uit HET VERDOMDE LOWIETJE VAN ROTTERDAM 4 ..Ze moesten ze allemaal doodslaan" app w vr?* Profiteren Val dood Boze mensen Stuntman Stofzuigen Onopvallend Zelfmoord Genezen? 650.000 oncert X)MINEE ON'H ZATERDAG 4 DECEMBER 197, Meneer W. Knoops is directeur van KIPO, een reus van een „winkel" voor ambte naren en andere burgers. De laatste tijd is hij weer stevig in het nieuws, omdat hij zijn geachte cliëntèle een korting van maar liefst vijf cent op een liter benzine heeft beloofd. Hij heeft flink de wind van voren gekregen, maar kreunt er niet onder. „Alles wat over me geschreven wordt, vind ik goed", zegt hij gelaten in zijn spiksplinternieuw imperium, dat maandag a.s. officieel geopend wordt. Praten met KIPO-directeur W. Knoops betekent een ge sprek met een man, die in geld denkt. In zijn ruime, nog naar verf en vers hout rui kende directiekamer van zijn nieuwe imperium aan de Rot terdamse Coolhaven, waar 300 man werk vinden, geeft hij dan ook de indruk een ge slaagd zakenman te zijn: sa men met zijn vader alles met eigen hand opgebouwd. Een self-made man in optima for ma. Willem Bastiaan Knoops, - klein en gezet, geboren en ge togen Rotterdammer, vijf jaar geleden Abraham gezien, viert zijn veertigjarig jubileum bij zijn vorige week met de ben zinestunt in het nieuws geko men bedrijf. „Wat Drees neemt geeft KIPG terug" heette het toen. Later bleek dat er nogal wat maren aan verbonden waren. Sommigen noemden het zelfs louter be drog. Meneer in Toch doet dat hem weinig, de stuntman van de Coolha ven. „Alles wat er over me ge schreven wordt vind ik best. Ook negatieve reacties. Ik ben zo zachtjes-aan verdom de Lowietje geworden. Maar ik profiteer ervan." Zoals van de boycotactie en kele jaren geleden, door fabri kanten die hem wilden hou den aan hun adviesprijzen. „Ik gaf de ene persconferen tie na de andere, en het ene kort geding volgde het ande re op. Ik kreeg moeilijkheden met de Kadowet, maar uitein delijk werd ik er toch beter op. Iedereen scharrelt, ik doe het op mijn manier." Hij kwam als 15-jarige jon gen zo van de Mulo als hulp bij zijn vader. In 1925 begon nen ze te werken als in- en verkoopinstantie voor ambte naren. Die zelf bij hem waren gekomen met dat idee. Aan vankelijk ging het om uitslui tend Rotterdammers. Maar toen er door overplaatsingen e.d. steeds meer uitzwermden, werd het een landelijke orga nisatie, die in 1951 officieel werd. De groei ging dan ook gestaag door. Van 25.000 toen naaf 500.000 nu en straks mis schien wel zo'n 1,5 miljoen, - als tenminste de benzine-oor- log zich inderdaad niet tegen hem zal keren. Voor Rinus Michels Als Madrileen zie'k met genoegen jouvo, Rinus', vruchteloze zwoegen. Talent is welkom hier in Spanje, maar Barcelona man, hoe kan je Hij maakt zich er geen zor gen om. „Give the service with a smile", roept hij breed lachend uit, „dat is mijn gul den uitgangspunt. Recommandatie door tevre den klanten doet de rest dan wel". Hij zegt dat zijn grond slag eerlijkheid is, eerlijkheid in het zaken doen, altijd goe de produkten, en de service. „Ook in twijfelgevallen sta ik klaar. De image moet hem 'm doen". Legt dan uit dat juist de service, de garantie, voor veel winkeliers een bij hanger tje is, waarvan hij gebruik maakt. „Die pakken het hele maal verkeerd aan". Hij noemt zich een sociaal bewogen figuur, een buiten beentje met „solo-charitatie ve acties." „Als ik geconfron teerd word met 'n probleem, dan is de zaak