NV B st~joseph vlissingen e> NEDERLAND DOET STEEDS MEER ZELF J Bontmantels Kees van de Ven Joh. P. Tebbens LmJD IE- cursus VENTINK meerde (undigen Zaterdag bij lage van 8 januari 1972 Contant Helemaal vrij Vlug klaar Tip Te kleine vlag Tevreden Driftig DE OPLEVING VAN EEN VERGUISDE WETENSCHAP 16 itie m dt i-privéreizen in Costa del Sol 24 mnd. gratis 7 jaar gratis t/m7jaar225,— )-privéreizen ri auto naar: alows, appartementen, ravans in heel Europa. itelling voor: itngids '72 ivégids '72 UW SPECIAALZAAK (tussuri schouwburg en station) Niauwlandstraat 3, Tilburg Tal. 04250 26617 Exclusieve maatkleding rel 01640 3625 Molstraat 18 Bergen op Zoom ïOO,- tot f 9000,-. eheel schriftelijke 10 020-237271 jstr.10 085-427561 17 040- 63146 It 11 05420- 24398 irkt 4 070-643925 istr. 127 08800- 26200 3 45 010-135743 67 030- 14636 J :nd januari schoonheidsspecialiste dicure 15, Tel. 01600 - 55832 fdelingen zoeken we die bereid zijn in ons DIENST te bezetten. er in full-time dienst en, doch die het ver sterk aantrekt, be leid om ook in part- onze verpleegkundige teren. de afdeling Personeelzaken, ïgen, tel. (01184) 6666. vrij uit Dezer dagen verscheen in Rotterdam een rapport „Kyken naar verhuizen". Verhuizen is byna een nationale sport. Ongeveer één miljoen Nederlanders is er 'jaarlijks mee bezig. Dat zijn 300.000 gezinnen. Samen brengen ze vanwege de verhuizing bijna 1 miljard gulden in beweging. Waar gaat dat geld naar toe? Hoe wordt het gebruikt? Wordt het gespaard? Geleend? Koopt men meer dan men nodig heeft, omdat men „toch bezig is met kopen"? Wie profiteren ervan en wie zouden ervan KUNNEN profiteren? Allemaal vragen die een stoet van mensen zullen interesseren. Vandaar dat het een reclame bureau was, dat het onderzoek deed instellen. De grootste verrassing voor de onderzoekers (social and marketing research Rotterdam) en de opdrachtgevers (Lintas): de lange duur van het totale verhui zingsproces, eerder in jaren dan in maanden uit te drukken. Twee- dens: de rol die ge speeld wordt door een marktvreemde partij als de werkgever bij het zoeken naar en het vinden van een (ander) huis, hetgeen wyst op een „chaotische en strikt onvoldoende in formatie betreffende de woningmarkt". Op de derde plaats: de gewel dige zelfwerkzaamheid die tentoon gespreid wordt, niet alleen by behangen, witten en stofferen, maar ook bij het hele vestigingsgc- beuren zelf, inclusief de hele rompslomp van papieren etc. etc. VERHUIZEN EEN NATIONALE SPORT Tekst WIMKOCK Dat de Nederlanders 's werelds grootste tapijtverbruikers zijn (per hoofd) is alge meen bekend. Het stond pas nog in de krant. Maar dat bijna een kwart van alle mensen, die jaarlijks verhuizen, die vloerbedek king zelf aanbrengt - het geen zeker geen gemakke lijk karwei is - daarvan kijkt u misschien wel even op. Wellicht ook van het feit dat meer dan de helft ook zelf zijn gordijnen maakt of vermaakt en op hangt. Dat er bij verhuizen heel wat komt kijken, weet ieder een. Maar het is toch frap pant dat alles eens keurig op een rijtje te zien staan. Op vallend vooral is de lange duur van het totale verhuizings proces. Dat proces bepaalt zich niet tot het zoeken van een huis om het vervolgens te betrekken. Voor degenen die een eerste woning betrekken, duurt hel verhuisproces ge- -rniddeld zo'n drie jaar. Het begint meestal met spa ren. Dat is ook het geval met „doorstromers", maar die hoeven gemiddeld maar een jaar of twee te sparen. Bij de steekproeven „bleek" dat 60 tot 80 procent van de ondervraagden de verhuis- en inrichtingskosten contant uit eigen besparingen betaal de. Maar in Nederland waar men toch