MAKRO-BIOTIES KERSTDINEE Dr. Terruwe en het alternatief dat liefde heet SOUTHERN COMFORT wij nu ESQ Kabinet blijft bij afkopen van subsidie aan kerken Refter geur NVSH sticht 3 rrm w KERSTMAM jongeren pagina 1 sterdag '8 december 1971 a door dr. corn, verhoeven televisie van NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 BELGIË VLAAMS Zaterdag 18 december 1971 l■■■■Mi ^aic' Kerstmis is het feest van de vrede. Dat het een feest is klopt, maar van die vrede merken we eigenlijk ver domd weinig, leder jaar in de kerst tijd hoor je deze kreten weer. leder een is het er wel over eens dat Kerstmis lang geen vredesfeest is en niemand weet hoe het dat dan wel zou moeten worden. Zo ont staat het bekende gevoel van mach teloosheid: wat moet je doen als min of meer hippe vogel in het knusse Zuidwest-Nederland? Je schuift met de hele kalkoenen eten de en kerstliedjes brommende fami lie onder de met ballen behangen boom of je kruipt twee dagen lang in bed tot alle kaarsen gedoofd zijn en de herdertjes stijf bevroren zijn van het bij nacht in het veld liggen. Er zijn ook mensen die de kerst dagen in een grote groep doorbren gen, pratend over zin en onzin van het vredesfeest. De kerken zijn op de kerstdagen altijd goed bezet. Mensen die er anders nooit komen, vinden dat hun Kerstmis niet af is als ze het kerstevangelie niet ge hoord hebben en niet ontroerd heb ben geluisterd naar het door een jongenskoor gezangen „Stille nacht, heilige nacht". Maar dit alles brengt de begrippen „Kerstmis" en „vrede" niet daad werkelijk bij elkaar. Dat doet de kerstkaartenactie van Amnesty In ternational ook niet. Dat is inmiddels ook een onderdeel van het kerst feest geworden, er bijna net zo on verbrekelijk mee verbonden als de ballen en de boom. Het is ook een manier van Kerstmis vieren, een ma nier echter die meer betekenis heeft dan het bij elektrisch kaarslicht luis teren naar een plaat van de Wiener Sangerknaben. Je zou zeggen dat het weinig nut heeft een kaart aan een politieke gevangene te sturen, maar de praktijk heeft bewezen dat zoiets soms wel degelijk effect kan hebben. Denk maar aan Mikis Theodorakis, die naar men zegt mede dankzij de kaartenactie van Amnesty International door het Griekse kolonelsbewind is vrijgelaten. Dat vrijlaten van politieke gevangenen gebeurt echter jammer genoeg niet al te vaak, maar zo'n kaartenactie heeft toch al succes als men zich in een of ander land gaat afvragen waarom er zoveel kaarten voor een gevangene komen. En als er veel druppels op een gloeiende plaat komen.... Dus: knip de bijstaande kaart uit, plak hem op een stukje stevig papier en stuur hem op. Je kunt ook aan kaarten (vijftig cent per stuk) komen door storting op gironummer 454000 t.n.v. Amnesty International in Amsterdam. Je krijgt dan ook een lijst met namen en adressen van politieke gevangenen. Uit die lijst nemen we er enkele over: Bruno Kolysko, een 28-jarige arbeider, zit in de DDR een straf van drie jaar uit wegens het uiten van anti-communistische opvattingen. Adres: Strafvollzugsanstalt Kottbus, DDR. mevrouw Busono Wiwoho wordt al zes jaar zonder enige vorm van proces gevangen gehouden. Ze zit in Plantugan Prison Camp (Tapol) near Semarang, Java, Indonesia. Akram Sion Baher is een jood, die in Irak wordt vastgehouden. Waarom is nooit bekend geworden. Zijn adres: Kasr Nihaya, Bagdad. Morlai Bai Kamara zit in Sierra Leone gevangen omdat hij aanhanger was