Het modernisme in de creatieve kunsten BERG'' INSTRUMENTEN IN DE R.A.I. In vesteringslust neemt duidelijk af 't IS OE PRIJS-SLAG 79 125 295 TAPIJTTEGELS PRIJS-SLAG ERNST VAN ALTENA OVER „DE TWEE Meer dan 2600 bedrijven exposeren, w Twee doden bij explosie in Belfast BEZORGDE BOUWONDERNEMERS kunst cultuur Te kunst en te keur HBO te duur? Een kans waard Drie maal raak Heilige economen koeien Aldoende leert wie. NOG LANG NIET OUD ALARMKLOK Amerikaan bestolen NU VOOR WEINIG GELD EEN NIEUWE VLOERBEDEKKING over voordeel gesproken SPECULAAS SLA-SAUS ONTBIJTKOEK 5 MILKY- WAYS INSTANT PUDDING VERGELIJKT DIE PRIJS ERWTEN SOEP SPAANSE MONTILLA SNEL- AFWAS PEPERMUNT NASIBAMI- GORENGof SPAGHETTI POPLA 1000 JAC. HERMANS Spaanse priesters achter stakers Vrijdag 1 oktober 1971 15 iSt LIEFHEBBERS van de klein kunst noteren: zondag 10 oktober om 15 uur in het Antwerpse sport paleis de manifestatie Nekka '71. Aan deze jaarlijkse monsterdemon stratie van het kleine lied e.d. wer ken o.a. mee Martine Bijl Dimitri Van Toren, Miel Cools, Peter Blan ker, Wannes van de Velde, Jules de Corte, Hugo Raspoet, Delia Bosiers en vele anderen. EEN MAAGD op je dak, gaat de nieuwe musical heten, die op 16 oktober in Tilburg een landelijke première krijgt. Het schijnt een lachsucces te moeten worden, ook al speelt het in het oude Rome; 200 v. Chr. Lex Goudsmit speelt de hoofd rol, terwijl Fons Rats (samen met Goudsmit in De man van La Man- cha) de muzikale leiding heeft. Ver der zullen o.a. Therèse Steinmetz, Elsa Lioni, Herbert Joeks, Arnold Gelderman en vele anderen ook hun stem uitlenen TIPS voor aardige tentoonstel lingen: Matthieu Scheepens in gale rie Kokon te Tilburg. Deze Tilbur- ger heeft een galerie in De Jordaan. waar hij met zijn collages veel suc ces heeft. In Eindhovens POC heeft Frans Verpoorten zijn kinetische ob jecten, die ook al in De Beyerd zijn geweest, nog eens neergezet. Tot en met 3 oktober ook in heit week end in he Zeister Slot een fascinerende tentoonstelling van bloemen, muziek, antiek, calligirafie etc; een combinatie van Japanse en Westerse bloemsierkunst. VRIJDAGNACHT 8 oktober T. Rex in de Rotterdamse Doelen. MAKABERE kermis van Iones- co gaat op 6 oktober in première in het Ha?«gse HOT, bij de Nieuwe Komedie. Dat COBRA méér een artistieke beweging is geweest dan een be paalde stijl, zoals Gerrit Kouwenaar bij de opening van de expositie met schilderijen, gouaches en tekeningen van LUCEBERT beweerde, mag in grote lijnen waar zijn, maar wie de galerie van de stadsschouwburg van TILBURG binnenstapt zegt: We zijn weer thuis. Of misschien ook niet, want voor velen „hoeft dit niet meer". Dat Lucebert sterker met zijn pen omgaat dan met de kwast, blijkt ook hier. Zijn tekentalent ligt dichter bij zijn literair bekwame werk, dan zijn doeken. Ongetwijfeld resultaten waaraan nu een veel bre der publiek toe is dan in de vijfti ger jaren. Onder de 30 nummers (vanaf 1964 tot 1971) liggen enkele mooie gouaches (a f 1500), penteke ningen, die soms wat Picasso-achtig aandoen, minder geslaagde krijt-col- lages en een 7-tal olieverfdoeken. De spontane-vrije-beweging vanuit een zogenaamd ongeremd onderbe wuste ontlaadt zich bij Lucebert in een amorfe wereld van mensen, die danig met zichzelf en anderen in de knoei zitten. Een tijdsbeeld door een aantal interessante en soms goede werken. Tot en met 17 oktober Mocht u in de buurt van SIT- TARD komen. In de schouwbiirg aldaar exposeert RIES VAN HUL- TEN uit Waalwijk en student van St.