uziekonderwijs op de helling HAVENDIENST HAD OPSTIJGEN MOETEN VERBIEDEN IN VERBAND MET MIST Alle beetjes helpen om Nederland schoon te houden Het meest gedronken merkbier in de Euromarkt. IER INSPRAAK VAN DOCENTEN EN' OUDERS Minister De Saeger heeft vertrouwen in aanleg Baalhoekkanaal WAAR BLIJFT OOSTER- SCHELDE RAPPORT? Voorbeelden genoeg Pekelzonden Terug die rommel Spiraalwerking Hl wemclub eland zorgd ove] zondheid a duik in esterschel jr Products- rt>nnis wordt VRIJE VEREN PRAAT MET M. v. POELJE 7 reanalyseerd iergadering MZ REDANAAB IJ BRAND MGEKOMENI Auto-zoektocht in St. Niklaas Piloten over vliegtuigongeval op Haringvreter: OM DE TOEKOMST VAN ONZE KINDEREN stad OOIT ImIDDELBERG Ir. T. Verheul, tecteur van het rijksinstituut voor ikwatervoorziening, zal op 16 no- pber een inleiding houden voor [Vereniging Milieuhygiëne Zeeland. Verheul, die als voormalig di- feur van de N.V. Waterleiding- ftschappij Midden-Z'eeland zeer 1 de hoogte is met de Zeeuwse Jua, zal de drinkwatervoorzie- P^iions land tegen de achtergrond i te milieuhygiëne behandelen. Stebïiemkomst. welke in het Goese |:evmi wordt gehouden, begint met n huishoudelijke vergadering, pin o.m. een voorstel aan de orde pit om de contributie te verhogen Bf 5,tot f6,50 voor volwassenen Ivoor jeugdleden van f 3,50 tot lil. De heer W. A. P. Colsen uit 1st wordt voorgedragen als be- irslid van de VMZ. De vergade- wordt besloten met de verto- 8 van een klankbeeld getiteld [ouden Delta". Dit klankbeeld rdt aangeboden door de werk te publiciteit van de vereniging. iSSINGER PEKING [rij zacht I 7 KnKl Ub 95 15. Trier Vraag in Eerste Kamer GELIJK TWEE SCHOLEN 'erdag 21 oktober 1971 :Van een onzer verslaggevj, IDDELBURG. De 2W 3tor et Emergo" te EHeivïi kt zich bezorgd over de t"1 ie het water van de Weste» voor de gezondheid van i naren van de zwemsport i!; ren. De vereniging denkt 1 eerste plaats aan het gevail mmers kunnen lopen, dJI binnen krijgen van sterk I d water. .uctor et Emergo", die zij»] 'ingen vooral in en om de1 Ellewoutsdijk laat zwe ft zich reeds in september1 eentebestuur van Borseie'l id, met het verzoek bemoni van het Westerscheldewn n uitvoeren. De vereniging bovendien het college van Gil land benaderd, omdat zij fJ g is, dat de kwaliteit van hetl scheldewater ook de zorg q vincie uitmaakt. en W. van Borsele hehb™ eniging laten weten, dat zjl 3t zouden zien, dat er in de' chelde een soort meetnet, dat van de luchtverontreii» iet Sloegebied, werd geïnstal hebben hierop trouwens kiji Zeeland aangedrongen. Ookk B. en W. van Borsele aan ds ctie voor de hygiëne van hel I in Middelburg gevraagd, in J re het verantwoord is om iJ stersehelde bij EllewoutsdijJ immen. Borsele heeft op di reffende brief nog geen ant vangen. >e inspectrice voor de hygiëne milieu, mejuffrouw R. Laanibf klaarde tegenover, ons: ,r een bepaald gedeelte van vlaktewater geschikt iialszw Ier kan niet aan de har. nsteringen alleen worden kt ird. Het gaat namelijk nietïi 1 om de hoeveelheid en de vervuilende stoffen in het ii' om een reeks criteria, totaliteit bepalen of een ;r of minder geschikt is al itiewater. Voor oppervlakte! It nog altijd, dat het groot' ;e gevaar bestaat uit het een zwemmer loopt om _iken. Zo moet ook de West in eerste instantie worden ld. Overigens, aldus miM nbroek, „is geen enkele W atewater, afgezien va eii sen, vrij van stoffen dieo'j d rioolwater worden r het nemen van watermol nen wij een indruk