M. Basemans te Breda ontwerpt suède - kledin g STADSMENSEN WILLEN WEER „DE BOER OP" Nog geen gelijke kansen voor de Europese vrouw Onbreekbare kerstboomfiguren De waanzi van het loonoverlf EENS ARTIEST, TOEN IN LEDER, NU MODE-LEDER-ARTIEST Zelf koken op uw kamer Hairconditioner voor kapsel dat „zit Dr. S. Donders beschrijft tegenstelling stad-land vrouw mode 1 Ook voor ouderen NIEUW WERK-ETHIEK door greet buchn6, Onderwijsrese Dinsdag 30 november 1971 1 30 november 19! (Van een onzer verslaggevers) BREDA. Tientallen jaren gieleden stond hij als jonge conferen cier op de planken. Daarna zat hij een kwart-eeuw in het leder, waar vooral modieuze schoenmodellen zijn hart hadden gestolen. Nu hij Abraham al jaren geleden heeft gezien, is hij gekomen tot een harmonieus huwelijk tussen zijn eerste en tweede grote liefde. De heer M. Basemans uit Breda is mode-artiest geworden, mode in leder uiteraard, vooral suède, waarin hij zijn sprankelende fantasie in fjjne ontwerpen uitleeft. „Modb", aldus Basemans, „is 'n deze tijd een gril: niet alleen ieder seizoen wat anders, nee, elke week wat anders. En dat andere moet dan ook beslist „anders" zijn. Kleding voor de jeugd moet leven. En wat leeft er meer dan suèd'e en leder?" Hij werkt graag met kleine stukjes suède; 3 bij 3 of 4 bij 4 cm. Zo'n klein vierkantje (petit carré) is het meest essentiële onderdeel van de modellen, die uit vele kunstig aan- eengbnaaide of aan elkaar gelijmde vierkantjes bestaan. Onder de naam „picarré" samentrekking van pe tit carré brengt hij bvergooiers, hesjes, cardigans, bolero's en lange vesten, alle modellen in suèdeleder van kleine carré's. De heer Basemans toont in zijn atelier een door hem ontworpen cardi- gam-model, dat hij „scally" noemt en een fraai schub-achtig effect geeft. Schub-pffect gemakkelijk te combineren op ande re draagbare en ook op exclusieve kleding", is de opinie van de Breda se leder-artiest. H.ppe jeugd en diverse zeer be kende binnen- en buitenlandse pop- groups hebben Breda voor hun kle ding ontdekt. Wat Baseman echter ook deugd doet, is dat hij als oudere ontwerper ook aangepaste modellen voor dames en heren van middelba re leeftijd ontwerpt en levert. „In het ene genre blijf ik jong, in het andere verraad ik misschien iets van mijn eigen -leeftijd", zo legt hij zijn zelf gevonden mode-compromis in een modern materiaal uit. Ondanks de grote maatschap pelijke veranderingen, die zich de laatste dertig jaar hebben vol trokken, wordt de Europese in dustriële samenleving nog steeds gedomineerd door traditionele, hoofdzakelijk mannelijke waar den. Echte gelijkheid van kansen voor vrouwen en mannen bestaat er niet. In de praktijk wordt het recht van de vrouw op arbeid niet gerespecteerd. Dit zijn enige van de bevindingen, waartoe een on langs door de Internationale Ar beidsorganisatie (ILO) in Turijn gehouden speciale vergadering is gekomen. Aan dezfe bijeenkomst, waarvan de resultaten thans door de ILO zijn gepubliceerd, namen deel afgevaar digden van regeringen, vakbonden, werkgeversorganisaties en universi teiten uit België, Frankrijk, Honga rije, Italië, Polen, Zwedbn, Zwitser land, Engeland en Joegoslavië. De uitoefening van het recht van de vrouw om volledig deel te nemen aan het economische leven, impli ceert herbezinning op de opvattin gen omtrent de functies dbr seksen, de opleidingssystemen en het pa troon van het gezinsleven, zo luidt een van de conclusies. „De vrouwen, die minstens een derde van de Eu ropese beroepsbevolking vormen, worden dikwijls beschouwd bn heb ben de neiging zich zelf te beschou wen als tweederangsburgers, als re serves, die kunnen worden gebruikt als ze nodig zijn". Pogingen om in de situatie van de vrouw verbetering te brengen door middel van kleine veranderingen in de opleidingssystemen, zijn niet vol doende. Op velerlei gebied is onder zoek nodig om te komen tot een begrip van de bijzondere behoeften en problemen van