ïdswoningen beurtschipper met geregelde vrachtdienst zeer riante NGALOWS 1 TELEURSTELLING OVER DE CHAMPAGNE-OOGST 1971 Van de wind dik worden? kom nou.... Zoom HET IS NU EENMAAL EEN TEKEN DES TIJDS" EKHOF de laatste ondbezit N.V. buitenland >au LOOS ïwonende erverzorgster UCCES" ai'd gelag bijverdienste Bontmantels Kees van d Ven Gevaarlijk Huisarts binnenland ;voerde bouw geschiedt :n met garage of schuur, ïizen tevens zijtuinen, woonkamer, royaïe f.c. met handwasbakje, amers, badkamer met fel, tweede verdieping aapkamer met vaste an een volautomatische mingsinstallatie. tot 67.000,- vrij op itariskosten. arantie desgewenst e koopsom, e koper. or hypothecaire e en inlichtingen >.73 of 2.18.3Z, Postbus 433. (Van een onzer verslaggevers) JOLSWARD Nederland heeft honderden beurtschippers gekend, Agoederen vanuit het noorden via het IJsselmeer overbrachten naar terdam. Vooral voor 1932, het jaar waarin de afsluitdijk gereed aB, beleefden zij drukke dagen. fanuit Friesland, Groningen, Drenthe en ook uit Overijssel ope- rden tientallen beurtschippers. Met de komst van de auto, ver een het belang dat zjj jarenlang vertegenwoordigden. Nog weer er vestigden veel firma's eigen depots in de provincie. En lang- maan werd het voor de Nederlandse beurtschippers de dood in pot. itharinus Eekhof (57) uit Bolsward heeft het als beurtschipper, die een telde dienst op Amsterdam onderhield, het langst volgehouden. Maar 'a de koffie- en theefabriek v. d. Plaats fuseerde met Niemeijer luidde ook L |,em je saneringsklok. Noodgedwongen moest hij de „Brachten", een jorschip van 121 ton, voor de sloop verkopen. TEN-LEUR ge gebouwd. ond, royale hal, garderobe, :er royale living met open fraaie keuken. saie slaapkamers, waarvan kamer met ligbad, 2e toilet de perceelsgrootte vanaf sief courtage. 5 - EINDHOVEN 17 EVRAAGD: intwerpen Eigen kamer en gen week. Goede wedde, nr. 732, HAVAS, Carnotstraat f telefoneren naar het nr. Oól iegeschenken Line en toegiftartikelen ers en Transfers tad 18 - Goes - Tel. 01100 - 5®' richting Bergen op Zoom rij rechtsaf. 2e straat rechts op Iburg bi.i genoemd Hotel I Lfcof heeft er nooit over nage lt zich op het vervoer per as te fen. „Daarin bestaat een moor- lie concurrentie, zegt hij. Bo- lien heeft hij willens en wetens rende de oorlogsjaren zijn rij ft laten verlopen. „Officieel niet rijden. En dat spijt me zegt hij. Een bewijs dat hij rervoer over het water ondanks is trouw gebleven. „Ik had tot dat het mijn tijd zou uitdu- jllaar da's niet gebeurd, jam- Verbitterd? Neen, dat ben ik lis een teken des tijds moet u denken. Ja, een teken des |tamus Eekhof zingt zijn zwa- ig als laatste Nederlandse ichipper, die een geregelde I onderhield van in dit geval jfal naar Amsterdam. Wel is zijn stem af en toe een e hnk heimwee door. Heimwee Phij denkt aan de 45 jaar, hij het IJsselmeer heeft fctharinus Eekhof en zijn honder- Jcollega's hebben het loodje moe- Ijl» tegen de vrachtauto's. Tliswaar varen er nog beurtschip- fiit Terschelling, maar die ilandbewoners niet te ver net mannen van de vaste Eekhof c.s.). „Je zag het he?", klinkt het uit diens l En opnieuw dat brokje heim- [11180 begon Eekhofs grootvader Pt Bolsward een beurtdienst op Prom. In 1912 nam diens pzoon, de vader van Cathari ne beurtdienst en diens schip 'Semeester v. d. Veen" over. '320 sloot deze Willem Eekhof Mnpagnonschap met een andere [flapper, Koeh. De „Burge- ster v. d, Veen" werd verkocht kwamen twee tjalken: de ff broeders" en de „Vrouwe e Direct na zijn schooljaren de jonge Catharinus aan i,3 maEd is hij het IJsseü- F frgestoken van Bolsward F Amsterdam en omgekeerd, 's to mW?nt overdag moest -Vroeger we Wen" f s'uhgoed, dat we ver- I hv' ermnert