l i, oetere Pax Christi voettochters zijn wel links EEN LEVEN IN DE OECUMENE Platen ELVIS KOMT NIETWELNIET Dr. WA. V isser 't Hooft Lindsay 1 Gedicht Schaap of bok A (MAAR NIET FANATIEK) Van barricade tot meditatie Atlienagoras Toekomst Paus Paulus Bert van Velzen ?0 Zaterdag 15 januari 1972 id geschreven n de direktie t strikt ver- en ONDER een aantal jongeren voltrekt zich een belangrijke verandering. Hun voornaamste aandacht gaat niet meer uit naar hervorming van de maatschappij, helemaal niet naar kerkvernieuwing, maar naar het eigen ik en de ontdekking van de ander. Dit concludeert de leiding van de Pax Christi Voettocht uit de talrijke verslagen, die zij van de jongste voettocht naar Den Bosch heeft ontvangen. In een rapport, waarin die verslagen zijn samengevat, zegt de leiding, dat het onmogelijk is om de ontwikkeling, die gaande is, een afdoend waardeoordeel mee te geven zonder naar alle kanten te nuanceren en te relativeren. Zij durft echter wel nadrukkelijk te stellen, dat de ontdekking van het eigen ik en de ontdekking van de ander een verrijking kan betekenen. De toename van de zelfkennis en het bewust zijn van eigen mogelijkheden kunnen een aanzet zijn voor grotere zelfontplooiing. Het jaarverslag van de Stichting Voettocht Den Bosch heeft betrekking op de algemene voettocht in mei 1971, op de 20ste internationale ontmoeting in Rome (juli-augustus 1971) en de 15e voettocht Den Bosch in oktober vorig jaar. De 15e voettocht is voor de studenten pedagogiek van de leergangen in Tilburg aanleiding een wetenschappelijk onderzoek in te stellen naar de effectiviteit van de voettocht. De Tilburgse studenten doen dit in samenwerking met de universiteit van Nijmegen. Het resultaat van het onderzoek zal mettertijd worden gepubliceerd. Het jaarverslag constateert ten aanzien van de 15e voettocht, waaraan zo'n 3700 jongeren deelnamen, dat in de kleine equipes zeer goede gesprekken zijn gevoerd, maar dat het kapittelgesprek beslist niet wilde lukken. Dit zou volgens het jaarverslag verband kunnen houden met het feit dat het thema „Je mag best gezien worden" appelleerde op een grote mate van eerlijkheid en openhartigheid, die men wel wilde opbrengen in de kleinere kring, waar men zelf zijn partner kiest, maar waar men toch enige huiver blijft houden om datzelfde in de grote kring te doen. Voetbal Gespannen keken de hon derdduizend voetballiefhebbers in het sta- I dton en de miljoenen voor de tv toe hoe de midvoor in van voetbalclichés flitsende bewegingen naar het vijandelijke doel [stormde uitgestoken benen ontweek l met een slim schot scoorde en zijn club winnaar maakte van het europa-bierblik. JAN-Piet de Cadt (uit: Peuter niet in je nuis) Tijdens de Pax Christi- voettocht is de misviering beslist geen tevoren vast gepland programmapunt meer, zo constateert het jaarverslag. Inderdaad blijkt, dat van de 68 kapittels er slechts 19 aan een eucharistieviering toekwamen. In het merendeel van de kapittels kwam het wel tot bezinningsbijeenkomsten, soms een gebedsdienst. Ook in de beoordeling van de diensten is bij de jongeren verandering gekomen. Ofschoon de waardering van de deelnemers over het algemeen zeer positief is, is het beslist niet meer zo, dat de vieringen dé hoogtepunten van de route zijn. Voorheen werden ze wel als zodanig gewaardeerd. Een opvallend verschijnsel in de 15e voettocht is de stilte geweest. Het jaarverslag constateert: „In heel veel kapittels is met stilte gewerkt. Er zijn kapittels, die 's morgens in stilte hun ontbijt gebruiken om iedereen de kans te gunnen zich te bezinnen op de komende dag". Naar aanleiding van de sluitingsmis in de Brabant hallen merkt het jaarverslag onder meer op: Veel jongeren zitten met het van hun