ongerengroepen rijgen flinke ubsidie voor nctad-acties PLATEN VAN BEATLES DOEN 'T NOG BEST nu wil •e toekomst van de religie igt niet in de eligie van de toekomst erckx Plainsong treedt op in Tilburg en Goes OLITIEKE THEOLOGIE LIET IN NIJMEGEN ZWAKKE KANT ZIEN Van school, wat nu Vereniging voor Milieu defensie geen geld stad streek wintraecken ELNEMERS PLAATSELIJK Ontnuchtering Tegenwicht Mystiek Positie TERDAG 25 MAART jierdag 25 maart 1972 J7 23 N Milaan - San Remo loopt Eduard Mil- house Merckx vijf op Zeven keer nam hij an de lenteklassieker n der schoonsten is op ich rijkgeschakeerde van ons jaarlijks wie- cert. Vijf keer sleep- de overwinning uit 't 'en in de wacht. Vijf )ok was de Poggio di emo de scherprechter, denken vaak dat dé Mele, de Capo Cervo po Berta en de Capo enig gewicht in de leggen, maar dat is ■isvatting. In feite zou de Appelenkaap, de nkaap, de Heiblokken- en de Groene Kaap ibezwaard sportief ge- kunnen overslaan, die dingen liggen nu al op de 280 km. lange p naar de Poggio en eem je ze maar mee. jkers met de koppen n uiteindelijk steeds jeslagen op de Poggio Remo, die als vrijwel euvels een bergop en rgaf heeft. EMEENLIJK wordt Milaan - San Remo gewonnen in de ber in de Poggio, maar zo- 1969 als ook nu weer 2 legde de averechtse x de grondslagen voor oerwinning niet in de maar in de afzink. '9 redde hij de schijn rp het gemene stukje üat achter de Poggio tarreren, dit keer jas- j zijn laatste volge- als het ware met o- zier driftig uit t wiel egen honderd per uur is haarspeldbochten te en en gaten weg te peren. Hij werd in en wel gesteund door irmalige melkboer Fr. :ck, u weet wel de ma* het geniep door r wordt betaald, Frans ivallig in Eddy's wiel eze in een bochi xijn rage plaatste, s slipte, raakte uit en liet het gevreesde llen. En als het gat il gevallen is, kan e nog slechts gehaald i door de duivel, maar irt nooit in Milaan - emo, omdat deze race het patronaat staat edstervader Jgzef, die t op 19 rrlaart jirig is. 4 Parijs - Nice, tuaar- ckx op zo smadelijke loor Raymond Pouli- zijn T-shirt werd ge ld Louis van Craen Gazet van Antwer- schreven: „Het rijk Idy Merckx wankelt, s zeker nog niet ver- Van Craen had 'n ziende blik, want in illuidende uitspraak m profetie schuil die heid werd. n veel eer aan Pouli- ze schatrijke eeuwige die in de winter van tsbestaan toch nog de der overwinning smaken. Dezer dagen int bij Loraux te Pa- i de hand van Char- made het werk „Pou- ulidor, of de oude het pedaal", hetwelk r lezing kan aanbeve- dat het aan een zo- voelde pijnlijke be- yoldoet. AR laat ons terugke- en naar Merckx, an wie men zich in cring meer en meer ragen of hij in Be an de wielen met 28 een zegen is of een let antwoord op die at Merckx zelf n koud. Tegen de mogelijk duidelijk X hij het wielerleven k waswant kapot- leeft hij niet alleen pen, maar hele vee- het droge en mo- fietsen wat hem be de wilgen. Eduard Merckx is een kou- j eng en. Toen hij in k van de Poggio d,e m van de meute m voelde, maakte zich imbare weer nan ester. Dan verslindt 'Irift naar de zege en verplettering en ver van zijn tegenstan- gemoed en laait in vuur van de snel- Niemand kon hem Motta niet, De Vla iet, Dierickx niet, - niet. Mercks IS te, en bij hem ver is de rest sa- >ld uit voddenra- arenslijpers, sloe- ejassen, Jan rap- renbyters, glad- patjakkers, snotten- brandhout, met Merckx meet, aow niet. [OR DE Mdhandelsconferentie WAD III, die van 13 april lm met 19 mei in Santiago li) wordt