Nieuwe serie van DAF
Bus van Leyland
Wereld-primeur:
Record Caravan
Ford Transits
nu ook met
dieselmotoren
Vier wereldprimeurs
Ambulance van
Citroen
op luchtkussen
BEDRIJFS
WAGENS
UIT SPANJE
Bussen
ÏYPE-UITBREIDING
VIER NIEUWE TYPEN
BIJ MERCEDES-BENZ
VEEL NIEUWS
OP R.A.I. VOOR BEDRIJFSWAGENS
h<Vï proSramma van lichte
Hp, V,gens van Hanomag-
l ls uitgebreid met de
De f b? bestelwagen-serie ty-
rip 'n ut Verder is de se-
t m ff f bestelwagens F 20
wapui geperfectioneerd,
de V01vanging van
OMni-nJP niotor door de
"M 615.917, die 5 din pk meer
eei-pifVJ1 hee£t moet worden
5S?4. Als gevolg van de
derp n??ng Van een zwaar-
gewirhï is het toegestane
!t00r een aanhangwa
ag Ifboogd van 700 tot 1000
Verripu extra-uitvoering komt
vader vanaf heden op alle
systeem0" gescheiden rem-
euum h J00r met een va-
verbeterh,r.aChtlgmg terw"'
drachtZ1]n aange-
dalen ^stuurinrichting, pe-
terlichten en ach"
den vn! t op de F 20 vor-
montee!d 14" Wielen ge~
HeiKnh0, za' Hanomag-
'«in- ptLr76 m6t
Van donderdag 17 t.m. zondag 27 februari a.s.
wordt in het RAI-gebouw te Amsterdam de
Bedrijfsauto RAI 72 gehouden. Er zijn 219 ex
posanten uit 20 landen die alle hallen van de
RAI in beslag nemen.
Het expositieprogramma omvat: bedrijfsauto's
t.w. drie- en vierwielige bestel- en vrachtwa
gens, trekauto's, autobussen, touringcars, au
to's voor brandweer-, reinigings- en andere
bijzondere doeleinden, ziekenauto's, micro
bussen; verder chassis voor bedrijfswagens,
aanhangers en opleggers voor vervoer van
personen en goederen, voorts onderdelen, toe
behoren, gereedschappen enz.
De openingstijden zijndagelijks van 10 tot 17
en van 19 tot 22 uur, zaterdags en zondags
van 10 tot 17 uur.
De Bedrijfswagen RAI die op
17 februari a.s. wordt geopend,
telt vier primeurs, die nog ner
gens eerder werden getoond.
Het zyn van Daf de F 1200 -
F 1400 serie middelzware be
drijfsauto's, de Opel Rekord
Caravan, de Ford Transit Die
sel en de Cock winkelwagen
met hydrostatische aandrijving
Het aantal inzendingen dat
nieuw voor Nederland is, is
een veelvoud van deze vier
wereldprimeurs. Het betreft
zowel bedrijfswagens, licht en
zwaar, als stationcars, bussen
en carosserieën.
Voor Nederland nieuwe be
drijfswagens zijn: de Scania
LS 140 super die tot nu toe
alleen als frontstuur leverbaar
was; de OM 190 en 260 met
nieuwe motoren; de Mercedes
Benz Unimog U 52 en U 84,
alsmede de Mercedes Benz 1626
met nieuwe V-8 motor van
256 pk.; de DAF 2600 nu met
304 din pk. motor; de Ebro-
serie Spaanse bedrijfswagens
op Ford basis; de Hanomag-
Henschel F 193 'S met 320 din
pk. motor en nieuwe kantel-
kabine en de Unie-Fiat T 340
A en P 270.
Nieuwe bussen, c.q. bus-
chassis vindt men bij Leyland,
die de National bus introdu
ceert, bij Scania die het BR 85
chassis toont, bij Volvo waar
de B 59 bus prijkt en tenslotte
bij Auwarter die een dubbel
dekker in speciale uitvoering
lanceert.
Dan zijn er vijf nieuwe com
bi's en bestelwagens en wel
de Opel Rekord Caravan op
basis van de vorige maand ge-
introduceerde nieuwe Rekord,
de Mazda 818 Estate, de Ci
troen GS Break Service (in be
stelwagen-uitvoering) en van
Datsun de 1800 stationcar en
de 1000 bestelwagen. Citroën
toont de H 1600 ambulance met
hydropneumatische achterwiel
vering en van Renault is er
de Estafette in korte uitvoe
ring.