-Joost te Breda zijn serie Thea terfoto's. Dat is het resultaat van zijn opdracht voor een reportage. Wat de theaterbezoeker anders niet te zien krijgt vormt het belangrijk ste deel van deze fotoserie. Tot 24 oktober. In het raadhuis van BERGEN OP ZOOM presenteert Etcetera tot en met 10 oktober olieverfportreten van NETTY FRANKEN. Deze van origine Bergse schilderes woon se dert 1952 in het Zuidafrikaanse Swazi. De authentieke bevolking in spireerde haar tot een aantal por tretten. Haar vakantietijd in Neder land heeft ze besteed om behalve de grootste boer en de carnavalsprins van Bergen op Zoom haar gehele (uitgebreide) familie te portretteren. Behalve haar enorme produktiviteit vallen op: de twee goed geschilder de koppen, de nogal pastelachtige tinten en het wat stijve poseren. Het beste zijn haar zelfportret en het portret van haar broer, waarvoor ze een andere schildertechniek toepas te. Portretschilders worden schaars, daarom misschien aanleiding voor u om deze expositie te bezoeken. De rijksbegroting brengt nog geen financiële paukenslag aan op net hoofd van onze vaderlandse orkest leden. In Brabant staan evenwel de vier grote steden, als de machtige subsidiënten, al te dringen met Tilburg (totaal) voorop om daar wel voor te zorgen. We leven in een tijd van zuinigheid en de barre boze cijfers worden de bestuurderen wat al te onmuzikaal. Als het bestuur van HBO de geraamde begrotings cijfers volgend jaar niet wil terug draaien, dan zal Tilburg moeten overwegen bet orkest in het vervolg niet meer te subsidiëren, aldus b. en w. van deze stad. Niemand zal veel zinnige woorden in kunnen brengen tegen het terugdraaien 'van begro tingscijfers in dit land, waar op dit moment weer een crisispolitiek uit de dertiger jaren gevoerd wordt. Daar zal dan ook IIBO aan moeten gelo ven. Maar er schuilen ook andere addertjes onder het gras. De subsi diënten willen onder andere dat HBO zijn ledenbestand terugdraait tot de wettelijke toegestane 72 leden (nu 80, waarvan 8 leden indertijd, met instemming van allen, provinci aal betaald worden). Tot uw orde. Het kan best zijn, dat dit een gevolg zou kunnen zijn van mogelijke re constructie van het landelijke or- kestbestel. Daar zal zeker nu haast mee gemaakt moeten worden. Maar wie zijn de muzikale adviseurs van de subsidiënten Waar waren de vier subsidiënten met hun inbreng, toen deze zomer HBO openlijk over reconstructie e.d. praatte? (Waar blijft het vervolg?), of wordt er beslist sec op de cijfers? Tilburg <en de andere?) zegt: HBO te duur! Waarom? Wat wordt ermee betaald? Welk profijt (lioera, daar zijn we weer) trekt Tilburg, de provincie van het orkest? Wat zou er veranderd moeten worden om nog meer profijt van HBO te trekken? Reconstrueren of (finan cieel) de nek omdraaien? „Het theater is de laatste jaren vergiftigd door de under-acting bij film en t.v. Als De Twee Wezen goed gespeeld wordt val len de tranen weer, die we al jaren frustreren. De grote senti menten horen in het theater thuis. Het theater heeft het grote ge baar verloren. Dat gebaar bereikt het schellinkje niet meer, waar de gewone man zit, en was niet bedoeld voor de stalles." Aan het woord Ernst van Altena, die De Twee Wezen voor Zuidelijk To neel Globe vertaalde. Voldoende in de publiciteit gekomen door de wezenloze „rel" rond de Zan geres Zonder Naam, gaat dit stuk zaterdagavond a.s. in Eindhoven in première. Van Altena, die o a. ongeveer 40 stukken voor het beroepstoneel ver taalde, is juist terug van een