„lange broek past niet bij rechtbank" Ier 1 november; na 1 januari nieuwe verhoging utoverzekering stuk duurder AKKOORDNIEUWE CAO BIJ PHILIPS „Drees inderdaad niet gebonden aan Reimerswaal" bont DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND jjksdaalder met sticker baart banken zorgen echte (Heren- Winkel dicht uit protest AL9 J Nu Amerikaanse zangeres slachtoffer vliegramp bij Gent VAN Iindaag Reële verbetering 2% Oud-bewindsman kabinet-De Quay Man verdacht van poging tot gifmoord Da! dringt giftige uitstoot terug gs gesloten VEEL TE WEINIG TANDARTSEN m Intslag dreigt )or 435 man NIEUW Koninginnen voor Rembrandt PRIORITEIT Man (63) maakt dodelijke val een vertrouwd **dres Veel verzet tegen komst Hirohito L SENSATIONELE LlQy file jaargang - no. 16836 EDITIE VOOR ■ELAND fecteur: Dr. W. A. J. M. Harkx Lfdredacteur: L. Leijendekker btdkantoor: Breda, Reigersti- 6 Lfoon 22341, Postgiro 1114111 Vrijdag 8 oktober 1971 WEERBERICHT Meer bewolking Droog en vrij zonnig weer, maar meer bewolking. Overwegend ma tige zuidwestenwind. Maximum temperatuur 17 graden. NTOREN: GOES, KLOKSTRAAT 1 HULST, STEENSTRAAT 14 TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9 BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26 OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14 ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45 (Van een onzer verslaggevers). ROOSENDAAL De nieuwe (re ünie) rage: het beplakken van een (ksdaaldèr met een sticker begint zodanige vorm aan te nemen, 'it banken en andere nauw bij de Lt betrokken instanties, zich ern- U zorgen beginnen te maken. Votteliik is er niets tegen te doen, [dat de munt niet beschadigd todt. Maar dit beplakken is wel |n vórm van onmaatschappelijk ge- rag". aldus een woordvoerder van minsterie van Financiën. Dc rage is voortgekomen uit het probleem, dat de nieuwe rijksdaal der in grootte niet zo erg veel ver schilt van de grilden, waardoor dui zenden minder prettige vergissingen voorkomen. Bij de Nederlandsclie Bank in Amsterdam maakt men zich nog meer zorgen nu ontdekt is, dat zo'n sticker ook geplakt wordt op bij voorbeeld een Antilliaanse gulden (waarde ƒ1,60), en een Belgisch 20 l'rank-stuk, die bijna even groot zijn als een rijksdaalder. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Door gebrek aan landartsen krijgen veel Ne derlanders geen gebitsverzorging die is gericht op behoud van de tanden. Van georganiseerde kleu terzorg en verzorging van het melkgebit is nauwelijks sprake, daarom moeten de universiteiten hun tandartscnopleiding dras tisch uitbreiden. Dit staat in een rapport van de gezondheidsraad over de tand artsenbehoefte. (Van onze rechbankverslaggever) BREDA. De dames, werkzaam op de griffie van de Bredase rechtbank, zijn ontstemd. De aanleiding tot de gramschap vormt een vriendelijk maar wel zeer dringend verzoek, namens de griffier van de rechtbank, mr. A. H. Boscher, via de bureelchef ter kennis van de dames gebracht, voortaan niet meer te verschijnen in lange broek. De lange pantalon wordt niet in overeen stemming geacht met het decorum, dat bij de rechtbank past. „Het is niet meer dan een vriendelijk verzoek," zo werd van de zijde van de griffier toegelicht. Maar de dames van de griffie menen, dat het broekpak een algemeen erkend, modieus kledingstuk is. Opmerkelijk is overigens, dat de op de griffie ook niet onbekende mini-rokjes niet schijnen te zijn opgevallen. De mini-rok