uziekonderwijs op de helling
HAVENDIENST HAD OPSTIJGEN MOETEN
VERBIEDEN IN VERBAND MET MIST
Alle beetjes helpen
om Nederland
schoon te houden
Het meest
gedronken
merkbier in de
Euromarkt.
IER INSPRAAK VAN DOCENTEN EN' OUDERS
Minister De Saeger heeft
vertrouwen in
aanleg Baalhoekkanaal
WAAR BLIJFT
OOSTER-
SCHELDE
RAPPORT?
Voorbeelden
genoeg
Pekelzonden
Terug die rommel
Spiraalwerking
Hl
wemclub
eland
zorgd ove]
zondheid
a duik in
esterschel
jr Products-
rt>nnis wordt
VRIJE VEREN
PRAAT MET
M. v. POELJE
7
reanalyseerd
iergadering
MZ
REDANAAB
IJ BRAND
MGEKOMENI
Auto-zoektocht
in St. Niklaas
Piloten over vliegtuigongeval op Haringvreter:
OM DE TOEKOMST
VAN ONZE KINDEREN
stad
OOIT
ImIDDELBERG Ir. T. Verheul,
tecteur van het rijksinstituut voor
ikwatervoorziening, zal op 16 no-
pber een inleiding houden voor
[Vereniging Milieuhygiëne Zeeland.
Verheul, die als voormalig di-
feur van de N.V. Waterleiding-
ftschappij Midden-Z'eeland zeer
1 de hoogte is met de Zeeuwse
Jua, zal de drinkwatervoorzie-
P^iions land tegen de achtergrond
i te milieuhygiëne behandelen.
Stebïiemkomst. welke in het Goese
|:evmi wordt gehouden, begint met
n huishoudelijke vergadering,
pin o.m. een voorstel aan de orde
pit om de contributie te verhogen
Bf 5,tot f6,50 voor volwassenen
Ivoor jeugdleden van f 3,50 tot
lil. De heer W. A. P. Colsen uit
1st wordt voorgedragen als be-
irslid van de VMZ. De vergade-
wordt besloten met de verto-
8 van een klankbeeld getiteld
[ouden Delta". Dit klankbeeld
rdt aangeboden door de werk
te publiciteit van de vereniging.
iSSINGER
PEKING
[rij zacht
I 7 KnKl Ub 95 15. Trier
Vraag in
Eerste Kamer
GELIJK
TWEE SCHOLEN
'erdag
21 oktober 1971
:Van een onzer
verslaggevj,
IDDELBURG. De 2W
3tor et Emergo" te EHeivïi
kt zich bezorgd over de t"1
ie het water van de Weste»
voor de gezondheid van i
naren van de zwemsport i!;
ren. De vereniging denkt 1
eerste plaats aan het gevail
mmers kunnen lopen, dJI
binnen krijgen van sterk I
d water.
.uctor et Emergo", die zij»]
'ingen vooral in en om de1
Ellewoutsdijk laat zwe
ft zich reeds in september1
eentebestuur van Borseie'l
id, met het verzoek bemoni
van het Westerscheldewn
n uitvoeren. De vereniging
bovendien het college van Gil
land benaderd, omdat zij fJ
g is, dat de kwaliteit van hetl
scheldewater ook de zorg q
vincie uitmaakt.
en W. van Borsele hehb™
eniging laten weten, dat zjl
3t zouden zien, dat er in de'
chelde een soort meetnet,
dat van de luchtverontreii»
iet Sloegebied, werd geïnstal
hebben hierop trouwens kiji
Zeeland aangedrongen. Ookk
B. en W. van Borsele aan ds
ctie voor de hygiëne van hel
I in Middelburg gevraagd, in J
re het verantwoord is om iJ
stersehelde bij EllewoutsdijJ
immen. Borsele heeft op di
reffende brief nog geen ant
vangen.
>e inspectrice voor de hygiëne
milieu, mejuffrouw R. Laanibf
klaarde tegenover, ons: ,r
een bepaald gedeelte van
vlaktewater geschikt iialszw
Ier kan niet aan de har.
nsteringen alleen worden kt
ird. Het gaat namelijk nietïi
1 om de hoeveelheid en de
vervuilende stoffen in het
ii' om een reeks criteria,
totaliteit bepalen of een
;r of minder geschikt is al
itiewater. Voor oppervlakte!
