4: ACTIEGROEPEN HIELDEN ZICH RUSTIG fftëdfiTO,BÉIJF Tffllis; Stinkend rijk worden is ook niet alles Prins overtuigd van milieubewustzijn bij de fabrieksleiding ing viert istrum .m a ES ZEEUWSE AFDELING AMNESTY INTERNATIONAL IN OPRICHTING Crisis in afname aluminium OM DE TOEKOMST 5 I Zaterdag 2 oktober 1971 A$&* •"'::"S-" A.j. <uen/P laA.tvetJ' BAANDEREN stad j" rdenburg irgerlijke stan i waterstanden hoogwater Deze week in mm We halen schade in De ruimte is beperkt Niet allemaal goud Het gaat om welzijn Geen solisten gevraagd riK) **&SFjffc^ Hffl W-SÖL' het begin werd geeatalogiseei de heren Hoolhorst en V: en bevindt zich momenteel chool van Sint-Eloy te Oostbui de heer Lambert zich aldus Leenhouts, uitstekend kwi zijn taak de bibliotheek te n. heemkundige kring bezit es I "e 8r' ebreide eigen bibliotheek waa js het niet nodig het nog eens te constateren, maar ik ben er (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN-OOST In de twee jaar die verlopen zijn sinds de eer ste paal voor de Franse Aluminium- fabriek Pechiney in het Sloegebied werd geslagen, is er veel gebeurd. Honderden miljoenen guldens zijn in de fabriek, die op weg is naar een jaarproduktie van 170.000 ton aluminium, geïnvesteerd. De komst van de fabriek een superafnemer van elektrische stroom maakte de bouw van Nederlands eerste commerciële kernenergiecentrale mogelijk, terwijl de Zeeuwse, ar beidsmarkt op den duur met 750 arbeidsplaatsen zal worden uitge breid. Aanvankelijk heerste er trots en vreugde in Zeeland, dat dit be drijf van wereldformaat zich tussen de steltlopers, de kluten en de kie viten van het Sloe wilde vestigen. Al spoedig echter sloeg de publieke mening om en raakte men mede door toedoen van de intussen opge richte Vereniging Milieuhygiëne Zeeland en het ijveren van verschil lende actiegroepen kritisch inge steld jegens de economische reus. Men reageerde in Zeeland fel op het feit dat Pechiney behalve een economische injectie voor de Zeeuwse samenleving, ook een fluorbron van betekenis is. Ondanks de herhaalde verzeke ringen van de directie en de pro vinciale overheid in Zeeland, dat Pechiney niets zal nalaten oin liet milieu voor schadelijke gevolgen te behoeden, bleef de ongerustheid bestaan. Ook gisteren, tijdens de opening van de fabriek, die weldra 85.000 ton aluminium de helft van zijn eindproduktie zal fa briceren, werd op de milieukwestie gezinspeeld. De heer K. Poincaré, algemeen directeur van Pechiney- Nederland N.V., zei gisteren in zijn toespraak ter gelegenheid van de opening van de aluminiumfabriek: „Geen enkele technische of finan ciële inspanning is ons te veel ge weest voor de bouw van de meest efficiënte installaties ter wereld voor het opvangen van gassen die bij de aluminiumproduktie vrijko men. De toepassing van de nieuwste vindingen op het gebied van de luchtzuivering heeft niet alleen ten doel de arbeidsomstandigheden in de produktieafdelingen te verbete ren, maar is ook gericht op het be houd van het leefmilieu in de om geving. Pechiney-Nederland ziet dit als een van haar meest fundamen tele verplichtingen". Volgens de heer Poincaré zal de fabriek, als zij op haar eindcapaci- teit van 170.000 ton aluminium per jaar staat, een van de grootste alu- miniumfabrieken in Europa zijn. De personeelsbezetting die weldra meer dan 750 man zal bedragen, zal nog een aantal extra arbeidsplaat sen op de Zeeuwse arbeidsmarkt scheppen, en wel nog, eens