ïdswoningen
beurtschipper
met geregelde
vrachtdienst
zeer riante
NGALOWS
1
TELEURSTELLING OVER DE
CHAMPAGNE-OOGST 1971
Van de wind
dik worden?
kom nou....
Zoom
HET IS NU EENMAAL EEN TEKEN DES TIJDS"
EKHOF
de laatste
ondbezit N.V.
buitenland
>au LOOS
ïwonende
erverzorgster
UCCES"
ai'd gelag
bijverdienste
Bontmantels
Kees van d
Ven
Gevaarlijk
Huisarts
binnenland
;voerde bouw geschiedt
:n met garage of schuur,
ïizen tevens zijtuinen,
woonkamer, royaïe
f.c. met handwasbakje,
amers, badkamer met
fel, tweede verdieping
aapkamer met vaste
an een volautomatische
mingsinstallatie.
tot 67.000,- vrij op
itariskosten.
arantie desgewenst
e koopsom,
e koper.
or hypothecaire
e en inlichtingen
>.73 of 2.18.3Z,
Postbus 433.
(Van een onzer verslaggevers)
JOLSWARD Nederland heeft honderden beurtschippers gekend,
Agoederen vanuit het noorden via het IJsselmeer overbrachten naar
terdam. Vooral voor 1932, het jaar waarin de afsluitdijk gereed
aB, beleefden zij drukke dagen.
fanuit Friesland, Groningen, Drenthe en ook uit Overijssel ope-
rden tientallen beurtschippers. Met de komst van de auto, ver
een het belang dat zjj jarenlang vertegenwoordigden. Nog weer
er vestigden veel firma's eigen depots in de provincie. En lang-
maan werd het voor de Nederlandse beurtschippers de dood in
pot.
itharinus Eekhof (57) uit Bolsward heeft het als beurtschipper, die een
telde dienst op Amsterdam onderhield, het langst volgehouden. Maar
'a de koffie- en theefabriek v. d. Plaats fuseerde met Niemeijer luidde ook
L |,em je saneringsklok. Noodgedwongen moest hij de „Brachten", een
jorschip van 121 ton, voor de sloop verkopen.
TEN-LEUR
ge gebouwd.
ond, royale hal, garderobe,
:er royale living met open
fraaie keuken.
saie slaapkamers, waarvan
kamer met ligbad, 2e toilet
de perceelsgrootte vanaf
sief courtage.
5 - EINDHOVEN
17
EVRAAGD:
intwerpen Eigen kamer en
gen week. Goede wedde,
nr. 732, HAVAS, Carnotstraat
f telefoneren naar het nr. Oól
iegeschenken
Line en toegiftartikelen
ers en Transfers
tad 18 - Goes - Tel. 01100 - 5®'
richting Bergen op Zoom rij
rechtsaf. 2e straat rechts op
Iburg bi.i genoemd Hotel I
Lfcof heeft er nooit over nage
lt zich op het vervoer per as te
fen. „Daarin bestaat een moor-
lie concurrentie, zegt hij. Bo-
lien heeft hij willens en wetens
rende de oorlogsjaren zijn rij
ft laten verlopen. „Officieel
niet rijden. En dat spijt me
zegt hij. Een bewijs dat hij
rervoer over het water ondanks
is trouw gebleven. „Ik had
tot dat het mijn tijd zou uitdu-
jllaar da's niet gebeurd, jam-
Verbitterd? Neen, dat ben ik
lis een teken des tijds moet u
denken. Ja, een teken des
|tamus Eekhof zingt zijn zwa-
ig als laatste Nederlandse
ichipper, die een geregelde
I onderhield van in dit geval
jfal naar Amsterdam. Wel
is zijn stem af en toe een
e hnk heimwee door. Heimwee
Phij denkt aan de 45 jaar,
hij het IJsselmeer heeft
fctharinus Eekhof en zijn honder-
Jcollega's hebben het loodje moe-
Ijl» tegen de vrachtauto's.
