MINDER KRITIEK MEER MUZIEK iappa was here! poppertjes Er zijn 2 manieren om in Z.-Afrika te leven" MISSAAL Dag papa's en mama's GEDICHT MELK EN WATER wij nu PI wij ftlINEE ONTVLUCHT VEILIGHEIDSPOLITIE EN DAARMEE VADERLAND: T>slr»Snapte daarmee aan een \G 4 DECEMBER 1971' jongeren pagina mm Leert Plaat Praatje Film w Het meest opmerkelijke ver schil van het Missaal-1972 met het vorig jaar uitgegeven Missaal is het opnieuw opdui ken van het Latijn. Naast de Nederlandse vertaling wordt nu ook de Latijnse tekst gegeven van onder andere Oraties, Pre faties en de vier versies van het Eucharistisch gebed (Canon) Dit Missaal, dat de „officiële" Romeinse teksten aanzienlijk uitgebreid met alternatieven) aanhoudt, is een goede zaak. 4 december 1971 17 et valt te betreuren, dat ele restaurants de kwali- >it van hun vleeswaren ïenen te moeten onder- trepen door het verstrek en van botte messen. Stelling van proefschrift van Drs. M. H. VERHEY (iet alleen doen wegen- ouwkundige projecten an Rijkswaterstaat veel tof opwaaien, maar bo- endien scheppen somtni- :e van de waterbouwkun- iige werken riolen. Stelling van proefschrift van Drs. P. SCHOTMAN ik ben volgens de mensen >eide, maar ik ben links ïoch rechts. Ik wil mijn «afhankelijkheid van »eest bewaren. Wat veel jelangrijker is dan links )f rechts is de vraag of je :elfspot hebt. MICHEL VAN DE PLAS k ben van nature optimis- isch en vrolijk van aard. k vind het leven te kort om altijd maar ruzie te naken. Ajax-trainer STEFAN KOVACS Je kunt tien dagen achter elkaar het leukste van het leukste zeggen en dan kunnen de mensen gieren van het lachen. En je kunt de elfde keer een enorme miskleun maken en dan Word je van alle kanten aangevallen. KEES SCHILPEROORT Mijn beste cartoons vind ik die, die op verschillende Kianieren geïnterpreteerd unnen worden. Cartoonist YRRAH Om het reisgenot van an dere deelnemers niet te kort te doen hebben wij na jarenlange ervaring ge meend, niet meer de gele genheid te moeten bieden om door middel van een doktersattest een plaats vóórin de toeringcar te re serveren. Reisbureau De Magneet N.V. De mogelijkheid om in kranten ingezonden stuk ken geplaatst te krijgen bespaart de gemeenschap de bouw van twee psy chiatrische inrichtingen, één voor mannen en één voor vrouwen. Deken B. J. ter Kekke, Terborg Varsselder. Opvoeding vereist ge zag; gezag staat opvoeding in de weg. Dr. Hans Ulrich Wintsch. Het bedrijfsleven is werk zaam als ontwerper, lan- ceerder en leverancier van de culturele revolutie. Prof. dr. Ernest Zalm. Ik vind het vervelend als men mij de Nederland se Leonard Bernstein noemt. Bernard Haitink, dirigent. Door het schilderen kan ik afstand nemen van nu] werk als acteur, ik kan een bepaald brok ?ve. inspiratie of frustratie kW1^' Keith Michel}, alias Hendrik VIU- Als we willen streY®" naar artsen met een hoorlijke kwaliteit, g ik eerlijk gezegd da behoorlijke beperking noodzakelijk is. d0. Prof. dr. A. De meeste mensen schoP pen zo lang tegen het est blishment, totdat ze toebehoren. r,ennekorn. Alex van Benn ■XV, 2. -- "m zitten, hitte. Irou bestrijdt: gebreid HE zullen wel weer een poosje bleu wachten tot er een concert Herland gegeven wordt dat op tieltde topniveau staat als dat van Mothers vorig weekend in de prdamse Ahoy-hal. Door een storing bij het doorbellen |i recensie afgelopen maandag Tl in onze krant verschenen, jiimer. Sorry. Maar Zappa is in;rijk genoeg om er nog even Items te komen. Temeer ook lilt we inmiddels een Itrviewtje met hem gehad hebben, lilin „200 Motels" gezien hebben til soundtrack daarvan, die op liiibbel-elpee verschenen is, Boord hebben. Eerst wat dat concert bedtreft 1:was af. Dat is eigenlijk de |agrijkste conclusie die de hebben kunnen trekker liaiïOÖO jongeren uit alle delen J.ktlmd (voor de hal stond he llmelbussen uit Den Helder, [oÉgen, Maastricht en noem ici' iropl waren naar Rotterdam fcmen. NJie