gehouden, blijkt ljeer brede groepen in ons [Iveel belangstelling te n. Veel jongeren voelen Inauw bij dit gebeuren tokken en dat is dan ook ken waarom de in mei gevormde UNCTAD - wegroep, waarbinnen [een groot aantal iilorganisaties en liegroepen hebben verenigd, twat geld voor zijn acties Kt gekregen. |ie publieke opinie bij het H'AD-gebeuren te likken heeft de nationale nissie voor [tittel ingsstrategie 1970- I 'Jk miljoen gulden lidie gekregen en daarvan Et drie ton toe aan de ICTAD-strategiegroep. [trategiegroep is fcrverdeeld in drie secties. Isectie informatie wordt He NOVIB en het kerkelijk Vredesberaad verzorgd. Door het [shouden van nationale en nationale verbindingen, liiteenden van iiggevers, het vertalen liocumenten en het langen van een bulletin |CTAD-in-formatie" wordt Ivan voorbereidingen en top van de conferentie op lwgte gehouden. sectie, UNCTAD- ktiie, heeft zich ten doel leid de door de eerste it verkregen informatie ■•zetten in actie. Zij doet l;;or middel van een ■trant, een actie-bulletin 15CTAD-in-actie"), (•biljetten, actiemodellen, lirtraining, plaatselijke keiten enz. (iade sectie richt zich op |®iatie binnen het 5 en wordt verzorgd Ide Stichting Jongeren laatie Derde wereld Iiemers aan UNCTAD-in- zijno.m.: actiegroep is-Amerika, Angola- té, Clasc-Nederland, s Komitee voor fcationaal Jongerenwerk lij), Sjaloom, Suriname- Wereldwinkels en X-Y i voor tfbelasting). Het liaatiecentrum is stigd in de boerderij van ïm, De Vork 2 in Odijk, men tijdens de brentie over een recht te telexverbirading met iago zal beschikken, tan Harn van Sjaloom: Ï'OVIB houdt zich bij het Hekken van haar kiatie politiek natuurlijk Ilevlakte. Maar wij moeten «liegroep duidelijke itke standpunten gaan tien. Wij moeten de sen als het ware dwingen Wing te nemen. Alleen ■atmleiding voor hen om tadwerkelijk iets te lemen". 5 bijvoorbeeld naar de sia-koffie-actie en de al ir lopende koffiecampagne VOOR DE ACTIEGROEPEN en organisaties die de Nederlandse bevolking aan de hand van de UNCTAD III met de neus op de ontwikkelingsfeiten willen drukken, is het natuurlijk een grote vraag hoe dit moet gebeuren. Daarom heeft men onder ruim drieduizend Nederlanders een onderzoek ingesteld naar hun kennis over de ontwikkelingsproblematiek. Uit de uitslagen van dat onderzoek blijkt dat 78 procent van de ondervraagden meent dat in de minst ontwikkelde landen dertig procent van de bevolking vanaf twaalf jaar kan lezen. (De werkelijke cijfers zijn: Afrika ongeveer 20 procent, Azië ongeveer 30 procent en Latijns-Amerika ongeveer 50 procent). Van de onder vraagden vreest 42 procent dat men in de ontwikkelings landen niet ouder wordt dan 39 jaar (gemiddelde leeftijd in India: 41 jaar, Senegal 37 jaar, Angola 35 jaar). Het gemiddelde inkomen wordt door 77 procent op minder dan f 1,50 per week geschat (de werkelijke inkomens- cijfers lopen voor de verschillende landen sterk uiteen; enkele voorbeelden: Malawi circa twee gulden per week, Angola vier gulden, Pakistan zes gulden en Bolivia circa negen gulden vijftig. Nederland wordt door 67 procent van de ondervraagden terecht tot een van de rijkste landen ter wereld gerekend. Zeventien procent van de ondervraagden vond spontaan dat men in de ontwikkelingslanden maar wat harder moet werken. Een snelle oplossing van de ontwikkelingsproblemen wordt door twee procent als ideaal gezien, terwijl 71 procent het liever geleidelijk aan willen zien gebeuren. De gemiddelde Nederlander