Zevibel-voorzitter
Omzien
in wrok naar 1971
Bietenteelt niet
verder inkrimpen
EERSTE TWEE BIESBOSCH-
WATERBEKKENS OP DIEPTE
Prins Willem twee januari uit de vaart
Attentie!
Oudejaarsavond
21 uur
Nieuwe woonwagen
voor Anna Nette
Varkenshouderijdag
in Goes
MILIEU AAN DE ORDE
OP ACHTTIENDE
ZEEUWSE SPUITDAG
Dienst
regeling
buslijn
PLECHTIGHEDEN IN GREVELINGEN
MET GEBALDE VUISTEN GADEGESLAGEN
SUIKERUNIE TOT ROEREN:
v>
's Nachts vorst
Adhesie voor
protesterende
eigenaar
sta-caravan
stad
streek
BIESBOSCH
Woensdag 29 december 1971
3
(ADVERTENTIE)
De laatste treinen
vertrekken omstreeks
r-
Nederlandse)
V
SpoorwegenJ
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De door een brand op
het Hulster woonwagenkamp dak
loos geworden weduwe Anna Nette
zal via de sociale dienst van de
gemeente Hulst een nieuwe woon
wagen krijgen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „De visserslamp brandt ultimo 1971 in Zeeland
op een laag pitje. Maar het is toch een godslampje. Luctor et Emergo'.".
Op deze wijze besluit de voorzitter van de vereniging Zeeuwse Visserij
Belangen (ZEVIBEL), de heer A. L. S. Lockefeer, een terugblik over
het afgelopen jaar. Zijn omzien in wrok werd afgedrukt in het kerst
nummer van Vissers wereld.
Met bitterheid signaleert de heer
Lockefeer het feit. dat de dag van
de afsluiting van het Brouwersha-
vense Gat een zwarte dag was, wet
ke ten onrechte door de officiële
instanties en personen tot .feestdag'
was verklaard. -„Terwijl de gedu
peerde mosselkwekers in strijd ge
wikkeld zijn om een enkele vergun
ning voor de palingvisserij in de
afgesloten Grevelingen te bemachti
gen, (op geen stukken na een sou
laas voor wat er aan mosselpercelen
verloren is gegaan) zien wij in de
kranten foto's verschijnen van een
lachende minister van Landbouw en
Visserij, die in hoogst eigen persoon
komt helpen bij het uitzetten van
80.000 forellen in de inmiddels tot
Grevelingenmeer gedegradeerde
zeearm. Het wordt bijna aangevoeld
als een dansen op lijken, als te
bezien hoe dit feit met veel bravou
re geschiedt, hoe erbij gezegd
wordt, dat de bezuiniging niet voor
de sportvisserij geldt en hoe er be
weerd wordt dat de beroepsvisserij
er uiteindelijk wel bij zal varen,
doordat ze aan de sportvisserij dien
sten kan verlenen", aldus de ZEVI-
BEL-voorzitter.
Hij suggereert, dat de plechtighe
den in de Grevelingen door de vis
sers met gebalde vuisten zijn gade
geslagen en dat de landelijke en
gewestelijke autoriteiten de plech
tigheden beter in stilte hadden kun
nen afwerken. Over de sanering van
de mosselkwekersbedrijven (van de
120 van nu zullen er 60 overblijven)
zegt de heer Lockefeer dat het te
bezien staat of deze sanering dooi
de Delta-schadewet zal worden
geëffectueerd. Twijfel is er ook over
de vraag of belangrijke uitbreiding
van de mosselcultuur in de Wadden
zee mogelijk is, en eveneens is er
onzekerheid1' over de bereidheid van
de overheid om daadwerkelijk aan
dat project mee te werken. Voor het
behoud van de huidige mosselcul
tuur gaat het niet alleen om uitbrei-
(Van een onzer verslaggevers)
GOES-BREDA In het maand
blad Suikerunie wordt de boeren
het advies gegeven de bietenteelt in
1972 niet verder in te krimpen. Dit
jaar werden in Nederland suikerbie-
Vooruitzichten
voor donderdag
en vrijdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
dinsdag
om 18.00 uur:
Op de meeste
plaatsen
droog, perioden mét zon en in de
nacht lichte tot matige vorst.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor donderdag: aantal uren zon:
2 tot 6; min.-temp.: 2 tot 7 graden
onder normaal; max.-temp.: 1 tot 6
graden onder normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
90 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 70 procent.
