[PEPPILLEN WORDEN VEEL TE SNEL VOORGESCHREVEN" „Brandaris I" erdween in oeste golven EINSTEIN HAD GELIJK INTER7K7 HfW Oersterk! Raiffeisenbank fZi Boerenleenbank Schoot Surinamer uit noodweer? Politiek-wetenschap- pelijke instituten gesubsidieerd I I ïjX.O.-specialist Dr. Nelemans: MAMATISCHE REDDINGSPOGING 'IJETIG JAAR GELEDEN - Eerste tocht Tocht gered Aangespoeld Sparen, dat is stap voor stap bezit opbouwen, dat later goed van pas kan komen. Dat is vandaag al rekening houden met uw financiële behoeften van morgen. "4- Zoals 51/2 miljoen spaarders dat al bij onze banken doen. Daar blijkt wel uit dat het goed sparen is bij onze bank.^ U kunt kiezen uit veie uitgekiende spaarvormen. Stuk voor stuk meesterzetten om de financiële toekomst van uzelf, uw kinderen, het hele gezin veilig te stellen. Doe die zet in de Spaarweek'71, van 25 t/m 29 oktober. ts papier oor uw pen Oost-west Het donkere Zuiden Grotere ietter Fijn om over de vloer te hebben. 5 jaar slijtage garantie I lSCfag 20 oktober 1971 (Van onzer verslaggevers BSTEKDAM(.T:DEN HAAG Het zou eigenlijk veel eenvoudi- JL de luminal en het andere Oiie maar gewoon door het dnnk- te gooien. De „normale Ken" moeten dan maar bier en §Ef drinken. Dit is natuurlijk 8*'° een grapje, maar het zou srdaad de zaak stukken cen ter maken." deze uitspraak tekent de on- «n de Maatschapen voorzitter van de Maatschappij Bevordering van de Farmacie, TS Armbrust uit Amsterdam, de Brme vlucht die de zogenaamde ^clio-farmaca" de laatste jaren Seblira genomen, feeevende piUen, pep-pillen, ze "den bii tientallen tegelijk voor- fhreven En soms leidt dat tot ities zoals dat bericht in de Ltc„ over het ongeluk bij de dijkbrug, waar een man die invloed was van pep-pillen van vier mensen veroor. kte. L pillen en de tranquillizers, de „erende tabletten, worden veel en veel te snel voorge- .CVCI|," zegt dr. Nelemans, een de kopstukken van het TNO "pen Haag, waar hij zich uitge breid met zaken als de samenstel ling van de psycho-farmaca bezig houdt, en specialist in de criminele aspecten van de farmaca. De heer Nelemans stelt dat artsen te zeer uit het losse vuistje derge lijke middelen voorschrijven: „Het is voor zo'n man ook gemakkelij ker en minder tijdrovend een pa tiënt gauw een receptje te geven, dan om hem te vertellen dat hij het eigenlijk zonder medicijnen moet doen. Want dat wordt teveel vergeten: transquillizers en pep pillen bestrijden mogelijk wel de symptomen, maar niét de oorzaak." „Pep-pillen," zegt de heer Ver meer van Phamegro, de federatie van groothandelaren in farmaceuti sche artikelen, „kunnen een soort plaag worden. Er is een heel eigen zwartemarkt aan het ontstaan. Amfetamine bijvoorbeeld is op die zwartemarkt zeer gewild. We hebben de nodige aanwijzingen dat dat spul in vrij grote hoeveelheden de grens over wordt gesmokkeld." Het bestaan van een zwartemarkt wordt bevestigd door een woord voerster van de Maatschappij ter Bevordering van de Farmacie: „Pep-pillen en ook tranquilizers vinden gretig aftrek in een soort clandestiene handel. Onze maat schappij legt ook verband tussen die handel en het hand over hand toenemende aantal inbraken bij apothekers. Daar verdwijnen dan echt niet alleen zaken als opium, maar ook de tranquilizers. Wij vinden dat een verontrustende gang van zaken." Het gevaar vqn pep-pillen en der gelijk in het verkeer wordt mo menteel bestudeerd door een com missie van het ministerie voor volksgezondheid, onder leiding van dr. C. Teygeler, hoofdinspecteur Volksgezondheid. „Er bestaat momenteel nog geen inventarisatie op dit gebied," zegt dr. Teygeler. „We weten dat pep pillen gevaar kunnen opleveren. Maar de vraag is nu alleen maar- hoe groot is dat gevaar Momen teel is onze commissie nog bezig na te gaan of de situatie inderdaad dermate ontstellend is als door sommigen wordt aangenomen. On ze opdracht is het om na te gaan of er door het ministerie een rege ling getroffen dient te worden." Voor de heer Nelemans van