DAGBOEK VAN SCHIZOFREEN nog gl Sne De lens op foto boeken Een „enige oorlog als com mercie Met muziek Baby-Spock en de jeugdsex ®en vernietigend pleidooi tegen de oorlog Doen en laten van dieren 'S) J-» Amsterd binnenland buitenland KORT GEBOEKT m „De kloof tussen de leek, die van de psychiatrie niets begreep en de psychiater, die zich in zijn werk ook niet altijd begrepen voelde, wordt steeds kleiner. Die kloof was diep. Met de vertaling van dit boek is weer een stap gezet op de weg naar het hervinden van onze gezamenlij ke menselijkheid en naar de taak waarvoor wij staan: de hand reiken aan mensen die daarin nauwelijks meer geloven". Jan Foudraine, die zelf onlangs velen aan zich verplicht heeft met het boek „Wie is van hout....", leidt met o.a. deze woorden het boek in van M.A. SECHEHAYE: DAGBOEK VAN EEN SCHIZO FREEN (uitg. Lemniscaat - 12,50). 12,50). In dit schokkende dagboek noteert Renée haar ervaringen van ver vreemding en isolement, typerend voor deze geesteszieke. Een verhaal, dat velen kunnen lezen. Men zal dan ontdekken, dat elementen van dit ziektepatroon in minder extreme vormen veel voorkomend min of meer het eigen leven beheerst. Vanuit deze ervaring en het bewustwordings proces dat Renée oproept, zouden veel meer mensen voor elkaar iets kunnen betekenen en daarmee een bijdrage kunnen leveren tot het af zwakken van de geïsoleerde wereld van de psychiater en zijn „geval len". De psycho-analytische slotbe schouwing van Sechehaye is helder, maar minder eenvoudig te lezen, Het is heel moeilijk om precies aan te geven (diagnose) wat nu eigenlijk schizofrenie is. Een nogal veelgelezen auteur als Laing hoef je er maar op na te slaan om de tegenstrijdige meningen daaromtrent te volgen en nieuwe denkrichtingen te vernemen. Sechehaye stelt o.a.: „Schizofrenie schijnt in tegenstelling tot de neurose voornamelijk een ziekte van het IK te zijn; desinte gratie van het IK. Het IK van Renée is gefixeerd aan de tijd dat ze van de moederborst ging en daar door gedeeltelijk in een infantiel stadium bleef steken. Het is opval lend dat het proces van herstel van de persoonlijkheid van de patiënt parallel loopt met het groeiproces van het k'eine kind. Beide maken gebruik van projectie en imitatie". Het is verleidelijk om dit met citaten uit het dagboek toe te lich ten, maar dat gaat dan buiten verband snel op sensatie lijken. Het is benauwend om te lezen hoe Renée de omringende wereld als onwerkelijk gaat ervaren, gevoel voor perspectief verliest, aan angst is overgeleverd, zich onderworpen voelt aan dwangmatige systemen en symbolen etc. De wijze waarop Se chehaye, via een moederrol, met vallen en opstaan, haar geleidelijk tot de werkelijkheid-genezing weet terug te brengen is intrigerend. Juist nu getracht wordt de schizo. frenie te herplaatsen in een nieuwe context, in haar relatie tot gezin milieu, kan het voor velen zinvol zijn kennis te nemen van dit boek. HENK EGBERS „Het Satanskruid" van Alistair Maclean, eerder verschenen in de Zwarte Beertjes serie, is opnieuw uitgegeven in Elsevifer Paperbacks f 9.90. De auteur, die gerenommeerde bestsellens op zijn naam heeft als „Zr. Ms. Ulysses" en „De kanonnen van INavairane'', behandelt in dit boek een actueel en luguber onder werp: de voorbereiding van een al lesvernietigende bacteriologische oorlog. Uit e'en