Voor vrijdag: aantal uren zon: 2
tot 6; min.-temp.: 2 tot 7 graden on
der normaal; max.-temp.: 1 tot 6
graden onder normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
90 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 80 procent.
Konstanz 264 -1, Rheinfelden 178
pl. 3, Straatsburg 154 -2, Plittersdorf
298 -4, Maxau 351 -3, Mannheim 164
-11, Plochingen 129 -3, Steinbach
132 pl. 6, Mainz 189 -4, Bingen 99 -
4, Trier 257 pl. 16, Koblenz 141 -3,
Keulen 96 -9, Ruhort 265 -11, Lobith
899 -8, Pannerdense Kop 874 -8,
Nijmegen 702 -5, IJsselkop 851 -6,
Eefde IJssel 379 pl. 3, Deventer 260
pl. 6, Monsin 5456 -1, Belfeld 1106 -
12, Grave beneden de sluis 501 -5.
ten geteeld op 102.000 ha. Ten op
zichte van 1970 was dat een terug
val van 2.000 ha. Alleen al op de
Groninger klei was de bietenteelt
dit jaar 1000 ha. minder dan in 1970,
hetgeen vooral moet worden toege
schreven aan de teleurstellende oog
sten in laatstgenoemd jaar.
In Zeeland is eveneens enige ach
terstand geconstateerd, met name in
westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. In
Noord-Brabant valt het op dat in
deze provincie vier jaar geleden nog
ruim 15.000 ha. suikerbieten werden
geteeld en in 1971 nog maar 13.000
ha. De vrij regelmatige daling van
het suikerbietenareaal in Brabant
voltrekt zich vooral in het westelijk
deel van de provincie.
Enkele jaren geleden nog advi
seerde de Suikerunie tot een „wijze
zelfbeperking" wat de bietenteelt
betreft. Dat lag aan de buitenge
woon lage prijzen voor suiker op de
wereldmarkt als gevolg van over-
produktie. Daarna zijn de prijzen
weer gaan stijgen. Aangenomen
wordt dat de suikermarkt in de
eerstvolgende jaren niet meer over
verzadigd zal zijn, maar juist steeds
meer tekorten zal vertonen. Aange
zien suiker momenteel het enige be
langrijke akkerbouwgewas is met
zowel een vaste prijsgarantie als een
hoge hectare-opbrengst, wordt dit
gewas een van de betrouwbaarste
inkomstenbronnen vóór de boeren
genoemd. In feite, aldus de Suikeru
nie, is de suikerbietenteelt „het
vliegwiel van de akkerbouw".
Morgen, donderdag 30 dec.:
Bergen op Zoom 1.58 en 14.21,1
Hansweert 1.17 en 13.44, Terneuzen
0.40 en 13.07, Vlissingen 0.11 en
12.37, Wemeldinge 1.48 en 14.11.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Op donderdag 13 januari
zal te Goes een varkenshouderijdag
worden georganiseerd door het Var
kensstamboek, Prov. Gezondheids
dienst voor Dieren en het Consu
lentschap voor de Varkens- en
Pluimveehouderij, in nauwe samen
werking met de coöperatieve en
particuliere veevoederfabrieken.
Deze dag, die om 10.00 uur begint
en die onder leiding zal staan van
de heer G. Noorthoek wordt gehou
den in de zalen van „De Prins van
Oranje" te Goes.
ding van het percelenareaal, merkt
de ZEVIBEL-voorzitter op, 'maar
ook om goede verwaterplaatsen.