It nog altijd, dat het groot'
;e gevaar bestaat uit het
een zwemmer loopt om
_iken. Zo moet ook de West
in eerste instantie worden
ld. Overigens, aldus miM
nbroek, „is geen enkele W
atewater, afgezien va eii
sen, vrij van stoffen dieo'j
d rioolwater worden
r het nemen van watermol
nen wij een indruk krijg®
nate waarin concentraties v®]
stoffen kunnen voorkomen,'
certificaat „hygiënisch 1'
en wij nooit aan enig °PPe;
ater kunnen geven. Bemoffi
leveren slechts momentopj
De omstandigheden wisse»
ijk steeds. Volledig veilig P
er vindt men per definitie
iirculatiebaden, waar men i
id volledig in de hand h«
mmen en baden in km1""
Et er hoe dan ook altijd een
r degene die zich in
eeft aanwezig. De °verhe
mer de absolute veibgh™
oppervlaktewater g&fli
us mejuffrouw LaanbroeK, J
toevoegde dat er niettern®
isters in de WesterscheMe
■den genomen, zoals in ne
oen ook gebeurd is B J
>r. De meetresultaten da
tegen, aldus mejuffrou
ek.
(Van
een onzer verslaggevers)
De
Raad
Utrecht
se te ko-
Terneu-
Lddelburg/utrecht -
LridiscUe werkgroep van de I
F", ge Milieudefensie te Utr*
S Wachten tot een analyse te
n van het vonnis, dat de Ten
kantonrechter heeft gewezen
fe zaak tegen het iuchtscheidings
"grijf tir-Froclucts te Terneuzen.
Ine juridische werkgroep van dt
td voor de milieudefensie bestaat
t een dertigtal juristen, onder vo
iterschap van mr. J. Vermeulen
£«t Zoals befaend sprak
donrechter te Terneuzen maandag
,«s-ttl«ten Air Products vrij van bet
frste gelegde feit: het in bedrijf
fci zonder hinderwetvergunning.
IDe voornaamste grond voor de vrij-
Iraak was, dat de gemeente Terneu-
ln te lang met het verlenen van een
nderwetvergunning had gewacht,
laar wel toestemming aan het be-
Cjf had gegeven alvast met de pro-
Iktie te beginnen.
IDe Vereniging Milieuhygiëne Zee-
L zegt als voorlopig commentaar
Uet vonnis: „Opnieuw is de hin-
rwet onjuist uitgevoerd. De ge
ënte stond het bedrijf toe met de
ioduktie te beginnen, zonder dat er
L hinderwetsvergunning aanwezig
(Van een onzer verslaggevers)
fEKING (AFP) Henry Kissin-
F, president Nixons speciale afge-
[t is woensdagochtend in Peking
gekomen om het aangekondigde
oek van het Amerikaanse staats-
F naFr le regelen. Persver;te-
hgers werden weggehouden,
-inger met zijn medewerkers
Ic Presidentiële Boeing arriveerde.
rers)'
Van een onzer verslag£eVI
IREDA Bij een bra»G
ning aan de Joliati d J#
Breda is gistermidnafi
ige F.J. van der Einde» J
en gekomen. Voor «W*
CU gcivuutcu.
brandweer de zaak »-
iiden reconstrueren ,n,erjiA
e man naar de zol
.aan zijn omdat hij
k.
fnruitzichten
F vrijdag en
f'Mg, opge-
M door het
TMUp
Fisdag- om
1uur. Vrij
[hl het later
'egen.
fr,svooruitzichten in cijfers ge-
1 °ver Nederland.
PW vrijdag: aantal uren zon: 1
L1ram- temp.: 1 tot 5 graden bo-
L"™aal; max. temp.: 0 tot 4
fc normaal; kans op een
IL ,I0?e van minstens 12 uur:
IK' ans °P een geheel droog
'i Procent.
taal:
aantal uren zon: 0
'emp.: 2 tot 6 graden bo-
len h?al: max' temp0 tot 4
«eVurin? normaal: kans °P een
»»0fm( fe van minstens 12 uur:
'jm, kans op een geheel droog
Procent.
