,doodgraversgeheim' WEGEN NAAR NIEUWE INHOI VAN OUDE TAAK VAN KOSTfj eertarief* hventelen enstai 1SSOT Nylon tijgers en luipaarden oc c anvragen ui fat betekent leze schalkse lach? MER VAN KOOI h".1'-" bruiloft i"eikaiit FNUIKEND Wat doet zo'n man eigenlijk PROEVEN Bemoeienis Diakens Vorming MEDEDELING De N.V. Watermaatschappij „ZEELAND" GROTE OPENBARE VERKOPING T.V. Technische Dienst s I ONS SPOTKOOPJe5 GARAGE VAN LUIJK E?ruik*n vltmn De Donderdag 11 november 1971 l. Dijkman onthulde (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Waar doden omgeven worden met enig ritueel, hoe primitief dat ook moge zijn, is sprake van de „homo sapiens" van de mens. Uit de rangschik king waarin hun beenderen ge vonden worden, maken de antro pologen op dat zelfs de Neander thalers al een dodencultus had den, een religieus gevoelen, een cultuur, met andere woorden: dat zij mensen waren en geen hoog ontwikkelde primatensoort. De zorg waarmee wij onze overlede nen omringen, culminerend in de verbijsterende pyramides van de Egyptenaren, loopt als een lei draad door onze beschavingsge schiedenis en is in zekere zin zelfs een graadmeter voor het peil van een bepaalde cultuur. Zo is het tienduizenden jaren geweest en anno 1971 is het niet anders. De heer L. Th. Dijkman heeft daar een gedachte over die de moei te van het signaleren waard is. Hij is directeur van de dienst algemene begraafplaatsen en crematoria in Amsterdam. Daarnaast is hij een deskundige op het gebied van be graafplaatsen met nationale en in ternationale reputatie. Hij mag het brein heten achter de dodenakker Westgaarde waar stoffelijke resten ter aarde zullen worden besteld op een wijze, die een eind maakt aan wat in vakkringen heet het „dood graversgeheim". Zijn ideeën hebben inmiddels navolging gevonden in on der meer Den Haag, Delft, Rijswijk en Vlaardingen. i „Het is vreemd", zegt hij, „hoe wij de volkeren uit onze praehisto- rie gedoopt hebben. Hunnebedvol- ken, koepelgrafvolken en kelten", waar er dan van de Kelten meteen wordt bijverteld dat ze hun doden verbrandden en de as in urnen be waarden zoals we kunnen zien aan de opgegraven urnenvelden in Bra bant en Limburg. Als niet gevoeld werd dat wat volkeren met hun doden doen, waardemeter is voor het peil van hun beschaving, zouden we wel andere namen verzonnen hebben om ze te klasseren. Stel nu eens dat in de toekomst onze eigen begraafplaatsen de ken merkende overblijfselen van onze hedendaagse cultuur zouden vormen (een absurde gedachte, maar stel), dan zou het wel eens kunnen zijn, dat de geleerden van die tijd ons volk tot rommelgrafvolk zouden om dopen. In wezen is dit een ernstige aanklacht. Maar toch is de toestand waarover ik het hier heb, gedurende een lange reeks van jaren als een vanzelfsprekendheid aanvaard". Waarmee we meteen bij het ..doodgraversgeheim" zijn aangeland. De heer Dijkman: „Op de traditio nele dodenakkers werden maar naar willekeur monumenten neergezet. Dit was niet alleen fnuikend voor de sfeer van ernst en waardigheid die een begraafplaats behoort te kenmerken, maar ging bovendien voorbij aan het aspect van de be schikbare ruimte de grondecono- mie. Het gevolg was dat men graven ging ruimen zodra de daaraan wet telijk verbonden termijn verstreken was, om plaats te maken voor nieu we overledenen. De wet op de lijkbezorging van 1869 eist voor teraardebestelde do den een minimale rusttijd van tien jaar, daarbij uitgaande van het ge zichtspunt dat dan de stoffelijke resten zouden zijn verteerd. Met an dere woorden: na tien jaar mocht men een graf ruimen. Maar wat zijn de feiten? Uit een landelijk enquête bij alle begraaf plaatsen, zowel