„Ik ging alles als knijper zien tit I vrij uit GROOT WASKNIJPERBOEK VAN JAN BRUENS VERSCHENEN .sis- '"-Cr- Burgemeester vecht tegen kostcontracten i I devies van Albert Miihado, radio-reporter Zaterdagbijlage van 9 oktober 1971 Zenuwcrisis Wasknijper Consumptie- machine Iedereen tevreden •CSS O <:SC; C;>ï *55 Trots Schuldig Verlichting Vrije toegang Twee soorten Niet haalbaar „Ik heb nu afgerekend met de wasknijper. Het ging de vorm aannemen van een frustratie. Als ik op straat liep ging ik alles als was knijpers zien. Twee men sen, die stonden te praten. Niet zo leuk (in een Hans en Grietje-huisje, pal naast de grenspaal in het Zeeuwsch-Vlaamse Eede) is hel groot wasknijper- boek ontstaan". Een toevallig aanwezige was knijper inspireerde Jan Bruens (29) tot het tekenen van hon derd doorgezaagde, kromme, grote en kleine wasknijpers. Het wonderlijke en fraaie boek, waarvan deze week het eerste exemplaar in de galerie Margaretha de Boeve in het Belgische Assenede werd aan gebeden, is nu voor de onge looflijk lage prijs van zeven gulden voor iedereen verkrijg baar Jan Bruens dié indertijd historie maakte door het Van Heutz-monument op te blazen, trekt op zijn minst weer de aandacht door dit originele boek en de originele prijs er van. „Nee, het is geen publiciteits stunt", zegt Jan Bruens. „Daar kun je wel een dag mee bezig zijn, maar geen drie maanden voor ir. een zenuwcrisis zitten, een wasknijper oké, maar hon derden hét is niet afgelo pen met die wasknijpers. Je krijgt het inlijsten nog, het fo tograferen, drukken, aanneme- betaald. Iedereen is tevreden, maar niemand heeft er aan verdiend. De mensen worden boos als ze dit horen, want het is in strijd met hun wer- keiiikheid. Voor twaalf gulden zou ik het ook verkocht heb ben. Daar verkopen ze Wel een pocket voor op slecht papier, zonder foto's maar met een ge weldige oplage. Ja,' ik maak gebruik van de contrapresta- tieregeling. Maar ze kunnen het grote wasknijperboek er niet aftrekken, want er wordt geen cent aan verdiend. Deze regeling is er overigens niet voor mensen die iets willen doen. Je kunt dan een paar schilderijen per jaar maken en voer de rest op je kont zitten". Drie jaar zit hij nu in de re geling. „Daarvoor was ik self supporting op mijn eigen ma nier. leefde van f 35,- in de week". Trok na zijn eerste grafische vorming bij zijn stad genoot, de Rotterdammer Ar.dr. Schotel, de wereld door. Tekende onderweg veel, maar liet de resultaten overal achter „Ik kreeg hier eens een rol tekeningen van me terug, die gevonden was in het Amster dams? bos". In Dublin zat hij twee jaar op de academie. „Heel klassiek". Nu zn hij, met vrouw en kind, binr.en de oranje-groen wan den van het kleine, stille huis je in de uithoek van Neder land, een streek waar veel kunstenaars uit de randstad heentrekken om rust, maar weer wegtrekken omdat ze er het niet vol kunnen houden. „Mensen die het hier niet vol houden", meent Jan Bruens, „zijn niet in staat een gebeu ren te maken. In een stad heb ben de meesten genoeg aan het gebeuren dat door anderen wordt veroorzaakt. Als er op het platteland niets gebeurt, moei je het laten gebeuren, zelf doen". Aan zijn kamer wand hangen talloze tekenin gen bizarre, goed getekende, en lichtgekleurde pentekeningen, waarin de wasknijper ook al verschijnt. Uit ziin analytisch- realistische tekeningen („ik heb zelf dit etiket maar vast be dacht