Nieuwe serie van DAF Bus van Leyland Wereld-primeur: Record Caravan Ford Transits nu ook met dieselmotoren Vier wereldprimeurs Ambulance van Citroen op luchtkussen BEDRIJFS WAGENS UIT SPANJE Bussen ÏYPE-UITBREIDING VIER NIEUWE TYPEN BIJ MERCEDES-BENZ VEEL NIEUWS OP R.A.I. VOOR BEDRIJFSWAGENS h<Vï proSramma van lichte Hp, V,gens van Hanomag- l ls uitgebreid met de De f b? bestelwagen-serie ty- rip 'n ut Verder is de se- t m ff f bestelwagens F 20 wapui geperfectioneerd, de V01vanging van OMni-nJP niotor door de "M 615.917, die 5 din pk meer eei-pifVJ1 hee£t moet worden 5S?4. Als gevolg van de derp n??ng Van een zwaar- gewirhï is het toegestane !t00r een aanhangwa ag Ifboogd van 700 tot 1000 Verripu extra-uitvoering komt vader vanaf heden op alle systeem0" gescheiden rem- euum h J00r met een va- verbeterh,r.aChtlgmg terw"' drachtZ1]n aange- dalen ^stuurinrichting, pe- terlichten en ach" den vn! t op de F 20 vor- montee!d 14" Wielen ge~ HeiKnh0, za' Hanomag- '«in- ptLr76 m6t Van donderdag 17 t.m. zondag 27 februari a.s. wordt in het RAI-gebouw te Amsterdam de Bedrijfsauto RAI 72 gehouden. Er zijn 219 ex posanten uit 20 landen die alle hallen van de RAI in beslag nemen. Het expositieprogramma omvat: bedrijfsauto's t.w. drie- en vierwielige bestel- en vrachtwa gens, trekauto's, autobussen, touringcars, au to's voor brandweer-, reinigings- en andere bijzondere doeleinden, ziekenauto's, micro bussen; verder chassis voor bedrijfswagens, aanhangers en opleggers voor vervoer van personen en goederen, voorts onderdelen, toe behoren, gereedschappen enz. De openingstijden zijndagelijks van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur, zaterdags en zondags van 10 tot 17 uur. De Bedrijfswagen RAI die op 17 februari a.s. wordt geopend, telt vier primeurs, die nog ner gens eerder werden getoond. Het zyn van Daf de F 1200 - F 1400 serie middelzware be drijfsauto's, de Opel Rekord Caravan, de Ford Transit Die sel en de Cock winkelwagen met hydrostatische aandrijving Het aantal inzendingen dat nieuw voor Nederland is, is een veelvoud van deze vier wereldprimeurs. Het betreft zowel bedrijfswagens, licht en zwaar, als stationcars, bussen en carosserieën. Voor Nederland nieuwe be drijfswagens zijn: de Scania LS 140 super die tot nu toe alleen als frontstuur leverbaar was; de OM 190 en 260 met nieuwe motoren; de Mercedes Benz Unimog U 52 en U 84, alsmede de Mercedes Benz 1626 met nieuwe V-8 motor van 256 pk.; de DAF 2600 nu met 304 din pk. motor; de Ebro- serie Spaanse bedrijfswagens op Ford basis; de Hanomag- Henschel F 193 'S met 320 din pk. motor en nieuwe kantel- kabine en de Unie-Fiat T 340 A en P 270. Nieuwe bussen, c.q. bus- chassis vindt men bij Leyland, die de National bus introdu ceert, bij Scania die het BR 85 chassis toont, bij Volvo waar de B 59 bus prijkt en tenslotte bij Auwarter die een dubbel dekker in speciale uitvoering lanceert. Dan zijn er vijf nieuwe com bi's en bestelwagens en wel de Opel Rekord Caravan op basis van de vorige maand ge- introduceerde nieuwe Rekord, de Mazda 818 Estate, de Ci troen GS Break Service (in be stelwagen-uitvoering) en van Datsun de 1800 stationcar en de 1000 bestelwagen. Citroën toont de H 1600 ambulance met hydropneumatische achterwiel vering en van Renault is er de Estafette in korte uitvoe ring. Tenslotte is er een tiental noviteiten in de sektoren car rosserieën, aanhangwagens en opleggers. Zo is er een Jumbo oplegger, GVW 46 ton, drie-as- sig, waarvan twee assen be stuurbaar; een Napco grind- strooier die door de bestuurder elektrisch wordt bediend; de Nooteboom oplegger-kipper zonder chassis; van Veth/Thie- le een ombouw voor een bevei ligd