blijkt in grote lijnen wel iets van ontwikkelingslanden af te weten, maar erg exact is zijn informatie niet. I Dergelijke tonelen spelen zich nu niet meer af: bezwijmende fans, ordebewaarders op doorspelende Beatles. het podium en vrolijk van de Wereldwinkels met een spaarsysteem als bevrijdingsbelasting, waarmee bevrijdingsbewegingen in Colombia, Brazilië en Angola- Mozambique worden ondersteund. Kijk naar de suiker-actie, die door de toetreding van Engeland tot de EEG weer bijzonder actueel is geworden. Dat land importeert immers zeer veel rietsuiker uit gemenebestlanden, terwijl de EEG de beschermende maatregelen rond haar bietsuiker handhaaft door haar handtekening te weigeren aan de internationale suikerovereenkomst". Van de drie ton die ter beschikking zijn gekomen van de UNCTAD-strategiegroep kan f 50-duizend worden gebruikt ter stimulering van plaatselijke activiteiten. Deze activiteiten moeten ten doel hebben de bevolking over UNCTAD III te informeren en hen bij de problematiek te betrekken. In welke vorm dan ook, bijvoorbeeld een tentoonstelling, marktkramen, wijkprojecten, films met discussie enz. Omdat het om kleinere activiteiten gaat, ook niet officieel georganiseerde en ad hoe UNCTAD-groepen, worden er heel weinig formele eisen gesteld. Er is een begeleidingscommissie gevormd, die alle aanvragen zal beoordelen. Daarvoor is een snelle procedure ontworpen: binnen één week zal over aanvragen worden beslist. Uitbetaling zal ook binnen één week geschieden. Men dient zich hiervoor te melden bij het NKIJ, Nieuwezijds Voorburgwal 92 in Amsterdam. Op de boerderij van Sjaloom worden al enige tijd cursussen gegeven voor vertegenwoordigers van clubs, groepen, wereldwinkels enz., die in staat zijn training door te geven aan de groep die zij vertegenwoordigen. IAN MATTHEWS' NIEUWE groep Plainsong is op toernee in Nederland. Naast het optreden in Goes, waarvan wij reeds eerder melding maakten, geeft de groep onder meer een concert in Tilburg. Dit vindt woensdag a.s. plaats in zaal Harmonie aan de Stationsstraat. Aanvang negen, uur. In Goes treedt de groep op 1 april op. Plaats van de handeling: De Prins van Oranje. HET IS ALTIJD al een opmerkelijke groep geweest: The Beatles. In de eerste helft van de zestiger jaren, waren ze de aanstichters van een ziekte "de Beatle-mania", als eersten lieten ze hun haar lang (nou, ja lang) groeien, wekten daarmee de wrevel op van ouders en andere opvoeders, ze deden in de ogen van veel fans rare dingen door zich in te laten met een fenomeen, de Maharasji Yogi, bekenden openlijk in een tijd dat dat nog maar net in begon te raken wel eens een stickie te roken, en nu, na het uiteenvallen van "the fabulous four" zijn ze ai het onderwerp van een revival. Dat is eigenlijk iets dat meestal alleen artiesten overkomt, die bij het grote publiek al lang vergeten zijn. Veronica, het swingende radio-station op de Noordzee, begreep de sentimenten van veel volwassen geworden Beatle-fans erg goed en wijdde op 29 februari een nonstop uitzending van twintig uur aan de revival. Voor Beatle-fanaten een gebeurtenis om in te zwelgen. Volgens Veronicaprogrammaleider Rob Out ook een gebeurtenis die bij een breed publiek in de smaak is gevallen. Een juiste opgave van de luisterdichtheid voor de Beatle-marathon durft hij niet te geven, „maar minimaal twintig procent is het toch wel geweest", zegt hij. „en dat komt dan neer op twee miljoen luisteraars. Tussen twaalf en een uur en