Tenmoedelijk is hl',
.1- Ptl dOOr 1 u n
k bedwelmd en
■rieden. Op het m0®?Jljer® 1
ind waren de drie
man in huis. beeri,
:hter heeft nog geP here'1
Ier op de zolder w^J
de rookontwikkeh"^»
ot. Brandweermannen
chtoffer snel naar bu« 0tA
een ambulance van
en GD werd de m j^eii]
cht naar het Ignah bal
lp mocht toen al?1® die
vrouw Van der Lm 's\
cia Stichting wfrK 'ffebract
de hoogte worden g w
trieste voorval. ideei
itie hebben nog gee"
■zaak van de brani beinoe
k wordt in „veid'^9'Xi
irdat de hele bovenv^ de
gebfand. De schade de m
ning is aanzienb.1k;,nel-s oi|s 3
dieping en Se'13k rlweei' f, 1
terschade. De brand ^sW-
binnen een halt uu
kun 89 i9P 5' Mainz 173 - 9,
r^&u18,6-,6'Keulen
P Plus li p 9 Plus 16, Lobith
s 8. Niim05 Wierdense Kop 794
,n Pk, 6I4 Plus 6, IJssel-
DevenTer7'1(|efda IJss^ 28°
tu P^s 2 Rn, onv>' Monsin
loss' J omaren 3800 - 2:,
ï's 500 - 2. ^rave beneden de
j?8fu «p ZoonTf oktober
^rtï",® 5' Ien «-26
lieren 3A,1 en 16-36
|Ks"'gM, en'6 0(1
rWe 5 ot" 15'29'
I se 5'»1 en n.i6
Minister G. de Saeger: Geen reden tot twijfel aan houding Neder
landse overheidsinstanties.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Minister J. de Saeger
van België heeft in antwoord op
vragen van volksvertegenwoordiger
Matthyssens gezegd over aanwijzin
gen te beschikken, dat de in Neder
land bij het Baalhoekkanaal betrok
ken instanties „zich door de reacties
op de hearing in Hulst niet van de
wijs zullen laten brengen".
Daarmee bedoelt minister J. de
Saeger waarschijnlijk zijn Neder
landse collega van Verkeer en Wa
terstaat, hoewel die niet met name
wordt genoemd. „Ik heb geen enke
le reden om te gaan twijfelen aan
de houding, die de Nederlandse
overheidsinstanties uiteindelijk zul
len aannemen", aldus de Belgische
minister in zijn antwoord.
Verder heeft hij onder meer nog
meegedeeld, dat Nederlrrd volgens
hem naar alle waarschijnlijkheid
voor het binnendijkse Baalhoektracé
zal kiezen en dat België in dat geval
bereid moet zijn om de hogere prijs
te betalen. Overigens heeft de heer
De Saeger zich niet in het algemeen
negatief uitgelaten over de protes
ten, die als gevolg van de inspraak
procedure in Hulst zijn losgekomen.
Volgens de minister hebben deze
Nederlandse reacties de Belgische
publieke opinie het besef bijge
bracht, dat niet alles in Brussel
wordt beslist, maar dat ook België
in sommige gevallen zoals bij het
Baalhoekkanaal afhankelijk is
van de goodwill in een buurland.
„De reacties in Nederland zijn
trouwens in twee kampen te verde
len", aldus de minister, die de
volksvertegenwoordiger er op gewe
zen heeft, dat deze twee kampen
lijnrecht tegenover elkaar staan. De
ene groep, de landbouw, wil een
buitendijks tracé, maar daarnaast
zijn er anderen, die het natuurge
bied het Land van Saeftinghe willen
behouden en daarvoor een binnen
dijks tracé willen, aldus de minister
in zijn antwoord. Minister De Sae
ger geeft er in zijn antwoord blijk
van niet zo zwaar te tillen aan de
controverse tussen Molthoff en Del-
waide. Deze berust, aldus de Belgi
sche minister, op een misverstand.
(Van onze correspondent)
AXEL Het actiecomité „Vrije
Veren" heeft op woensdag 27 okto
ber in het restaurant „Zomerlust"
te Axel een onderhoud met het
Zeeuwse lid van Gedeputeerde Sta
ten. de heer M. J. van Poelje.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Het Eerste-Kamer-
lid mr. J.H. van Wijk (PSP) vraagt
minister dr. W. Drees van Verkeer
en Waterstaat of het geen tijd
wordt, dat de bewindsman op de
proppen komt met een door diens
voorganger, drs. Bakker, toegezegd
rapport over de Oosterscheldepro-
blematiek. Volgens de heer Van
Wijk is het onlangs verschijnen van
een rapport van de ecologische
kring (studiegroep milieubeheer)
een goede aanleiding daartoe, ook al
omdat in dat rapport bepaalde aan
bevelingen worden gedaan.