week „onderduiken" in een Betuwse boer derij. Daar heeft hij de tekst vol tooid voor de opera Marieke van Nimwegen, die het volgend Holland Festival in première gaat. „Na het vele vertaalwerk vaak uit econo mische motieven keer ik weer meer terug .tot het oorspronkelijke schrijverschap", zegt hij. „Ik heb van het originele stuk maar'een deel oivergefaten en een nieuwe tekst ge maakt, waarbij geen plaats meer is voor het mysterie (het transcenden te). Je zou inderdaad kunnen zeg gen: mijn eerste originele toneel stuk. De Twee Wezen heb ik zonder meer (zonder anachronismen) ver taald uit de oorspronkelijke uitgave door de schrijvers D'Ennery en Cor- mon uit 1874. De bewerking (het stuk is ingekort,) is van Ton Lutz. Het oor spronkelijke stuk speelt rond 1770. Globe verplaatst het naar 1870, de tijd van de auteurs. Het bevat socia le kritiek aan het adres van de adel. Het theater functioneerde toen als nu onze t.v. D'Ennery en Cormon waren zeer kundige scenario-schrij vers. De Twee Wezen was een uitschie ter, die tot de jaren dertig regelma tig in ons land gespeeld is. Daarna is het, onder regie van Van Hemert nog eens op de t.v. geweest. Natuur lijk is het geen literatuur, maar in tchnischopzicht een gaaf stuk the ater. Dat laatste fascineerde me. Wel heb i'k er acht originele balla des bijgeschreven, die als functie hebben de talloze bestaande theater- clichés in het stuk (ruwe bolster, blanke pit e.d.) op een rijtje te zetten- Het stuk is nogal naturalis tisch en heeft veel scène-wisselin gen. In de tussenliggende tijd zou den oorspronkelijk deze ballades via een luidspreker komen, maar Lutz bedacht de straatzanger op het to neel. Op de kwestie rond de Zange res zonder Naam wil ik niet verder meer ingaan, maar met de beslissing van' Lutz ben ik het niet eens. Als je zo duidelijk het cliché op het toneel laat zien, moet dat ook in de muziek zitten. Dat clichématige heeft de muziek van Hoes. De mu ziek van Frits Lambrechts is origi neler en ook theatraler, maar dit gaat ten koste van de originaliteit. Van beide versies komt nu bij de première een grammofoonplaat uit. Ik ben blij dat Globe dit stuk niet als een parodie gaat spelen, maar gewoon als ambachtelijk theater. Het is als een prent van Daumier, die spreekt nog aan, hoewel de soci ale aanklacht achterhaald is. Melo drama is het beste woord, in onze tijd laag aangeslagen. De platen maatschappijen verdienen er het meeste geld mee. Geloof niet, dat JORGE LOUIS BORGES lijkt op Kafka, op Poe, soms op Henry Ja mes en steeds op Valery door de plotselinge projectie van zijn para doxen op wat men „zijn persoonlij ke metafysica" pleegt te noemen. Dat schreef André Maurois eens over hem. Deze Argentijnse schrij ver is vooral bekend geworden als schrijver van vaak zeer gecompli ceerde, fantastische verhalen, een soort metafysische thrillers; erudiet en belezen. Van hem is ook in het Nederlands al redelijk veel vertaald. Daaraan is nu toegevoegd KRONIE KEN VAN BUSTON DOMECQ, d,e hij samen met Adolfo Bioy Casares schreef. Het is als 22e deeltje uitge komen in de fijne Meulenhoff-reeks en kost f 7,50. „Er zijn mensen die menen dat ik verhalen schrijf als fabels, als het ware om iemand te overtuigen. Dat is niet juist. Ik denk, dat ik eerder gedacht heb aan de alchemie of de onwezenlijkheid van de materiële wereld als onder werpen die bruikbaar zijn voor lite ratuur", zei hij eens in een inter view. Daaraan denk je wanneer je de serie van 20 fantastische verha len leest in