de algemene als par ticuliere ongeveer 2500 in getal bleek dat 75 percent van de besturen een graf rusttijd van tien jaar onvoldoende achtte, waarvan 65 procent op grond van ervaring. An ders gezegd: de bij de wet toegesta ne begraaf- en ruimingstechniek be staat in wezen uit een methode, die slecht verenigbaar is met het vol doen aan onze morele plicht om op waardige wijze voor de lichamen van de overledenen te zorgen. Nu zult u vragen hoe deze onge wenste toestand bijna een eeuiw kon voortduren zonder openbaar te wor den. Daarop zou ik allereerst willen antwoorden dat de direct bij het opgraven betrokkenen dit als een beroepsgeheim beschouwden, zodat in veel gevallen de verantwoordelij ke bestuurderen onkundig bleven van het feit, dat er stoffelijke resten werden geruimd die nog niet geheel tot skelet waren vergaan dit na tuurlijk volkomen in strijd met de ethiek met de piëteit die we jegens onze doden verschuldigd zijn. Dit dus wat betreft het „doodgra versgeheim" dat bij oriëntatiebezoe- ken in het kader van de landelijke enquête inderdaad aan het licht kwam. Daarnaast is het onvermogen gebleken om binnen het raam van de beschikbare mogelijkheden in de mgewenste toestand verbetering van doorslaggevende betekenis te brengen. In het gunstigste geval be sloot men tot een langere rustter- nijn maar die werd dikwijls weer ngekort vanwege het ruimtege brek. En zelfs een langere rusttijd bleek geen afdoende oplossing te zijn voor het probleem. De feiten tonen name lijk aan dat een langere grafrust geen waarborg geeft voor een goede vertering. Als u nu rekent dat er in ons land jaarlijks bijna 100.00 men sen begraven worden en dat in de grote steden, vooral in het westen van het land, 50 tot 70 percent van de begravingen plaats vindt in gra ven, die op grond van de wet na tien jaar kunnen worden geruimd, overdrijf ik niet wanneer ik zeg dat dit een ethisch en sociaal-econo misch probleeim vam belang is. Kort- 11 november 1971 L. Dijkman: ethische motieven. omhet toenemende ruimtegebrek in Nederland maakt het noodzake lijk dat er oplossingen komen waar door ruiming' van graven ongestoord kan gebeuren zonder extra vergro ting van het begraafterrein en dat deze oplossingen worden gecontro leerd door een in het leven te roe pen rijksinspectie voor de begraaf plaatsen". De heer Dijkman meent op grond van uitvoerige proeven, door weten schapsmensen genomen op dierlijke resten, de oplossing gevonden te hebben en wel in de vorm van de betonnen grafkelders, die op de nieuwe Amsterdamse begraafplaats „Westergaarde" voor het eerst zul len worden gebruikt. Later heeft een studiecommissie van de gezond heidsraad, waarin hij zitting had, op een reeks waarnemingen en uitge breid natuurwetenschappelijk onder zoek zijn oordeel gebaseerd dat een goede gaswisseling (zuurstoftoevoer' en koolzuurafvoer) rondom de in de grond begraven overledene beslis send is voor het tempo van het ontbindingsproces. Daarbij bleken verschillende fac toren die elkaar weer onderling beïnvloedden, een rol te spelen. Eer ste vereiste is een luchtdoorlatende bodem waarin de luchthuishouding niet door de grondwaterstand mag kunnen worden verstoord. Ook het meer of minder dicht bijeen leggen van graven heeft invloed op het ontbindingsproces. Heester- en boombeplanting tussen de graven kan het begunstigen. Een grasmat kan onder bepaalde omstandigheden remmend werken. Door het boven elkaar plaatsen van stoffelijke res ten in een grafkuil kunnen de verte ringsomstandigheden voor de onder ste lagen ongunstig werken. Het ma teriaal waaruit de kist is vervaar digd speelt een rol. Hoe nu deze factoren omzeild en de