Een interdepartementale werk
groep gaat het verwaterplaatsenpro-
bleem bestuderen. „Het bedrijfsle
ven zal daarbij inspraak moeten
hebben", zegt de heer Lockefeer,
„nog liever zien wij een geïnte
greerde groep, bestaande uit ambte
naren en bedrijfsgenoten".
De afsluiting van de Oosterschelde
is en blijft voor ZEVIBEL een
kwestie waarover het laatste woord
nog niet gezegd is. „Dat de minister
zich bij iedere voorkomende gele
genheid beroept op een motie van
provinciale staten van Zeeland komt
ons waarlijk niet sterk voor", zo
constateert de heer Lcokefeer. „Het
standpunt van provinciale staten
was een produkt van de minste
weerstand
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA/pOSTBURG. - De Bre
clanaar F. M. Visser heeft veej reac
ties ontvangen op zijn open brief, die
hij gestuurd heeft aan het college van
B. en W. van Oostburg. In deze brief
had de Bredanaar een aantal bezwa
ren, di hij heeeft tegen het recreatie
beleid van dit college, uiteengezet.
,Ook mensen die bij mij op de
camping stonden zijn diverse malen
aangesproken of opgebeld. Een aan
tal telefoontjes die ik binnenkreeg
kwam uit Zeeuwsch-Vlaanderen en
verder zeer veel uit West-Brabant."
Volgens de heer Visser staan veel
Brabanders met hun sta-caravan op
campings in West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren. Zoals bekend is onlangs door
het college van B. en W. van Oost
burg meegedeeld dat slechts voor
lopig een vijftal campings vergun
ning krijgen voor het plaatsen van
sta-caravans. Hierdoor worden veel
mensen gedupeerd," aldus de heer
Visser.
De caravan-eigenaar wacht nu rus
tig het antwoord van het college af
voor hij een actie wil coördineren.
„Ik denk in de richting van het ver
zamelen van adhesiebetuigingen en
deze zenden aan het gemeentebe
stuur."
De heer Visser wijst erop dat van
de sta-caravanhouders in Brabant er
beslist wel een aantal is dat, indien
zij niet meer in Zeeuwsch-Vlaande
ren terechtkunnen, zijn heil in Bra
bant zelf gaat zoeken. „Naar mijn in
formatie komen daar alleen al dit
jaar een tiental campings bij, die
allen een zwembad en speelgelegen-
heid erbij hebben. Ook hebben er al
mensen geïnformeerd naar het pro
ject Landgoed Schaluinen in Baarle-
Nassau, waar caravaneigenaars een
stuk grond kunnen kopen. Ik voel
daar niets voor, want ik wil in
Zeeuwsch-Vlaanderen blijven. We
zullen eerst de reactie van het ge
meentebestuur maar afwachten."
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Op vrijdag 7 januari wordt
in de Prins van Oranje te Goes de
achttiende Zeeuwse Spitdag gehou
den, die deze keer duidelijk in het
teken van de milieubescherming zal
staan.
Een van de sprekers is ir. L. P. Elip-
se, hoofd van het bureau bestrijdings
middelen te Wageningen. Hij zal een
inleiding houden over het onderwerp
„Gewas, voedsel- en milieubescher
ming".
In de ochtendvergadering, de bij
eenkomst begint om tien uur, spreekt
ir. M. Heuver, landbouwconsulent
voor de planteziekten te Wageningen
over „Ervaringen en vooruitzichten
op het gebied van ziekten en onkruid
bestrijding 1971-1972".
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Zondag twee
januari 's avonds om tien over half
elf, zal de veerboot Prins Willem
voor de laatste maal aan de aan-
legstijger te Terneuzen afmeren.
Hiermee zal de veerdienst Terneu-
zen-Hoedekenskerke tot het verle
den behoren.