de werkende vrouw. Aanbevolen wordt hieraan in internationaal verband te wbrken. Dit zou moeten gebeuren door ploe gen van specialisten uit verscheide ne Europese landen. Zeer exclusief is hel model, dat hij „scally" noemt, een soort cardi gan. Dit bestaat uit vernuftig sa mengevoegde stukjes suèdeleder, die door elkaar gevlochten en ge lijmd een effect geven van vis schubben. „Het is de lederen huid van een vis, van een zeemeermin", lacht de heer Basemans. Men zou kunnen aanvullen: van een tropische vis. Bij sommige modellen zijn het schubben, die teder, frêle zijn van kleur. Andere modellen zijn fel en hard, „vlammen", zoals het tetra- visje vlamt. Die kleurencombinaties in dit ge schubde suèdeleder, die van Base mans zelf afkomstig zijn, deden het op shows in Brussel, Londen en Oslo zoals de modellen zelf wonderwel. Grondprincipe van zo'n „scally": het Ibder wordt uit kleine modellen machinaal „gestanzt". Aan elk deel van zo'n gestanzt stukje leder zit een lipje. Die lipjes worden, volgens aloude principes van het kleuter vlechtwerk, aan elkaar gevlochten. Voor de stevigheid worden ze ook nog geplakt. Dan gaan de aldus samengevoegde suèdestoffen naar de snijder, die ze modelleert volgens het ontwerp van de heer Basemans. „Dagenlang kan ik bezig zjjn met een ontwerp, veelal in nauwe samenwerking met een kleine, modebewuste staf", zegt de ontwer per. io9 Suède en leder past op en bij velerlei andere combinaties. Een kamerbewoner beschikt mets- tal alleen over een primitieve kook gelegenheid. Een goede en niet te dure warme maaltijd kan echter al op één gaspit of op één elektrisch plaatje worden klaargemaakt. Het volgende weekmenu geeft daar een voorbeeld van. Meer ideeën en recepten staan in de uitgave „Voeding, tips voor ka merbewoners", die men kan bestel len bij het Voorlichtingsbureau voor de Voeding, Laan Copes van Catten- buroh 44. Den Haag, per briefkaart, met f 0,25 extra aan postzegels bij geplakt op de adreszijde. Van het onderstaande menu zijn de gerechten met een balletje nader uitgewerkt. Maandag: pikante koolschotel aardappelpuree (uit een pak) yoghurt met vanillevla (1 dl. van elk door elkaar kloppen). Dinsdag: ei in groenteschotel rijst (sn'elkokend) rest van de vanillevla met ge raspte appel. Woensdag: gehaktbal (kant en klaar ge kocht) sperziebonen en aardappelen (die dezelfde kooktijd hebben en daarom in één pan gekookt Wor den). yoghurt met beschuit. Donderdag: halve grape-fruit worstpan. Vrijdag: gebakken vis (kant en klaar gekocht) gemengde sla aardappelen chocoladevla met peer: 2 dl cho coladevla jen 1 peer. De peer schil len en de helft in blokjes snijden, met citroensap besprenkelen en on derin een schaaltje leggen. Daarop de vla schenken bn met de andere helft van de peer, ook besprenkeld met citroensap, garneren. Zaterdag: aspergesoep kaassla gebakken aardappelen, patates frites of brood fruit. Zondag is voor een kamerbewoner een geschikte dag om uit eten te gaan of een maaltijd kant- en-klaar af te halen bij een restaurant. PIKANTE KOOLSCHOTEL 250 g spitskool, gesneden witte of gele kool, 50 g geraspte beiegen kaas, 50 gr bam, 1 uitje, 1 eetlepel boter of margarine. Snijd de kool zonodig klein, was hem en kook hem bijna gaar in pl.m. 15 min. Giet dh kool af, snijd het uitje klein en fruit het in 1 eetlepel boter of margarine. Ver meng de kool met de gefruite ui, geraspte kaas en de fijngesneden ham. Verwarm het gerecht nog even, zodat de kaas smelt en maak de koolschotel op smaak af met peper en zout. EI IN GROENTESCHOTEL 1 ei, 1 tomaat. 