van een verboden partij. Zijn beroep tegen veroordeling wegens hoogverraad werd afgewezen. Adres: Pademba Road Prison, Freetown, Sierra Leone. Cosmas Desmond, een 35-jarige priester staat onder huisarrest, omdat hij een boek schreef over reservaten voor in de steden ongewenste Afrikanen. Zijn adres: 17, Fourth Avenue Parkhurst, Johannesburg, Zuid-Afrika. Chang Hua-ming is een Taiwanese journalist, die wegens het schrijven van propaganda tegen de regering van Tsjang Kai Sjek voor acht jaar in de cel zit. Adres: Mr. Chang Hua-ming, P.O. Box 7908-2, Chin-Hsi, Tai-Tung. Kalliopi Katsigra zit een straf van acht jaar uit in een Griekse gevangenis. Na martelingen (waardoor ze ernstig ziek is) is ze veroordeeld wegens ondermijnende activiteiten. Haar adres: Korydallos- gevangenis, Athene, Griekenland. Jose Alves Tavares B" ro is lid van de verboden Portugese communistische partij. Hij heeft al twee keer in de gevangenis gezeten en heeft nu een straf van vijftien jaar gekregen. Adres: Cadeia do Forte de Peniche, Penichee, Portugal. Nikolai Iwanovitsj Baranow werd zoals zoveel politieke delinquenten in Rusland wegens anti-Sowjet agitatie en propaganda in een psychiatrische inrichting opgesloten. Zijn adres: SSR, RSFSR, 9 Leningrad, Arsenalnaya 9 - P-ya U.S. 20-st 5 - Tyuremnaya Boinitsa. DE nieuwste single van Bob Dylan, „George Jackson", is weer helemaal op de protesttoer. Op indringende wijze betreurt Dylan de dood van Soledad Brother Jackson. Dit onderwerp is voor veel Amerikaanse radiostations reden om de plaat dan ook niet te draaien. Andere stations bleken zich te storen aan het woord „shit" (een ander woord voor hasjiesj). Daarom hoor je op de plaats daarvan net zo'n piepje als op „A boy named Sue" van Johnny Cash. VAN Dylan is trouwens weer een dubbel-elpee met Greatest Hits verschenen. Er staan echter niet alleen grote hits op. Sommige nummers zijn nooit uitgebracht, behalve op witte elpees. DE groep Unit Gloria treedt de laatste tijd vrij regelmatig in Zeeuwsch-Vlaanderen op. De Utrechters blijken daar graag gehoorde gasten te zijn. Zondag zijn ze weer in het Zeeuwsch-Vlaamse land en wel in dancing De Groene Molen in Kloosterzande. DE beste disc-jockey van Nederland is Frans Ritmeester uit Eindhoven, als je tenminste op de uitslag van de finale van het nationale disc- - jockey concours mag afgaan. VANAVOND in Amsterdam een optreden van Grand Funk Railroad. (Wijze „De herdertjes lagen bij nachte") De soldaatjes lagen bij nachte zij lagen bij nacht in het veld zij hielden vol trouwe de wachte zij hadden munitie besteld refr.: Toen hoorden zij Starfighters zingen hun lied'ren verdovend en klaar de soldaatjes ten aanval gingen 't was een vijandig gebaar. De een zag de ander nu vallen zij vielen bij bosjes gelijk het vuurwerk zij hoog zagen stralen verlichtte heel even een lijk Zij waren op zoek naar de vrede zij zochten maar vonden die niet hun leiders die waren tevreden bevolen maar durfden zelf niet De soldaatjes zij gingen vermoeden dat wat zij nu deden niet kon hun makkers maar lagen te bloeden zij vroegen zich af wie begon Teneinde hun leven te sparen zij schoten er vrolijk op los negeerden defensie-gebaren schiet zelf anders ben je de klos De baasjes maar confereren de wijn en de gin smaakten best men wilde zich daar niet bezeren in werken hadden zij flink de pest Profeten die werden geboren hun invloed was erg gering zij ruilden het spel gaan