microbiologisch on derzoekcentrum wordt na enkele moorden een fles met een allerge vaarlijkst virus, dat de naam Sa tanskruid heeft gekregen, gestolen. De hoofdpersoon, ex-vlieger, hoofd van dte veiligheidsdienst van het on derzoekcentrum, wordt aanvankelijk aangemerkt als hoofdverdachte, maar de veiligheidsdiensten zien la ter genoodzaakt zijn hulp in te roe pen om alle raadsels op te lossen en het gevaar voor de oorlog te bezwe ren. Het is een boek met een gewel dige ontknoping, spannend van de eerste tot de laatste bladzijde, tot the point geschreven en, ofschoon science fiction, hyperactueel. „Vrijheidsconcert" door Coretta King (uitg. Ten Have - f 5,90) zal voor velen waarschijnlijk moeilijk verteerbaar zijn. Het bevat de bood- scap die de wediuiwe dr. Maar ten Luther King, op haar manier, in Amsterdam indertijd aan het Neder lands publiek bracht. Bovendien be vat het twee tcfcspraken van ds dr. J. Buskes, die hij bij dezelfde gele genheid hield. „Martin Luther King wil niet vereerd worden", zegt Bus- kes ergens. De samenstellers van het boekje hebben niets anders ge daan. Zo komt het al lezend tenmin ste over. „Het beslissende weekend", een stuiverroman in een dure (uitg. Leo pold f 12,90) uitgave en met een aan deze tij d aangepast gegeven. Honor Arundel verhaalt daar de geschiedenis van een ongetrouwd meisje dat in verwachting raakt, ruzie maakt met de vader, maar deze na enige jaren (hoe kan het ook anders) toch tot echtgenoot neemt. De naam „Pulp" van een Zwart Beertje (uitg. Bruna), is bedoeld als een hommage aan de bloeitijd van dte pulp-magazines uit de jaren der tig, maar dat zal de meesten niets zeggen. Een verzameling verhalen - met het accent op science fiction en zwarte humor- van bekende en on bekende Nederlandse en Vlaamse auteurs. Namen, die onbekend zijn, maar ook namen als R. Blijstra en Wim Zaal. Zestien verhalen en een serie goede, maar navrante tekenin gen over „de mensheid" van Jan Sanders. Korte verhalen, waarvan de wisselende kwaliteit door Ab Visser, uit een massa inzendingen, bijeen werd gekozen. Het „beangsti gende" toekomstbeeld dat de SF- verhalen tekenen, blijkt méér te zeggen over de kritiek op -en een zich afzetten tegen onze eigen tijd, dan dat er sprake is van een kijkje in een verborgen toekomst. Dat is overigens de geijkte SF-kwaliteit. Een boekje om tussendoor te lbzen of naast je bed te leggen. Ruim 200 pagina's met 51 kleurafbeeldingen en 100 zwart-wit-weer- gaven van bijzonder geslaagde foto's van beroeps- en amateurfotogra fen vormen weer het mooie boek DAS DEUTSCHE LICIITBILD 1972. Dr. Rudolf Leonhardt van Der Zeit schreef daarbij een kritische tekst over de fotografie als sociologisch verschijnsel. Speoiale reeksen zijn gewijd aan Erwin Flieger met tien kleurenfoto's onder de titel Magnet Japan", aan Fred Ihrt met de „Jaaroogst van een reporter" en aan A. Mender met „Kleurrijke mode". Fascinerende landschappen, akt-stu- dies, wetenschappelijke documentaties, journalistieke reportages en talrijke andere onderwerpen deden foto's ontstaan waaraan ongetwij feld velen zich graag willen spiegelen. Dat wordt vergemakkelijkt doordat bij de foto's bijzonderheden verteld worden over technische aspecten ervan en karakteristieken gegeven worden van de desbetref fende auteurs. Behalve een Duitse bestaat er ook een Engelse uitgave