garantie verkregen dat de stoffe lijke resten in een graf dat voor ruiming in aanmerking komt, inder daad zijn „geminiraliseerd" ofwel „gesceletteerd", zoals de vaktermen blijken te luiden? „Door het toepassen van grafkel ders", zegt de heer Dijkman. In een adem wijst hij er met grote nadruk op dat de ontwikkeling van deze nieuwe begraaftechniek die het „doodgraversgeheim" uit de wereld moet helpen, uitsluitend is ingege ven door motieven van morele en ethische aard en niet door overwe gingen van arbeidsbesparing en grondecoinoimie hoewel die er onge twijfeld ook zijn. „Toen ik het systeem aan de be trokken wethouder voorlegde, vroeg die wat het zou gaan kosten. Ik moest bekennen dat ik dat niet eens had uitgerekend, 'zozeer hadden ethische redenen bij mij de over hand". Bij het ontwerpen van de nieuwe techniek is de heer Dijkman ervan uitgegaan, dat het in Amsterdam geldende gebruik tot het bijzetten van stoffelijke resten in groeven voor telkens vier overledenen moest worden gehandhaafd en dat de con structie zodanig diende te zijn, dat de kelders op een eenvoudige ma nier waren te plaatsen, te sluiten en weer te openen. Zo kwam hij op de gedachte van een systeembouw van platte elemen ten van gewapend beton, die door daarin aangebrachte sparingen en pennen op de bouwplaats in elkaar worden gevoegd. Ondergronds ver toont het eerste begraafvak dat nu op „Westergaarde" in gebruik wordt genomen, dus het beeld van een gigantische, betonnen necropool een dodenstad voor 1606 maal 4 overledenen, een horizontale Bijl mermeer. Een drainage- en gaswis selingssysteem staan er borg voor, dat het ontbindingsproces in het door de wet verlangde tijdsverloop ook inderdaad plaats vindt en dat er bij de ruiming na tien jaar geen ethische problemen zijn. Maar bovengronds verschilt de do denakker qua uiterlijk („aspect" noemt de heer Dijkman dit) niet van overige begraafplaatsen. De gra ven kunnen op normale wijze wor den voorzien van grafbedekkingen zoals beplanting en gedenkstenen. Ter verbetering van de rust tijdens de begrafenisceremonies zijn de grafvelden omsloten door groenblij- vende hagen en heesterbeplantingen en er zijn langs de wegen geen graven geplaatst. Overal lpeerst een richtingverkeer zodat rouwstoeten elkaar niet tegenkomen of kruisen. Zo zakelijk als de opzet ondergronds is een niet alledaagse zakelijk heid overigens want voornamelijk gestoeld op piëteit zo waardig en bezonken is de sfeer bovengronds waar de nabestaanden hun overle den dierbaren komen gedenken. Geen rommelbegraafplaatsen meer, maar een functionele laatste rust plaats. FAMILIEBERICHTEN (uit andere bladen) In het sanatorium de Klok- kenberg in Breda is op 16- jarige leeftijd overleden Augustinus van Eekelen, zoon van J. van Eekelen de Mieliano. Hij wordt vrij dag begraven op de r.-k. begraafplaats te Wouw. De uitvaartdienst begint om 10, uur in de parochiekerk van de H. Lambertus. Na de begrafenis bestaat er gelegenheid tot condoleren in zaal Potters aan de Bergsestraat. In Bergen op Zoom over leed op 90-jarige leeftijd Maria de Koning, weduwe van Cornelis Hagenaars. Zij wordt vandaag begra ven op de r.-k. begraaf plaats in Bergen op Zoom. De uitvaartdienst, die om 10 uur begint, vindt plaats in de parochiekerk van de H. H. Martelaren van Gor- kum. In het Algemeen Burger Gasthuis in Bergen op Zoom is op 79-jarige leef tijd overleden Antonius Steers echtgenoot v. Hen- rica Vrolijk. Hij wordt van daag begraven op de r.-k. begraafplaats in Bergen op Zoom. De uitvaartdienst be gint om 10 uur in de pa rochiekerk van de H. Maagd. Gelegenheid tot condoleren bij hotel Ver palen aan de Wouwsestraat. In het St.