verstoren dat was iets wat helaas niet ging Sindsdien is men steeds blijnen spe len en stoor niet hun ernstige spel misschien zal het ooit eens vervelen wie weet stort het ooit nog eens wel Opgedragen aan alle soldaten van de lichting '72. FERI DE LA RUELLE. Je ziet de blikken kastanjepuree al weer bij honderden in de supermarkten liggen. Je ziet de poeliers de ellenlange bestellingen opnemen en je kijkt de folders in met de aanbiedingen van de restaurants voor een onvergetelijk kerstdiner. Je bent jong, kritisch en je hield toch al niet van kalkoen. Het is 1971. Hoog tijd voor het alternatieve, makro- biotiese kerstdinee dus. Je begint met een sojasoepje, verkrijgbaar in pakjes van ongeveer 75 cent bij vrijwel alle reform-winkels. Volgt: een hapje vooraf-benodigd: een krop onbespoten sla (een beetje moeilijk te vinden en waarschijnlijk twee maal zo duur ais de ouderwetse Hollandse krop, maar wel gezond) en voor de saus: eierdooier, zonnebloemolie, azijn en kruiden: basilicum, kervel, marjolein, pimpernel en een snufje zeezout (uit Portugal) Het hoofdgerecht bestaat uit zilvervliesrijst (fl,80 per kg); die fanatici in Spa-water koken, en per persoon een portie Azukibonen. Het geheel wordt overgoten met een sojasaus van f 2,85. Om het gerecht enige fleur te geven (het is tenslotte Kerstmis) dienen wat rauwe onbespoten tomaten en spaanse pepertjes. Als overheerlijk toetje neem je yoghurt (wel vetarm natuurlijk) met Muesli en dat is een mengsel van appels, volkorenmeel, amandelen, honing en gedroogde vruchten, verkrijgbaar in pakken van f 3,85 gulden. Voldaan en lui achterover gezakt drink je dan nog een kopje driejarenthee of een beker graankoffie. Als alternatieve wijn bij het diner drink je Karkadé: een lichte robijnkleurige vruchtenthee met een punchachtig aroma. Je kijkt in de vlammetjes van de vetarme kaarsen, je blaast kringetjes rook van je haivaret en je rekent uit wat die hele alternatieve grap je heeft gekost. En dan krijg je opeens een diepzinnig gedachte die je in de eerstvolgende discussie uit gaat spreken: „Ben ik nu links, omdat ik bewust het kapitalistische, vergiftigde voer heb afgewezen of rechte, omdat ik zo a-sociaal ben om zo ontzettend veel geld uit te geven voor mijn makro- bioties kerstdinee..,. „Vrolijk kerstfeest". 0 Carl Barnwei. Hoewel een andere groep was I aangekondigd, trad vóór het b optreden van de Byrds, afgelopen zomer in Breda voor velen als een aangename verrassing de Engelse elektrische country-blues groep Southern Comfort op. Ian Matthews, BURRITO'S HET HERFSTTIJ DER POPMUZIEK heelt voor Zuidwest-Nederland een onverwachte bloei gebracht. In één maand tijd maar liefst drie topgroepen (waarschijnlijk zelfs vier, want voor 30 jan. worden nog onderhandelingen gevoerd met Fleetwood Mac en Soft Machine) in het Bredase Turfschip. De eerste grote knal wordt gegeven door The Flying Burrito Brothers, die op 1 januari de landelijke première van hun Nederlandse tournee komen geven. Succes lijkt verzekerd, want het is zo goed als zeker dat de groep samen met Sneeky Pete, de legendarische steel-gitaarspeler, komt. De bezetting is verderRick Roberts, Mike Clarke, Byrom Berlin, Don Beck, Kenny Wertz, Alan Manning. Met Gram Parsons, Burrito van het eerste uur, is men nog niet rond. Hoe dan ook, aan gezelligheid hoeft het in het Turfschip niet te ontbreken, want ondanks de vele wisselingen in de groep, gezellig is de muziek