binnen 2i uur rond", zegt hij. Daarmee ver klaart hij de opening, maan dag, van zijn nieuwe gebouw door de Filippijnse ambassa deur. En terwijl het zagen, hameren en timmeren van werklui soms dof doorklinkt tot zijn kamer, verhaalt hij van de Filippijnse boot, die enkele jaren geleden aan de ketting werd gelegd in de ha ven. Maatschappij failliet. Be manning leed honger en kou. Ging niet van boord omdat ze dan helemaal haar hun cen ten zouden kunnen fluiten. „Ik heb toen ingegrepen. Met olie, proviand en kleren. En het werd wereldnieuws, wat to taal niet in mijn bedoeling lag. Uiteindelijk kreeg ik er 65.000 nieuwe leden door." Toch voelt hij zich niet ge slaagd. Ondanks de miljoe- nenopzet van zijn bedrijf. Omstandig legt hij uit dat hij nooit tevreden is over zich zelf. „Ik zie dat ik veel din gen niet goed doe. Toch werk ik dag en nacht. Ik slaap maar vijf uur. Maar ik kan er te gen. Doe het m'n leven lang al. Pas volgend jaar denk ik dat ik ben waar ik wezen wil. Als ik inderdaad zo'n miljqpn actieve leden heb. Dan zet ik de benzinemaatschappijen on der druk. En als ze zeggen val maar dood, dan zeg ik goed meneer, blijf gezond, en ga 't zelf doen. Als ik vandaag bel en met centen rammel, staan morgen 500 tankwagens uit Polen voor de deur. Dus da's geen probleem". Vertelt vervolgens dat hij zijn activiteiten ook naar niet- ambtenaren heeft uitgebreid. „We kregen hier brieven van boze mensen: waarom alleen die rot-ambtenaren? Toen ging er bij mij een licht je branden." Bij Knoops wordt veel naar Amerika gekeken. „Ik loop vooruit, dat doen ze daar ook. Ik richt me op de lange duur. En afstanden spe len daarbij geen rol. Als het moet rij ik in mijn Mercedes in vier uur naar Parijs, me neer, plankgas. Ik ben een snelle rijder. Klaar. Vandaar dan ook die service. Die kost veel geld, dat wel. Maar de meeste andere leveranciers zijn liever lui dan moe". Een meisje komt binnen om de lege kopjes op te ruimen. „Wacht even. Wilt u er nog een? Ja, ik ook nog maar, - gaat er altijd in. Waar was ik ook alweer gebleven. O ja. Weet u, ik ben altijd een stuntman geweest. Je moet actueel blijven. Want hoe gro ter men is, hoe dieper men kan vallen. Kijk maar naar Hitler, of de Romeinen. Die overigens jofele bezetters wa ren. Maar er kwam niets nieuws meer. En dan is het afgelopen. Zo kan het mij ook vergaan. Je kunt tegenwoor dig zeker met die hoge loonkosten van het ene jaar op het andere verdwe nen zijn. Niet dat het zover met mij zou komen, gelukkig niet. Maar ïk kijk Vér voor uit, zoals ik u zei." Wijdt vervolgens nog eens uit over zijn benzineplannen die volgens hem toch echt geen bedrog zijn en wijst er vervolgens op, dat hij aan vankelijk met enkele benzine maatschappijen in zee had willen gaan. „De besprekingen waren al vrijwel rond. Maar 't waren wat kleinere maat schappijen. En het is gek, maar hoe kleiner hoe banger. Die oliewereld wordt gere geerd door een paar grote bonzen. En zo'n kleintje is gauw kapot. Maar met mij zal dat niet gebeuren. Met geld doe je alles." Hij heeft nog veel plannen. Zoals het in zee gaan met een groot buitenlands postorder bedrijf volgend jaar. Nee, het zou niet dezelfde zijn die de benzineactie mede zou finan cieren. Maar de besprekingen zijn vrijwel rond om op die manier nog meer artikelen te kunnen aanbieden. Kipo werkt toch al veel als een soort post orderbedrijf. „De klant hoeft maar te bellen en 't komt. Soms noemt hij namen, een num