al karig is met het verstrekken van financië le gegevens en zeker niet gauw toegeeft dat men meer gekocht heeft dan men con tant kon betalen mag wel rekening gehouden worden met een forse marge, wat dit cijfer betreft. Toch mag men er wellicht uit opmaken dat het kopen op afbetaling lang niet zo algemeen is ingebur gerd als vaak .wordt gedacht of gesuggereerd. Wat die kos ten betreft, er zijn flinke be dragen mee gemoeid. Er is natuurlijk verschil tussen de genen die hun eerste huis be trekken en degenen die door stromen. Van de eerste groep komt maar liefst twintig pro cent niet toe met 10.000—, Meer dan de helft 'van de groep heeft meer dan 5.000 nodig. Bij de doorstromers lig gen die bedragen beduidend lager (geen eerste inrichting). Maar vijftien procent geeft meer uit dan vijfduizend gld. en bijna de helft had genoeg aan 2.500 gld. Een interessant gegeven voor degenen die op al dit geld azen, is dat veer tig procent van de onder vraagden achteraf van me ning is dat men meer heeft uitgegeven dan strikt nood zakelijk was. Dat wijst erop dat de kooplust groeit naar mate er meer gekocht moet worden. Er ontstaat als het ware een soort „koopfeest". Het feit, dat de enquêteurs 'zeer kort na de verhuizing al met hun-vragenlijsten aan de deur kwamen 'is natuurlijk mede verantwoordelijk voor de zeer hoge tevreden- hèidsscore. Verhuizen bete kent immers in principe ver betering en zo kort na de verhuizing heeft men nog geen of weinig nadelen ondervonden. Zeer tevreden zijn van zelfsprekend degenen die hun eerste huis in de wacht hebben gesleept. Het rapport zegt daarover: „De nieuw ver worven privacy staat cen traal: helemaal vrij, geen in woning meer. Voor hen die als gehuwden een tijd lang heb ben moeten inwonen, krijgt deze tevredenheidsbètuiging het enigszins pathetisch ef fect van een hartekreet." Het gaat ook om een aanzien lijke groep: ongeveer eender de van het totale aantal men sen dat een eerste woning be trekt. Over woningnood ge sproken Toch schijnt de zoektijd die men voor een nieuw huis no dig heeft mee te vallen. Rond zeventig procent gaf op dat het niet tegengevallen was. Bijna een kwart zei van wel. Het vlugste klaar zijn de ver huizers die van elders komen. Van zo'n geleerd rapport kyk je als vijftiger toch even op. Het verhuizen onderwerp van ceh sociologisch-statisti- sche studie. Voor de oorlog maakten we daar niet zo'n probleem van. Er waren toen gezinnen die elk jaar verhuis den. Omdat ze huurschuld hadden en niet elke week het sjagrijnige gezicht van de Jiuisbaas wilden aanschou wen. Of omdat het wel zo ge makkelijk was de grote schoonmaak in de lege ka mers van het nieuwe huis te volvoeren. En dat kon allemaal want er kwam geen huisvestings bureau en geen vestigingsver gunning aan te pas. Er waren huizen plenty. Behalve dan in de woningwetbouw, want daar wilde blijkbaar geen en kele bouwondernemer aan, ook toen niet. Maar midden standswoningen werden er bij de vleet gebouwd. Helemaal niet moeilijk toen aan een huis te komen. Bou wers, eigenaren en make laars reden de woningzoeken den op de weekeinden langs de bordjes met te koop of te huur. Dat het zelfgekozen be hangetje gratis werd bijgele verd was een vanzelfspre kende zaak. Wie een beetje aandrong kon ook staat ma ken óp een nieuw verfje of een geyser. Meer dan veertig gulden huur per maand hoef de niet op tafel te komen. De eerste maand wonen was trouwens gratis. De laatste trouwens vaak ook. Maar dan door een eenzijdige beslissing van de huurder. Zo kon men voor tien maanden huur betalen een heel jaar in een nieuw huis wonen. De verhuisbranche tierde dus we lig in die dagen van Olim en Colyn. Maar onderzoeken kwamen er niet aan te pas. JOOP BARTMAN. De opvallende activiteiten van de werkgevers zijn daar niet vreemd aan. De „traagste" 'huizenvinders treft men (uiteraard) in de groep die op zoek zijn naar het eerste huis, maar toch ook bij degenen die verhuizen bin nen dezelfde gemeente. derde een huis vindt dankzij de (nieuwe) werkgever. Frappant is ook de rol die vrienden en kennissen spelen, vooral bij verhuizingen bin nen de eigen gemeente. 