altijd gebleven. De Burrito Bros, is een van de loten aan de Byrds-stamboom (andere loten Dillards, David Crossby, Buffalo Springfield). In 1968 verlieten Chris Hillman en Gram Parsons de Byrds. Samen met Sneeky Pete en Chris Ethridge maakten zij het nog steeds ongeëvenaarde album „The Gilded Palace of Sin". Nadien is het in vele sessies up en down gegaan. Hun sound is opgebouwd uit electric gospel, country, witte blues en alle mogelijke combinaties van deze muzikale elementen. Aan de hand van hun elpees is het duidelijk geworden dat het toontje steeds „relaxter" is geworden. Er druipt tegenwoordig een soort droevige vrolijkheid vanaf. Belangrijk is dat de Bros steeds een eigen geluid hebben gehad en geen blues op de manier van de neger of country op de manier van de cowboy hebben proberen te spelen. Gram Parsons drukte het eens zo uit: „Wij spelen blanke soul, en soul is universeel. En de universaliteit van de elementaire muziek heeft de tands des tijds doojstaan". Omdat de bezetting nog niet volledig bekend is is de foto hiernaast niet helemaal bij de tijd, maar dat maken we na 1 januari wel goed. (De toegangsprijs bedraagt 12,50). bijdragen: ben jansen els smit henk postma „Ofschoon de wereld waarin wij leven, ons steeds meer suggereert dat werkelijkheidszin een levensop vatting insluit, die gebaseerd is op veroveren, nemen, macht hebben, toch blijven irriterende maar loolk. fascinerende profeten ons zeggen, dat er een andere, alternatieve mo gelijkheid is, n.l. die van het lief hebhen. Zij roepen allen op tot ver andering van gedachten. Maar we weten niet of we werkelijk dat risi co kunnen nemen." Deze woorden van Harry Nouwen zouden welbe- doeld kunnen siaan op de opmerke lijke figuur van de Nijmeegse zenuw arte Dr. Anna Terruwe, die sinds enige jaren het hele land afreist met haar boodschap van de bevesti ging. Eivolle zalen, weken tevoren uit verkocht, wachten haar. En ook al herhaalt zij overal dezelfde voor dracht, het publiek blijft komen. Ademloos laat het de vertrouwd ge worden woorden uitklinken beves tiging, gevoelsontplooiing, open be staanswijze, vreugdevolle genieting, weerhoudende liefde. Meer dan een uur wordt op één thema voortgebor duurd. Vooral voor het vrouwelijk deel van de toehoorders is het ei genlijk nog niet genoeg. Wat boeit in deze vrouw? Onge twijfeld haar zendingsbesef. Zij heeft een boodschap, die zij moet uitdragen. Een heilig vuur drijft haar voort. De profetische allure schut zij niet. „Het moge ditmaal als een gongslag klinken en als een klaroenstoot tot een nieuw ontwa ken", schreef zij in haar laatste boekje. En zo mogelijk nog dubbel zinniger Luidde het deze week in de tot de laatste plaats bezette Donge- centrale te Geertruidenberg: „Ik moet wel spreken, ik kan niets an ders." De reactie is onverbloemd reli gieus getint. Latijnse motetten en een negro-spiritual leidden in Geer truidenberg haar spreekbeurt in, en de welfeoimstwoorde.n waren„Uw komst is de vervulling van een lan ge verwachting. Wij geloven en ver trouwen dat u een verlossend woord zult spreken, een woord van bevrij ding dat ons opricht in de alledaagse moeilijkheden." Die gewijde sfeer rond haar op treden is eigenlijk merkwaardig. Ongetwijfeld is dr. Terruwe een re ligieus bewogen mens, in hoge mate zelfs. Maar in afwijking van andere denkers is voor haar de godsdienst niet de onmiddellijke oplossing voor het door zinloosheid bedreigde men