tussen vier en acht moeten er trouwens meer luisteraars geweest zijn." De platenbonzen hebben de Beatle-sentimenten ook heel wel begrepen en brengen vlug zoveel mogelijk vooral oud beatle-material op de markt. Alle oude singles liggen weer in de bakken en binnenkort wordt een EP, tegenwoordig maxi-single geheten, uitgebracht met oude nummers. Daar staat onder meer h eunmtmer „Bad Boy" op, maar dat zegt alleen de Beatle-fans van het eerste uur wat. Ook Radio Luxemburg heeft - ongeveer een maand voor Veronica - een vrij lange uitzending aan de Beatles gewijd. Dat station zo blijkt uit informaties bij platenboeren in het hele land, wordt echter alleen in het diepe zuiden van Nederland beluisterd. De vraag naar Beatlesingles steeg daar. De rest van Nederland luisterde niet, zodat ook de platenverkoop daar niet gestimuleerd werd. Na de non-stop uitzending van Veronica waren er wel gevolgen. De verkoop van lp's steeg - volgens informaties van dertig platenmannen in heel het land - met vijftig procent en dan vooral in het westen. Bovema, de platenmaatschappij van de Beatles in Nederland, bevestigt dat. Volgens Bovema ziet de Top-act-Beatles-Lp's- verkoop er na de Veronica uitzending zo uit: 1. Imagine (John Lennon), 2. Abbey Road, 3. Sergeant Peppers Lonely Haerts Club Band, 4. Greatest Hits, 5. Collection of Oldies, 6. Rubber Soul, 7. Help en 8. With the Beatles. De solo-elpees van de onderscheidene Beatles bleven in verkoop duidelijk achter bij bovenstaand achttal behalve de nieuwste van Lennon. Voor de Beatlefans door dik en dun is het misschien nog wel aardig te weten, dat er banden met live-optredens in Amerika uit de beginperiode in omloop zijn. SHOCKING BLUE, dat met „Inktpot" de vijfde plaats op de Nederlandse hitlijsten inneemt, staat met „Out of sight out of mind" eveneens nummer vijf op de top-tien van Hong-Kong. ER IS WEER een nieuw roek- boekje uit. „De gouden jaren van de rock" heet het. Het boekje geeft veel informatie over „gouden" sterren als Paul Anka, Jerry Lewis, Everly Brothers en Peggy Lee. ONLANGS IS BIJ Spectrum de Nederlandse vertaling van het boek over groupies verschenen. Jerry Hopkins, bekend van „De Rock Story" en zijn maat van het popblad Rolling Stone laten de lezer door middel van interviews met groupies een kijkje nemen in het subcultuurtje van sterrenjaagsters. ONDER DE TITEL „Van school, wat nu?" heeft „Werkende Jeugd", de jongerenorganisatie van hef C.N.V., een voorlichtingsbrochure doen verschijnen waarin uitgebreide voorlichting wordt gegeven over de onderwijs- en werksituatie van werkende jongeren in Nederland. De uitgave, die is bestemd voor jongeren, die dit jaar na het vervullen van hun leerplicht de school verlaten om te gaan werken, zal in een oplage van 15.000 exemplaren onder meer worden verspreid op scholen voor lager beroepsonderwijs. In het boekje wordt geschreven over onderwij smaatregelen en partiële leerplicht. Man kan zien hoe het vormingswerk is gestructureerd, voorts tracht men onder meer duidelijk te maken wat de vakbeweging doet. eindredactie: ben jansen bijdragen: ron van male ton borghouts AMSTERDAM „We krij- per dag tientallen telefoon tjes en brieven van mensen dia informatie willen over allerlei milieuproblemen. Met een groep vrijwilligers doe ik wat ik kan, maar we hebben ge woon geen geld om iedereen documentatiemateriaal te kun nen sturen. De Vereniging Milieudefensie krijgt geen sub sidie omdat ze zich eerst moet bewijzen. Maar zonder