rijdend bankkantoor op Mercedes chassis; de Matra koelcarrosserie als afzetlaad- bak; de Jong's hydraulische hef inrichting langs de zijwand van de carrosserie op Ford chassis; een Volkswagen pick up met koelopbouw; de Groe- newegen wegklapbare hefin- richting die onder de vloer kan verdwijnen; van Deckal van een aluminium carros serie met speciale "insteek" binnenwanden en een Edbro hydraulisch schaarsysteem op Ford-chassis voor bevoorra ding van Jumbo-jets. Op de Bedrijfswagen- RAI zal DAF een geheel nieuwe serie middelzware bedrijfsauto's introduceren, de F 1200/F 1400 serie met kantelkabine. In de zware klasse wordt de F 2600- serie, bestemd voor het zware internationale ver voer, uitgebreid met een uitvoering met 11,6 liter dieselmotoren met een ver mogen van 304 din pk. De komst van de F 1200 en F 1400 serie houdt in dat nu ook het lichte deel van het DAF-bedryfswa- genprogramma vernieuwd is. De wagens zijn voorzien van een nieuwe kantelka bine met geheel vlakke vloer en een gemakkelijke instap voor de vooras, ze hebben motoren met hogere vermogens, er zijn meer uitvoeringsmogelijkheden dan voorheen en de F 1200- serie heeft 16" banden en wielen. De F 1400-serie ontwor pen voor de groep gebrui kers die behoefte hebben aan ongeveer 7 ton laad vermogen wordt uitgerust met de DD 575 dieselmotor die een vermogen heeft van 110 din pk. Beide series bestaan uit een trekkerchassis en een aantal in wielbasis va riërende vrachtwagenchas- sis. De F 2600 serie met 304 din pk motor is voorname lijk bedoeld voor onderne mingen die te maken heb ben met het 8 pk/ton-voor- schrift van de Westduitse verkeersminister Leber dat op 1 januari 11. in werking is getreden. Voor het eerst toont DAF verder de standaard-tank wagen met een tankinhoud van 15.000 liter, gebouwd op het DAF-chassis FAS 1600 DF-360. Daarnaast is het speciale chassis voor kippers gewijzigd en wel in die zin dat het 6x6 chas sis nu is uitgerust met de zwaardere 8,25 liter DH 825 motor waarmede betere prestaties worden bereikt dan met de 6,17 liter motor die tot dusverre werd toe gepast. De Citroën GS. Service met zijpanelen van glas. De nieuwe bus van British Leyland, de National. Chassis van de nieuwe DAF-serie F 1400 met kantelkabine. In de sektor bijzondere voertuigen brengt Citroën op de RAI een ambulance op chassis van de H 1600 bestel wagen. Deze ambulance, ge bouwd door de Franse carros- seriefabriek Currus, munt in zjjn klasse uit door de hydrau- Pneumatische vering waarbij de wagen op een luchtkussen rust hetgeen het comfort van patiënten zeer ten goede komt. Aan de achterzijde is de normale torsie-staafvering van de H 1600 n.l. vervangen door het hydro-pneumatische veer- systeem van de DS. De op de expositie getoon de wagen is vooral bedoeld voor het transport van slacht offers van rampen; de ambu- anoe biedt mogelijkheid tot uitgebreide eerste hulpverle ning. maar er is ook een uit voering met volledig inge ente operatiekamer, terwijl vele andere variaties mogelijk waarbij altijd de sta- oogte en de ruimte rondom e patiënt behouden blijven. Ebro bedrijfswagen van Motor lberica te Barcelona op Ford-chassis. Van Rijn B.V. te Hilva- renbeek toont op de RAI vier modellen van de Spaanse Ebro-vrachtwa- genserie, n.l. de 350, 450, 550 en 700. Deze vracht wagens worden door Mo tor lberica SA te Barcelo na gebouwd op basis van Fordchassis en maken deel uit van een telkens met 1,5 ton oplopende serie met capaciteiten vanaf 1 tot en met 38 tor treingewicht. De op de RAI geëxposeer de vrachtwagens zijn resp. geschikt voor netto laad vermogens van 3, 4, 5 en 7 ton en zijn uitgerust met 70 of 100 pk dieselmoto ren. Op alle