voor de Nederlandse hokjesgeest") is eigenlijk de wasknijper en het boek gebo ren. Ondanks talrijke tentoon stellingen in binnen- en bui tenland (inclusief goede kri tieken) verkoopt hij weinig. Eigenlijk hoeft het voor hem ook niet, want „zo gauw ik in gevoerd raak, moet ik mezelf censureren. Ik vind het fijn om te werken, maar afschu welijk wat er na komt.het leuren er mee. Bovendien denk ik altijd dat iedereen beter is dan ik". De reacties op zijn wasknijperboek zijn „jovel" maar Jan Bruens vindt dat een nadeel „Niemand gaat keihard tegen deze zaak aan. Ik ver wacht meer tegensnel. Kri tisch, keihard, in plaats van heel mooie verhaaltjes. Ik heb zelf veel kritiek op mijn werk". Wel krijgt hij allerlei wasknij pers toegestuurd, er zijn zelfs academies die ook de wasknij per al als tekenobject bij het onderricht hebben ingevoerd. Op de plank boven zijn hoofd ligt een doos vol kleurige was- kr.ijpertjes, hem toegestuurd vanui1 de academie van Ant werpen. Het groot wasknijperboek, is niet het meesterwerk van de eeuw. Het bevat honderd, gro te, zwarte pagina's waarop wasknijpers in de meest vreemde vormen en bochten als witte elementjes rondzwe ven. Goed getekend. Het is een plezierig genoegen er in te bla deren, Jan Bruens begint nu (als vrije tijdsbesteding, want var negen tot vijf uur moet ik netjes werken voor de BKR") te bouwen aan een consump- tierr-achine, om het consump tieproces te verhaasten. Een dictatoriale machine, want er moet meer geconsumeerd wor den, totdat het explodeert. togi lij K. maken en de morele pres sie doordat er mensen geld in hebben gestoken, f 3500 voor de 700 exemplaren die nu ge drukt zijn". Waarom die wasknijpers. Heel je leven wordt je met dat ding geconfronteerd, emmers vol, al bij je moeder thuis. Je bent er aan gewend, maar opeens zie je het, zoals je op een gegeven moment ook een boom kunt zien tussen de duizenden die er staan. De wasknijper heefr een fijne vorm. Je kunt ze van alles laten doen: wan delen. paren, reizen, lanceren. Ondanks het feit dat Jan Bruens achter de brainwashing Corporation staat, en hij de woelige Amsterdamse provo jaren achter de rug heeft, brengen zijn wasknijpers geen boodschap. „Het enige doel is de mensen dingen beter leren zien. Misschien komt er b.v. ook nog wel eens iemand op de gedachte van een groot spijkerboek. Wdarcm honderd grote en goed uitgevoerde pagina's, gebon den voor zeven gulden? „Ik erger me aan dure toestan den", zegt hij. „Houd niet van dingen waaraan verdiend wordt. Zeven gulden is de kostprijs, alle leveranciers zijn Jan Bruens bladerend in zijn Groot Wasknijper Boek: „Ieder een is tevreden, maar niemand heeft er aan verdiend". «•v. <l-r, ti r. "Ja :e: Oj, 7* 1,, '•««t, - O. At- 'Jru «77 éj' 4|. EEN VAN Een onderdeel van een zoge naamd kostcontract, dat het verblijf regelt van ouders op de boerderij, nadat de zoon het bedrijf heeft overgenomen. Wie even stevig doorleest, be merkt al gauw dat er vele ad dertjes onder het gras schui len. Het is niet voor niets dat burgemeester Pouw van Wehl er tegen ten strijde trekt. OUDE gebruiken hebben vooral als zij gericht zijn op een bepaalde vorm van zekerheid, een taai en langdurig leven. Wat eens is begonnen als een stukje sociaal recht, maar vaak is uitgegroeid tot een stuk onrecht, is het zgn. kost- contract. Voortvloeiend uit 't oud- Saksisch recht, waarbij 't verblijf recht thuis