van dit kunstzinnige boek (The German Photographie 1972). Het is een uitgave van Verlag Die schonen Bücher dr. Wolf Strache KG- Postfach 1124, Stuttgart. De prijs is gekartonneerd DM 22 en in linnen band DM 29,50. Bij Elsevier zijn twee pockets verschenen over fotografie. Het ene (Betere foto's met de cassette-came ra, f 4,90) van Dick Boer is wel heel erg simpel van opzet. Het geeft niet meer dan wat algemene aanwij zingen voor mensen, die twtee linkse handen en geen enkel gevoel voor logica en verhouding hebben. Voor deze mensen, die toch graag willen fotograferen, is een babbeltje van vijf minuten met de verkoper van de cassettte-camera zeker zo goed. Het andere boekje (Macro-foto grafie, f 5,90) van dr. W. Kruyt is alleen geschikt voor de geïnteres seerde en geoefende amateuirfoto- graaf. Het boekje geeft hem nuttige informatie om de fascinerende, moeilijk op papier vast te leggen wereld van het detail binnen te kunnen stappen. Van "dezelfde schrijver is ook nog „Het Makro- boek", een „pil" van meer dan 350 bladzijden voor gevorderden op dit gebied, in de handel. In de Camerareeks van Faton Pu blishing is een boekje van Piet van der Ham verschenen, dat bedoeld is om de mensen een verantwoorde keuzte te laten maken bij het aan schaffen van een fotocamera. De lezer krijgt daartoe informatie over functie, voor- en nadelen en mogelijkheden van onderdelen, tech nische systemen en complete came ra's. Het boekje is allebn interessant voor mensen, die gevoel voor tech niek hebben en die vast besloten zijn van het fotograferen hun hobby te maiken. „Waarom koop ik dié fotocame ra"; is een uitgave van Foton Pu blishing n.v. en kost f 7,50. In de stroom fotoboeken bevindt zich ook „Het Flitsboek", dat de verkeerde ondertitel „de creatieve toepassing van de flitstechniek" heeft meegekregen. Betere onderti tel zou geweest zijn „de weten schappelijke toepassing van de flits techniek". Er zou dan nog aan moe ten worden toegevoegd: geschikt voor topamateur- of vakfotografen, die ovter technisch vernuft, een wis kundeknobbel, een computergeest, veel geld, veel ambitie en erg veel geduld beschikken. Dat is namelijk allemaal nodig om door het Flits boek heen te komen Het Flitsboek is geschreven door Giinter Spitzing; een uitgave van Elsevier; f 24,50. F. DE LIGT. Dr. Spock mag dan de moeders van onze tijd talrijke diensten be wezen hebben voor hun baby's, hij meent nu, geloof ik, ook op alle terreinen een expert te zijn. Zijn bewogenheid met studenten, Viet nam etc. is groot en bewonderens waardig en dat is ze ook wanneer het gaat over sex, liefde en leven; tenslotte ligt dit laatste onderwerp op zijn terrein. „Een boek voor jon ge mensen" schreef hij daarom. On derwerpen: Hoe de geaardheid van de mens zich vormt; De omgang tussen tiener jongens en -meisjes; Liefde, pseudo-liefde en seksuele af wijkingen; Waar adolescenten over piekeren; Anatomie en fysiologie van sex; Lichamelijke gesteldheid; roken, alcohol en drags; Misdadig heid; De verhouding tot de ouders. Dat is dus nog al wat. Maar er bestaan betene boeken op dit ter rein. Zijn adviezen zijn vaak te nietszeggend en bovendien zelfs bij de waarneembare herwaardering in bet algemeen toch té Freudiaans gekleurd- Ondanks de bewering op de flap: „Spock is niet een oude, verontruste man, die zich in een boekje beklaagt", lijkt