Tliswaar varen er nog beurtschip-
fiit Terschelling, maar die
ilandbewoners niet te ver
net mannen van de vaste
Eekhof c.s.). „Je zag het
he?", klinkt het uit diens
l En opnieuw dat brokje heim-
[11180 begon Eekhofs grootvader
Pt Bolsward een beurtdienst op
Prom. In 1912 nam diens
pzoon, de vader van Cathari
ne beurtdienst en diens schip
'Semeester v. d. Veen" over.
'320 sloot deze Willem Eekhof
Mnpagnonschap met een andere
[flapper, Koeh. De „Burge-
ster v. d, Veen" werd verkocht
kwamen twee tjalken: de
ff broeders" en de „Vrouwe
e Direct na zijn schooljaren
de jonge Catharinus aan
i,3 maEd is hij het IJsseü-
F frgestoken van Bolsward
F Amsterdam en omgekeerd, 's
to mW?nt overdag moest
-Vroeger we
Wen" f s'uhgoed, dat we ver-
I hv' ermnert Eekhof zich nog.
id i„ j teen beel goed stuk
H H U" ,beurtdienst". Zelfs zo
It bit u1 In 1992 besloot er een
Schten" 7,open- Het werd het ms
[va no'„ ur,ba<^ Eekllof op een
k ovw i?TTdrie scbepen in de
ftiafto IJsselmeer. „Met die
f..De mZ zeL1fn we veel", zegt
Gemiïa dan doordraai-
luur j deden we ongeveer
It Weer m tocht. Maar als het
Nerliik 7" \et IJsselmeer is
s veertion duufde het ook wel
phield Eekw Aanvankelijk
fel „i( ^khof de beurtdienst
kien Ai 8jd als vanuit
chten ai- „„T"; m°est hij
p kwam in» J1 8 opgeven,
«de was k3ap' olie de
was voor de
men
was het
we
Belangrijk opbrengend
blijvende
Indien u beschiktoj
1.550,- of 6-950,-d®.
randeren wij u een «atie - ae al
deliikse verdienste t de beurtdienst.
750?- a 1.500,:, -Was
verplaatsing of enl?,
zaamheden uwerzU
Voor vrijblijvende di3'^
informatie schrijv g
F. Kinna, Troelstrala
Axel
algehele ïi-
UW SPECIAAtZAAK
(tussen schouwburg
station)
Niauwlandstraat 3, I'"""®
Tal. 04250 2661®
let oeurtdienst.
iumse SreJks "«O toen de
irloot er ma Jansen en Loman
f kende a3te,°,p, te houden. Bat
■vracht kwlit khof per week 6«
1? Wag" J "Pat was een
s'aPeloze i3,' "En ik heb er
1 heb ik htcn van gehad.
te verknn„ !en de twee tjat-
5' kwam jf n t°eii ik zover
E!Usi« dat ik fn. ti'die tot "e
S^iende dan ?et een schip meer
^tSaan en a ferden van de
V„ndie «jd wa;H^!nl"!?f
- die tiirt "Ul'achten" bleef
khKet vervoer^! e°nc."n"entie
fe
■'-"-xviiLri. dia
g op de been ge-
-t vervn,,„ - .„„„cuue
Ifaar. in Z per as al duidelijk
K 'hipper e werd Eekbof als
Vn ('°or ^®op de been ge-
[ï5er waren w Taste klanten.
Fi. Dat wm-0 honderden ge-
I en v. d Piaats (kkf.
fie en thee), de Hollandse Melksui
ker en twee houthandelaren. Toen v.
d. Plaats op een gegeven ogenblik
opging in het Niemeijer-concern was
het gebeurd. Niemeijer gaf de voor
keur aan vervoer over de weg, en
Eekhof ging de weg naar de sane
ring. „Die houthandelaren vonden
het jammer dat ik er mee ophield.