26 Procent van deze groep verhuizers gaf op aan de wo ning gekomen te zijn na 'n tip of met behulp van vrien den. Het rapport „Kijken naar verhuizen" geeft, hoewel het slechts een globale eerste ver kenning is, massa's gege vens over een ingrijpend ge beuren waarmee vrijwel ie dereen minstens eenmaal, maar gewoonlijk meermalen in zijn leven te maken heeft. Toch is het rapport niet di rect voor hen gemaakt. Waarom dan wel en voor wie? Mr. F. Kragt, contact-direc tor van Lintas: „Het heeft te maken met onze taakopvat ting. Wij noemen onszelf een reclamebureau, maar dat is een veel te kleine vlag voor de veel meer omvattende la ding. Dit is een tijd waarin iedere ondernemer moet vechten voor zijn voort bestaan. Dat vergt veel on derzoek. Wij willen daarbij behulpzaam zijn. Wij graven in gebieden waarvan wij den ken dat er betere mogelijkhe den voor onze cliënten liggen. Wij trachten vermoede mark ten bloot te leggen. Dit onder zoek dat wil ik graag nog onderstrepen was geen opdracht van een onzer cliën ten. We hebben dat op eigen initiatief gedaan". Vrijwel steeds zijn gemeente of woningbureau de belang rijkste woningverschaffers. Met de makelaars samen „le veren" zij 56 tot 66 procent van de huizen. Maar de werk gevers opereren ook driftig op de woningmarkt Voor de groep van mensen die van de ene gemeente naar de ande re verhuizen, geldt dat een- Tevreden over het onder zoek? Heeft het iets zinnigs geleerd? Mr. Kragt: „Ja. Neem bijvoorbeeld die kritiek op het winkelbestand rond 't nieuwe huis. Duidelijk blijkt dat die kritiek niet zomaar een gevolg is van onwennig heid maar wel degelijk stoelt op concrete aanwijsbare fac toren als onvoldoende bereik baarheid, te grote afstand, te weinig keuze enz." Onderzoeker G. M. van Veldhoven: „Een sterk punt van het onderzoek was dat we al zo kort na de verhui zing op de stoep stonden. Dat geeft minder vertekening. Minder sterke verhalen. Minder kans voor de fantasie om de herinnering te gaan kleuren." Het onderzoek is vooral be doeld voor het bedrijfsleven. Maar het is voor de verhuizer leuk en gezond te weten wat het bedrijfsleven over hem weet. Het gaat tenslotte ook over zijn (financiële) voortbe staan. Het is onmiskenbaar dat de interesse voor astrologie de laatste jaren enorm is toege nomen. Daarvoor zijn allerlei wetenschappelijke en on wetenschappelijke verklarin gen te geven. Wel duidelijk is dat de belangstelling onder de jongeren heel wat groter is dan oqder de oudere gene raties. De doorgewinterde as trologen zitten helemaal niet met dit probleem. Voor hen is de zaak zonneklaar:. „Het tijdperk van de Waterman doet zijn invloed gelden", zeg gen ze doodleuk. De ouderen trekken op deze uitspraak één mondhoek nog verder naar beneden; de jongeren schrij ven n aanbidden een musical die begint met: „Dit is de da geraad van het tijdperk van Aquarius (waterman)". In de Astrologie wordt be schreven wat dat tijdperk (Een maand van het Grote Jaar) inhoudt en wat we ervan kunnen verwachten. Net als alle andere Grote Maanden zal dat van de Wa terman ongeveer 2500 jaar duren. Op het ogenblik zitten we nog midden