„SHUTTLE" VERVANGT
DURE WEGWERPRAKET
Aanval op groei
psychose
van gemeenten
vaart
hollenkampEE
In nabije toekomst een ruimtevliegtuig
Vangrails
Moerdijkbrag
t
jCTICOMITÉ
>ELF BELAN(
'V-KIOSK
[(HAL
TADHUIS
van
fer Unie
Ruimtetransport
Kunstmanen
repareren
Tussenfase
Veel groter
„ALLE PLANNEN KUNNEN WORDEN GEHALVEERD'.
PROGNOSE
TROOSTELOOS
GEVECHT
AFSCHEIDSRECEPTIE
45-JARIG JUBILEUM
GEMEENTE SAS VAN GENT
Voorbereidingsbesluit
tteum
•recteur
EHB(
Veel
ballro
dansci
Donderdag 16 maart 1972
WASHINGTON „Ik heb vandaag beslist, dat de
Verenigde Staten onmiddellijk moeten beginnen met
de ontwikkeling van een volkomen nieuw type
ruimtetransportsysteem, dat opgezet is om de in de
jaren zeventig bedwongen ruimte te veranderen in
vertrouwd terrein,' gemakkelijk toegankelijk voor de
mens in de jaren '80 en '90."
Met deze woorden begon de
historische verklaring van pre
sident Nixon, waannee hij
het startsein
gaf voor de ontwikkeling van
de spaceshuttle, het ruimte
vliegtuig.
Nixon's woorden kunnen nu al
historisch worden genoemd,
omdat de ontwikkeling die zij
inleidden voor de ruimtevaart
van de toekomst van verder
reikende betekenis zal blijken
dan het op zichzelf indruk
wekkende ApoUo-programma,
dat op 25 mei 1961 door presi
dent Kennedy werd aangekon
digd.
Ondanks al zijn gunstige ef
fecten met name voor- de
Amerikaanse economie
heeft Apollo veel kritiek
ontmoet. Het programma is te
incidenteel en te kostbaar van
opzet om op den diuur volge
houden te kunnen worden. Met
elke bemande maanvlucht gaat
een reusachtige en uiterst
kostbare draagraket verloren,
terwijl dat kleine deel van het
ruimteschip, dat op aarde te
rugkeert niet eens een tweede
keer kan worden gebruikt. Het
is zo iets als een jumbo-jet op
de schoorthioop gooien na één
vlucht van Amsterdam naar
New York.
De spaceshuttle daarentegen
die overigens zal opereren
in banen om de aarde zal
minstens honderdmaal op
nieuw kunnen worden ingezet.
Bij zijn terugkeer uit de ruim
te zal hij als een normaal
vliegtuig op een baan landen
en binnen tien dagen opnieuw
geschikt zijn voor gebruik.
Het spaeeshuttle-project zal.
uitgesmeerd over een periode
van zes jaar, een investering
van 5,5 miljard dollar vergen.
Tot en met de eerste maanlan
ding kostte Apollo 20 miljard
dollar. De kosten om een kilo
nuttige last in een baan om de
aarde te brengen zullen tot
een bijna onvoorstelbaar laag
niveau dalen: Voor Explorer-i.
Amerika's eerste kunstmaan
bedroegen die kosten liefst
honderdduizend dollar. Nu is
het vergelijkbare bedrag 1400
dollar en als de spaceshuttle
eenmaal in gebruik is zal het
nog maar 200 dollar zijn.
Het grote voordeel van de spa
ceshuttle is, dat het toestel uit
eindelijk alle draagraketten
dus ook die voor de lance
ring van onbemande kunstma
nen. zoals weer- en communi
catiesatellieten overbodig zal
maken.
Het ruimtevliegtuig kan in
principe alle voorkomende
ruimtetransportkarweien aan:
het aanbrengen van kunst
manen voor uiteenlopende
doeleinden in banen om de
aarde;
het in een baan brengen
van interplanetaire toestellen,
die vanuit een parkeerbaan om
de aarde op eigen kracht ver
der vliegen naar de maan,
Mars, Vernis of een andere
planeet;
het brengen van onder
houdsmonteurs naar defect ge
raakte satellieten en het terug
brengen van satellieten voor
gecompliceerde reparaties op
aarde;
het uitvoeren van weten
schappelijk of eoonomisch be
langrijke missies (bestudering
van de aardse hulpbronnen,
het milieu, bestudering van
het weer, opsporen van viseon-
centraües);
het lanceren van bouwele
menten voor ruimtestations,
die in een baan worden ge
monteerd;
het snel uitvoeren van red
dingsacties wanneer astronau
ten in nood verkeren.