1 kleine aubergine, 1 paprika, .1 kleine ui (1 teentje knoflook), 2 eetlepels olie, enkele takjes selderij, zout, peper, tijm. Ontvel de tomaat en snijd hem, evenals de schoongemaakte aubergi ne, paprika en ui klein. Fruit de ui (de fijngesneden knoflook) en de paprika in de olie. Vcteg de aubergi ne, de tomaat, de selderij en weinig water toe en kook de groente met de kruiden, specerijen en het zout gaar. Maak, als de groente bijna gaar is, een kuiltje erin en breek hierin het ei. Laat liet in pl.m. 5 minuten' gaar worden, met een deksel op de pan. Wie van „heet" houdt kan de papri ka vervangen door ben Spaanse pe per. WORSTPAN Eénvierde bloemkool gebruik de rest vainde bloemkool en de dop erwten voor de gemengde sla van vrijdag), de helft van een Vz blik doperwten of de helft van een pakje diepvries doperwten (gebruik de rest voor de gemengde sla van vrij dag), éénvierde rookworst, 2 aard appelen, 1 dl boilkxn, peterselie, mosterd. Was de bloemkool en snijd hem in roosjes. Schil de aardappelen, was ze en snijd ze in plakjes. Snijd de rookworst in plakjes en wrijf ze in met mosterd. Doe de bloemkool aard appelen en de rookworst in een pan en schenk de bouillon erover. Laat het gehebl 25 minuten koken. Voeg de doperwten uit blik of diep vries pas de laatste 5 min. toe. Bestrooi de schotel, van het vuur af, met gewassen en fijngesneden pe terselie. KAASSLA 75 gr. andijvie, 50 gr. komekaas D/a eetlbpel olie, 1 eetlepel azijn, 1 theelepel mosterd, zout (komijn- zaadjes), 1 tomaat. Maak een sausje van de olie, azijn, mosterd, zout en eventueel komijnza adjes. Snijd de kaas in blokjes. Was de andijvie en snijd hem kléin, Ver meng de andijvie met de saus bn de kaas. Garneer de sla met plakjes tomaat. j Bij dé totale make-up en uiterlij ke verzorging van de vrouw speelt het haar een belangrijke rol. De conditie van het haar is voor vebl vrouwen een probleem en vaak een bron van ergernis, omdat het haar dan levenloos en krachteloos lijkt. Max Factor brengt met een nieu we hair-conditioner een crèmebe- handeling, die de natuurlijke kracht van het haar herstelt en een basis vormt voor succesvolle vbrdere soig- nerirvg. De crème, die in tubevorm op de maijjet verschenen is, wordt na het wassen aangebracht, moet 15 minuten intrekken en wordt dan uitgespoeld. Het haar is dan gereed en er kunnen krullers in gezet wor den, die dan beter houden. Het ge hebl maakt, dat het kapsel beter „zit". De hair-conditioner maakt het haar niet vet. Gebruik: 1 maal per twee a drie weken. Bij zeer slechte conditie van het haar 1 maal per week. Bij geverfd haar na hbt ver ven gebruiken, maar vóór het blon deren. De inhoud van de tube (f 6,95) is genoeg voor 2 a 3 behandelingen. „Aan de groothandel kan ik niet leveren. Ieder model moet een be paalde exclusiviteit hebben en behou den. Want iemand, die leder of su ède (afgesplitst van de huid van het bovenleder koopt is niet goedkoop, overigens ook niet al te prijzig uit. En het materiaal is onverslijtbaar. In een tijd van hoogconjunctuur kan de jeugd zich het permitteren dit te dragen. Per voet (29 bij 29 cm.) varieert de prijs van suède van 3.- tot f 5,-. Dan komen de diverse soorten bewerkingen. Voor een tientje kun je dus geen suèdb dra gen, maar voor zo'n f 40,- tot f 50,- heb je een haal aardige exclusieve pet. Overigens voor iedere leeftijd. Ook die petten ontwerpt db heer Basemans zelf in zijn boutique aan de Brasschaatstraat te Breda. Daar hangen, in leder of suède, combina ties van Hawaii-rokjes, deze in ge schubde banen, waarvan de kleuren combinatie ook weer een streling voor het oog zijn. „Daarom zijn ze Aantrekkelijk gevormde, van een dunne metaallaag voorziene, onbreekbare olifantjes, klokken, bollen, vis sen, vogels, eekhoorntjes en andere figuren zijn een nieuw soort kerstboomversiering die onder de merk naam „Swan" in de handel worden gebracht. Zij zijn gemaakt van Styron poly-styreen, een kunststof, die wordt vervaardigd door Dow Chemical. De kerstboomfiguren worden gemaakt door Porth Textiles in Zuid-Wales. De nieuwe kunststof is gemak kelijk in allerlei vormen te gieten, is sterk en laat allerlei oppervlaktebewerkingen toe. De fabriek in Zuid-Wales is de grootste fabriek van kerstboomfiguren in Enge land, met een produktie van meer dan tien miljoen stuks per jaar. Ongeveer 50 pet