in ander kozijn Afscheid van religieuze kunst? Twee jonge kinderen uit één gezin plotseling overleden binnenland buitenland Stakingen in Argentinië door hittegolf papier uw pen Dagonderwijs voor werkende jongeren Belastingdienst moet zich ook aan wet houden Onbegrijpelijke prijzen Hoofdredacteur Lücker verlaat De Tijd Voor echte lezers Ernst Miel Globe Daar hebben we tweeënzeventig Een jaar met een extra dag Het is nog zo wit en zuiver als King 'k Hoop dat het zo blijven mag Bomans na Bomans H. Vonhoff en S. van Veenendaal oog van Engels Banken als kerken Het visie- Vrijdag 31 december 1971 15 (ADVERTENTIE) tijdschrift in een studie om te zet ten. Veertig jaar het blad van Mol led tevens oprichter van de Tilburg- se Leergangen en OMO. Als tijd schrift voor „schoonheid en Godsly- riek" .trachtte het, 'met éen katholiek enthousiasme, een soort nieuwe mid deleeuwen te herscheppen. Samen met bijvoorbeeld de mystiek getinte pater M. Molenaar en de Sittardse architect Jozef Wielders werkte hij daaraan, totdat Gerard Knuvelder hem opvolgde. „Die gaf het blad een draai", vertelt Tegenbosch. „Er werd literatuur-historie in bedreven. Me dewerkers als Jos Panhuysen. Een politiek-economisch accent; Gerret- son werkte mee. De redactie heeft het blad in de oorlog een beetje lang laten voortbestaan ('43); geen vlekkeloze geschiedenis. Men stond op de bres voor de Groot-Neder landse Gedachte. Iets waarvan de huidige redactie zich absoluut dis tantieert, ook al zie je het overal rondom je weer opkomen". In '45 werd het blad heropgericht onder leiding van André Munnichs, die maar één interesse had: mystie ke literatuur (Streuvels, Marie Koe nen, Reninca). Dat paste niet in het na-oorlogse kli'maat. In het begin van de jaren vijftig werd Paul Hai- mon zich bewust, dat dit niet kon. Nieuwe redactieleden werden toen Wanneer ik Lambert Tegenbosch vraag, wat Raam nu „is", denkt hij hardop: „Een fatsoenlijk blad, dat wetenschap en kunst met elkaar wil verbinden (het wordt vooral ge maakt door leraren!). Een typisch literair blad. Ik denk een vrijmoe dig blad, dat nergens intrapt. Er is in deze tijd moed voor nodig om onafhankelijk te blijven; het kostte ons, jammer, het redactielid Michel van Nieuwstadt, die ons vanuit zijn neo-marxistisehe gezichtshoek feno menologische mistmakers vond. Wij stellen het blad samen voor mensen, die op de eerste plaats willen lezen; sterk literair. Er is plaats voor lange stukken, die voor een krant of blad te lang zijn en voor een boek te kort. Dat is een betere vertaling van het debutantenprincipe. Ruimte voor debutanten (overigens niet het al leenrecht van Raam). Bij ons debu teerden bijvoorbeeld: Ha'melinck, Pé Hawinkels, Geert van Beek, Corn. Verhoeven. Gemist hebben we J. F. Vogelaar, Hans Vlek. De problema tiek rond de kerk is weggevallen. Er is tijd voor nodig om op meer inspirerende wijze daar tegenover te gaan staan. Creatief; sterk kritisch. Het blad blijft Raam heten, maar ik denk, flat het meer de literair-we- tenschappelijke kant opgaat". De redactionele plannen op korte termijn: o.a. een februarinummer gewijd aan het Nijmeegse congres over de toekomst van de religie in die maand; daarna een nummer met de literaire bijdragen van het Eind- hovense Literatuur Festival voor jongeren in '72; er komt een num mer met literair-wetenschappelijke theorieën van vandaag, dat opgedra- BUENOS AIRES (EFE) De Ar gentijnse hoofdstad Buenos Aires wordt verlamd door een hittegolf. Zij kampt niet alleen met grote moeilijkheden in de drinkwater- en elektriciteitsvoorziening, maar ook met stakingen die worden gehouden uit protest tegen de „onmenselijke" omstandigheden waaronder gewerkt moet worden. Bij de telefoondienst heeft een groot deel van het personeel het werk neergelegd uit protest tegen het ontbreken van