Voor de laatste vaart zal-precies
volgens de dienstregeling - om tien
voor tien uit Hoedekenskerke wor
den vertrokken. Samen met het
reserveschip Oosterschelde zal de
Prins Willem te Terneuzen worden
opgelegd in afwachting van een
koper. De /erkoop zal over enige
tijd bij inschrijving geschieden.
Zoals bekend hebben Provinciale
Staten van Zeeland op negentien
november jongstleden tot ophef
fing van dè veerdienst besloten.
Het personeel van de voormalige
veerdienst zal op de overblijvende
Westerschelde-veren worden te
werk gesteld. Degenen die daaraan
de voorkeur geven ontvangen
wachtgeld.
Op maandag drie januari begint
de busdienst die in de plaats van
de veerboot komt, voor de eerste
keer tussen Terneuzen en Goes en
omgekeerd te rijden. Zoals bekend
heeft de minister van verkeer en
waterstaat toestemming verleend
om vijfhonderd duizend gulden
van het bedrag van 1,7 miljoen,
aanvankelijk bestemd voor aan
passingswerkzaamheden voor een
voetveer Terneuzen-Ellewoutsdijk
te besteden voor de aanschaf van
vier nieuwe autobussen.
De buslijn wordt geëxploiteerd
door de ZVTM en de AMZ.
De dienst Goes-Terneuzen per
bus is als volgt geregeld: Maandag
tot en met vrijdag zal vanaf de
Westhal te Goes, te beginnen om
5.35 uur, en vervolgens elke twee
uur tot en met 21.35 uur een bus
vertrekken. Bovendien rijdt er nog
een bus vanaf Goes om 21.55 uur,
die niet verder gaat dan de veerha
ven Pcrkpolder, behalve op zater
dagen zon en feestdagen. De bus
van 5.35 u. uit Goes rijdt op zater
dagen. zon- en feestdagen niet. De
bus die door de week om 21.35 uur
j ictenvere
bussen zullen de kleine maar dappere Prins Willem (foto) vervangen.
vertrekt gaat in 't weekeind en op
feestdagen niet verder dan tot
Kruiningen-veerhaven. De bussen
die uit Goes vertrekken, gaan
rechtstreeks naar het veerpiein te
Kruidingen, waar de bus met de
boot meegaat naar Zeeuwsch.
Vlaanderen.
De bus die om 5.35 uur op de
Westwal vertrekt rijdt via het sta
tion NS te Goes naar het veer
piein, vervolgens vaart hij over
naar Perkpolder-haven, stopt ver
volgens in Kloosterzande-dorp,
Groenendijk, Hengsdijk, Rapen
burg-dorp. Boschkapelle, Zaam-
slag-Markt, Terneuzen-Driewegen,
Terneuzen-Guido Gezellestraat,
Terneuzen-Lewelaan, waarna de
bus om 7.03 Uur op het busstation
zal arriveren.
Door de week arriveert de laat
ste bus (vertrek 21.35 uur te
Goes) om 23.03 in Terneuzen. In
het weekends en op feestdagen
komt de laatste bus in Terneuzen
aan om 23.23 uur (vertrokken om
21.55 uur In Goes).
Naast de directe verbinding van
uit Goes naar de veerhaven Krui-
ningen is er de verbinding station
NS, KruiningenYerseke, Kruinin-
genVeerhaven. Deze bussen rij
den elke dag, vanaf 7.48 uur, ver.
trekt station-NS, elke twee uur
met aansluiting op de doorgaande
bus Goes-Terneuzen. Men moet
dan op de veerhaven overstappen,
waarvoor speciale kaartjes zullen
worden verkocht. Na de bus van
21.48 uur vanaf Kruiningen-Yerse-
ke gaat de laatste om 22.10 uur.