werd gere geld worden, dergelijke con tracten nog altijd gesloten, vooral in de Achterhoek en in Twente. Burgemeester C. F. Pouw van de Oostgelderse ge meente Wehl, nabij Doetin- cbem, is een fel bestrijder van deze vorm van „zekerheid". Fe1 kostcontract regelt het verblijf van de ouders op de boerderij en in het woonhuis, wanneer de zoon het bedrijf heeft overgenomen. Bij de no taris wordt het contract op gemaakt, waarna het niet meer ongedaan kan worden gemaakt Een zee van ellende ligt dan vaak voor de onder tekenaars. De tragiek van fa milieruzies, het botsen van generaties op elkaar en ver schillen van inzicht over de bedrijfsvoering zijn slechts enkele grepen uit de vele voorbeelden. Soms gaat het samenwonen goed, maar al te vaak is het tegendeel waar. Nadat de zoon al vaak ja renlang voor alleen wat Zak geld heeft geholpen op het bedrfif van zijn vader, koopt hij het. De ouders zijn meest al zo verknocht aan het be drijf dat zij niet weg willen. Als de notaris de verkoopak te heeft opgesteld, is het be drijf voor de zoon. Maar daar mee begint echter niet zijn vrijheid Hij moet niet alleen zijn ouders in- en met alles onderhouden, maar hij moet ook al te vaak de harde kritiek van zijn vader horen, als hij overgaat op een meer moderne vorm van bedrijfs voering. ELLENDE j)e gevangenisautoriteitei fealiseren zich niet dat e n nieuwe generatie zwar en is, die niet bang is on sterven. George Jackson, een van di Soledad-Brot hers. lijn stelregel is: wie be Üauwd leeft, zal benauwt terven. Willem Duy k vertrouw geen enkel ■ielrenner. Ik wil voo heen van hen een stukj jran mijn nagel in het vuu leken. Kees Pellenaar Hen zegt wel eens dat Stai jaurel op het scherm d jange blik van een lafaari )eeft. Het was een van d jdhartigste mensen di ooit gekend heb. Stan Laurels dochte Lois Brook. -Vat in België té snobis Üsch is en té duur, wilier hij hier vulgariseren er democratiseren. dr. Lee Lambert, architect word misschien we. Sluizend jaar.tenmin ste als ik niet het ongeluk heb een ziekte op te lopen vaartegen geen kruid ge- passen is. Dr. Le Compte, Nobelprijs-kandidaat Wanneer een vader zijn bon helpt, lachen beiden laar wanneer de zoon de ader helpt, moeten bei- Élen huilen. Afghaans gezegde. Een enkele alinea uit een dergelijk contract: „a. Dat op de koopsom Zal zijn gekweten een bedrag van (volgt be drag) doordat koper zich bij deze verbindt, om verkoper (volgt naam van ouders) ge durende hun leven te laten wonen in de kamer en slaap kamer gelegen in de Zuidzijde van het bij dp"- verkochte woonhuis en v onderhou den in kost, r" -leding en beüdegoed, w en licht en hen verder al het no dige overeenkomstig hun stand te voorzien, ingeval van ziekte hun dokter en medicij nen te bezorgen en alle hulp en verpleging te verschaffen en bij overlijden volgens stand en godsdienstig gebruik te doen begraveh en tot rust hunner ziel zoveel Heilige Missen en Jaargetijden te doen celebreren in de Paro chiekerk als gebruikelijk is en een en ander te bekostigen. b. het dan nog resterehd ge deelte der koopsom ad (volgt bedrag) wordt renteloos schuldig gebleven en is te al len tijde opvorderbaar." Trots en eergevoel zijn ken merken van de Oostgeldersen en Twenten. Burgëmeester Pouw: „Een zoon kan het zich niet veroor loven zijn ouders er niet „piont" bij te laten lopen. Hij wordt dan de schande van het dorp. De ouders kunnen echter