SM VOORZITTER KvK: Y liegveicl Hulst heeft goede financiële basis Volgende week vervolg van onderzoek naar bommen Na de snuffelpaai nu ook snuffel-agent Belangstelling voor discussie over toekomst is hoopgevend s" meer atseveer METAAL BLEEF RUSTIG Bejaarde dreigde buurman met geweer Kantines bij veren beleven slechte tijd PORION EERSTE TREIN IN MAART OVER NIEUWE SPOORBRUG ïCHTER DONKER Mogelijk vragen in Kamer over fruit- boycot Commissie bespreekt visserij problemen DODE BIJ BOTSING stad Enkele buien Investeringen Laatste kans POSITIEF RECORD Vrijdag februari 1972 ij slipte op 24 novem- het vorige jaar tegen to's in Middelburg. Hij zelf gewond, maar zich desondanks uit de De politie trof de da- orgens thuis aan. Het verhaal van het ge in de nodige borreltjes ongeval werd ook don- ïorgen niet door de po ter geschikt bevonden, cier eiste twee weken paardelijke gevangenis- a een jaar ontzegging e rijbevoegdheid. De ote van de verdachte t borreltjesverhaal bij ediger, mr. P. C. Adri- levestigd. Ondanks de claring luidde de uit- tien dagen onvoorwaar- gevangenisstraf en een tzegging van de rijbe- eid. gezicht: Picadilly Circus, ichtreclames, zonder zijn de en flitsende lampjes. resultaat van de distri' or de stakingen van de ekort aan steenkolen. h andere rommel zich i de Katseveer-hoek van nsterschelde verzamelde strand bevuilde. is bekend heeft de ex it van het tot bistro om- rde „Oude Veerhuis" vo- izoen een actie gevoerd t strand „verschoond" te blijven van vuil en sche- De gemeenteremigings- heeft toen met hem nstemming bereikt over egelmatig ophalen van vuil. Er werden tevens ards met vuilnisbakken tst. Het strandje zal niet voor een tweede worden opgespoten, al- de komende jaren niet. erdwijnt naar d me- "an het gemeentebestuur sch geen zand van het IEDERLAND idingsgebied (excl. SO et :osten). L50-7920 (4 ljjnen). jl (3 lijnen), lijnen). n tel. 01158-1940 kker (01150-2601), rgouwe (01172-1878), (01155-1224), n Berge. ).00-21.00 uur, tel. 01600- 300. 141. rijn, kantoor Nieuwstraat orentzlaan 50. Terneuzen, .oopman, kantoor: Krom- 764. privé: J Costenobel- ;n kantoor- Klokstraat 1> 37, tel. 01100-6584. G van Berkel, kantoor: 0-7920, privé: Langs de nd, kantoor: Steenstraat e Polderstraat 41, Hulst, er Helm, kantoor NieuW- privé: Beethovenhof ïr, Trumanlaan 10, Axel, irsen, Gerbrandylaan a (Van een onzer verslaggevers) (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN In de me taalnijverheid in Zeeland was het gisteren, in weerwil van geruchten dat er opnieuw wil de stakingen zouden uitbre ken, rustig. Op de bedrijven van de n.v. koninklijke maatschappij De Schelde te Vlissingen en Ter- neuzen de grootste werkge ver in de metaalnijverheid in Zeeland verscheen gisteren ledereen normaal op het werk. Wei ontstond er met name in Vlissingen enige onrust, toen het gerucht ging dat er auto bussen met stakers uit het Waterweggebied naar Zeeland onderweg waren. Dé inzittenden van de bus sen zouden er op uit zijn om hun collega's in Vlissingen te bewegen tot deelname aan de stakingen, die zoals bekend in het Waterweggebied en in Amsterdam gisteren nog volop voortduurden. Bij de vorige metaalstaking Is er ook in Zeeland nogal wat ..zendingsarbeid" door stakers uit het westen verricht. Giste ren bleef het bij geruchten. Vooruitzichten voor zaterdag en zondag, opgesteld door het KNMI op donderdag om 18.00 uur: Enkele buien, later ook op klaringen. Temperaturen nor maal tot iets boven normaal. Weersvooruitzichten in cij- ters gemiddeld o ver Nederland: Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot 4; min. temp. 1 tot 5 paden boven normaal; max. emp. 0 tot 4 graden boven nor maal; kans op een droge pe riode van minstens 12 uur: 60 S™cent: kans op een geheel oog etmaal: 30 procent. 