-Franciscuszie- kenhuis in Roosendaal overleed op 66-jarige leef tijd Cornelis Maas. Hij wordt vrijdag begraven op de r.-k. begraafplaats in Roosendaal. De uitvaart dienst vindt om 10 uur plaats in de parochiekerk van de H. Joannes de Do per. Gelegenheid tot con doleren bij hotel Keizers hof aan de Molenstraat. In Halsteren overleed op 50-jarige leeftijd Maria Nefs echtgenote van Cor nelis Geers. Zij wordt van daag begraven. De uit vaartdienst vindt om 10 uur plaats in de parochiekerk van de H. Quirinus. Hiermede stellen wij U in kennis van de levenloze geboorte van een dochter tje. Leo Phllipse Riet Philipse - Rijk Hansweert, 9 nov. 1971. Boomdijk 12. DEN HAAG De bestaanszekerheid van liet kostersambt staat op losse schroeven. Mannen, die al jaren hnn werk in de kerk verrichten, klampen zich verbeten vast aan het verleden. Jonge kosters, minder heiast, lillen daar niet zo zwaar aan en laten, juist vanwege die wankele bestaanszekerheid, het kos tersambt voor wat het is. De vernieuwing in de kerk heeft haar sporen ook op de kosters achtergelaten. De leek hij uitsiek, die eeuwenlang zijn diensten aan de kerk heeft aangeboden, is onder de voet gelopen, soms zelfs niet opgemerkt. De rooms- katholieke bond van kosters „St.-Willibrord", die de bisdom men Haarlem en Rotterdam tot zijn werkterrein rekent, is zich de problematiek van de koster maar al te zeer bewust. Bonds voorzitter W. van 't Walderveen heeft in de beleidsnota te zamen met zijn bestuur iets aan die nood willen doen. Het bondsbestuur is van mening dat het werkelijke probleem waar mee de koster te maken heeft zijn oorzaak niet alleen vindt in de ver- niewimgen, die zich op allerlei ter reinen manifesteren. Het is het ambt van de koster dat in een groot ■aantal gevallen danig is uitgehold. „Vroeger", zo vertelt voorzitter Van 't Walderveen, in zijn kosterij aan het Oosteinde te Voorburg, „was de koster behalve dat hij beschik baar was voor de kerk, ook een „knecht" van de pastoor. Boodschap pen doen en brieven wegbrengen waren dingen die aan de orde van de dag waren. Lagen de verhoudin gen onderling goed, dan was er ei genlijk geen vuiltje aan de lucht. Tegenwoordig valt de koster onder de verantwoording van het plaatse lijke kerkbestuur, die benoemt hem en regelt zijn ontslag. De heren van het kerkbestuur, veelal zakelijk in gesteld, willen wat de kosters be treft waar voor hun geld. De koster kan terugvallen op een taakomschrijving, waarin is vastge legd, dait hij behalve het kaarsen aansteken en de paramenten klaar leggen, ook de zorg heeft voor het schoonhouden van het priesterkoor, de sacristie, het vaatwerk, de pare menten en bovendien, dat hij er op toe aal zien dat de rest van de kerk goed wordt onderhouden. Ondanks de opsomming was deze taak voor een aantal kosters niet voldoende om een dag te vullen. In de middag uren waren zij in de gelegenheid om er nog iets bij te verdienen- Iets wat hard nodig was, want het werk voor de kerk werd niet bepaald met goud betaald. Door de veranderingen binnen de kerk, wat onder meer tot gevolg had dat er rouw- en trouw missen in de middaguren gehouden konden worden, werd er op de kos ters een beroep gedaan om een gro ter aantal uren dan voorheen be schikbaar te zijn, waardoor sommi gen niet meer in de gelegenheid zijn bijbaantjes te vervullen. De bond voor kosters in Haaarlem en Rotterdam, die dit jaar 25 jaar bestaat, heeft er vanaf het begin van zijn bestaan voor geijverd om ook voor de kosters sociale voorzie ningen te treffen en de salarissen o-p een redelijk niveau te brengen. Richtlijnen die destijds vanuit de bond naar de kerkbesturen gingen, hebben in sommige