A
I Alle vis is
geen bakvis
iER-
ITMAAND
In
01150-2551
snbiedingen
ÈSKASTEN en
miljoen
fOpels
Lex Goudsmit heeft zijn
Tevje-pak voorgoed
Sfr it* 'fm uitgetrokken en maakt
- zic^- °P voor cen
fW' PfP vaderlandse rentree als
£SMP slaaf in de musical
„'n Maagd op je dak'',
je kunt met vreemdere zaken opgezadeld
worden, zegt u nu zelf. Goudsmit
wordt terzijde gestaan door o.a.
Thérèse Steinmetz - onverminderd
oogverblindend schoon -, Ger Smit, de
duvelstoejager van de Fabeltjeskrant,
en Herbert Joeks, de geboren indiaan.
Als de voortekenen niet bedriegen,
dan wordt het allemaal erg aardig.
Leuk
Een hit
Opgelegd
Goed team
Gauw ja
I
Uniek
ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM 16 OKTOBER 197V
VAN ONZE
ELPRIJZEN
Tel. 01150—3397.
Door te doen of onze neus
bloed, maken wij de bloed
plas in de derde wereld al-
1 leen maar groter.
Gerd de Ley
Het engagement doet het
I nog steeds erg goed. Kijk
bijvoorbeeld naar Gerard
I Cox Mensen die af en toe
zingen dat Vietnam zo
slecht is en dan denken
dat ze een niveau beter
I zijn dan Willeke Alberti.
Marianne Delgorgezangeres
ft ber nu 51 jaar en voor
mij staat onderhand vast,
Idat om een doelpunt te
maken, je op doel moet
schieten.
STEFAN KOVACS,
Ajax-trainer.
i Voor rechtvaardige verde-
l]jng van de welvaart is
I groei van die welvaart
fnoodzakelijk.
Premier Biesheuvel
Eigenlijk moet je een mens
zijn zonder slaap, maar ik
maak bezwaar tegen de
uitdrukking dat ik in mijn
vrije tijd professor ben.
CHÜ'er B. Vdink
Vele aspecten van de hui
dige professionele voetbal
sport leiden tot sportver-
dwazing.
Stelling bij proefschrift
v. J. Dorresteijn, Utrecht
Old soldiers never die;
young ones do.
Amerikaanse postertekst
ben niet gauw gekwetst,
geloof als ze met een
kop in de krant
zetten dat ik een
was, dat ik
niet leuk zou vinden.
Willem Duï/s
vezen in veler
er" is gelegen,
irlenen.
prders aan een
die van een
afdoen, onge-
pten.
wij belang-
bezichtigen.
gesloten en
kestraat/hoek
.oren in Vlis-
en bovendien
zijn vrouwelijk,
hebben ze juist
iets te zeggen.
Manfred Barthel
oude socialisme van
moet herzien wor-
in zijn doelstellingen,
en organisatie,
is een tweede Marx
Sicco Mansholt
vice-«oorzitter van de
Europese Commissie.
vergen erg
otlderhoudskosten
IT" ,eenieder kan doen
hij wil, kan niemand
wat hij wil.
Bossuet
°in 6 .,september 1-1. verliet
'U miljoenste wagen die O-
1898 heeft geprodu-
de fabriek te Russels-
Izen ïion 1 "miljoenste wa-
■90 Z a 1940 van de band,
(Opel n nadat de eerste
lBet /econstrueerd.
fe bereikt "h'1'06" WCTd in
Van ion blnnen een tijd
[val werd"1?1anden- Dez« inter-
Pen er u korter: zo wa-
Kr ^ts 17 maanden
raSen te t°n de 8 mili°enste
poor rte 9 J"' 16 maanden
|oor de tfen J0onste en 13
Zouden dL"! °0nSte °pel'
Pe's naar Z miljoen o-
JWordenmaan kun°en
fetand van 3n »met een al"
lke «alen dlmeter tussen
•auto de m, z.ou df eerste
feoment dat a 3.ereiken op 't
^kiphuUslandaatSte de fa"
ptrlaten. Usland hebben
door
HENK EGBERS
.MSTERDAM.