senbestaan. Zij neemt een geheel eigen positie in, zij behoort niet tot de structuurveranderaars en niet tot de meditatieven. Zij heeft iets ont dekt dat nog vóór het bezig-zijn met de wereld en nog vóór het uitstijgen naar God dient te komen: de ont dekking van de naaste in de meest letterlijke zin van het woord. Een mens moet eerst zichzelf ontvangen van een ander, voor hij in de wereld thuis raakt en de weg naar God vindt. Dit zichzelf ontvangen is beves tigd worden, het is zich gaan erva ren als een wezen dat er zijn mag, door de gewaarwording van een ge voelsmatig geladen, onmiskenbare liefde. Die (toorforeekt de gesloten heid van het zich aan zichzelf vast klampende ik en ontsluit tegelijk de werkelijkheid. Een onbevestigd mens, die geen liefde ontvangt, draait rond in de kerker van zijn eigen zelf; alle genoegens en presta ties laten hem onbevredigd omdat in zijn hart de leegte en onzekerheid knagen. Het is geen nieuwe vaststelling dat de kwaal waaraan de moderne mens lijdt, de in zichzelf opgesloten heid is, de vereenzaming. Gewoon lijk worden het uit elkaar vallen van de oude leefgemeenschappen, de industrialisering, schaalvergroting en verzakelijking van de maatschappij als oorzaken genoemd. Velen voelen zich daarom ontheemd, nietig en verloren lopend. Zij raken ontwor teld en weten zich niet aan te pas sen. Voor dr. Terruwe zijn dit eerder symptonen van de kwaal dan de eigenlijk wortel, en daarin ligt de oorspronkelijkheid van haar bevin dingen. De wortel van de vereenza ming is het in vergetelheid raken van en de blindheid voor de schep pende kracht van de directe liefde van mens tot mens. Wanneer in het openbare leven het nutsbeginsel voorop staat, wordt de mense voorge spiegeld dat hij zichzelf te verwer kelijken heeft in de lijn van zijn kunnen. Hij kan ook heel veel en het is noodzakelijk dat hij veel kan. Maar de vraag „wie ben ik?" blijft onbeantwoord. Ook als alle vitale behoeften be vredigd zijn, blijft die vraag komen, totdat een ander mens hem in een liefdevolle bejegening tegemoet treedt en hem doet voelen dat hij hem aanvaardt zoals hij is. Dan opeens is hij zeker van zichzelf en licht de zin van het leven voor hem op: die ander die liefde toont, is liefde waard, en iedere mens is liefde waard. Deze ervaring is voor de psychi sche menswording fundamenteel. Dr. Terruwe heeft er de naam 'bevesti ging' aan gegeven, en zij zet er al haar energie en overtuigingskracht voor in, het wezenlijke belang van deze onderschatte en verwaarloosde vorm van bejegening te onderstre pen. De mensen hebben eikaars ge luk in handen. Laten zij de kunst van de liefde, die weet te ontvangen en te geven, hervinden en de illusie opgeven van zelfbevestiging. Heeft deze visie ook iets irritants? misschien niet voor wie er alleen maar zijn hunkering door aange wakkerd voelt, bevestigd te worden. Maar die begrijpt nog niet wat hem te wachten staat. Het inzicht van dr. Terruwe houdt in dat wie bevestigd wordlt, naar de amder toe bevestigd wordt. Hij doet zelf het open be staan dat hij ontvangt, teniet, waar hij zich voor wie dan ook afsluit. De vlam die door een overspringende vonk is ontbrand, dooft uit in de benauwde sfeer van het wantrou wen. Goed begrepen, betekent de bevestiging een enorme uitdaging. Ze houdt de opgave, maar ook de kracht in voor een open bestaans wijze te kiezen. Dan is er een voe dingsbodem voor een openheid naar God, die op zijn beurt