min stens het dubbele. „Mijn dank gaat uit naar B. en W. van Vlissingen, naar G.S. van Zeeland en naar de Nederlandse regering, zonder wier medewerking dit bedrijf niet tot stand zou zijn gekomen", zo besloot de heer Poincaré. De president-directeur van Pe chiney S.A., de heer P. Jouven, schetste in zijn rede de toekomst van Zeeland, die volgens hem ge baseerd is op een gelukkig en even wichtig huwelijk tussen een krach tige industriële groei en een in oude tijden veranderde agrarische tra ditie. „Ik spreek de wens uit dat onze bijdrage aan de economische groei vruchtbaar zal blijken te zijn", zo zei hij. Ook de lieer Jouven sprak over liet leefmilieu. „Wij hebben de ernstige wil om onze verplichtin gen na te komen", zei hij. Ook de Franse minister voor in dustriële en wetenschappelijke ont wikkeling, de lieer F. Ortoli, voerde het woord. Hij wees onder meer op de ideale geografische ligging van het Sloegebied voor grote basisin dustrieën. Staatssecretaris Wester terp noemde het aluminiumbedrijf een waardevolle bijdrage aan de industriële struciuur van Nederland Namens de regering wenste hij Pechiney een goede toekomst toe. Mr. J. van Aartsen zag in de stichting van de aluminiumfabriek een teken van moderne onderne mingsgeest. :e halve zware.© PECHINEY GEOPEND (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN-OOST In een tot feestzaal omgebouwde giethal heeft de Prins der Nederlanden, gistermorgen de officiële handeling verricht ter opening van de Franse aluminiumfabriek Pechiney in het Sloe. De prins trad daar bij min of meer buiten het programma, door het uitspreken van een korte rede, waarin hij zijdelings reageerde op de kritiek die in Zeeland is gespuid over het feit dat de prins de grootste fluorbron van Zeeland wilde openen „Eigenlijk zeker van dat Pechiney al het mogelijke zal doen om de belangen van het gebied waar de fabriek gevestigd is, niet te schaden," zei de prins. iboren: Harold A. H. zv G. Vooruitzichten voor zondag en maandag, opgesteld door het K.N.M.I. op vrijdag om 18.00 uur: Rustig en droog L_ T T - najaarsweer Êtv"<!n A: V^PewKaVm^|temPeratWn ze, Michel M. M. zv Th. A'. daen en M. L. Cortvriendt. idertrouwd: Hendrikus J. M. dl on 22 jaar te Sas van Gent a jke C. R. van Overloop >huwd: Adelin M. A. Goetha! Annie M. L. Welvaert, Florei chelden te Axel en Albertir, Verstraete, Jan P. Dees te Oos: en Cornelia C. Rosseel. ■Weersvooruitzichter\, fil cijfers.,ge- middeïd over Nederland. Voor zondag: aantal uren zon: 2 tot 8; min.-temp.: van ongeveer nor maal tot 4 graden boven normaal; max.-temp.: 1 tot 5 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 95 procent; kans op een geheel droog etmaal: 90 procent. Voor maandag: aantal uren zon: 1 'tot 7; min.-temp.: 0 tot 5 graden boven normaal; max.-temp.: 0 tot 4 graden boven normaal', kans op een >:igraaen Doven rerleden: Maria de Kramer f droge periode van minstens 12 uur. wed. van W. Bogaard, Willie .95 procent; kans op een geheel droog i Bootsgezel 83 jaar wed. van'fetmaal: 80 procent. LAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAtf ie voor Zeeland NNEMENTSPRIJS t>ü per kwartaal, binnen preidingsgebied (excl. 50 ct, isokosten) 0 per maand Unci. 13 ct. isokosten). ONKANTORENs NEUZEN; Nieuwstraat 9, 1150-7920 f i Lijnen) ,S'lSteenstraat 14, 1140-3751 (3 lijnen) IS: Klokstraat 1, :n kantooruren; tel. 01140- 1100-8030 (3 lijnen). (JUTEN OVER ORG1NU: 1. 