TNO is het geen vraag meer of er iets aan de psycho-farmaca gedaan moet worden: „Zonder dat je ei genlijk over concrete mogelijkhe den beschikt, moet er het een en ander gebeuren. Zo moet op de eerste plaats worden voorkomen dat mensen die bijvoorbeeld pep pillen gebruiken van een eigen au to gebruik maken. Nee, niet alleen als ze op die pep-pillen alcohol hebben gebruikt, maar helemaal. Wie dat soort middelen gebruikt hoort überhaupt niet aan het ver keer deel te nemen. En dan zie ik toch een belangrijke taak voor de dokter. Ik weet wel dat gezegd wordt dat de dokter het de patiënt over het algemeen verbiedt, maar naar mijn mening behoort dit ook op het recept vermeld te worden, en op het pillendoosje. Als het er niét op staat, en er gaat iets mis, kun je de arts in gebreke stellen. En als een arts een grondig ver moeden heeft dat de bewuste man toch rijdt, moet hij hem absoluut geen geneesmiddel geven. De pa tiënt vraagt over het algemeen te weinig, maar zeker is dat de arts te weinig doet. De arts heeft nog steeds niet voldoende leren leven met de psycho-farmaca." Geen enkele Nederlandse instantie beschikt over cijfers die aantonen hoezeer het gebruik van de psy cho-farmaca is gestegen. Maar al gemeen wordt aangenomen dat die stijging gedurende de laatste 5 jaar minstens 50 procent is ge weest. En volgens een onderzoek bij Philips in Eindhoven was het verbruik in 1966 28.000 doses per 1000 verzekerden. Dat zou nu dus neerkomen op ruim 40 pillen per man per jaar, kinderen en alles meegerekend. „Gooi het maar door het leidingwater," zegt de heer Armbrust. De heer J. Plaat van Nepropharm, de farmaceutische fabrikanten, zegt: „Het verbruik in ons land is met de ons ter beschikking staan de middelen niet te peilen. We weten alleen dat het groot is. Erg groot vermoedelijk. Het verbruik is niet te meten, en de gevolgen die het heeft nog steeds niet hele maal te bepalen. Tegen bijgevol gen is vaak genoeg gewaarschuwd, maar waterdichte bepalingen zijn er nog steeds niet. Zo is algemeen wel bekend dat alcohol en pep pillen een verschrikkelijke uitwer king kunnen hebben. Zeker voor een automobilist. Hij kan krank zinnig opgewekt en optimistisch worden onder die omstandigheden. Hij verliest zijn realiteitsbesef. Af standen worden verkort. Hij krijgt als het ware een „bredere" kijk op de weg. Hij ziet geen gevaar meer." De heer Roelink van de Landelijke Huisartsenvereniging vult aan: „Maar de pillen kunnen het oor deel ook gaan vertroebelen als er géén alcohol in het spel is. Het is een heel ingewikkeld probleem." En de heer Armbrust zegt: „Pep pillen schakelen, om maar één as pect ie noemen, de rem door de vermoeidheid uit. Maar het uitein delijke slapen komt toch. Het eni ge wat je dan hebt bewerkstelligt is dat je de waarschuwingstekens hebt geblokkeerd. Ach, er spelen zo ontzettend veel persoonlijke omstandigheden mee bovendien. Zo kan die man van dat ongeluk bij de Moerdijk bijvoorbeeld ruzie hebben gehad met zijn vrouw. Die emotie gevoegd bij het medicijn kan vreemde situaties tot stand brengen." De omstandigheden die mensen drijven tot het gebruik van psy cho-farmaca zijn bekend. De heer Plaat: „De mensen hebben het veel te druk. Men moet intellectueel te veel op de tenen gaan staan. Aan de mensen worden vaak te hoge eisen gesteld. Eisen waaraan men wil kunnen voldoen. Eisen die een onredelijk beroep doen zowel op zijn tijd, als zijn energiever bruik. Veel weten we nog niet van de materie af, maar het is duide lijk dat veel meer mannen dan vrouwen die geneesmiddelen ge bruiken. Bijna altijd is het de man die het niet meer aankan." s-,-.™ I tijdens zware najaarsstormen wil het j an een onzer verslaggevers) (TERSCHELLING Zaterdag P oktober 1921 's avonds steekt f°seling een zeer zware zuid- f *erstorm op. Die nacht neemt f. S'orm 'n hevigheid toe en t naar het noordwesten met stoten met een windkracht 1. le'heSï1!' als de storm nog in ©boot n w°edt. vaart de red- ^arendJi ?ris r' uit om de »hoewrTOTn-dt ®estrandle Duit" ''Brmdari's i" if1 te fdden' de ttiiiicv. keert niet meer tótterug' De boot Solven V?