A I Alle vis is geen bakvis iER- ITMAAND In 01150-2551 snbiedingen ÈSKASTEN en miljoen fOpels Lex Goudsmit heeft zijn Tevje-pak voorgoed Sfr it* 'fm uitgetrokken en maakt - zic^- °P voor cen fW' PfP vaderlandse rentree als £SMP slaaf in de musical „'n Maagd op je dak'', je kunt met vreemdere zaken opgezadeld worden, zegt u nu zelf. Goudsmit wordt terzijde gestaan door o.a. Thérèse Steinmetz - onverminderd oogverblindend schoon -, Ger Smit, de duvelstoejager van de Fabeltjeskrant, en Herbert Joeks, de geboren indiaan. Als de voortekenen niet bedriegen, dan wordt het allemaal erg aardig. Leuk Een hit Opgelegd Goed team Gauw ja I Uniek ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM 16 OKTOBER 197V VAN ONZE ELPRIJZEN Tel. 01150—3397. Door te doen of onze neus bloed, maken wij de bloed plas in de derde wereld al- 1 leen maar groter. Gerd de Ley Het engagement doet het I nog steeds erg goed. Kijk bijvoorbeeld naar Gerard I Cox Mensen die af en toe zingen dat Vietnam zo slecht is en dan denken dat ze een niveau beter I zijn dan Willeke Alberti. Marianne Delgorgezangeres ft ber nu 51 jaar en voor mij staat onderhand vast, Idat om een doelpunt te maken, je op doel moet schieten. STEFAN KOVACS, Ajax-trainer. i Voor rechtvaardige verde- l]jng van de welvaart is I groei van die welvaart fnoodzakelijk. Premier Biesheuvel Eigenlijk moet je een mens zijn zonder slaap, maar ik maak bezwaar tegen de uitdrukking dat ik in mijn vrije tijd professor ben. CHÜ'er B. Vdink Vele aspecten van de hui dige professionele voetbal sport leiden tot sportver- dwazing. Stelling bij proefschrift v. J. Dorresteijn, Utrecht Old soldiers never die; young ones do. Amerikaanse postertekst ben niet gauw gekwetst, geloof als ze met een kop in de krant zetten dat ik een was, dat ik niet leuk zou vinden. Willem Duï/s vezen in veler er" is gelegen, irlenen. prders aan een die van een afdoen, onge- pten. wij belang- bezichtigen. gesloten en kestraat/hoek .oren in Vlis- en bovendien zijn vrouwelijk, hebben ze juist iets te zeggen. Manfred Barthel oude socialisme van moet herzien wor- in zijn doelstellingen, en organisatie, is een tweede Marx Sicco Mansholt vice-«oorzitter van de Europese Commissie. vergen erg otlderhoudskosten IT" ,eenieder kan doen hij wil, kan niemand wat hij wil. Bossuet °in 6 .,september 1-1. verliet 'U miljoenste wagen die O- 1898 heeft geprodu- de fabriek te Russels- Izen ïion 1 "miljoenste wa- ■90 Z a 1940 van de band, (Opel n nadat de eerste lBet /econstrueerd. fe bereikt "h'1'06" WCTd in Van ion blnnen een tijd [val werd"1?1anden- Dez« inter- Pen er u korter: zo wa- Kr ^ts 17 maanden raSen te t°n de 8 mili°enste poor rte 9 J"' 16 maanden |oor de tfen J0onste en 13 Zouden dL"! °0nSte °pel' Pe's naar Z miljoen o- JWordenmaan kun°en fetand van 3n »met een al" lke «alen dlmeter tussen •auto de m, z.ou df eerste feoment dat a 3.ereiken op 't ^kiphuUslandaatSte de fa" ptrlaten. Usland hebben door HENK EGBERS .MSTERDAM. „God, ons lot ligt in, uw handen. Laat het er niet uitvallen". Dat zegt slaaf Quasilius, alias Lex Goud smit, achter een zoetgroe- ne pilaar van een Romeins landhuis. „We hebben het toch al zo moeilijk", voegt hij er met een knipoog aan toe. Maar deze laatste zinsnede staat niet in de tekst van ,,'n Maagd op je dak", de musical die op 16 oktober in Tilburg de lan delijke première beleeft. Er wordt driftig gerepeteerd in hel hartje van de Amster damse Jordaan, in de Noorder- kerk. Daarheen zijn Lex Goudsmit, Therèse Steinmetz, Herbert Joeks, Ger Smit en de veertien andere medewerken den, onder leiding van de En gelse regisseur Tony Crutch- ley, „verbannen" door de B.V.P. Er werd al vijf weken gerepeteerd in Artis, maar de B V.D. wenste niet, dat de Ja- pansc keizer bij -zijn bezoek aldaar een maagd, zelfs niet in de persoon van Therèse Steinmetz, op het dak zou krijgen. Voor hem alleen de beesten. Lex Goudsmit is juist terug van zijn laatste optreden in „The fidler on the roof'? in Londen. „Wat zijn