering. WLVI HUYSKENS. het grote goed voor de man met geld blijft gaan. De an tiek-beleggers blijven wel ko men. Maar sinds de oorlog wil eigenlijk iedereen antiek heb ben. Vóór de oorlog bestond het publiek voor antiek uit verzamelaars en liefhebbers. In die tijd kwamen ze je het antiek thuis brengen, nu moet je ais handelaar echt speuren om wat te vinden. Er is inder 0 KENTERING-6 „Poëzie is niet alleen een gevolg van de rijkdommen die men in zich heeft, maar ook van het gemis", zegt de beseheiden dichter Hendrik de Vries in een interview met Jan van der Vegt. De tekst van het (be knopter) uitgezonden gesprek m de radiokroniek Literama van de NCRV. Verder liggen Martien J.G. de Jong en Harry Scholten met elkaar overhoop in verband met de bespreking van De Jong's Flierefluiters apostel. Peter van Gestel zorg de voor een wat wrange mini- eenakter: Jantje zag eens prui men hangen. Sybren Polet gaat in op eigen werk. Literai re bijdragen van Ben Wolken, Hans Andreus, Paul Snoek, Jozef Eyckmans, Tiel Rümke, Dirk Kroon en Arnold de Vos (Kentering, Badhuisweg 232, Den Haag). 0 REKENSCHAP-I „De gebrekkige natuurwetenschap pelijke scholing van het grote publiek en in 't bijzonder van de regeerders is voor het ont werpen en slagen i van een deugdelijke milieu-politiek een serieuze handicap", be toogt Hans Freudenthal in „Milieubewust of relbewust". Leszek Kolakowski snijdt een zwaar probleem aan met: „Het doden van gehandicapte kinderen als heit fundamentele probleem van de filosofie" („Als wij werkelijk voor een situatie kwamen te staan waarin een deel van de mens heid beslist moest verdwijnen om het voortbestaan van het andere deel mogelijk te ma ken, en als Wij voorts geza^ menlijk moesten beslissen welk deel opgeofferd moest worden, dan zou dat hoogst waarschijnlijk voor ons het einde van de wereld beteke nen, nog afgezien van de vraag welke criteria tenslotte toegepast worden"). J.P- van Praag schreef een uitvoerige beschouwing over „Humanis me en maatschappijkritiek" (Rekenschap, postbus 114, Utrecht). (ADVERTENTIE) Op het label Prestige zijn een aantal "klassieke" jazz-fe- nomenen op telkens 4 kanten verzamel-elpees bij eenge- bracht. Muzikale mijlpalen, die er mogen zijn. Historie, maar nog verfrissend om te horen. 0 THELEMONIUS MONK (PR 24006) een van de grootste persoonlijkheden van de be- bop-pianisten is een klasse apart. Via Fats Waller en Art Tatum heeft hij de piano tot een echt jazz-instrument ge maakt. Vanuit klassieke piano opvattingen is het allemaal erg on-pianistisch, wat hij op dit instrument doet. De piano was altijd het stiefkind in de jazz muziek. Opstandig zit hij dit of het tegendeel te bewijzen achter de toetsen. Eindeloos improviserend op summiere ge gevens in steeds nieuwe ritmi sche groeperingen en harmoni sche kleuren. Samen met Art Blakey, Percy Heath, Max Ro ach, Sonny Rollins, Willie Jo nes. Gary Mapp, Julius Wat- kins, Ray Copelans, Curly Russell en Frank Foster staat hij op deze platen voor een twintigtal nummers, die een doorsnee geven van een stuk van zijn kunnen en ontwikke ling. Vanaf Little Rootie Toot- ie tot Just a Gigolo, met daar tussen in nummers als These foolish Things, Smoke gets in your eyes, Sweet and Lovely, Friday the 13th en Blue Monk etc. Nog steeds verfrissend om te horen. 0 MILES DAVIS (PR 24001) en zijn kwintet zijn een eigen standig begrip, dat vooral op het eind der vijftiger jaren sterk inhoud had. Deze grote vertegenwoordiger van de cool-jazz is in dit album ver zameld vanaf zijn vroegere platen Relaxin' with the Miles Davis Quintet en Cookin' with the Miles Davis Quintet. Sa men met John Coltrane, trom pet, Red Garland, piano, Paul Chambers, bass en Phily Joe Jones, drums speelt deze trompet geworden virtuoos nummers als If I were a bell, Oleo, My Funny Valantine, When lights are low etc. (tien «E 0 MILES DAVIS in totaal). Sterk spreekt hoe individualisten in dit kwintet ieder persoonlijk aan hun trekken komen en toch een team vormen onder leiding van Davis, die een niet sto rend dominante rol speelt. Een creatiever dynamiek, gedragen door een zeer persoonlijke stijl, afgewogen bijeen geïm proviseerd. Voor fijnproevers van een jazzperiode. waarin Miles Davis de klassieke mu- ziek-gegevens met die van de jazz harmonieus wist te ver binden. eindredactie: henk egbers (Van onze redactie binnenland) WAALWIJK De onderne mingsraad van de schoenfa briek Bloch en Stibbe N.V. te Waalwijk, die dit jaar de