De dienstregeling Terneuzen-
Goes is als volgt: Maandag tot en
met vrijdag vertrekt de eerste bus
vanaf het busstation Terneuzen,
om 5.28 uur. Na te zijn gestopt bij
het postkantoor (5.31) Lewelaan,
Guido Gezellestraat, Driewegen.
Terneuzen en Zaamslag-Markt,
Boschkapelle, Rapenburg-Dorp,
Hengstdijk, Groenendijk en KIoos-
terzande-Dorp, arriveert deze bus
om 6.50 uur op het veerpiein Krui
ningen. Passagiers voor station-
Kruiningen-Yerseke, dienen reeds
op de boot uit te stappen.
De bus naar het station vertrekt
om 6.55 uur (aankomst 7.05). De
"doorgaande" bus arriveert om
7.10 uur aan het NS - station
te Goes, en om 7.11 uur op het
eindpunt Westwal.
De eerste bus uit Terneuzen ver
trekt om 5.28 uur, en daarna elke
twee uur tot en met 21.28 uur. In
de weekends en op feestdagen ver
trekt de eerste bus om 9.28 uur en
die van 21.28 rijdt niet. Wel gaat
er dan een bus om 21.58 uur de
laatste) die om 23.21 op de West
wal in Goes arriveert. Zoals uit
het overzicht blijkt vertrekken de
bussen uit Goes en Terneuzen elke
2 uur, ongeveer op hetzelfde tijdstip,
zodat ze als liet ware "tegen el
kaar in rijden", waardoor de conti
nuïteit van de verbinding zal zijn
gewaarborgd.
In verband met de opheffing van
de veerdienst zal de autobusdienst
van de AMZ Goes-Hoedekensker-
ke (veer) worden gestaakt. De AM
Z-autobusdiensten Goes-Ellewouts-
dijk-Driewegen-Goes, Goes-Wol-
phaartsdijk, Kruiningen, Veer-
haven-Goes en stadsdienst Goes
zullen worden gewijzigd. Dienstre
gelingen van de nieuwe busdienst
Terneuzen-Goes zijn verkrijbaar
bij reisbureau Reburo Herengracht
5 in Terneuzen, hoofdkantoor
ZVTM te Axel, hoofdkantoor AMZ
te Goes en bij de chauffeurs van
de autobussen van de nieuwe
dienst.
(Van een onzer redacteuren)
BIESBOSCH Het wachten op
de amateur-kikvorsman Leendert
Cornelis Doornaar duurde op 9
maart 1971 voor de werkploeg van
het aannemingsbedrijf Visser en
Smit uit Papendrecht onrustbarend
lang. Te lang.'
Leendert Doornaar, loodgieter
van beroep, zou zwemmend een
schoonmaak-kabel door de buislei
ding trekken, die de Biesbosch
waterbekkens „Petrusplaat" en
„Honderd en Dertig" (nodig voor
de watervoorziening van Zuidwest
Nederland) met elkaar verbindt.
Tijdens zijn tocht werd Doornaar
misselijk en stierf, eenzaam opge
sloten in de transportbuis, de ver
drinkingsdood. Men vond hem te
rug met de zuurstofslang uit de
mond. In de slang zat braaksel
Leendert Doornaar kwam uit Rot
terdam. Hij was gehuwd en had
twee zoons en een dochtertje.
Het tragische ongeluk van de
kikvorsman behoort tot de tegen
slagen, waarvoor grote aannemings
bedrijven nimmer gespaard blij
ven.
Een strop van financiële aard
kreeg het baggerbedrijf „Breejen-
bout" uit Overveen de afgelopen
twee jaar te incasseren bij het
baggerwerk voor de bekkens „Pe
trusplaat" (105 ha) en „Honderd
en Dertig" (129 ha).
De produktiecapacitiet bij de
zandwinning bleek namelijk aan
zienlijk lager dan was geschat.