Tenslotte is er een tiental
noviteiten in de sektoren car
rosserieën, aanhangwagens en
opleggers. Zo is er een Jumbo
oplegger, GVW 46 ton, drie-as-
sig, waarvan twee assen be
stuurbaar; een Napco grind-
strooier die door de bestuurder
elektrisch wordt bediend; de
Nooteboom oplegger-kipper
zonder chassis; van Veth/Thie-
le een ombouw voor een bevei
ligd rijdend bankkantoor op
Mercedes chassis; de Matra
koelcarrosserie als afzetlaad-
bak; de Jong's hydraulische
hef inrichting langs de zijwand
van de carrosserie op Ford
chassis; een Volkswagen pick
up met koelopbouw; de Groe-
newegen wegklapbare hefin-
richting die onder de vloer
kan verdwijnen; van Deckal
van een aluminium carros
serie met speciale "insteek"
binnenwanden en een Edbro
hydraulisch schaarsysteem op
Ford-chassis voor bevoorra
ding van Jumbo-jets.
Op de Bedrijfswagen-
RAI zal DAF een geheel
nieuwe serie middelzware
bedrijfsauto's introduceren,
de F 1200/F 1400 serie met
kantelkabine. In de zware
klasse wordt de F 2600-
serie, bestemd voor het
zware internationale ver
voer, uitgebreid met een
uitvoering met 11,6 liter
dieselmotoren met een ver
mogen van 304 din pk.
De komst van de F 1200
en F 1400 serie houdt in
dat nu ook het lichte deel
van het DAF-bedryfswa-
genprogramma vernieuwd
is. De wagens zijn voorzien
van een nieuwe kantelka
bine met geheel vlakke
vloer en een gemakkelijke
instap voor de vooras, ze
hebben motoren met hogere
vermogens, er zijn meer
uitvoeringsmogelijkheden
dan voorheen en de F 1200-
serie heeft 16" banden en
wielen.
De F 1400-serie ontwor
pen voor de groep gebrui
kers die behoefte hebben
aan ongeveer 7 ton laad
vermogen wordt uitgerust
met de DD 575 dieselmotor
die een vermogen heeft van
110 din pk.
Beide series bestaan uit
een trekkerchassis en een
aantal in wielbasis va
riërende vrachtwagenchas-
sis.
De F 2600 serie met 304
din pk motor is voorname
lijk bedoeld voor onderne
mingen die te maken heb
ben met het 8 pk/ton-voor-
schrift van de Westduitse
verkeersminister Leber dat
op 1 januari 11. in werking
is getreden.
Voor het eerst toont DAF
verder de standaard-tank
wagen met een tankinhoud
van 15.000 liter, gebouwd
op het DAF-chassis FAS
1600 DF-360. Daarnaast is
het speciale chassis voor
kippers gewijzigd en wel in
die zin dat het 6x6 chas
sis nu is uitgerust met de
zwaardere 8,25 liter DH 825
motor waarmede betere
prestaties worden bereikt
dan met de 6,17 liter motor
die tot dusverre werd toe
gepast.
De Citroën GS. Service met zijpanelen van glas.
De nieuwe bus van British Leyland, de National.
Chassis van de nieuwe DAF-serie F 1400 met kantelkabine.
In de sektor bijzondere
voertuigen brengt Citroën op
de RAI een ambulance op
chassis van de H 1600 bestel
wagen. Deze ambulance, ge
bouwd door de Franse carros-
seriefabriek Currus, munt in
zjjn klasse uit door de hydrau-
Pneumatische vering waarbij
de wagen op een luchtkussen
rust hetgeen het comfort van
patiënten zeer ten goede
komt.
Aan de achterzijde is de
normale torsie-staafvering van
de H 1600 n.l. vervangen door
het hydro-pneumatische veer-
systeem van de DS.
De op de expositie getoon
de wagen is vooral bedoeld
voor het transport van slacht
offers van rampen; de ambu-
anoe biedt mogelijkheid tot
uitgebreide eerste hulpverle
ning. maar er is ook een uit
voering met volledig inge
ente operatiekamer, terwijl
vele andere variaties mogelijk
waarbij altijd de sta-
oogte en de ruimte rondom
e patiënt behouden blijven.
Ebro bedrijfswagen van Motor lberica te Barcelona op Ford-chassis.
Van Rijn B.V. te Hilva-
renbeek toont op de RAI
vier modellen van de
Spaanse Ebro-vrachtwa-
genserie, n.l. de 350, 450,
550 en 700. Deze vracht
wagens worden door Mo
tor lberica SA te Barcelo
na gebouwd op basis van
Fordchassis en maken deel
uit van een telkens met 1,5
ton oplopende serie met
capaciteiten vanaf 1 tot en
met 38 tor treingewicht.