altijd een goede ver zorging opeisen, met de hand op het kostcontract. Bittere armoe is vaak het gevolg voor de zoon, die het bedrijf heeft overgenomen. Om over de el lende. voor zijn vrouw maar niet te spreken. Als de ouders zo'n ruzie krijgen met hun zoon dat zij er niet meer kun nen blijven, trekken zij bij een ancer kind in. Het resterende deel van de schuld, kunnen zij onmiddellijk, weer met de hand op het kostcontract, op eisen." De verdrietige gevolgen zijn al te vaak merkbaar geweest in de kleine burgemeesterska mer op het gemeehtehuis van Wehl. „Kan de burgemeester misschien nog iets voor ons doen. Het gaat niet langer, anders draait het op een e- norme ruzie uit." De burgemeester kon het niet, omdat het contract „voor het leven" al gesloten was. Wel waarschuwt hij overal geen kostcontracten meer aan te gaan. Ook de notarissen volgden dit voorbeeld. Het is evenwel een hardnekkige tra ditie, die niet zomaar is uit te roeien. „Als de mensen wil len, moet de notaris wel een contract opstellen", verzucht burgemeester Pouw. Hij is eerste burger van een echte agrarische gemeente. In 1947 werkte nog 57 procent val, de arbeidzame bevolking in óf landbouw, in 1960 nog 33 procent, in 1980 zal dat nog altijd 16.5 procent ziin en in het magische jaar 2000: 9.5 procent Percentages, die vpr boven het landelijk gemiddel de liggen. Het boeren is van vader od zoon overgegaan, generaties lang. Nauw daar mee verweven de tradities, de gebruiken. Het, kostcontract is er één van." Het is altijd goed gegaan, waarom nu niet?" vrager, velen zich af. Dat het heel vaak niet goed gaat, weet men wel, maar men verzwijgt het. In Wehl is een bejaardente huis gebouwd. Speciaal om be jaarde landbouwers op te van gen. Daardoor kregen de kin dei en een zekere vérlichting: de schuldenlast zoü dan min der groot Zijn. Dit betekent echter, dat een beroep dp de algemene bijstandswet moet worden gedaan en dat doet „men" niet graag. Burgemeester Pouw: „Vaak wordt gezegd als de ouders van- de bijstandswet trekken, kriigt He zoon de boerderij voor niks Dat mag dan waar Zijn, maar ik sla op het standpunt, dat ie moet streven naar een leef bare gemeenschap. Het mag best wat geld kosten om een jong boerengezin een stuk le vensgeluk te verschaffen. Het is toch god-geklaagd, dat jonge mensen voor hun leven mét een grote schuld opge scheept zitten. Bovendien loopt de Vader, en soms bij 'n taai geslacht ook nog de groot vader, de hele dag op het be drijf. Hij ziet wat zijn zoon en kleinzoon doet en daaruit ont staat ook vaak ruzie. De mees te conflikten ontstaan uit de veriegaande eisen van de ou ders op grond van het kost contract." Dé oplossing ziet hij in het aangaan van, wat hij noemt, een meer zakelijke overeen komst De zoon zou een hypo theek dienen te nemen, zijn ouders dparvan geld geven, evenals de andere erfge namen. Die laatste categorie bestaat nantelijk ook. Hij zal zijn broers en zusters, weer ingevolge het kostcon tract, vrije toegang en te eten moeten geven. Rust kent hij niet; zijn vrouw draait vaak voor een enorm gezin op eh moet daarnaast op het bedrijf helpen. De eenmaal op dé schouders genomen schuld drukt ondraaglijk zwaar. Daarnaast nog eens allerlei bijkomende verplichtingen die juist voor de conflikteh Zor gen. Het samenwonen is de ergste vorm vatl het kwaad. De abTb in Twente eh de Achterhoek wordt veelvuldig geconfronteerd met