01158-1940 laanderen). ERIENllt EXPLOITATIE! inspecteur Zeeland; enu (01100-4316) 1 en O. Z.Vlaanderen: e Bakker (01150-2601) 3urg en W.Z. V Laanderen: ergouwe (01172-1878) aizone en ierneuzen: ueman (01155-1224). d- en Zuid-Beveland: van den Berge AGUE ZEELAND: au Kromme Weele 4, elburg tel 01180-7764 Zeeland: Koopman, tel 01180-7438. cteur Ooes: ersten, tel. 01100-6584 dinerend redacteur: wsch- V laanderen: n Berkel, tel 01150-4366. cteur O.Z.-V laanderen: rlind, tel Oil40-3751. semafoon via: -22341 of 01608-207? 65-2237. cteur Kanaalzone en ?uzen: n der Helm .tel Ui 150-4869 redactie Zeeland: n Deuraen, tel 01159-1367. ournaiist zeeland: de Boer. tel 01199-2237. Konstanz 295 (onv.), Rheinfelden f.193 (- 10), Straatsburg 176 (- 12) fPlittersdorf 316 (plus 6), Maxau 37Ó (plus 18), Plochingen 129 (plus 1), Mannheim 157 (plus 8), Steinbach 113 (- 2), Mainz 172 (- 5), Bingen 84 (- 4), Kauib 92 (- 3), Trier 224 4), Koblenz 98 (- 9), Keulen 40 (plus 3), Ruhrort 190 (- 2), Lobith 805 (onv.), Pannerdense kop 788 (plus 6), Nijmegen 600 (- 1), IJssel- kop 759 (- 1), Eefde IJssel 280 (- 4), Deventer 166 (onv.), Monsin '5448 (- 20), Borgharen 3800 (- 20), Belfeld 1083 (plus 1), Grave bene den de sluis 500 (onv.). Morgen, zondag 3 oktober. Bergen op Zoom 2.26 en 14.47, Hansweert 1.48 en 14.02, Terneuzen 1.16 en 13.27, Vlissingen 0.43 en j 12.59, Wemeldinge 216 en 14.37. Maandag 4 oktober. [Bergen op Zoom 3.13 en 15.32, I Hansweert 2.35 en 14.43, Temeuzen [2.01 en 14.04, Vlissingen 1.26 en 113.35, Wemeldinge 3.03 en 15.22. Onder luid applaus van de vele honderden genodigden, waaronder praktisch al het personeel van Pe chiney dat in het produktieproces gemist kon worden, drukte de prins op een knop. Hij stelde daarmee een kraan in werking die een aluminium- blok uit een smeltgroeve trok. Op het aluminiumblok stond in gouden letters het feit van de opening met de datum 1 oktober geboekstaafd. De openingsplechtigheid was tot in de kleinste details perfect georgani seerd. De prins arriveerde ongeveer kwart voor elf op het fabrieks terrein, waar hij werd begroet dooi de commissaris van de koningin in Zeeland, mr. J. van Aartsen, de loco burgemeester van Vlissingen, de heer Gillissen Verschagen en de Franse ambassadeur in ons land, de heer C. de Margerie. Later voegden zich nog enkele andere autoriteiten bij dit gezelschap. Zo waren daar de Franse minister van industrie en wetenschappelijke ontwikkeling, F. Ortoli, de Neder landse ambassadeur in Parijs, jhr. mr. J. de Ranitz, de Nederlandse staatssecretaris van Buitenlandse Za ken, drs. Th. Westerterp, en de hoofddirectie van Pechiney, de heren P. Jouven, president-directeur van de Compagnie Pechiney, J. Poincaré, directeur-generaal van Pechiney- Nederland n.v. en M. Marcé, gedele geerde van Pechiney-Nederland. Nadat er toespraken waren gehou den. waarbij de commissaris der koningin gewaagde van het feit dat Pechiney aan Zeeland een geschenk van flÓO.OOO heeft aangeboden, be doeld voor de financiering van een sociaal-cultureel project in de pro vincie, werden in de gieterijhal en op het fabrieksterrein de Zeeuwse vlaggen gehesen. Deze vlaggen vorm den het geschenk van de provincie Zeeland. Vervolgens verrichte de prins de openingshandeling. In een op het terrein opgetrokken feesttent ontmoette de prins een aantal personeelsleden van Pechiney en klonk hij met de Pechiney- directie en de vele gasten op het welzijn van de