7m°°n ,z°ndag: aantal uren n 4; min- temp. van ongeveer normaal tot 4 graden ven normaal; max. temp. van ongeveer normaal tot 3 graden boven normaal; kans op een uur- on6 e van minstens 12 ÏÏ.JVrocent; kans °P een geheel droog etmaal. pfo_ denTBS9ta1f 244 onv' Rheinfel- Plittersdörf k50 "8' 348 ni 1 o T-»i p1-9' Maxau Mannhoi P)ochingen 134 -6, 112 4 m p1-9- Steinbach gen eq Mai?z 163 pl.10, Bin- 'Mer 31fi ,Kaub 85 P18- P 17 kim Pl„3' Koble"2 127 218 U TIv«?6 pUl' Ruhrort Uerdenso v- 833 P1'3' Pa» gen 638 p7s 31TTPl'n N9me" pl 5 IJsselkop 786 WnterWelq 389 Pi-", 5488 pl I uP Monsin Belfeld' 11R7°rg,haJ.en 3984 "ls- den de sluis goj 7prave bene- "lergen^D 7aterdag 12 febr.: RaCe Z0°.°7m 1-42 en 14.14, neuzen 012 en 12 3 Q vV gen 12 12 b. f?.'39' Vhssin- 14.04. "emeldmge 1.32 en De^fgérkzaamheden werden beperkt tot het ruimen aan v liegtuigresten. (Van een onzer verslaggevers) KILLAND De identificatie- en bergingsdienst van de kon. luchtmacht te Soesterberg heeft gisteren na een eerste vluchtige verkenning op de plaats waar de dag tevoren enkele zware vliegtuigbommen onschadelijk waren gemaakt, op akkergrond langs de Valckenisseweg te Rilland, vastgesteld dat de vondst vermoedlijk verband houdt met een in 1941 neergeschoten En gelse bommenwerper van het type Wellington. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG - GOES De groothandel in fruit zal ook vandaag de veiling Kapel- le-Biezelinge boycotten, zo heeft een woordvoerder van de groep „opstandige" fruithan delaren meegedeeld. De voornaamste grief van de tussenhandelaars in fruit is, dat o.a. de veiling Kapelle- Biezelinge grote partijen eer ste kwaliteit fruit via de cen trale afzetcombinatie van het centraal bureau tuinbouwvei lingen exporteert. De kwalitei ten die overblijven voor ex port en afzet in het binnen land door de zelfstandige han delaars zijn meestal minder dan deze handelaars wensen. Naar wij vernemen heeft de „fruitstaking" ook de aandacht van sommige parlementaire groeperingen getrokken. Er wordt overwogen aan de mi nisters van Landbouw en Eco nomische Zaken te vragen, of hier werkelijk gesproken moet worden van een „discrimina tie" van de vrije handel. Er wordt momenteel op de veiling Kapelle-Biezelinge evenals op de andere tuin bouwveilingen, in Zeeland be trekkel'ijk weinig fruit aange voerd. De prijzen zijn laag, en dit noopt de te-Iers hun partij en vast te houden tot het mo ment waarop de vraag weer toeneemt. Men heeft dit onder meer af geleid uit een voorlopig con tact met Britse luchtmacht-au toriteiten die een en ander af leidden uit het oorlogsarchief. Men speurt nog naar het aan tal bemanningsleden dat bij het neerhalen van de, voor het begin van de oorlog grootste bommenwerper in de lucht, be trokken is geweest. Men acht het niet geheel uitgesloten dat zich nog stoffelijke resten en de vliegtuigonderdelen onder de grond bevinden. Als men het archief-onder zoek heeft afgerond, en men bijvoorbeeld ook weet wat men op het gebied van bommenla- ding en andere munitie nog aan verrassingen te wachten heeft, gaat men verder met graven. Dit zal vermoedelijk begin volgende