I\ Vanavond Berend Boudewijn UIZ gaterdagbijlage vain 30 oktober I «'moeid Rolletjes Tekst: WIM WENNEKES Foto: WIL NILWIK Hopeloos Onrechtvaardig Des duivels 4 Kortzicht! Vanavond kunt U hem ijnaf 20.21 uur ander half uur lang aan het Iwerk zien op Nederland 1. Berend Boudewijn probeert dan de eerste flevering van een nieu- ke KRO-quiz in goede hanen te leiden. Zeven lichtparen zullen in zes. tonden mogen uitmaken Lie met de prijzen gaat Itrijken. Alles draait rond het bekende afval- Ij'stecm. Na vijf ronden iia? het winnende echt paar een keuze maken iiit drie - onbekende - Iriizen. Tussen de ver schillende ronden door dit keer geen artiesten, be quiz wordt aan de [opende band doorge deeld. Het idee voor nieuwe spelletjes- Irogramma komt van de uccesvolle KRO-pro- üucer .Tos van der Valk, naar Berend Boudewijn al dit idee waar moe ien maken. Wim Wen- (ekes en fotograaf Wil Jlihvik voelden hem in Amsterdam aan de tand over 7,'un verwachtingen en 7ieWoerselen. n het oog springend detail bij de eerste ontmoeting: de kap- fer van Berend Bou dewijn is dood. Het knipte kopje heeft gemaakt voor een ■dijk van haar voorzien 'at Dat zou toch onmo- pijk geweest zijn, niet- it, een paar jaar terug, quizmaster met on- Mbare oren. Daar zou inde over gesproken l, end Boudewijn glimlacht: 3 n lang zijn ze niet. Ze jjWa nog lang niet over pi schouders. Maar het is ?!t' Als ik daar vijf jaar ge- i mee gekomen zou zijn, r niemand dat gepikt. tÜ Be?'ies net bekend fraen had iedereen het over P onverzorgde koppen. Moet ty» voor de aardigheid de rs yin toen eens bekijken. I he je vier nette jongen- r tattekopjes. Gèèn C' d s is heel wat IlS'n" een paar :iaar tia V vertellen. In 1960 Iele ril6 notabene een I M l eKt over het lied" ■fMord van Corrie Brok- "n kon echt niet uitge- ilOVer TOnt C°r"e l'iar pu^ieke vrouw. g„mMt te nu eens om ko- Wtiekfï een vuorsig Beenwl» 1 Bavo-huis, een iisS aa' 'n de tuist is'de6 Indische buurt. (LI .ZOVeeIste bespre- er met en^ele lijver aEiideAquiz'w:°' ^avonrt Asser> die het quiz^ 8 ,zal hebben *Pannel. Een be- imern afspraak "kwijn al .met Berend Want n'S' 'n hee£t telefonari een einde- "helijk znvon jad 'k bem Plaats h da®> uur r'den. Din^ri k°nden 2ii» Pas betmu,rgen 11 u' beerde na„j- en Seres- ''damse 7a"T aan de Am- Eén daS °°Niean! g gaat ech- lnt <te wat raak niet d°°r inde stem l''erm°eid klin- Nn deelt 1 Berend Bou- >'s een wf. "tee, dat er he- ee" besnr»ue' at er he' J"16® is jElf g tussen ge. #r w°'den L riUr moe' éér 'btenkoinst mi plaats vat m"<~ !aala"ïet3«" Pri Ntes maar v,n!et z«n ki' /ammer Bavo-huis ^'eeris u, ^nt de pri- Jf* ptatena,i«? watmak- tl5 schept aj n ca^-ta- tend. 4 lebtk zo'n af. waarom het 9 daar Om de een of andere reden kunnen veel mensen me niet direkt plaatsen als ze m'n gezicht herkennen. eerste kwartiertje wat stroef verloopt. Berend Boudewijn over zichzelf laten praten is toch al geen eenvoudige zaak. Z'n stem klinkt voortdurend alsof de avond tevoren wat uit de hand gelopen is en kwel lende pijnen het brein van de quiz-master teisteren. Is hij zo moe of lijkt dat maar zo? Berend Boudewijn (in werke lijkheid komt er nog „Van der Woude" achter): „Nee, dat is het toch niet. Het klinkt mis schien 'raar, maar ik ben nog al verlegen van nature. Al vanaf dat ik klein was. U ge looft het misschien niet, maar "als jongetje stuurde m'n moe der me wel eens naar de krui denier met een briefje voor boodschappen. Doodsangsten stond ik dan uit. Ik durfde nooit naar binnen zolang er