„God, ons lot ligt in, uw
handen. Laat het er niet
uitvallen". Dat zegt slaaf
Quasilius, alias Lex Goud
smit, achter een zoetgroe-
ne pilaar van een Romeins
landhuis. „We hebben het
toch al zo moeilijk", voegt
hij er met een knipoog
aan toe. Maar deze laatste
zinsnede staat niet in de
tekst van ,,'n Maagd op je
dak", de musical die op 16
oktober in Tilburg de lan
delijke première beleeft.
Er wordt driftig gerepeteerd
in hel hartje van de Amster
damse Jordaan, in de Noorder-
kerk. Daarheen zijn Lex
Goudsmit, Therèse Steinmetz,
Herbert Joeks, Ger Smit en de
veertien andere medewerken
den, onder leiding van de En
gelse regisseur Tony Crutch-
ley, „verbannen" door de
B.V.P. Er werd al vijf weken
gerepeteerd in Artis, maar de
B V.D. wenste niet, dat de Ja-
pansc keizer bij -zijn bezoek
aldaar een maagd, zelfs niet
in de persoon van Therèse
Steinmetz, op het dak zou
krijgen. Voor hem alleen de
beesten.
Lex Goudsmit is juist terug
van zijn laatste optreden in
„The fidler on the roof'? in
Londen. „Wat zijn mijn En
gelse ervaringen, als de com
ponist van deze musical tegen
me zegt: de meest ontroeren
de voorstelling heb ik in Am
sterdam gezien", zegt hij. Na
500 voorstellingen in Engeland
vindt hij het leuk juist in „A
U funny thing happened on the
wav to the forum" (zo luidt de
oorspronkelijke titel van de
Maagd» zijn rentree in Neder
land te maken. „Verrukkelijke
liedjes, leuke choreografie
Heb er veel in te doen. Daar
is the fidler maar een zacht
ei bij. Muzikaal beslist niet
minder Wat moderner. In het
begin van de repetities heb ik
het niet makkelijk gehad. Een
hoop gehol. Dwaas en gewoon
leuk om te doen".
schijnlijk ontgaan welk een
deugniet' de Romeinse schrij
ver Plautus was. De schrijvers
Shevelove en Gelbert zijn door
hem geïnspireerd voor deze
maagd. St. Sondheim schreef
er de mtiziek bij. Zo, dat deze
musical op Broadway twee-
en-half jaar en in Londen bij
na vier jaar een hit geweest is.
„Heb een opgelegde rol",
vindt Herbert Joeks. „Een oud
seniel mannetje dat achter
jor.ge meiden aanloopt en dat
temidden van leuke muziek".
Maar zo simpel is dat nu ook
Weei niet, want „de Engelse
regie van Hony Crutchley is er
een met ijzeren discipline.
Daar houd ik van. Met de dag
zie je het groeien, enorme
vakman. Ik heb in mijn leven
alles gedaan, maar een musi
cal is toch wel een nieuwe er
varing. je kunt de hele avond
dezelfd(e rol blijven spelen. Ik
wil op mijn leeftijd met de tijd
meegaan, niet de hippe jon
gen uithangen. Maar dit swingt
de pan uit".
„We houden het hier fijn
het wordt iets genoeglijks
het wordt iets welvoeglijks
voor elke leeftijd
„To* oefeninge van de christ-
lycke religie is dese Noorder-
Kerek gesticht", zegt een steen
in de gevel boven het decor
dat ingeklemd staat tussen
preekstoel, banken en orgel
Hoewel Herbert Joeks grote
interesse heeft voor het har
monium. heeft deze musica1
weirig van doen met de chris
telijke religie. De geschiedenis
vol schone courtisanes, slaven
en eunuchen, speelt bovendien
enkele eeuwen vóór de chris
telijke jaartelling. Het is de
kerkvoogdij, die de kerkdeu
ren voor een maagd uiteraard
gemakkelijk openzette, waar-
want *"e houden het hier fijn
leuk TToor de massa
leuk voor de kassa
niets om de kwetsen
want we houden het hier fijn
geen politiek
maar erotiek
zwendel en vreemd gaan
alles klassiek
in 't oude Rome
waar het nog moet komen
van Venus, Petrus en Calvijn
't Rijke Roomse Leven
we houden het hier fijn".
eori dwaas borstbeeld door de
deur gestruikeld. Iedereen
lacht. Er is veel te lachen
„Ik heb goed geleerd van mijn
ervaringen bij „De man van
la Mancha", aldus Gelderman.