van hen gedacht uit hebben een tipje van de „200 |fc"-sluiei' opgelicht te krijgen Vfflbedrogen uit. In vergelijking ltit het multi»media-Mothers- IVspektakel was het concert een zsrmit Frühstück". Dat |jki daardoor teleurgesteld "■teiijn kwam omdat Zappa •mate gepeperde in de Ahoy-Zimrner t het eonctert er als inging. Liefhebbers Jent Mothers of Invention i jammer i dat de teksten f overigens veel verloren Jfe akoestigch slechtte zaal) „ij-kritische 'Jt bevatten en nog slechts '"«uit bizarre kullekoek. d tegenover dat de show el zoveel te bieden 1 tijd had zich druk toverde afgevlakte v'r fMog dan verwacht werd de ['Smaakt door dte twee ex- -'KMark en Howard. Deze [■■vocalisten hebben ervoor TC dat de muziek van de Jirsweer regelrechte rock is T™ in plaats van puur fjaent.Daarbij zijn dte Pjkheden van hun stemrrlen zo pilt er nu nummers op het ■=-gebracht kunnen worden die PJlleen in de studio r waren. De muziek zou Pus helemaal van studio kwaliteit zijn als Don Preston iets inventiever gtebruik had gemaakt van zijn Moog. In het extreem lange nummer Billy the Mountain kwam even iets naar voren van een tegenstelling tussen de Turtles en de oude kern van de Mothers. Aanvankelijk werd alle aandacht getrokken door de beide vocalisten totdat eten fabelachtige sopraan sax solo van Ian Underwood de zangers voor de eerste en enige keer naar de zijkant van het podium drukte. Opvallend tijdens het concert was ook dat Zappa zelf, hoewel nog steeds duidtelijk de leider, een minder toonaangevende rol speelde dan vroeger. Niet dat de discipline verdwenen was, integendeel, maar de anderen kregen meer ruimte voor improvisatie dan ooit. De Mothers hadden zelf dte grootste lol in het concert en wilden er duidelijk meer dan een geroutineerd promotieconcert van maken. Men had zich bijvoorbeeld uitstekend op Nederland georiënteerd wat bleek uit een serie toespelingten op Hollandse toestanden; zoals Madurodam of Queen Juliana. Er was zelfs een Nederlands refrein ingestudeerd waarvan het kernwoord „vloerbedekking" geestdriftig door het publiek wterd meegezongen. En daarmee deed Zappa toch ook nog even wat hij nooit laten kan; af en toe een loopje met de zaal nemen. en die altijd al gedacht hebben dat het een groep toon-dovte perverselingen was zal de film waarschijnlijk alle slechte verwachtingen overtreffen. Hetzelfde geldt in feite voor de door Bovema uitgebrachte soundtrack. Hierover hoeft alleen nog opgemerkt te worden dat wie de film niet gezien heeft zich met de dubbelelpee bekocht moet voelen met de halve waarheid. Vooral de eerste plaat bevat vaak moeilijk te bevatten kakafonische geluiden. Daarentegen staan op de tweede een aantal schitterende songs. Gironummer Actie Hulp aan Pakistan 999. Informatie over de film „200 Motels" hebben wij al eerder gegeven. Na een persvoorstelling in Amsterdam gezien te hebben de film komt over twee weken in roulatie) moeten we toch nog even als aanvullende informatie geven dat de film af en toe een beetje vermoeiend is. Het aantal effecten dat over je heen gegooid wordt is zo overstelpend dat je ogen soms automatisch beginnen te knipperen. Maar een goeie film is het wel hoor. Het is een verzameling prachtig mooie beelden, te vergtelijken met een aan elkaar gelaste respectievelijk in elkaar overlvoeiende serie posters. Voor het publiek dat de Mothers al kent is „200 Motels" een bewijs van logischte ontwikkeling, voortvloeiend uit de concerten en plaatopnamen. Voor het publiek dat er niets van af weet doet het er niet toe, zij krijgen de kans kennis te maken met wat nieuwe ideeën. Voor degenen die de Mothers toch al niet konden uitstaan Omdat we op deze pagina ai eerder een interview met Frank Zappa hebben afgedrukt hoeven we hem niet meer uitgebreid te introduceren en kunnen we ons beperken tot enkele opmerkingen over nieuwe visies en ontwikkelingen. We treffen hem in het luxueuze Amsterdamse