De heer Van Wijk herinnert in
een inleiding tot zijn schriftelijke
vraag aan het debat dat op 16 en 17
februari van dit jaar in de Eersfe
Kamer werd gehouden en waarbij
vele vragen zijn gesteld over de
Oosterschelde. De toenmalige minis
ter van Verkeer en Waterstaat, drs.
J.A. Bakker, deed naar aanleiding
van die vragen de toezegging dat er
een pufolikatie vanjwege het ministe
rie zal verschijnen waarin alle voors
en tegens met betrekking tot de
afsluiting van de Oosterschelde wor
den behandeld.
De heer Bakker liet er toen overi
gens geen twijfel aan bestaan dat de
regering aan de volledige verwezen
lijking van het Deltaplan vasthoudt.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Het bestuur van de Zeeuwse Muziekschool heeft
een herziening van de huidige organisatiestructuur van het muziek
onderwijs in Zeeland in studie. De gedachten gaan daarbij uit naar
een regionalisering binnen het gewestelijk verband, waarin ook de
inspraak van docenten en ouders/opvoeders en de leerlingen kan
worden ingebouwd.
Hqt bestuur van de Zeeuwse Mu
ziekschool zou het toejuichen indien
het bestuur van de Terneuzense
Muziekschool en uiteindelijk het
gemeentebestuur van Terneuzen
de medewerking aan een dergelijke
conceptie van een Zeeuws gewestelijk
instituut in ernstige overweging zou
kunnen nemen en zou willen mee
werken aan de totstandkoming van
zo'n nieuwe conceptie.
Dit zegt de heer A. L. van Gees-
bergen, lid van Gedeputeerde Staten
van Zeeland en voorzitter van de
stichting Zeeuwse Muziekschool,
naar aanleiding van een in ons dag
blad opgenomen ingezonden brief
van de heer R- Perdeck, muziek
docent aan de rijksscholengemeen
schap Petrus Hondius te Terneuzen,
die daarmee reageerde op een inter
view met de Zeeuwse gedeputeerde
over de structuur van het muziek-
schooiwezen in Zeeland.
De heer Van Geesbergen 'stelt
voorop, dat de structuur van de
stichting Zeeuwse Muziekschool, die
uniek is in Nederland, dateert uit
de jaren vijftig. Men was het er in
de tijd over eens dat het bieden van
goed muziekonderwijs met een zo
breed mogelijk keuzepakket dat in
principe voor elke Zeeuw bereikbaar
zou zijn, de gekozen structuur nood
zakelijk maakte.
Door de gekozen structuur werd
het mogelijk een tiental muziek-
schoolafdelingen, waarvan sommige
weer met een of meer dependances
in hun eigen werkgebied, gespreid
over de gehele provincie, op te rich
ten met een voor allen gelijk keuze
pakket van mogelijkheden tegen een
uniform tarief.
Destijds heeft ook de gemeente
Terneuzen meegedaan met het voor
bereidend werk, dat uiteindelijk tot
de oprichting van de stichting
Zeeuwse Muziekschool heeft geleid.
De gemeenteraad van Terneuzen be
sloot op 13 mei 1954 deel te nemen
in de stichting Zeeuwse Muziek
school, maar de aansluiting is nooit
een feit geworden.
Het is Hé heer Van Geesbergen
bekend datjhet bestuur van de Ter
neuzense Muziekschool een andere
conceptie, namelijk de instelling van
autonomie regionale muziekscholen
voorstaat. Het bestuur van de
Zeeuwse Muziekschool heeft reeds
in mei van dit jaar aan het bestuur
van de Terneuzense Muziekschool
voorgesteld in een vergadering van
de z.g. hanmonisatiecomimssie deze
kwestie nog eens te bespreken om
na te gaan of de formulering van
een gemeenschappelijk standpunt
alsnog mogelijk is. Tot dusver is geen
reactie ontvangen van het bestuur
van do Terneuzense Muziekschool.
