„lange broek past
niet bij rechtbank"
Ier 1 november; na 1 januari nieuwe verhoging
utoverzekering stuk duurder
AKKOORDNIEUWE
CAO BIJ PHILIPS
„Drees inderdaad
niet gebonden
aan Reimerswaal"
bont
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
jjksdaalder met sticker
baart banken zorgen
echte
(Heren-
Winkel dicht uit protest
AL9 J
Nu
Amerikaanse zangeres slachtoffer vliegramp bij Gent
VAN
Iindaag
Reële verbetering 2%
Oud-bewindsman kabinet-De Quay
Man verdacht
van poging
tot gifmoord
Da! dringt giftige
uitstoot terug
gs gesloten
VEEL TE
WEINIG
TANDARTSEN
m
Intslag dreigt
)or 435 man
NIEUW
Koninginnen voor Rembrandt
PRIORITEIT
Man (63) maakt
dodelijke val
een
vertrouwd
**dres
Veel verzet
tegen komst
Hirohito
L SENSATIONELE LlQy
file jaargang - no. 16836
EDITIE VOOR
■ELAND
fecteur: Dr. W. A. J. M. Harkx
Lfdredacteur: L. Leijendekker
btdkantoor: Breda, Reigersti- 6
Lfoon 22341, Postgiro 1114111
Vrijdag 8 oktober 1971
WEERBERICHT
Meer bewolking
Droog en vrij zonnig weer, maar
meer bewolking. Overwegend ma
tige zuidwestenwind. Maximum
temperatuur 17 graden.
NTOREN: GOES, KLOKSTRAAT 1
HULST, STEENSTRAAT 14
TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9
BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14
ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45
(Van een onzer verslaggevers).
ROOSENDAAL De nieuwe (re
ünie) rage: het beplakken van een
(ksdaaldèr met een sticker begint
zodanige vorm aan te nemen,
'it banken en andere nauw bij de
Lt betrokken instanties, zich ern-
U zorgen beginnen te maken.
Votteliik is er niets tegen te doen,
[dat de munt niet beschadigd
todt. Maar dit beplakken is wel
|n vórm van onmaatschappelijk ge-
rag". aldus een woordvoerder van
minsterie van Financiën.
Dc rage is voortgekomen uit het
probleem, dat de nieuwe rijksdaal
der in grootte niet zo erg veel ver
schilt van de grilden, waardoor dui
zenden minder prettige vergissingen
voorkomen.
Bij de Nederlandsclie Bank in
Amsterdam maakt men zich nog
meer zorgen nu ontdekt is, dat zo'n
sticker ook geplakt wordt op bij
voorbeeld een Antilliaanse gulden
(waarde ƒ1,60), en een Belgisch 20
l'rank-stuk, die bijna even groot zijn
als een rijksdaalder.
(Van onze
parlementaire redactie)
DEN HAAG Door gebrek
aan landartsen krijgen veel Ne
derlanders geen gebitsverzorging
die is gericht op behoud van de
tanden. Van georganiseerde kleu
terzorg en verzorging van het
melkgebit is nauwelijks sprake,
daarom moeten de universiteiten
hun tandartscnopleiding dras
tisch uitbreiden.
Dit staat in een rapport van de
gezondheidsraad over de tand
artsenbehoefte.
(Van onze rechbankverslaggever)
BREDA. De dames, werkzaam op de griffie van de Bredase rechtbank,
zijn ontstemd. De aanleiding tot de gramschap vormt een vriendelijk maar
wel zeer dringend verzoek, namens de griffier van de rechtbank, mr. A. H.
Boscher, via de bureelchef ter kennis van de dames gebracht, voortaan niet
meer te verschijnen in lange broek. De lange pantalon wordt niet in overeen
stemming geacht met het decorum, dat bij de rechtbank past.
„Het is niet meer dan een vriendelijk verzoek," zo werd van de zijde van
de griffier toegelicht. Maar de dames van de griffie menen, dat het broekpak
een algemeen erkend, modieus kledingstuk is. Opmerkelijk is overigens, dat de
op de griffie ook niet onbekende mini-rokjes niet schijnen te zijn opgevallen.