airconditioning, en gisteren hielden vierhonderd ambtenaren' op het hoofdpostkan toor een staking van twee uur om dezelfde raden. De temperatuur be droeg bijna 37 graden bij een hoge vochtigheidsgraad. (Van een onzer verslaggevers) WOERDEN In een gezin ln Woerden zijn in één week twee jonge kinderen overleden. Omdat enige twijfels zijn gerezen omtrent de doodsoorzaak, heeft de Utrechtse officier van justitie mr. B. de Hoogh een onderzoek gelast. Resultaten heeft dit onderzoek nog niet opgele verd. Vorige week dinsdag overleed de 2-jarige Suzanne. Zij werd de dag voor Kerstmis begraven. Op eerste kerstdag overleed de 1-jarige Moni que. Zij werd dinsdag begraven. Monique was ondergebracht bij fami lie, maar kwam me,t de kerstdagen thuis. Ondervraging van de beide ouders heeft nog weinig gegevens opgele verd. Zij zijn voorlopig bij familie ondergebracht. Mr. De Hoogih: „Het is onjuist om in dit stadium al conclusies te trekken. We moeten de resultaten van het onderzoek af wachten". (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Ook de belasting dienst moet zich houden aan de wettelijke bepalingen voor onder wijs aan werkende jongeren. Minis ter Boersma (Sociale Zaken) en staatssecretaris Scholten (Financiën) antwoorden dit op schriftelijke vra gen van de Kamerleden mevrouw Smit-Kroes en Van Dijk (heiden VVD). De Kamerleden hadden gevraagd of het waar is dat bij de belasting dienst 15-jariigen niet de dag per week onderwijs volgen zoals voor werkende jongeren sinds augustus j.l. wettelijk is verplicht. Mr. Scholten is hiervan niets be kend. De bewindslieden wijzen erop dat art. 12 van de arbeidswet offi cieel niet van toepassing is op de belastingdienst. Maar desondanks heeft de staatssecretaris in augustus een circulaire doen rondgaan waarin staat dat de belastingdienst alleen werkende jongenen mag aannemen wanneer wordt voldaan aan de voor schriften van de arbeidswet. Brieven vor jezt ruonek moeten met vet ledige naam en adres worden ondertekend. Bij oublicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zei van deze regei wor den afgeweken Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend, Publicatie van britven (verkort df onverkort) betekent niet dat da redactie het in alle gevallen aam k wet ie houd. c.q. strekking. De prijzen die men voor het een en ander moet betalen zijn dikwijls onbegrijpelijk. Dat wil ik aantonen door onderstaande feiten. A. Een bekend soort koeken heb ik geprijsd zien staan voor resp. f 1,-, f 1,09, f 1,15, f 1,20, f 1,29 en f 1,30. We mogen aannemen dat de winke lier met de laagste prijs niet met. verlies zal verkopen, doch hoe hoog is dan de winstmarge van de firma die voor f 1,30 verkoopt? B. Bij een winkelier zijn 6 sinaasap pelen te koop voor f 1,52. Iemand die 2 stuks kocht moest daarvoor 72 cent betalen. C. Als op bepaalde dagen een auto berijder -pech krijgt en hij vraagt hulp van een automonteur, dan kost dat komen naar de plaats van de pech hebbende auto f 15,-. Verder wordt dan f 0,50 berekend voor elke kilometer rijden en voor de repara tie f6,- per kwartier. Als een knecht de reparatie moet verrichten en hij vergelijkt zijn uurloon, wat moet hij dan wel denken over de winst van zijn patroon? D. Op een vergadering nemen 3 personen een kop koffie. Ze moesten elk 95 cent inclusief betalen. Huis moeders. wat kost uw kopje kof fie? E. Bij iemand gaat een heel klein aardgas-keukenkaeheltje telkens uit. De firma die men dat laat nakijken stuurt twee volwassen knechts. Ze halen een buis uit het kacheltje en blazen dat door met een fietspomp. Dat de rekening van f 11,50 hoger was door de i knechts, dan men had gedacht, is wel begrijpelijk. F. Als iemand overlijdt staat men verbaasd over de hoge rekening van de begrafenisondernemer. Ik neem nu eens maar één punt over van de