Eekhof zich nog. id i„ j teen beel goed stuk H H U" ,beurtdienst". Zelfs zo It bit u1 In 1992 besloot er een Schten" 7,open- Het werd het ms [va no'„ ur,ba<^ Eekllof op een k ovw i?TTdrie scbepen in de ftiafto IJsselmeer. „Met die f..De mZ zeL1fn we veel", zegt Gemiïa dan doordraai- luur j deden we ongeveer It Weer m tocht. Maar als het Nerliik 7" \et IJsselmeer is s veertion duufde het ook wel phield Eekw Aanvankelijk fel „i( ^khof de beurtdienst kien Ai 8jd als vanuit chten ai- „„T"; m°est hij p kwam in» J1 8 opgeven, «de was k3ap' olie de was voor de men was het we Belangrijk opbrengend blijvende Indien u beschiktoj 1.550,- of 6-950,-d®. randeren wij u een «atie - ae al deliikse verdienste t de beurtdienst. 750?- a 1.500,:, -Was verplaatsing of enl?, zaamheden uwerzU Voor vrijblijvende di3'^ informatie schrijv g F. Kinna, Troelstrala Axel algehele ïi- UW SPECIAAtZAAK (tussen schouwburg station) Niauwlandstraat 3, I'"""® Tal. 04250 2661® let oeurtdienst. iumse SreJks "«O toen de irloot er ma Jansen en Loman f kende a3te,°,p, te houden. Bat ■vracht kwlit khof per week 6« 1? Wag" J "Pat was een s'aPeloze i3,' "En ik heb er 1 heb ik htcn van gehad. te verknn„ !en de twee tjat- 5' kwam jf n t°eii ik zover E!Usi« dat ik fn. ti'die tot "e S^iende dan ?et een schip meer ^tSaan en a ferden van de V„ndie «jd wa;H^!nl"!?f - die tiirt "Ul'achten" bleef khKet vervoer^! e°nc."n"entie fe ■'-"-xviiLri. dia g op de been ge- -t vervn,,„ - .„„„cuue Ifaar. in Z per as al duidelijk K 'hipper e werd Eekbof als Vn ('°or ^®op de been ge- [ï5er waren w Taste klanten. Fi. Dat wm-0 honderden ge- I en v. d Piaats (kkf. fie en thee), de Hollandse Melksui ker en twee houthandelaren. Toen v. d. Plaats op een gegeven ogenblik opging in het Niemeijer-concern was het gebeurd. Niemeijer gaf de voor keur aan vervoer over de weg, en Eekhof ging de weg naar de sane ring. „Die houthandelaren vonden het jammer dat ik er mee ophield. Want die zijn nu veel duurder uit. Maar toen v. d. Plaats wegviel, kon het niet meer uit. Toen moest ik er wel mee ophouden". Ondanks zijn leeftijd kon Eekhof nog wel „in de, fabriek" komen. Maar erg lokte dat idee niet. Hij was dan ook de koning te rijk toen hem een baan op een varende zeil- school in Sneek werd aangeboden. „Eerst wou het niet zo best", geeft hij toe. „Het waren meest Duitsers en die verstond ik niet. Maar na verloop van tijd ging het beter. En no,u ben ik hardstikke blij dat ik hier zit". De „Drachten" werd voor de sloop verkocht. Hij begint een beetje los te komen wanneer hij vertelt over de oorlogs jaren. Eind 1944 haalde hij uit Hui zen kinderen op, die via een Friese predikant bij pleeggezinnen in It Heitelan werden ondergehracht. Het waren kinderen uit de hongerende Randstad. (De beurtdienst op Am sterdam was toen allang gestaakt). De mensen die tijdens de honger winter wilden vluchten en wilden meevaren met Eekhof, gingen mee op eigen risico, Duitse wachten in Workum werden met jenever en si garen omgekocht als Eekhof uit Friesland vertrok. Wanneer hij dan de volgende dag weer binnen kwam keek niemand van de bezetter naar zijn schip om. Dat alles gebeurde met de „Vijf Gebroeders" en zei lend, want dieselolie was er niet. De laatste reis die Eekhof op die ma nier ondernam was gevaarlijk. Ook toen voer de „Vijf Gebroeders" uit sluitend 's nachts. Op die nacht was het IJsselmeer hel verlicht door lichtkogels. De „Vijf Gebroeders" werd echter ongemoeid gelaten. Toen hij het bericht hoorde van het ondergelopen Wieringermeer, ging Eekhof ook naar het bedreigde gebied. Op de eerste reis haalde hij mensen van de dijk af. (Ze hadden wat warmte gezocht door pakken stro te gebruiken). Op de tweede reis gingen er paarden