zwiin
Geef niet ruim drie maal zoveel gelduit als nodig is
van Mercedes-Benz
Merceies-leitz
spaart per kilometer
Schol
voor
en ni
de eei
Peek&Cloppenburg
.Kruimelboetiek
Zuinig
Zuinig
Zuinig
Zuinig
Zuinig
Zuinig
Niet zuinig
Bon
STAATSSE
(j
L
BUNGALOW, BOERDERIJTJE
Wij leven in een tijd dat
verstandïgrekeneneen
noodzaak is geworden.
Wilt u dan even met ons
meerekenen? U weet
dat benzine op 't ogen-
blikruim 3maalzo duur
is als dieselolie.Hoeveel
kan u dat besparen?
Mercedes heeft voor u
een eentonner met die
selmotor. Door het nog
groter geworden prijs
verschil tussenhenzine
en dieselolie is een be
stelwagen met diesel
motor nu veel eerder
profijtelijk voor u dan
vroeger.
Maar er is meer. Een
dieselmotor gebruikt
ongeveer 30% minder
brandstof dan een ben
zinemotor. Omdat die
selolie meer calorieën
per liter heeft en de
Mercedes dieselmotor
door zijn constructie
meer rendement uit de
brandstof haalt. Om al
deze redenen hespaart
u bij 20.000 km per jaar
alleen al f 1.100,- op uw
brandstof. Eïi niet al
leen de kilometers tel
len - ook de vele uren
dat demotor blijft door
draaien, als de wagen
stilstaat.
En er is nog meer. Een
dieselmotor heeft min
der kwetsbare onder
delen. En wat kwets
baar zou kunnen zijn
heeftMercedestotin de
perfectie uitgekiend, U
bespaart niet alleen op
brandstof, ook op repa
ratiekosten.
Een dieselmotor heeft
bovendien een langer
leven dan een benzine
motor. Dat is ook be-
langrijkbij afschrijving
en inruil.
De nieuwe Mercedes
eentonner is eveneens
bijzonder zuinig op uw
ladingfdoormïddelva
afzonderlijk geveerdaj
wielophanging) en. oj
de rijders (versterf
voorfront en doorlo
pend. dubbelbuizea
frame garanderen op
timale veiligheid).
Met de vele keuzefflOi
gelijkheden in uitvoft
ring. Met het komfoi
Met de afwerking.
de laadruimte. En
de service.
N.V. ROGAM Automobielbedrijf, Vaartstraat 3, Axel. Tel. 01155 - 3 53 3 54.
Verkeerde
plaats
Woensdag 15 maart 1972
621-163
Woensdag 15 maart 19/
Nu zijn de kleine baasjes aan de beurt. Bij B&C.
Laat Bobbie maar
ravotten in dit poolvaste
corduroy spencerpakje.
Veel aardige kleuren.
Mt.92t/mll6.
Maat 92 33?°*
Tom bouwt een toren
in een gestreepte
Leacril pullover.Veel
kleuren. Mt. 86 t/m 1 IC
X>1U11UW1 UlUUgl UIj
een Gwendacryl tricot
Flip kwam uit de
Kruimelboetiek in deze
acryl ribpullover. Veel
effen kleuren. Mt. 86
t/m 116. Maat 86/ISO*
Blauwe denim tuinbroek
MCf86t/mll6./:SO
*Kleine stijging per maat.
a/d Rijksweg
- R'dam-Dordt,
- of Tel.
I 01850-26755
o
A.IM.W.B.-Keuring - inruil en financiering
BEL ONS
Wij halen en brengen u gratis en
geheel vrijblijvend van en naar huis.
70 V.W.'s 1200 en
1300 v/a 1963 t/m
1971. Prijzen v/a
500,-
25 V.W.'s 1600
v/a 1965 t/m 1970.
Prijzen v/a
900,-
15 V.W.'s Variant
1600 v/a 1966 t/m
1971. Prijzen v/a
1250,-
35 V.W.'s
bestelwagen v/a
1967 t/m 1970.
Prijzen v/a
1000,-
3 V.W.'s Pick-up
1969 en 1971.
6 V.W.'s kleinbus'
v/a 1966. Prijzen
v/a f 1500,—
17 V.W.'s 411. v/a
'69 t/m '71. Prijzen
v/a 5750,- -
3 V.W.'s Amescador
kampeerwagen v/a
1968 t/m 1971.
Prijzen v/a
7500,-
Renault 16 TS 1971
i
Renault 4L 1970
Opel Commodore
m. schuifdak 1969
Opel Kadett 1969
Vauxhall Viva 1970
Morris 1000 1970
V.W. 1600 TLE
Automatic 1970
Ford 12M 1300
Combi 1968
Ford Cortina 1968
Fiat 600 Jagst 2
1967
NSU Ro 80 1969
Bedford Bestel
1970
Ford Cortina 1600
1969
V.W. 1500
Karmann Ghia
Coupé 1970.