krijg® nate waarin concentraties v®] stoffen kunnen voorkomen,' certificaat „hygiënisch 1' en wij nooit aan enig °PPe; ater kunnen geven. Bemoffi leveren slechts momentopj De omstandigheden wisse» ijk steeds. Volledig veilig P er vindt men per definitie iirculatiebaden, waar men i id volledig in de hand h« mmen en baden in km1"" Et er hoe dan ook altijd een r degene die zich in eeft aanwezig. De °verhe mer de absolute veibgh™ oppervlaktewater g&fli us mejuffrouw LaanbroeK, J toevoegde dat er niettern® isters in de WesterscheMe ■den genomen, zoals in ne oen ook gebeurd is B J >r. De meetresultaten da tegen, aldus mejuffrou ek. (Van een onzer verslaggevers) De Raad Utrecht se te ko- Terneu- Lddelburg/utrecht - LridiscUe werkgroep van de I F", ge Milieudefensie te Utr* S Wachten tot een analyse te n van het vonnis, dat de Ten kantonrechter heeft gewezen fe zaak tegen het iuchtscheidings "grijf tir-Froclucts te Terneuzen. Ine juridische werkgroep van dt td voor de milieudefensie bestaat t een dertigtal juristen, onder vo iterschap van mr. J. Vermeulen £«t Zoals befaend sprak donrechter te Terneuzen maandag ,«s-ttl«ten Air Products vrij van bet frste gelegde feit: het in bedrijf fci zonder hinderwetvergunning. IDe voornaamste grond voor de vrij- Iraak was, dat de gemeente Terneu- ln te lang met het verlenen van een nderwetvergunning had gewacht, laar wel toestemming aan het be- Cjf had gegeven alvast met de pro- Iktie te beginnen. IDe Vereniging Milieuhygiëne Zee- L zegt als voorlopig commentaar Uet vonnis: „Opnieuw is de hin- rwet onjuist uitgevoerd. De ge ënte stond het bedrijf toe met de ioduktie te beginnen, zonder dat er L hinderwetsvergunning aanwezig (Van een onzer verslaggevers) fEKING (AFP) Henry Kissin- F, president Nixons speciale afge- [t is woensdagochtend in Peking gekomen om het aangekondigde oek van het Amerikaanse staats- F naFr le regelen. Persver;te- hgers werden weggehouden, -inger met zijn medewerkers Ic Presidentiële Boeing arriveerde. rers)' Van een onzer verslag£eVI IREDA Bij een bra»G ning aan de Joliati d J# Breda is gistermidnafi ige F.J. van der Einde» J en gekomen. Voor «W* CU gcivuutcu. brandweer de zaak »- iiden reconstrueren ,n,erjiA e man naar de zol .aan zijn omdat hij k. fnruitzichten F vrijdag en f'Mg, opge- M door het TMUp Fisdag- om 1uur. Vrij [hl het later 'egen. fr,svooruitzichten in cijfers ge- 1 °ver Nederland. PW vrijdag: aantal uren zon: 1 L1ram- temp.: 1 tot 5 graden bo- L"™aal; max. temp.: 0 tot 4 fc normaal; kans op een IL ,I0?e van minstens 12 uur: IK' ans °P een geheel droog 'i Procent. taal: aantal uren zon: 0 'emp.: 2 tot 6 graden bo- len h?al: max' temp0 tot 4 «eVurin? normaal: kans °P een »»0fm( fe van minstens 12 uur: 'jm, kans op een geheel droog Procent. Tenmoedelijk is hl', .1- Ptl dOOr 1 u n k bedwelmd en ■rieden. Op het m0®?Jljer® 1 ind waren de drie man in huis. beeri, :hter heeft nog geP here'1 Ier op de zolder w^J de rookontwikkeh"^» ot. Brandweermannen chtoffer snel naar bu« 0tA een ambulance van en GD werd de m j^eii] cht naar het Ignah bal lp mocht toen al?1® die vrouw Van der Lm 's\ cia Stichting wfrK 'ffebract de hoogte worden g w trieste voorval. ideei itie hebben nog gee" ■zaak van de brani beinoe k wordt in „veid'^9'Xi irdat de hele bovenv^ de gebfand. De schade de m ning is aanzienb.1k;,nel-s oi|s 3 dieping en Se'13k rlweei' f, 1 terschade. De brand ^sW- binnen een halt uu kun 89 i9P 5' Mainz 173 - 9, r^&u18,6-,6'Keulen P Plus li p 9 Plus 16, Lobith s 8. Niim05 Wierdense Kop 794 ,n Pk, 6I4 Plus 6, IJssel- DevenTer7'1(|efda IJss^ 28° tu P^s 2 Rn, onv>' Monsin loss' J omaren 3800 - 2:, ï's 500 - 2. ^rave beneden de j?8fu «p ZoonTf oktober ^rtï",® 5' Ien «-26 lieren 3A,1 en 16-36 |Ks"'gM, en'6 0(1 rWe 5 ot" 15'29' I se 5'»1 en n.i6 Minister G. de Saeger: Geen reden tot twijfel aan houding Neder landse overheidsinstanties. (Van een onzer verslaggevers) HULST Minister J. de Saeger van België heeft in antwoord op vragen van volksvertegenwoordiger Matthyssens gezegd over aanwijzin gen te beschikken, dat de in Neder land bij het Baalhoekkanaal betrok ken instanties „zich door de reacties op de hearing in Hulst niet van de wijs zullen laten brengen". Daarmee bedoelt minister J. de Saeger waarschijnlijk zijn Neder landse collega van Verkeer en Wa terstaat, hoewel die niet met name wordt genoemd. „Ik heb geen enke le reden om te gaan twijfelen aan de houding, die de Nederlandse overheidsinstanties uiteindelijk zul len aannemen", aldus de Belgische minister in zijn antwoord. Verder heeft hij onder meer nog meegedeeld, dat Nederlrrd volgens hem naar alle waarschijnlijkheid voor het binnendijkse Baalhoektracé zal kiezen en dat België in dat geval bereid moet zijn om de hogere prijs te betalen. Overigens heeft de heer De Saeger zich niet in het algemeen negatief uitgelaten over de protes ten, die als gevolg van de inspraak procedure in Hulst zijn losgekomen. Volgens de minister hebben deze Nederlandse reacties de Belgische publieke opinie het besef bijge bracht, dat niet alles in Brussel wordt beslist, maar dat ook België in sommige gevallen zoals bij het Baalhoekkanaal afhankelijk is van de goodwill in een buurland. „De reacties in Nederland zijn trouwens in twee kampen te verde len", aldus de minister, die de volksvertegenwoordiger er op gewe zen heeft, dat deze twee kampen lijnrecht tegenover elkaar staan. De ene groep, de landbouw, wil een buitendijks tracé, maar daarnaast zijn er anderen, die het natuurge bied het Land van Saeftinghe willen behouden en daarvoor een binnen dijks tracé willen, aldus de minister in zijn antwoord. Minister De Sae ger geeft er in zijn antwoord blijk van niet zo zwaar te tillen aan de controverse tussen Molthoff en Del- waide. Deze berust, aldus de Belgi sche minister, op een misverstand. (Van onze correspondent) AXEL Het actiecomité „Vrije Veren" heeft op woensdag 27 okto ber in het restaurant „Zomerlust" te Axel een onderhoud met het Zeeuwse lid van Gedeputeerde Sta ten. de heer M. J. van Poelje. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het Eerste-Kamer- lid mr. J.H. van Wijk (PSP) vraagt minister dr. W. Drees van Verkeer en Waterstaat of het geen tijd wordt, dat de bewindsman op de proppen komt met een door diens voorganger, drs. Bakker, toegezegd rapport over de Oosterscheldepro- blematiek. Volgens de heer Van Wijk is het onlangs verschijnen van een rapport van de ecologische kring (studiegroep milieubeheer) een goede aanleiding daartoe, ook al omdat in dat rapport bepaalde aan bevelingen worden gedaan. De heer Van Wijk herinnert in een inleiding tot zijn schriftelijke vraag aan het debat dat op 16 en 17 februari van dit jaar in de Eersfe Kamer werd gehouden en waarbij vele vragen zijn gesteld over de Oosterschelde. De toenmalige minis ter van Verkeer en Waterstaat, drs. J.A. Bakker, deed naar aanleiding van die vragen de toezegging dat er een pufolikatie vanjwege het ministe rie zal verschijnen waarin alle voors en tegens met betrekking tot de afsluiting van de Oosterschelde wor den behandeld. De heer Bakker liet er toen overi gens geen twijfel aan bestaan dat de regering aan de volledige verwezen lijking van het Deltaplan vasthoudt. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Het bestuur van de Zeeuwse Muziekschool heeft een herziening van de huidige organisatiestructuur van het muziek onderwijs in Zeeland in studie. De gedachten gaan daarbij uit naar een regionalisering binnen het gewestelijk verband, waarin ook de inspraak van docenten en ouders/opvoeders en de leerlingen kan worden ingebouwd. Hqt bestuur van de Zeeuwse Mu ziekschool zou het toejuichen indien het bestuur van de Terneuzense Muziekschool en uiteindelijk het gemeentebestuur van Terneuzen de medewerking aan een dergelijke conceptie van een Zeeuws gewestelijk instituut in ernstige overweging zou kunnen nemen en zou willen mee werken aan de totstandkoming van zo'n nieuwe conceptie. Dit zegt de heer A. L. van Gees- bergen, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland en voorzitter van de stichting Zeeuwse Muziekschool, naar aanleiding van een in ons dag blad opgenomen ingezonden brief van de heer R- Perdeck, muziek docent aan de rijksscholengemeen schap Petrus Hondius te Terneuzen, die daarmee reageerde op een inter view met de Zeeuwse gedeputeerde over de structuur van het muziek- schooiwezen in Zeeland. De heer Van Geesbergen 'stelt voorop, dat de structuur van de stichting Zeeuwse Muziekschool, die uniek is in Nederland, dateert uit de jaren vijftig. Men was het er in de tijd over eens dat het bieden van goed muziekonderwijs met een zo breed mogelijk keuzepakket dat in principe voor elke Zeeuw bereikbaar zou zijn, de gekozen structuur nood zakelijk maakte. Door de gekozen structuur werd het mogelijk een tiental muziek- schoolafdelingen, waarvan sommige weer met een of meer dependances in hun eigen werkgebied, gespreid over de gehele provincie, op te rich ten met een voor allen gelijk keuze pakket van mogelijkheden tegen een uniform tarief. Destijds heeft ook de gemeente Terneuzen meegedaan met het voor bereidend werk, dat uiteindelijk tot de oprichting van de stichting Zeeuwse Muziekschool heeft geleid. De gemeenteraad van Terneuzen be sloot op 13 mei 1954 deel te nemen in de stichting Zeeuwse Muziek school, maar de aansluiting is nooit een feit geworden. Het is Hé heer Van Geesbergen bekend datjhet bestuur van de Ter neuzense Muziekschool een andere conceptie, namelijk de instelling van autonomie regionale muziekscholen voorstaat. Het bestuur van de Zeeuwse Muziekschool heeft reeds in mei van dit jaar aan het bestuur van de Terneuzense Muziekschool voorgesteld in een vergadering van de z.g. hanmonisatiecomimssie deze kwestie nog eens te bespreken om na te gaan of de formulering van een gemeenschappelijk standpunt alsnog mogelijk is. Tot dusver is geen reactie ontvangen van het bestuur van do Terneuzense Muziekschool. Rudolf Pezdeck: „Twee muziek scholen de beste oplossing." Onze muziekmedewerker Rudolf Perdeck, die in tegenwoordigheid van de heer J. J. de Reij, secretaris van de Zeeuwse Muziekschool, een onderhoud met gedeputeerde Van Geesbergen heeft gehad, tekent hij het door het het G.S.