Want die zijn nu veel duurder uit.
Maar toen v. d. Plaats wegviel, kon
het niet meer uit. Toen moest ik er
wel mee ophouden".
Ondanks zijn leeftijd kon Eekhof
nog wel „in de, fabriek" komen.
Maar erg lokte dat idee niet. Hij
was dan ook de koning te rijk toen
hem een baan op een varende zeil-
school in Sneek werd aangeboden.
„Eerst wou het niet zo best", geeft
hij toe. „Het waren meest Duitsers
en die verstond ik niet. Maar na
verloop van tijd ging het beter. En
no,u ben ik hardstikke blij dat ik
hier zit". De „Drachten" werd voor
de sloop verkocht.
Hij begint een beetje los te komen
wanneer hij vertelt over de oorlogs
jaren. Eind 1944 haalde hij uit Hui
zen kinderen op, die via een Friese
predikant bij pleeggezinnen in It
Heitelan werden ondergehracht. Het
waren kinderen uit de hongerende
Randstad. (De beurtdienst op Am
sterdam was toen allang gestaakt).
De mensen die tijdens de honger
winter wilden vluchten en wilden
meevaren met Eekhof, gingen mee
op eigen risico, Duitse wachten in
Workum werden met jenever en si
garen omgekocht als Eekhof uit
Friesland vertrok. Wanneer hij dan
de volgende dag weer binnen kwam
keek niemand van de bezetter naar
zijn schip om. Dat alles gebeurde
met de „Vijf Gebroeders" en zei
lend, want dieselolie was er niet. De
laatste reis die Eekhof op die ma
nier ondernam was gevaarlijk. Ook
toen voer de „Vijf Gebroeders" uit
sluitend 's nachts. Op die nacht was
het IJsselmeer hel verlicht door
lichtkogels. De „Vijf Gebroeders"
werd echter ongemoeid gelaten.
Toen hij het bericht hoorde van
het ondergelopen Wieringermeer,
ging Eekhof ook naar het bedreigde
gebied. Op de eerste reis haalde hij
mensen van de dijk af. (Ze hadden
wat warmte gezocht door pakken
stro te gebruiken). Op de tweede
reis gingen er paarden mee en men
sen. Op de derde reis koeien.
Toen wist heel Medemblik dat een
Friese beurtschipper elke nacht het
IJsselmeer overstak om mensen en
vee op te halen. Het werd zo ge
vaarlijk dat Eekhof na die derde
reis besloot niet meer uit te varen.
Hij had gelijk, want de daarop vol
gende nacht werd een andere schip
per door de Duitsers gegrepen en
vastgezet tot aan het einde van de
oorlog.
„De oorlog was onze avontuurlijk
ste tijd", zegt hij. „Eén keer is er
een lichtkogel in onze richting afge
schoten. Maar verder is er niets
gebeurd. Wei was er een luchtge
vecht toen ik op een keer bij Mar
ken voer. Natuurlijk had een ver
dwaalde kogel ons kunnen treffen.
Maar dat is niet gebeurd".
Catharinus Eekhof js aan het eind
van zijn relaas als beurtschipper
gekomen. Kennissen hebben uitgere
kend dat hij een afstand heeft geva
ren in die 45 jaar, die overeenkomt
met negen keer rond de aarde. Hij
lacht er maar wat om.
Zijn gezicht fleurt op wanneer hij
vertelt dat hij kortgeleden een klein
vrachtscheepje (65 ton) heeft ge
kocht in Spijkenisse. „Voor mijn
plezier", zegt hij. „Daar hoop ik
over een half jaar mee te gaan
varen. Heel Nederland door, des
noods een half jaar achtereen". Als
saillant detail zegt hij dat het
scheepje op dezelfde werf is ge
bouwd als de „Drachten", die thans
op de sloper wacht. Maar aan dat
laatste denkt Eekhof liever niet
meer.