in het tijdperk van de Vissen: het bij uitstek religieuze beeld, het teken ook dat de eerste Christenen in de catacomben van Rome ge bruikten als symbool van hun Heiland. Invloed Van het tijdperk van Aqua rius hebben de Astrologen grote verwachtingen. Ze zien daarvan zelfs al de invloed in het gedrag van de jongeren van vandaag. Dat zijn onconventionele hervor mers bij uitstek, vol bezorgd heid voor het leefmilieu, vol belangstelling voor astrologie. Deze goede eigenschappen lopen de kans te mislukken door een chaotisch privéleven waarvan de overige kenmer ken zijn: omslachtigheid, ego isme en de geneigdheid ei gen zin door te drijven. Het verschil in mentaliteit tussen de Vissengeborenen - en de Watermankinderen wordt misschien duidelijk door het volgende voorbeeld: Een stukgereden weg wordt in het Vissentijdperk gerepareerd zonder yeel rompslomp, ge woon door opgetrommelde werklieden; in het Wa termantijdperk echter wordt eerst een actiecomité in het leven geroepen dat alle voor- en nadelen afweegt, een pro cedure tot besluitvoi'ming be paalt, alle betrokkenen een stem in het kapittel geeft en tenslotte, tot voile tevreden heid van de meerderheid, het stuk trottoir alsnog laat re pareren. pen de waarheden zullen be vestigen, die de astrologen al eeuwenlang verkondigen zon der enig doortimmerd weten schappelijk bewijs. De laatste jarert zijn trouwens op dit ge bied al aardig wat ontdekkin gen gedaan. Er zijn bijvoor beeld cycli in het menselijk li chaam die parallel blijken te lopen met de standen van de maan; bevruchte kippeëieren blijken te reageren op bewe gingen van de zon, ook als de zon niet zichtbaar is. Mystiek Gunstig Wel gunstig achten de as- trologen de belangstelling voor wetenschap en techniek die het volgende tijdperk zal kenmerken. Ze verwachten namelijk dat nieuwe inzich ten in de natuurwetenschap- Behalve dit hoofdstuk, dat over een paar jaar zeker aan vulling zal behoeven, bevat Astrologie een overzicht van de geschiedenis van deze merkwaardige wetenschap en een opsomming van de waar den die al eeuwigheden gel den en die nog niets aan waar heid hebben ingeboet. Net als godsdienst heeft de astrologie de mensen door de eeuwen heen aangesproken. Afhankelijk van degenen die aan de macht waren, werd ze aanbeden of verboden, maar er bleven altijd mensen wie ze eén mystieke aantrek kingskracht uitoefende. En in alle tijden hebben gro te en kleine astrologen, al of niet in het geheim op zolder kamertjes of kelders, hun inzichten op papier gezet. Van de tijd dat er nog he lemaal geen wetenschap be stond, de oertijd zogezegd, kan je je nog voorstellen dat er 'n geloof was dat die- vreemde hemellichamen in vloed op het leven op aarde hadden, maar naarmate de wetenschappelijke ontdekkin gen toenamen zou je verwach ten dat de macht van de as trologie zou afnemen. Maar dat is niet gebeurd. Integen deel. Een leerstoel in de atrologie, die in 1225 in Cambridge werd ingesteld, heeft de eeuwen getrotseerd. Maar niet alleen in Engeland, waar men nog steeds geneigd is grote waar de toe te kennen aan de mystiek, trok de astrologie volgelingen. Het zijn voorna melijk bewoners van het oude continent Europa geweest, die de astrologie verrijkt hebben. De grote astrologen worden in een apart hoofdstuk be handeld: de Egyptische farao Ramses de Tweede, Thomas van Aquino, paus Sixtus de Vierde, Johannes Kepler en niet te vergeten de psycho loog Carl Gustav Jung. De le vensbeschrijvingen, en de rest an het boek, zijn overigens bijzonder -mooi geïllustreerd. Als inleiding tot dit gedeel te schrijven de Parkers, ver taald door 'Jack Chandu: „Uitgaande van de krachten in hét heelal die ons lot be palen, geeft dit deel u een handleiding waarmee u een frappant beeld krijgt van uw .karakter, uw gewoonten en neigingen." Kon een geïnteresseerde cynicus tot nu 4oe een wel willende belangstelling op brengen voor de leesstof, op dit moment wordt het hem echt té gortig. Al die conjunc ties, secundaire directies, midhemels, halfsommen, as cendanten plus alle tabellen van maanknopen en planeet standen werken inderdaad uitermate ontmoedigend en géven de indruk dat alleen complete gekken vertrouwen hebben ip een op deze manier opgestelde karakteranalyse. Wie wel doorzet, precies al le aanwijzingen opvolgt en zorgvuldig alle gegèvens com bineert, komt inderdaad tot een karakterbeschrijving, die alleen maar het woord „frappant" verdient, vooral ook door de zuiver persoon lijke trekjes die naar voren komen. Vraag Handleiding op Verreweg het grootste deel van Astrologie wordt in be slag genomen door een hand leiding voor het zelf opstel len van geboorte-horosco pen en de interpretatie van de aspecten die de planeten met elkaar vormen. Astrologie bevat ook een handleiding voor het opstel len van een toekomstvoor spelling en het is de -vraag of het nou wel zo verstandig is geweest om dit onderdeel op le nemen in een zo populair geschreven werk. Er is name lijk heel wat ervaring en ken nis vereist voor de voorspel lende astrologie n het gevaar AST voor beunhazerij wordt op de ze manier natuurlijk aanzien lijk vergroot. Menden die vragen om een toekomsthoroscoop zijn na melijk meestal op zoek naar zekerheid omtrent een grote onzekerheid in hun leven. En in plaats van naar de erkende vakman te stappen (psycho loog, dokter of beroepsastro loog) zijn heel wat mensen geneigd naar een kennis toe te gaan die pas dat boek heeft gekocht, waarmee hij zülke vlijmscherpe karakter analyses kon opstellen. Troost Voor het geven van advie zen voor de toekomst, is een bepaalde levenshouding ver eist en daarop leggen beide schrijvers wel herhaalde ma len de nadruk, maar die men taliteit komt je nou niet be paald aangewaaid. Het is in ieder geval een troost, dat de prijs 52,50) een drempel voor veel mensen betekent. Maar of daardoor een juiste selectie wordt gemaakt, is ui terst dubieus. Wie toch over de drempel heen gaat, zal zich in ieder geval moeten realiseren dat hij behalve dat hij een dosis leesplezier heeft en veel kennis opdoet, een grote verantwoordelijkheid op zich neemt, als hij zich voegt in het leger van ama teur-astrologen. ELS SMIT Astrologie; Dcrck en Julia I'arker-vcrtaald door Jack Chandu. Uiig. Spectrum - Utrecht-Antwerpen. Prys 52,50. ROLOGIE EEN STUKJE VERDER KIJKEN Eigenlijk hoeven we het jaar 1972 nauwelijks meer uit te leven. Alles wat er gaat gebeuren, weten we al. Het Midden Oosten, Vietnam en Bangladesh blijven brandhaarden, er komt weer een Oranje spruitje bij en het aantal werklozen neem toe tot boven de honderdduizend. Jack Chandu, een van Nederlands bekendste astrologen heeft het zelf gezegd in de tpudejaarsvuist van Willem Duys en wat hij heeft vergeten te vermelden, staat wel in bijna alle kranten van rond de jaarwisseling. Of in de tientallen toekomstvoorspellingen voor Steenbok, Vissen of Stier, die in een apart hoekje van de erkende boekhandels geëtaleerd liggen. Het zal wel niet toevallig zijn dat uitgeverij Spectrum in deze tijd van het jaar, nu de belangstelling voor wat de toekomst zal brengen toch al groter is dan anders, het naslag werk Astrologie, geschreven door Derek èn Julia Parker, op de markt heeft gebracht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 17