°S ln de woeden" ïrd jo n„ at Precies is ge- [°S oen raadsel11 eeulw teter' *oeufelrak® dot weekend Êdsekust D» J°0r de Neder" Pnt van' wt ^ddmgsboot „Pre- l°W on uit Hoek vain ■Nide Fran^^r ??ar een &e~ P van de zeJL llchter, vergaat; 9,1 Een loodw r6dders vendrin- ötden vSS°Ti met 10 °P" ®Kn raken j Enkele vracht- a®moeUijkhd^ de hevige ^ddag 23 oktober 1921 om op zee nogal eens flink spoken. twee uur: die eerste Nederlandse motorreddinigsboot „Brandaris 1" rukt uit om de bemanning van. een Duitse schoener, die bij Vlieland aan de grond gelopen is, te redden. De Brandaris is in 1910 gebouwd en heeft in 98 tochten in ruwe zee bewezen uiterst zeewaardig te zijn. Het schip heeft een zware 30 km lange tocht voor de boeg. Schipper Steven Wiegman met zijn bemanning Ferdinand Kies, Albert Tot en Rink Dijkstra, hebben de boot door menige zware zee ge stuurd en in totaal 237 drenkelin gen behouden aan land gebracht. Het is Wiegmans eerste tocht als schipper van de Brandaris, hiet zou tevens zijn laatste worden. Twee uur lang kunnen de te hoop gelopen Tersahellingers en Vlielan- ders de Brandaris volgen op weg naar het Duitse rampschip. Het eerste en moeilijkste deel hieeft de boot goed doorstaan, schrijft D. Doeksen van de Plaatselijke Com missie Terschelling in een rapport na de ramp. De Brandaris is echter nooit bij het Duitse schip aangekomen. De Duitse zeelieden worden toch ge red door de bemanning van een roeireddingsboot, die gelijk met de Brandaris vanuit Texel is uitge varen. Dit berichit wondt op Ter schelling met ongerustheid ontvan gen. Talloze mensen staan uren lang uit te kijken naar de Branda ris. Midden in de nacht drommen zij samen bij het postkantoor, wachtend op bericht. De storm houdt onverminderd aan. De bange vermoedens van de Ter- schellingers worden de volgende dag bewaarheid, ais twee red dingsboeien van de Brandaris op de kust aanspoelen. Sleepboten va ren uit om het gebied af te zoeken, maar kieren onverrichterzake terug. Het wrak wordt niet gevonden, het is spoorloos in de golven verdwe nen. Pas weken later spoelt het lijk van kapitein Steven Wiegman aan, bij Harlingen. Hij wordt drie dagen voor Kerstmis 1921 op Terschelling begraven. Aanwezig is oud-kapi tein Cupido van „De Brandaris 1", de schipper van wie de omgeko men Wiegman en de omgekomen matroos Albert Tot het „vak" van mensenredder hebben „geleerd". (ADVERTENTIE) de.bank voor iedereen 2900 vestigingen WASHINGTON (DPA) Ein stein had toch gelijk: op snelle rei zen gaat de tijd langzamer. Twee Amerikaanse geleerden hebben het nu bewezen met een reis rond de aarde. De resultaten van hun meting tonen aan, dat ruimtevaarders eens na lange reizen door de wereldruim ten bij hun terugkeer naar de aarde zullen ontdekken dat kameraden die bij hun vertrek even oud waren en op aarde aehterbleven, intussen ou der geworden zijn dan zijzelf. In opdracht van de Amerikaanse marine, die in Washington een offi cieel observatorium heeft voor tijd meting, begonnen de astronoom Ri chard Keating en de natuurkundige Joseph Hafele vorige maand aan hun taak, een „waterdicht bewijs" te leveren van de nu 66 jaar oude relativiteitstheorie van Einstein. Be gin oktober boekten zij voor een reis rond de wereld per vliegtuig. Zij namen twee precisie-atoomklok- ken mee, die haarfijn waren gelijk- zet met twee eendere klokken die achter bleven. Na een reis in oostelijke richting rond de aardbol maakten' zij er ter verificatie nog eens een in westelij ke richting. Keating heeft nu meegedeeld dat de vooraf berekende tijdsverschillen inderdaad zijn opgetreden. „Einstein had gelijk, daaraan kan niet meer worden getwijfeld", zei hij. Na de vlucht in qtostelijke rich ting, dus met de draaiing van de aarde mee, bleken de „snelle atoom klokken in heit vliegtuig ongeveer een honderdmiljardste seconden ach ter te zijn gaan