ouders overgeërfde geloof of in de knel of zelfs dat niet meer. Aan de uiterlijke schijn willen ze nog wel meedoen, omdat ze nu eenmaal geen spelbreker willen zijn. Wanneer velen schrijven, de sluitingsmis het hoogtepunt te hebben gevonden, meent het jaarverslag voorzichtig te moeten zijn daaraan de conclusie te verbinden, dat de jongeren blijkbaar toch geloviger zijn dan algemeen wordt gedacht. Want aldus het jaarverslag er zijn maar heel weinig voettochters, die er een echte eucharistieviering m hebben beleefd. In het slotdeel constateert het jaarverslag onder meer, dat de jongeren „veel spreken over en verlangen naar waarden als saamhorigheid, mededeelzaamheid, respect, rechtvaardigheid en inspraak". Elders zegt het jaarverslag: „Binnen de huidige institutionele kerk vinden zij met hun behoeften weinig weerklank...". Het jaarverslag constateert een specifiek jargon in de kapittelverslagen van 1971: „Ze zien het niet meer zitten, je kunt het niet meer maken, het hoeft allang niet meer, iedereen zoekt naar eigen identiteit en smeekt om bevestiging". Het concludeert, dat de kapittels zich meer en meer ontwikkelen van themagroepen naar procesgroepen. Er wordt niet zo zeer meer over iets gesproken, maar iedereen is met iedereen bezig en ook met zichzelf. Men vraagt zich af: wat zijn we aan het doen, wat doen we met elkaar en met onszelf in de maatschappij, maar vooral, wat doen we elkaar aan? Het jaarverslag concludeert: De scherpe maatschappijkritiek en het barricade-denken zijn voorbij. De deelnemers aan de Pax- Christi-voettochten behoren over het algemeen niet tot de kleine harde revolutionaire kern, maar de meesten zijn wel uitgesproken progressief en eerder links georiënteerd. Toch zien ze het allemaal wat relatiever en niet meer zo fanatiek links als enkele jaren geleden.... MUSWEL Hillbillies is de titel van de nieuwe Kinks- llangspeler. Deze superoude groep is eigenlijk alleen maar bekend door z'n lange serie stamphits, zoals Dead-end street, A well respected man, Lola, Where have all the good times gone enz. Op de nieuwe elpee blijkt echter dat songwriter Ray Davies het hechte dreunwerk in de hoek gestampt heeft. Het stevige ritme is nog in veel nummers aanwezig, maar het komt minder geprononceerd naar voren dan vroeger. Fijn blueswerk zit in Schizophrenia Paranoia blues en Holloway Jail. Uncle Son en Oklahoma USA hebben een country-achtig sfeertje met steelguitar- en fiddle- whrk. Voor de liefhebbers zijn er dan ook nog twee echte stampers: Skin and bones en Have a cuppa tea. (Kinks, Muswell Hillbillies, RCA SF8243). EIGENLIJK veel te laat kregen wij de elpee 'Surf's Up' van The Beach Boys binnen. Een uitvoerige bespreking is dus overbodig. We kunnen volstaan met de mededeling dat het de beste elpee is die de Good Old Beach Boys ooit gemaakt hebben. Uitgebalanceerde, volrijpe muziek. Technisch heeft de groep alles onder de knie. Voor het merendeel der composities tekenden Alan Ja-rdine en Brian Wilson. Opvallend detail is dat voor het eerst iets van protest in de t&ksten is te horen, met name in het rock-and-rollerige nummer 'Student Demonstration Time' (Stateside 5C062-92744). Elvis komt, Elvis komt niet, Elvis komt toch wel. Elvis komt toch niet. Enkele maanden lang hebben toonaangevende muziek bladen deze bevestigende en ontkennende geruchten gepubliceerd over het optreden dat de grote Presley in augustus aanstaande in het Olympisch Stadion te Amsterdam zou geven. Wel, het schijnt we zeggen het maar voorzichtig nu zeker te zijn: hij komt niet. Over dat optreden doen nog allerlei verhalen de ronde. Hoe de vork precies in de steel zit is niet bekend. Volgens het Engelse muziekblad New Musical Express heeft Lou van Rees, die Elvis naar