het er toch een beetje op. Maak me sterk, dat de toon nogal wat jonge mensen zal tegenstaan, terwijl zijn maatschap pij-opvatting ook talrijke vraagte kens oproept. HENK EGBERS Dr. Spock: Sex, liefde en leven - een boek voor jonge mensen- (uitg. Contact n.v. - f 14,90) Vitus B. Dröschier verstaat de kunst op een verantwoorde populair- wetensehappelijke manier te schrij ven over het doen en laiten van dieren. Hij „vertaalt" de gedragin gen van dieren in een voor de mens begrijpelijke, direct aansprekende stijl. Hij projecteert het dierenleven op menselijke situaties. Bij het le zen van' de boeken van Dröscher (eerder verschenen „Magie der zin tuigen", „Dieren gedragen zich" en, nog maar pas in 2e druk, „Leven in de dierentuin") dringen twee ge dachten zich steeds weer op: wat een ongelooflijke rijkdom aan cul tuurpatronen in het dierenrijk en wat weten wij er toch eigenlijk nog beschamend weinig van af. De ver dienste van mensen als Dröscher is dat zij de geweldige afstand tussen mens en dier enigermate verklei nen. „Dieren onder elkaar", Vitus B. Dröscher, Het Wereldvenster te Baarn, f 27,50, (opnieuw uitgegeven: „Leven in de dierentuin", Vitus B. Dröscher, Het Wereldvenster te Baarn, f 12,50). De nacht van 31 juni 1943 heeft nooit bestaan, -evenmin als sergeant vlieger Sam Lambert van de RAF en zijn viermotorige Lancaster-bom menwerper „Krakende Deur". Ook Herr Oberleutnant August Bach en zijn radarstation aan de Nederlandse kust bij Hoek van Holland hebben nooit bestaan. Wie op de landkaart van West-Duitsland op zoek gaat naar een stad Altgarten, niet ver van Krefeld, zal tevergeefs zoeken. En toch werd Altgarten in de nacht van 31 juni 1943 door 700 Lancas ters, Stirlings en Halifax's platge brand. Toch was het Sam Lambert die meahiep de hel te ontketenen over het stille provinciestadje en was het zijn Lancaster die, tot twee maal toe, dwars over het radar scherm van August Bach kroop. Het is allemaal gebeurd in Len Deigh- ton's nieuwste boek „BOMMEN LOS"! (Uitg. Elsevier - f 19,50). Kenners van Deighton weten hoe hij zijn (tot nu toe voornamelijk spioinage-jvearhaleji het karakter van een adembenemende documen taire weet te geven, maar wat hij hier heeft gepresteerd, bijna 450 heen gespoeld, dat hij gemakkelijk die tijdsfactor uit het oog zou kun- bladzijden-lang, is fabelachtig. Een op zich al uiterst gecompliceerd ge beuren als een massale luchtaanval met letterlijk alles wat er aan vast zit, zó minutieus en gedetailleerd beschrijven zonder ook maar een moment vervelend te worden, dat vergt egn geweldige voorbereiding en een uitzonderlijk talent. Dat het technisch mogelijk werd, dankt Deighton dan ook aan de geheugen capaciteiten van een computer, zoals hij ineen naschrift ruiterlijk toe geeft. Om een voorbeeld te geven van de wijze waarop Deighton een fic tief verhaal met behulp van het detail een onverbiddelijke authenti citeit weet te geven even het vol gende, over een overigens verder niets meer ter zake doende weg langs de in Nederland gelegen nachtjagersbasis „Kroonsdijk". Deighton: „De dijk zelf was 2,5 meter hoger dan het vliegveld en daarop liep de weg naar Utrecht. De randen waren keurig met witte verf gemarkeerd en" de weg was bestraat mei grote keistenen die de Neder landers .kinderhoofdjes' noemen". Het gaat hier dan enkel om de beschrijving