parochies veel stof doen opwaaien. Centrale vraag was toen en is nu eigenlijk nog: „Wat doet de koster eigenlijk?" Deze vraag houdt niet alleen de koster bezig, maar ook tal van groe peringen, die zich al dan niet ten onrechte met de koster bemoeien. „Iedereen bemoeit zich mét de kos ter, de parochieraad, de liturgische werkgroep, het kerkbestuur en de priesters. Als het gaat om liturgische ver nieuwing, het inschakelen van de leek, gaat men aan de koster voor bij. Als het gaat om de financiële diakonaat voor de moeilijkheden, waarin men verkeert, dan is het eerste wat men zegt: „Gooi de koster er maar uit. Die kaarsen kunnen wc zelf ook wel aansteken", zo verhaalt de heer Van 't Walderveen en vertelt dat het hem bekend is dat er in Nederland kosters „gesneuveld" zijn op die overweging. „Als mer, hu weet, dat in de laatste vijf jaar een derde van de Nederlandse katholieke kosters is afgevloeid, (er zijn er nog 600 over) dan is dat toch wel een teken aan de wand. Dan is er toch duidelijk iets aan de hand met onze bestaansze kerheid. Goed, er is dok een gedeel te weg vanwege een aantal kerk- luitingen, maar er zijn er ook weg gegaan, die duidelijk slachtoffer zijn geworden van het grote manco in de kerk: het gebrek aan personeelsbe leid". „Gelukkig", zo zegt hij, „is er een kentering waar te nemen. In ver schillende kringen begint men lang zaam maar zeker in te zien. dat het verkeerd zou zijn als men de koster eruit zou gooien, vooral in een tijd waar men naar alle mogelijke mid delen zoekt om de pastoraal gaande te houden. Men begint mogelijkheden te zien om kosters het werk te laten doen van diakens". Het hoge woord is eruit. De voor zitter van de kostersbond en de bestuursleden, Fr. van Erp uit Den Haag en J. van Bergen-Henegouwen uit Kwintsheul geloven er sterk in. Sterker nog, zij zijn er zeker van dat, wil het ambt van koster wat meer inhoud krijgen, dan de kosters zelf aan zullen moeten voelen dat ze hun diensten in de liturgie aan moeten bieden. Hij zou kunnen helpen bij het uitreiken van de communie, zou een doopdienst kunnen leiden en zou wellicht ook moeten kunnen be graven. Maar ook buiten de liturgie liggen er voor de koster, die pasto raal werkzaam zou willen zijn, t§l van mogelijkheden. Zo denkt het bondsbestuur aan het doen van huis bezoek, ziekenbezoek, het wegbren gen van ziekencommunie, het vor men van misdienaars. Het gesprek over het mogelijke tijd gaande. In bes'-' heeft men er soms al van gedachten gewissel jubileumviering van Alkmaar, heeft de bi&vl Haarlem, .die mede name,,! schop van Rotterdam zei ui voor de kosters de deur 1 diakonaat echt open moeten samen zoeken S vormen voor het ambt v® De koster van de toeWj een andere manier bij he| de kerk worden ingescl nu het geval is", aldusn» kruis. De kosters zijn zich ervan g dat aan de vorming voordo Ie taken hoge prioriteit mm toegekend. Hoe die vermin, zou moeten krijgen, is g» J delijk, maar men is voomtm nenkort met de besturen beide bisdommen bespre voeren. Het is duidelijk dat een ui# zienlijk aantal kosters de weer wat rooskleuriger t kan zien. Als de persoon koster in de parochiegen aanvaard is en zijn toeru, doende is, liggen er ruimen heden. Een en ander betekent, oi niet, dat het diakonaat in ij volle betekenis door de wordt geambieerd. Koeweit onvoldoende over gedacht n voorzitter Van 't Waldervee. diakenwijding, - oorspronii laatste wijding voor de prii ding, - om goed te kunnen niet noodzakelijk is. Meer hecht hij aan het feit dat dl als pastoraal werker door meenschap wordt aanvaard. Naast het „nieuwe type zal er uiteraard ook ruimte: de koster, die tevens tuirimi die bijvoorbeeld de