K Oom agent: een maatschap pelijke verkeers leider Zaterdagbijlage van 16 oktober 1971 ynaal omre- l ziet u hoe Protest J Op dat moment lijkt er in [j? westerse wereld een nieu- vorm van protest te ■roeien: de Jezus-beweging. ■11c agressieve protesten te len de rotte wereld hebben liet geholpen. De arme landen lorder in vergelijking met de Ijl-e steeds armer: duizenden ;unnen anno 1971 van de hon- |er sterven want zelfs de link actualiteitenrubrieken ra- len op die ellende uitgekeken- 11 de riike landen zijn de men- |én bezig elkaar te vergiftigen. Jezus is de beste trip. En waarom dan wel? Omdat de jeugd, aldus die Welt, niet de vrijheid gevonden heeft in sex en drugs en zich nu stort op de religie. In Amerika verschijnen al zo'n vijftig Jezus-kranten en -tijdschriften. In Den Haag, Breda, Groningen en Stads kanaal lopen jongeren te hoop in Jezus- koffie-bars. Terwijl de kerken alsmaar leger worden, lijken de jongeren verslaafd aan Jezus. Jos Ahlers laat zijn licht over dit verschijnsel gaan. De hippies zijn verdwenen de jippies komen er aan Verdacht Cycloon Revolutie Overgewaaid Goede mens Het zit niet goed met de politie. Gemeente- en rijkspolitie werken naast en door elkaar heen. Iedereen is er van overtuigd: er moet wat gebeuren. De regering- Biesheuvel vindt dat ook en heelt een regerings commissaris benoemd voor de herziening van de politiewet. Bert Brummelhuis is op bezoek gegaan bij mr. F. Perrick, hoofdcommissaris in Nijmegen en politie- ideoloog, om met hem over het vraagstuk van gedachten te wisselen. Nota Autonoom Gezag Toverwoord Niet simpel m vrn Mezen, nit veto typen 117 uur. trgvuldig geselecteerd» m en het effectief filter ;lly halvaret een zeer er"- en nicotinegehalte 5 en 0.8 milligram :ld per sigaret). ■oor fcOSAHLERS ROVO, studentenre volte hippies en kabouters lebben kort, fel, maar Tuchteloos gestreden. On- wereld is rotter dan Éit. De club van Rome Terkt aan „een laatste laarschuwing". Het einde Ier tijden is wederom na- Di< keer komen de onheils- iroletieën niet alleen van zwe terig aandoende lieden, maar itnzeer van wetenschaps leren van erkend formaat en in bankiers en groot-indus- tiëlen, die ontzettend veel te rliezen hebben. Terwijl men t'e arme landen verhongert, jeigt men in de rijke te stik ten. Te stikken in de gevol- fen var de welvaart, die het felzijn regelrecht bedreigen. i een periode waarin vluch- an naar de maan een rou- fne-aangelegenheid zijn ge- lorden. wordt doodgewone livere lucht een schaars ar- jkel. heel die misère past het Jouwe protest: jonge mensen prren verdrietig bij elkaar bkeren zich af van deze rotte JEZUS IS wereld. Prijs de Heer, alle luja. Volgens veel gelovigen is die plotselinge belangstelling voor Jezus op zijn minst ver dacht. Als het tuig met ieder een ir, bed wil kruipen is dat tenslotte nog hun zaak. Als ze zich zelf met drugs de vernie ling in willen helpen, moeten ze dat zolang het niet je eigen kinderen betreft ook maar zelf weten. Maar van Jezus dienen ze af te blijven. Misschien lukt het de Jezus- beweging daarom de „verant woordelijke generatie" wakker te schudden. Misschien dringt het eindelijk bij hen door dat je aan steeds meer welvaart weinig hebt als het gevaarlijk wordt om zonder gasmasker op in een grote stad te leven. Misschien ook is deze benade ring te veel eer voor de Jezus- beweging en heeft Rothuizen gelijn als hij in de Haagse Post schrijft: „Billy Graham kan zijn president tijdens de wekelijkse bidstonden op het Witte Huis een leuke offerte maken: rust en orde dankzij Jezus". De Jezus-revolutie is nog vrij nieuw, maar trekt (HP) als eer. zachtmoedige cycloon van de Verenigde Staten naar Europa. Serieuze bladen als Time en Newsweek hebben zich er al mee bezig gehou den. Het Jezus-rapport van Johannes Lehmann (we gelo ven niet in Jezus