week worden. Een probleem is nog, dat de machinisten van de draglines die werkzaamheden verrichten voor het dichten van de pijp leidingstraat, huiverig zijn, hun medewerking in deze te verle nen. Gisteren heeft men nog bij oppervlakkig graafwerk lichtspoormunitie en brand bommen gevonden, alle waar schijnlijk door de tand des tijds „onklaar" gemaakt. Inmiddels heeft identificatie van bommenmateriaal en an dere verwrongen vliegtüigon- derdelen aangetoond dat het inderdaad een Viking Welling ton, een tweemotorig toestel, betrof, dat in het verloop van de oorlog tot de middelgrote bommenwerpertypes ging be horen. Gisteren kwamen tientallen inwoners van Rilland de vind plaats bezichtigen. Ook kinde ren waagden zich (zonder toe zicht) bij de gevaarlijke plek. Volgens de identificatiedienst van de luchtmacht droegen de Wellingtonbommenwerpers meestal vier brisantbommen van 250 kilo (het type waar var; men er nu twee heeft ge vonden) en een heel grote bom van naar schatting 750 kilo. (ADVERTENTIE) Kant en klare universele kunsthars vulpasta met gebundelde hechtkracht op ELK materiaal, droog of vochtig, binnen of buiten. Krimpt of scheurt niet. zet niet uit. Onschadelijk voor handen. Onbeperkt houdbaar. Geen ver lies resten. Onmisbaar bij elk karwei: STOPPEN, PLAMUREN. HERSTELLEN van beton, lioutrot, afdichten, enz. 1 kg ƒ8.55, 2 kg ƒ15.30, 5 kg ƒ29.95 bij winkels in hobby- en dhz-artikelen, verfwaren, ijzerwaren en bouwstoffen. TERNEUZEN De voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen de heer F. de Vos, is van mening dat de n.v- Vliegveld Hulst een verantwoorde financiële basis heeft om zonder kleerscheuren de bestaansmogelijkheid van een openhaar vliegveld in Zeeuwsch-Vlaanderen aan de praktijk te toetsen. „Bij de beoordeling van de opzet is vooral door onze grootste Zeeuwsch-Vlaamse gemeente (Terneuzen, red.) die voorging bij de beoordeling van het belang, dat dit veld voor onze streek zou kunnen hebben, naar mijn mening te veel gekeken naar de resultaten die op een ander vliegveld binnen onze provincie werden behaald, of zijn bij de besluitvorming andere dan streekbelangen in het geding geweest," aldus de heer De Vos. Volgens hem is voorbij gegaan aan de totaal andere opzet waarvan men bij de inrichting en bedrijfsvoering van het Zeeuwsch-Vlaamse vliegveld is uitgegaan. meer dan gewone belangstel ling toont. „Wij hebben hier te maken met een bestaand veld dat aan vrijwel alle inrichtingseisen voldoet en waarbij het niet nodig is investeringen van enige omvang te doen. De ge raamde aanloopverliezen zijn gering en zeker niet te roos kleurig voorgesteld", aldus de heer De Vos. De voorzitter van de kamer van koophandel gaf toe dat het bedrijfsleven in Zeeuwsch-Vlaanderen tot nu toe nog geen uitbundige inte resse voor het Hulster vlieg veld heeft getoond. „Het initi atief is echter zeker niet afge wezen, integendeel, werd door de voordracht van een com missaris vanuit onze kamer gesteund. De belangstelling voor het vliegveld ging in eer ste instantie en gaat nog steeds uit van de sportvliege- rij, maar er is ook een aantal individuele zakenlieden die (Van onze correspondent) MIDDELBURG De offi cier van justitie te Middelburg eiste donderdagmorgen tegen de 74-jarige S. M. uit Veere drie weken gevangenisstraf voorwaardelijk. De man zou ruim anderhalf jaar geleden zijn buurman J. B. met een geweer bedriegd hebben. Het zou zelfs zo'n angstige situatie zijn geweest, de