En dan duikt natuurlijk de
naam van Paul Keijzer op, die
he: inmiddels weer goed
schijnt te maken in de (Spaan
se) filmwereld. „Nee, deze mu
sical kost lang niet zoveel als
„De man van la Mancha".
Zo verdietste Jaap van de
Merwe de Engelse tekst van
het aanheflied, waarin we ook
over Brandpunt en Kniertje
horen. „Hij heeft het goed ge
daan", meent Arnold Gelder
man, die voor de rol van slaaf
Zenubal staat en op verzoek
van producent John Floyd
(Hair) de cast samenstelde.
„Voor iedere rol had ik vier
kandidaten. Veel goede, zodat
we een geweldig team bij el
kaar gekregen hebben. Het is
hier net een kibbutz, waarbij
ook de drie metamorfen (Ab
Heydens, Martin Kafig en
Hans Otjes) onschatbare dien-
'sten bewijzen. Tot het maken
van requisieten toe". Inmid
dels komt Herbert Joeks met
De luchtige meisen van Ga
jus Lila (Ferd Hugas) komen
onder de preekstoel uitge-
schover en Quasilius Goud
smit likt zijn lippen. De maagd
van Kreta (Therèse Steinmetz)
kijkt vanaf een balkon op de
ze Romeinse consumptiemaat
schappij toe. „Ik heb al een
stuk van tien tv-musicals ach
ter de rug. Toch is dit anders",
zegt ze. „Ik proef weer de
sfeer van vijf jaar geleden,
toen ik bij de Nederlandse Co-
merlie heb gezongen. Toen ik
ervoor gevraagd werd, heb ik
vrij gauw ja gezegd en voor
lopig mijn tour de chant on
derbroken. Ik ben hier opti
mistisch over. Fijne, maar
moeilijke muziek: niveau". Om
haar en Dromio, een klassiek
I IeT was doodstil aan de
Schoonhovense vijvers te Aar-
scbot, die weer eens door de
uitmuntende uitbater de heer
Daems vrijelijk ter beschik
king waren gesteld voor het
Schoonhovense hengèlcrite-
rium, een der schoonste klas
siekers van de rijke Belgische
hengelwedstrijdkalender.
Doodstil, want men vangt
wel mensen met tong en
spraak, vissen echter slechts
met de bek dicht en een haak.
Het weder was zo effenaf pre
sentabel en de lucht zo blauw,
dat prik en barbeel, winde en
voorn er zich in konden spie
gelen. Er zaten vijftien fina
listen aan den oever en het
enige dat bewoog was een blad
dat met het herfstschaamrood
op ce schijven neerdwarrelde
en zcals Joséphine Tascher de
la Pagerie en Pauline, prinses
van Borghese indertijd op die
wufte bank zich neervleide op
hot water zonder het te rim
pelen.
De kruim van het Belgische
hengeldom was aangetreden
en na de reeksen bleven vijf
tien koningen over, die na eer
lijke kamp uit hun midden
een keizer zouden aanwijzen.
Daar zaten Staf Verboven, An-
dré van Broeckhoven, Marcel-
ke Goris van de bloeiende
vereniging „Het Rutske" uit
Booischoot, de grote Alf Leirs
en de kampioen Georges Tem-
buyzer, de man met de mar
meren hand. Het publiek, tal
rijk opgekomen, schoof nader
bij. Een laatste brand in de
pijpen, een laatste waarschu
wende klets om de ki vroren
en daar ging het aas ->an de
haak en de haak in het water.