nog klanten waren. Ik wacht te tot iedereen weg was, dan pas ging ik de winkel in." Na al die televisieprogram ma's en andere in het oog lo pende aktiviteiten (veel radio en toneelwerk, o.a. als regis seur) zou je verwachten dat van verlegenheid geen sprake meer is. Berend Boudewijn' „Toch wel. Daar kom ik nooit meer vanaf. Ook als een program ma waar ik in zit de lucht in gaat... Dat is voor.mij steeds het ergste. Het begin. Dan loop ik doelloos rond met m'n ziel onder de arm. Oh, krank zinnige, dat je dit gewild hebt, denk ik dan. Maar als de kop er eenmaal af is, ben ik alles kwijt. Als je in zo'n quiz maar wat leuke mensen om je heen hebt, die je alles doen verge ten, loopt alles op rolletjes. Dan zijn er geen gedachten meer zoals: doe ik het goed? Gelukkig niet, want in een programma dat om jou heen draait moet je. jezelf zijn. Doe je dat niet, dan ben je niet te harden. Televisie regis treert onwaarachtigheid ge nadeloos. Op het scherm val je direkt door'de mand als je jezelf niet bent." U bent niet getrouwd. Heeft dat ook met die verlegenheid te maken of is dat een prin cipebesluit? BB: „Oh God nee. Geen principe. Wat ik nu ga zeg gen is niet van mezelf, maar het geeft wel goed weer waar om ik als 34-jarige nog vrij gezel ben: Ik zocht jarenlang naar de ideale vrouw. Toen ik haar gevonden had, bleek dat zij de ideale man zocht. Het is gewoon een paar keer mis ge gaan. Misschien ben ik. te moeilijk om dagelijks mee om te gaan. Ik relativeer mis schien teveel. Da's de aard van het beestje. Ik heb snel de neiging om te zeggen: ach, waar maak Ik me nou druk kan ik Mies heb je er geen erg in, dat daar een vrouw aan het werk is. Ze relativeert haar kundigheid." over. D'r zijn belangrijker din gen in het leven. Op deze we reld. Dat kan misschien voor een vrouw verschrikkelijk ir ritant werken. Ik weet het niet. Relativeren, het on belangrijk maken wat mis schien belangrijk is, en hu mor. Dat zijn twee dingen die ik heel hoog aansla. Mies heeft dat ook. Dat relative rende. Ze is een soort insti tuut. Een paleis op de Dam. Ze is er nu eenmaal en ieder een weet dat. Wat ze doet, doet ze goed. Het knapste van haar vind ik, dat ze haar vrouwelijkheid zo aanvaard baar maakt. Dat is ,heel gek. Quizmaster is per definitie 'n mannelijk beroep. Maar bij Zit er ergens in het achter hoofd van Berend Boudewijn het idee: ik moet het beter of minstens zo goed doen als Mies in Een van de Acht? BB: „Beslist NIET. Dat kan ook niet. Stel je wilt een huis bouwen. Moet je dan constant denken: laat ik het maar niet doen, want er zijn al ZOVEEL huizen gebouwd. Hele mooie, hele fijne huizen die nic.t te e- venaren zijn? Natuurlijk niet. Het gaat erom dat je een huis bouwt, waarin je je thuis voelt, waarin iets van jezelf terug te vinden is". U heeft onlangs een nieuw huis betrokken. Volgens de be richten moet het een schitte rend gerestaureerd pandje zijn. Maar waarom in Amster dam. Trok het buitenleven niet aan? Weg uit de grote stad. Weg uit de kringen waarin je beroepshalve toch al dagelijks verkeert? BB: „Ik woon te lang in Amsterdam om er weg te wil len. Ik vind 't een geweldige stad. Daarom heb ik er nu ook dat huis gekocht. Drie jaar lang heb ik er drie kran ten per dag voor opengesla gen om de advertenties te le zen. Vijf jaar geleden ben ik begonnen met er geld voor op zij te leggen. En nu zit ik er met veel plezier. Alleen, ja, 't verkeer. Dat is hopeloos. Van morgen ben ik met de auto hier naar toe gekomen. Op stopping op een gracht. Ik