Howard Johnston Hotel. Hij heeft maar weinig woorden nodig om een vraag te begrijpen. Maatschappijkritiek: „Ik heb geleerd dat de waarde van kritiek niet al te groot is, omdat het publiek zo snel vergeten is. Mijn kritiek richt zich nog op algemene dingen; het gedrag van mensen, mentaliteiten tenz. Liever niet meer op politiek, want het merendeel der mensen bereikt het niet. Ik heb eigenlijk ook nooit geweten hoe mijn kritiek overkomt. Beschouw het maar als zelfbevrediging". Turtles: „Natuurlijk zijn er wtel eens moeilijkheden in een groep die bestaat uit sterke persoonlijkheden. Toch zullen we volgens bepaalde schema's moeten blijven werken, anders loopt het uit de hand. Dat er mensten zijn die mij wel eens een dictator noemen is voor rekening van die mensen. Ik geloof zelf dat ik meer een dirigent geworden ben die de jongens genoeg vrijheden laat. Luister maar, we maken betere muziek dan ooit en vooral vocaal zijn we sterk geworden". Geld: „Hoe verderfelijk ook, geld is macht, of beter, geld kan macht geven. Het ligt er maar aan hoe je het gebruikt. Als ik geld over heb stop ik het in de apparatuur. Nu zou ik bijvoorbeeld een computer willen kopen om daarmee te gaan werken.... zo blijf ik bezig". IN de popmuziek doelt stëêds meer „vreemde" instrumenten hun intrede, dat wil zeggen instrumenten die typisch in een andere stijl of in een bepaalde folklore thuishoren. Via Beatle George Harrison kwamen we plotseling de Indiase sitar tegen, kort daarna zorgde de wonderlijke, inmiddels ingeburgerde Moog Synthesizer (Simon and Garfunkel, United States of America, Beatles, Mort Garson etc.) voor de nodige verwarring, gevolgd door een tot op heden nimmer aflatende reeks „nieuwe" instrumenten ais de dobro, de viola da gamba, de luit, de citer, de accordeon en als laatste snufje de Westindische steeldrums. Bijna tegelijkertijd kwamen de herrezen Moby Grape en ex-Lovin' Spoonful John Sebastian op hun respectievelijke nieuwe elpees „20 Granite Creek" en „The four of us" met dit nieuwtje tevoorschijn. En zie, ook de tot leven gewekte Mama's and Pappa's benutten het blikkerige geluid van de steeldrums om één van de nummers van hun come-back-elpee „People like us" te versieren. Helaas vormt „European blueboy" de titel van het met Westindische ritmiek versierde nummer het enige hoogtepunt van deze nieuwe elpee, die ook wel eens echt de laatste zou kunnen zijn- Mama Cass is immers getrouwd en zij heeft zich met haar adelijke man gevestigd in Engeland, van waaruit zij haar sololoopbaan wil voortzetten. Ook John Philips en Denny Doherty (zijn voortreffelijke solo-elpee „Watcha gonna do" zal heus wel een vervolg krijgen) zijn zeer actief op het solofront en beiden met succes, zodat er niet veel tijd zal overblijven voor een vervolg op deze schijf. De kwaliteit van deze nieuwe plaat vraagt trouwens niet om een tweede deel. Natuurlijk, Denny, John, Cats en de lieve Michelle weten echt nog wel een lekker sfeertje op te bouwen, maar daarvoor hoef je deze plaat niet te kopen. Dan kan je beter naar de winkel stappen en een „The best of The Mama's and Papa's-schijf aanschaffen. Voor een tientje of daaromtrent hoor je dan de groep in topvorm als repertoire als „Got a feeling", „California dreamin", „I call your name". „Twelve thirty" enz. „People like us", e raison van eenentwintig vorstelijke Hollandse guldens, biedt namelijk niets nieuws, erger nog, de plaat biedt minder. Gebleven is de ijzersterke samenzang, verdwenen is echter het puike materiaal. Op het ene, hierboven al genoemde nummer na, vormt de hele schijf één lange, vervelende herhalingsoefening. (Probe 5C062-92989). OP 11 en 12 december wordt in het Studencentrum in Eindhoven een internationaal folkfestival gehouden. Een groot aantal Iterse, Engelse, Schotse en Amerikaanse groepen en solisten werkt hieraan mee. Er worden ook Nederlandse en Belgische folkformaties