iduline STEMMEN UIT DE KAZERNE poppertjes et drama van de Synode en aar „operatie" wij nu 11!' II wij „Maak zelf je eigen maatschappij dëger MASSA" Ossenproject KERK EN GOLFPLATEN jongeren pagina J Laten wij om te beginnen Weidelijk stellen, dat we principieel •gen het toepassen van welke vorm ill geweld dan ook zijn, waarbij e echter aantekenen, dat binnen ut samenleving als de onze het op it moment nog kan voorkomen, dat 11 te rechtvaardigen is als er rweld wordt gebruikt om erger te orkomen. De enige, die dit weid, in voorkomend geval, zou ogen toepassen binnen onze :chtsorde is dan de overheid, die in ]eze gecontroleerd moet worden •or het parlement. Hierbij willen we echter een tweetal opmerkingen maken. •ff Br) CENTRA AANDACHT door dr- corn, verhoeven houd is er zelfs helemaal ine is onaantastbaar. Zon, turen, industriële afvalgas- leert Onduline niet. m Onduline dan niet twee 1 kost als het kost? Ach, zo wij nu eenmaal. Elferdag 2 oktober 1971 *W lE vredesweek is al weer ruimschoots achter de rug. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het thema vrede" uit de actualiteit verdwenen is. We zouden de krant vol kunnen blijven schrijven met stukken Ler de vrede (helaas dwingt het wereldgebeuren vaker tot verhalen over oorlog). De discussies die naar janleiding van de vredesweek zijn gevoerd, zijn door deze krant zoveel mogelijk aangehaald. Vandaag publiceren wij een brief die ons deze week opgestuurd werd door een groep dienstplichtige militairen. Het is de weerslag van een discussie die in een kazerne werd gevoerd. In onze democratie geldt de ning van 50% plus 1, waardoor bevoegdheid van de overheid om if een bepaalde situatie geweld te gfbruiken wel eens dubieus zou leun n en zijn. In feite is het zo, dat er iets mis J tussen overheid en volk, als deze (kerheid om zijn gezag waar te ifiaken van machtsmiddelen, dus van •weid, gebruik moet maken. In onze maatschappelijke ordening ■schikt de overheid dus kennelijk iaal over een aantal eldsinstrumenten als 1MachtsmiddelenWij noemen omvoorbeeld de politie en het leger. ■3 Graag willen we het probleem proberen van de andere kant te beien, namelijk vanuit het standpunt van de mens, die, zoals in ons geval, gedwongen wordt deel uit tl maken van een dergelijk gewcldsinstrument. Wij zijn Ibiomclijk van mening, dat een leger geen bestaansrecht kan hebben, als flkgenen, die deel uit maken van dit leger, niet gemotiveerd zijn om er twillens en wetens deel van uit te ■maken en derhalve, zoals in ons \\geVal, daadwerkelijk hiertoe worden ^Êduiongen. Dit impliceert, dat |j|mirod, die niet gemotiveerd is en toch wordt gedwongen deel uit te maken van een leger aan geweld •otstaat, hetgeen wij ten stelligste •zuren. oorts is het zo, dat iemand, die uit maakt van een leger, opgeleid wordt tot geweldpleger, iets, dat in onze situatie wel eens totaal tegen de principes van iemand kan indruisen. Verzet in alle openheid en alle eerlijkheid hiertegen is in dat geval niet mogelijk, aangezien men dan voortdurend bloot kan staan aan intimidatie de vrees voor het weekend), indoctrinatie (eenzijdige voorlichting) en straf. Vooral dit laatste betekent, dat het mogelijk is te worden gestraft voor iets, dat men doet of nalaat vanuit zijn overtuiging. Als tegenargument zal men aanvoeren, dat de dienstplichtige, die op grond van zijn geweten niet bereid of in staat is deel uit te maken van een gewapende macht, een beroep kan doen op de wet- gewetensbezwaarden, teneinde daarna op een andere wijze dienstbaar te kunnen zijn aan de overheid, dan als militair. Wij vimden het echter onjuist, dat het gegrond verklaren van een dergelijk beroep gebaseerd is op een gewetensonderzoek (hoe kun je iemands geweten onderzoeken? waarbij alleen godsdienstige of zedelijke overwegingen een rol mogen spelen en geen politieke of gevoelsmatige. Bovendien heeft dit onderzoek een lange wachttijd tot gevolg, waardoor in ongunstige gevallen iemand ongeveer 3 jaar bezig is voor hij van alls af