van de produktie wordt uitgevoerd naai' Canada en West-Europese landen. Meer dan de helft van de produktie krijgt een uiterst dun laagje aluminium, dat met gekleurde doorzichtige lak wordt afgewerkt. De kleuren zijn rood. blauw, goud. vermiljoen, groen en zilver. Door deze nieuwe onbreek bare kerstboomfiguren is het afgelopen met scherven onder de kerstboom. Laat ze gerust een keertje vallen zij blijven heel. (CONSU) VVe schelden op een andere ma nier dan vroeger. „Boer" was een scheldwoord. Het is nu „in" als een ingenieur, een minister of bisschop paarden en koeien houdt. We kun nen daarom rustig als een boer ver schijnen in een blauwe kiel; vooral met carnaval proberen velen juist op die manier even van zichzelf af te komen. Op deze manier denkt dr S. Donders na over de tegenstelling stad-land in het boekje met de veel zeggende titel „De voorlopigheid van de stad" (uitg. H. Nelissen - f 7,90). Wie nadenkt over de stad, zoals die er op het ogenblik uit gaat zien, krijgt het benauwd. Degenen, die in een stad wonen snakken weer naar de natuur, willen weer de boer op". Een tijd van de trek naai de stad ligt ten dele achter ons en bij veel bewoners van het platteland leeft nog steeds het verlangen om nu eindelijk ook eens te mogen delen in de „genoegens" van de stad. Maar we komen er geleidelijk achter, dat het een droom is met zijn allen terug te keren naar het land en dat met zijn allen in de stad een nachtmerrie wordt. Stad en land moeten heropgevoed worden. Op de eerste plaats moet er ingezien worden waar we aan toe zijn. Maar het probleem ligt veel dieper dan een soort „bekering", zowel in de stad als op het land. Derde wereld-specialisten en zij die de stad willen veranderen wijzen vaak op het feit dat men niet wil veranderen. Men hoopt het wel, maar men wul het niet. Met andere woorden: men schijnt van zijn frus traties te houden. En de reden van die houding is dat er niet meer geweten wordt wat mens-zijn eigen lijk zou kunnen betekenen, schrijft Donders. Inzien waar we aan toe zijn. Aan de hand van enkele voorbeelden te kent hij de verschuivingen, die er in de mens hebben plaatsgevonden, met de verdringing van een agrari sche naar een stedelijke cultuur „Eerst was er alleen land, en toen kwam de stad en NU zijn we in een derde mensenwereld. Het is binnen dat proces dat we ons voorlopige werk en onze voorlopige rust alleen kunnen vinden". De auteur, die o.a. docent was aan de Leergangen in Tilburg is momenteel hoofd van de afdeling filosofie van de universiteit van Nairobi (Kenya), Dat is te mer ken. Zijn „cross-culturele opmerkin gen" worden dikwijls met voorbeel den uit dat werelddeel toegelicht. Zowel in de stad als op het land is de mens ontevreden. Die ontevre denheid berust op het feait dat de mens nu weet heeft van twee moge lijkheden van menselijk leven en dus ook van de mogelijkheid van verandering. De uitspraak is: veran dering en wel op staande voet. We veroordelen onszelf tot de neurose tijd. Reizen en vakanties geven ons voor een ogenblik een aantrekkelij ke tijdsspanndngsloosheid, maar dan verlangen we terug naar onze neu rosen, we willen terug naar de stad. Waar die tijdloze wereld niet meer bestaat wordt ze gedroomd. Tóoh is de stad nieuw; ze bestaat pas 6000 jaar. Maar wie kan zich helemaal thuis voelen in de geürba niseerde wereld met haar verhou dingen? De stad kan dus niet meer zijn dan een voorlopige oplossing, de westerse filosofie is de filosofie van de stad geworden, gekenmerkt door haar absraobies, waarbij de mens - waggeprijisd uit de natuur - zich zelf vengajt. Eien eenzame, van de digron losgetrokken mens is het resultaat. De „het mooiste-voortuintje-van de straat" -wedstrijden, de gratis uitge deelde potplanten aan schoolkinde ren, het gevecht om behoud van volkstuintjes en schatten betalen voor zakjes potaarde in de waren huizen zijn nog restanten van onze lijfelijke verbindingen met de aarde, zegt Donders. Het