lopen. Na de reis rond de aarde in westelijke richting, waarbij voor een waarnemer in het heelal de aarde veel sneller beweegt dan het vliegtuig met de klokken aan boord, boeken deze inderdaad ongeveer driehonderdmiljardste se conden voor te zijn gaan lopen. Einstein had gesteld, dat voor elk bewegend voorwerp de tijd langza mer gaat dan voor een rustend voor werp. Beide geleerden voelen zich na hun onderneming wel degelijk een stuk ouder, zei Keating, omdat de reis niet zo vlot was verlopen als ze wel gewenst hadden. Zij hadden met vertragingen te kampen, een maal viel de stroom aan boord uit. En als klap op de vuurpijl brak bij de terugtocht van het vliegveld naar Washington de achteras van hun au to. AMSTERDAM (ANP). De 28- jarige H. W. E. uit Suriname, die zaterdagnacht op de Nieuwendijk in Amsterdam twee dodelijke schoten afvuurde op zijn 29-jarige landgenoot Rupert Ronald Rigters, heeft tijdens zijn verhoor door de recherche ge zegd dat hij schoot uit noodweer. Volgens de politie hangt de man een onduidelijk, verward verhaal op, waaruit moeilijk valt te- reconstru eren hoe het drama zich in werkelijk heid heeft ontwikkeld. —t Brieven vooi aeze rubriek moeten met VöL ledige naam en adres worden ondertekend. Bïj publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor- dvn afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met in houd, e.g. strekking. Wanneer de wind hier waatt van 't noord Dan ruik je goed de Europoort poort Maar bij een mooie zuiderbries Dan stinkt het hier naar kattepies En krimpt de wind, pal naar oost Het is de Donge die ons troost Dus blijft nog over richting west Daar doet meteen de Shell de rest Want is het mooi en windstil weer Dan is 't de stank van het verkeer Want dit is toch wel mijn idee We helpen allen er aan mee Heus lieve mensen het is waar Dit komt nooit goed meer voor me kaar Al dat milieu geouwehoer Dat helpt niet meer, geen malle moer boer MOERDIJK C. A. VAN LEEST „De werkzaamheden ter uitvoering van de watervoorziening voor Rot terdam zijn o.a. in die Brabantse Biesbosch in volle gang. Voor dit doel zullen vele aldaar gevestigde landbouwbedrijven moe ten verdwijnen. In dit verband her inner ik mij een onderhoud dat ik destijds met de toenmalige hoofd ingenieur van de prov. waterstaat in Noord-Brabant mocht hebben, waarbij deze stelde dat er zijnerzijds- tegen een indijking van de Dordtse Biesbosch geen bezwaar bestond, op voorwaarde echter, dat bij een latere indijking van d'e Brabantse Bies bosch van de zijde van Zuid-Holland daartegen geen bezwaar zou worden ingebracht. De Dordtse Biesbosch werd inge dijkt. De meest economische landbouw bedrijven in dat gebied konden wor den gesticht. In tegenstelling met het feit dat de polderkaden in de Brabantse Biesbosch niet onbeperkt mochten worden verhoogd met alle gevolgen van dien. Terwijl van in dijking van dit gebied niets terecht kwam, daar anders bij stormvloed het eiland Dordrecht in gevaar zou komen. Vandaar mijn conclusie: Het Don kere Zuiden. MADE J. C. VAN DONGEN Namens vele bejaarden verzoek ik u beleefd of het toch niet mogelijk is het programma van tv en radio in De Stem wat groter te drukken. Het is bijna onmogelijk deze kleine lettertjes te lezen. BREDA J. VERSCHUREN NASCHRIFT REDACTIE: Er wordt aan gewerkt. Even geduld s.v.p. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met het wetsvoorstel om subsidie te geven aan politiek-wetenschappelijke insti tuten, die gelieerd zijn met een in de Tweede Kamer vertegenwoordigde groepering. Tegen het voorstel stem den D'66, GPV, SGP en de heer De Jong. Minister Geertsema (Binnenlandse Zaken) gaf toe, dat geen waterdichte garantie te geven valt dat niet via een omweg van de instituten de po litieke partijen zelf gesubsidieerd worden. (ADVERTENTIE) Oersterk Irani het 501 kwaliteits- merk van Du Pont HKS2BI garandee/t u het sterke en duurzame tapijtnylon. (Wyers staat er achter) I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 15