parocüjj nistratie' bijhoudt. .De vers typen tesamen zullen het ai koster meer aanzien kur ven. Dan hoeft de vraag: „Wati koster eigenlijk?" wellicht ni gesteld te worden. (Van onze Londense correspondent) LONDEN Het Britse ministerie van Defensie blaast de aftocht. On der druk van de internationale be schermers van wilde dieren, heeft het alle militaire muziekkapellen bevel gegeven om geen luipaarde- of tijgerhuiden meer te kopen voor de grote trommen. Een zegsman van het Britse mi nisterie van Defensie legde uit, dat het Wereld Natuur Fonds een be roep gedaan had op de Britse mili tairen om het goede voorbeeld te geven en geen huiden van luipaar den en tijgers meer te kopen. Het Fonds is van oordeel dat voortgezet te uitroeiing van deze dieren zal leiden tot een complete verdwijning. „In de toekomst zullen we nog slechts synth materiaal gebruiken", zei de woordvoerder. „We zullen trouwens niet de enigen zijn die dit doen. Nylon bont komt meer en meer in de mode". Arthur Newell, directeur van een firma in Aldershot bij Londen, die trommels maakt voor alle Britse mi litaire muziekkapellen en regimen ten, zegt dat hij al twee jaar synthe tische huiden produceert „Zij wor den gemaakt van nylon en kosten maar 150 gulden", aldus de fabri kant. „Dat is heel wat goedkoper dan een echte luipaardhuis, die on geveer 1200 gulden kan kosten, of een tijgerhuid, waarvan de prijs tus sen de 1800 en 2000 gulden schom melt". Het gebruik van huiden van wilde dieren door Britse militaire kapellen dateert van het begin van de Victo riaanse periode. In bijna iedere band liep toen een kleurling mee, die gehuld was in een hukid en op zijn rug de grote trom droeg. De tambour volgde hem gezwind en trommelde er lustig op los. Koningin Victoria vond dit niet netjes. Ze zei, dat de Engelsen groot en sterk genoeg waren om zelf de trom te dragen. De militaire mu ziekkapellen gehoorzaamden ged wee, maar de wild dieren-huiden bleven. De Britse strijdkrachten zijn 88 militaire muziekkapellen rijk, die het land ruim zeventig miljoen gul den per jaar kosten. De koninklijke mariniers bezit vijf kapellen, het leger heeft er 75 (volgend jaar 78) en de luchtmacht 8. Sommige regi menten weten tijgerhuiden te be machtigen via privé kennissen in India. Het gebeurt zelfs dat zij der gelijke huiden cadeau krijgen. De maatregel van het ministerie van Defensie zal daar niets aan verande ren. Het moeten echter kleine tijger huiden zijn; want anders zijn ze te groot voor de gemiddelde tromme laar. Luipaardhuiden komen uit Ke nya, maar net zoals de tijgerhuiden worden zij voortdurend zeldzamer en duurder. Zodra zij wat gedragen zijn, zien synthetische huiden er net echt uit, op de ontbrekende koppen en klauwen na. Op 9 november is Ilse d'r broertje geboren. Wij noemen hem NIEK. C. Schieman-Dooms J. Schieman Ilse. - Axel, Gen. Meyerstraat 13 b. Niek is nu nog met z'n mammie in het Elisabeth ziekenhuis te Sluiskil (kamer 6). DANKBETUIGING Langs deze weg betuigen wij onze hartelijke dank aan familie, de buurt, vrienden en beken den voor de vele cadeaus, bloemen en geluk wensen, die wij mochten ontvangen bij ons zilveren huwelijksfeest. A. Kegels-Jonkheym en kinderen Kloosterzande, Groenendijk 72. DANKBETUIGING Langs deze weg betuigen wij onze hartelijke dank aan familie, de buurt, vrienden en beken den voor de vele cadeaus, bloemen en gelukwen sen, die wij mochten ontvangen bij ons gouden huwelijksfeest. L. Jonkheym - Pieters kinderen en kleinkinderen. Kloosterzande, Groenendijk 87. DANKBETUIGING Voor de vele blijken van belangstelling, felici taties, bloemen en cadeaus, welke wij mochten ontvangen bij ons 45-jarig