rekening, n.l.: Aanspreker, dragers en het vervullen van diverse forma liteiten: f 172,50. Indertijd heb ik eens een specificatie daarvan ge vraagd doch dat werd niet gegeven omdat het een vastgesteld tarief was. Ik weet ongeveer alles wat door de begrafenisondernemer moet of kan worden geregeld en daaruit trek ik de conclusie dat voor „dat boodschappen doen" zeker f 100,- wprdt gerekend. BERGEN OP ZOOM F. MAURER Lezers, die ook dit soort „onbe grijpelijke prijzen" tegenkomen, zouden er goed aan doen DE STEM hierop te attenderen. Wij kunnen er dan voor zorgen, dat een en ander onder de aandacht van de verant woordelijke minister wordt gebracht (Redactie) AMSTERDAM (ANP) De heer J. M. Lüoker is op zijn verzoek met ingang van 1 januari eervol ontslag verleend als hoofdredacteur van het dagblad De Tijd. Dit heeft de direc tie van De Tijd gisteren meege deeld. De heer Lücker gaat een opdracht binnen de V.N.U. n.v. uitvoeren. De beer Lücker is samien met drs. A. J. Cuppen, hoofdredacteur van De Tijd geweest sinds 1 januari 1966. „Met Piet Hagers gaan wij bij uitgeverij Bruna weg", vertelt LAMBERT TEGENBOSCH op zijn redactie-woonadres „De Lievendaal" in Winteire. Het tijdschrift „Raam" zal vanaf 1972 gaan verschijnen bij uitgeverij Desclée de Brouwer. Tijdsbeeld: Hagers weg bij Bruna, omdat zijn „linkse" interesses (Rode Boekje e.d.) niet helemaal passen in een fonds, dat meer mikt op een wat bourgeoisie-achtige middenmoot. Raam weg, omdat ook dit tijdschrift, ondanks naamsverandering van „Roeping" in „Raam" ('62), toch teveel een katholiek blad blijft he ten en dus ook niet past bij de kleur of de kleurloosheid van het Bruna-fonds; tevens financieel on aantrekkelijk is. Desclée de Brou wer, die ook al zucht onder een Rooms velleden en nu uitgeverij „Orion" gaat heten, om als literaire uitgeverij beter uit de verf te ko men. Raam gaat dus bij Orion ver schijnen. RoepingRaam is met recht een tijdschrift. Het heeft vanaf 1922 een tijd geschreven. Lambert Tegen bosch heeft in telegramstijl de histo rische lijn voor zich genoteerd. De Bredanaar Jan Cartens kreeg on langs van de provincie Noord-Bra bant de opdracht om de geschiedenis van de eerste 40 jaren van dit Jan Wilem Htofstra, Gabr. Smit, Mi chel van der Plas en Lambert Te genbosch, „Ik stelde voor de naam Roeping te veranderen in Orpheus, maar dat ging niet door", aldus Lambert Tegenbosch. Wij dachten nog wel aan katholieke literatuur (Bernanos, Mauriac, Wauigh, Bell etc.), maar een gedicht van Jan Hanlo: Oote, Oote, Oote, Boe ln Roeping betekende een stuk anti- 'mystiek. Het kwam zelfs in de Ka mer, waarbij gevraagd werd de sub sidie in te trekken. Er ontstonden conflicten met de censor, de allerbe minnelijkste pastoor Bijnen, Tillpurg. Een stuk van Henri Bruning moest voetnoten krijgen; een gedicht van Pierre Kemp werd geweigerd. Dat alles betekende het inluiden van een deconfessionalisering, die in '62 be vestigd werd met de naamsverande ring van Roeping in Raam (is: open heid op). TIP: Het Van Abbemuiseum te Eindhoven biedit een aantrekkelijke nieuwjaarsprogramma. Zaterdag 1 januari, 14 uur: gratis nieuwjaars concert door kwartet Chris Hinze. Zondag 2 januari, 15 uur: film Luoe- bert van J. v. d. Keuken, The Rail- rodder en The Comedy Capers. Maandag 3 januari, 15 uur: teken films van de Japanner Kuni en een kunstfilm; 20 uur: "muziek werk groep Steim, Polo de Haas, William York met discussie o. 1. v. Peter Schat en Misja Mengelberg. Woens dag 5 januari, 15 uur kinderfilmfes tival en om 20 uur: muziek van de studio voor elektronische muziek van de Utrechtse universiteit. KARL GUTTMANN is benoemd tot formateur van een gezelschap dat in het volgend seizoen de to neelvoorstellingen in de Rotterdam se schouwburg zal verzorgen. DE BOSSCHE gobelins van het raadhuis, waaraan