mijn En gelse ervaringen, als de com ponist van deze musical tegen me zegt: de meest ontroeren de voorstelling heb ik in Am sterdam gezien", zegt hij. Na 500 voorstellingen in Engeland vindt hij het leuk juist in „A U funny thing happened on the wav to the forum" (zo luidt de oorspronkelijke titel van de Maagd» zijn rentree in Neder land te maken. „Verrukkelijke liedjes, leuke choreografie Heb er veel in te doen. Daar is the fidler maar een zacht ei bij. Muzikaal beslist niet minder Wat moderner. In het begin van de repetities heb ik het niet makkelijk gehad. Een hoop gehol. Dwaas en gewoon leuk om te doen". schijnlijk ontgaan welk een deugniet' de Romeinse schrij ver Plautus was. De schrijvers Shevelove en Gelbert zijn door hem geïnspireerd voor deze maagd. St. Sondheim schreef er de mtiziek bij. Zo, dat deze musical op Broadway twee- en-half jaar en in Londen bij na vier jaar een hit geweest is. „Heb een opgelegde rol", vindt Herbert Joeks. „Een oud seniel mannetje dat achter jor.ge meiden aanloopt en dat temidden van leuke muziek". Maar zo simpel is dat nu ook Weei niet, want „de Engelse regie van Hony Crutchley is er een met ijzeren discipline. Daar houd ik van. Met de dag zie je het groeien, enorme vakman. Ik heb in mijn leven alles gedaan, maar een musi cal is toch wel een nieuwe er varing. je kunt de hele avond dezelfd(e rol blijven spelen. Ik wil op mijn leeftijd met de tijd meegaan, niet de hippe jon gen uithangen. Maar dit swingt de pan uit". „We houden het hier fijn het wordt iets genoeglijks het wordt iets welvoeglijks voor elke leeftijd „To* oefeninge van de christ- lycke religie is dese Noorder- Kerek gesticht", zegt een steen in de gevel boven het decor dat ingeklemd staat tussen preekstoel, banken en orgel Hoewel Herbert Joeks grote interesse heeft voor het har monium. heeft deze musica1 weirig van doen met de chris telijke religie. De geschiedenis vol schone courtisanes, slaven en eunuchen, speelt bovendien enkele eeuwen vóór de chris telijke jaartelling. Het is de kerkvoogdij, die de kerkdeu ren voor een maagd uiteraard gemakkelijk openzette, waar- want *"e houden het hier fijn leuk TToor de massa leuk voor de kassa niets om de kwetsen want we houden het hier fijn geen politiek maar erotiek zwendel en vreemd gaan alles klassiek in 't oude Rome waar het nog moet komen van Venus, Petrus en Calvijn 't Rijke Roomse Leven we houden het hier fijn". eori dwaas borstbeeld door de deur gestruikeld. Iedereen lacht. Er is veel te lachen „Ik heb goed geleerd van mijn ervaringen bij „De man van la Mancha", aldus Gelderman. En dan duikt natuurlijk de naam van Paul Keijzer op, die he: inmiddels weer goed schijnt te maken in de (Spaan se) filmwereld. „Nee, deze mu sical kost lang niet zoveel als „De man van la Mancha". Zo verdietste Jaap van de Merwe de Engelse tekst van het aanheflied, waarin we ook over Brandpunt en Kniertje horen. „Hij heeft het goed ge daan", meent Arnold Gelder man, die voor de rol van slaaf Zenubal staat en op verzoek van producent John Floyd (Hair) de cast samenstelde. „Voor iedere rol had ik vier kandidaten. Veel goede, zodat we een geweldig team bij el kaar gekregen hebben. Het is hier net een kibbutz, waarbij ook de drie metamorfen (Ab Heydens, Martin Kafig en Hans Otjes) onschatbare dien- 'sten bewijzen. Tot het maken van requisieten toe". Inmid dels komt Herbert Joeks met De luchtige meisen van Ga jus Lila (Ferd Hugas) komen onder de preekstoel uitge- schover en Quasilius Goud smit likt zijn lippen. De maagd van Kreta (Therèse Steinmetz) kijkt vanaf een balkon op de ze Romeinse consumptiemaat schappij toe. „Ik heb al een stuk van tien tv-musicals ach ter de rug. Toch is dit anders", zegt ze. „Ik proef weer de sfeer van vijf jaar geleden, toen ik bij de Nederlandse Co- merlie heb gezongen. Toen ik ervoor gevraagd werd, heb ik vrij gauw ja gezegd en voor lopig mijn tour de chant on derbroken. Ik ben hier opti mistisch over. Fijne, maar moeilijke muziek: niveau". Om