deze bundel door J. Lechner vertaald. Flitsen van schijnbaar onwezenlijke sferen, ge schreven in een typische stijl (syn- taxe figée) en druipend van ironie. Opgedragen aan „drie vergeten gro ten: Picasso, Joyce, Le Corbusier" en na een tekst van O. Goldsmith: „Every absurdity has now a chamDÏ- on" zijn de schetsen die wel enige belezenheid veronderstellen een onderhuidse aanval op het mo dernisme in de creatieve kunsten. Knap geschreven en een wereld vol tegenstrijdigheden oproepend. CORNELIS VERHOEVEN, u wel bekend in deze krant, is tegenwoor dig sterker in het bundelen dan in herdrukken en nieuwe wei-ken (het geen niets zegt over zijn algehele produktiviteit). Herdrukken van „Rondom de leegte" en „Het grote gebeuren" zijn voorlopig niet voor zien (dat weet u dan ook al weer), waarom uit deze boeken drie essays aangevuld met de bijdragen „Mo dern Levensgevoel" (De Bazuin 1970) en „Zelfmoord, waarom niet?" (Speling 1970), gebundeld werden tot een nieuw boekje HET LEED WEZEN (uitg. Ambo - f 8,90). Troost en verdriet, leven en dood vormen de onderwerpen, die de ei genzinnige manier(tje-soms) van denken van Verhoeven in dit boekje bepalen. Je had je altijd eens voor genomen om „Rondom de Leegte" te herlezen; er kwam niets van; dan ben je toch blij hier het hoofdstuk „Filosofie van de troost" daaruit te rug te vinden en te herlezen etc. etc. De beste krenten uit zijn be schouwingen van de afgelopen 10 jaar zijn hier zinvol tot een nieuwe eenheid bijeengebracht. Degenen, die het prettig vinden zich te ver diepen in Verhoevens filosofieën, wijzen we dan ook graag op het bestaan van deze bundel. WILFRED SMIT, die in 1959 de buteerde met „Een harp op wielen" en in 1963 de bundel „Franje" uit gaf, heeft een keuze uit beide uitga ven gemaakt plus enkele nieuwe gedichten en zo de bundel VER ZAMELDE GEDICHTEN (uitg. Meulenhoff - f 9,50) samengesteld. „Trefzekere verwoording en ver beeldingrijke zigzaglijnen", schreef jVestdijk indertijd reeds bewonde rend over zijn poëzie. De korte ver zen zijn van een uiterste verfijning voor fijnproevers en een' mi nuscule afgewogenheid. Niet hele maal zonder humor schrijft hij over een wereld, die vaak even reëel als vreemd is en daarom veelal mee) bewondering dan identificatie op roept. Globe zich een smartlap permitteert. Daar schaamt zich de coterie ook voor. Lutz is gefascineerd door het melodrama. Vraag is of hij zich het' publiek daarvoor gedacht heeft. Juist is wat de Zangeres zonder Naam, een primair reagerende vrouw, zei; „Het is zo dom van Lutz, want ze willen nieuw publiek. Als ik meedoe, trek ik dat nieuwe publiek". Het is natuurlijk fout om dat als cultuurfilosoof te zeggen, dan wil je dat nieuwe publiek artistiek opvoeden. Ik acht het melodrama een kans waard. Mogelijk overwint een nieuw publiek de drempelvrees voor de schouwburg. Nee, met de regie heb ik niets van doen gehad. Theater is autori taire kunst. Het moet piyramidiaal opgebouwd zijn. Op de top zit Lutz; bij hem komen alle lijnen samen. Hij loopt dan ook het risico, vainaf de hoogste top op zijn bek te vallen. Een persoonlijk geloof gaat in tegen de trend. De intrige is heel simpel. Er ge beurt veel. Een stripverhaal. Dat spreekt grote groepen aan. Het ge geven is een aanklacht tegen niet bewuste harteloosheid. Zo is het nog modern, helaas. Identificatie met het originele verhaal zit er niet in. Wél met het moedergevoel (vooral) en het schuldgevoel, dat er uit spreekt. De Twee Wezen heeft te maken met het succes van