oude man zat namelijk op een knie en richtte precies op zijn te genstander, dat deze visioenen kreeg uit de afgelopen oorlogs tijd, dat hij blindelings op zijn belager afschoot, het geweer afpakte en het op de grond ka- potsloeg. De officier vond het een bij zonder vervelende situatie. De politierechter achtte wel be wezen dat M. zijn buurman een vergunning afgeeft voor een wapen, dan mag men toch van u verwachten dat daarmee niet op mensen geschoten wordt". De politierechter; „Het is dat u in verband met uw leef tijd beter niet meer in de gevangenis thuishoort, maar eer. duidelijke straf is hier toch wel op zijn plaats". De uitspraak luidde twee weken gevangenisstraf voowaardelijk, twee jaar proeftijd en f 250,- boete. De bejaarde man was het met dit vonnis helemaal niet eens. Hij tekende onmiddellijk hoger beroep aan. De bedreigde J. B. uit Veere moest ook terechtstaan. En wel voor het feit dat hij het geweer vernield had. Tegen hem eiste de officier 50, noete, maar de officier vond iet niet nodig dat B. het ge- veer, dat volgens verdachte f '.80,- waard was, zou vergoe- én. De politierecht vond dat der toch sprake was geweest an noodweer. Hij vond de nstinctieve reactie van B. wel legrijpelijk. Daarom ontsloeg lij hem van rechtsvervol- oedreigd had. „Als men u nu ging. De heer de Vos uitte de vrees dat door het wegvallen van de thans nog bestaande mogelijkheid de laatste kans verkeken is om in Zeeuwsch- Vlaanderen een openbaar vliegveld in te richten. Hij vroeg zich af of de verbindin gen over land en water in de nabije toekomst zodanig zullen zijn dat aan een snelle lucht- verbinding geen behoefte zal blijken te bestaan. F. de Vos. (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG De vaste commissie voor de visserij in de Tweede Kamer houdt don derdag 17 februari een open bare vergadering (te beginnen om elf uur), waar een aantal specifieke Zeeuwse problemen aan de orde zullen komen. De schelpdiercultuur, de gar nalenvisserij (waarover minis ter Lardinois de Kamer verle den jaar een nota stuurde) en de economische gevolgen van de sluiting van de Grevelingen en de Oosterschelde. Ook zal de commissie met de minister discussiëren over het structuurbeleid met betrek king tot de zee- en kustvisse rij. In dat kader komt onder meer de visserijhavenco'ncen- tratie aan de orde. In de vaste commissie zitten de volgende „Zeeuwse" kamer leden: ir. D. Tuynman (VVD), drs. W. R. V. Dusarduijn (KVP) en P. Roels (PvdA). VLISSINGEN (ANP) In de nacht van woensdag op donderdag is de 22-jarige J. van der Plasse uit Nieuwdorp op de Sloeweg, in de gemeen te Borssele om het leven ge komen. Hij raakte met zijn auto op onverklaarbare wijze op de linkerweg helft en botste fron taal op een andere auto. (Vanv een onzer verslagge vers) SINT-NIKLAAS Het stadsbestuur van Sint-Ni- klaas heeft zijn bezorgd heid om het milieu in deze plaats getoond met de be slissing om nog deze maand een „milieu-agent" aan te stellen. De politieman zal in de meest letterlijke zin van de betekenis een speurneus moeten hebben om verdachte „luchtjes" te kunnen signaleren. Behalve met de opspo ring van luchtverontreini ging zal de milieu-politie in Sint-Niklaas onder meer ook worden belast met de bestrijding van overmatige geluidshinder, terwijl ook nitgezien wordt naar ande re vormen van aantasting van het leefmilieu. Zo zul len onder meer de eige naars van slecht afgestelde oliestookinstallaties na deze maand in