aluminiumfabriek en de maatschappij. De lunch werd ge bruikt aan boord van het motorschip Holland Pearl dat in de fabrieks- haven was afgemeerd. Na een rond vaart op de Westerschelde, waar men als gevolg van een lichte nevel het industriële Sloepanorama in een wat spookachtige gedaante kon onder scheiden, keerde de prins terug naar Soestdijk. Incidenten tijdens het bezoek wer den niet gemeld. Met een druk op de knop stelt prins Bernhard het bedrijf in werking. (ADVERTENTIE) Een gedenkteken zal aan de dag vc in giste ren blijven herinneren. (ADVERTENTIE) Het embleem van de Apollo 8. Deze week bij elk Shell-station, dat in teken van de Apollo-actie staat. Gratis bij 20 liter benzine of 2 liter Shellina Premix. Elke week een nieuwe. Verzamel ze alle tien en plak ze op de gratis verzamelaffiche. Nu gratis Apollo-stickers I SHELlj bij Shell, r (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN-OOST In december van dit jaar zullen buitengewone algemene aan deelhoudersvergaderingen wor den gehouden van de N.V. Pe chiney en de Ugine Kühlmann. Bij die gelegenheid zal aan de aandeelhouders van beide maat schappijen een uitspraak wor den gevraagd over een volledige fusie. De president-directeur van Péchiney, de heer P. Jou ven. zinspeelde gisteren op deze komende fusie. „Voor ons zal de grote verscheidenheid en activi teiten van beide maatschappijen een waarborg in moeilijke tij den betekenen", zei hij. „Het is niet waarschijnlijk, behoudens in geval van een algehele crisis, dat bedrijfstakken die naar aard en produkt zo verschillend zijn, tegelijkertijd en in gelijke mate getroffen zullen worden. Het Vlissingse project heeft biïinen onze maatschappij ge stalte gekregen in het licht van een stijgende behoefte aan alu minium". aldus de heer Jouven. „Maar juist nu, op het moment dat het project-VIissingen tot een goed einde is gebracht, treedt er een wereldcrisis in de afname van aluminium op en wordt de groei van het gebruik geremd. Ik blijf echter de toe komst voor de aluminiumpro duktie met vertrouwen tege moet zien", aldus de heer Jou ven. (Van een onzer verslaggevers) GOES Als de plannen doorgang vinden dan zal Zeeland binnenkort kunnen bogen op de aanwezigheid van een eigen afdeling van Amnesty International Op vijf oktober a.s. wordt er ten huize van een van de actieve leden van Amnesty Interna tional, de heer J. Kloosterman te Goes, een oprichtingsvergadering gehouden. Amnesty International heeft 18.000 leden in meer dan veertig verschillende landen- Het voornaam ste doel wam de organisatie is. zich in te spannen voor de vrijlating en de bescherming van personen die als gevolg van het uiten van nun me ning worden vervolgd of bedreigd. „In de hele wereld", aldus deze organisatie, „zitten er mensen opge sloten in kampen en gevangenissen omdat zij ziah tegen bepaalde toe standen in hun land hebben uitge sproken. Amnesty International wil het voor deze slachtoffers van poli tieke onverdraagzaamheid religieus fanatisme, rassendiscriminatie en diergelijke opnemen, zondar er daar bij op te letten of het nu om slacht offers van rechtse, dan wel van linkse systemen gaat". De organisatie die intussen tien jaar bestaat, heeft zich al voor hon darden slachtoffers van echte of verkapte dictatuur ingespannen en heeft veile malen haar stem verge ven als de rechten van de mens in het geding waren. Er wordt voor het verlenen van bijstand door A.I. slechts een voorwaarde