de Love Story. We zitten aan het begin van een neo romantiek. En Ernst van Altena weet wat dat zeggen wil, want hij omschrijft zichzelf als iemand die met beide benen geworteld zit in calvinistische bodem, maar een grote drang naar het Romaanse in zich voeit. Na de première in Eindhoven is het stuk o.a. .te zien op 9 oktober in Tilburg, 15 en 16 oktober in Breda, 22 oktober in Terneuzen eh 30 okto ber in Goes. HENK EGBERS „Het lijkt me dat Crumb zelf minder gelooft dat de wereld door strips en popmuziek veranderd kan worden dan zijn meest naïeve adep ten. Zijn werk zal daarom wellichi bij het laten vieren van de morele teugels steeds vulgairder en gruwe lijker worden", zo besluit Rudolf Geel zijn interessante bijdrage over beeldliteratuur („Van beeldcode tot Crumb") in DE GIDS 5-6 (Beu- lingstr. 2, Amsterdam). Verder tref fen we een fragment aan uit „Schaamte", het boek waar Hugo Claus al jaren mee bezig is en uit „De Verteller verteld", een boek van Mulisch, dat binnenkort uit komt. Reinbert de Leeuw schrijft uitvoerig over de componist Erik Satie („Monsieur le pauvre) en Pie- ter Seuren over de sociaal-anarchist Chomsky, terwijl Leo Ros vanuit de Grote Namen onder de homofielen (Michelangelo, Shakespeare, Tsai- kovski, Chopin etc) komt tot een lezenswaardige beschouwing over de homofiele literatuur. „Als we de top 1% zouden deca- piteren tot het gemiddelde inkomens- peil kiomt er een inkomen vrij dat ongeveer twee jaar groei bedraagt. Dat zou echter een pijnlijk wpl- vaartstekort opleveren bij allerlei tijdgenoten; bijvoorbeeld bij hoogle raren in de economische sociologie, die hun welvaart zouden zien slin ken tot minder dan een derde van wat ze nu hebben. Persoonlijk vind ik, dat hoogleraren teveel verdie nen", aldus J. Pen, wanneer hij in HOLLANDS MAANDBLAD 285-286 (Nobelstr. 27, Den Haag) schrijft over „Dat stomme economenvolk met zijn heilige koeien". Verder ontleedt H. Daalder de laatste poli tieke partijontwikkelingen in ons land („Polarisatie-een zaak van tac-. tiek en strategie"); neemt K. van het Reve de memoires van Aunie Romein op de kionrel („Aninde get your gun"); is Paul van 't Veer „Op reis met W." en staan er gedichten in van o.a. B'orges en literaire bij dragen van J. Biesheuvel c-n Dick Walda. „Maak van het schoolplein een speelplein. Dat kan door er allerlei speelvormen op te schilderen". En dan volgen er 7 mogelijkheden, waarmee schoolkinderen de tegels van het schoolplein vol mogen (kun nen) „kladderen". Dat staat in de eerste aflevering van „ALDOEN DE", het muzische werkboek voor het basisonderwijs, uitgegeven door de Nederlandse Stichting voor Kunstzinnige Vorming. Een afleve ring', die gratis naar alle scholen is gestuurd. Behalve dit bovenstaande advies in het verhaal „Met de verf kwast de speelplaats op" waar voor (nog')wel heel wat „nette' Ne derlandse onderwijskrachten zullen terugschrikken staat deze afleve ring vol veelbelovende adviezen e.d Informatie en discussiestof voor het schoolteam over het voor en tegen van de vakonderwijzer of de gespecialiseerde groepsonderwij zer: een simulatiespel; de Orff-methode: over de gymzaal bij het onderwijs (dansexpressie); fotograferen met kinderen etc. Geïllustreerd ziet deze eerste aflevering van dit losbladige systeem er fijn en handig, maar vooral bruikbaar uit. „Het concept van de nieuwe school, waarvan de kontoeren zijn getrokken opent be tere perspectieven voor de kunstzin nige vorming als middel om te ap peleren aan de kreatieve vermogens