in Haarlem 10 jaar gerestaureerd is, zijn nu alle weer in oude luister hersteld. Ze stammen uit 1679. De tekstdichter Ernst van Altena staat achter een tweetal nieuwe op namen, die aandacht verdienen. Voor de Vlaamse chansonnier Miel Cools schreef hij twaalf nieuwe teksten. Op de lp MIEL COOLS ZINGT ERNST VAN ALTENA (Kalliope-bc 1140) hoor je hoe deze „Noord-Zuid- samenwerking" tot alleraardigste re sultaten geleid heeft. Miel Cools is één van de weinige Vlaamse liedjes zangers e. d., die aandacht trekt in de Noordelijke Nederlanden, hoe wel het Vlaamse land opvallend be zig is een achterstand in te halen. Van Altena schreef een aantal tek sten, die doorgaans boeiend zijn om naar te luisteren (de uitdrukking „luisterliedjes" komt dan ook van hem, vertelde hij me onlangs). De lp opent met de „Groot-Nederlandse ballade", waarin de dubieuze tegen stelling tussen Vlaanderen en Ne derland aan de orde komt. Verder een aantal melancholische en poëti sche teksten, waarin de liefde (Een nieuw hoogliedje), ouders-kind-rela- tie (vader Tepelbinkie; Wiegelied voor een achterkleindochter) en wat „contesterende" onderwerpen (Al ternatief, De dierenboerderij-naar Orwell-Bratislawa-Wenen) bezon gen worden. Mooi is ook Het groot ste Gelijk. De melodietjes zijn sim pel, vaak goed gevonden, maar niet vrij van een zich herhalend manier tje. Opvallend is dat de „dartele" Vlaming het meest overtuigt in de „getuigende" liedjes en het minst in de poëtische. Maar uitstekend bege leid door Benny Ludemann en Jan Theelen heeft Cools een goede plaat gemaakt, die voldoende fijne kwali teiten heeft om ernaar uit te zien. Er zijn al heel wat mensen, die het toneelstuk De Twee Wezen, ge speeld door Globe heloben gezien; anderen zullen ongetwijfeld nog gaan. Zoals bekend schreef Ernst van Altena de teksten voor de balla den, die de acht taferelen van dit melodrama onderstrepend en relati verend aaneenbreien. Over de con troverse rond de uitvoering (Hoes - Zangeres Zonder Naam - Lam- brechts-Drenth) is nogal geschreven. Op de plaat DE TWEE WEEZEN (Philips 6499 040) is de „winnende" uitvoering te horen; Jan-Anne Drenth met Coen Van Orsouw (ac cordeon) op muziek van Fritz Lam- brechts, terwijl Ton Lutz verbinden de teksten spreekt. Het is jammer, dat hier sprake is van een studio- en geen life-opname. Nog meer dan bij een authentieke uitvoering komt hierbij de intellectualistische bena dering van dit melodrama om de hoek kijken. Het is daarom te glad. Het mis het „bloedwarme" van de draak. Ongetwijfeld schreef Van Al tena - in dit kader - goede teksten. De muziek is nogal oppervlakkig. De uitvoering clean. Maar voor be zoekers van de uitvoering van De Twee Wezen door Zuidelijk Toneel Globe, mogelijk een aardige herin nering aan een toneelstuk, waarvan men op een of andere manier geno ten heeft. gen wordt aan Knuvelder.... Momen teel zijn er 1000 abonnementen, waarvan 75% van scholen, bibliothe ken e.d., zodat het blad in handen van een groter aantal komt. De re dactie hoopt echter via de nieuwe uitgever ook aandacht in Vlaanderen te trekken. Voor verdere inlichtin gen en abonnementen is nu het adres: Raam, Nieuwe Gracht 24 a, Utrecht. HENK EGBERS v eindredactie j henk egbers j GODFRIED BOMANS was één van de 50 Nederlandse auteurs, die een aantal vragen beantwoordde in het boekje „Wat is'het toppunt van ellende?" (uitg. Arbeiderspers 10,90), dat deze week verscheen Het zijn dezelfde vragen, die de auteur Proust in de vorige eeuw be antwoord heeft. Op dit boekje ko men we nog nader terug, maar hier bij enkele antwoorden van Bomans: Wat is uw ideaal van het aardse geluk? Het moment vlak vóór het geluk begint. Wat zou volgens u het grootste ongeluk zijn? Geluk, dat niet ophoudt. Wat verafschuwt u boven alles? Fanatisme. Wat had u graag willen zijn? Meubelmaker