huweLijk. Vroeger was het leven doorgeven duidelijk noodzaak. Er waren handen nodig op het veld. Maar in de stad waren er geheel andere overleefmogelijkheden voor het toch al zo geïsoleerde individu. De verheerlijking van de wederzijd se liefde en trouw en de christelijke codificatie van het huwelijk werden de nieuwe motieven om orde op zaken te houden. De geest van er gens samen gaan werken en van samen het leven doorgeven aan een betere toekomst, komt in verstede- lijke streken niet zo vaak voor. Ondanks de gewonnen eigen verant woordelijkheid is het hele kinderen krijgen en alles wat daarbij komt kijken in vergelijking met de regels en taboes die daarvoor golden in kringen die wij graag onbeschaafd en wild noemen vrij amateuristisch, constateert Donders met zijn Afri kaanse ervaringen. Ziekte. In het westen hebben we geen duidelijke idee van ziekte en gezondheid meer. Op het platteland was het, vanwege de bestaande sa menhang niet nodig te ontdekken, dat er een psychosomatische relatie is. Die ontdekking was wel nodig in de stadsgeneeskunde. De zieke in de stad is zo moeilijk behandelbaar ge worden, omdat ze geïsoleerd geraakt is. Ze is de ziekte van één persoon geworden. Bestaat dat soort ziekten echter wel?. Het zou me niet ver- wonderen-zegt Donders- dat de vraag naar een hiernamaals ook een stadsvraag zal blijken te zijn een voorlopige vraag waarschijnlijk. In de oude sociale structuren van agrarische landen waren er hele groepen die nooit werkten en toen aten. Dat werkloze leven was in hun ogen zeer zinvol. In de stedelijke organisatie ging de mens die vrije tijd verkopen. Maar hoe meer de mens ging werken, hoe meer ook het werk overbodig wordt. De stad neemt werk weg. Nü is het zelfs zo, dat als er geen werk meer is zal er ook voor de meerderheid geen doel meer in het leven zijn. We zullen, aldus Donders, van onze tegenwoor dige werkethiek afmoeten ziein te komen, willen we niet allemaal de volledige frustratie ingevoerd word- den. De huidige werk-ethiek is een stuk van onze joods-christelijke er fenis. Het is in de bijbel dat de stad, door God geautoriseerd, door het platteland heenbreekt. Ons zicht op het werk zal moeten veranderen. We zullen moeten leren openstaan voor dat wat in de moderne theolo gie juist verfoeid wordt: het leven te leven zoals het zich aanbiedt. De stad zal haar bedrijvigheid op moe ten geven. Anders zal ze stuk gaan aan haar innerlijke contradictie. Dit zijn enkele gedachten uit de studie van Donders. Hij past deze o.a. nog toe op; goden en God, het Lichaam, agressiviteit, feestvieren, namen geven, etc. Erg interessant, als je dat tenminste kunt zeggen over een probleem, dat ons zo zwaar op de maag ligt. Het is in ieder geval zinvol zich te bezinnen en er samen over te denken. Daarbij kan dit boekje uitstekende diensten be wijzen. Het is het eerste deel van een nieuwe reeks Proces-Materiaal, die aansluit op het tijdschrift Pro ces, dat helaas wegens grote finan ciële tekorten zijn verschijning heeft moeten staken. HENK EGBERS. £en oud spreekwoord uerM dat regeren net zo J vooruitzien. Maar als je het 1 gekeutel van onze bestuurd^ bondsleiders incluis) bekjjti J er nauwelijks sprake vet rondkijken, laat staan tooi. Er zijn meerdere voorbeelden ti voeren, die deze onaardige staven, maar het meest opt voorbeeld vinden we wel 1 huidige loonoverleg. Als je j sukkel en gepruttel om iel procenten ziet, dan blijft stilstaan van ellende. Wonifoi het op het ogenblik: de beiti die nog redelijke overlevij heeft bij de achteruitgang q conjunctuurwordt tot wort# gebombardeerd. Hij staat stevig in zijn schoenen. Zo t de lonen bepaald door de t, spreekt namens de werknentii de baas die nog winst motn man zal de baas wel even hoeveel opslag de werkende willen hebben. Het kan iromtrj van de winst af. Nou en?, eerste gezicht een heldere ti cratische redenering. Maar t de gevolgen. Laten we als j 'n fabrikant van poppeuauto'm