-lid gestelde het volgende aan: „Persoonlijk meen ik dat de con ceptie-Van Geesbergen niet aanbeve lenswaardig is," omdat er onvoldoen de rekening mee wordt gehouden dat door de barrière van de Wester schelde veel leraren van de Ter neuzense Mnziekschool uit België en niet van benoorden de Schelde ko men." De Zeeuwse Muziekschool heeft Zeeuwsch-Vlaanderen weinig te bie den (Oostburg, Hulst en andere plaatsen kunnen moeilijk leraren van de Zeeuwse Muziekschool krij gen, wel van de Terneuzense Muziek school indien men daarbij aange sloten w-as). Een stad a-ls &ent kan voor de levering van muziekschoolleraren veel meer diensten bewijzen aan Zeeuwsch-Vlaancieren d-an het veel kleinere en moeilijk te bereiken Middelburg. De beste muziekschoolstructuur voor Zeeland lijkt de heer Perdeck de Zeeuwse Muziekschool voor het gebied ten noorden van de Schelde en een Zeeuwsch-Vlaamse Muziek school ten zuiden daarvan met Ter neuzen als centrum. „Een dergelijke indeling is ook in andere culturele zaken aan het ontstaan. In Zeeuwsch- Vlaanderen woont een derde van de Zeeuwen, welnu dan zou de provin ciale subsidie voor de muziekscholen voor een derde aan Zeeuwsch-Vlaan- deren moeten komen en voor twee derde aan Midden-Zeeland. Overi- gens, in Noord-Brabant geven de gemeenten per hoofd van de bevol king wel tweemaal zoveel subsidie voor de muziekscholen als in Zee land," aldus de heer Perdeck. Gedeputeerde A. L. van Gees bergen: Herziening structuur nood zakelijk." (Van een onzer verslaggevers) SINT-NIKLAAS In Sint-Ni- klaas wordt zondag 31 oktober een toeristische auto-zoektocht gehou den. De start is tussen 12.30 en 14.30 uur aan café Hemelrijk aan de Gro te Markt. Aankomst en prijsuitrei king zijn bij en in zaal „Don Bosco" aan de Gladiolenstraat. Inschrijvin gen voor 25 oktober op een van bovenstaande Adressen. (Van een onzer verslaggévers) HULST Verscheidene ervaren piloten o.a. in Zeeuwsch-Vlaanderen, hebben kritiek op de uitspraak van de raad van de luchtvaart met be trekking tot de oorzaak van het vliegtuigongeluk met een sport- vliegtuig op de Haringvreter in het Veerse Meer, dat op 30 augustus van vorig jaar het leven heeft gekost aan drie mensen. De piloten trekken de juistheid in twijfel van de conclusie waartoe de x-aad van de luchtvaart is gekomen. Het ongeluk zou zoals gemeld, te wijten zijn aan onervarenheid van de 24-jarige Noorse piloot Tore Dybdahl met blindvliegen. Verschei- dlene vliegeniers zijn het met eens met de uitspraak van de raad, waardoor de indruk wordt gewekt alsof de piloot van het ongeluks toestel alleen verantwoordelijk is. Volgens hen had de havendienst van het vliegveld Midden-Zeeland de pi loot moeten verbieden om op te stijgen, omdat er vanuit zee mist kwam opzetten. Men vindt het onbe grijpelijk, dat daarmee op het vlieg veld geen rekening is gehouden, te meer omdat kort voor dit ongeluk (ongeveer een half uur) twee ande re sportvliegtuigen al waren ge dwongen uit te wijken naar hun thuishaven Seppe. De piloten van deze beide toestellen vonden het niet langer verantwoord, zo heeft een van hen meegedeeld, om door te vliegen vanwege het snel vermin derende zicht. Toch steeg kort daar op het ongelukstoestel op met een piloot, die geen licentie had voor instrumentenvliegen. De havenmeester van vliegveld Midden-Zeeland wijst alle kritiek van de hand. „Natuurlijk", zegt hij, „nemen piloten het voor elkaar op, maar in dit geval klopt hun relaas niet helemaal. Toen het vliegtuig hier opsteeg was er nog geen sprake van verminderend zicht. We konden