de mens bevestigt. Dr. Terruwe preekt geen beschutting tegen de hardheid van het leven. Zij wijst aan hoe het harde leven een gelukkig leven kan zijn. R.V.D.HEUVEL de man die zijn naam een tijdlang aan de groep verbond was er toen al niet imeer bij. Zijn vertrek bleek, ondanks alle geruchten, die het tegendeel beweerden, allerminst een gemis. Hoewel de groep in het begin nogal onwennig op het toneel stond - iedereen was tenslotte voor The Byrds gekomen - slaagde ze er allengs in een plezierig beluisterbaar en lichtvoetig soort muziek te maken, die er tenslotte inging als koek. Op donderdagavond 30 december laat Provadya?-Breda in samenwerking met Mojo de groep nog eens in Het Turfschip optreden. Dan echter als hoofdgroep. In het voorprogramma speelt dan net als bij het Family-concert weer de Bredase popgroep Slack Gang, inmiddels omgedoopt tot Pop Sirkus. Southern Comfort heeft zich sinds het vertrek van Ian Matthews, die door zijn Fairport Convention- verleden zijn stempel op de groep meende te moeten drukken, van een soort backing-groep ontwikkelt tot een vrij sterke muzikale eenheid. Hoewel de leden van de groep een aardig woordje zijn gaan meespreken, wordt slaggitarist- zanger-oomponist Carl Barnwei zo'n beetje als de nieuwe leidende figuur gezien. De opvallendste figuur is in ieder geval wel steelgitarist Gordon Huntley, de enige Amerikaan in het gezelschap. Voor zijn poptijd, maakte Huntley deel uit van verschillende Hawaiiaam'se muizieklbandjes. Basgitarist Andy Leigh is als een oude bekende van Matthews, met wie hij drie jaar geleden in de groep Pyramid speelde, bij Southern Comfort gekomen. Hij speelde onder meer in Danny Laine's Electric String Band en met Gary Farr en Spooky Tooth. De sologitaar wordt door Mark Griffiths gehanteerd. Drummer Ray Duffy, afkomstig uit de Gaylords, later Marmelade, completeert het gezelschap, dat in ieder geval geacht moet worden voor een prettig avondje te kunnen zorgen. eindredactie hans maas (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het debat over de wijziging van de financiële verhou ding tussen kerk en staat is deze week op verzoek van de CHU- woordvoerder Mellema opgeschort tot de volgende week. De regering wil overeenkomstig het voorstel van liet kabinet-De Jong de financiële verplichting voor de overheid om krachtens artikel 185 van de grond wet gelden aan kerken beschikbaar te stellen, afkopen met circa 60 miljoen gulden. De regering heeft nu duidelijk gesteld dat afkopen onvermijdelijk is, omdat het alternatief, subsidie, onaanvaardbaar wordt geacht. Staatssecretaris Van der Stee (finan ciën) zei dat subsidie van kerken door de overheid tevens zou inhou den dat die overheid de activiteiten van de kerken zou gaan beoordelen, om te zien of ze voor die subsidie in aanmerking kunnen komen. Dat acht de regering onaanvaardbaar. De heer Van der Stee zegde aan de Kamer wel toe, dat de regering zal bestuderen of subsidie aan de kerken alsnog mogelijk is. Dit was hem vorige week gevraagd door de KVP. Minister Geertsema (Binn. Zaken) vertelde dat het nog wel geruime tijd kan duren voor een wetsont werp wordt ingediend, waarin de afkoopregeling wordt voorgesteld. De Kamer kan dan volgens hem alltijd nog beslissen of men de voor keur geeft aan de afkoopregeling of de subsidieregeling. Het is niet aan een ieder vergund een neus te hebben, zegt Martkki een Romeins dichter die wel me» gezegd