Dank zij een listige produt thode een redelijk kleins i een handige inkoop van L fen maakt die man uut!Sfe«Mi tot ginder. Hiep hoi, ro^ werknemers. Nu gaan we verdelen en ze vragen metm 20 procent opslag. De fabrili het er mee eens, want hij b wel lijden. De poppenatito» komen jubelend thuis met cent meer in hun zak. Maar helaas komen de popp» zenmakers dat te weten en al er heel wat minder winst of penhuizen dan op auto's je* willen toch hun 20 procent. D pénautomakers krijgen het i ook. Nou dan. De poppenhuizenfabriUti zuinig en rekent uit dat (iel; net kan, zij het dan met pijn. gaat een groep vrolijk en met geld op zak naar huis. Dus h de poppenmeubelmakers niet at blijven. Maar helaaser is op moment weinig belangstelll poppenmeubels en het hiiii heeft alle orders dan getrokken, de onderhandel» ken zich daar geen lor mm gaat nu om de knikken t» «jj het spel. Zuchtend kant van de poppenmtêh tt de eisen en sluit enkel! de boel, omdat de hek Wi j fles is. Als liet uefM1 afgelopen was dan zou M aardig verhaal zijn. 1 erger, veel erger. Want werknemers die m de f bezig zijn en die iets IM™] poppenauto'sHot grote-misa" komen de mensen die i» stensector bezig zijn en die t maken hebben en alleen waf sten aan te beiden hebben, Zij vinden dat zij net I recht hebben op 20 procent wfl als de poppenautormkers. ZijJ ken ook 42 uur of iets daaronf per week en ze hebbe» vakgroepen, die gelijk ï!!l* aan de vakgroepen «Ut automakers. En dat is dan opsla! w» veer de helft van de werW" volking, want het toeval dat de helft van alle wf'ktri zijn in een sector die et™ maakt en dus ook winstW»" terwijl de andere helft be®'" worden met ie winsten au één maakt. Al die mensen in de tor trekken zich logrischeru:1 aan de lonen van ie Ph™ B ere zo moet er dus tneét tafel voor de verplee!!,ir dokter (die nog iets bovefj procent doet, omdat hij d®11 zelfstandige kan doen), lasting ambtenaar en 9 voor politieagent en voor?' de, de tramconducteur en L meisje, de journalist en de treinbestuurder en de f seur, de toneelspeler en ie directeur, Ga zo maar door. Dank zij de voortrekt wereld Van de P°PP,M die toevallig veel ff'u vragen, omdat er toevam maakt werd, gaat deM' len om meer loon. BW waar het geld voor al vandaan moet komen?. iïvf Cor vatn Rijn en Henny HET is zo langzamerh: ïting in ons land ee ïlncipe dat onderwijst tehts kunnen worden kor wetenschappelijk Hasvoor moeten methot Pieken, wetten en theor opgesteld. Slechts als va: Wgspunten wordt ond de onderwijskunde in st onderwijs met de tijd te üatn. Er wordt reeds ve menteerd. Een probleen een kloof bestaat tusser wijs-onderzoeker en de kracht. Laatstgenoemde "est willen erkennen dal men die hij dagelijks „v< ondervindt veelal hun or meer krijgen door intuï Praktische ervaring. Maa: orugt de kloof niet. Die. doordat de onderzoeker 'Jkman een andere taal «ndere categorieën denl Meuwese die de onder onn de Eindhovense Tec! leidt, heeft nul Sooaan die kloof in i J^fügbaar te maket Lj.dhje „onderwijsreseard ,9 de denkwereld van d op het brede onde! vanuit de psycholo "t^lJsresearch is gek. -. arende studie, ooi e' mogelijk is gepod - u v®trïiijden en voorb. ft»/ dre een denkw] open. De kernvraagst vina onafzienbare onder en !0n In deze studie eer; hanaPnVeel liter£>tuur geb «andeling. Het boekje andaan moet komeiu. Zolang alle produceren' maw"i jaren, f nog wel. Rijk en overheid ang aue P'uu V,» i ven forse winsten mak gebeurde de laatste j uit de winstpot genoeg de rest te kunnen betalen. Maar als er geen maakt wordt, o.a. omaas cerende bedrijf te hoge 2 betalen, dan wordt hei Dan zitten we ronduit i« .gj mische puree. Dat J gewoon normaal me' i« stand heeft leren \eae y Behalve de regering a overleg overlaat aan at ken die op het nioffl, maken, behalve de va van deze bedrijfstakke rekening mee houden drektie maar a an 50 V~ mensen werk biedt, gesproken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 6