mer, vraagt een offertetje of bestelt zo maar wat flessen drank. En de betaling is ook geen probleem. Als het wat lastig uitkomt, dat die stof zuiger nauw net kapot moet gaan, en hij zegt dat-ie vol gende maand betaalt, dan zal niemand daarom huilen". De kranten schrijven 's a- vonds: „Benzinestunt ont huld". Het zal hem niet de ren. Tekst: HANS VELDHUIS Twee homofiele dominees hebben een boek ge schreven over hun „anders zijn". Een deel van „christelijk" Nederland lijkt bereid te zijn zulke mensen hoogst persoonlijk om het leven te brengen. En dat dan ook nog met een beroep op de bijbel. - Door JOS AHLERS - Een moeder van een homo fiele jongen schreef in een brief aan een dominee: „Een schoonzus van me begon er over en heeft er ontzettend lelijk over gedaan. Ze zei dat ze die krengen allemaal dood moesten slaan. Ze is lid van de pinkstergemeente en op haar manier erg christelijk. In Rusland komt het niet voor, zei ze, en ik vroeg hoe zo, en ze zegt: nou, daar slaan ze hen allemaal dood en dat moesten ze hier ook doen. Ik ben toen erg gaan huilen en zei alsmaar dat ze dat niet mocht zeggen." Een jongen van 18 schrijft zelf: „Toen mijn moeder hoor de dat ik zo ben, zei ze; ik had nog liever dat je kanker had." Het zijn twee van de hon derden reacties die bij twee dominees binnen kwamen, - nadat ze bekend gemaakt hadden dat ze een boek over hun „anders-zijn" zouden gaan schrijven. De één is pre dikant in de hervormde kerk, de ander in de gereformeer de kerk. Ze schrijven: „We zijn bei den homofiel, onopvallend. De één onthoudt zich, de an der heeft een vaste vriend. Door ons werk zijn we met de nood van andere homofielen in aanraking gekomen en we besloten er iets meer aan te doen dan in het persoonlijke vlak mogelijk is. Vandaar dit boek." Beide dominees blijven anoniem en gezien de reacties die ze op hun postbusnum mer binnen kregen is dat maar goed ook. Een deel van „christelijk" Nederland lijkt bereid te zijn zulke mensen hoogst persoonlijk om het le ven te brengen. En dat dan ook nog met een beroep op de bijbel. Uit een onderzoek (Meilof) is gebleken dat van de kerkelijke gezindten de ka tholieken het minst agressief staan tegenover homofilie en de gereformeerden het meest. kenen dat er ook pseudo-ho- mofilie is, mensen die zich als homoseksuelen gedragen zon der dat ze het werkelijk zijn, maar daar hebben we het hier niet over." De verzameling reacties, die bij beide dominees binnen kwam, is door de auteur Sip- ke van der Land geïnventari seerd en zo ontstond er een schrijnende documentaire. Er zijn in dit land 650.000 ho mofielen, dat is ongeveer vijf procent van de bevolking. Ze zijn in alle lagen van de maatschappij te vinden en in alle kerken. Tegenover de kennelijk zeer gemakkelijke veroordeling van deze groep mensen staat aan het begin dit zinnetje uit een brief: „Ik kan zeggen dat het be wust-worden van je homofiel zijn een hel is." Talloze re acties onderstrepen die uit spraak. Met name vanuit ultra rechtse christelijke groeperin gen komen de grootste plati tudes, zoals: „Veel bidden en gauw naar de dokter." De auteurs zeggen: „Laat elke betrokkene dit goed vasthou den: de homofiel is niet schul dig aan zijn aanleg. Hij heeft er niet om gevraagd, hij heeft het niet gewild. Waarbij we natuurlijk wel moeten aante- Ze citeren ook het proef schrift „Homoseksualiteit als klacht" van dr. J. W. Sengers (okt. 1969): „Ik heb alle hon derdzeventien gevallen, welke