geld kan ze zichzelf niet bewijzen". Aan het woord is directeur Peter Konijn van de Vereni ging voor Milieudefensie. Deze vereniging probeert in samen spraak met de Raad voor Milieudefensie een brug te slaan tussen overheid, industrie en burgerij wanneer milieu problemen in het geding zijn. In mei wil de vereniging gaan proberen om het bescheiden aantal leden van ongeveer 2000 op te voeren naar minstens 20.000. En voor het einde van het jaar hoopt directeur Ko nijn 75.000 leden te hebben. Volgens Peter Konijn is de be langstelling voor de vereniging enorm groot. 50 brieven en 100 telefoontjes per dag zijn geen uitzondering. Het aantal leden groeit met ruim 100 per week, maar hij is niet in staat om deze groei verder te stimule ren door gerichte acties. Daar voor ontbreken de financiën. Directeur Konijn werkt zelf zonder salaris. Hij leeft met zijn gezin van het geld dat hij in zijn vorige functie heeft kunnen sparen. De huur van het kantoor aan de Heren gracht (109) wordt betaald: door het reclamebureau Fran- zen, Hey en Veltman, de oud werkgever van de heer Ko nijn. Het rapport van de Club van Rome heeft zowel hem als zijn werkgever ervan overtuigd dat er iets moest gebeuren. Om de vele verzoeken om inlichtin gen. documentatiemateriaal e.d. te kunnen verwerken wordt hij geholpen door groe pen studenten en huisvrouwen. De verzoeken komen vooral van scholen, verenigingen en huisvrouwen. Peter Konijn: „Vanmorgen belde een leraar uit Breda op. Hij wilde over 3 weken een milieuweek organi seren met lezingen, een forum en films. Of wij illustratiema teriaal, foto's, affiches en an der materiaal zouden willen sturen en in het forum zitting wilden nemen". Het is volgens hem enorm pijnlijk om dan te moeten zeg gen dat er niet voldoende geld is om dat materiaal te sturen. Woedend verwijt hij het minis terie dat het niets doet om de vele verzoeken van scholen om milieu-informatie te helpen vervullen. Ondanks de gebrekkige finan ciële middelen heeft directeur Konijn veel plannen en ver trouwen in de toekomst van de Vereniging. Op korte termijn wil hij een onderzoek gaan in stellen om na te gaan op welke manier de milieuproblematiek in het onderwijs verwerkt moet worden. In de Raad zal (diepte-) onderzoek worden verricht om dit werk de nodi ge achtergrond te geven. Een belangrijk punt is volgens hem de uitgave van het blad Milieudefensie dat binnen en kele maanden zal verschijnen. Er komt een afzonderlijk deel waarin actiegroepen hun nieuws kwijt kunnen en er zal ook uitgebreid aandacht wor- dten besteed aan de problemen van de huisvrouw. Dat wil zeggen dat men per nummer een praktisch probleem wil be handelen zoals de plastic vuil niszakken, wasmiddelen en dergelijke. Directeur Konijn: „Maar om dit allemaal te kun nen doen moeten we filter le den, meer geld en meer man kracht hebben". bekomst van de religie niet in de religie van ['«komst. In deze theolo- geheimtaal laat zich de opmerkelijke uit- 's' beschrijven van het i over de betekenis net geloof in de toe- dat de Nijmeegse fa- :It der godgeleerdheid Week van maandag tot •etdag heeft gehouden. 