verwacht. Op het festival, dat 's zaterdags om twee uur begint is veel informatie over de folkmuziek te verkrijgen. Kosten voor htet hele festival: vijftien piek. En voor die prijs kun je dan nog blijven slapen ook. DERTIG popreportages van journalist Pim Oets en foto's van Gijsbert Hanekroot zijn gebundeld in het fraaie boekwerk „Popnamen" dat onlangs bij uitgeverij Born- Tiebosch is verschenen. In het boek interviews met onder andere Beach Boys, John Lennon. Byrds, Prank Zappa, Evterly Brothers en Burrito Bros. De prijs: f 7.90 een lachterjte voor een boek als dit. WIE had dat gedacht: „Kom van dat dak af" van Peter en z'n Rockets weer hoog op de hitladder! Deze super-oude stamper doet het weer best in een tijd, waarin hoogbejaarde grijsaards op de daken zitten. Leuk voor inmiddels ook wel wat op leeftijd gekomen Peter Koelewijn en kornuiten, die op hun „oude dag" volkomen onverwacht het vergeten geluid van de rinkelende kassa horen. ROD STEWARTS ster is snel gestegen, net zo snel als Joe Cocker. Met Cocker heeft Stwewart gemeen een wat geforceerd stemgeluid en het feit dat lang niet alle songs zelf gescheven zijn. De drie elpees (op het label Mercury) die inmiddels van hem uit zijn (An old raincoat never lets you down, Gasoline Alley en Every Picture tells a story) lopen alle drie als een trein over de toonbank heen. Rod Stewarts succes stoelt op drie factoren. De prachtige hese stem die met enorme kracht uit een tenger lijf geperst wordt. De sterke begeleiding (van The Faces en studiogroepen zoals Blue Mink) Het fraaie akoestische en steel- guitarwerk. De drie elementen komen het sterkst tot uiting op de laatste elpee. MOBY GRAPE, de legendarische zestiger jarengroep is weer helemaal terug aan het popfront. De popstations draaien hun recente elpee „20 Granite Creek" stuk en ook de nieuwe realse van „Moby Grzpe '69" maakt weer een triomftocht. KEITH MOON van de Who heeft in Midden-Engeland een huisje laten bouwen voor ongeveer f 650.000. Alles in het huis annex studio kan elektrisch in beweging gesteld worden, tot aan de gordijnen toe. MET sinterklaas is er elk jaar een golf van elpee-release. Ook dit jaar. Typerend voor het popverval is dat er geen echt schokkende nieuwe dingen bij zitten. 't was donker niet van dat gewone schemerige, maar pikzwart ook als je het tegen het licht hield hij was bedroefd niet van dat gewone treurige, maar diepbedroefd want wat is nu een sinterklaas met een zwarte baard? eindredactie hans maas bijdrage: pierre vlamings onze correspondent) |®jöEN rje anglikaansc de- ''ench-Beytag, die onlangs 'troorjeeld tot 5 jaar cel, is en'ge christen in Zuid-Afri- Me IS geïnspireerd door het zich verzet tegen de 'wetgeving. „Er zijn twee P ofwel °'it in Zuid-Afrika te le- r Wat je sluit je ogen voor om je heen is, ofwel je !t e" je wordt gek gemaakt f 'K .1 Je ziet", zei ds. Donald t veZe wee't 'n Londen, kort 'j gevlucht was uit Zuid- vaderland, dat hij zijn I niet uit was geweest. V iorige methodistische predi- JCA'' net van de inlichtin- Se *ntussen is hij evenwel n» j vertrokken, omdat veiligheidsdienst l),ti "'Afrikaanse politie voor A'in in Groot-Brittannië iets '»eorganiseerd. Morton stelt dat zijn ogen aan het begin van dit jaar volledig werden geopend. „Ik begon aan mijn ambt in het geloof dat de geestelijke rol van het christendom belangrijker was dan wat ook. Maar het is hui chelarij van het stadsleven geweest, waardoor ik me volledig geënga geerd heb". Morton was voorheen mijnwerker en handelaar en trad pas laat in het ambt. Op de Rhodes universiteit was hij een van de oprichters van de multi-raciale christelijke bewe ging van de universiteit die zich al snel het ongenoegen van de Zuidaf- rikaanse regering op de hals haalde. Na zijn promotie drie jaar geleden ging hij naar de missiekerk in een „bantoe"-gebied. „De ouders huilden niet eens wanneer ik hun kinderen die stierven van