De mini-rok past blijkbaar wel in het decorum.
Het verzoek om niet meer in lange pantalon te verschijnen, steekt de
griffiedames te meer, omdat de parketdames niet met eenzelfde verzoek zijn
benaderd. Dat is meten met twee maten," menen de dames van de griffie.
(Van een oïizer verslaggevers)
deN HAAG De premies voor de verzekering van personen- en
Idrijfswagens zullen na 1 november drastisch worden verhoogd. De
Jitomobielassuradeuren zeggen hiertoe genoodzaakt te zijn als gevolg
i de sterk gestegen schade-uitkeringen, die op hun beurt weer
tooitvloeien uit prijsstijgingen. De premieverhoging bedraagt voor
Irsonenauto's 20 tot 25 procent en voor bedrijfsauto's 15 procent.
ie premieverhogingen zijn uitgedrukt in een toeslag' in guldens op de
iispremic. Voor personenauto's varieert de verhoging van de w.a.-premie
32 sulden voor auto's met een cataloguswaarde van 4.500,— tot 5b,
auto's met een cataloguswaarde van 20.000.De all risk-premie-
■hogingen variëren van 96,tot 218,
Het is vrijwel zeker, dat de pre
mies van de verplichte w.a.-verzeke
ring na 1 januari nog eens extra zul
len moeten worden verhoogd. De re
gering zal namelijk binnenkort be
sluiten dat het minimum-bedrag
waarvoor een w.a.-verzekering dek
king moet geven, verhoogd moet
worden van 400.000,tot 1 mil
joen. Deze maatregel zou per 1 ja
nuari 1972 moeten ingaan. Ook de
nieuwe assurantiebelasting (4 pro
cent van de premie) komt ten laste
van de verzekerde.
De verzekeringsmaatschappijen ver
wachten daaruit aanzienlijk hogere
schade-uitkeringen, die premieverho
ging noodzakelijk maakt. Berekend
is, dat de premies daardoor gemid
deld met 30,zullen moeten wor
den verhoogd. Voor bromfietsen zal
deze verhoging 3,60 bedragen.
Poor bedrijfswagens varieert de
Ëioging van de w.a.-premie van
12,— tot 60,en van de all risk-
Tmie van 80,tot 152,
L VUII SUll I 3 I3IN
OUVSN3S
STAD EN STREEK
Bulster recherche kan het werk
bijna niet aan. Pagina 2
J^kbonden nemen
gedeputeerde Kaland
P de korrel Pagina 3
low tolereert de eigen
geluidshinder evenmin.
I Pagina 5
C| llNANCIëN EN ECONOMIE
p'gische economie groeit
yinder dan de Nederlandse.
Pagina 13
BINNEN- EN BUITENLAND
J»ee departementen in de
Bafklasse.
PORT
|°or bokspromotor Termeulen
bibbers de enige Europeaan
"i Cassius Clay zijn vet kan
ËVen- Pagina 19
Tofdplaatse renner Charles
BSmit is blij dat hij de sprong
Tar de beroepssport heeft
rwaa9d. Pagina 21
IlINST EN KULTUUR
|et de gitaar naar Polen.
Pagina 17
Ef een onzer verslaggevers)
E,t,i Voor het 435-man
R Personeel van de Konink-
P» weefgoederenfabriek C.T. Stork
Ir en <le N.V. Stork-Meije-
1 j ,pmaatschaPPij te Henge-
Itipin dochterbedrijven van het
L Nijverdal-Tcn Cate tc
Pd", dreigt ontslag.
P" ïrektie heeft het personeel gis-
- JPeegedee-ld, dat wordt overwo-
fcr tubricage van bontweefsels
L e kledingsector over enkele
■Wden te staken.
lstLi*roningse vestiging van het
™amse installatiebedrijf Heem-
iwMU^sen gaat binnen af-
e tijd dicht. Met deze slui-
fkloos n ongeveer 50 mensen
l? 'hgemeurs- en architecten-
I - an Hasselt en De Koning
Bik heeft bij het gewes-
aibeidsbureau ontslag aange-
|mógen°01' 30 man Personeel u't
De premieverhoging wegens geste
gen schade-uitkeringen zal op 1 no
vember ingaan voor nieuwe verzeke
ringen. Voor de bestaande verzeke
ringen zal de premieverhoging pas
worden berekend op de eerste pre
mie-vervaldag na 1 maart 1972.