Er voer een huiver door de
vijver De vissen luidden de
noodklok, want het fatum in
de vorm van dertig bezwerend
boven het water uitgestrekte
fluwelen handen ging toe
slaan. -
Frans Leemans en Eddy Gij-
bels waren de outsiders. Jon
gens die hoge toppen scheren
en in wier pupillen reeds de
dobber der kampioenen drijft,
maar die toch nog geen roer
loze greep hebben en vooral
nog'de filosofie missen, die de
eer heiö tussen hengelaar, aas.
haak water en vis schept. Je
zag het aan de lichte zenuw
trek iri Frans linkerschouder
En Eddv Oiibels keek tot drie
vier keer om naar ziin vrouw-
He Georgette. Natuurlijk, die
een goed visie heeft mag het
wel in de ketel houden, maar
daar staat tegenover dat ook
de gehuwde visser als hii vist
een celibatair is.
D? uitdrukking „zo stom als
een vis" is de grootste lof aan
eigen stupiditeit die de mens
heid ooit gepleegd heeft. Maar
slimmer dan de Schoonhoven-
se vissen waren de vijftien
sterken. Met de gedachte dat
grote vissen de netten scheu
ren in het hoofd en de hen
gel in de hand verzamelden
Kamiel Roelandt en Marcel
Van den Evnde hei« kanties
spekjes. Tempo en stül waarin
ze werkten herinnerden sterk
aan de wit ze waarop de grote
Raymond Ceulemans ziin se
ries stoot. Dat drong zich te
mee- op waar Ravmond in
het Grobbendonkse bekend
staat als een kundig en vooral
geduldig visser op de karper.
Het in het oog springende
werk van Kamiel en Marcel,
het was alsof ze vrije en orde-
oefeningen uitvoerden, bracht
„De casting is uniek", meent
Ger Smit, die de pronkzuch
tige legeraanvoerder Florio-
sus uithangt, „niemand hoeft
op zijn tenen te staan!" Ook
hij niet, wat voor de negen
stemmen die hij spreekt in
onze vaderlandse beeldstrip
Mijnheer De Uil wel niet al
tijd het geval zal zijn. Maar
hier mag hij zijn bariton ge
woon gebruiken. „De echte
stem De mensen zouden het
haas* vergeten met die Uil
toestand: ik heb alles gedaan,
van pop tot Jos Cleber, ora-
tcrium en opera. De maagd
heeft ook erg goede muziek en
het is fijn, dat het zo profes
sioneel gedaan wordt".
Tony Crutchley, die als re
gisseur in Engeland aan de
meest uiteenlopende produk-
ties werkte van Shakespea
re tot de Amerikaanse musi
cal en „Hair" hier bijvijl
de, na de zwakke start, is ook
al enthousiast over de acht
tien spelers. „Ik kan me niet
voorstellen, dat het casten van
'oneelstukken en musicals hier
"hkwijls zoveel problemen met
Tich meebrengt. Nederland
heeft een groot reservoir aan
•alent". Boven op de diaken-
bank gezeten kijkt hij gespan
nen toe „Ik vind het verstan
dig, dat we eerste try-outs in
de provincie hebben, Tilburg.
Eindhoven, Nijmegen etcetera,
voordat we in Amsterdam ko
men met de maagd. Dat doen
we in Engeland ook. Ik denk
dat ze in de provincie niet zo
kritisch zullen zijn als in Am
sterdam", voegt hij er voor
zichtig aan toe. Met Quasilius
Goudsmit hoop je dan maar
dat de maagd niet uit de han
den van de Romeinse goder
"al vallen.
N.B - De musical ,,'n Maagd
•>P het dak" is van 16 tot er
net 22 oktober in Tilburg, van
'3 tct en met 25 oktober in
Nijmegen, van 27 tot en met
30 oktober in Roosendaal, van
11 november tot 8 december in
Rotterdam en van 26 decem
ber tot 3 januari in Eindho
ven. Voor 1972 zijn o.a. boe
kingen gedaan voor Sittard.