haar en Dromio, een klassiek I IeT was doodstil aan de Schoonhovense vijvers te Aar- scbot, die weer eens door de uitmuntende uitbater de heer Daems vrijelijk ter beschik king waren gesteld voor het Schoonhovense hengèlcrite- rium, een der schoonste klas siekers van de rijke Belgische hengelwedstrijdkalender. Doodstil, want men vangt wel mensen met tong en spraak, vissen echter slechts met de bek dicht en een haak. Het weder was zo effenaf pre sentabel en de lucht zo blauw, dat prik en barbeel, winde en voorn er zich in konden spie gelen. Er zaten vijftien fina listen aan den oever en het enige dat bewoog was een blad dat met het herfstschaamrood op ce schijven neerdwarrelde en zcals Joséphine Tascher de la Pagerie en Pauline, prinses van Borghese indertijd op die wufte bank zich neervleide op hot water zonder het te rim pelen. De kruim van het Belgische hengeldom was aangetreden en na de reeksen bleven vijf tien koningen over, die na eer lijke kamp uit hun midden een keizer zouden aanwijzen. Daar zaten Staf Verboven, An- dré van Broeckhoven, Marcel- ke Goris van de bloeiende vereniging „Het Rutske" uit Booischoot, de grote Alf Leirs en de kampioen Georges Tem- buyzer, de man met de mar meren hand. Het publiek, tal rijk opgekomen, schoof nader bij. Een laatste brand in de pijpen, een laatste waarschu wende klets om de ki vroren en daar ging het aas ->an de haak en de haak in het water. Er voer een huiver door de vijver De vissen luidden de noodklok, want het fatum in de vorm van dertig bezwerend boven het water uitgestrekte fluwelen handen ging toe slaan. - Frans Leemans en Eddy Gij- bels waren de outsiders. Jon gens die hoge toppen scheren en in wier pupillen reeds de dobber der kampioenen drijft, maar die toch nog geen roer loze greep hebben en vooral nog'de filosofie missen, die de eer heiö tussen hengelaar, aas. haak water en vis schept. Je zag het aan de lichte zenuw trek iri Frans linkerschouder En Eddv Oiibels keek tot drie vier keer om naar ziin vrouw- He Georgette. Natuurlijk, die een goed visie heeft mag het wel in de ketel houden, maar daar staat tegenover dat ook de gehuwde visser als hii vist een celibatair is. D? uitdrukking „zo stom als een vis" is de grootste lof aan eigen stupiditeit die de mens heid ooit gepleegd heeft. Maar slimmer dan de Schoonhoven- se vissen waren de vijftien sterken. Met de gedachte dat grote vissen de netten scheu ren in het hoofd en de hen gel in de hand verzamelden Kamiel Roelandt en Marcel Van den Evnde hei« kanties spekjes. Tempo en stül waarin ze werkten herinnerden sterk aan de wit ze waarop de grote Raymond Ceulemans ziin se ries stoot. Dat drong zich te mee- op waar Ravmond in het Grobbendonkse bekend staat als een kundig en vooral geduldig visser op de karper. Het in het oog springende werk van Kamiel en Marcel, het was alsof ze vrije en orde- oefeningen uitvoerden, bracht „De casting is uniek", meent Ger Smit, die de pronkzuch tige legeraanvoerder Florio- sus uithangt, „niemand hoeft op zijn tenen te staan!" Ook hij niet, wat voor de negen stemmen die hij spreekt in onze vaderlandse beeldstrip Mijnheer De Uil wel niet al tijd het geval zal zijn. Maar hier mag hij zijn bariton ge woon gebruiken. „De echte stem De mensen zouden het haas* vergeten met die Uil toestand: ik heb alles gedaan, van pop tot Jos Cleber, ora- tcrium en opera. De maagd heeft ook erg goede muziek en het is fijn, dat het zo profes sioneel gedaan wordt". Tony Crutchley, die als re gisseur in Engeland aan de meest uiteenlopende produk- ties werkte van Shakespea re tot de Amerikaanse musi cal en „Hair" hier bijvijl de, na de zwakke start, is ook al enthousiast over de acht tien spelers. „Ik kan me niet voorstellen, dat het casten van 'oneelstukken en musicals hier "hkwijls zoveel problemen met Tich meebrengt. Nederland heeft een groot reservoir aan •alent". Boven op de diaken- bank gezeten kijkt hij gespan nen toe „Ik vind het verstan dig, dat we eerste try-outs in de provincie