De op de RAI geëxposeer
de vrachtwagens zijn resp.
geschikt voor netto laad
vermogens van 3, 4, 5 en
7 ton en zijn uitgerust met
70 of 100 pk dieselmoto
ren. Op alle Ebro-chassis
worden moderne kantelka-
bines gemonteerd.
British Leyland Nederland
CV exposeert op de RAI een
nieuwe bus, de National, ont
worpen voor eenmansbedie-
ning en leverbaar met een
totale lengte van 11,3 of 10,3
meter. De voorkant van de bus
wordt gekenmerkt door een
speciale vormgeving met re-
flectie-vrye voorruit. Bijzon
dere aandacht werd besteed
aan comfort en veiligheid van
passagiers en chauffeur. De
bus is b.v. voorzien van lucht
vering, een verwarmings-sys-
teem dat het „koude schouder"
effect van de ramen voor
komt en waarin ook een
warmte-gordijn by de deuren
is opgenomen.
De Leyland National bus
wordt aangedreven door een
achterin geplaatste horizon
tale zescilinder turbocharged
dieselmotor met een vermogen
van 200 pk. De versnellings
bak is naar keuze semi- of
volautomatisch en de berem-
ming geschiedt door een twee-
krings luchtdruksysteem met
automatische remafstelling.
Het Mercedes-Benz bedrijfs
wagen-programma is met vier
typen uitgebreid en wel met
de LP 1626, LP 2226/6 x 2 en
LP 2226 6 x 4. Voor de twee
assers bedraagt het treinge
wicht 40 ton en voor de drie
assers 48 ton.
De nieuwe 1626 is uitgerust
met de V-8 dieselmotor die
een vermogen heeft van 256
din pk en heeft een kantel
kabine. Ook bij de nieuwe
typen is het bouwdoossysteem
van toepassing doordat de ty
pen in diverse tonnages met
drie verschillende motoren
worden aangeboden.
Opel heeft er geen gras over
laten groeien. Nauwelijks een
maand geleden introduceerde
de Duitse dochter van Gene
ral Motors de nieuwe Rekord
Il-serie en nu reeds is er van
deze wagen een Caravan. Dit
model dat technisch identiek
is aan de Sedan is leverbaar
in 3- en 5-deurs uitvoering.
De Opel Caravan heeft een
totale lengte van 451 cm. De
lengte van de laadvloer is bij
neergeklapte achterbank 185
cm. Wat de krachtbron betreft
kan men kiezen uit twee
motoren met bovenliggende
nokkenas, t.w. de 1,7 liter mo
tor van 99 pk of de 1,9 liter
van 108 pk.
Citroën komt op de RAI met
de GS Break Service, de be
stelwagenversie van de GS
Break. De klant heeft de keus
uit twee uitvoeringen, t.w. tolé
(met zijpanelen in staalplaat)
en vitré (met zijpanelen van
glas).
Datsun brengt met de Dat
sun 1000 bestelwagen en de
1800 stationcar twee primeurs
voor Europa. De 1000 (Cherry)
bestelwagen heeft een laad
vermogen van 400 kg. Grootste
lengte is 3.61 meter, de
breedte is 1.49 en de hoogte
1,38 meter. De Datsun 1800
Stationcar heeft een 1815 cc
motor die 95 din pk levert en
heeft 5 deuren. De afmetingen
zyn: lengte 4.305 meter lang,
1.605 meter breed en 1.405 me
ter hoog, terwijl het eigen ge
wicht 980 kg bedraagt; toe
laatbare laadvermogen is nog
niet bekend.
Tenslotte is er de Mazda
818 Estate, de combi-uitvoe
ring van de 818.
Ford brengt op de RAI een geheel nieuwe 2,4 liter diesel
motor bestemd voor de Transit-bestelwagens en Transit bussen.
Daardoor heeft de klant voortaan bij de aanschaffing van een
Transit de mogelijkheid van keuze tussen de nieuwe diesel- en
de V4 benzinemotoren van IV2, 1,7 of 2 liter.
De dieselmotoren worden vervaardigd in de Ford-fabrieken
te Dagenham die voor bijna 100 miljoen investeerden voor de
ontwikkeling van de nieuwe krachtbron. Gedurende de eerste
vier jaren zullen jaarlijks meer dan 30.000 motoren worden
gebouwd, welk aantal daarna tot 90.000 moet worden opgevoerd.
Het vermogen van de dieselmotor bedraagt 62 din pk bij 3600
omw./min. De motor heeft een indirekt verbrandingssysteem
dat volgens de fabriek leidt tot soepel draaien bij elke snel
heid, gepaarcj aan optimale zuinigheid en minimale geluids-
en rookontwikkeling.
Ford Transit met dieselmotor.