Breda, Arnhem, Deventer en
Den Bosch.
door
Jan Wintraecken
of niets. Hij is een vechter en
geei't zich niet gewonnen voor
het eindschot valt, maar dan
is het voor hem ook gedaan
en kijkt hij naar geen vis meer
om.
Marcelke Goris heeft alles
wat de Vlaamse visser be
roemd maakte. Tot en met het
verzaken aan het eten van vis.
Maicel zal in het seizoen wel
een nieuwe haring nemen,
maar verder gaat hij niet. Be
denk dat er vele vissers zijn
die geen vis, vele duivenmel
kers die geen duiven, maar dat
alle slagers vlees eten. Toen
het aan de Schoonhovense vij
vers gedaan was, steeg een ge
murmel op als het gehoest na
de preek. Iedereen ging zich
uitspreken tegen iedereen en
zo kor het weer eens opvallen
welke zwijgers de grote vis
sers toch zijn, want aan de
oe-i'Gv bleef het stil. Alf Leirs
pakte zijn boterhammen uit en
pelde een hard ei.
Het wegen gebeurde met gro
te zorg. De stilte van voorheen
keerde terug op pantoffels
met spekzolen. Zelfs de wei
nige overgebleven vissen rek
ten muilen en bekken boven
het water uit om de uitslag te
vernemen, die onzeker bleef
tot de laatste vis op de bascule
lag. Het was Marcelke Goris
die gewonnen had en Georges
Tembuvzer was met een vin
netje verschil prachtige twee
de. Tembuyzer verbrak het
grote zwijgen en zei: „Twiede
is nikske niet".
Hier zijn de cijfers: Goris
Marcel 91 - 1180 - 1635: Tem
buvzer Georges 88 - 1160 - 1600.
Marcelke Goris werd gevierd.
Hij keek spijtig naar de grote
man Tembuyzer, stak zijn
har.d uit die door Georges ge
grepen werd. „Alle vis is geen
bakvis", sprak Marcel en daar
mee was alios ffp7Ptr<i.
verliefd paar, draait de clou
van het verhaal. Voor Dromio
staat René Frank, die bij Wim
Kan, in de „Sound of Music"
en de tv-serie „De Graaf van
Monte Christo" al de nodige
ervaring opdeed. Dat hij kan
zingen bewees hij dezer da
gen met de LP „Leef Jong".
De antipool van de drome
rige Dromio is en ook dat is
„klassiek" een nogal fors
gebouwd en bazig moeder
mens Geknipt voor Elsa Lioni,
die heen en weer switcht tus
sen de meest uiteenlopende
rollen „Over een maand sta v
ik bij de opera in „De barbier
van Sevilla". Dan vervangt
Maria Bastaans, ook van de
opera, mij tijdelijk. Het viel
niet mee om iemand te vin
den die ook uiterlijk een beet
je op me lijktEn een gek
ke aanbiedingen als ik krijg
naar aanleiding van de film
„Wat zien ik?" Ramses Shaf-
fy belt me op, Fons Radema-
ke~Voor '73 ben ik aan
gezocht in de Parijse opera: in
de Walküre
kopstukken als Verschueren,
Gcris, Van de Vel en Tem
buyzer niet van hun apropos.
De gevreesde Georges Tem
buyzer keek niet op of om.
Hoed in de ogen, schouders te
gen de oren, knieën tegen el-
kagr gedrukt, rug gebogen
daar zat hij in bekende Gi-
ronde-stijl zijn voorntjes te
verschalken; En tegen een
voorn weegf een spekje niet
op. Voorntjes wegen dóór. Een
spekje daarentegen is als de
postzegel, die het gewicht van
de briefomslag niet verhoogt.
Ook Marcel Goris legde zich
op de voorn, al versmaadde hij
zo nu en dan ook een spekje
nie;. Marcel Goris zit breder
uit. Leunt ook niet naar vo
ren. Geen geknepen knieën.
Marcel zit alsof hij zo dadelijk
een pint gaat pakken. Bijna
gezellig. Maar hiér bedriegt de
schijn, want er is er geen die
zo geconcentreerd vist als juist
Marcel. Bij Marcel is het alles