is in plaats van 16 maanden dienstplicht op te knappen. Als gewelddadig ervaren wij tevens de situatie binnen het leger, dat er binnen de dienstverhoudingen nauwelijks of geen sprake is van een goede communicatie met superieuren. Wij ervaren het, alsof deze superieuren op andere planeten wonen, waardoor de afstand tussen hen en ons nauwelijks overbrugbaar lijkt, hetgeen ons een voortdurend gevoel van onmacht geeft. Als gewelddadig ervaren wij tenslotte de onprettige bejegening, die ons soms te beurt valt, als we in uniform gekleed ons onder de burgerij begeven. Dezelfde burgerij die kennelijk in meerderheid vóór De Nederlandse Christelijke Plattelands Jongerenbond doet méér dan zich met binnenlandse agrarische problemen bemoeien. Een tijdje geleden is deze bond het „Ossenproject Dahomy" gestart. Het idee voor deze actie is van Jan Reyntjes, een Nederlandse jongen in dienst van de FAO. De reden, dat Jan Reyntjes met 'n ossenproject startte, was dat hij ontdekte, dat machines geen oplossing boden in dit arme land aan de oostkust van Afri®. Het antwoord vond hij in acht werkloos staande tractoren. Boeren zonder één rooie cent konden ze niet onderhouden. Hij leerde de boeren zichzelf te helpen met ossen. Op een trainingscentrum leert hij de boeren ossen af richten tot bruikbare trekdieren. Anderen krijgen een opleiding in het maken van eggen, ploegen en karren. Deze werktuigen weet Jan Reyntjes soms te realiseren met behulp van oude auto-onderdelen Om dit projekt voldoende tot ontplooing te laten komen is 70.000 gulden nodig. Er is al veel geld binnen maar nog lang niet genoeg. Het gironummer van de actie is 924198. het in stand houden van een leger is. Op grond van het hiervoor genoemde, willen wij een aantal alternatieven ter overweging en overdenking aanbieden. 1. Een herziening van de wet- gewetensbezwaarden in die zin, dat het gewetensonderzoek en dus ook de vaak lange wachttijd worden afgeschaft, waarbij de gewetensbezwaarde een ruime sortering mogelijkheden wordt aangeboden om op andere dan militaire wijze zijn medemens dienstbaar te zijn. (Ontwikkelingshulp!) In dit verband verdien t het naar onze mening tevens aanbeveling om te gaan overwegen in hoeverre het wenselijk is een leger, waarin dienstplichtigen zijn opgenomen te gaan vervangen doof één bestaande uit vrijwilligers. 2. Het bevorderen van een goede communicatie tussen „hoog" en „laag", waarbij „hoog" en „laag" in principe op voet van gelijkheid met elkaar moeten kunnen omgaan. „Hoog" moet als inhoud krijgen: „belast met meer verantwoordelijkheid" en niet, zoals nu: „in het bezit zijn van meer privileges". 3. Een ieder make zich de geweldsproblematiek zoveel mop-'ijk zelf bewust, waarbij het eerL.e gebaar moet zijn de hand, die in eigen boezem steektom vervolgens vanuit deze bewustwording le trachten inspirerend te werken op anderen met als ideaal dat er eens in de wereld een situatie van geweldloosheid kan ontstaan. 4. Het niet meer toelaten van ■manipulaties van mensen door het verschaffen van objectieve informatie over een zo breed mogetijk front". A. N. J. M. VAN EMMERIK J. B. BUIKHUIZEN J. W. VERBAAN S'. S. LINGSMA R. VAN TIL Tijdens de Olympische Spelen, die volgend jaar in München gehouden worden, zal van 26 augustus tot 10 september een mammoet-popfestival plaatsvinden. Het is nog niet bekend welke groepen er zullen spelen De Engelse popgroep Freedom zal in december een grote Europese tournee maken, waarbij geconcerteerd zal worden in Nederland, Frankrijk, Duitsland en België. De Amerikaanse roek-ster Lee Michaels zal in november zijn eerste tournee door Europa maken. Het laatste optreden van de Stephen Stills tournee in Amerika is in zijn geheel opgenomen. Terwijl wij nog steeds wachten op de Jimi Hendrix LP „Live At The Isle of Wight" wordt in Amerika „Rainbow Bridge" uitgebracht met allemaal nieuwe nummers uit een film die hij gemaakt heeft in Australië. Areola heeft een verzamelelpee uitgebracht met werk van o. a. Little