de - honger begroef. Ze hadden het eenvoudig verwacht". Begin dit jaar werd Morton aan gesteld voor twee kerken in Pretori- a: de ene voor Europeanen in de voorstad Hedfield, de andere in de „gekleurde" (gemengd ras) gemeen te „Eersterus". Hij verloor ongeveer een derde van zijn blanke gemeente van 150 mensen, toen hij hen vertel de dat Zuid-Afrika afstevende op een situatie die gelijk of zelfs erger was dan Nazi-Duitsland. Maar ande ren namen hun plaats in en Morton begon een beweging te organiseren, die hij „de gemeenschap van het geëngageerde verder-reiken" noem de. Morton, die getrouwd is en twee kinderen heeft, was zich bewust van de onvermijdelijke gevolgen van de richting die hij was ingeslagen. Veel leden van zijn gemeente werd het leven op hun werk moeilijk ge maakt soms door overheidsfuncti onarissen, maar vaker door rechtse waakzaamheidsgroepen. De „gemeenschap van het geënga geerd verder-reiken" begon cursus sen te geven in lezen en schrijven, hygiëne en babyverzorging en ging tegen kostprijs voor kinderen pro- teïnerijke levensmiddelen verkopen. De veiligheidsdienst stelde een dos sier op over Morton en dat werd aan verscheidene leden van zijn ge meenschap getoond, teneinde hen te intimideren. De grootste krachtmeting vond be gin vorige maand plaats, toen Mor ton vanaf de kansel sprak over de beweringen rond de dood van Ah med Timol, de Indiase onderwijzer die in oktober met vijftig andere intellectuelen bij een razzia door de politie werd gevangen genomen. Ti- mol stierf, nadat hij van de tiende verdieping van het hoofdbureau in Johannesburg was gevallen. In de officiële verklaring sprak men van zelfmoord. Morton zei dat volgens mensen, die het lijk gezien hadden, er nagels waren uitgetrokken, dat het rechter oog ontbrak en dot de testikels verminkt waren. Een week nadat hij dit had gezegd, begon de politie zijn vrienden uit te horen. „Ik ontving een telefoontje waarin iemand zei dat ik maar beter het land kon verlaten. De politie had rondverteld dat ze genoeg bewijs materiaal tegen me hadden, om me voor het leven op te bergen". Hij boekte een vlucht naar Engeland en bleef van zijn huis weg. Toen hij echter probeerde zijn woning achter om te benaderen om zijn kleren te halen, kreeg de politie hem in de gaten en werd hij met 160 kilometer per uur naar Pretoria achterna geze ten. Hij slaagde erin de politie lang genoeg te ontwijken om de flat van een paar vrienden te bereiken. Hij werd naar het vliegveld gesmok keld. waar hij uiteindelijk onder valse naam per Malawi Airways het land verliet. „Er is nu nog het probleem om mijn vrouw en kinde ren het land uit te krijgen, maar tot dusver heeft de politie hen onge moeid gelaten". „Dit is de eerste keer dat ik buiten Zuid-Afrika ben. Maar ik zal nooit werkelijk ver af zijn van de onmenselijkheid waarover je in Zuid-Afrika bijna dagelijks hoort1. Eens zal ik terugkeren", aldus deze predikant. Dit geldt o.i. ook voor de La tijnse teksten, want er is zonder twijfel nog een belangrijke groep gelovigen, die zeer ver trouwd was met de traditionele liturgie, dat het wegvallen van veel vertrouwde elementen in de kerkdienst hun misschien onnodig verdriet heeft ge daan. Na de Missalen C (het afgelopen jaar) en A (1972 volgt nog een Missaal B, waarmee een driejarige cyclus wordt vol- gemaakt. Velen zullen geen be hoefte hebben aan dit Missaal, maar het is toch goed dat het verschijnt, want de pluriformi teit is er zeker mee gebaat. (Uitgeverij J. H. Gottmer, Haar lem, prijs f 10,-) J.L. door dr- corn, verhoeven Er schijnen mensen te zijn die nooit water' drinken. Water is goed voor de honden", zeggen ze, als ze niet al te veel van honden houden, of „water is net goed genoeg om je voeten te wassen". Als drank komt het alleen in aanmerking wanneer er absoluut niets anders voorhanden is en de dorst buitengewoon groot. Ik begrijp die mensen niet. Voor mij betekent