in de wereldliteratuur als „ge nezen" beschouwd worden, bestudeerd. Er is er hooguit één bij, waarvan ik zou zeg gen: die is van homofiel he- terofiel geworden. Maar zelfs daarvan ben ik niet zeker. Als b.v. iemand trouwt, is dit voor mij geen bewijs dat hij heterofiel is. Ik heb bij psy chiaters, die meenden homo fielen te hebben omgevormd, vaak gevraagd om mij met die mensen in contact te brengen. Maar dan waren ze er plotse ling nooit." Overigens zijn volgens het Margriet-onderzoek 90.000 van de 650.000 Nederlandse homofielen wel getrouwd. In „Pastorale zorg voor homofie len" (Utrecht, 1968) staat: - „De homofiel die trouwde werd immers tot voor kort door de arts als genezen, door de pastoor als bekeerd en door de jurist als succesvol gere- classeerd beschouwd. Het mag echter niet uit het oog verloren worden dat het huwelijk van een homofiel in- trensiek tekort schiet." In het boekje „Ook wij zijn homofiel" van de twee dominees worden daarvan tal van zeer schrij nende voorbeelden gegeven. Het meest onthutsend vind ik tenslotte dat de reacties van het christelijk deel der natie het noodzakelijk hebben gemaakt dat er in het boekje een heel hoofdstuk gewijd moest worden aan de vraag: „Zelfmoord een uitweg?" We weten intussen hoezeer pogin gen tot zelfmoord kreten om hulp zijn. Uit onderzoek is ge bleken dat het zelfmoord-cij fer onder homofielen vijfmaal zo hoog is als het gemiddelde cijfer. Het is een goede zaak dat het boekje de problematiek van de mensen „die anders zijn" een grotere bekendheid geeft. Voor de betrokkenen zelf biedt het allerlei vormen van directe hulp. Het ver scheen bij Bosch en Keuning in Baarn. Als we willen strelfe naar artsen met een b hoorliike kwaliteit, Sel° ik eerlijk gezegd dat ee behoorlijke beperking noodzakelijk is. Prof. dr. A. Q\ff De meeste mensen schop pen zo lang tegen het esta blishment, totdat ze er toe behoren. t m, Alex van Bennek Voor Tsjang Kai Sjek Grote Broer Mao zie 'm zitten, daar bij 't VN-vuur, in de hitte. Maar goed dat Sint jóuw kou bestrijdt: een paar Taiwanten, dik gebreid Lferdag 4 december 1971 Het valt te betreuren, dat vele restaurants de kwali teit van hun vleeswaren menen te moeten onder, strepen door het verstrek- ken van botte messen. Stelling van proefschrift Ms Drs. M. H. VEKHEy Niet alleen doen wegen- bouwkundige projecten van Rijkswaterstaat veel stof opwaaien, maar bo vendien scheppen sommi. ge van de waterbouwki®. dige werken riolen. Stelling van proefschrift w, Drs. P. SCHOTMAN Ik ben volgens de mensen beide, maar ik ben links noch rechts. Ik wil mijn onafhankelijkheid van geest bewaren. Wat veel belangrijker is dan links of rechts is de vraag of je zelfspot hebt. MICHEL VAN DE PLUS Ik ben van nature optimis- tisch en vrolijk van aard. Ik vind het leven te om altijd maar ruzie te maken. Ajax-trahe STEFAN KOVACS Je kunt tien dagen achter elkaar het leukste van het leukste zeggen en dan kunnen de mensen gieren van het lachen. En je kunt de elfde keer een enorme miskleun maken en word je van alle kanten aangevallen. KEES SCHILPEROORT Mijn beste cartoons vind ik die, die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Cartoonist YRRAH Om het reisgenot van an dere deelnemers niet te kort te doen hebben wij na jarenlange ervaring ge meend, niet meer de gele genheid te moeten bieden om door middel van een doktersattest een plaats vóórin de toeringcar te re serveren. Reisbureau De Magneet NU, De