Richard, James Lloyd, Wilson Pickett en Peret. De elpee heet „Underdog". Op A en M verscheen kortgeleden ook een verzamelelpee „Amazing" waarop de beste nummers van Don Everly, Gary Wright, Scott McKenzie, The Straubs, Humble Pie, Flying Burrito Brothers en Diilard and Clark. De VPRO heeft radio-opnamen gemaakt tijdens het concert van Cat Stevens in het Amsterdamse Concertgebouw. De opnamen zullen in het programma VPRO Vrijdag t. z. t- uitgezonden worden. De nieuwe live elpee van Traffic heet „Welcome to the Canteen". De groep bestaat op deze plaat uit Winwood, Capaldi, Grech, Gordon, Wood en Baah. De plaat werd opgenomen in de Fairfield Hall te Croydon en. tijdens het Oz Benefit Concert. In hel kortgeleden op dele pagina besproken boek „Opkomst van een tegencultuur" van een tegencultuur" van Treodore Roszak wordt onder meer een hoofdstuk gewijd aan een van de belangrijkste voormannen van de Amerikaanse dissidente (zeg dwarsliggende) jeugd, Paul Goodman. Wetenschapper Goodman is een anti-infelectueel. Hij voelt zich meer kunstenaar dan wat ook. Boven zijn werken over sociale kritiek, psychotherapie, politieke theorie en onderwijs staan zijn romans, zoals „Making Do" en „The Empire City". Aanbeveling uit „Making Do"; „Als er geen gemeenschap voor je bestaat jongeman, jongeman maak dia dan zelf". Wij willen hier enkele gedachten van Goodman behandelen. Hij is namelijk bij uitstek de man voor wie „deanderemaatschappij" (vooral levend onder de jongeren) een harde noodzakelijkheid is, wil het leven menselijk blijven. Aan de basis van zijn denken ligt een stukje mystieke psychologie. Een partijkiezen voor de niet-verstandelijke spontaniteit, van kinderen en primitieven, van kunstenaars en minnaars. Goodman zegt: „De kinderlijke gevoelens zijn belangrijk, niet als een verleden dat ongedaan moet worden gemaakt, maar als enkele van de mooiste krachten van het volwassen leven die hersteld moeten worden: spontaniteit, verbeeldingskracht, directheid van bewustzijn en handelen. Volwassenheid wordt, juist door degenen die voorgeven zich zo'n zorgen te maken over de vrije persoonlijkheid, opgevat in het belang van een onnodig nauwe aanpassing aan een werkdagsmaatschappij, waarvan de waarde dubieus is en die erop is ingericht om de volwassene zijn schuld te betalen en zijn plicht te laten doen". Als een groot bloemenkind trapt Goodman hier het „werkelijkheidsprincipe" van de middenklasse de vernieling in.. Volgens hem verwerpt de (moderne) maatschappij - volledig onder de plak van de techniek als gouden kalf - de spontaanheid, zelfregulering en dierlijke impulsiviteit alsof het gaat over gif in het politieke lichaam. In plaats daarvan krijgt men doelen en gedragingen die kunnen worden uitgedrukt in reusachtige, abstracte grootheden, hoge produktiviteit en massaal afzetten van de produkten (zeg: het netto-nationaal inkomen), wedloop in de ruimte en het uitwerken van administratieve systemen. Bij hem ligt de nadruk op het individu en vooral het gevoelsmatig beleven door deze persoon. Hij geeft zichzelf willens en wetens bloot wanneer hij zegt: „de waarheid is evenzeer een kwestie van wat ik BEN als van wat ik WEET. Daarom zal ik jullie laten zien wie ik BEN". Goodman: „De wetenschap is tenslotte ook niet alles en stelt eigenlijk heel weinig geloofwaardige manier van leven voor onszelf te scheppen". Voor hem moeten de steden waarin de meesten van ons leven of waar we minstens een directe „betrekking" mee hebben plaatsen zijn waar de mensen groot tegen afsteken en dat op de eerste plaats in hun inventieve, dwalende speurtocht naar organische en geestelijke bevrediging. Want de stad is vooral het leven. Opeens beseffen we dan, zegt Goodman, dat, vergeleken met de menselijke gemeenschap, wat in onze maatschappij doorgaat voor „stadsplanning' 'het toepassen van derderangs foefjes is- „We hebben dan geen stand en geen planning maar bureaucratisch geknoei". Voor Goodman is het een must dat de jongeren die grotere verwachtingen