De voordelen zijn duidelijk:
De wegwerpraket zal tot het
verleden behoren. Satellieten
zullen eenvoudig kunnen wor
den meegenomen door de pilo
ten van de shuttle om in de
gewenste baan „buiten de
deur" te worden gezet. Boven
dien zullen die kunstmanen
veel eenvoudiger kunnen zijn,
omdat ze door de bemanning
van de shuttle zullen kunnen
worden gericht en in bedrijf
gesteld.
Hetzelfde geldt voor onbeman
de verkenners van de planeten
die vanuit een parkeerbaan om
de aarde naar hun verre reis
doel vliegen.
Kostbare kunstmanen, zoads de
grote weer- en communicatie
satellieten, vallen nu nog wel
eens uit doordat een simpel
onderdeeltje het laat afweten.
Gevolg: er moet een nieuwe
satelliet ter vervanging wor
den gelanceerd, in het tijdperk
van de spaceshuttle zal dat
niet meer nodig zijn. Kunst
manen zullen in hun baan
worden gerepareerd door tech
nici van de betreffende fabriek
of door speciaal voor montage
werk opgeleide astronauten. In
het uiterste geval kan de hele
kunstmaan worden terugge
bracht naar de aarde om aan
een grondig onderzoek te wor
den onderworpen.
De shuttle zal een comfortabel
lijnvliegtuig zijn. De overbe
lastingen bij start en landing
zullen zo laag zijn, dat de pas
sagiers nooit meer dan drie
maal hun eigen gewicht te
„verduren" krijgen, tegen zes-
of zevenmaal bij de huidige
techniek. Bijgevolg zullen ook
personen met een wat minder
optimale conditie, zoals pure
geleerden en technici kunnen
worden meegenomen. Dat
maakt het uitvoeren van speci
ale missies in een baan om de
aarde mogelijk.
De shuttle fungeert daarbij als
„ruimtestation". Vandaaruit
zal men maar delfstoffen kun
nen speuren, bronnen van
luchtverontreiniging op kun
nen zoeken, foto's kunnen ma
ken ter verbetering van de be
staande kaarten, om ma-ar en
kele voorbeelden te noemen.
Br wordt op dit moment in
Amerika gedacht aan uitklap
bare bemanningsverblijven,
ondergebracht in de vracht
ruimte van de shuttle, die in
wendig 'n doorsnee heeft van 5
meter, bij een lengte van twin
tig meter. Eenmaal in de ruim
te zullen de geweldige deuren
van de vrachtruimte open
gaan, waarna het cylindervor-
mige bemanningsverblijf (capa
citeit 6 tot 12 man) naar bui
ten klapt, zodat de mensen
aan boord een vrij uitzicht
hebben natar alle kanten. „Gas,
water en elektriciteit" voor
het verblijf zullen worden ge
leverd door de shuittle-appara-
tuur.
Het belang van ruimtestations
voor permanente observatie
van de aarde wordt steeds dui
delijker. Dergelijke gigantische
kosmische steden zullen in
mootjes door de shuttle n-aar
boven kunnen worden ge
bracht. En als het station een
maal v-olcxp in bedrijf is kan de
shuttle zorgen voor bevoorra
ding en aan- en afvoer van be
manningen.
Dank zij de gestandariseerde
koppelapparatuur, die nu dooi
de VS en de Sovjet-Unie ge
zamenlijk wordt ontwikkeld,
zal de shuttle ook kunnen
worden gebruikt voor het red
den van zowel Amerikaanse
als Russische ruimtevaarders.
Hoe ziet de shuttle er uit In
zijn uiteindelijke vorm zal hij
bestaan uit twee soortgelijke
toestellen, beide lijkend op een
wat gedrongen Concorde.
Bij de (vertiteale) start heeft
het ene toestel het andere als
„last" op de rug. Beide shutt
les hebben twee astronauten
aam boord.