De assuradeuren ramen dit jaar
per 100,premie voor een auto
verzekering 24,50 verlies te zullen
lijden. In 1970 was dat nog 15,
De Nederlandse verzekeraars had
den in 1970 van de drie miljoen
auto's die ons land telt een premie-
omzet van 1 miljard. Het totale
verlies bedroeg daarop 150 miljoen.
Daar voor de verhoging geen vast
percentage wordt gebruikt, maar een
bedrag in guldens, zal de premiever
hoging voor automobilisten die kor
ting genieten wegens beperkt ge
bruik of no-claim minder zijn. Vol
gens de verzekeraars is 18 procent
van de verzekerden „brokkenma
kers", de rest rijdt no-elaim.
(ADVERTENTIE)
-HE5FTU
0/V Pt>5TZe&&>
Plak die op de leuke,
lange wandkalender. v
Tijdelijk 25 ct! l«SSO j
Koningin Juliana en koningin Fabiola tijdens de rondgang in het Brus
selse valeis voor Schone Kunsten, waar de tentoonstelling Rembrandt en
zijn tijd" wordt gehouden. Koningin Juliana bracht een bezoek aan Brussel
ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het BelgisrhNederlands
cultureel verdrag
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN Na enige maan
den van moeizame onderhandelingen
hebben dc vakbonden gisteren over
eenstemming bereikt met Philips
over een nieuwe cao, die zal gelden
van 1 april 1971 tot en met 31 maart
1972. De voornaamste afspraken, die
o.a. nog door de vakbondsleden moe
ten worden goedgekeurd, komen op
het volgende neer:
Er is een reële salarisverbetering
van twee procent overeen gekomen.
Dit wordt bereikt via een loonsver
hoging van vier procent per 1 oktober
j.l. en een uitkering ineens in okto
ber van één procent van het jaarin
komen. Voor werknemers van 23 jaar
en ouder zal deze tenminste 120 gul
den bedragen.
De twee procent reële loonsverbe
tering wordt gegarandeerd door een
bijsturing tegen 1 april 1972. Bij
stijging van de kosten van. levenson
derhoud met meer dan 7 procent
wordt via een loonsverhoging en een
uitkering ineens bijgestuurd. t
De vakantietoeslag wordt met één
procent verhoogd tot zeven procent.
Voor de werknemers van 23 jaar en
ouder gaat deze toeslag tenminste 850
gulden bedragen, met ingang van de
vakantie 1972.
Aan het einde van dit jaar zal voor
het eerst een zg. eindejaarsuitkering
uitbetaald worden. Deze bedraagt 250
gulden voor de medewerkers van 23
jaar en ouder en 200 gulden voor de
overige medewerkers.
Per 1 januari 1972 komt er een
nieuw salarissysteem. Een direct ge
volg hiervan is een extra-salarisver
betering voor vele jeugdige werkne
mers.
Door de minima in de uitkeringen
ineens en de jaaruitkeringen, alsmede
door de invoering van het nieuwe sa
larissysteem, ontvangen de lagere in
komensgroepen naar verhouding meer
dan de overige werknemers bij Phi
lips. De vakbonden zullen in het con
tractjaar over 1971 gezamenlijk één
en een kwart miljoen gulden ont
vangen ten behoeve van voordelen
voor georganiseerden.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG „Een regeringsbesluit om liet Reimerswaalplan uit
te voeren is er nooit geweest. De toenmalige minister Korthals van
Verkeer en Waterstaat heeft Brabant in mei 1963 alleen regerings
steun voor Reimerswaal toegezegd. Dat gebeurde nadat het project
uitvoerig in de ministerraad was besproken. Woordelijk heeft minister
Korthals toen verklaard „dat het Reimerswaalplan de instemming van
de regering had". De huidige minister van Verkeer en Waterstaat is
daarom niet gebonden ook moreel niet aan de uitspraak van zijn
voorganger".