de Belgische stad niet langer meer veilig zijn. Ook houtvuren in tuinen en langs openbare wegen wor den niet meer toegestaan en verder zal kritisch wor den toegezien op de ver richtingen van sommige au tomobilisten. Ze zullen zelfs de verplichting krij gen om bij de wekelijkse wasbeurt van hun wagen restanten olie of modder van de weg te verwijderen en het achterlaten van ver pakkingen van bepaalde was-preparaten is helemaal uit den boze. Datzelfde geldt voor het wassen van auto's voor openbare gebou wen, monumenten of par ken. Of liever gezegd: dat was allemaal al verboden, maar op de naleving van de voorschriften zal vanaf de ze maand strenger worden toegezien. Zoals dat ook bij ons het geval is, mag afval niet meer langs openbare wegen worden gestort of op ande re plaatsen waar het gevaar kan opleveren voor de volksgezondheid. Openbare gebouwen en pleinen mo gen in Sint-Niklaas niet meer „besmeurd" worden met reclame, voetpaden dienen in de winter sneeuwvrij gemaakt te worden door de mensen die er wonen. Ook met de la waaihinder wordt korte metten gemaakt. Voor ge luidsapparatuur en transis torradio's op de openbare weg zal de milieu-agent al lergisch zijn. Motoren mo gen alleen draaien als ze voorzien zijn van de voor geschreven geluiddempers. Kortom: een indrukwek kend lijstje, dat de inwo ners van Sint-Niklaas maar het beste boven hun bed kunnen hangen, willen ze niet eerdaags iets over het hoofd zien. In dit laatste geval zou een ongewilde confrontatie in de vorm van een proces-verbaal met de milieu-politie niet denk beeldig zijn. (Van een onzer verslaggevers) PERKPOLDER Als ge volg van de in gebruikname van de tweede dubbeldekker op het trajekt Kruiningen - Perkpolder is de klandizie van de kantines op het terrein van de PSD, aanmerkelijk terug gelopen. Dat komt voorname lijk doordat lange wachttijden sinds eind vorige maand tot het verleden behoren. De exploitanten van de ca- fé's aan weerszijden van de Schelde maken zich op dit moment nog niet al te onge rust over deze ontwikkeling. Verwacht wordt, dat het ver lies aan klanten in de winter' maanden, door de drukte van de komende zomer wel zal worden gecompenseerd. Ook de heer Huisman jr., exploi tant van de kantine in Perk polder, geeft toe dat er sprake is van een daling van het be zoek. „Deze nieuwe situatie be staat tekort om daar nu al conclusies aan te verbinden. Bovendien is dit normaal ge sproken ook al een slappe tijid'" aldus zijn commentaar. Volgens de Provinciale Stoombootdienst in Vlissingen zijn de eerste ervaringen met de tweede dubbeldekker op dit trajekt, bijzonder positief. Er hoeven nu geen 'achterblij vers' meer te blijven staan op de veerpleinen. Het verkeers aanbod kan zonder moamens waardige problemen worden verwerkt, aldus een woord voerder van de PSD. Een ander voordeel is, dat de dienst nu wordt onderhou den met twee snelle schepen. Onder de meest gunstige om standigheden kan het trajekt in twaalf minuten worden af gelegd. Normaal wordt er wel langer over gevaren, maar de grote reserve-capaciteit staat er borg voor, dat onverhoopt optredende vertragingen ook weer snel ingelopen kunnen worden. Alleen de exploitant van de restauraties op beide schepen heeft er baat bij, dat de pont er wat lamger over doet, blij kens zijn reactie. „Het is goed te merken als de boot er maar goed tien minuten over doet. Dan is het voor de mensen niet de moeite om een kop koffie te drinken", vertelt hij. Vorige