van het leven hebben dan hun ouders en die gevoeliger en o verdraagzamer zijn voor het geknoei een duurzame manier van leven vinden, waarbij deze verwachtingen en gevoeligheden zijn veiliggesteld. Zijn aanbeveling: vorm een gemeenschap met degenen van wie je houdt en die je respecteert, waar duurzame vriendschappen mogelijk zijn, kinderen, en dank zij wederzijdse hulp, drie maaltijden per dag die door eerzaam en aangenaam werk bij elkaar worden geschraapt. Misschien mislukt het allemaal, zegt hij, maar wat moeten we. Het experiment is de moeite waard. Als er „geen uitgang" is uit de maatschappij antwoordt Goodman: Doe het zelf. Maak zelf je eigen maatschappij voor als het erop aankomt een eindredactie hans maas en toebehoren ten be en overheidsinstanties, rdt uitgezien naar een waarde. Enthousiasme ingrijk, evenals de gave 'ijze gesprekspartner te k niveau. Omdat geheel zijn werkterrein is, is cundair belang. ca. 25 jaar. Tenslotte: en vooruitstrevend, ook aanpakkers boven de 1E BUREAU ROME Er is op de openingsdag van de bisschoppensynode nogal "1 van leer getrokken door de paus tegen wat hij het „gevaar van de ressie" noemde de door mgr. Bartoletti (apostolisch administrator an Lucca) die direct na de opening in 'n soort schets van de toe- tand in de kerk en wereld sprak van „soms radicale en vernietigende ontestatie in de kerk". Over de openingstoespraak van de paus schre- en wij gisteren reeds. Mgr. Bartoletti stelde o.m.: Een gedeelte van ie christenheid minimaliseert het institutionele aspect van de kerk im haar profetisch karakter te verheerlijken, laakt haar banden met Ie machthebbers en eist dat zjj steeds meer een kerk van de armen rordt. Mgr- Bartoletti geeft vervolgens °e dat deze idealen1 waardevol zijn, Mar men moet vrezen, zegt hij, dat 'an d ebasis een foute voorstelling 'an de kerk en haar specifieke zen- ang ligt. De contesterende groepen n de marge van de kerk breken, Idus zijn rapport, de kerkelijke ge meenschap uiteen en geven volgens alrijke bisschoppenconferenties de ïelovigen ergernis. En dan volgt een soortgelijke op- nontering van de synodevaders, als >aus Paulus deed: aan hen de taak ieduldig en wijs in deze contestatie 'et kaf van het koren te scheiden. De groep priesters en leken die onder de naam „Operatie-Synode" in Rome de bisschoppensynode „schaduwt", heeft met name op de uitlatingen van de paus dezelfde dag nog scherp gereageerd. Tegenover de pauselijke waarschuwing voor het „gevaar van de pressie", riep de groep de bisschoppen op „zich door niemand onder druk te laten zetten, ook niet door de paus". Een en ander krijgt een bijna dramatisch karakter, als men bedenkt dat eer der paus Paulus zelf weer had ge zegd, 'dat de bisschoppen in de syno de volledige discussievrijheid heb ben en dat hijzelf slechts toehoorder zal zijn. De „Operatie-Synode" komt ei genlijk voort uit de solidaire pries- tergroepen die vooral twee jaar ge leden van zich deden spreken in het Zwitserse Chur, tijdens het eerste en tot nu toe enige Europese bis- schoppensymposion, en in Rome bij de vorige bisschoppensynode. Toen waren de radicale priestergroeperin gen, waaronder de Nederlandse Sep- tuagint-groep, er vooral op uit ge hoord te worden bij de bisschoppen en in contact met hen te komen. Dat is behalve in Nederland waar de verhouding tussen episcopaat en ra dicale priesters, zij het soms gespan nen, altijd goed was eigenlijk nauwelijks gelukt. Deze beweging is intussen uitge groeid er zijn onder meer ook leken bijgekomen en was het in 1969 nog hoofdzakelijk een zaak van Europe se priesters, nu zijn er contacten met „progressieve" priester- en le- kengroeperingen over de gehele we reld. Aam de Operatie-Synode ne men groepen uit 55 landen deel. Wat is de bedoeling? Men wil van de bisschoppensynode een „synode van het volk Gods" maken, aldus pastor Joost Reuten (Septuagint). Opera tie-Synode gaat hierbij uit van de opvatting dat „een bisschop, theo logisch gesproken, zonder zijn volk zowel