van wat een Luftwaffe- vlieger ziet als hij van Kroonsdijk opstijgt voor een oefenvlucht Zo bouwt Deighton zijn dramati sche relaas op met details 'en mini- sfeertjes die allemaal tezamen haast als vanzelf ineen smelten tot het documentaire, hoewel fictieve, werk. Dat fictieve is natuurlijk maar be trekkelijk want Deighton maakt wel degelijk gebruik van authentieke er varingen van mensen en van even authentieke feiten. Hij mengt ze al leen door elkaar en maakt er een nieuw verhaal van. Een probleem apart was de tijds factor. Het hele boek beslaat een periode van slechts 24 uur. De lezer echter moet kennismaken met zo veel personen en situaties en krijgt zoveel gebeurtenissen over zich riem verliezen. Deighton heeft dat probleem even ingenieus als simpel opgelost. Hij gebruikte daarvoor een koufront dat als een reusachtige deur over Enigeland en West-Europa scharnierde, met Zweden als schar nierpunt. Dat hij ook hierbij niets aan het toeval overliet, blijkt uit zijn verantwoording, waar hij mel- Onze massacultuur verzuipt in oorlogsromans. Nu we zo langzamer hand op de Tweede Wereldoorlog zijn uitgekeken - de „bad guy" van toen is immers de „good guy" van nu - is de aandacht verschoven naar het Vietnam-drama. Veel jeugdig (vooral Amerikaans) talent is naar het strijdtoneel getrokken om stof op te doen voor een roman. Het resultaat is tot nu toe niet best. De romans met het thema Vietnam moeten het nog steeds afleggen te gen de meer feitelijke schrifturen zoals Mary McCarthy's „Bericht uit Vietnam", Richard Hammers „Een ochtend in de oorlog" en Seymour M. Hershs „My Lai". Derek Maitland, schrijver van „De enige oorlog die we hebben" heeft volgens de achterflap van het boek een uitputtend en objectief' bezoek gebracht aan Vietnam. Of je objec tief kunt zijn in een kwestie als Vietnam, laten we maar buiten be schouwing'. Maitlands boek is een aaneenscha keling van flauwkul-scènes. Hij ver momt zijn hoofdfiguren zo onduide lijk, dat zelfs de lezer, die niet nauwkeurig de gebeurtenissen in Zuidoost-Azië heeft gevolgd, op zijn klompen kan aanvoelen, dat de ge neraals die elkaar in de haren vlie gen Westmoreland en Abrams moe ten zijn, de kibbelende staatshoofd en Tbieu en Ky. Alle conflictjes, roddels en gebeurtenissen worden opgediend met eem papje authentici teit. Het is allemaal erg ingewikkeld. Een oud dorpshoofd laat zijn ene zoon vechten bij de regeringstroepen en de andere bij het bevrijdimgs- front. Uiteraard sjouwt er een bor deelhouder rond, een zwartte hande laar en een dubbelspion. En da ndie goede, domme Yankees. Zij worden uitgebuit - u raadt het al: door de bordeelhouders - en iedereen is cor rupt. Derek Maitlands boek is, ook al lijkt er met de feiten niet zo veel gerommeld te zijn, onwaarachtig, om het woord leugenachtig niet te ge bruiken. En als Maitland echt meent, dat iedereen grof geld ver dient aan „de enige oorlog die we hebben", dan heeft hij beslist niet in de laatste plaats aan zichzelf gedacht. A. Theunissen. (Derek Maitland: „De enige oorlog die we hebben". Elsevier Paper backs. Uitgave: Elsevier Nederland n.v., Amsterdam-Brussel, ƒ9.90). z°y Vootj ding maakt van het feit dat hij de weerssituatie in die 24 uur heeft „gecopieerd" van een werkelijke weerssituatie, eind juni 1943 en wel met behulp van het KNMI in De Bilt. Dat koufront (en de effecten ervan) duikt steeds op in het ver haal, vertaald in termen van erva ringen van vliegers en mensen op de grond en zo perst hij zijn lijvige verhaal inderdaad samen tot 24 uur. „Dit boek is een vernietigend re quisitoir tegen de oorlog", heeft de uitgever op de flap van het boek laten schrijven. Dat hebben vóór deze uitgever tientallen collega's al laten schrijven op de flappen van honderden oorlogsboeken. Maar als er ooit een uitgever dit terecht heeft gesteld, dan is het deze. Dank zij Deighton. Nog een tip: het uitlezen van het boek in één ruk is slechts haalbaar als men er een volledige nachtrust voor op wil offeren. Tenzij men niet hoeft te werken en 's morgens om een uur of zes begint. Het boek zelf maakt dit dóórlezen overigens haast onvermijdelijk. W. KOCK De viool komt in de jaz2-m,„J nauwelijks aan bod en wordt2 velen ook niet tot het jazz.» mentarium gerekend, omdat het heet - de toon niet z menselijk lichaam wordt vormd als b.v. bij de trompet" u' hoe jazzy een viool kan zijn w| jarenlang Joe yenuti bewezen.,! technisch vermogen en zijn W interpretaties hebben velen wondering gebracht. De „Jour; ger Joe" brengt op deze pla,t J speelse reflecties op oude nW als Autumn Leaves en Undecided op nieuwere composities als Bh time en Windmills of your J Tien nummers van gisteren en daag door een „tijdloze" violist r ne plaat. 11 The jazz violin of Joe Venn once more with feeling OV-14-04) Staf Meeder mag dan een t kwaam hammond-organist maar wat hij op deze plaat j elkaar gezet heeft kan gevar.i worden met de titel van een var' nummers „Stupid things". Dege' die via het hammondorgel aij wat halfzachte deurtjes op willen laten afkomen, - best lijk - moeten maar letten op del met een „stoere" Staf Meeder helm en leren handschoenen, carnaval a Moscou, BluueiS Pausenwalzer, Happy Mexican zijn nauwelijks „Zucker im fee". Stepping Out with Staf Meei hammond organ - (Imperiat-Br ma - 5C 052-24373) We hebbben altijd al tamelijk' moeite gehad met solo-elpees.' hecht werk kan daarop nauwé sprake zijn, omdat er steeds werkt wordt met „geleende ai ten". De solist probeert ook wel instrumenten zelf te bespelen, veelal faalt. Frank Nuyens, het in ons land van Q65, heeft ook solo-elpee opgenomen. Alle i mers (op één na) zijn geschre tijdens zijn ziekbed (geta been) en hij maakte gebruik bevriende musici bij de opnai En ja hoor, dezelfde eenzaam! die zo vaak soloelpees kenmerk evenzeer te beleven op deze cl van „Rainman". Het verschil b.v. een Alexander Spence, o! Kevin Ayers hoeft niet te m benadrukt. Frank Nuyens heeft vlakke, nauwelijks interessante s en de nummers op deze elpee nji even steriel. De teksten zwak. schien had Frank Nuyens 1* werk kunnen doen als hij bij Q was gebleven. Nu valt hij lus wal en schip en dat is jammer i alle moeite. (Van onze TILBURG De onve. ongetwijfeld invloed hebb „isclie verhaal van de 1 twee werknemers achter wanneer twee bazen achtc pe toename van de wei werd door het Uentraal iCPB) becijferd op een ielde van 65.000. Het ziet naar uit dat de snel gesteg loosheid in de maand o! jaargemiddelde zal brenge ;.eer 70.000. Het is niet dat het absolute werk! I cijfer op het einde van d gestegen tot ongeve Ook dit zal mee Frank Nuyens: Rainman gram NQ 20.038) Merkwaardig, komt er j plaat ter recensie op die al in 1970 is ui eerste