De onderste shuttle brengt zijn
partner op een hoogte van zo'n
zeventig kilometer. Daar wor
den beide toestellen geschei
den.
De bovenste shuttle start zijn
motoren om aan de reeds be
reikte snelheid nog zoveel
vaart toe te voegen, dat hij
met een snelheid van acht ki
lometer per seconde in eer
baan om de aarde komt.
De draagshuttle keert intussen,
bestuurd door zijn tweekoppi
ge bemanning, in glijvlucht te
rug naar de aarde om op een
normaal vliegveld te landen
Het hitteschild, dat telkens op
nieuw de wrijvingshitte bij de
terugkeer moet verwerken, zal
vele malen opnreuw kunnen
worden gebruikt; de shuttle
zelf minstens honderd keer.
De hier beschreven procedure
is de ideale. Intussen heeft d-e
NASA besloten, dat er een tus
senfase zal zijn, om technische
en financiële moeilijkheden te
voorkomen
De eerste fase houdt in, dat d®
shuttil-e, die in een baain om de
aarde moet komen, zijn eerste
zet krijgt van een ouderwetse
raket op vaste of vloeibare
brandstof. Eind februari wordt
over de soort brandstof beslist.
Een raket op vloeibare brand
stof zal na gebruik aan para
chutes neerkomen op zee en
dus ook opnieuw gebruikt
kunnen worden.
De nu op het papier staande
„baa-nshuttl-e" heeft het for
maat van een DC-9 en is dus
onvergelijkbaar veel groter
dan de huidige Apollo. Nor
m-aal zal de bemanning van dit
deltanvleugeüge ruimtevliegtuig
bestaan uit twee piloten en
twee passagiers, maar eventu
eel zullen twaalf passagiers
meekunnen. Dat hangt ervan
af of de laadruimte al dan niet
ter beschikking moet zijn voor
het vervoer van nieuwe satel
lieten en dergelijke. De nutti
ge last kan dertig ton wegen.
De nodige stuwkracht wordt
geleverd door drie reusachtige
raketmotoren, werkend op de
energierijke combinatie vloei
bare waterstof vloeibare zuur
stof.
Nog deze zomer zal de NASA
een keuze maken uit de pro
jecten, die door een drietal in7
dustrie-combinaties zijn inge
zonden. Op datzelfde moment
zal de ontwikkeling van de
spaceshuttle beginnen die in
1978 moet worden afgesloten
met de eerste operationele
vlucht van een ruimtevlieg-
tuig. De ruimtevaart wordt
volwassen.
P.L.L. SMOLDERS
BREDA In verband met
het aanbrengen van geleide
(rail-)constructie op de Moer-
dijkbrug zal het verkeer uit
beide richtingen slechts een
rijstrook ter beschikking krij
gen op deze brug van maan
dag t.m. vrijdag (werkdagen)
tussen 815.30 uur. Filevor
ming zal ontstaan bij het
plaatsen van de geleidenbeba-
kening van 8830 uur en het
verwijderen daarvan om
streeks 1515.30 uur, aange
zien dan het verkeer achter
een beveiligingsauto van rijks
waterstaat moet blijven, die
ongeveer 5 km per uur rijdt.
Duur der werkzaamheden:
van 20 maart tot ongeveer 1
juli 1972 Verkeersmaatrege
len: snelheidsbeperking 9070
km per uur; algemeen inhaal-
verbod; rijstrook-signale
ring.
Tevens moet rekening wor
den gehouden dat gedurende
dezelfde tijden i.v.m. asfalt
werkzaamheden op deze auto
weg tussen Moerdijkbrug en
Breda op bepaalde gedeelten
ook slechts een rijstrook voor
het verkeer ter beschikking is.
Dit heeft meestal geen filevor
ming tot gevolg. Er gelden een
snelheidsbeperking tot 70 km
per uur en een algemeen i-n-
haalverbod.
pom
ijeróag 16 maart 1972
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN Je kunt straffeloos alle gemeentelijke
uitbreidingsplannen in Nederland halveren of ze uitsmeren
over de komende vijftig jaar.
Aldus een op het eerste gezicht verrassende uitspraak van
ir. Th. Scharten, gemeenteraadslid te Best, die onlangs de aan
dacht trok met een artikel in het tijdschrift Beta.