in de middeleeuwen. Wat is de belangrijkste trek in uw karakter? Het verlangen naar duidelijkheid. Wat is uw belangrijkste tekort koming? De behoefte om aardig gevonden te worden. Welke kwaliteit waardeert u het meest bij mannen? Tolerantie Welke kwaliteit waardeert n het meest bij vrouwen? Intolerantie Is er een tv-programma, dat u had willen schrijven? Nee. Ja toch, uitsluitend de ge zichten van kinderen die geboeid naar iets luisteren en dit een uur lang. Is er een tv-programma waarvan u (bijna) moet braken? Ja, het beeld van de Nederlandse vrouw, zoals dit door de STER- reclame gesuggereerd wordt. Welke hervorming zou u het liefst doorgevoerd willen zien? Het prijsgeven van de dwaling, dat iets minder zou zijn naarmate er meer mensen van houden. Wat is uw devies? Kijk en luister. H. Hartbeeld van Jan Vaes uit 1957. Het nog jonge tijdschrift Attak („vakblad voor de buurt" - opbouw werk, cultureel werk en sociale ac tie) is na het visie-loze debat in de Tweede Kamer rond de begroting van CRM op zoek gegaan of ergens toch nog een visie-Engels te vinden zou zijn. „Mochten er uitspraken van de heer Engels bestaan", aldus Attak, „waaruit een visie blijkt op het werk van het ministerie van CRM, dan komen die uitspraken in elk geval niet voor in de Handelingen van de Tweede Kamer". De uitspraken van Engels bij de behandeling van CRM-begrotingen in '66, '68 en '70 worden daarna op een rijtje gezet. O.a.: „Onze fractie is van oordeel, dat genoemde tendens naar meer centra le regelingen tegelijkertijd aan de overheid, véél meer nog dan in het verleden, de verplichting oplegt om in het belang van een gezonde ont wikkeling uiterst diligent te zijn ten aanzien van het inschakelen van particuliere activiteiten en het acti veren van het particulier initiatief" (Tweede Kamer '65). „Ik heb er behoefte aan even te stellen dat wij van oordeel zijn, dat hier (departement CRM) zo'n macht van taken ligt op dit terrein en dat hier sprake is van een achterstand op dit moment, dat wij er welis waar, gezien de financieel-economi- sche situatie van dit moment vrede mee kunnen hebben, dat hier geen versnelling optreedt t.a.v. uitvoering van bepaalde taken voor wat hun financiële consequenties betreft, maar dat wij tevens van oordeel zijn, dat zodra er enige ruimte ontstaat, met name dit departement grote prioriteit zou moeten hebben (Vaste Commissie '67). „In de toekomst is er behoefte aan een cultuurbeleid dat het klimaat schept waarin de vrije mens zich kan ontplooien met en door de an der, een beleid dat de middelen voor deze cultuur in ruime zin be schikbaar stelt. Daarvoor moet nu de basis worden gelegd". (Tweede Kamer '69). Conclusie Attak: „Waarschijnlijk is onze „zachte" sector opgescheept met met een zacht ei". Het beste zal dan zijn dit ei maar te klutsen In het cultureel centrum De Bey- erd in Breda zijn, zoals bekend, Franciscus, Maria, Jozef "het heilig Hart" van hun voetstuk gehaald en zonder wierook overgeleverd aan een ontnuchterende confrontatie. Eén van de vragen, die bij je op kan komen is: hoe is het mogelijk dat in het verleden stammen kun stenaars en kerkelijke ateliers deze dingen gemaakt hebben? Zijn de "kerkelijk-religieuze kunstenaars" nu ook van hun voetstuk gehaald? Ik heb deze vraag voorgelegd aan JAN VAES, wiens beelden, reliefs, altaren en dergelijke veel kerkge bouwen in onze streek, en daarbui ten, nog steeds sieren. Jan. Vaes: „Ik ben toch wel een bezwaar tegen deze tentoonstelling, in zover daarvoor een herinnering van hteel veel oudere mensen naar de knoppen wordt geholpen. „Beel den zonder wierook" is inderdaad een 'afscheid van het verleden. Maar daarmee ben ik; er niet. Op de teerste plaats, g'eloof ik, dat ik nog steeds van die dingen zal blijven maken. Zolang er eucharistde-vierin- gen blijven