elpee van Wishta-Wfl middels ligt er al vwrlaf'J breed een tweede platenzaken, maar allez). h te gezegd - tenslotte weet ie hebber wel hoe Wishbone A.s - is het werk van W.A. hecht gi werk. Er is weinig plaats v lange soli. De zang is het ira! gedeelte, wat ook aan ie beste mixage kan liggen. W blues-achtige muziek, geen h ger, maar wel lekker om i luisteren. Wishbone Ash: Wishbone I (MCA MAPS 3977) In deze dagen van binnen* en - spelen zijn kinderen din blij met een aardige gr® plaat met sprookjes. Twee dit geval (voor 15,80). De e gevuld met sprookjes van H® Grietje, Assepoester, De G&a Kat en de Wolf en de zeven van Grim. Hoewel je als volwas niet zo enthousiast bent oiej wijze waarop de acteurs - joor, Petra Dumas, Trudy ij Hans Karsenberg, Jan Weê t Cees van Oyen de verbal® len", blijkt in de praktijk, dai deren toch geboeid zitten te ren. Deze sprookjes lijken® «1 baar. De andere plaat be» J doorgaans bekende liedjes t'i man, Jan Huygen, Drikusman, j ven Kikkertjes etc.), die Tienerkoor" o.l.v. Herman W zen vlot en leuk gezongen meezingertjes voor de K T Dus Paula! Sprookjes 241.353-354). Liedjes «1 Het streven naar nieuwe maat schappelijke structuren, het zoeken naar antwoorden op snel zich wijzi gende behoeften en eisen, hebben ook het werk van de kinderbescher ming niet onberoerd gelaten. Nieu we benaderingswijzen doen opgeld. Ze komen zowel van buitenaf als van binnen het kinderbeschermings- werk zelf. Van alle kant worden frisse ideeën aangedragen voor een betere aanpak van het werk. Een bijdrage daartoe levert ongetwijfeld een serie in „Contour en Perspectief in de Kinderbescherming" (uitg. Lemniscaat) gebundelde studies, waarin een aantal knelpunten in de kinderbescherming aan de orde wor den gesteld en aan de hand van de jongste wetenschappelijke inzichten nieuwe wegen worden gewezen. De redactie van „Contour en Per spectief in de Kinderbescherming" voerde drs. M.J.A. van Spanje. Hij leidt h6t boek ook in met een be schouwing over de ontwikkeling van het kinderbeschermingswerk en dat brengt hem tot een gematigd opti misme. Gematigd, „omdat", zo con stateert drs. Van Spanje, „nog teveel afremmende factoren blokkerend werken". Hij acht daarom een kri- tisch-actieve instelling blijvend nodig. Het boek bevat daarnaast vijf gede gen studies, die stuk voor stuk wij zen op de noodzaak van verschui vingen binnen de huidige structuur van de kinderbescherming. Zo geeft dr. W. ter Horst een veranderings strategie aan voor kinderbescher mingsinrichtingen. Zijn bijdrage is een ruggesteun bij het bewegelijk en zelfregulerend maken van inrich tingen, die nog moeten beginnen of die ergens zijn blijven steken. Dr. J.A.M. Schouten belicht de diagnose en behandeling van jeugdige neuro tische delinquenten en geeft een overzicht van het researchwerk, dat gericht is op het vaststellen van de spfecifieke problematiek van jonge ren en dat aansluit bij het dageiijk- te, praktische werk in de kinderbe scherming. Drs. J. Heiner behandelt in zijn bijdrage de gedragstherapie in internaten en taak daarin van de jeugdleider. Hij gaat vooral in op de resultaten van de groepsgewijze be nadering met bfehulp van de ge dragstherapie. Dr. J.F.W. de Kok draagt nieuwe ideeën aan voor be handeling van gedragsmoeilijkheden bij structopathische kinderen. Een bijdrage van dr. O.C. de Wit