Dit verklaarde gisteren tegenover
ons een oud-bewindsman uit het
kabinet De Quay, die in mei 1963 de
discussie in de ministerraad heeft
meegemaakt.
De oud-bewindsman, die zijn naam
per se niet in de krant wil hebben,
reageerde op de verklaring van de
huidige minister van Verkeer en Wa
terstaat, dr. Drees jr., dat hij zich met
betrekking tot Reimerswaal „niet ge
bonden acht aan uitspraken, die zijn
voorgangers over de aanleg van deze
zeehaven hebben gedaan". Deze uit
lating heelt, zoals bericht, het col
lege van Gedeputeerde Staten van
Brabant de teleurstelling van het jaar
bezorgd.
De vroegere bewindsman voegt ér
nog aan toe: „De verklaring vin
Drees kan vérvelend zijn maar ze is
wel redelijk. Brabant lag met zijn
Kreekrakplan, dat het in 1959 lan
ceerde, voor op Zeeland, dat toen in
dustrieel nog niet zoveel te betekenen
bad. Nadien heeft de industrialisatie
van Zeeland een geweldige vlucht
genomen. De opmerking van minister
Drees, dat nagegaan moet worden hoe
Reimerswaal past in de nationale zee
havenontwikkeling, is zeer begrijpe
lijk. Wat moet namelijk prioriteit
hebben? De industriële uitbreiding
dicht bij zee (Sloegebied of kanaal
zone Zeeuwsch-Vlaanderen) of in
Reimerswaal, dat een stuk verder
landinwaarts ligt? Past de toezegging
van Korthals nog wel in deze tijd?
Moet je met de industrialisatie op de
huidige manier doorgaan?"
Volgens de oud-collega van Kort
hals waren die vragen 15 jaar geleden
niet aan de orde, maar nu per se wel.
(Vervolg op pag. 3)
SLEEN (ANP) De 63-jarige H.
Grit uit Diever heeft gistermorgen
een dodelijke val gemaakt. De man
was werkzaam bij het viaduct in de
nieuwe rijksweg 34 bij het plaatsje
Erm (in de buurt van Sleen). Door
dat een stuk betonijzer afknapte,
verloor hij zijn evenwicht en viel
vijf meter naar beneden.
(ADVERTENTIE)
1'fWf
Grote markt 25, Breda, Tel. 01600-30650
(Van onze redactie binnenland)
ROSMALEN Dc rijkspolitie te
Rosmalen heeft de 36-jarige J. H. R.
uit Den Bosch aangehouden. De man
wordt verdacht van een poging tot
gifmoord op de 27-jarige mej. A. V.
uit Rosmalen, met wie hij samen
woonde. De vrouw werd op 28 sep
tember j.l. opgenomen in het zieken
huis te Den Bosch, waar een thalium-
vergiftiging werd geconstateerd.
De verdachte, chef-monteur in Den
Bosch, die vroeger gehuwd is geweest,
werd gearresteerd op last van de Bos
sche officier van justitie mr. J. Boos
ter. Het slachtoffer van de vermoede
lijke poging tot gifmoord is thans
buiten levensgevaar. De politie tast
wat het motief hiervoor betreft nog
volkomen in het duister.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA. „Uit protest tegen de
komst van Hirohito zijn wij vandaag
de hele dag gesloten. Wij herdenken
in stilte alle gevallenen uit de Twee
de Wereldoorlog, die mede door zijn
schuld zijn omgekomen."
Ssze mededeling staat te lezen op
een affiche, dat de heer R. Harting
heeft neergehangen in de etalage
van zijn magazijn „De Tropen" aan
de Halstraat in Breda.
De heer Harting heeft, na veel om
zwervingen door Azië. destijds ge
werkt aan de Birma-spoorweg, maar
geiukkig alle ellende die hij daar
heeft ondergaan, overleefd. Met het
sluiten van zijn zaak wil hij uitdruk
king geven aan zijn afkeer tegen de
komst van de Japanse keizer.