heeft. Zijn uitspraak zal uel waar zijn, maar onder de mensen aan wie het wel vergund is len neus te-hebben, zijn er die onder die gave wel eens gebukt gom, Alain (1868-1951) was een raii here. Ire een van de stukjes die hij jarenlang elke dag voor een krent schreef, heeft hij het over de geur van een refter. Voor degenen die zo ongelukkig zijn niet te weten wat dat is: een refter of refectorium is de eetzaal in een klooster of een kostschool mees- tal tevens gebruikt voor andere doel. einden. Algin zegt dat er een be paalde reftergeur is die overal hel. zelfde is. Die geur is niet te be schrijven, zegt hij, en hij probeert het vervolgens met schotelwater en schimmelig brood. Wie de geur kent, heeft geen behoefte meer aan een verdere beschrijving en wie hem niet kent, heeft aan die beschrijving niets. Hij is gelukkig. Want het betekent dat hij nooit de gevangene is geweest van school ere systeem. Hij zal,' zegt Alain, een heel goed huisvader en braaf burger kunnen worden, omdat hij, geen wraak hoeft te nemen. Misschien kan hij zelfs de klassiekere waarderen omdat ze mm hem niet bedorven zijn door de geur van de refter. Zij die de reftergewr kennen, tul len nooit houden van wat orde eti regel is. Zij hebben teveel gevreesd, vindt Alain, om nog ooit te kunnen respecteren. „U zult ze altijd boos zien doen tegen wetten en regit- ment en, tegen de beleefdheid, it moraal, de klassieken, de pedagogie en de academische onderscheidin gen. Want dat alles ruikt naar ie refter. En die ziekte nare de reuk zal elk jaar een crisis doormaken, als de hemel grijs wordt in plaats van blauw en als de boekhandelaren klassieke werken en boekentassen in hun etalages leggen." Dit stukje is uit 1907. Alain was toen 39 en had allang niets meer met refters te maken. Zijn. herhrne- ringen moesten teruggaan naar zijn eigen kostschooltijd van omstreeks 1880. Toch heeft zijn beschrijving, meen ik, een grote mate van her kenbaarheid behouden. Voorzover ik mij herinner klopt zij ook voor ie geur van een aantal refters m zestig jaar later. Schotelwater en oud brood, maar verder ook: lm- Was met natte theeblaadjes, etii lakense togen met restjes vm wie rook en zweet, boterhammes met tevredenheid en stamppot met roe ping. Ik kan niet alle ingrediënten opnoemen. Het was de geur mis die in venduhuizen soms even uit een oude stoel opstijgt, maat te ijler en veel properder. Geierm- streerde ascese en onderdrukte com petitie schijnen een stof af te «lui de» die hun gelijktijdig aanwezig heid verraadt aan een zintuig waar op niet gerekend werd. Zo'n beschrijving zegt niets a hoort zeker geen zware consequen ties te hebbenEeuwige haat tegen systeem en orde, tegen het klassieks voorbeeld en streberige medeleerlin gen verdienen een betere motivering dan deze vage herinnering aan em geur kan bieden. Maar wie toevallig een neus hèeft, zal niet gemakkelijk iets beters vinden, vooral in tijden waarin een grijze lucht stil hangt boven een gemeenschap van mensen ere niets de kans krijgt te verwaai en. Alles blijft onder een stolp han gen en zelfs de rook van het haard vuur, energiek weggestuurd, komt terug. De wereld wordt een refter die naar vergeefse properheid rui» strengheid waarvan de bedoeling niet zichtbaar wordt, eindeloos uit gesteld genot, zuur wantrouwen. I" de refter wordt de honger gestild W de eetlust bedorven. Ik tiet mij even meeslepen omdat ik ook dikwijls terugdenk aan dt refter en