Middelburg zien. Later is wel geble ken dat mensen hebben geconsta teerd, dat op het Veerse Meer mist banken kwamen opzetten". De ha venmeester voegt er aan toe, dat de verongelukte piloot al de gehele dag rondvluchten had gemaakt en onge veer een kwartier tevoren dezelfde route nog heeft gevlogen. „Als er toen reeds sprake was van opko mende misit dan zal hij dat onge twijfeld hebben gerapporteerd". De Hulster vliegenier Eric de Lion bevestigt, dat kort tevoren twee toestellen naar Seppe zijn terugge keerd voor deze mist. Hijzelf sleepte die dag reclame langs de Zeeuwse kust en constateerde, dat er mist kwam opzetten toen hij terugkeerde naar Seppe. Een half uur daarna moet het ongeluk zijn gebeurd. Elke ervaren piloot weet, volgens De Li on, hoe verraderlijk in Zeeland de uit zee opkomende „fog" kan zijn. „Als je daar in vliegt kom je er nooit meer uit", vertelt hij. Volgens De Lion moet de havendienst van een Zeeuws vliegveld op de hoogte zijn van dit vreemde weersgedrag. Dan kan men de piloten ook waar schuwen. Volgens de havenmeester van het vliegveld beschikt de Zeeuwse lucht haven niet over radioapparatuur voor instrumentenvliegen. Als het zicht minder wordt dan 1,5 kilome ter, mag er geen vliegtuig meer in of uit, zelfs lijntoestellen niet. „Als daar dus op die bewuste zondag sprake van geweest zou zijn, dan was het toestel beslist de lucht niet ingegaan", aldus het commentaar. Volgens De Lion-zijn de pilot Ai, die kunhen getuigen dat een half uur voor het ongeluk de mist opkwam, niet bij het onderzoek van de Rijks luchtvaartdienst betrokken ge weest. (Van een onzer verslaggevers) BREDA „Als de dames zo nodig nylons jn°eten dragen, waarom dan tekeer gaan tegen een nylonfabriek, al zal die dan misschien wel stinken"? De vraag is van economisch directeur A. J. Chardon van het Diakonessenhuis in Breda. Tegnvraag: „Maar als de dames nu eens zouden besluiten mis schien om van een stinkende fabriek af te zijn voortaan geen nylons meer te dragen, wat moeten ze dan?" De heer Chardon: „Die slimme vraag is mij al eens meer gesteld. Kijk, ik geloof zelf erg in het nut van wollen sokken. Maar ik kan ze alleen nergens kopen. En weet u waarom niet? Gewoon omdat er te weinig naar gevraagd wordt. Als er meer mannen om wollen sokken zouden vragen, dan kwamen ze wel weer". Directeur Chardon is van tijd tot tijd medewerker aan het blad „Van huis tot huis" van de Bond van Nederlandse Diaconessenhuizen. Kort geleden publiceerde hij daarin een artikel over de milieuhygiëne en hij lanceerde daarin het begrip „afwenteling", een begrip dat in de econo mie gebruikelijk is, maar dat ook in verband met het milieubeheer duidelijk genoeg is. De heer Chardon vertaalt het met: „We spelen de bal af, weg is weg." En dat is voor hem trouwens niet alleen voor hem een kernpunt in de hele milieuproblematiek. Iedereen klaagt over vervuiling van lucht, water en land, maar iedereen zoekt ook de schuld bij een ander. „Wij brullen tegen een ander," zegt hij, „om ver schijnselen die we zelf veroorzaken." Voorbeelden zijn er genoeg. En dan niet alleen in de sector van d» weggegooide friteszakjes, hoewel ze daar ook letterlijk en figuurlijk in duizendvoud voor het oprapen liggen. Maar er is veel meer. De heer Chardon: „Ik begrijp best dat er geprotesteerd wordt tegen een vijfde baan voor Schiphol of tegen een nationale luchthaven vanwege het vliegtuiglawaai en zo. Maar vergeet niet dat we de