Wim Kan heeft gisteren nog ge
probeerd opnieuw voor de televisie
te komen om zijn plannen te ont
vouwen over zijn geweldloze actie
tijdens het bezoek van de Japanse
keizer. Hij had het verzoek om zend
tijd gericht tot mihister Engels van
CRM, die de cabaretier aanraadde
contact op te nemen met de omroep
verenigingen. De VPRO en de TROS
kregen evenwel geen verzoek om
zendtijd.
Kamerlid Koekoek heeft de Am
sterdamse officier van Justitie mr.
Hartsuiker een telegram gezonden,
waarin hij hem yerzoekt tegen „de
heer Hirohito, keizer van Japan, een
strafvervolging in te stellen en hem
terstond na aankomst in Nederland
in verzekerde bewaring te stellen we
gens de dood van 19.000 Nederlandse
mannen, vrouwen en kinderen."
In de protesten tegen het bezoek
van de Japanse keizer hebben zich
gisteren ook het Nederlands Ausch
witz Comité, dc Nederlandse zionis
tische studenten organisatie, een aan
tal Amsterdamse jongerenorganisa
ties, de Asva en het PSP-partijbe-
stuur geschaard.
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN. De auto's, die in
de DAF-fabrieken van de lopende
band komen, hebben sinds kort een
giftige uitstoot met een volume van
nog maar 4,5 procent. DAF voldoet
daarmee aan dc nieuwste EEG-voor-
schriften, die in oktober 1972 van
kracht worden.
Zo reageert de DAF-directie des
gevraagd op de vraag wat deze Ne
derlandse autofabriek doet aan de be
strijding van de luchtvervuiling.
DAF zal proberen het percentage
van 4,5 nog verder terug te dringen,
aldus de directie.
DAF streeft er tenslotte naar om
alle eigen dealers zo spoedig moge
lijk uit te rusten met apparatuur
waarmee de giftige uitsoot gemeten
kan worden. De DAF-directie wijst
er op dat er, over de hele linie ge
nomen, in Nederland nog maar heel
weinig garages zijn die deze meet
apparatuur in bedrijf hebben.
(Van een onzer verslaggevers)
AARSELE, Van de vijfenvijftig
bij de vliegramp te Gent omgekomen
passagiers en de acht bemannings
leden heeft men er achtenveertig
kunnen identificeren. De overigen
zullen voor de bergingsploegen altijd
onbekenden blijven. De niet-geïden-
tificeerde slachtoffers worden maan
dag op het kerkhof van Aarsele be
graven, waar de Britse luchtvaart
maatschappij een stuk grond heeft
gekocht. Er z(jn ook plannen om een
monument op te richten.
Over de oorzaak van het ongeluk
is de onderzoekcommissie nog nauwe
lijks iets wijzer geworden. Er wordt
nog wel steeds rekening gehouden
met de mogelijkheid van sabotage,
maar aanwijzingen daarvoor zijn vol
gens officiële mededelingen nog steeds
niet gevonden. Ook de „flying recor
der", een stevig verpakt toestel dat
alle vluchtgegevens automatisch re
gistreert op een band, heeft geen uit
sluitsel over de mogelijke oorzaak
kunnen geven. Het apparaat is tussen
de wrakstukken ongeschonden terug
gevonden, maar kort voor de ramp
moet de recorder stilgevallen zijn.
Het toestelletje heeft namelijk niets
geregistreerd van onregelmatigheden
aan boord of mankementen in tech
nische onderdelen. Alleen op het
vliegveld van Zaventem heeft men in
de verkeerstoren gemerkt, dat er met
het toestel iets mis was.
Vlak voor de Vanguard neerstorte
heeft een van de piloten over de
boordradio geroepen „We are coming
down!" (we vallen), daarna volgde
een kort onsamenhangend betoog, dat
eindigde in een stilte.
Inmiddels is ook de herkomst te
recht van 'n stapeltje partituren, dat
Britse verslaggevers zaterdag tussen
de wrakstukken ontdekten. Het is
eigendom van de zangeres Carla Hul-
linger. Ook zij behoort tot de omge
komen passagiers van de Vickers
Vanguard. Men heeft de zangeres
kunnen identificeren aan de hand van
de partituren en een aantal grammo
foonplaten uit haar bezit.
(Zie ook pagina 2)