Catharinus Eekhof (57)
alle romantiek verdwijnt
(Van een onzer verslaggevers)
REIMS. In het meest noorde
lijke wijngebied van Frankrijk,
de Champagne, heerst teleurstel
ling. Want een aantal oorzaken
zijn er schuld van dat de oogst
veel en veel kleiner zal zijn dan
vorig jaar en ook nog aan het be
gin van dit jaar werd verwacht.
De wijngaarden, die in 1970 om
deze tijd blauw stonden van de grote
trossen, zullen dit jaar aanzienlijk
minder druivenplukkers nodig heb
ben om van hun kostbare last te wor
den ontdaan. De cijfers spreken hier
over duidelijke taal: verwachte op
brengst van 1971 600.000 hectoliter,
tegenover 1.620.000 vorig jaar.
De klimatologische omstandigheden
in het noorden' van Frankrijk, die
mede de bijzondere kwaliteit van de
champagne-druif bepalen, hebben
dit seizoen een negatievs invloed ge
had. In het voorjaar zijn verschillen
de streken getroffen door aanhouden
de nachtvorst. De bloeiperiode van de
wijnstokken, die slechts vier of vijf
dagen duurt, tijdens welke periode
de vruchtzetting plaatsvindt, had ern
stig te lijden van de slechte weers
omstandigheden in juni.
En tenslotte waren er de inciden
tele gebeurtenissen, die elke aanplant
in de vrije natuur bedreigen, maar
die in de champagnestreek dit jaar
wél bijzonder hard zijn aangekomen.
Onweers- en hagelbuien in mei en
juli richtten grote schade aan, terwijl
de oogst van vele hectaren wijngaard
werd vernietigd door een zware
augustus-storm.
Een en ander heeft tot gevolg ge
had dat de vastgestelde prijs voor
een kilo druiven dit jaar elf pro
cent hoger ligt dan vorig jaar, een
normaal verschijnsel wanneer het
aanbod kleiner wordt. Maar dit zal
er zeker ook toe leiden, dat in de toe
komst de prijs van champagne, die
voor Nederlandse begrippen toch al
vrij hoog ligt, nog verder zal stijgen.
Deze prijs en de drinkgewoonten
van de Nederlander zijn er waar
schijnlijk debet aan dat de uitvoer
van champagne naar Nederland geen
gelijke tred houdt met de algemene
omzet- en exportvergroting, maar
daarentegen zelfs een lichte terug
gang vertoont. In het eerste halfjaar
van 1971 werden namelijk iets meer
dan 211.000 flessen naar Nederland
uitgevoerd, 8000 minder dan in de
zelfde periode van het vorige jaar.
Dit aantal is slechts een fractie van
de hoeveelheid champagne die in een
half jaar in landen als België (1,8
miljoen flessen), de Verenigde Sta
ten (1,8 miljoen), Engeland (3,3 mil
joen),-Italië (1,5 miljoen) en vooral
niet te vergeten in Frankrijk zelf
wordt gedronken.
Op de Franse markt werd in het
eei-ste halfjaar 1971 17,6 procent meer
champagne afgezet, waardoor het to
tale verbruik in het binnenland steeg
tot maar liefst 32 miljoen flessen.
De voortdurende omzetvergrotin-
gen hebben ervoor gezorgd dat in
1970 de magische grens van 100 mil
joen flessen werd overschreden en
dat champagne na cognac de meest
geëxporteerde drank van Frankrijk
is geworden. Maar zeker nu de oogst
zo slecht is, komt ook het probleem
om de hoek kijken, hoe deze omzetten
te continueren.
De naam champagne is namelijk
streng beschermd en de produktie
van de wijn mag slechts plaats vin
den op een nauw afgebakend gebied
van ca. 30.000 ha, terwijl ook de hoe
veelheid wijnstokken en de onder
linge afstand zijn gereglementeerd.