Christus zo als, hij is geweest, maar in een voorstelling die de vele eeu wen kerkgeschiedenis van hem gerneakf hebben) en de Ame rikaanse rock opera Jezus Christ Superstar haken slechts op een beweging in. Ze heb ben wellicht gemeen dat Je zus wordt gebruikt ter verho ging van de royalties. Maar dat neemt niet weg dat die be weging er wel degelijk is. Lambert van Gelder in het maandblad Kruispunt: „De Je- zusbeweging verbreidt zich de laatste jaren met een snelheid die alleen te vergelijken is met de verspreiding van het christendom in de eerste tien tallen jaren na Christus' dood. En ook met eenzelfde soort enthousiasme". In het Kruispunt-artikel wor den overigens wel degelijk po sitieve kanten aan deze bewe ging ontdekt. Van Gelder ein digt met: „Welke voorstelling de mensen, in alle tijden, ook van Jezus hebben gemaakt en hoe zij zich ook ten aanzien van hem hebben opgesteld, steeds weer is gebleken: Je zus kan er tegen. Jezus is niet in een schema te vangen, hij is goddelijk-veelzijdig". De kerken hebben de eeu wen door alle Aandacht ge richt op het goddelijke van Jezus, de nieuwe beweging richt zich op Jezus als mens. Het begon in 1967 in San Fran cisco met wat sindsdien de Jesus People wordt genoemd. Duizenden jongeren hebben zich sinds dat begin geroepen gevoeld om Jezus' goedheid te prediken Heinz Barth schreef onlangs in Die Welt: „Veel jongeren hebben de vrijheid niet gevonden in sex en drugs en sterten zich nu op de reli gie'* Jezus is de beste trip. Time sprak over een Jezus Revolutie. In Amerika zijn er al zo'n 50 Jezus-kranten en -tijdschriften. De beweging is zoals alle Amerikaanse bewegingen, overgewaaid naar imitatie- Amerika, ook wel Europa ge heten In Duitsland, Italië en Engeland manifesteert de Je zus Beweging zich eveneens en sinds 13 augustus deelt ook Nederland in de exaltaties. In Amsterdam opereren Ben jamin en Hosea, in Emmen verkondigt Luuk Goeree, va der van zeven kinderen. Amerikaanse Teen Challen- ge-koffiebars fungeren in Den Haag, Breda, Groningen en Stadskanaal als pleisterplaat sen voor de aanhangers van de Jezus Beweging. Het is ver geleken bij de Amerikaanse toestanden bij ons nog alle maal wat waterig. Misschien krijgt U een foldertje in de bus of opereert er in de bin nenstad naast de verkoper van de Rode Jeugd een ver tegenwoordiger van de nieu we Jezus In de V.S. is er ech ter al een compleet nieuwe kerk „Children of God" en ex ploiteert een ex-dominee alco hol-, seks- en drugvrije nacht clubs. waarin aan de lopende band „bekeringen" worden ge maakt. Op één zondagmorgen werden ergens in Californië 1200 jongeren gedoopt; de vroeger veelvuldig lieve lied jes zingende Pat Boone doet hetzelfde op bescheidener schaal in zijn privé-zwembad. Bij ons heeft de strijd al leen nog maar op de twee uiterste flanken plaats: de Evangelische Omroep laat ons klappende en wiegende zan gers en zangeressen zien in „Praise the Lord" en in lieve communes discussieert men over de waarlijk goede mens Jezus Voor een deel van de hedendaagse jeugd heeft Christus Koning plaats ge maakt voor de drop-out Je zus: de maatschappij-vernieu wer, de revolutionair. De hoofdredacteur van De Nieuwe Linie heeft geschreven over „een reactionaire vlucht in het verleden". In feite ver dedigen de aanhangers van de Jezus-Beweging zich al medi terend tegen de realiteit van vandaag, een realiteit die ze niet aankunnen. En wie wel? Terwijl de kerken alsmaar leger worden, lijken veel jon geren verslaafd te raken aan Jezus. Apostel Billy Graham beweerde: „Jezus is het in al le opzichten aan het winnen van sex en drugs". De hippies zijn verdwenen. In hun plaats lijken de Jippies te komen, de Jezus-hippies. WAT WE MET DE POLITIE U Ut Politie - ideoloog MR. F. PERRICK .ET HELE politie- vraagstuk is een kwestie van kiezen. We zullen