Nederland zou halen, geen enkel contact gehad met „De Ster" en zijn managers. De hele zaak zou een publiciteitsstunt zijn geweest. Van Rees echter beweert dat wel degelijk afspraken zijn gemaakt. Volgens zijn lezing zou Elvis met een vijftig man tellend gezelschap een door een Londense impresario georganiseerde toernee van twintig dagen door Europa maken. Van Rees mocht de rock-'n-roller-ster dan voor het lieve sommetje van 100.000 dollar een dagje lenen. Dat wilde de Amsterdamse impresario best neertellen, want hij had al gauw uitgerekend dat de in het stadion verwachte 65.000 mensen hem bijna het dubbele zouden opleveren. Het struikelblok bij het afsluiten van de onderhanideligen vormde nog steeds volgens Van Rees de regen. Elvis zou namelijk niet willen optreden als het zou regenen, maar hij wilde dan wel het volle bedrag ontvangen. Een regenverzekering zou echter ongeveer veertigduizend gulden kosten (wat wil je in dit buienlandje) en daar knapte Van Rees op af. Dus: komende zomer geen Elvis Presley in het Olympisch Stadion, maar gewoon voetbal. Dat zien wij persoonlijk trouwens net zo lief. Mag dat binnenkort? Kun je over enige tijd werkelijk in alle vrijheid een stickie roken? Dat zou je haast gaan denken als je verneemt welke aanbevelingen een werkgroep van de stichting Algemeen Centraal Bureau voor de Geestelijke Volksgezondheid in een discussienota doet. Deze commissie, die in opdracht van de regering het huidige drug-beleid bestudeert, kwam in de nota tot de conclusie dat de strafbaarheid voor het verhandelen, bezitten en gebruiken van marihuana en hasjiesj moet worden opgeheven. Dan hoef je niet meer bang te zijn voor een inval van de politie als je met je vrienden een joint rookt, dan hoef je je niet meer rot te zoeken naar een dealer en dan hoef je je niet meer te laten fotograferen met een donkere bril op als je een stick rookt. JOHN LENNON heeft in een interview met Ineke van de Berg van VPRO-Vrijdag uitdrukkelijk verklaard dat de ruzie met Paul McCartney is bijgelegd. John, Paul, Linda en zelfs dat mens van Ono zijn tegenwoordig weer de beste vrienden. Dat dit overigens nog eens muzikale repercussies zal hebben zit er niet in. DE voorverkoop voor het concert van YES, zaterdag 23 januari in het Bredase Turfschip, loopt goed. Als de voortekenen niet bedriegen wordt het een volle bak. eindredactie hans maas bijdragen ben jansen De angst voor hei en duivel is er nu toch wel uit, zou je zo zeggen. Maar men vergisse zich niet. Schrijver-bioloog Martin Hart schreef in het gereformeerde maandblad „Voorlopig" het volgende: „Regelmatig keert bij mij de volgende droom terug. Het is de dag van het laatste oordeel. Ik sta op een geweldig groot station met alle andere mensen die ge leefd hebben. In de ver te staat God. Met een duimbeweging scheidt hij de mensen in scha pen en bokken. Lang zaam nadert het ogen blik, waarop hij mij naar de schapen of bok ken zal sturen. Tot nu toe ben ik altijd transpirerend, met kloppend hart en bevend over heel mijn lichaam wakker geworden réór God mij oordeel de. Ik kijk dan naar mijn vrouw. Ze is opgevoed zonder die blijde weten schap, zonder die vrolij ke zekerheid des ge- loofs. Ze slaapt de slaap der rechtvaardigen. Ze ademt rustig. Ze heeft nooit nachtmerries waar- In God dokter Mengele ls en op het station van Auschwitz staat, en ter wijl ik na een dergelijke droom langzaam tot rust kom, benijd ik mijn vrouw, omdat haar dat rampzalig geloof in God en Christus, waaruit voor anderen en mijzelf zoveel leed is voortgeko men, bespaard is geble ven..." (Van een onzer verslaggevers) „EEN AANTAL VER WACHTINGEN, die ik met betrekking tot de oecumeni sche ontwikkelingen gekoes terd had, is niet in vervulling