mogelijkheid om in kranten ingezonden stui ken geplaatst te kr bespaart de gemeensbp de bouw van twee psy chiatrische inrichtingen één voor mannen en voor vrouwen. Deken B. J. ter»ke, Terborg VaTsselder, Opvoeding vereist ge zag; gezag staat opvoeding in de weg. Dr. Hans Ulrich Wit» Het bedrijfsleven is werk zaam als ontwerper, lan- ceerder en leverancier van de culturele revolutie. Prof. dr. Ernest zw ik vind het vervelen1! als men mij de Nederland se Leonard Bernstein noemt. Bernard Haitink, dirtQM Door het schilderen kan ik afstand nemen van mijn werk als acteur, ik k®1 er een bepaald brok over- inspiratie of frustratie in PE zullen wel weer een poosje eten wachten tot er een concert 1 Nederland gegeven wordt dat op •tzelfde topniveau staat als dat van .Mothers vorig weekend in de itterdamse Ahoy-hal. Door een ehnisclie storing bij het doorbelle 'derecensie afgelopen maandag ft in onze krant verschenen, imer. Sorry. Maar Zappa is jlangrijk genoeg om er nog even i terug te komen. Temeer ook ndat wc inmiddels een terviewtje met hem gehad hebben, ■film „200 Motels" gezien hebben de soundtrack daarvan, die op i dubbel-elpee verschenen is, boord hebben. JEerst wat dat concert bedtreft et was af. Dat is eigenlijk de Sangrijkste conclusie die de Inwezigen hebben kunnen trekker liim 8000 jongteren uit alle delen an het land (voor de hal stond he pi met bussen uit Den Helder, koningen, Maastricht en noem laar op) waren naar Rotterdam,, ■komen. Wie van hen gedacht jiocht hebben een tipje van de „200 »tels"-sluier opgelicht te krijgen wam bedrogen uit. In vergelijking ij tot het multbmedia-Mothers- kel was het concert een r mit Frühstück". Dat l daardoor teleurgesteld Me zijn kwam omdat Zappa dermate gepeperde ontbijt in de Ahoy-Zimmer| lenden dat het conctert er als Besneden ioek inging. Liefhebbers E n Mothers of Invention puien bet misschien jammer ■avonden hebben dat de teksten paaivan overigens veel verloren irasin de akoestisch slechtte zaal) maatschappij -kritische "pte bevatten en nog slechts nden uit bizarre kullekoek. ir stond tegenover dat de show ad n r erspel zoveel te bieden ««niemand tijd had zich druk tekst n °Ver e^ësvl^te iit™ M no® dan verwacht werd de L, Smaakt door dte twee ex it;',! ^aiJk en Howard. Deze tpmrJj0jalisten hebben ervoor ttohf de muziek van de L;', ,rs "eer regelrechte rock is W- m plaats van puur tojeiiu.tntjDaarbii ziin (root ,i n van hun stemnien zo tonpou u'nu nu"amers op het ivr»ra°racht kunnen worden die 12; alleen in de studio boiiu,,, ar waren. De muziek zou s helemaal van studio- 'tan onze correspondent) ti, De anglikaansc de- trd rciu'h-l*>eytag, die onlangs ^veroordeeld tot 5 jaar cel, is I vnige christen in Zuid-Afri- ta®geli geïnspireerd door het PiMi j z'ch verzet tegen de N '^wetgeving. „Er zijn twee 11 °ni in Zuid-Afrika te le- lv "hvel je sluit je ogen voor Itjl 2a| om 3e heen is, ofwel je lor v''f e" je wordt gek gemaakt lorto,, 'c z'®t", zei ds. Donald iiJ( eze week in Londen, kort '«ka, Sevlucht was uit Zuid- 9t leven3" vaderIan(J, dat hij zijn nlet uit was geweest. te 3j I int ont31'^6 methodistische predi- tk siu|.S"ap'e daarmee aan een dienst tnTd net van de hilichtin- br j^"' Intussen is hij evenwel w York vertrokken, omdat UIILUCL ki de S„°. dat de veiligheidsdienst w-eh Uldafrikaanse politie voor j ';m in G-root-Brittarmië iets fienurr^.-: 's geo''ganiseerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 16