aan de geur ervan. Maat het is een te onwezenlijke herinne ring om er iets anders op tebou wen, al is het maar een rancune. Dat bouwen is allemaal veel te da delijk en te kordaat. De mam# waarop zo'n sliertje reftergem W achtervolgt, zou eventueel nog «t haat kunnen leiden, maar als <"e haat dan machteloos blijkt of. JP(C" taculair onredelijk, trekt hij &c" terug. Wat overblijft is maar net dat restje aan melancholie, waarover niet te praten valt, een gemakken weerlegbare, maar daarom niet mie- der hardnekkige scepsis tegenover systeem en orde. (ADVERTENTIE) FINEST SCOTCH WHISKY met tijdelijk gratis royale whisky-tumbler 10.00-12.00 TV-Academie I Teleac cursussen: Techn wetenschappelijk Engel: Elementaire economie (1 Geld zonder grenzen, ïj (B), Vamos a ver! cursu Spaans voor beginners 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Nieuws. 19.05 (K) Coronation Street. 20.00 (K) Journaal en weerov 20.20 (K) Een van de acht. 22.20 (K) Achter het nieuws. 22.4522.50 (K) Laatste nieu 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Nieuws. 19.05 (K) Wilma's kerstdroom Amsterdams Oratorium 20.00 (K) Journaal en weerov 20.21 (K) Taxi naar Leipzig. 21.50 (K) En public (2): Jack en Tony Hatch. 22.30 Het kostuum. 22.55 (K) Wij stellen u voor. 23.31 (K) Laatste nieuws. 10.00 (K) Nieuws en journaal v gisteren 10,30 (K) Disco'71 Muziek jeugd 11.15 (K) Rondblik 12.05 Journaal 1870-'71. Deel 5; Duits droomrijk. 12.50 (K) Internationaal persoverzicht 13.00-13.20 (K) Journaal 14.25 (K) Journaal 14.30 (K) Tele-scoop 8-'71 18.30 (K) Dat is mijn wereld. 19.00 (K) Hier nnd Heute, 19.25 (K) Beelden uit Japan: wi men de dood toelacht. 20.00 (K) Journaal en weerover 20.15 (K) Gnten Abend, Nachba (3). Hans Joachim Kulenkampffs quiz-proi 22.00 (K) Lottotrekking. 22.20 De moordenaars zijn 23.45 (K) Journaal. progr ond 13.45 (K) Programmaoverzicht 14.15 (K) Voor Joegoslavische gastarbeiders 14.58 Kort nieuws 15.00 Diefje-met-verlos TV-jachtspel voor jonge me 18.45 (K) De Hitparade. 19.45 (K) Journaal, 20.15 (K) De kern van de zaak. 22.20 (K) Actuele sportstudio. 23.35 (K) Nieuws en weeroverzic 23.40 Westward the women. 18.00 (K) De Fabeltjeskrant. 18.05 (K) Het zevende werelddee 19.30 Een kwarteeuw UNESCO. Korte film, gemaakt naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Unesco. 1.9.35 Nederlands; Zoeklicht. 19.45 Journaal. 20.10 (K) Hier is Lucy. „Buddy Ri huisleraar". Craig kan behoorlijk met zijn drumstel overweg en hij dringt dan oo Pim Jacobs ontvangt in het uitgezonden behalve onder meer M AMSTERDAM (ANP) H hoofdbestuur van de NVSH he< besloten om een nieuwe omroe stichting in het leven te roepe Rond de jaarwisseling hoopt NVSH een aanvraag om zendtijd 1 de minister van CRM in te diene De NVSH is tot dit besluit gekom omdat de beschikking over zendti voor radio en televisie „een nopdz kelijke voorwaarde is geword voor een juiste vervuiling van hi taken". De Nederlandse vereniging tot it tegratie van homoseksualiteit COC door de NVSH gevraagd mee'te we: ken aan de oprichting van de nieuw omroep. Het COC heeft dit verzoek i beraad gehouden, en alle omroepvel enigingen gevraagd om een' gespre". Als zal blijken dat deze niet berei zijn meer aandacht te besteden aa de integratie van de homoseksualite in de samenleving, dan zal het CO] ingaan op het verzoek van de NVS" Aan een aspirant-omroep wo: U'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 12