Kennelijk heeft het baggerbedrijf
zich destijds misrekend in de sa
menstelling van de grond. Het ge
volg was, dat er meer kostbaar
materieel en meer man-uren voor
het werk nodig waren dan was
geraamd.
De tegenslagen bij de zandwin
ning zouden voor „Breejenbout" -
één van Nederlands grootste bag
gerbedrijven - niet zo hard zijn
aangekomen ais het bedrijf op 21
oktober 1969 niet genoodzaakt was
geweest met een zeer scherpe prijs
in te schrijven op de aanbesteding
van de aanleg van de waterbek
kens „Petrusplaat" en „Honderd
en Dertig".
Deze werken bestonden uit twee
taken. Vooreerst het opspuiten van
dijken en werkterreinen van voor
noemde twee waterbekkens. Ver
der het zuigen van 23 miljoen
kubieke meter zand uit deze bek
kens. Dit zand moest tevens met
bakken overgevaren worden naar
DRINKWATERLEIDING ROTTERDAM
SPAARBEKKENS
•j ONTWERP
schooi 155.000
en opgespoten worden op het zes
tien km stroomafwaarts gelegen
industrieterrein Moerdijk.
„Breejenbout N. V." was de
laagste inschrijfster. De N. V.
werd het totale werk gegund voor
f 41.673.000. Dit bedrag was een
slordige f 8 miljoen lager dan van
de naaste concurrent!
Blijkbaar moést „Breejenbout"
werk hebben, omdat kort daarvoor
de Belgische aannemer Jan de Nul
uit Hofstad-Aalst met zijn „onmo
gelijk" lage inschrijving voor het
baggeren van 10 miljoen m3 zand
uit het Hollandsch Diep (nodig
voor het opspuiten van 175 ha
Moerdijks industrieterrein) paniek
had gezaaid onder de clan van
Nederlandse baggermaatschappij-
en. Jan de Nul had het werk voor
een dumpprijs aangenomen om
hierdoor zijn baggermaterieel, dat
hij uit Kongo had moeten terugha
len, nog enigszins rendabel te ma
ken.
Ondanks de tegenslagen is
„Breejenbout" niet komen klagen
bij zijn opdrachtgeefster de Water
winningmij Brabantse Biesbosch,
waarin Rotterdam en de provincie
Noord-Brabant participeren.
„Breejenbout heeft uitstekend
werk geleverd", zegt ir. Tjipke
Hofker, chef van de afdeling nieu
we werken van de Drinkwaterlei
ding Rotterdam.
Baggeraars zijn nu eenmaal van
een taaie soort. Hebben zij een
meevaller, dan staan ze niet te
juichen. Hebben ze pech, dan hou
den zij hun koppen ook dicht.
Na twee jaar werken zijn de
bekkens „Petrusplaat" en „Hon
derd en Dertig" nu op diepte.
Rond de jaarwisseling gaan de
grote winzuigers weg. Blijven nog
de talud-cutters, die de bekkens
buitendijks moeten egaliseren. Van
de 23 miljoen m3 te winnen zand
is al 18 miljoen m3 overgevaren
naar het industrieterrein Moer
dijk.
De dijken van de twee water
bekkens werden in november j.I.
opgeleverd. Zij het, dat de coupu
res (de openingen voor het doorla
ten van de slepers met de zand
bakken) nog moeten worden geslo
ten.
De „Petrusplaat" zal in oktober
1972 gereed zijn en het bekken
„Honderd en Dertig" op 31 decem
ber 1972. Nog vóór de zomer van
1973 schakelt het Rotterdams Drink
waterbedrijf voor honderd pro
cent over van Rijnwater op Maas
water uit de Biesboschbekkens.
Op voorwaarde, dat er ooit een
einde komt aan de toenemende
vervuiling van de Maas zullen de
Rijnmonders vanaf dat moment
beter water te drinken krijgen dan
de vloeistof, die nu wordt gewon
nen uit de smurrie van het Rijn
riool.
CEES DE BEKKER