Hij vestigde de aandacht op de
zijns inziens absurde gedach-
tengang van vele gemeentebe
sturen: ter verkrijging van een
behoorlijk voorzieningenni
veau voorwaarde voor een
goed leefmilieu dient men
arbeidsintensieve industrie aan
te trekken. Die zorgt immers
voor voldoende mensen, die
nodig zijn om de voorzienin
gen '-endabel te maken.
Door het vergrote aantal inwo
ners heeft de beoogde vvel-
zijnsverhoging echter sterk
aan waarde ingeboet. Maar
geen nood: er worden weder
om plannen gemaakt voor nog
meer en vooral ook grotere
voorzieningen, die helaas maar
op één manier te verwezenlij
ken zijn: door het aantrekken
van nieuwe, arbeidsintensieve
industrie, etc. etc.
De gevolgen, zegt de heer
Scharten, zijn dat op veie
plaatsen volstrekt het omge
keerde wordt bereikt van het
oorspronkelijke nagestreefde,
een massaal stuk on-welzijn.
„Deze vicieuze cirkel bevesti
gen en continueren we door de
groeiplannen die we tóch maar
blijven maken. Zolang de leef
baarheid afhankelijk is van de
groei van de economische be
drijvigheid zal de welvaart
boven het welzijn gesteld blij
ven".
Ir. Scharten wijst op de CBS-
prognoses over de groei van
de bevolking van Nederland
voor het jaar 2000. die steeds
moeten worden herzien: van
20 miljoen naar 19, van 19
naar 18 en naar het schijnt nu
zelfs naar 17 miljoen. Op basis
van deze prognose zou Neder
land in 1980 15 miljoen inwo
ners tellen. „Maar als we de
prognoses van alle gemeenten
voor het jaar 1980 bij elkaar
optellen zouden we in 1980
moeten rekenen op 30 miljoen
inwoners", aldus Scharten. En
dat is allemaal gebaseerd op
de door hem aangevallen be
stuurlijke financieel-economi-
sche filosofie, „die zelf tot de
conclusie leidt dat zij niet
houdbaar is. Het kan gewoon
niet. Het is te idioot dat voor
zieningen, bijvoorbeeld een
overdekt zwembad, afhanke
lijk zijn van het aantal inwo
ners. Daarnaast vinden politie
ke partijen dat de mensen al
lerlei dingen moeten wensen.
Een cultureel centrum of zo
iets. Als mensen wisten wel
ke welzijnsprijs ze daarvoor
moeten betalen, bijvoorbeeld:
éérst moet de bevolking ver
dubbelen. want anders ontbre
ken de financiële middelen en
de goedkeuring, dan zouden ze
zich wel bedenken.
Er wordt de mensen te ver
staan gegeven dat die dingen
er hóren te zijn. En dat uit
breiding noodzakelijk is. Maar
bij welzijn gaat het erom dat
de mensen bezig moeten kun
nen zijn en zich aanwezig
moeten voelen. Dat is niet het
geval in woonakkers. die in
korte tijd uit de grond worden
gestampt. Daar is. als gevolg
van de manier van werken
bouwen identiteitsverlies S
die troosteloze wijken blifeS
voorzieningen achter
schien duurt het wel 20
voordat zo'n
„buurt" is.
wijk
eeti»
Er is niets in zo'n wijk dat
van kindsbeen af kent, er ié,
niets. Maar als je doet vrat ie
zou moeten doen: op asj
plaatsen in het land bouw,
en dan vertraagd, dan kom
in conflict met onze econoni
sche filosofie. De filosofie v»
planbureau's, van adviesbu
reau's, die een verkeerd bert»
hanteren van de term Li
zijn".
Zoals het nu gaat kan men re-
kenen op een gevecht om aan.
tallen inwoners. Daar zit ook
nog een stuk onrechtvaardig,
heid in. want de gemeente di,
niet vroeg genoeg begint m,
mensen te vangen is straks
doemd in ouderwetse staat
blijven.
Want de vuistregels: bij zóveel
duizend mensen mag je SM
een zwembad, een sporthal of
zoiets gaan denken zijn kei
hard.
Begrijp mij goed, een pt_
alternatief voor de bestuurders
heb ik op dit moment niet,
maar we kunnen wél die prog
noses halveren", aldus de heer
Scharten. „En meer gaan let.
ten op de kwaliteit van de sa
menleving".