bestaan, zullen er alta ren en andere religieuze tekens ko- mten en gemaakt moeten worden. Bovendien zijn die beelden in De Beyerd alleen maar een afscheid van bepaalde vormen. Ze betekenen ook een prikkel om te zotefeen naar nieuwe vormen, geënt op een nieu we mentaliteit. Religie schijnt toch wel een onuitroeibaar gegeven in de mens te zijn; kijk maar teens naar de jongeren (fo.v. de Jezus-move- ment). Als je met mensen bezig bent, ben je met religie bezig. ReligieU2te kunst is een sociaal verschijnsel", zegt Jan Vaes. De beelden aan de middeleeuwse kathe dralen (biibla paiuperum), hadden teen sociale functie, omdat de men- vraagt andere sociale voorzieningen. Ik denk met name aan de vormge ving van het leefmilieu. Op het mannen als Leo Geurtjens en Frans v.d. Burgt hun opleiding kregen. Daar heb ik zeker geen litefde ge kregen voor religieuze kunst. Wel heb ik er als krullenjongen alle foef jes geleerd om de dingen zo ongeïn spireerd ding te laten zijn, als- ze nu in De Beyerd staan. Daar zijn nu bteelden, die ik mee gemaakt heb. Ben er vanmorgen nog eens wezen kijken. Het is goed, dat die rotzooi nu de kerk uit is. Als' beeldhouwer loop je er nu met gruwel omheten. Het zijn ornamenten van de tijd; alleen decoraties zonder wtezenlijke functie. In '45 kwam ik bij, de onlangs gestorven Albert Meertens voor het eerst in aanraking met echte reli gieuze kunst. Zag, dat erovter nage dacht werd. Pure vorm. Na de oor log was er sprake van een zeker reveil op dit terrein, maar ook Metertens raakte op den duur ver strikt in een wat fabrieksmatige produktie. Eerst bij Paul Gregoire heb ik geleerd wal beeldhouwen, wat plastiek eigenlijk is. Religieuze kunst: tja, het was toch wel betelden maken in een bepaalde situatite. Vooral de piëta (tegenstel ling dood-leven) en de Anna te Drieën hebben me als vorm-onder- werpen steeds geboeid. Een naakt heb ik nooit gemaakt. Nee, dat heteft niets met mijn roomse opvoeding te maken, maar ik vind dat niet passen in ons koude klimaat." Foto-albums vertellten van een produktieve tijd: de gevel van de Petrus Canisdus- kerk in Nijmegen, altaar voor de Bredase kathedraal (na afbraak overgebracht naar de kterk van Gil- ze), kapitelen in het Zeeuwse Philippine, verbouwing Ulvenhoutse kerk, - Elisabeth-kapel Breda, altaar in Zunidert etc. etc. „Nee, ik geloof niet, dat het met de religieuze kunst gedaan is", zegt Jan Vaes. „Met de kerkelijke kunst is het afgelopen. H.E. ogenblik bemoei ik me ook met het zoeken naar goede leefruimten en wijkopbouw. Ik doe dat als vakman kunstenaar met de beeldende vorm gever Kreykamp en de architect Groenewoud. Als "Groep 70" zijn we bijvoorbeeld bezig niet de uit breidingsplannen van Terheijden. We zijn buiten de kerkmuren gebro ken en werken vanuit een sociale ^zichtshoek, maar eigenlijk is dat hetzelfde als de religieuze gezichts hoek, -van waaruit je vroeger werk te." In zijn atelier staan nog enkele hardstenen madonna's, waaraan hij al jaren kapt. „De vorm verandert telkens en als je het af hebt is in deze tijd de vorm al weer verou derd." Er hangt een ontwerp voor een nieuwe kruisweg voor een zus- terskapel; 50 meter lang een doorlo pend verhaal vanaf Palmzondag tot Pinksteren. Op zijn bureau ligt een ontwerp voor een groot bankge bouw in Tilburg, waarvoor hij teen plastiek moet maken. „De banken zijn de kerken van deze tijd", zegt sen niet konden lezen. Deze tijd hij. „Vroeger had de kerk het geld voor kunstwerken, nu zijn het de banken, die daarvoor het geld heb ben." Hoe kwam je in de kerkelijke kunst tereoht? Jan Vaes: „Als Bos schenaar kwam ik in deze stad, door bemiddeling vain mijn vader, op het atelier voor kerkelijke kunst van Jonkers. Een soont Guypers- of Broin- atelier in het klein, waar ook

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 15