Rudolf Pezdeck: „Twee muziek
scholen de beste oplossing."
Onze muziekmedewerker Rudolf
Perdeck, die in tegenwoordigheid
van de heer J. J. de Reij, secretaris
van de Zeeuwse Muziekschool, een
onderhoud met gedeputeerde Van
Geesbergen heeft gehad, tekent hij
het door het het G.S.-lid gestelde het
volgende aan:
„Persoonlijk meen ik dat de con
ceptie-Van Geesbergen niet aanbeve
lenswaardig is," omdat er onvoldoen
de rekening mee wordt gehouden dat
door de barrière van de Wester
schelde veel leraren van de Ter
neuzense Mnziekschool uit België en
niet van benoorden de Schelde ko
men."
De Zeeuwse Muziekschool heeft
Zeeuwsch-Vlaanderen weinig te bie
den (Oostburg, Hulst en andere
plaatsen kunnen moeilijk leraren
van de Zeeuwse Muziekschool krij
gen, wel van de Terneuzense Muziek
school indien men daarbij aange
sloten w-as).
Een stad a-ls &ent kan voor de
levering van muziekschoolleraren
veel meer diensten bewijzen aan
Zeeuwsch-Vlaancieren d-an het veel
kleinere en moeilijk te bereiken
Middelburg.
De beste muziekschoolstructuur
voor Zeeland lijkt de heer Perdeck
de Zeeuwse Muziekschool voor het
gebied ten noorden van de Schelde
en een Zeeuwsch-Vlaamse Muziek
school ten zuiden daarvan met Ter
neuzen als centrum. „Een dergelijke
indeling is ook in andere culturele
zaken aan het ontstaan. In Zeeuwsch-
Vlaanderen woont een derde van de
Zeeuwen, welnu dan zou de provin
ciale subsidie voor de muziekscholen
voor een derde aan Zeeuwsch-Vlaan-
deren moeten komen en voor twee
derde aan Midden-Zeeland. Overi-
gens, in Noord-Brabant geven de
gemeenten per hoofd van de bevol
king wel tweemaal zoveel subsidie
voor de muziekscholen als in Zee
land," aldus de heer Perdeck.
Gedeputeerde A. L. van Gees
bergen: Herziening structuur nood
zakelijk."
(Van een onzer verslaggevers)
SINT-NIKLAAS In Sint-Ni-
klaas wordt zondag 31 oktober een
toeristische auto-zoektocht gehou
den. De start is tussen 12.30 en 14.30
uur aan café Hemelrijk aan de Gro
te Markt. Aankomst en prijsuitrei
king zijn bij en in zaal „Don Bosco"
aan de Gladiolenstraat. Inschrijvin
gen voor 25 oktober op een van
bovenstaande Adressen.
(Van een onzer verslaggévers)
HULST Verscheidene ervaren
piloten o.a. in Zeeuwsch-Vlaanderen,
hebben kritiek op de uitspraak van
de raad van de luchtvaart met be
trekking tot de oorzaak van het
vliegtuigongeluk met een sport-
vliegtuig op de Haringvreter in het
Veerse Meer, dat op 30 augustus van
vorig jaar het leven heeft gekost
aan drie mensen.
De piloten trekken de juistheid in
twijfel van de conclusie waartoe de
x-aad van de luchtvaart is gekomen.
Het ongeluk zou zoals gemeld, te
wijten zijn aan onervarenheid van
de 24-jarige Noorse piloot Tore
Dybdahl met blindvliegen. Verschei-
dlene vliegeniers zijn het met eens
met de uitspraak van de raad,
waardoor de indruk wordt gewekt
alsof de piloot van het ongeluks
toestel alleen verantwoordelijk is.
Volgens hen had de havendienst van
het vliegveld Midden-Zeeland de pi
loot moeten verbieden om op te
stijgen, omdat er vanuit zee mist
kwam opzetten. Men vindt het onbe
grijpelijk, dat daarmee op het vlieg
veld geen rekening is gehouden, te
meer omdat kort voor dit ongeluk
(ongeveer een half uur) twee ande
re sportvliegtuigen al waren ge
dwongen uit te wijken naar hun
thuishaven Seppe. De piloten van
deze beide toestellen vonden het
niet langer verantwoord, zo heeft
een van hen meegedeeld, om door te
vliegen vanwege het snel vermin
derende zicht. Toch steeg kort daar
op het ongelukstoestel op met een
piloot, die geen licentie had voor
instrumentenvliegen.