„Het is krankzinnig dat de bur-
gemeester van de grootste ge
meente ook het grootste salaris
krijgt. En het is belachelijk
dat het inschrijven van at
twintigduizendste inwoner
feestelijk wordt gevierd. Je
zou er tranen om moeten la
ten. Het zijn uitvloeisels vaa
een op hol geslagen systeem".
JAN HAÏÏÏF
Na een leven vol liefderijke toewijding aan zijn
gezin ontviel heden, na een kortstondige ziekte,
gesterkt door het H. Sacrament der zieken, mijn
lieve man en onze lieve vader, behuwd- en groot
vader, de heer
ALBINUS ALPHONSUS ROCTUS
echtgenoot van
Apolonia Joos
in de leeftijd van 79 jaar.
Wij bevelen onze dierbare overledene in uw ge
beden aan.
Kloosterzande:
A. Roetus-Joos
Kloosterzande:
A. Roctus
B. Roctus-Ongenae en kinderen
Kloosterzande:
C. Roctus
J. Roctus-Sameel en kinderen
Bergen op Zoom:
M. Roctus-van Damme
J. van Damme en kinderen
Axel:
A. Roctus
R. Roctus-De Schepper
en kinderen
Familie Roctus
Familie Joos.
Kloosterzande, 15 maart 1972.
Cloosterstraat 95.
De uitvaartdienst zal gehouden worden op vrij
dag 17 maart a.s. in de parochiekerk van de H.
Martinus te Groenendijk te 10.00 uur.
Eucharistieviering donderdagavond om 7 uur in
voornoemde kerk.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkapel
van huize St.-Antonius te Groenendijk.
Bijeenkomst aldaar te 9.45 uur.
Zij, die bij vergetelheid geen kennisgeving heb
ben ontvangen, gelieven deze als zodanig te be
schouwen.
DANKBETUIGING
Daar het ons onmogelijk is allen persoonlijk te
bedanken, betuigen wij langs deze weg aan allen
die de dag van onze
gouden bruiloft
met hun felicitaties, bloemen en geschenken tot
een onvergetelijke hebben gemaakt, mede na
mens onze kinderen onze hartelijke dank.
J. B. Ruben
L. J. Ruben - v. d. Have
Terneuzen, maart 1972.
tevens
In verband met overname van
Café-restaurant Verbeek -v. Loenhoud
per 20 maart a.s.
nodigen wij u uit voor een afscheidsreceptie
op vrijdag 17 maart, vanaf 19.30 uur.
Café-Restaurant „VERBEEK", Ovezande
Fam. B. Verbeek-Vermue
Mevr. Verbeek
Fam. W. Verbeek-Knuit
Thuiswerk gevraagd door
particulier. Brieven onder
no. SK 23228 R bureau v.
d. blad.
Winkeliers
en consumenten
vinden elkaar feilloos
in deze krant.
De burgemeester van Sas van Gent maakt be
kend, dat de gemeenteraad in zijn openbare ver
gadering van 9 maart 1972 heeft verklaard, dat
met ingang van 17 maart 1972 wordt voorbereid
een herziening van het bestemmingsplan in on
derdelen van de in het plan „West" begrepen
gronden, voor het gebied dat op de bij dit besluit
behorende kaart is aangegeven en dat wordt
beperkt tot
het terrein dat gelegen is tussen de bebouwing
aan de Coehoornstraat, Papegeulestraat, Stuart-
straat en het Frederik Hendrikplantsoen en dat
aanvankelijk bestemd was tot speelplaats.
Het raadsbesluit ligt met de daarbij behorende
tekening vanaf heden ter gemeentesecretarie
voor een ieder ter inzage.
Sas van Gent, 15 maart 1972.
De burgemeester voornoemd, wnd.
W. H. M. Colsen.
breng
in uw omzet
onze lezers helpen u,
die vaart er in te brengen
Adres: hollenkamp.
1/-» no nt-Anv nvt in Vnr con lA/nn nVrt vtnl/
Je staat er stoer op, in zo'n Yours Western pak
van poolvaste, fijngeribde corduroy.
Laat de boeven maar
komen! Lekkere prairie-kleuren:
aubergine, zand, bleu, steenrood,
RAF en nog veel meer.
Maten 116 t/m 176.