tijdens als na de synode niets is". Gedurende de maand oktober, de looptijd van de synode, willen deze uit allerlei landen afgevaardigde priester en leken in Rome zowel aan de synodevaders als aan de wereld (via de pers) laten weten hoe vele christenen „aan de basis" van de kerk en in de hele wereld denken over het priestervraagstuk en de rechtvaardigheid in de we reld, de twee thema's van de syno de. Om een zo breed en gevarieerd mogelijk beeld te krijgen, zijn in 39 landen centra ge»Pend. Van daaruit wordt zoveel mogelijk informatie gestuurd naar een centraal secretari aat in Rome (samen met het I-doc opgezet). Voor Nederland is er zo'n centrum ingericht in Amsterdam (Prinsengracht 868), waar dus alle mogelijke groepen van christenen uit het land reacties op het synode- gebeuren kunnen melden. De opzet is eenvoudig: kanalen waarlangs communicatie van de ach terban met hun bisschoppen snel en efficiënt kan doorstromen. De Ope ratie-Synode is, zo is ook gezegd, ontstaan vanuit de gedachte dat ook al zou men van de synode zelf niet te hoge verwachtingen hebben de onderwerpen die daar aan de orde komen, op zichzelf alle aan dacht en belangstelling verdienen. Het is niets nieuws wanneer men constateert dat er zeker buiten Ne derland, in ontzettend veel landen een kloof bestaat tussen de opvattin gen van „progressieve" (om ge makshalve deze vrij ongenuanceerde term aan te houden) christenen en priesters aan de ene kant en vele bisschoppen en episcopaten aan de andere kant- Die kloof ligt in bijna elk land anders omdat de problemen telkens anders zijn. Opmerkelijk is echter (en er lijkt geen andere con statering mogelijk) dat beide „par tijen" in bredere zin de „progres sieve" en de meer „behoudende" christenen een zeer belangrijk punt met elkaar gemeen hebben: beiden zijn diep bezorgd voor de kerk en haar boodschap. Dit in te genstelling vaak tot grote massa's mensen die in deze tijd zo weinig heil zien in de kerk (en) dat zij er geen aandacht, laat staan zorg, voor hebben. Het (hier boven al gebruikte) woord „drama'" lijkt hier niet te misstaan. Wat anders te zeggen van de twee volgende citaten. Het ene uit een brief van de organisators van Operatie-Synode, deze zomer, m La waarin men schrijft een kritische bewustwording op gang te willen brengen, omdat „men er niet gerust op is, dat de weg die het Tweede Vaticaans concilie is ingeslagen, in derdaad vervolgd zal worden". En het andere citaat uit het rap port van mgr. Bartoletti, waarmee de bisschoppensynode deze week begon: „De geestdrift van veel christenen heeft plaatsgemaakt voor onverschilligheid of wantrouwen, de rechtzinnige interpretatie voor valse voorstellingen. Zo wordt het woord van het concilie afgeremd. Het aggi- ornamento moet de waarachtige tra ditie eerbiedigen, van de andere kant is immobilisme in hoge mate fnuikend, maar desastreus voor de vooruitgang van de kerk is evenzeer een ongebreidelde vernieuwings- golf". Beiden zijn bang dat het vuur van het Tweede Vaticaans concilie een steeds kleinere vlam zal worden, maar het is alsof beiden uit twee geheel verschillende werelden van hun vrees getuigen. Het lijkt nuttig dit in de komende synode-weken in de aandacht te houden. J. L. Qfschoon ik maar zelden de neiging heb ministers of an dere hoge omes te beklagen, heb ik mij de laatste weken her haaldelijk betrapt op een gevoel van medelijden. Het is mij steeds min der duidelijk waarom er onder deze omstandigheden nog enigszins nor male mensen zijn die zich voor zo'n baantje lenen. Persoonlijk zou ik het er, in de drie gevallen die ik ga noemen, onmiddellijk bij neerge gooid hebben. De heer Van Agt, minister van Justitie, werd weken lang door een plotseling eensgezinde pers en later in de Kamer achter volgd omdat hij zich ironisch een „Ariër" had genoemdDat preten tieuze woord betekent niets, maar het is door de oorlog belast. Voor serieus gebruik leent het zich niet. Maar een minister mag het ook niet ironisch gebruiken. Ministers magen niets: op alles wordt gevit, ook als het helemaal niet fout is. De minister van Volksgezondheid werd in een televisiestudio door het publiek uitgejouwd omdat hij om enig uitstel vroeg voor de realise ring van officiële maatregelen tegen de luchtvervuiling. Hij moest die onmiddellijk nemen, legaal of niet, en hij moest bovendien voor beter weer zorgen. Ministers mogen niets, maar ze moeten alles kunnen. Ze moeten democratisch en dictatoriaal tegelijk zijn en in beide gevallen moeten ze exact en onmiddellijk doen wat de schreeuwers op dit moment invalt. Eigenlijk mogen ze niet bestaan. Dat is minister De Braauw van het wetenschapsbeleid dan ook inge peperd. Toen hij een collega verving bij de uitreiking van een prijs, werd hij op een merkwaardige manier aangesproken door studenten over zaken die op dat moment en in die omgeving helemaal niet aan de orde waren. En op zaterdag 25 september trok er een demonstratieve stoet door Den Haag waarin, zo vertelde de nieuwslezer vredig alsof het over een ballet ging en misschien was dat ook zo de leus werd meege voerd: „De Braauw aan een touw". Dat rijmt en als het verder nog iets betekent is het dat volgens zo'n tienduizend mensen deze minister opgehangen moet worden. Of werd er alleen maar bedoeld dat hij aan hun leiband moest lopen? Deze situaties roepen bij mij twee vragen op. De eerste is een uitge sproken nieuwsgierigheid naar de dikte van de huid die deze hoog- waardigheidsbekleders omhult. Ik vermoed dat die huid ongeveer ko gelvrij moet zijn. Dat vermoeden biedt een gedeeltelijke oplossing van het probleem waarom deze mensen niet weglopen of ontzettend boos worden. Zelfbeheersing alleen biedt geen afdoende verklaring. Maar dan blijft de vraag: moet er dan op alles geschoten worden wat kogelvrij is? Er lijkt bij zulke gele genheden een geweldige agressie los te komen. Deze heeft met gerecht vaardigde kritiek weinig te maken en staat in geen enkele redelijke verhouding daartoe; zij heeft ook niets te maken met het verlangen de situatie te verbeteren. Het ophangen van een minister kan moeilijk be schouwd worden als een efficiënt middel om b.v. het onderwijs te verbeteren. Maar wat ik nog benau wender vind is dat deze uitbarstin gen zo'n anoniem karakter hebben Zij zijn alleen persoonlijk inzoverre zij zich tegen een persoon richten. Maar wie is de persoon die er se rieus achter kan staan en werkelijk wil dat de minister gehangen wordt? De agressie wordt geprodu ceerd door een anonieme massa. En massa ia niet een bepaalde groep of klasse van mensen, maar het effect dat ontstaat wanneer een grote groep van mensen bijeen is en geza menlijk iets wil. Dat gezamenlijk willen wordt dan vergroofd tot het geweld van duwen en dringen. Het loopt uit op een fanatieke agressie waarin elk doel verloren gaat. Er kunnen, om een voorbeeld te noe men, gemakkelijk en vlot honderd mensen door één deur, maar als ze er niet alle geweld tegelijk door willen, komt er niemand door en verpletteren ze elkaar. Als tiendui zend mensen bijeenkomen die een omschreven én gerechtvaardigd on behagen voelen, ontaardt het onbe hagen in een redeloze agressie en kan het alleen op de grofste manier uitgesproken worden. Het veronder stelt een grote welwillendheid die uiting naderhand weer terug te ver talen en de zakelijke kern erin te willen ontdekken. Waarschijnlijk lokt het een het ander uit. nsen die één voor één vlot door een deur kunnen en stuk voor stuk aardig zijn, ontaarden in massa tot een brute kracht. En men sen die daarmee geconfronteerd worden, hullen zich in een harnas en vragen erom beschoten te wor den. Het zou mij benieuwen hoe de reacties zouden zijn, als ook een minister eens heel boos en grof zou reageren, gewoon drijvend op de impulsen die ergens onder zijn huid zitten. Op zo'n persoonlijke uiting zou moeilijk anders dan persoonlijk gereageerd kunnen worden. En dat is de enige manier om het musa- effect ongedaan te maken. j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 19