'lnS erom de verhouding Politiek engagement en «tt ervaring als wezen- Uitingen van het christe- ieioofen het werd duide- bet toespitsen van de (ieusehe boodschap op we- («rbetering het abso- 1,'tellen van de zelf te ma- l'oekomst door zijn een- ™'d aan het christendom zijn eigenlijke zin ontneemt. De toekomst van het geloof hangt niet slechts af van een daadwerkelijk maatschappelijk engagement maar wordt even zeer bepaald door de opleving van een waarachtige mystiek. Wie luchtkastelen bouwt, moet voor de fundamenten zorgen, zegt het spreekwoord. De onverwacht opgekomen be langstelling voor allerlei vor men innerlijkheid en meditatie heeft de theologen aan het denken gezet. Zij stelden de laatste tijd toch al een toene mende scepsis vast t.a.v. hun politiek georiënteerde opvat tingen. In veler ogen werd wat al te gemakkelijk gesteld dat de samenleving zich door een verandering van de structuren op korte termijn laat omvor men tot een Rijk Gods op aar de, de ideale leefruimte voor de mens. De structuren tonen zich weerbarstig. Bovendien be landt men door een omwente ling weer in andere structuren waarvan maar moet worden afgewacht of zij het beloofde heil waarborgen. Ligt het heil wel in ideale structuren? De vraag alleen al scherpt de blik voor de kwetsbare plekken van een tot politieke actielij nen herleid christendom. De mens, de werkelijke mens wordt er miskend omdat hij in louter materiële welvaart ver kommert. Typerend voor dit doorbrekend besef was het gevoel van ont nuchtering dat zich van de deelnemers meester maakte na de inleiding van de Belgische theoloog Xhaufflaire. Hij zorg de voor een stevig dieptepunt. Als exponent van de politieke richting in het geloofsdenken hield hij een dermate abstact betoog en weigerde hij zo stel selmatig zijn eigen uitgangs punten kritisch te ondervra gen dat tegen zijn gedachten- spinsels een spontane weer stand opkwam. De discussie kwam uiterst moeizaam op gang en bleef tot het einde onvruchtbaar omdat de inleider niet uit zijn denk wereld wilde komen en nau welijks moeite deed zijn toe hoorders aan te tonen dat hij het over de werkelijkheid had. Duidelijker kan het mogelijk verzanden van politieke theo logie nauwelijks geïllustreerd worden. De zo opgeroepen reserve werd noig versterkt toen de Poolse marxist Kolakowski de waarschuwing uitsprak dat de Westerse cultuur er geenszins mee gebaat zou zijn, wanneer het christendom zich in feite vereenzelvigde met het marx isme. Het moet juist een te genwicht vormen tegen het verglijden van sociale bewo genheid naar fanatieke machts uitoefening die de grenzen van het njenselijke niet aan vaardt en daarom niet terug schrikt voor inhumane maatre gelen. Een paradijs op aarde is een illusie. Met zijn leer over het kwaad houSt het christen dom dat besef levend al loopt het daarmee tevens het gevaar van passieve berusting. er niet zijn vloeiende vermo gen te ervaren om zich in har monie te verenigen met ande ren en met de natuur. Toch geeft alleen de eenheidsbele- vipg aan het bestaan vreugde. Het doet zin ervaren, levens vervulling. De eenzijdige beklemtoning van de harde waarden van we tenschap en arbeid verdringt de tegengestelde vorm van zelfverwerkelijking die verrui ming van het bestaan zoekt in het lichamelijk-affectieve en verbeeldende ervaringsvermo gen. We zijn nu op het punt dat die verdringing bewust wordt, en de onontwikkelde mogelijkheden een sterke aan trekkingskracht uitoefenen. Het onbetwistbaar hoogtepunt van het congres vormde de in leiding van de Leuvense gods dienstpsycholoog Vergote die diep inging op de mystieke di mensie van de religie. Hij bracht die in verband met het gemoedsleven en de affectieve kant van het mens-zijn. In on ze cultuur staan gevoel en vreugdestreven eigenlijk niet hoog aangeschreven. Alle aan dacht richt zidh op het ont