van ieder kind. Maar de werkelijke tekorten in het muzische klimaat van de school kunnen niet weggeno men worden door wettelijke ingre pen en regels. Abonnement op Aldoende kost f 45,- per jaar gang: Postbus 13. Purmerend eindredactie henk egbers (ADVERTENTIE) (Van onze redactie wetenschappen) AMSTERDAM Een vloeropper vlak van ruim 21000 vierkante meter vn een catalogus van 368 bladzijden beeft de Vereniging het Instrument nodig gehad om de gelijknamige tentoonstelling in de RAI te organi seren. Meer dan 2600 fabrikanten zonden voor deze tentoonstelling in. xposanten komen o.a. uit landen als Isra 1, Hongarije, India en Licli- tenstein. Niet minder dan 26 bedrij en tonen op Het Instrument com- uters. le indruk die de vijftiende instru- 'lentententoonstelling op de bezoeker naaJri, is op de eerste plaats over- eldigend. Over drie enorme hallen erspreid hebben meer dan 300 j s instrumenten uitgestald, cue variëren van mengappara- ,en v°or laboratoria tot ziekenhuis bedden en van elektronische meet apparatuur tot microscopen met tv- aansluiting. De hoeveelheid precisie- 'nstrumenten. die tot en met 7 okto ber in de RAI te zien is, maakt weer eens duidelijk hoe ingewik keld onze samenleving is geworden. °e beschikbare apparatuur om te (neten, te analyseren en te regelen heeft een gecompliceerdheid bereikt, b'e het bevattingsvermogen van de meeste mensen te boven gaat en samengevoegd tot soms surrealisti sche bouwwerken maken ze de in druk dat de menselijke samenleving alles onder controle heeft. Niets is uiteraard minder waar want de (nog) bescheiden instrumenten om luchtvervuiling te meten maken dui delijk, dat het maximum nog lang niet bereikt is. Opvallend is de grote strijd van het aantal Amerikaanse fabrieken, die op de huidige tentoonstelling 24% van alle nieuwe produkten leverden. Op de eerste tentoonstelling in 1956 was dat 81/2%. De Duitsers zijn in deze tijd teruggelopen van 33 naar 22% en ook Nederland is op de huidige tentoonstelling minder goed vertegenwoordigd dan vroeger. Op vallend is de verschijning van de Japanners, die in 1961 met één fa briek deelnamen en nu 2% van de expositie uitmaken. Om de instrumentententoonstelling iets meer dan een vakbeurs te laten zijn heeft de organiserende vereni ging naast de nieuwe apparaten ook een aantal erg oude apparaten opge steld. Naast de hypermoderne balan sen staan in de RAI een aantal oude laboratoriuminstrumenten en foto's van klassieke stoommachines, die de expositie wat meer allure moeten geven en tussen de stands plaatste de Wageningse kunstenaar Adri de Waard een aantal „collages", die vervaardigd zijn uit onderdelen van werktuigen en ingewikkelde appara ten. De betiteling kunstenaar blijkt overigens van de organisators te zijn, want Adri de Waard noemt zichzelf een cartoonist in metaal, Een ander cultureel aspect van de tentoonstelling is de aanwezigheid van de Bond Heemschut en enkele technische musea, die de aandacht vragen voor het behoud van „de ons nog overgebleven technische monu menten". Het instrument leek de organisators door het zeer gevari eerde bezoek een passende plaats om „voor deze zaak eens de alarmklok te luiden". ARNHEM (ANP) Voor meer dan 13.000,aan foto-apparatuur en kleding is de Amerikaanse archi tect J. W. A. in Arnhem kwijt ge raakt bij een diefstal uit zijn gepar keerde auto. Een tochtruitje van de auto werd door de dader(s) stuk geslagen om bij de daarin ligende bagage te ko- BELFAST (AFP-Reuter) Een zware bomexplosie in