mee en men sen. Op de derde reis koeien. Toen wist heel Medemblik dat een Friese beurtschipper elke nacht het IJsselmeer overstak om mensen en vee op te halen. Het werd zo ge vaarlijk dat Eekhof na die derde reis besloot niet meer uit te varen. Hij had gelijk, want de daarop vol gende nacht werd een andere schip per door de Duitsers gegrepen en vastgezet tot aan het einde van de oorlog. „De oorlog was onze avontuurlijk ste tijd", zegt hij. „Eén keer is er een lichtkogel in onze richting afge schoten. Maar verder is er niets gebeurd. Wei was er een luchtge vecht toen ik op een keer bij Mar ken voer. Natuurlijk had een ver dwaalde kogel ons kunnen treffen. Maar dat is niet gebeurd". Catharinus Eekhof js aan het eind van zijn relaas als beurtschipper gekomen. Kennissen hebben uitgere kend dat hij een afstand heeft geva ren in die 45 jaar, die overeenkomt met negen keer rond de aarde. Hij lacht er maar wat om. Zijn gezicht fleurt op wanneer hij vertelt dat hij kortgeleden een klein vrachtscheepje (65 ton) heeft ge kocht in Spijkenisse. „Voor mijn plezier", zegt hij. „Daar hoop ik over een half jaar mee te gaan varen. Heel Nederland door, des noods een half jaar achtereen". Als saillant detail zegt hij dat het scheepje op dezelfde werf is ge bouwd als de „Drachten", die thans op de sloper wacht. Maar aan dat laatste denkt Eekhof liever niet meer. Catharinus Eekhof (57) alle romantiek verdwijnt (Van een onzer verslaggevers) REIMS. In het meest noorde lijke wijngebied van Frankrijk, de Champagne, heerst teleurstel ling. Want een aantal oorzaken zijn er schuld van dat de oogst veel en veel kleiner zal zijn dan vorig jaar en ook nog aan het be gin van dit jaar werd verwacht. De wijngaarden, die in 1970 om deze tijd blauw stonden van de grote trossen, zullen dit jaar aanzienlijk minder druivenplukkers nodig heb ben om van hun kostbare last te wor den ontdaan. De cijfers spreken hier over duidelijke taal: verwachte op brengst van 1971 600.000 hectoliter, tegenover 1.620.000 vorig jaar. De klimatologische omstandigheden in het noorden' van Frankrijk, die mede de bijzondere kwaliteit van de champagne-druif bepalen, hebben dit seizoen een negatievs invloed ge had. In het voorjaar zijn verschillen de streken getroffen door aanhouden de nachtvorst. De bloeiperiode van de wijnstokken, die slechts vier of vijf dagen duurt, tijdens welke periode de vruchtzetting plaatsvindt, had ern stig te lijden van de slechte weers omstandigheden in juni. En tenslotte waren er de inciden tele gebeurtenissen, die elke aanplant in de vrije natuur bedreigen, maar die in de champagnestreek dit jaar wél bijzonder hard zijn aangekomen. Onweers- en hagelbuien in mei en juli richtten grote schade aan, terwijl de oogst van vele hectaren wijngaard werd vernietigd door een zware augustus-storm. Een en ander heeft tot gevolg ge had dat de vastgestelde prijs voor een kilo druiven dit jaar elf pro cent hoger ligt dan vorig jaar, een normaal verschijnsel wanneer het aanbod kleiner wordt. Maar dit zal er zeker ook toe leiden, dat in de toe komst de prijs van champagne, die voor Nederlandse begrippen toch al vrij hoog ligt, nog verder zal stijgen. Deze prijs en de drinkgewoonten van de Nederlander zijn er waar schijnlijk debet aan dat de uitvoer van champagne naar Nederland geen gelijke tred houdt met de algemene omzet- en exportvergroting, maar daarentegen zelfs een lichte terug gang vertoont. In het eerste halfjaar van 1971 werden namelijk iets meer dan 211.000 flessen naar Nederland uitgevoerd, 8000 minder dan in de zelfde periode van het vorige jaar. Dit aantal is slechts een fractie van de hoeveelheid champagne die in een half jaar in landen als België (1,8 miljoen