gegaan. Maar op het stuk van de oecumenische mobilisering van de roomskatholieke kerk is er veel meer gebeurd, dan ik ooit had durven hopen. Niet zelden horen we klachten dat de oecumenische beweging geen echte vooruitgang meer boekt. Maar voor degenen di" de beweging in haar begintijd gekend hebben, of voor hen die jonger zijn maar gevoel voor geschiedenis hebben, le vert dit relaas van het afbre ken van een der grootste scheidsmuren in de christen heid een duidelijk bewijs, dat we met de GaPlei van de overlevering, kunnen zeggen: „E pur si muove, toch be weegt zij". Aldus besluit dr. W. A. Vis ser 't Hoofd zijn samenvatting over „de oecumenische mobi lisatie van de rooms-katholieke ktrk". Die samenvatting is te vjnden in het bijbel-dikke 'oohk dat onder d* titel „Me moires" bij Elsevier is ver schenen en waarin de oud- se cretaris-generaal van de We- leldraad van Kerken de erva ringen weergeeft van „een man, die het uitzonderlijke voorrecht heeft gehad, viiftig jaar ten nauwste bij het oecu menische leven betrokken te zijn geweest". Hij mag het J ïr. geen ge schiedenis van de oecumeni sche beweging widen noemen, net boek is wel een reisbe schrijving langs de weg, die de oecumenische beweging is gegaan. Voor allen, die in de oecumene actief zijn is het een onmisbaar boek. Voor hen en voor allen, d:e ais toe schouwer de oecumene een goed hart toedragen is het een riem onder dat hire, omdat het u pi zien hoe het allemaal is gegroeid, als een mvier uitdij end door het toevloeiende wa ter van stroompjes en stromen en ook met de onstuitbare kracht daarvan. Aan de voora vond van de „Week der gebe den" besteden wij hieraan graag aandacht. Ondanks de ruim driehon derd dichtbedrukte bladzijden heeft men de neigi ,g diegenen gelijk te geven op wie dr. Visser 't Hooft doelt ais hij :n zijn voorwoord schrijft:„Nog voordat het boek uitkwam is het al gekritiseerd vanwege zijn omvang, of liever vanwe ge zijn beperkte omvang". Nu valt dit laatste achteraf toch wel mee, want de hoeveel heid informatie, die dr. Visser 't Hooft op de lezer afstuwt,. is soms meer dan deze allemaal verwerken kan. Oecumene blijkt voor ons een groot deel uit papier en spraakwater te zijn vervaardigd. Het is on voorstelbaar hoeveel dr. Visser 't Hooft in zijn leven geschre ven, gelezen, gepraat en ge luisterd moet hebben. Het is voorts verbazingwekkend te zien hoe iemand de hem toe gemeten jaren zo boordevol kan stouwen met activiteiten, behartiging van taken, denk werk, reizen en trekken en dan nog moet spreken over een „betrekkelijk beknopte beschrijving van mijn leven en werk". Een leven en werk, dat zelf „oecumene" is geweest, in zo verre hij het was, die het cement tussen de afzonderlijke stenen aanbracht en niet min der in zoverre zijn werk hem over de wereld voerde, hem in contact brengend met gods diensten en ideologieën, met kerken en kerkjes, waarvan de hemel weet hoeveel er op aar de zijn. Met koningen, keizers, presidenten, ministers en gene raals, patriarchen en pausen, theologen en filosofen en zelfs een keer met Gina Lollobri- gida. En tussen dat rapport van onvermoeibaar, onverzettelijk, rusteloos en van groot geloof getuigend werken voor de eenwording der christelijke kerken, nog verslagen van wat zijn hand verder te doen vond langs die weg, vooral geduren de de tweede wereldoorlog, zoals zijn bemoeienissen met het verzet tegen Hitier, de „Zwitserse weg" (de koeriers- weg tussen het bezette Neder land en de regering in Lon den) en zijn pogingen tot hulp aan de j oden. Een boek van een man, die - Nederlander gebleven - ete) man van de wereld is in de letterlijke zin van het woord en in zijn viertaligheid o„k in zijn persoon iets van Pinkste ren heeft gerealiseerd. Hij