moeten uitmaken wat de aerste taak van de politie is. Is dat een bestuurlijke, een preventieve, het hand haven van de openbare orde of is dat een justitiële taak, repressie, het opspo ren van strafbare feiten?" Aldus de Nijmeegse hoofd commissaris van politie, mr. F. Perrick over het „politie- vraagstuk", dat nu al meer dan een eeuw lang om een op lossing vraagt. De politie leeft nog te ne gatief onder ons volk. „Wij wensen een politie, waarvan zo min mogelijk worde gezien en zo min mogelijk worde ge sproken", zei Thorbecke in de vorige eeuw al. En misschien is die houding, die weerzin om er over na te denken, er wel de hoofdoorzaak van dat wit tot nog toe nagelaten heb ben een bevredigende rege ling voor de politie op te zet ten Die houding dreigt ons nu op te breken. Mr. Perrick: „Ik ben er van overtuigd dat, wanneer de overheid, de rege ring, nu niets doet. we een op lossing krijgen, die door de straat wordt opgedrongen. Het gaat met de openbare orde en met de criminaliteitsbestrij ding dan zo gauw bergaf, dat er dan toch maatregelen ge troffen moeten worden, die veel verder gaan dan we bij een redelijke afweging zouden willen". Dat er iets moet gebeuren was ook de vorige regering al duidelijk. De ministers Polak (justitie) en Beernink (binnen landse zaken) kwamen daar om dan ook met een wetsont werp. dat een ingrijpende her ziening van de huidige politie wet inhield. Maar het voorstel van de ministers kon geen ge nade vinden in de ogen van de belanghebbenden en dat zijn er bij het- politievraagstuk nogal wat en van het par lement Reden voor de minis ters om het voorstel terug te trekken. Inmiddels heeft de huidige regering prof. mr. J. Polak benoemd tot regerings commissaris voor de herzie ning van de politiewet. Voor januari moet deze een nota hebber, opgesteld met voor stellen voor een herstructure ring. Als. oorzaak van het onvol doende functioneren van de politie ziet mr. Perrick het feit dat „de krachten niet al leen onvoldoende gebundeld zijn, maar ook verdeeld. In de eerste plaats zijn er teveel autonome eenheden en in de tweede plaats loopt er een bij zondere scheidslijn door orga nisatie en leiding tussen ge meentelijke politiekorpsen enerzijds en het landelijk korps rijkspolitie anderzijds. Organen die op totaal ver schillende principes gebaseerd zijn er. ook onder geheel an dere leiding staan". Alie grotere plaatsen in ons land beschikken over een ge meentepolitie. De burgemees ter is belast met de interne organisatie hiervan. Hij heeft* het beheer. Alle 128 politie korpsen zijn overwegend auto noom" in principe hebben ze allemaal hun eigen surveil lance-wagens, bevorderings- en benoemingsbeleid en in structies en wat dies meer zij. Zaken als werving en selectie zijn voor een groot deel nog een kwestie van ieder voor zich. Samenwerking tussen die 128 gemeentelijke korpsen on derling en tussen die korpsen en de rijkspolitie (in plaatsen waar geen gemeentepolitie is; de minister van justitie is be last met het beheer) hangt af van de al of niet aanwezige goede wil en veel overleg. Mr. Perrick: „De mensen zijn be ter- aar het stelsel waaronder ze moeten werken. Maar op deze manier gaat de uniforme ring en de coördinatie moei zaam en is te onverplichtend. Ten koste van veel energie, wordt er een zekere minimale eenheid en coöperatie bereikt, die onvoldoende is en ook niet voldoende ver kan gaan. Die autonomie van de korpsen en het daarnaast bestaan van de rijkspolitie, vormen een be lemmering voor een vloeiende samenwerking. Die autonomie heeft er bijvoorbeeld ook voor gezorgd dat de „onderafdeling opsporingsbijstand" van het ministerie van justitie een kwijnend bestaan leidt. Som mige korpsen weigeren hun medewerking er aan te geven. Naast de chaotische, brok kelige en gedecentraliseerde beheersvorm, zit de politie