flessen), de Verenigde Sta ten (1,8 miljoen), Engeland (3,3 mil joen),-Italië (1,5 miljoen) en vooral niet te vergeten in Frankrijk zelf wordt gedronken. Op de Franse markt werd in het eei-ste halfjaar 1971 17,6 procent meer champagne afgezet, waardoor het to tale verbruik in het binnenland steeg tot maar liefst 32 miljoen flessen. De voortdurende omzetvergrotin- gen hebben ervoor gezorgd dat in 1970 de magische grens van 100 mil joen flessen werd overschreden en dat champagne na cognac de meest geëxporteerde drank van Frankrijk is geworden. Maar zeker nu de oogst zo slecht is, komt ook het probleem om de hoek kijken, hoe deze omzetten te continueren. De naam champagne is namelijk streng beschermd en de produktie van de wijn mag slechts plaats vin den op een nauw afgebakend gebied van ca. 30.000 ha, terwijl ook de hoe veelheid wijnstokken en de onder linge afstand zijn gereglementeerd. Dit gebeurt door een uit de oorlog stammende semi-overheidsinstantie met uitgebreide bevoegdheden. Om te voorkomen dat de omzet daalt en de voorraden (die tevens no dig zijn om nieuwe champagne te maken) slinken, wordt thans over wogen om het champagne-gebied enigszins uit te breiden. Uiteraard na een zorgvuldige keuring van de be treffende wijnstokken, die aan de zelfde eisen zullen moeten voldoen als de bestaande. (Van een onzer verslaggevers) HENGELO De Nederlander eet over het algemeen te veel, te vet en te zoet. Hij eet te veel „tussendoortjes" en beseft vaak niet dat al die calorieën, die hij op deze manier naar binnen werkt, de wijzer van de weegschaal op een gegeven ogenblik verder doen uitslaan. De verzuchting „ik word van de wind dik" giaat dan ook in 99 van de 100 gevallen niet op. Er zijn nogal wat „onzichtbare dikmakertjes", die we elke dag naar binnen slikken: het (meerdere) vet in luxe brood, het vet in de alom geprezen koffiemelk, vet in worst en ga zo maar een tijdje door. En dan zijn er nog de maaltijden in de restaurants, die doorgaans ook vrij vet zijn. En de frisdranken, die calorieën opleveren, en alcohol, enenfin het rijtje is met een willekeurig aantal produkten uit te breiden. wegen. Voor een vrouw geldt dat ze zoveel kilo mag wegen als ze aan centimeters boven de 1,05 meter Ondanks het feit dat we voortdu rend een beetje vadsiger worden steeds meer mensen krijgen een zo genaamd „zittend leven" is er bij velen een lampje gaan branden. Zo iets resulteert dan bijvoorbeeld in het meedoen aan een trimcursus. Of iemand zweert een paar aardappels per dag af. Dan z/ijn er ook nog optimisten die zeggen dat ze het nu hebben gevonden: een sherry-kuur. En dan denken ze naïef als ze zijn, willen zijn dat sherry slank zou maken. Maar als je een sherry- kuur volgt moet je een heleboel andere zaken laten staan. Toch heeft het Nederlands zuivel- bureau in Rijswijk dit jaar al meer dan 50.000 dieet-foJders verstuurd. Dat is dat bureau dat middels de t.v.-buis een man laat zeggen „Be dankt zuivelbureau in Rijswijk". En je ziet dan dat het silhouet van de man in zes weken tijd danig is veranderd: Hij is zijn buik (je) kwijt. Ook het voorlichtingsbureau voor de voeding in Den Haag levert zijn bijdrage in de strijd tegen het steeds omvangrijker worden van ons buikje. De recepten, die daar wor den verstrekt zijn zo vetarm moge lijk. „Maar het blijft natuurlijk wel in het normale," wordt er aan toege voegd. Met andere woorden: het moet voor een huisvrouw ook moge lijk zijn een bepaald recept op de voorgeschreven wijze klaar te maken. Het voorlichtingsbureau zegt er bij dat voeding in deze tijd betekent matige voeding. En daar ontbreekt het bij de meeste mensen aan. Een volwassen mens heeft al naar gelang zijn werkzaamheden 2000 tot 