Ebro-chassis worden moderne kantelka- bines gemonteerd. British Leyland Nederland CV exposeert op de RAI een nieuwe bus, de National, ont worpen voor eenmansbedie- ning en leverbaar met een totale lengte van 11,3 of 10,3 meter. De voorkant van de bus wordt gekenmerkt door een speciale vormgeving met re- flectie-vrye voorruit. Bijzon dere aandacht werd besteed aan comfort en veiligheid van passagiers en chauffeur. De bus is b.v. voorzien van lucht vering, een verwarmings-sys- teem dat het „koude schouder" effect van de ramen voor komt en waarin ook een warmte-gordijn by de deuren is opgenomen. De Leyland National bus wordt aangedreven door een achterin geplaatste horizon tale zescilinder turbocharged dieselmotor met een vermogen van 200 pk. De versnellings bak is naar keuze semi- of volautomatisch en de berem- ming geschiedt door een twee- krings luchtdruksysteem met automatische remafstelling. Het Mercedes-Benz bedrijfs wagen-programma is met vier typen uitgebreid en wel met de LP 1626, LP 2226/6 x 2 en LP 2226 6 x 4. Voor de twee assers bedraagt het treinge wicht 40 ton en voor de drie assers 48 ton. De nieuwe 1626 is uitgerust met de V-8 dieselmotor die een vermogen heeft van 256 din pk en heeft een kantel kabine. Ook bij de nieuwe typen is het bouwdoossysteem van toepassing doordat de ty pen in diverse tonnages met drie verschillende motoren worden aangeboden. Opel heeft er geen gras over laten groeien. Nauwelijks een maand geleden introduceerde de Duitse dochter van Gene ral Motors de nieuwe Rekord Il-serie en nu reeds is er van deze wagen een Caravan. Dit model dat technisch identiek is aan de Sedan is leverbaar in 3- en 5-deurs uitvoering. De Opel Caravan heeft een totale lengte van 451 cm. De lengte van de laadvloer is bij neergeklapte achterbank 185 cm. Wat de krachtbron betreft kan men kiezen uit twee motoren met bovenliggende nokkenas, t.w. de 1,7 liter mo tor van 99 pk of de 1,9 liter van 108 pk. Citroën komt op de RAI met de GS Break Service, de be stelwagenversie van de GS Break. De klant heeft de keus uit twee uitvoeringen, t.w. tolé (met zijpanelen in staalplaat) en vitré (met zijpanelen van glas). Datsun brengt met de Dat sun 1000 bestelwagen en de 1800 stationcar twee primeurs voor Europa. De 1000 (Cherry) bestelwagen heeft een laad vermogen van 400 kg. Grootste lengte is 3.61 meter, de breedte is 1.49 en de hoogte 1,38 meter. De Datsun 1800 Stationcar heeft een 1815 cc motor die 95 din pk levert en heeft 5 deuren. De afmetingen zyn: lengte 4.305 meter lang, 1.605 meter breed en 1.405 me ter hoog, terwijl het eigen ge wicht 980 kg bedraagt; toe laatbare laadvermogen is nog niet bekend. Tenslotte is er de Mazda 818 Estate, de combi-uitvoe ring van de 818. Ford brengt op de RAI een geheel nieuwe 2,4 liter diesel motor bestemd voor de Transit-bestelwagens en Transit bussen. Daardoor heeft de klant voortaan bij de aanschaffing van een Transit de mogelijkheid van keuze tussen de nieuwe diesel- en de V4 benzinemotoren van IV2, 1,7 of 2 liter. De dieselmotoren worden vervaardigd in de Ford-fabrieken te Dagenham die voor bijna 100 miljoen investeerden voor de ontwikkeling van de nieuwe krachtbron. Gedurende de eerste vier jaren zullen jaarlijks meer dan 30.000 motoren worden gebouwd, welk aantal daarna tot 90.000 moet worden opgevoerd. Het vermogen van de dieselmotor bedraagt 62 din pk bij 3600 omw./min. De motor heeft een indirekt verbrandingssysteem dat volgens de fabriek leidt tot soepel draaien bij elke snel heid, gepaarcj aan optimale zuinigheid en minimale geluids- en rookontwikkeling. Ford Transit met dieselmotor.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 7