bo vendien nog opgescheept met een slecht geregelde en afge bakende gezagsvorm. Voor wat de openbare orde betreft staat de politie onder gezag van de burgemeester, die ook al is de openbare gedeeltelijk ook een rijksbelang en niet een louter lokaal in zijn beleid zo vrij als een vogeltje is. „Er zijn zoveel openbare ordes als er gemeenten zijn", aldus mr. Perrick. De burgemeester moet sinds kort alleen verantwoor ding afleggen aan de gemeen teraad, tenzij hij vindt, dat het openbaar belang zich daarte gen verzet. De minister van binnenlandse zaken kan de burgemeester weinig maken. Er loopt geen directe gezags lijn van de minister via de commissaris der koningin naar de burgemeester of de mi nister moet met zwaar geschut vuu uitzonderingstoestanden aankomen. De burgemeester houdt alleen maar rekening met de minister, voor zover hij het dienstig acht voor zijn herbenoeming, wordt dan ook beweerd. Voer wat het opsporen van strafbare feiten betreft, staat de politie onder gezag van de officier van justitie en uitein- delijk onder dat van de minis ter van justitie. Bij een botsing tussen „open bare orde" en „strafbaar feit", tussen justitie en bestuur be staat er geen bevredigende conflictenregeling. Het tover woord is dan „overleg". Dat hei met overleg niet altijd te best staat, blijkt bijvoorbeeld al uit de gang van zaken de ze zomer rond het Vondelpark, een „groen en zonnig paradijs, een lieflijke plek vol mooie mensen, spread freaks en broeders die je geld en pas poort willen", aldus een Ame rikaanse alternatieve reisgids. De hele zomer liet de politie de daai aanwezige internatio nale jeugd met rust. Maar eind augustus kwam de justitie plctsklap in actie en beval de polit;e een drug-razzia te hou den Mr. Perrick: „Het is een ongezonde toestand, wanneer de twee instanties, bestuur en justitie elkaar niet kunnen vinden. Er moet een conflic terregeling komen". Conflictenregeling betekent kiezen: wat is het belangrijk ste' En dan moet men zeker in een gedecentraliseerde staat als Nederland komen tot een evenwichtige verdeling tussen rijksbelang en gemeentelijke belangen. Mr. Perrick: „Je moer je afvragen: wie hoort in ons land het gezag te hebben over de politie en daar moet je een zekere prioriteit in scheppen. En wanneer je dat vastgesteld hebt, zul je daar ook de beheersbevoegdheden zo goed mogelijk aan moeten verbinden; je moet de zeggen schap zo veel mogelijk via be- heersmiddelen kunnen waar maken. Dat wil niet zeggen, dat als je voor de een geko zen hebt, de ander helemaal moet uitsluiten. Maar je moet wel kiezen en daar het hoofd accent leggen voor het be heer" Hoofdcommissaris Per rick zou zelf voor de „priori teit van het bestuur willen kie zen. Dat Is het wezenlijke van de politietaak, het voorkomen. De politie heeft tot taak in dat steeds moeilijker wordende maatschappelijke verkeer een redelijke en vlotte gang van zaken mogelijk te maken. Dat is de primaire taak". In concreto pleit hij voor het brengen van de politie in een nationaal kader. „Maar ik wil het woord nationale politie lie ver niet gebruiken, omdat de mensen dan denken aan een politie met uitsluitend natio naal gezag. En dat is niet mijn opzet Ik maak een duidelijke scheiding tussen centraal be heer en een gedecentraliseer de taakuitvoering, waarbij dan ook de verantwoordelijkheden vooral aan de voet liggen, waarbij ik wel zou willen plei ten voor een soort aanwijzings bevoegdheid van de minister van binnenlandse zaken aan de burgemeester op het ge bied van de openbare orde". Overigens, mr. Perrick pre tendeert niet het allemaal te weten. „Je kunt me op aller lei inconsequenties betrappen, dat kan ik bij ieder ander ook. Het vraagstuk is niet simpel op te lossen, maar het is wel oplosbaar". mm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 17