gesteld de „adoptelingen" mogen bij hun stre ven voor de vrijie meningsuiting geen geweld hebben gebruikt. In de tien jaar van haar bestaan heeft A.I. de vrijlating van honder den gevangenen bewerkstelligd en in honderden andere gevallen tot vermindering van de strafmaat kun nen bijdragen. Het voornaamste wa pen dat daarbij werd gehanteerd is... de briefkaart, die indien hij met honderden of duizendei) tegelijk met een pakkende tekst op een minister of een dictator wordt afgezonden, het effect van een stormram krijgt- (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG/DEN BOSCH Een greep uit één week krante- nieuws in Zuidwest-Nederland vijftigduizend (50.000) kg dode vis in de Mark; anti-stank- en vervuilingsprotesten in de Dongemond; stankklachten uit Rotterdam en zelfs uit Gouda, die blijkbaar hun oorsprong vinden in de Roode Vaart; anti-smogprotesten in de Rijnmond, een inderhaast uitgeschreven raadsvergadering in Vlaardingen en een hals-over-kop-gesprek met de minister; hoofdpijnpoeders van bedrijfswege en als daf niet meer helpt naar huis. Maar er gebeurt meer in zo'n week Minister Drees van Verkeer en Waterstaat komt naar Brabant en bespreekt met het provinciebestuur de kansen van twee Brabantse troefkaarten, Reimerswaal en een tweede nationale luchthaven. Het regio-overleg Bergen op Zoom brengt een structuurplan uit, met Reimerswaal als centraal gegeven, dat rekening houdt met een groei van het inwonertal van de regio tot rond een half miljoen, mis schien zelfs 800.000, in het jaar 2000. Wat doen we eigenlijk allemaal 7 We zijn de schade aan het inhalen van een ellendig verleden, van de crisis van de dertiger jaren en de Tweede Wereldoorlog. We zijn welvaart aan het scheppen. We hebben de Gouden Delta uitgevonden en daar komen we (voorlopig) niet over uitgepraat. Hoe ontstaat zo'n Gouden Delta Dat gebeurt geleidelijk aan. Rotterdam maakt een periode van ex pansie door en groeit uit tot 's werelds grootste havenstad. Zuidelijk in de delta ligt Antwerpen, eveneens een groeipool van jewelste cn net als Rotterdam een magneet voor basisindustrieën, die voor de aanvoer van hun grondstoffen wereldhavens nodig hebben. Tussen die twee ligt Zuidwest-Nederland, Zeeland en West-Bra bant. Vooral West-Brabant is lange jaren geteisterd geweest door struc turele werkloosheid en Zeeland heeft zich even zovele jaren een ver geten hoek van Nederland gevoeld. Alle reden om mee te profiteren van wat er rond het eigen erf gebeurt. Moeilijk is dat niet, want tenslotte is de ruimte die Rotterdam beschikbaar heeft, zeker aan diep vaarwater, beperkt. De industrie zal dus ook op andere plaatsen in de delta vcstigingsgelegenheid moeten kunnen vinden. En dat kan, want industrie betekent werkgelegenheid en werkgelegenheid betekent welvaart. Zo ontstaan de zeehaven plannen en de industrieterreinen met alles wat daarbij komt kijken. In Zeeland bij Vlissingen en Middelbur, bij Terneuzen en Ossenisse. In West-Brabant bij Moerdijk. Daarnaast ont staat industrialisatie op kleinere schaal. In Bergen op Zoom bij de Theodorushaven en op het Noordland. Aan de Dintelmond. Etten-Leur industrialiseert, Roosendaal niet minder. Nabij de Dongemond wordt het industrieterrein Dombos aangelegd, Oosterhout industrialiseert langs het Wilhelminakanaal. Het Kreekrakplan, in 1969 door Noord- Brabant gelanceerd als zeehaven bij Woensdrecht, wordt in de loop der jaren „omgeklapt" en wordt