Maat 116 t/ml22
kleine stijging per maat
k een onzer verslaggevers)
.UIS De plaatselijke
V in Sluis zal - indien de
i van die gemeente vana-
1 een desbetreffend voor-
1 van b. en w. goedkeurt -
lenkort kunnen beschikken
eigen balie in de hal
het Belfort.
it betreft voornamelijk
verkoop van kaarten
de bezichtiging van stad-
en toren,
iomenteel worden de werk
lieden voor de VVV ge-
uitgevoerd door gemeen-
ibtenaren. De bedoeling
d - om het secretarie-
ineel voor het grootste
B van de WV-werkzaam-
te ontlasten - een infor-
'ice de kiosk bemand. De
mvoor dit project worden
op 4000, waarvan de
de helft voor haar
Ë?I wd nemen. De ande
moet de gemeente
Western pak voor praïrietje spelen. Helanca
in blue denim-effect.Twee opgestikte
rommelzakken en niks-verliezen-mouwzak met
rits. Op de rug en achterzak opzienbarend
sheriff-ster-insigne. m f\
Maten 116 t/m 140. /t -
Maatll6 TU*
Voor warme woestijn-dagen bijpassend short,
ook met zo'n ster.
Maat 116 I
kleine stijgingen per maat.
reen onzer verslaggevers)
NERDAM Gp 24
w herdenkt Ir. R.H. van
,elen, directeur van de
!er ünie te Rotterdam het
hii 25 jaar werkzaam
dit bedrijf. Ter gelegen-
L''1" jubileum recipi-
IJ 24 maart 's middags
bl' dr>e in het Hilton
(lil> de Maasstad.
Krevelen werd
ib-Hfn er 1919 i" Rot"
!«gersb.erS geboren
fderHi? .52 et doorlopen
»e hiS *JBS de tech-
I va> Seich°ol te Delft in
hij J*cIleikunde. Daarna
ttr0n: 'far werkzaam bij
(te van mIn Den Kaag en
afju" 19« tot 1946 op
«hoven bii Philips in
Weréla in intl'ede in de
»a;ereld deed hii ir»
En nou is er voor al die jongens met
maatll6t/m 170 zo'n poolvaste corduroy
broek. Met skai riem, met vleugelzakken.
Kleuren: zand en donkerbruin.
Maat 116/122 15.-
kleine stijging per maat
t— I rtncl CA „I* /UaaI, 1I n i ,4-r»n ..1,4-
,%n ?dfeed *1 in 1946
^rttdtUL bii de
in Sas v
[1 in 1947 i
'a fusie in
Inlandse coöperatie
"nie ».5-la^en tot de Sui-
--ccwur oi] ae
"febrioi ®ndse beetwortel
fcv,» jn Sas van Gent,
Na ril In .i947 directeur
»s fusie in 1966 van
tSrIand;
'116 Mm UC UUI-
i''°teUr va* ^ij technisch
Me hem u F maatsehap-
L%drJv,tn Kl'evelen. die
w in zii„ 4 woont, heeft
Eindstraat/hoek Houtmarkt,
Breda
m Ziirr r7 wuum,
best»»J j^eeuwse peri
actie, in
vervuld.
iode
het
(Van ee:
SAS
dag zuil
BO-weds
trict Zee
den. De
het socia
Sas van
Stijfsel-
Aanvang
(Van c
BERGE
Ruim tac
cursisten
dansinstit
gen op 2
da, Root
en Tilb
Zeeuws-B
letterlijk
beste bee
petitie, di
ren wo
blijkt bij
slaan. Ber
Waalwijk,
de vierde i
Begin n
vijfde en
petitieavoi
strijd be\
de Engels
de quick-s
Het k
avonden:
Hoofdkl
- M. Hoi
Rullens -
3. P. Kooi
Bergen o
mermans
Waalwijk,]
v.d. Vlu|
klas: 1
Schoonen
bergen -
wijk, 3.
Oerleman;
A. de G[
Steenbergs
L. Schr,
Tweede kl
J. Gijzen I
ser - A. d
Zoom. 3.
Wijnants I
N. UitterhJ
sten - D.
Zoom. De
Kuijpers -
bergen, 2.
Cuypers
beek - I.
gen, 4.
Bergmans
mons - C.
gen.