past blijkbaar wel in het decorum. Het verzoek om niet meer in lange pantalon te verschijnen, steekt de griffiedames te meer, omdat de parketdames niet met eenzelfde verzoek zijn benaderd. Dat is meten met twee maten," menen de dames van de griffie. (Van een oïizer verslaggevers) deN HAAG De premies voor de verzekering van personen- en Idrijfswagens zullen na 1 november drastisch worden verhoogd. De Jitomobielassuradeuren zeggen hiertoe genoodzaakt te zijn als gevolg i de sterk gestegen schade-uitkeringen, die op hun beurt weer tooitvloeien uit prijsstijgingen. De premieverhoging bedraagt voor Irsonenauto's 20 tot 25 procent en voor bedrijfsauto's 15 procent. ie premieverhogingen zijn uitgedrukt in een toeslag' in guldens op de iispremic. Voor personenauto's varieert de verhoging van de w.a.-premie 32 sulden voor auto's met een cataloguswaarde van 4.500,— tot 5b, auto's met een cataloguswaarde van 20.000.De all risk-premie- ■hogingen variëren van 96,tot 218, Het is vrijwel zeker, dat de pre mies van de verplichte w.a.-verzeke ring na 1 januari nog eens extra zul len moeten worden verhoogd. De re gering zal namelijk binnenkort be sluiten dat het minimum-bedrag waarvoor een w.a.-verzekering dek king moet geven, verhoogd moet worden van 400.000,tot 1 mil joen. Deze maatregel zou per 1 ja nuari 1972 moeten ingaan. Ook de nieuwe assurantiebelasting (4 pro cent van de premie) komt ten laste van de verzekerde. De verzekeringsmaatschappijen ver wachten daaruit aanzienlijk hogere schade-uitkeringen, die premieverho ging noodzakelijk maakt. Berekend is, dat de premies daardoor gemid deld met 30,zullen moeten wor den verhoogd. Voor bromfietsen zal deze verhoging 3,60 bedragen. Poor bedrijfswagens varieert de Ëioging van de w.a.-premie van 12,— tot 60,en van de all risk- Tmie van 80,tot 152, L VUII SUll I 3 I3IN OUVSN3S STAD EN STREEK Bulster recherche kan het werk bijna niet aan. Pagina 2 J^kbonden nemen gedeputeerde Kaland P de korrel Pagina 3 low tolereert de eigen geluidshinder evenmin. I Pagina 5 C| llNANCIëN EN ECONOMIE p'gische economie groeit yinder dan de Nederlandse. Pagina 13 BINNEN- EN BUITENLAND J»ee departementen in de Bafklasse. PORT |°or bokspromotor Termeulen bibbers de enige Europeaan "i Cassius Clay zijn vet kan ËVen- Pagina 19 Tofdplaatse renner Charles BSmit is blij dat hij de sprong Tar de beroepssport heeft rwaa9d. Pagina 21 IlINST EN KULTUUR |et de gitaar naar Polen. Pagina 17 Ef een onzer verslaggevers) E,t,i Voor het 435-man R Personeel van de Konink- P» weefgoederenfabriek C.T. Stork Ir en <le N.V. Stork-Meije- 1 j ,pmaatschaPPij te Henge- Itipin dochterbedrijven van het L Nijverdal-Tcn Cate tc Pd", dreigt ontslag. P" ïrektie heeft het personeel gis- - JPeegedee-ld, dat wordt overwo- fcr tubricage van bontweefsels L e kledingsector over enkele ■Wden te staken. lstLi*roningse vestiging van het ™amse installatiebedrijf Heem- iwMU^sen gaat binnen af- e tijd dicht. Met deze slui- fkloos n ongeveer 50 mensen l? 