de kost- cohtraeten. „Als wij er bijge haald wórden is het kwaad al geschied. Dan kun je er niets meer aan doen. Verder is het natuurlijk wel zo, dat een der gelijke verplichting vrijwillig wordt aangegaan. De ouders willen op deze manier een waarborg scheppen, dat én de woning én het bedrijf blijven voortbestaan. Dat willen ze al vastleggen tijdens hun leven en dat gebeurt dan vaak via een zgn. kostcontract", aldus een woordvoerder van de AB TB. Er zijn twee soorten kost contracten. Eén, die volledig is, Waarbij de ouders bij alles betrokken worden. De tweede, minder streng opgesteld, re gelt alleen de huisvesting van de ouders op het bedrijf en 't gebruik Van de produkten, die het bedrijf voortbrengt en Soms iets meer. Voordelen zijn er ook verbonden aan 't con tract. voornamelijk vah fiska- le aard. Bovendien behoeft de ZOtn niet de gehele koopsom te betalen aan zijn ouders. Dé bezwaren blijven echter bestaan. Bedrijfsbeëindiging en schaalvergroting ln de a- grarlsche sektor hebben het euvel van de kostcontracten niet kunnen overwinnen. Soms wordt een tussenweg ge-l I kozen, die van de.lijfrente-o- A vereenkomst. Daarbij zorgt de zoon, dat de ouders jaarlijks een bepaald bedrag uitgekeerd krijgen. Ook dat zofgt voor problemen, omdat juist in de agrarische bedrijven het inko men zover is achter gebleven, vergeleken bij de andere be drijfstakken. Burgemeester Pouw, oud- vakbondsman: „Het is m.i. 'n pure traditie. Een onbeperkt vei trouwen in een oud ge- btuik Dit is echter sociaal maatschappelijk niet haalbaar meél. Eén man, de zoon, die het bedrijf overneemt, is er al tijd de dupe van; De aanlei ding is vaak. dat de zoon ziet, dat zijn vader op verouderde methoden zijn bedrijf probeert te runnen. Hij wil moderni seren en zegt: „Vader geef mij hè; bedrijf. We stappen naar de notaris om een contract op te maken". Het Jiikt aanvanke lijk mooi, maar de ellende be gint meestal al direkt na 'af sluiting van het kostcontract. Soms gaat het goed, maar vaal; niet. Het geeft helemaal te denken als die zooh ook nog èeits voor zijn schoonouders mcéi opdraaien. Die gevallen keli ik ook." PETER GEITENBEEK. Je kunt niet alles hebben én de wereldcup èn de «ihoonste lucht van de we- sld. Rotterdams gezegde. :e dieren zijn nog te vaak vogelvrij, in de vol- *e zin van het woord. I Mevr. A. Dijkhuizen van f s*lchting Vogels in nood" F- Hermans is het pro- ^®type van een Nederlands auteur. Hij schrijft met de ^Jains en slechts zelden niGt het hart. Marc Andries J Sf1 is,n^et te hopen dat de ■pzondheid van minister {Je Brauw nog eens zal af- ^Bmgen van een research- ■°ject dat door zijn bezui- gestopt is. Of juist Aart C. Gisolf Burgemeester Pouw van het Gelderse Wehl wil de kost con tracten voorgoed om zeep helpen. „De zoon die de boerderij overneemt is er altijd de dupe van", zegt hij. {Je kunt de tijd naar je hand zetten, je bent niet s'aaf van je toestel I r.'„. „Ylek> hoofd afdeling ontw-kkeling professionele iv-apparatuur. Oh Heer, laat mij m'n ■F mond houden totdat weet waarover ik het Jjeutraal betekent je niet willen branden; objec- |fulsdat je een verschei- Eu van standpunten pit weergeven. Card Enkelaar, hoofd dienst tv'Programma N.O.S. tie Ht moet alleen nog het lef r? hen om slecht Duits te K7n sPJeken, dan begrijpt re Nederlander me. I Ste!an Kovacs, Ajax-trainer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 14