week is het diverse keren voorgekomen dat de af stand in recordtempo werd af gelegd. Maar dat moet volgens de PSD beslist tot de uitzon deringen worden gerekend, omdat men het juist als een groot pluspunt ervaart, dat er niet meer 'gejaagd' hoeft te worden nu men over twee dubbeldekkers beschikt. Het snelle varen onder nor male omstandigheden heeft ook geen enkele zin, omdat men daardoor gedwongen is langer in de fuik te liggen. (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM In de nacht van II op 12 maart zal de spoorbrug over de in aanleg zijnde Schelde-Rijnverbinding op het spoorwegnet worden aangesloten. Die nacht wordt de noordelijke rail (verkeer uit de richting Bergen op Zoom) aan gesloten. Veertien dagen later de zuidelijke rail (verkeer uit de richting Goes). De eerste personentrein uit de richting Bergen op Zoom gaat op 12 maart over de nieuwe brug. Feestelijkhe den zijn daaraan niet verbonden. Het verkeer uit de richting Goes blijft nog twee weken van de oude baan gebruik maken. Op dit moment wordt de laatste hand aan de bovenleiding ge legd. Spoorbrug en aansluitende oprijbaan hebben een totale lengte van drie en een halve kilometer. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het aan tal aanmeldingen voor de ge- spreksavonden over de toe komst van Zeeland, georgani seerd door de NVN-Zeeland verschaft de organisatoren de zekerheid, dat zij met hun ini tiatief in de roos hebben ge- oten. Zoals bekend organiseert de NVN (maatschappij tot nu van het algemeen NIVON en het Zeeuwse Volksuniversiteit) in zeven Zeeuwse plaatsen series van elk vijf gespreksavonden. Üp deze avonden kunnen aan wezigen in gespreksgroepen hun eigen visie geven op de grote ontwikkelingsplannen die er voor Zeeland in het kader van de ruimtelijke ordening in Zuidwest -Nederland op stapel staan. Deskundige inleiders verschaffen de aanwezigen de nodige basisinformatie. Op het secretariaat van het NVN, Nieuwe Haven 43 te Middeel- burg, heeft men de indruk dat degenen die belangstelling voor de gespreksavond heb ben, zich zullen moeten haas ten als zij de boot niet willen missen. Het aantal deelnemers waarmee tijdens de gespreksa vonden nog vruchtbare discus sies mogelijk zijn, wordt op maximaal 25 getaxeerd. Dit aantal is al bijna bereikt bij voorbeeld in Tholen. In Middelburg is de balang- stelling ook hoopgevend, even als in Goes. Merkwaardig ge noeg blijkt, dat in Zeeuwsch- Vlaanderen de animo, voor zo ver deze uit het aantal aan meldingen valt af te leiden, nog gering is. „Wonderlijk", zegt de heer W. Meerkamp- Van Embden, directeur van de stichting cultuurspreiding Zee land, „omdat toch wel vast staat dat in de nabije toe komst de meest ingrijpende veranderingen juist in Zeeuwsch-Vlaanderen zullen plaatsvinden." Hij acht het intussen moge lijk, dat men met zijn aanmel dingen tot het laatst zal wachten, of dat men zich bij de plaatselijke werkgroep heeft laten inschrijven voor deelname. De eerste gespreks avonden worden, door heel Zeeland verspreid, op 21 fe bruari gehouden. „Het is een testcase", aldus de heer Meerkamp van Emb- den, „voor een geheel nieuwe vorm van vormingswerk. Ook in België heeft men interesse voor het Zeeuwse initiatief ge toond. De gespreksavonden zijn vooral van groot nut voor raadsleden, onderwijzend per soneel, mensen van standsor ganisaties en dergelijke", al dus de directeur van de SCZ.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 3