dorst: zin in wated. Al het andere is behelpen. Ik schat dat ik per dag ongeveer twee liter water drink, recht uit de kraan. Het vreemde is dat dit eigenlijk alleen maar thuis kan. Overal elders ben je de slaaf van' de grote gulheid. Een gewoon glas water kun je nergens krijgen zonder dat je er eerst een vermoeiende veldslag voor kevert. Kennissen noemen eerst zes andere frisse dranken op die ook groten deels uit water bestaan, maar waar aan om een duistere reden koolzuur of zuurtjessmaak zijn toegevoegd pas dan komt onder tamelijk veel hilariteit het begeerde water op de proppen. Obers in café's houden het nog langer vol. Ze doen also het woord „water" niet eens verstaan, of het een vies woord is dat de klant maar uitspreekt om te testen of ze er tegen kunnen. En als ze verstaan, vragen of het Spa of Vichy moet zijn. Wie de srijd volhoudt, krijgt tenslotte gewoon water en hij hoeft er na zijn titanische inspanningen ook niet voor te betalen. Ik denk dat dit iets verklaart: water is gra tis. Een glas water is de kleinst denkbare aalmoes. Daarom mag het niet aan de gasten gegeven morden. en willen obers het woord niet ken nen. Maar nu het drinkwater hier zo slecht wordt, dat het geïmporteerd moet worden, komt daar misschien verandering in. Wie weet gaan we het binnenkort nog beleven dat obers op de bestelling „water" even gretig reageren als nu op „champag ne", en dat men van alle kanten rond de tafel waar deze luxe drank geserveerd wordt, zich gaat afvra gen of het wel echt water is en waar die lui dat toch van doen. Zover is het nog niet, maar we gaan toch een aardig eind in die richting. Want het zuivere water, dus gewoon water zonder rotzooi erin, zoals het aangetroffen wordt op plaatsen die niet kunstmatig ver vuild zijn, is al even duur als melk, de andere elementaire drank. Wie een ogenblik nadenkt over de pro- duktie van melk, zal zich daarover verbazen, naar ik hoop, ook ergeren. De hemel mag weten of de prijs van een liter schoon water werke lijk verantwoord is. Ook daar komt een produktieproces aan te pas- Maar daarin zit nu juist voor een groot deel van het schandaal. Melk kan niet andres gewonnen worden dan door middel van een arbeidsin tensief proces. Het is moeilijk te begrijpen waarom de boeren voor een liter melk minder zouden moe ten krijgen dan de importeurs voor een liter water. Het argument dat melk een volksvoedsel is en dus goedkoop moet zijn, weegt natuur lijk zwaar, maar geldt voor water even sterk. Melk mag niet duur zijn, water moet ongeveer gratis zijn. Elemen taire behoeften moeten geen financië le problemen oproepen. Als we zover gaan te tolereren, dat de commercie ons water vervuilt en ons vervol gens zuiver water aanbiedt voor de prijs van melk of bier, dan let niets ons om straks ook nog eens geluk kig te zijn met een flesje zuurstof, ons tégen gepeperde prijzen aange boden door degenen die onze lucht vervuilen. Wie het niet kan betalen of wie bezwaren maakt tegen deze absurde gang van zaken, mbet dan maar stikken. Dat is de uiterste consequentie van een situatie, waar in he imporeren van schoon waer misschien alleen maar een handige zet lijkt. Op zich kan geen zinnig mens die importeur veroordelen. Hij is even onschuldig en handig als de fabrikant van geneesmiddelen. Zij passen zich aan en profiteren van de situatie. Niemand hoeft, hun produk- ten te kopen. Voor geneesmiddelen geldt dit alleen als we heel erg cynisch zijn, voor water alleen zo lang ons eigen drinkwater niet ge vaarlijk is. Ik kan daarover niet oordelen: het feit dat ik al jaren twee liter per dag gebruik en nog leef wijst er op dat het nog niet dodelijk is. Er zijn gezagsdragers die er nogal geruststellend over pra ten. Maar dat zegt niets, want het is hun baan. Hun gepraat zegt alleen dat er volgens anderen iets aan de hand is. Maar dat weten we al lang. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 17