Reimerswaalplan, weliswaar gelegen op Zeeuws gebied, maar met werkgelegenheids- en welvaartseffecten voor West-Brabant. Intussen groeit Antwerpen uit tot aan de Nederlandse grens, waar men letterlijk onder de rook van de basisindustrieën leeft. En als er dan plotseling plannen komen voor een tweede nationale luchthaven legt Brabant daar een claim op voor de omgeving van Steenbergen. Dat doen we dus allemaal. En de welvaart komt inderdaad. De groei van het autopark en de automatisering in het huishouden zijn er de duidelijkste symbolen van. Maar plotseling blijkt nu, dat het niet allemaal goud is wat er in de delta blinkt. Tenminste plotseling is niet het goede woord. We wisten natuurlijk al wat langer dat de welvaart niet zonder bijver schijnselen tot ons komt. Smog is geen uitvinding van het Rijnmond gebied. Maar nü wordt de Gouden Delta, met name de Rijnmond en West-Brabant, ineens letterlijk met de neus op de feiten gedrukt. De hengelaars langs de Mark kunnen hun stekkie voorlopig wel vergeten. Op heel wat plaatsen in de Gouden Delta blijven de slaapkamerramen dicht en de hoofdpijnpoeders bij de hand. Hoe moeten we nu verder? Stinkend rijk worden is ook niet alles. Welvaart met dit soort hijverschijnselen is géén welzijn. En daar gaat het tenslotte om. Er zijn onheilsprofeten die de oorlog willen verklaren aan de in dustrie. Maar daarmee wordt liet paard achter de wagen gespannen. Er moeten andere methoden zijn. Milieubeheer is voor een groot deel ltoewel niet helemaal een kwestie van techniek en daarmee van geld. Maar er is nog iets belangrijkers. Rijnmond, Moerdijk, tweede na tionale luchthaven, Reimerswaal, het Sloegebied, Terneuzen, Ossenisse, het Baalhoekplan en liet Antwerpse havengebied: kan dat allemaal wel En wie beoordeelt dat Een griezelig cijfer dat onlangs in deze krant werd gepubliceerd alleen al met de zeehavenontwikkeling hou den zich in Nederland 72 commissies bezig, waarvan 30 in het delta gebied. Er zijn boekenkasten vol plannen en rapporten, waarvan het meest recente het „paarse boekje" is van de Rijks Planologische Com missie over de ontwikkeling van Zuidwest-Nederland. Een totaal-plan ning dus, met het bekende hoefijzer, dat in Rijnmond begint en via Moerdijk en Reimerswaal in Zeeland uitloopt. Maar daarmee is nog- geen eenheid van beleid gegarandeerd. Om een (detail)-voorbeeld te noemen als de regio Bergen op Zoom een structuurplan uitbrengt waarmee wellicht een hall miljoen mensen zal zijn gemoeid, dan is dat geen zaak voor die regio alleen. Dan zal zo wel de rest van West-Brabant als Zeeland daarbij betrokken moeten zijn. Geen gemeente, geen regio, geen provincie zal nog langer haar eigen solo mogen spelen. Is er goed Brabants-Zeeuws overleg Nog maar enkele dagen ge leden wees Zeeland de vorming van een havenschap Reimerswaal met Brabant en Bergen op Zoom als partners af. Gemeentebesturen in West-Brabant lopen en denken langs elkaar heen en een totaal Westbrabants gesprek is niet van de grond te krij gen. Nog een ander puntuit de smog- en stanksituatie van nu moe ten we de lés trekken, dat bij verdere industrialisatie het milieubeheer in verhouding tot de economische belangen veel meer accent moet krijgen. Misschien blijft de Gouden Delta dan ook nog bruikbaar voor de toekomst van onze kinderen. In de komende dagen willen we nog wat nader op deze zaken ingaan. ■■HM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3