'hgemeurs- en architecten- I - an Hasselt en De Koning Bik heeft bij het gewes- aibeidsbureau ontslag aange- |mógen°01' 30 man Personeel u't De premieverhoging wegens geste gen schade-uitkeringen zal op 1 no vember ingaan voor nieuwe verzeke ringen. Voor de bestaande verzeke ringen zal de premieverhoging pas worden berekend op de eerste pre mie-vervaldag na 1 maart 1972. De assuradeuren ramen dit jaar per 100,premie voor een auto verzekering 24,50 verlies te zullen lijden. In 1970 was dat nog 15, De Nederlandse verzekeraars had den in 1970 van de drie miljoen auto's die ons land telt een premie- omzet van 1 miljard. Het totale verlies bedroeg daarop 150 miljoen. Daar voor de verhoging geen vast percentage wordt gebruikt, maar een bedrag in guldens, zal de premiever hoging voor automobilisten die kor ting genieten wegens beperkt ge bruik of no-claim minder zijn. Vol gens de verzekeraars is 18 procent van de verzekerden „brokkenma kers", de rest rijdt no-elaim. (ADVERTENTIE) -HE5FTU 0/V Pt>5TZe&&> Plak die op de leuke, lange wandkalender. v Tijdelijk 25 ct! l«SSO j Koningin Juliana en koningin Fabiola tijdens de rondgang in het Brus selse valeis voor Schone Kunsten, waar de tentoonstelling Rembrandt en zijn tijd" wordt gehouden. Koningin Juliana bracht een bezoek aan Brussel ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het BelgisrhNederlands cultureel verdrag (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN Na enige maan den van moeizame onderhandelingen hebben dc vakbonden gisteren over eenstemming bereikt met Philips over een nieuwe cao, die zal gelden van 1 april 1971 tot en met 31 maart 1972. De voornaamste afspraken, die o.a. nog door de vakbondsleden moe ten worden goedgekeurd, komen op het volgende neer: Er is een reële salarisverbetering van twee procent overeen gekomen. Dit wordt bereikt via een loonsver hoging van vier procent per 1 oktober j.l. en een uitkering ineens in okto ber van één procent van het jaarin komen. Voor werknemers van 23 jaar en ouder zal deze tenminste 120 gul den bedragen. De twee procent reële loonsverbe tering wordt gegarandeerd door een bijsturing tegen 1 april 1972. Bij stijging van de kosten van. levenson derhoud met meer dan 7 procent wordt via een loonsverhoging en een uitkering ineens bijgestuurd. t De vakantietoeslag wordt met één procent verhoogd tot zeven procent. Voor de werknemers van 23 jaar en ouder gaat deze toeslag tenminste 850 gulden bedragen, met ingang van de vakantie 1972. Aan het einde van dit jaar zal voor het eerst een zg. eindejaarsuitkering uitbetaald worden. Deze bedraagt 250 gulden voor de medewerkers van 23 jaar en ouder en 200 gulden voor de overige medewerkers. Per 1 januari 1972 komt er een nieuw salarissysteem. Een direct ge volg hiervan is een extra-salarisver betering voor vele jeugdige werkne mers. Door de minima in de uitkeringen ineens en de jaaruitkeringen, alsmede door de invoering van het nieuwe sa larissysteem, ontvangen de lagere in komensgroepen naar verhouding meer dan de overige werknemers bij Phi lips. De vakbonden zullen in het con tractjaar over 1971 gezamenlijk één en een kwart miljoen gulden ont vangen ten behoeve van voordelen voor georganiseerden. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG „Een regeringsbesluit om liet Reimerswaalplan uit te voeren is er nooit geweest. De toenmalige minister Korthals van Verkeer en Waterstaat heeft Brabant in mei 1963 alleen regerings steun voor Reimerswaal toegezegd. Dat gebeurde nadat het project uitvoerig in de ministerraad was besproken. Woordelijk heeft minister Korthals toen verklaard „dat het Reimerswaalplan de instemming van de regering had". De huidige minister van Verkeer en Waterstaat is daarom niet gebonden ook moreel niet aan de uitspraak van zijn voorganger". Dit verklaarde gisteren tegenover ons een oud-bewindsman uit het kabinet De