Belfast heeft het 45ste en 46ste dodelijke slacht offer geëist sinds de afgelopen zeven weken in Noord-Ieriand. Volgens een woordvoerder van de politie zouden 25 personen met ver wondingen in ziekenhuizen zijn op genomen, waarvan er minstens 6 ernstig aan toe zijn. De explosie werd veroorzaakt door een gelignietbom van zwaar kaliber, die geplaatst was in de hal van een bar isn de protestantse wijk Shankill Road. De bar was vol met supporters, die de voetbalwedstrijd Linfield Standaard Luik oin de Europese be ker voor landskampioenen hadden bijgewoond. AMSTERDAM (ANP) Beziet men de verwachtingen van het Cen traal Planbureau voor het komende jaar dan moet volgens het Algemeen Verbond Ondernemers Bouwnijver heid worden gevreesd, dat de voor uitzichten voor het bedrijfsleven, en met betrekking tot de bouwnijver heid vooral de utiliteitssector, be paald geen opwekkend beeld verto nen. Dit heeft het verbond gezegd in een commentaar op de miljoenennota en de daarbij gelijktijdiig gepubli ceerde macro-economische verken ning van het centr. planbureau. Verheugend is het natuurlijk zon der meer dat de woningbouw zo'n duidelijke prioriteit heeft gekregen. Nu zullen voor de woningbouw en voor de particuliere premiebouw door die overheid weliswaar financiële middelen beschikbaar wórden ge steld, maar ten aanzien van de pre miebouw en de ongesubsidieerde wo ningsector zal het investeringsklimaat voor een groot deel mede bepalend zijn of deze woningen daadwerkelijk gebouwd zullen worden. De investeriingslust van het be drijfsleven neemt duidelijk af, het geen bevestigd wordt door de ont wikkeling van de netto nieuwe op drachten bij de architectenbureaus. Voor de bedrijfsgebouwen zijn deze opdrachten in het laatste kwartaal 1970 en het eerste kwartaal van 1971 tezamen met 32 pet gedaald ten op zichte van de overeenkomstige perio des een jaar tevoren. Ook in de pro vincies, waar het rijksgoedkeurings- beledd van kracht is, kan men de zelfde tendens waarnemen. Is het handhaven van die beleid voor een aantal provincies nog wel noodzake lijk, vraagt het verbond zich ten slotte af. AFMETINGEN 4 Cf) 40x40 C.M. IN ROOD. GROEN, Iwll GRIJS OF COGNAC LET OP! ZELFKLEVEND dubbel pak fijn gekruld 400 gram I wat betaalt u elders? halve liter i romige normale prijs 128' massa-verkoop zo lekker vers 1 grote 350 gram 1 klasse a in voordeelpak voor prijsslagprijs 75 zoek maar uit 2 gold pack 7 smaken literfles TONIC 49 3/4 Itr pot KERSEN 149 0lba ROOKWORST 109 SALVEQUICK WONDPLEISTER 50x6 C.M T 28 stripsin BIJ ONS 3 afmetingen lonka CARAMELS 85 5 PENCEES met spijs 59 pot HARINGFILETS 109 WAT'n PRIJS 48 4 BORDENBLIK 24 bastogne KOEKEN 100 (choc sinaas)STENGELS 89 krenten spijs slofje 82 half zoete op sherry gelijkende aperitief 2 literflacon geconcentreerd 3 rollen FAAM zo voordelig.zo klaar, diepvries maalti|den t scheelt dubbeltjes normale prijs 12(1' bij ons per pak MADRID (Reuter) Tweehon derddertig Madrileense r.k. geestelij ken hebben zich in een brief solidair vo'klaard met de bouwvakkers, die onlangs in de Spaanse hoofdstad een week lang staakten. De priesters gaven voorts uitdruk king aan hun droefheid over de dood van een staker, die tijdens de acti. door de politie werd neergeschoten. Een van de ondertekenaars van het stuk is Mgr. Ramon Echarren, hulp bisschop van Madrid. De priesters zeggen de eisen van de bouwvakar beiders voor hogere lonen en beter." arbeidsvoorwaarden te steunen. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 15