2500 calorieën per dag nodig en 70 tot 110 gram vèt. Kinderen mogen wel wat meer calorieën krijgen, maar niet meer vet. En dan: de zo populaire snacks bij cafetaria's en of automatieken kunnen geen maal tijd vervangen, zegt het voedingsbu reau in Den Haag. Want snacks bevatten minder eiwitten, vitaminen en mineralen dan de dagelijkse pot van aardappelen, groenten en vlees. We gaan even terug naar ons uit gangspunt: de steeds dikker wor dende Nederlander, die zo ver is 'ie intussen echter wel wat wil doen aan dat buikje. En dat geldt zowel voor mannen als voor vrou wen. Want te dik worden betekent een extra belasting voor het hart. Medici leggen inderdaad verband tussen hart- en vaatziekten en ie mands gewicht (als vuistregel wordt aangehouden dat een man zoveel kilo mag wegen als hij aan centime ters boven de 1 meter lang is. Dus een man van 1,80 meter, mag 80 kilo lang is). Dikke mensen zeggen vaak dat hun overgewicht veroorzaakt wordt door hun stofwisseling. Maar voor zover bekend heeft 95 tot 98 procent van alle „lijders" aan corpu lentie een normale stofwisseling. Het Haagse voedingsbureau zegt dan! ook dat „we eten als een muis, maar de gehele dag door". Het gevolg is dat we veel meer naar binnen spe len dan wanneer we ons aan onze geplande maaltijden per dag zouden houden. Mensen, die willen vermageren doen er goed aan eerst hun huisarts te raadplegen. Want we moeten wel iswaar ponden verliezen, maar niet onze gezondheid en levenslust. Ook bij een vermageringsdieet heeft ons lichaam bouwstoffen (ei- wif, kalk, ijzer) en beschermende stoffen (vitamines voedingszouten) nodig. Wat we moeten beperken is onze opname van brandstoffen (vet ten, suiker, zetmeel, alcohol), want deze leveren ons namelijk calorieën. Als u wilt vermageren kunt u het beste beginnen met een voedingspa troon, dat per dag 500 tot 750 calo rieën minder bevat. In veel gevallen betekent dat dat u de patat-kraam moet overslaan, want alleen al één saucijzebroodje bevat 375 calorieën. Een huzarenslaatje met mayonaise 325, en een zakje patat-met voorziet in 290 calorieën. En voor hen, die vaak buitenshuis eten: vet en alco hol zijn uw grootste calorieënleve- ranciers. Want een glas pils legt 127 calorieën in het (weeg)schaaltje, sherry 59, cognac 79, oude jenever 69, jonge jenever 68. Een glas fris drank bevat gemiddeld 70 calorieën. (Wist u overigens dat de Nederlan der vorig jaar gemiddeld per dag één glas frisdrank dronk, d.w.z. per jaar 52 liter, of wel een plas, die vol doende calorieën levert voor plm. tien volle dagen). Nog even een paar opmerkingen van het Nederlands Zuivelbureau. In Rijswijk merkt men op dit ogenblik duidelijk dat met name de Neder landse man wat aan zijn (overge wicht wil doen. Men adviseert in plaats van drie, zes maaltijden per dag te nemen, maar dan natuurlijk met niet meer calorieën dan u kunt hebben. Rauwe groente is een van de middelen om dat „holle" gevoel van binnen kwijt te raken. Daar ver schaft men u ook het zeven-daags melkdieet. Allemaal dingen om u van uw buikje te verlossen. Door allerlei slechte weersomstandigheden is de oogst van het champagnegebied bijna één-derde van die van vorig jaar. Dit heeft duidelijk consequenties voor de prijs van de druiven, maar ook bestaan er zorgen over de om vang van de toekomstige campagneproduktie. De witte en blauwe champagnedruiven, die groeien op het gebied rond Reims en Eperney, worden aeverst in Z Tn ™J2ÏTen- d* meestai coöperatief bezu zijn. De grote champagne-huizen beschikken zelf over uitgestreltl De maand september gebieden. Binnen enkele weken tyd wordt dan de totale oogst binnengehaald, jfrWffciiy wij gestart met de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 9