Quay, die in mei 1963 de discussie in de ministerraad heeft meegemaakt. De oud-bewindsman, die zijn naam per se niet in de krant wil hebben, reageerde op de verklaring van de huidige minister van Verkeer en Wa terstaat, dr. Drees jr., dat hij zich met betrekking tot Reimerswaal „niet ge bonden acht aan uitspraken, die zijn voorgangers over de aanleg van deze zeehaven hebben gedaan". Deze uit lating heelt, zoals bericht, het col lege van Gedeputeerde Staten van Brabant de teleurstelling van het jaar bezorgd. De vroegere bewindsman voegt ér nog aan toe: „De verklaring vin Drees kan vérvelend zijn maar ze is wel redelijk. Brabant lag met zijn Kreekrakplan, dat het in 1959 lan ceerde, voor op Zeeland, dat toen in dustrieel nog niet zoveel te betekenen bad. Nadien heeft de industrialisatie van Zeeland een geweldige vlucht genomen. De opmerking van minister Drees, dat nagegaan moet worden hoe Reimerswaal past in de nationale zee havenontwikkeling, is zeer begrijpe lijk. Wat moet namelijk prioriteit hebben? De industriële uitbreiding dicht bij zee (Sloegebied of kanaal zone Zeeuwsch-Vlaanderen) of in Reimerswaal, dat een stuk verder landinwaarts ligt? Past de toezegging van Korthals nog wel in deze tijd? Moet je met de industrialisatie op de huidige manier doorgaan?" Volgens de oud-collega van Kort hals waren die vragen 15 jaar geleden niet aan de orde, maar nu per se wel. (Vervolg op pag. 3) SLEEN (ANP) De 63-jarige H. Grit uit Diever heeft gistermorgen een dodelijke val gemaakt. De man was werkzaam bij het viaduct in de nieuwe rijksweg 34 bij het plaatsje Erm (in de buurt van Sleen). Door dat een stuk betonijzer afknapte, verloor hij zijn evenwicht en viel vijf meter naar beneden. (ADVERTENTIE) 1'fWf Grote markt 25, Breda, Tel. 01600-30650 (Van onze redactie binnenland) ROSMALEN Dc rijkspolitie te Rosmalen heeft de 36-jarige J. H. R. uit Den Bosch aangehouden. De man wordt verdacht van een poging tot gifmoord op de 27-jarige mej. A. V. uit Rosmalen, met wie hij samen woonde. De vrouw werd op 28 sep tember j.l. opgenomen in het zieken huis te Den Bosch, waar een thalium- vergiftiging werd geconstateerd. De verdachte, chef-monteur in Den Bosch, die vroeger gehuwd is geweest, werd gearresteerd op last van de Bos sche officier van justitie mr. J. Boos ter. Het slachtoffer van de vermoede lijke poging tot gifmoord is thans buiten levensgevaar. De politie tast wat het motief hiervoor betreft nog volkomen in het duister. (Van een onzer verslaggevers) BREDA. „Uit protest tegen de komst van Hirohito zijn wij vandaag de hele dag gesloten. Wij herdenken in stilte alle gevallenen uit de Twee de Wereldoorlog, die mede door zijn schuld zijn omgekomen." Ssze mededeling staat te lezen op een affiche, dat de heer R. Harting heeft neergehangen in de etalage van zijn magazijn „De Tropen" aan de Halstraat in Breda. De heer Harting heeft, na veel om zwervingen door Azië. destijds ge werkt aan de Birma-spoorweg, maar geiukkig alle ellende die hij daar heeft ondergaan, overleefd. Met het sluiten van zijn zaak wil hij uitdruk king geven aan zijn afkeer tegen de komst van de Japanse keizer. Wim Kan heeft gisteren nog ge probeerd opnieuw voor de televisie te komen om zijn plannen te ont vouwen over zijn geweldloze actie tijdens het bezoek van de Japanse keizer. Hij had het verzoek om zend tijd gericht tot mihister Engels van CRM, die de cabaretier aanraadde contact op te nemen met de omroep