BEL ONS
Wij halen en brengen u gratis en
geheel vrijblijvend van en naar huis.
A.IM.W.B.-Keuring - inruil en financiering
TE HUUR GEVRAAGD:
In Breda of direkte omgeving door echtpaar
zonder kinderen, plm. 50 jaar
helft van twee onder een kap. Alleen goede
stand en geen nieuwbouwwijk komt in aan
merking. Op korte termijn niet direkt nood
zakelijk.
Brieven onder no. SG 118973 E.
Nu wil ik ook alles weten
stuur mij uw folder
ik zou er wel eens ia
■willen proefrijden
firma
straat
plaats
telefoontsU»»*
naam en handtekening
AGAM B.V.,
Opsturen naar
Bestelwagens, f
Voor hen die minder dan20.Ö0ÖfcoP jj
rijden is dit type ook in benzine-»1
leverbaar.
de nieuwe Spaar-Ster van Mercedes, de zuinige 1-tonner met dieselmotor
van zeer licht tot superzwaar
DEN HAAG De bou
25.000 lokalen en 200C
prijzen van vandaag zoi
Dat betekent, als we in
dat er elk jaar door de g(
(voortgezet onderwijs)
ten worden gestoken. Er
Bovendien stijgt elke ma
drag van een half miljard
worden verhoogd. En he
schikbare middelen per
ger over de uitvoering doe
Welnu, bovendien werkt op
daardoor aan de bouw van s
Het is dan ook geen wondeil
lenbouwbeleid wat meer vas
wat de meest doelmatige rela
departement van Onderwijs i
Niet minder belangrijk
wordt haar opdracht uit te
kienen, hoe men kan komen
tot prijsvaste constante
bouwstromen. Ze wordt sa
mengesteld uit deskundigen
uit de bouwwereld, de
schoolwereld, de financiële
wereld en het departe
ment.
Er is'% zegt mr. Schelf
hout, „een duidelijke ver
wantschap tussen >de proble
matiek van de woningbouw
en de scholenbouw. Er zijn
na de oorlog enorme aantal-
lan huizen gebouwd. Toch
blijft er een tekort, waarvan
de omvang moeilijk is te be
oordelen. Statistisch is dat
tekort gering, maar dat klopt
niet met de werkelijkheid.
Wij stellen hogere eisen aan
ons wooncomfort, onze leef
wijze verandert en er zijn
nieuwe opvattingen ontstaan
over de afstand tussen woon-
en werkmilieu (de auto). Zo
iets is er ook aan de hand
met de scholenbouw".
Na de oorlog duurde het
tot 1950 voordat de scholen
bouw goed op gang was. De
achterstand was toen enorm.
In het begin van de vijftiger
jaren kondigde de geboorten-
golf van vlak na de oorlog
zich aan. Het kleuter- en la
ger onderwijs moest die
stroom verwerken. Er was
dus aan de ene kant gewoon
een tekort aan scholen en
aan de andere kant steeg het
aantal leerlingen plotseling
heel snel. Toch is het toen
malige kleuter- en basison
derwijs over het algemeen
m staat geweest die stroom
redelijk op te vangen".
Mr, Schelfhout vertelt z'n
verhaal zonder een enkele
aantekening te raadplegen.
fV.s onderwijsdeskundige
byuitstek weet hij precies
waarover hij spreekt. De ge-
boortengolf daalt nu vrij snel.
zou dus denken dat er
voldoende schoolruimte is.
statistisch is dat ook zo.
Maar heel wat scholen staan
ap verkeerde plaatsen. De
trek uit de steden is volop
aan de gang. Bovendien stel
den we hogere eisen dan 20
geleden aan onze school
gebouwen. Daarnaast hebben
We de onderwijsvernieuwing
PIe. eisen aan de vorm en
/A'phting van scholen
stelt.
i„Ve nu bezig aan de
.gratie van kleuter- en
basisonderwijs. Het gaat
aarbij orn een geheel nieu-
e enderwijs-conceptie. Als
e die willen verwezenlij-
J~J ?al men er ruimtelijke
„"^'eningen voor moeten
®PP_en. Het wordt een ne-
j ?larige school die in één
s Douwencomplex moet wor-
endergebracht. Hij denkt
k_ na- Wrijft met de lin-
hanid over het voorhoofd.
l(Serilijk zouden we nu al
\»Ji ^zien van het bou
te, van afzonderlijke kleu-
Am en basisscholen. Maar
T*, fean natuurlijk niet. Het
naerwijs-oude-stijl moet
vvi
re
ke
de
af.
mi
de
er-
die
vei
Ier
na;
alg
voi
sch
I
kei
va:
nei
wa
voi
bei
eei
eei
lan
vu
go<
Ud
de
nu,
we
kin
mo
voo
Zij
leid
en
die
soci
del
E
in
den
mig
ster
bou
grol
dat
voo:
een
brai
sche
leet
bied
tie
dan
lam
zuD
terr
mei
E