wikkelen van het verstand en de prestatiewil. De welvaartsmaatschappij die daaruit voortvloeit dempt het geluksvermogen. De mens leert Het hoeft geen betoog dat Ver gote positief tegenover dit cul tuurverschijnsel staat, niet al leen in het religieuze, maar ook in kunst en erotiek. Een dynamische kracht in het mens-zijn komt tot gelding. Evenwel heeft die kracht zijn gevaren. Hij is allereerst op het ik betrokken en komt ge makkelijk in conflict met de rede en de eisen van de ethiek. Niettemin hangt de innerlijke eenheid van de persoon ervan af. Onderschatting van deze kracht tast ook het sociaal en gagement aan dat verheten en grimmig wordt. Een harmonisch ontwikkeld mens weet zijn gemoedsstre vingen te integreren in zijn ethische idealen. Dat is een proces van rijping en vorming dat bedreigd wordt door de te genstellingen in het mens-zijn zelf. De eenzelvigheid van het vreugdevol genieten moet doorbroken worden door het ingaan op de werkelijkheid en het appel dat daaruit opklinkt. In dit uittreden uit zich zelf vormt de begeerte zich om tot een energie van zinstichtende gerechtigheid. Maar zij verliest niet haar ka rakter van vermogen tot vreugdevol ervaren. Inderdaad is mystieke eenheidsbeleving nog niet hetzelfde als geloven in de zin van het evangelie. Dat vereist precies het open breken van de eigen wereld naar de anderen en de Ander. Zonder ontwikkeld gemoedsle ven mist dit zichzelf verliezen echter de voedingsbodem waar de mens de kracht put om in het zich prijsgeven niet ver nietigd te worden. Zo zocht prof. Vergote de brug te slaan van de contem platie naar de actie. Het doen van de gerechtigheid blijft de toetssteen van een waarachtige religieuze beleving. Zonder contemplatie echter geen waarlijk vrijmakende actie, veeleer een actie die een in houdsloze vrijheid verovert. Ook prof. Schillebeeekx hield een pleidooi voor een rijkere mensopvatting dan die ge meengoed is geworden. Ook hij wilde de waarde van de niet strictrationele en op prestatie gerichte menselijke mogelijk heden in het licht stellen. De meest interessante discussie op het congres was precies of Schillebeeekx hiermee iets an ders bedoelde dan Vergote die het ingaan op de werkelijkheid als de brug zag naar het han delen. Vergote sprak als zijn mening uit dat het lijden juist daarom als zinloos verschijnt omdat men vanuit vreugde-er varen weet heeft van zijn zin. Voor Schillebeeekx heeft dit vreugde-ervaren nauwelijks scheppende waarde. Deze dis cussie werd aangevuld door een magistraal betoog van de Duitse theoloog Pannenberg die sprak over toekomst en zienervaring. Door Gods belofte heeft de ge schiedenis als geheel een zin, die in de afzonderlijke gebeur tenissen oplicht. De zin van de geschiedenis als geheel maakt het mogelijk zinloze feiten te doorstaan. Ook hij stelde dat onze cultuur de mens bedreigt omdat ze zijn ogen sluit voor de echte zin van het leven. Het was in hoge mate symbo lisch dat het congres plaats vond in het psychologisch la boratorium van de universiteit. De psychologie legt de vermin kingen bloot die een dwang matige dadendrang veroor zaakt. Zij wijst tevens op het illusionaire karakter van in zichzelf besloten mystieke be levingen. Van het laboratori um echter naar het leven is het nog een hele stap. Uitein delijk geeft alleen daar de wis selwerking tussen onbevangen vreugde en ernstige arbeid aan het menszijn karakter. DRS.R. v.d. HEUVEL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 19