verenigingen. De VPRO en de TROS kregen evenwel geen verzoek om zendtijd. Kamerlid Koekoek heeft de Am sterdamse officier van Justitie mr. Hartsuiker een telegram gezonden, waarin hij hem yerzoekt tegen „de heer Hirohito, keizer van Japan, een strafvervolging in te stellen en hem terstond na aankomst in Nederland in verzekerde bewaring te stellen we gens de dood van 19.000 Nederlandse mannen, vrouwen en kinderen." In de protesten tegen het bezoek van de Japanse keizer hebben zich gisteren ook het Nederlands Ausch witz Comité, dc Nederlandse zionis tische studenten organisatie, een aan tal Amsterdamse jongerenorganisa ties, de Asva en het PSP-partijbe- stuur geschaard. (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN. De auto's, die in de DAF-fabrieken van de lopende band komen, hebben sinds kort een giftige uitstoot met een volume van nog maar 4,5 procent. DAF voldoet daarmee aan dc nieuwste EEG-voor- schriften, die in oktober 1972 van kracht worden. Zo reageert de DAF-directie des gevraagd op de vraag wat deze Ne derlandse autofabriek doet aan de be strijding van de luchtvervuiling. DAF zal proberen het percentage van 4,5 nog verder terug te dringen, aldus de directie. DAF streeft er tenslotte naar om alle eigen dealers zo spoedig moge lijk uit te rusten met apparatuur waarmee de giftige uitsoot gemeten kan worden. De DAF-directie wijst er op dat er, over de hele linie ge nomen, in Nederland nog maar heel weinig garages zijn die deze meet apparatuur in bedrijf hebben. (Van een onzer verslaggevers) AARSELE, Van de vijfenvijftig bij de vliegramp te Gent omgekomen passagiers en de acht bemannings leden heeft men er achtenveertig kunnen identificeren. De overigen zullen voor de bergingsploegen altijd onbekenden blijven. De niet-geïden- tificeerde slachtoffers worden maan dag op het kerkhof van Aarsele be graven, waar de Britse luchtvaart maatschappij een stuk grond heeft gekocht. Er z(jn ook plannen om een monument op te richten. Over de oorzaak van het ongeluk is de onderzoekcommissie nog nauwe lijks iets wijzer geworden. Er wordt nog wel steeds rekening gehouden met de mogelijkheid van sabotage, maar aanwijzingen daarvoor zijn vol gens officiële mededelingen nog steeds niet gevonden. Ook de „flying recor der", een stevig verpakt toestel dat alle vluchtgegevens automatisch re gistreert op een band, heeft geen uit sluitsel over de mogelijke oorzaak kunnen geven. Het apparaat is tussen de wrakstukken ongeschonden terug gevonden, maar kort voor de ramp moet de recorder stilgevallen zijn. Het toestelletje heeft namelijk niets geregistreerd van onregelmatigheden aan boord of mankementen in tech nische onderdelen. Alleen op het vliegveld van Zaventem heeft men in de verkeerstoren gemerkt, dat er met het toestel iets mis was. Vlak voor de Vanguard neerstorte heeft een van de piloten over de boordradio geroepen „We are coming down!" (we vallen), daarna volgde een kort onsamenhangend betoog, dat eindigde in een stilte. Inmiddels is ook de herkomst te recht van 'n stapeltje partituren, dat Britse verslaggevers zaterdag tussen de wrakstukken ontdekten. Het is eigendom van de zangeres Carla Hul- linger. Ook zij behoort tot de omge komen passagiers van de Vickers Vanguard. Men heeft de zangeres kunnen identificeren aan de hand van de partituren en een aantal grammo foonplaten uit haar bezit. (Zie ook pagina 2)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 1