De havenmeester van vliegveld
Midden-Zeeland wijst alle kritiek
van de hand. „Natuurlijk", zegt hij,
„nemen piloten het voor elkaar op,
maar in dit geval klopt hun relaas
niet helemaal. Toen het vliegtuig
hier opsteeg was er nog geen sprake
van verminderend zicht. We konden
Middelburg zien. Later is wel geble
ken dat mensen hebben geconsta
teerd, dat op het Veerse Meer mist
banken kwamen opzetten". De ha
venmeester voegt er aan toe, dat de
verongelukte piloot al de gehele dag
rondvluchten had gemaakt en onge
veer een kwartier tevoren dezelfde
route nog heeft gevlogen. „Als er
toen reeds sprake was van opko
mende misit dan zal hij dat onge
twijfeld hebben gerapporteerd".
De Hulster vliegenier Eric de Lion
bevestigt, dat kort tevoren twee
toestellen naar Seppe zijn terugge
keerd voor deze mist. Hijzelf sleepte
die dag reclame langs de Zeeuwse
kust en constateerde, dat er mist
kwam opzetten toen hij terugkeerde
naar Seppe. Een half uur daarna
moet het ongeluk zijn gebeurd. Elke
ervaren piloot weet, volgens De Li
on, hoe verraderlijk in Zeeland de
uit zee opkomende „fog" kan zijn.
„Als je daar in vliegt kom je er
nooit meer uit", vertelt hij. Volgens
De Lion moet de havendienst van
een Zeeuws vliegveld op de hoogte
zijn van dit vreemde weersgedrag.
Dan kan men de piloten ook waar
schuwen.
Volgens de havenmeester van het
vliegveld beschikt de Zeeuwse lucht
haven niet over radioapparatuur
voor instrumentenvliegen. Als het
zicht minder wordt dan 1,5 kilome
ter, mag er geen vliegtuig meer in
of uit, zelfs lijntoestellen niet. „Als
daar dus op die bewuste zondag
sprake van geweest zou zijn, dan
was het toestel beslist de lucht niet
ingegaan", aldus het commentaar.
Volgens De Lion-zijn de pilot Ai, die
kunhen getuigen dat een half uur
voor het ongeluk de mist opkwam,
niet bij het onderzoek van de Rijks
luchtvaartdienst betrokken ge
weest.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA „Als de dames zo nodig nylons jn°eten dragen, waarom
dan tekeer gaan tegen een nylonfabriek, al zal die dan misschien wel
stinken"? De vraag is van economisch directeur A. J. Chardon van het
Diakonessenhuis in Breda.
Tegnvraag: „Maar als de dames nu eens zouden besluiten mis
schien om van een stinkende fabriek af te zijn voortaan geen nylons
meer te dragen, wat moeten ze dan?"
De heer Chardon: „Die slimme vraag is mij al eens meer gesteld.
Kijk, ik geloof zelf erg in het nut van wollen sokken. Maar ik kan
ze alleen nergens kopen. En weet u waarom niet? Gewoon omdat
er te weinig naar gevraagd wordt. Als er meer mannen om wollen
sokken zouden vragen, dan kwamen ze wel weer".
Directeur Chardon is van tijd tot tijd medewerker aan het blad „Van
huis tot huis" van de Bond van Nederlandse Diaconessenhuizen. Kort
geleden publiceerde hij daarin een artikel over de milieuhygiëne en hij
lanceerde daarin het begrip „afwenteling", een begrip dat in de econo
mie gebruikelijk is, maar dat ook in verband met het milieubeheer
duidelijk genoeg is. De heer Chardon vertaalt het met: „We spelen de
bal af, weg is weg." En dat is voor hem trouwens niet alleen voor
hem een kernpunt in de hele milieuproblematiek. Iedereen klaagt
over vervuiling van lucht, water en land, maar iedereen zoekt ook de
schuld bij een ander. „Wij brullen tegen een ander," zegt hij, „om ver
schijnselen die we zelf veroorzaken."