heeft het boek overigens in het Engels geschreven.Het is in het Nederlands vertaald door C. Michael de Vries. De genen, die zijn gejinteresseerd in de oecumene en niet opzien tegen de geestelijke concentra- den. Er was zoveel getoeter en geschreeuw, en zo werd ons kerkelijk gezelschap opeens een deel van de vrolijke re gatta. De meesten onzer, met inbe grip van de kardinaals, lach ten om dit vreemde schouw spel. Maar paus Paulus VI bleef de paus en maakte tegen de opvarenden hetzelfde offi ciële gebaar, dat hij bij de plechtige gelegenheden eerder op de dag had gemaakt. Ik realiseerde me, dat hij zichzelf beschouwde als een geïsoleerd mens, die zich ieder ogenblik de waardigheid van zijn ambt bewust moest zijn". „Ik heb patriarch Athena-go- ras in Istanbul heel wat keren kunnen bezoeken. De nauwe straatjes die naar Phanar lei den en waar de grote auto van zijn laatste wil onder woorden brengt. En waar vinden we de laatste wil van onze heer? In het hogepriesterlijk gebed, in het zeventiende evangelie van Johannes, Welnu, dat gebed gaat helemaal over eenheid en liefde. Dat is wat wij in onze theologische twisten zo vaak vergeten hebben. Dat is wat de oecumenische beweging te rug moet brengen". tie, die het lezen tocIT -wel vraagt, zullen met de benodig de 27,50 gulden een goede in vestering doen. Zij zullen er belangrijk meer in vinden dan wordt ge suggereerd door de losse fiag- menten - willekeurig gekozen - die hier ter informatie zijn afgedrukt. „De paus stak in een boot het meer (van Genève) over naar het park waar hij de mis zou celebreren. Sommigen on zer begeleidden hem en zijn gezelschap. Toen de boot in beweging kwam, voeren er dertig of veertig grotere en kleinere motorboten met ons mee, die met elkaar zoveel golven maakten, dat ze als speelgoed op 'en neer dobbel de patriarch altijd het risico liep van een botsing met te zwaar beladen wagens, getrok ken door paarden of ezels; de nogal plechtstatige maaltijden in het gezelschap van metro polieten met de historische na men van de oudste centra van het christendom, en vooral de overweldigende warme ont vangst door de patriarch zelf het werd allemaal zeer ver trouwd. Een bezoek bij hem was niet zoiets als een audiën tie, maar als een lange rustige ontmoeting met een pastor en vriend. Doorgaans was het voor naamste gesprekspunt de christelijke eenheid. „Wanneer geeft een man uiting aan zijn diepste verlangen?" vroeg de patriarch. En hij zelf gaf het antwoord: „Wanneer hij „Mijn hoop is darp ook, dat het resultaat van het grote en vaak chaotische debat over de verhouding van de kerk en we reld, dat tegenwoordig gevoerd ding van de kerk en wereld, dat tegenwoordig gevoerd wordt, niet zal zijn, dat alles wat we in de afgelopen veertig jaar geleerd hebben, opzij geschoven wordt, maar veel eer, dat we er volledig ge- bruik van maken, dat de con sequenties ervan uitwerken en de tekortkomingen corrigeren in 't licht van de nieuwe taken, die ons nu zo onmiskenbaar worden opgedragen. Het gaat niet om de institu tionele continuïteit. De oecu menische structuren, die in de jaren dertig en veertig ontwor pen zijn, zijn niet onaantast baar. Degenen, die werkelijk van bmnen uit met de bewe ging hebben meegeleefd, zijn ervan overtuigd geraakt, dat zij niet „een spel, dat wij spe len", los. Maar „een spel dat op ons gespeeld wordt". Het is niet zo, dat het ons gelukt is, de kerken en de christenen bijeen te brengen. Het is zo. dat de kerken en de christenen bijeengebracht wor- den. Er is beweging, omdat ei door de Heer pressie wordt uitgeoefend, waaop wij alten maar hoefden te reageren. En omdat het niet werkelijk onze beweging is. maar de bewe ging van de Heer, die Zijn volk verenigt, zal sy in beweging