huwelijksfeest betuigen wij aan ieder onze hartelijke dank. Fam. van Grimberghe - Herman Koewacht, Het Zand 30. deelt haar afnemers mede, dat de raad van com missarissen in zijn vergadering van 18 oktober 1971 heeft besloten de tarieven voor waterleve ring per 1 januari 1972 te wijzigen. Voor deze wijziging is de afdeling Prijzen van het Ministe rie van Economische Zaken in kennis gesteld. De tarieftabellen zullen binnenkort- huis aan huis worden verspreid. De voor 1972 voorgenomen tariefswijzigingen liggen vanaf heden ter inzage op de volgende adressen Goes Anthony Fokkerstraat 8, Vlissingen Pres. Rooseveltlaan 735, ZierikzeeJannewekken 2, TholenBotermarkt 1, OssendrechtDokterstraat 40, Terneuzen Axelsestraat 79, HulstFrans van Waesberghestraat 3, Oostburg Bredestraat 65. De direkteur van de N.V. Watermaatschappij Goes, november 1971. .ZEELAND". Op vrijdag, 12 november a.s., zal doora (erkend veilinghouder) t.o.v. gereehtsdew1 der A. M. M. van Damme BIJ OPBOD'' geveild een grote partij T.V. TOESTELLEN RADIO'S TRANSISTORRADIO'S PLATENSPELERS STEREO-INSTALLATIES CASSETTE-BANDRECORDERS HUISHOUDELIJKE ARTIKEL Voorts een grote partij luxe artikelen snijwerk, koperen kandelaars, siervoor» en wat verder zal worden ingebracht. Gelegenheid tot inbrengen van andere F van 5 tot 6 uur aan de zaal. Bij geen kosten. De veiling zal worden gehouden inde^'i RESTAURANT TIMMERMAN, Hulsterlostraat 82. NIEUW-NAMEN. Aanvang der veiling des avonds om S I Gelegenheid tot kijken vanaf 7 "ur, T.V. Technische Dienst A. M. M.vW Groeneweg 52, Gerechtsdeur» Utrecht. Terneuzen. DS 21 beige 1969 - DS 21 wit 191 break, beige 1968 - Dyana wit 19" wit 1970 - Austin 1100 groen blauw 1967 - Mercedes 190 20 M TS groen 1968 - VW t>este wit 1965. Ami 6 1961 - Fiat 600 1965 - NSl' 1964 - VW de luxe 1962 - Rena' MARIASTRAAT 40 - Telefoon 01179-31' vers nteri oor t (ADVERTENT DANKBETUIGING Voor de vele blijken van deelneming, mochten ondervinden van onze familie ein den, bij het overlijden van mijn geliefder onze geliefde vader en grootvader D. PICAVET betuigen wij onze hartelijke dank, A. Picavet - d'Hert kinderen en kleinkind^ St. Jansteen, H. Dunantstraat 4. DANKBETUIGING Voor Uw belangstelling en medelevetW bij het overlijden van onze geliefde it«f tante, betuigen wij onze OPRECHTE DANK Fain. HamerWf Fam. van Gnriq Koewacht, november 1971. Bet betekent do ontdekking fan een fonkelnieuwe ^collectie vol horloge- ihlonden, aan de bron van Immode voor de jeugd, •keftttde beste ontwerpers deniewe topcollectie IvanTissot ontworpen. ■Super-modieuze lijnen vol ■durf,charme en fantasie, gepaard aan liet wereld beroemde Tissot-uurwerk. 11'"0' horlogemode precisie in de notlellen.Voor jonge vrouwen, die jong fctNEl' 'Van een onzer verslas ■jf ^eeuwsch-vï bestuur van de Kamer ®"d praten 'aanc,eren gaat binnenkort ,'fdc verhoïino-r t,e wijze waarop de doo f "orden. de veertarieven op de I Pel dat do'l .^00Phiandel is van f ?verhogin„ j?otste 'ast van de fehoudevs van J 11 rusten o|J ?a'S van de vJ?e ni®t-vaste ge- X,?la slechts ?n' de personen P?de werstet 61ï5eel de Wes' f e'enen van v e vpren zoals Un dc in dit „eÜ^vsch"VI aande- OÏÏ'tbedrijve, §ebled gevestigde ■Ll^e Veci'tariof n dp kleinst Be v 1 lefsVerhoging moe- ■r an Ko°PhandeI sprak l vieÏÏ?ei' a's- ziinant Zal vr«dag ked ea-.De fm-n s°uden bnu" F de J^venmimilaris die een ."al rde« aezet g in ook de haar hoging procen er de begins is, om scheld; openbi De Vc kennis proefp sociale nister de We. De Sluisk van econon Zeeuw lijk di zullen Huson dit. H dat G bij de veert,'i handel De digt vaste mogeli den.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 4