behoefte zelf scheppen. Als we in onze vakantie zo graag met het vliegtuig de zon gaan opzoeken, dan moeten we wél zo reëel zijn te erkennen dat die vliegtuigen ook ergens moeten landen". Die redenering gaat voor heel veel andere zaken op. Bijvoorbeeld voor militaire oefenterreinen, maar ook voor (zie boven) nylons en andere o zo handige kunststofartikelen. Chardon: „Je mag van mij gerust kri tisch zijn, maar wees dan ook kritisch als consument". Even terug- naar de friteszakjes en dergelijke zaken. In de buurt van het Diaconessenhuis ontmoet de heer Chardon iedere ochtend een man van de reinigingsdienst, die de straten rond een bescheiden winkelcen trum weer wat moet fatsoeneren, ontdoen van de rommel die andere mensen er met gulle hand hebben laten vallen. Waarom doen die mensen dat eigenlijk allemaal? Waarom maken ze geen gebruik van de afvalbakjes die in de meeste plaatsen in ruime mate voorhanden zijn? Waarom bevuilen ze het strand? Waarom maken ze een troep van parken en bossen? Waarom gooien automobilisten hun auto-asbakje zo maar op straat leeg? Dat is gewoon een kwestie van mentaliteit. Het zijn de pekelzonden van een nonchalante samenleving. Wat doet het éne lege sigarette- pakje er nou toe? Dat zal Nederland toch niet aan de rand van dt afgrond brengen! De heer Chardon: „We zijn in Nederland momenteel met dertien mil joen. Dat betekent, dat je ai die kleine dingen pas in hun ware omvang ziet als je ze met dertien miljoen vermenigvuldigt". In zijn artikel in „Van huis tot huis'^geeft hij een aantal ideeën voor ieder die aan de vervuilingsbestrijding wil meedoen. Het rijtje begint met: koop weer een fiets, het eindigt met: mocht u iets te zeggen heb ben over hinderwetvergunningen, maak het dan voor de industrie even moeilijk als voor de ziekenhuizen. Daar liggen nog heel wat andere „tips" tussen in, bijvoorbeeld: koop geen wegwerpflessen. Daar no teert hij zelf bij: Wat zou er gebeuren als we de mono-fles met z'n allen weigeren? Hij filosofeert daar nog even op door. „Als we nu allemaal de mono- flessen eens zouden opsparen en ze terugbrengen naar de winkelier van wie ze vandaan komen? Die zou er natuurlijk ook niet gélukkig mee zijn, maar wat moeten wij ermee? Ik heb wel eens een flesje after-shave gekocht en alle verpakkingsmateriaal dat er om zat aan de winkeljuf frouw teruggegeven. Die keek natuurlijk wel gek op, maar als we dat allemaal zouden doen en de winkeliers bleven met de rommel zitten, dan zouden ze daar beslist wel eens met de vertegenwoordiger of met de fabrikant over gaan praten". Voor de heer Chardon is er op het gebied van het milieubeheer iets soortgelijks gaande als op het gebied van de economie, n.l. een spiraal werking. Wat de lonen en prijzen in de economie doen, dat doen onze welvaartseisen en onze welzijnszorgen op milieugebied. Een citaatje uit zijn artikel: „Mocht U niet bereid zijn uw stukje van de spiraal te doorbreken u bent daar helemaal vrij in wilt u dan wel konsekwent zijn en bedanken voor het anti-Iawaai-comité, de span doeken verbranden en ieder die zich beklaagt over stank, lawaai enz. tot uw vijand verklaren? Mocht u wel bereid zijn iets te doen om de spiraalwerking te verzwakken en de afwenteling in te dammen dan is er kans op redding voor ons allemaal. Want alle beetjes helpen, vooral als elk beetje met 13 miljoen vermenigvuldigd kan worden. (ADVERTENTIE) Ni «Él

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3