Dit gebeurt door een uit de oorlog
stammende semi-overheidsinstantie
met uitgebreide bevoegdheden.
Om te voorkomen dat de omzet
daalt en de voorraden (die tevens no
dig zijn om nieuwe champagne te
maken) slinken, wordt thans over
wogen om het champagne-gebied
enigszins uit te breiden. Uiteraard na
een zorgvuldige keuring van de be
treffende wijnstokken, die aan de
zelfde eisen zullen moeten voldoen
als de bestaande.
(Van een onzer verslaggevers)
HENGELO De Nederlander eet over het algemeen te veel, te vet
en te zoet. Hij eet te veel „tussendoortjes" en beseft vaak niet dat al
die calorieën, die hij op deze manier naar binnen werkt, de wijzer van
de weegschaal op een gegeven ogenblik verder doen uitslaan. De
verzuchting „ik word van de wind dik" giaat dan ook in 99 van de
100 gevallen niet op.
Er zijn nogal wat „onzichtbare dikmakertjes", die we elke dag naar binnen
slikken: het (meerdere) vet in luxe brood, het vet in de alom geprezen
koffiemelk, vet in worst en ga zo maar een tijdje door.
En dan zijn er nog de maaltijden in de restaurants, die doorgaans ook vrij
vet zijn. En de frisdranken, die calorieën opleveren, en alcohol, enenfin
het rijtje is met een willekeurig aantal produkten uit te breiden.
wegen. Voor een vrouw geldt dat ze
zoveel kilo mag wegen als ze aan
centimeters boven de 1,05 meter
Ondanks het feit dat we voortdu
rend een beetje vadsiger worden
steeds meer mensen krijgen een zo
genaamd „zittend leven" is er bij
velen een lampje gaan branden. Zo
iets resulteert dan bijvoorbeeld in
het meedoen aan een trimcursus. Of
iemand zweert een paar aardappels
per dag af. Dan z/ijn er ook nog
optimisten die zeggen dat ze het nu
hebben gevonden: een sherry-kuur.
En dan denken ze naïef als ze
zijn, willen zijn dat sherry slank
zou maken. Maar als je een sherry-
kuur volgt moet je een heleboel
andere zaken laten staan.
Toch heeft het Nederlands zuivel-
bureau in Rijswijk dit jaar al meer
dan 50.000 dieet-foJders verstuurd.
Dat is dat bureau dat middels de
t.v.-buis een man laat zeggen „Be
dankt zuivelbureau in Rijswijk". En
je ziet dan dat het silhouet van de
man in zes weken tijd danig is
veranderd: Hij is zijn buik (je)
kwijt.
Ook het voorlichtingsbureau voor
de voeding in Den Haag levert zijn
bijdrage in de strijd tegen het
steeds omvangrijker worden van ons
buikje. De recepten, die daar wor
den verstrekt zijn zo vetarm moge
lijk. „Maar het blijft natuurlijk wel
in het normale," wordt er aan toege
voegd. Met andere woorden: het
moet voor een huisvrouw ook moge
lijk zijn een bepaald recept op de
voorgeschreven wijze klaar te maken.
Het voorlichtingsbureau zegt er bij
dat voeding in deze tijd betekent
matige voeding. En daar ontbreekt
het bij de meeste mensen aan.
Een volwassen mens heeft al naar
gelang zijn werkzaamheden 2000 tot
2500 calorieën per dag nodig en 70
tot 110 gram vèt. Kinderen mogen
wel wat meer calorieën krijgen,
maar niet meer vet. En dan: de zo
populaire snacks bij cafetaria's en
of automatieken kunnen geen maal
tijd vervangen, zegt het voedingsbu
reau in Den Haag. Want snacks
bevatten minder eiwitten, vitaminen
en mineralen dan de dagelijkse pot
van aardappelen, groenten en
vlees.