Voorbeelden zijn er genoeg. En dan niet alleen in de sector van d»
weggegooide friteszakjes, hoewel ze daar ook letterlijk en figuurlijk
in duizendvoud voor het oprapen liggen. Maar er is veel meer. De
heer Chardon: „Ik begrijp best dat er geprotesteerd wordt tegen een
vijfde baan voor Schiphol of tegen een nationale luchthaven vanwege
het vliegtuiglawaai en zo. Maar vergeet niet dat we de behoefte zelf
scheppen. Als we in onze vakantie zo graag met het vliegtuig de zon
gaan opzoeken, dan moeten we wél zo reëel zijn te erkennen dat die
vliegtuigen ook ergens moeten landen".
Die redenering gaat voor heel veel andere zaken op. Bijvoorbeeld voor
militaire oefenterreinen, maar ook voor (zie boven) nylons en andere
o zo handige kunststofartikelen. Chardon: „Je mag van mij gerust kri
tisch zijn, maar wees dan ook kritisch als consument".
Even terug- naar de friteszakjes en dergelijke zaken. In de buurt van
het Diaconessenhuis ontmoet de heer Chardon iedere ochtend een man
van de reinigingsdienst, die de straten rond een bescheiden winkelcen
trum weer wat moet fatsoeneren, ontdoen van de rommel die andere
mensen er met gulle hand hebben laten vallen.
Waarom doen die mensen dat eigenlijk allemaal? Waarom maken ze
geen gebruik van de afvalbakjes die in de meeste plaatsen in ruime
mate voorhanden zijn? Waarom bevuilen ze het strand? Waarom maken
ze een troep van parken en bossen? Waarom gooien automobilisten hun
auto-asbakje zo maar op straat leeg?
Dat is gewoon een kwestie van mentaliteit. Het zijn de pekelzonden
van een nonchalante samenleving. Wat doet het éne lege sigarette-
pakje er nou toe? Dat zal Nederland toch niet aan de rand van dt
afgrond brengen!
De heer Chardon: „We zijn in Nederland momenteel met dertien mil
joen. Dat betekent, dat je ai die kleine dingen pas in hun ware omvang
ziet als je ze met dertien miljoen vermenigvuldigt".
In zijn artikel in „Van huis tot huis'^geeft hij een aantal ideeën voor
ieder die aan de vervuilingsbestrijding wil meedoen. Het rijtje begint
met: koop weer een fiets, het eindigt met: mocht u iets te zeggen heb
ben over hinderwetvergunningen, maak het dan voor de industrie even
moeilijk als voor de ziekenhuizen. Daar liggen nog heel wat andere
„tips" tussen in, bijvoorbeeld: koop geen wegwerpflessen. Daar no
teert hij zelf bij: Wat zou er gebeuren als we de mono-fles met z'n
allen weigeren?
Hij filosofeert daar nog even op door. „Als we nu allemaal de mono-
flessen eens zouden opsparen en ze terugbrengen naar de winkelier van
wie ze vandaan komen? Die zou er natuurlijk ook niet gélukkig mee
zijn, maar wat moeten wij ermee? Ik heb wel eens een flesje after-shave
gekocht en alle verpakkingsmateriaal dat er om zat aan de winkeljuf
frouw teruggegeven. Die keek natuurlijk wel gek op, maar als we dat
allemaal zouden doen en de winkeliers bleven met de rommel zitten,
dan zouden ze daar beslist wel eens met de vertegenwoordiger of met
de fabrikant over gaan praten".
Voor de heer Chardon is er op het gebied van het milieubeheer iets
soortgelijks gaande als op het gebied van de economie, n.l. een spiraal
werking. Wat de lonen en prijzen in de economie doen, dat doen onze
welvaartseisen en onze welzijnszorgen op milieugebied.
Een citaatje uit zijn artikel: „Mocht U niet bereid zijn uw stukje van
de spiraal te doorbreken u bent daar helemaal vrij in wilt u dan
wel konsekwent zijn en bedanken voor het anti-Iawaai-comité, de span
doeken verbranden en ieder die zich beklaagt over stank, lawaai enz.
tot uw vijand verklaren? Mocht u wel bereid zijn iets te doen om de
spiraalwerking te verzwakken en de afwenteling in te dammen dan is
er kans op redding voor ons allemaal. Want alle beetjes helpen, vooral
als elk beetje met 13 miljoen vermenigvuldigd kan worden.
(ADVERTENTIE)
Ni
«Él