besluit het boek. Hij houdt zich bezig met de onredelijkheden en moeilijkhe den, die kteven aan de huidige wet telijke regelingen voor het pleegge zin. Deze studie is interessant omiat in de kinderbescherming het inzicht steeds meer veld wint dat pedagogi sche hulpverlening aan het in op- voedingsnood geraakte kind niet al leen gericht moet zijn op het kind zelf, maar ook op het milieu, waarop het kind voor zijn ontwikkteling is aangewezen. Kortom, „Contour en Perspectief in de Kinderbescher ming" biedt een up to date-informa tie over wat er op het brede terrein van de kinderbescherming in bewe ging is. HARRY SWINKELS UA personen: het CPB heeft verwacht. D heeft al toegegeven datj bureaucijfers een te lage zijn. Bedrijfssluitingen zijn orde van de dag. Deze tische berichten kunnen hi op de loonvorming niet n vakbonden zullen zich nu jeren dat overmatige loon passen in het huidige con. beeld dat een ontspannir arbeidsmarkt laat zien. In West-Duitsland doet [soortgelijke ontwikkeling [arbeidsreserves nemen toe, De vakbonden onl in de machtige metaalsecto echter door met het ste hogere looneisen dan de w| bereid zijn toe te staan. Zf [elfs voor het eerst jaren gegrepen naar het ml je werkstaking om hun eis| bij te zetten. Indien de werkelooshe sorte duur geldt,dan zal dl >p de loonvorming zeer jlijven. In de Bondsrepubl vacht men medio van het een herstel in de eco| bedrijvigheid. Bovendien fdviescollege van de Bond! •eeds aanbevolen enige bpulsen aan het economisj te dienen. Van een dergelijke impub as land niet vee! worden v - «tegendeel: bezuiniging ten an de overheidsuitgaven is et wachtwoord. Een deel «egenomen werkeloosheid 'slfs verklaard uit het achte •an overheidsinvesteringen, ie in de bouwnijverheid. De vakbonden verkeren ïoeilijke positie. Zij kunnen e gemakkelijk hun looneis igen, ook al geven zij wel MA. Ie kolom $Iotkoersen actieve aandelen handel en Industrie AKZO 'Alj.BankNed. Am.Rott.Bnk. A'dim-Rubber heli-Mij. hortsche Petr. hortscbeP.pref. Hein.Bel.Beh. Heineken Bier HoU.-AmerikaL. Hoogovens H'V.A.-Mijen K.L.M. Hon.Petroieum H-N.SJV1. Nationale-Ned. Ommeren philipsGloeU.G.B. Kobeco Holinco Scheepv..UnieNed Inilever 56,20 254,00 56,20 35,5 86,20 694,50 694,50 209,80 219,00 82,8 58,50 64,5 100,00 111,20 101,20 56,80 245,00 30,80 207,20 151,40 58,00 105,50 56,40 255,00 55,90 90,00 707,00 707,00 212,40 220,30 82,00 59,40 65,4 102,90 113,70 102,00 56,60 252,5 32,10 209,50 153,50 58,80 107,50 ACTIEVE obligaties staatsleningen Hcd-25j.*69,8 ,d'25j.'70.8 |d.l5j.'7i.8 )d.l5j.'7o.i 8 ^Sj-'ïu-s.s JJ-15j.'70.3,8 !d'V69.8 )d*'j.'7ü.8 'd.'7ü.7»/4 'd.'69.7 'Hidenj*7i IJ- ''1-86.794 '1-8X.7J4 «1.-66.I.7 'i-'fis-a.-j «l.'69.7 '"•'«•1.6 "l-,«8.3.6 !"-'«.6y. "1.67.6 l'fH-S'/. •«■1-SV. H 2'5V' id-'a8.4 -'58.4 'd-'eo.e *'64.4 101,60 101,60 101,00 100,90 101,00 101,00 101,70 101,80 100,70 99,50 99,50 99,30 98.85 95.50 95,60 95,30 91,10 91,00 90,70 90,70 92.10 89,20 87,40 88,90 88,60 86,20 86,15 83.20 87,10 83,90 86.80 96,80 85,50 80,10 80.60 79,wr 78.90 82,70 101,30 101,30 101,10 101,30 101,00 101,10 102,10 102,10 99,50 100,70 99,20 99,20 98,80 95,10 95,10 95,10 91,20 91,20 91,00 91,00 92,30 89,40 87,60 89,00 88,80 86,30 86,20 83,10 87,30 83,80 86,60 82,20 80,50 96.80 85,40 80,10 80.60 79,00 79,00 82,70 |N

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 10