hebben, Tilburg. Eindhoven, Nijmegen etcetera, voordat we in Amsterdam ko men met de maagd. Dat doen we in Engeland ook. Ik denk dat ze in de provincie niet zo kritisch zullen zijn als in Am sterdam", voegt hij er voor zichtig aan toe. Met Quasilius Goudsmit hoop je dan maar dat de maagd niet uit de han den van de Romeinse goder "al vallen. N.B - De musical ,,'n Maagd •>P het dak" is van 16 tot er net 22 oktober in Tilburg, van '3 tct en met 25 oktober in Nijmegen, van 27 tot en met 30 oktober in Roosendaal, van 11 november tot 8 december in Rotterdam en van 26 decem ber tot 3 januari in Eindho ven. Voor 1972 zijn o.a. boe kingen gedaan voor Sittard. Breda, Arnhem, Deventer en Den Bosch. door Jan Wintraecken of niets. Hij is een vechter en geei't zich niet gewonnen voor het eindschot valt, maar dan is het voor hem ook gedaan en kijkt hij naar geen vis meer om. Marcelke Goris heeft alles wat de Vlaamse visser be roemd maakte. Tot en met het verzaken aan het eten van vis. Maicel zal in het seizoen wel een nieuwe haring nemen, maar verder gaat hij niet. Be denk dat er vele vissers zijn die geen vis, vele duivenmel kers die geen duiven, maar dat alle slagers vlees eten. Toen het aan de Schoonhovense vij vers gedaan was, steeg een ge murmel op als het gehoest na de preek. Iedereen ging zich uitspreken tegen iedereen en zo kor het weer eens opvallen welke zwijgers de grote vis sers toch zijn, want aan de oe-i'Gv bleef het stil. Alf Leirs pakte zijn boterhammen uit en pelde een hard ei. Het wegen gebeurde met gro te zorg. De stilte van voorheen keerde terug op pantoffels met spekzolen. Zelfs de wei nige overgebleven vissen rek ten muilen en bekken boven het water uit om de uitslag te vernemen, die onzeker bleef tot de laatste vis op de bascule lag. Het was Marcelke Goris die gewonnen had en Georges Tembuvzer was met een vin netje verschil prachtige twee de. Tembuyzer verbrak het grote zwijgen en zei: „Twiede is nikske niet". Hier zijn de cijfers: Goris Marcel 91 - 1180 - 1635: Tem buvzer Georges 88 - 1160 - 1600. Marcelke Goris werd gevierd. Hij keek spijtig naar de grote man Tembuyzer, stak zijn har.d uit die door Georges ge grepen werd. „Alle vis is geen bakvis", sprak Marcel en daar mee was alios ffp7Ptr<i. verliefd paar, draait de clou van het verhaal. Voor Dromio staat René Frank, die bij Wim Kan, in de „Sound of Music" en de tv-serie „De Graaf van Monte Christo" al de nodige ervaring opdeed. Dat hij kan zingen bewees hij dezer da gen met de LP „Leef Jong". De antipool van de drome rige Dromio is en ook dat is „klassiek" een nogal fors gebouwd en bazig moeder mens Geknipt voor Elsa Lioni, die heen en weer switcht tus sen de meest uiteenlopende rollen „Over een maand sta v ik bij de opera in „De barbier van Sevilla". Dan vervangt Maria Bastaans, ook van de opera, mij tijdelijk. Het viel niet mee om iemand te vin den die ook uiterlijk een beet je op me lijktEn een gek ke aanbiedingen als ik krijg naar aanleiding van de film „Wat zien ik?" Ramses Shaf- fy belt me op, Fons Radema- ke~Voor '73 ben ik aan gezocht in de Parijse opera: in de Walküre kopstukken als Verschueren, Gcris, Van de Vel en Tem buyzer niet van hun apropos. De gevreesde Georges Tem buyzer keek niet op of om. Hoed in de ogen, schouders te gen de oren, knieën tegen el- kagr gedrukt, rug gebogen daar zat hij in bekende Gi- ronde-stijl zijn voorntjes te verschalken; En tegen een voorn weegf een spekje niet op. Voorntjes wegen dóór. Een spekje daarentegen is als de postzegel, die het gewicht van de briefomslag niet verhoogt. Ook Marcel Goris legde zich op de voorn, al versmaadde hij zo nu en dan ook een spekje nie;. Marcel Goris zit breder uit. Leunt ook niet naar vo ren. Geen geknepen knieën. Marcel zit alsof hij zo dadelijk een pint gaat pakken. Bijna gezellig. Maar hiér bedriegt de schijn, want er is er geen die zo geconcentreerd vist als juist Marcel. Bij Marcel is het alles

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 21