blijven". (Van onze correspondent) WASHINGTON De bazen van de democra tische partij, waarvan het symbool de ezel is, zijn altijd bereid bekeer lingen uit het republi keinse kamp te verwel komen met trompet geschal. Maar toen John Vliet Lind say, de republikeinse burge meester van New York, be sloot democraat te worden was de blijdschap gemengd met de vrees dat Lindsay de democratische partij meer beschouwde als een voer tuig voor zijn politieke am bities dan als een nieuw po litiek vaderland, waarin zo juist aangekomen emigran ten zich slechts met noeste vlijt mogen opwerken naar leidinggevende posities. Na een periode van dragelijke spanning heeft Lindsay aan gekondigd dat hij president wil worden en volgens Ja mes Reston van de New York Times maig dat verge leken worden met een Ang- llkaan die zich aansluit bij de kerk van Rome en die vier maanden later paus wil zijn. Volgens een oude traditie verlaten burgemeesters van New York hun ambt op een politieke brancard. Lindsay wil aan die traditie een eind maken, door zich, uit gedost als „redder van de Amerikaanse steden" te presenteren als kandidaat voor het Witte Huis. Het zesjarige regiem van Lind say als burgemeester van wat ironisch wordt aange duid als „fun city" heeft zich voortgesleept van cri sis tot crisis. In die periode is meer dan een half mil joen New Yorkers gevlucht en moeten 1.200 060 van de genen die bleven door de overheid worden onderhou den. De misdaad is in New York, zoals in bijna alle an dere grote steden, onrustba rend toegenomen. De stad verkeert in een staat van ontbinding. Burgemeester Lindsay kon digde zijn kandidatuur aan op zeer veilige afstand van New York, op persconferen ties in Miami (Florida) en Madison (Wisconsin) die niet werden verstoord door vragen over plaatselijke New Yorkse problemen. Op 14 maart zal Lindsay uitko men in de voorverkiezing van Florida en op 4 april in Wisconsin. Lindsay heeft voor die twee voorverkie zingen een miljoen dollar uitgetrokken. De meeste an dere democratische kandi daten zullen aan die voor verkiezingen deelnemen. Dat brengt Lindsay in een goed gezelschap en boven dien is het in een druk be zet veld nauwelijks moge lijk om duidelijk te winnen of te verliezen. De democraten zitten goed in hun kandidaten: tussen Lindsay, de stem van het establishment van de Oost kust en burgemeester Sam Yorty van Los Angeles, de stem van het rechtse esta blishment van de Westkust staat een galerij van kandi daten die nagenoeg iedere opinie in Amerika verte genwoordigen. Senator Henry Jackson uit de staat Washington, progressief op het gebied van burgerrech ten en de economie een ha vik op het terrein van de nationale verdediging. Se nator Edmund touskie uit de staat Ma:ne. een naar het centrum zwemende progressief die zijn cam pagne voornamelijk op goed gedrag schijnt te baseren. Hubert Humphrey, senator van Minnesota, de oude progressief die het bij de jongere kiezers heeft ver bruid vanwege zijn liaison met Lyndon Johnson. Sena tor Vance Hartke van Indi ana, die voor velen nog een vraagteken is. Dan is er Shirley Chisnolm, een zeer uitgekookt zwart vrouwtje in het Huis van Afgevaar digden dat de steun geniet van het vrouwelijke bevrij dingsfront en George Wal lace de kandidaaat van de gefrustreerde ontevredenen. Dit leger kandidaten dat in de komende maanden nog kan aangroeien, zal tijdens de voorverkiezinge r en door geldgebrek drastisch worden besnoeid. Het ver kiezingsjaar 1972 begint met een politieke vej-deeld- heid waarvan Italié en Frankrijk nimmer hebben kunnen dromen. Op dit mo ment ziet het er naar uit dat het feest zal culmineren in een driemansrace tussen Muskie, Nixon en Wallace.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 17