heb het nieuwe boek van Rudy Kousbroek van de bank ge pakt en ben gaan lezen. Wat denk je? Drie hoofdstukken. DRIE HOOFDSTUKKEN! Daarom: als ik niet te ver weg hoef, pak ik de fiets." Is er dan onderweg niet veel geschreeuw van Ha die Be rend? BB: „Heb ik weinig last van. Om de een of andere re den kunnen veel mensen me niet direct plaatsen als ze m'n gezicht herkennen. Voordat ze zich realiseren: - jeetje, dat was Berend Boude wijn ben ik al weer verder. Anderen hebben daar veel meer last van. Jan Gerritsen bijvoorbeeld van het journaal. Ik heb 's met 'm zitten eten. Aan de LOPENDE BAND mensen om hem heen en al lemaal met hetzelfde lolletje: „Hé, hallo zeg. Je was giste ren nog bij me in de huiska mer." Erg hè?" U heeft plannen om in Duitsland te gaan werken. Is dat voor de centen? BB: „Niet op de eerste plaats. Daar wordt teveel te genop gekeken, tegen de sala rissen die de Duitse televisie betaalt. Iedereen denkt gelijk dat je daar een Kulenkampf- salaris krijgt, maar dat is on zin. Het ligt ongeveer rond het dubbele van wat de Ne derlandse teevee betaalt. Ja Duitsland.Ik ben daar ge ïntroduceerd door Gied Jas pers, de man, die eerst hier Hoepla gemaakt heeft- en nu voornamelijk in Duitsland zit. Ik ga daar een programma maken, dat wel aardig kan worden. Amusement met een documentaire inslag. Klinkt duur, hè? Het is een soort quiz waar in inzicht wordt gegeven in sociale problemen door men sen, die zelf met die proble men zitten. Amusement met een soort boodschap. We gaan bijvoorbeeld ministers bellen, die voor een probleem verant woordelijk zijn en vragen 'm recht op de man af: hoe zit het ermee?" Berend Boudewijn heeft het goed. Hij is free-lancer met veel werk. Verdient dus aar dig. Zit 't hem wel eens dwars dat de koek onrechtvaardig verdeeld is op deze wereld? Zo'n aktie als van de Memisa, maakt dat bij hem emoties los? BB: „Ik heb dat program ma niet gezien. Zat toen in het buitenland. Maar over het algemeen mag ik dat soort akties wel. Alleen, als je het mij vraagt zouden we die for mule op een andere manier moeten toepassen. Voer 's 'n aktie om een mentaliteitsver andering op gang te brengen. In plaats van zoveel miljoen bijeen brehgen. een volk over tuigen van een sociaal onrecht in eigen land. Pak weg een aktie voor betere huisvesting. Voor beter onderwijs. Kijk, dat onderwijs. Dat is een duidelijk voorbeeld hoe onrechtvaardig de koek verdeeld is. Die koek bestaat niet alleen uit geld. Als ik zie dat kinderen uit de middengroepen nauwelijks on derwijs genieten, omdat ze in een klas zitten van 48 kinde ren. Dan zeg ik: gadverdar- rie. Kunnen we daar nou niks aan doen? En zo zijn er nog wel een paar dingen waar ik me razend over kan maken." „Heb je zaterdag Achter het Nieuws gezien? Ze hadden 'n reportage uit Amerika met straattoneel over Vietnam. Jongens die daar zelf gevoch ten hadden brachten op straat in beeld hoe de bevolking neergeschoten wordt. Wat A- merika onder het mom van rechtvaardigheid daar in Vietnam uithaalt. En dan krij gen een paar van die Walla- ce-stemmers de microfoon onder hun neus geduwd voor een reaktie op wat ze zojuist gezien hebben en weet je wat ze dan zeggen? Het zijn vie ze smerige langharige hippies en ze liegen dat ze scheel zien. Terwijl ze er notabene ZELF gevochten hebben! Oh, als ik zoiets hoor. dan ben ik DES DUIVELS. Zo'n kortzichtig heid. Daar kan ik niet tegen. Dat kan ik niet zien. Dan, dan, dan... nou ja...''

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 17