We gaan even terug naar ons uit
gangspunt: de steeds dikker wor
dende Nederlander, die zo ver is
'ie intussen echter wel wat wil
doen aan dat buikje. En dat geldt
zowel voor mannen als voor vrou
wen. Want te dik worden betekent
een extra belasting voor het hart.
Medici leggen inderdaad verband
tussen hart- en vaatziekten en ie
mands gewicht (als vuistregel wordt
aangehouden dat een man zoveel
kilo mag wegen als hij aan centime
ters boven de 1 meter lang is. Dus
een man van 1,80 meter, mag 80 kilo
lang is). Dikke mensen zeggen vaak
dat hun overgewicht veroorzaakt
wordt door hun stofwisseling. Maar
voor zover bekend heeft 95 tot 98
procent van alle „lijders" aan corpu
lentie een normale stofwisseling.
Het Haagse voedingsbureau zegt dan!
ook dat „we eten als een muis, maar
de gehele dag door". Het gevolg is
dat we veel meer naar binnen spe
len dan wanneer we ons aan onze
geplande maaltijden per dag zouden
houden.
Mensen, die willen vermageren
doen er goed aan eerst hun huisarts
te raadplegen. Want we moeten wel
iswaar ponden verliezen, maar niet
onze gezondheid en levenslust.
Ook bij een vermageringsdieet
heeft ons lichaam bouwstoffen (ei-
wif, kalk, ijzer) en beschermende
stoffen (vitamines voedingszouten)
nodig. Wat we moeten beperken is
onze opname van brandstoffen (vet
ten, suiker, zetmeel, alcohol), want
deze leveren ons namelijk calorieën.
Als u wilt vermageren kunt u het
beste beginnen met een voedingspa
troon, dat per dag 500 tot 750 calo
rieën minder bevat. In veel gevallen
betekent dat dat u de patat-kraam
moet overslaan, want alleen al één
saucijzebroodje bevat 375 calorieën.
Een huzarenslaatje met mayonaise
325, en een zakje patat-met voorziet
in 290 calorieën. En voor hen, die
vaak buitenshuis eten: vet en alco
hol zijn uw grootste calorieënleve-
ranciers. Want een glas pils legt 127
calorieën in het (weeg)schaaltje,
sherry 59, cognac 79, oude jenever
69, jonge jenever 68. Een glas fris
drank bevat gemiddeld 70 calorieën.
(Wist u overigens dat de Nederlan
der vorig jaar gemiddeld per dag één
glas frisdrank dronk, d.w.z. per jaar
52 liter, of wel een plas, die vol
doende calorieën levert voor plm.
tien volle dagen).
Nog even een paar opmerkingen
van het Nederlands Zuivelbureau. In
Rijswijk merkt men op dit ogenblik
duidelijk dat met name de Neder
landse man wat aan zijn (overge
wicht wil doen. Men adviseert in
plaats van drie, zes maaltijden per
dag te nemen, maar dan natuurlijk
met niet meer calorieën dan u kunt
hebben. Rauwe groente is een van
de middelen om dat „holle" gevoel
van binnen kwijt te raken. Daar ver
schaft men u ook het zeven-daags
melkdieet. Allemaal dingen om u
van uw buikje te verlossen.
Door allerlei slechte weersomstandigheden is de oogst van het champagnegebied bijna één-derde van die van
vorig jaar. Dit heeft duidelijk consequenties voor de prijs van de druiven, maar ook bestaan er zorgen over de om
vang van de toekomstige campagneproduktie.
De witte en blauwe champagnedruiven, die groeien op het gebied rond Reims en Eperney, worden aeverst in
Z Tn ™J2ÏTen- d* meestai coöperatief bezu zijn. De grote champagne-huizen beschikken zelf over uitgestreltl
De maand september
gebieden. Binnen enkele weken tyd wordt dan de totale oogst binnengehaald, jfrWffciiy
wij gestart met de