pro- duktie gaat beëindigen waar door 400 werknemers werkloos worden, heeft donderdag in een telegram aan de minister van Economische Zaken aangedron gen op een snelle beslissing over de kredietgarantie die het bedrijf heeft aangevraagd voor de vestiging van een nieuwe fabriek in Drunen. In deze fa briek zouden 180 van de 400 personeelsleden weer werk kunnen vinden. De ondernemingsraad maakt zich grote zorgen over het uit blijven van de beslissing om dat daardoor de kans van sla gen voor de nieuwe onderne ming in geyaar komt. „Wij be grijpen best dat het ministerie tijd nodig heeft om de aanvraag te onderzoeken, maar wij wil len graag deze week een de- ADVERTENTIE) Kant en klare universele kunsthars vulpasta met gebundelde hechtkracht op ELK materiaal, droog of vochtig, binnen of buiten. Krimpt of scheurt liet, zet niet uit. Onschadelijk voor landen. Onbeperkt houdbaar. Geen ver- ies resten. Onmisbaar bij elk karwei: STOPPEN, PLAMUREN, HERSTELLEN van beton, houtrot, afdichten, enz. L kg ƒ8.55, 2 kg ƒ15.30, 5 kg ƒ29.95 bij winkels in hobby- en dhz-artïkelen, verfwaren, ijzerwaren en bouwstoffen. (Van onze redactie buitenland) DJAKARTA - Indonesische stu denten hebben in West-Irian het^ wrak van een Dakota- vliegtuig en enige geraamten gevonden. Volglens de Nederlandse ambassade in Djakarta gaat. het vrijwel zeker om een tran sportvliegtuig van de Neder landse luchtmacht, dat 28 juli 1962 verdween op een vlucht van Merauike naar Biak. Er zaten zeven Nederlanders in. finitieve beslissing om aan alle onzekerheden een einde te ma ken", aldus een lid van de on dernemingsraad. Een woordvoerder van het ministerie deelde desgevraagd mee dat het besluit op zeer korte termijn te verwachten is. (Van on-ze redactie binnenland) ROTTERDAM De recher che van Rotterdam en die van de PTT zijn er nog steeds niet achter wie de afzender is ge weest van de bom, die vorige week dinsdag explodeerde in het Rotterdamse hoofdpostkan toor. Men weet evenmin aan wie het pakket was geadres seerd. Door de explosie zijn veel mogelijke aan/wijzigingen ver loren gegaan, zodat het myste rie misschien nooit op za] worden gelost. Inmiddels wordt het onderzoek door vier re chercheurs intensief voortge zet. (ADVERTENTIE) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Ondanks de enorme wervingscampagne voor technische specialisten bij de landmacht is dit (in 1966 gestartte) project een volledige flop aan het worden. Minister De Koster en staatssecretaris Van Es van Defensie zeggen dat weliswaar niet met zoveel woorden, maar zij geven in een brief aan de Eerste Kamer toe dat de aanmeldingen ver bene den de verwachtingen zijn ge bleven. Sinds 1969 heeft het aantal in werkelijke dienst vertoeven de technische specialisten zich gestabiliseerd op dik 4000, iets meer dan de helft van het in 1968 gepubliceerde streefgetal van 8000. De nota van de bewindslie den dient ter voorbereiding van het volgende week dinsdag in de Eerste Kamer te houden beleidsdebat over defensie. Ondanks de „verleidelijke" wervingscampagne staan de Nederlandse jongemannen niet te dringen, waardoor in het bij zonder niet voorzien kan wor den in de behoefte aan bedie- nings- en onderhoudspersoneel, aldus de nota. De bewindslie den zien de toekomst somber in. Ze verwachten dat het aan tal jongemannen, waaruit de TS'ers gerecruteerd kunnen worden, nog zal afnemen als gevolg van de leerplichtver lenging en de toenemende nei ging tot verder studeren. AMSTERDAM (ANP) Een Amsterdamse raadscommissie heeft b. en w. geadviseerd een hinderwetvergunning voor de compounding en (herbouwde) resinafdeling van het chemi sche bedrijf Marbon te verle nen. De veiligheidsvoorzienin gen worden voldoende geacht. De commissie werd ingesteld na de explosie bij Marbon in augustus vorig jaar. De ramp, waarbij de latexafdeling ge heel werd verwoest en de re sinafdeling zwaar beschódigd, kostte aan negen brandweer lieden en Marbonemployés het ieven. De resin (kunststof poeder) afdeling is inmiddels hersteld en bezig met proef draaien. Over de herbouw van de latex-afdeling moet nog worden beslist. Laten we wel wezen. Tieners voeden zich - behalve met pop en rock - het liefst met prik en friet. Da's niet zo best. Tieners hebben een verhoogde behoefte aan proteïnen. Geef ze kaas uit't vuistje. Schuif stiekem een bordje met tien van die gouden hits in hun karper. Gaat heus wel op. is goed voor ze. Jmm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 15