De Noordzee zorgt
voor deining in het
legioen sportvissers
DE ZEE LAAT JE
NOOIT MEER LOS
ZILT BUITENGEBEUREN OP DOLFIJN
Amster<
Tranen
Steile wand
Vermomming
Rondje
Zeewier
Rotzooi
SCHEPEN
VLIEGEN
INTERPOLIS I
INTERPOLIS II
(Van een onzer verslaggevers)
Teneinde ruim op tijd te zijn voor de vroegdienst van voor
ganger Jacques Vrolijk hebben Heinz Mueller (onderhouds
monteur.) en zijn vaste gabber Hans-Joachim Knoedelbaum
(fabrieksbaas) vannacht de wekker om half twee laten af
lopen. In de keuken vonden ze de plastic zakken met het
brood, dat hun vrouwen de avond tevoren hadden gesmeerd
en belegd met cervelaat, plokworst en kaas. Er zijn voor ieder
van hen drie boterhammen met cervelaat, drie boterhammen
met plokworst en twee met jong belegen kaas. Plus twee hard
gekookte eieren en twee zure appelen. Ze zijn oud genoeg om
te weten, dat ze straks niet uit de Scheveningse haven zullen
vertrekken om regelrecht gegen England zu fahren, maar een
beetje proviand is nooit weg.
Als ze om kwart voor drie uit
Duisburg wegrijden (Heinz aan
het stuur, Hans J. onderuitgezakt
daarnaast met zijn hoofd op de
stoelleuning) worden in Helmond
de koppen geteld. Voor het jaar
lijks uitje van de klaverjasclub
heeft Harry drie liefhebbers we
ten te ronselen. Op de goede af
loop nemen ze in de bijkeuken
van Harry een pils uit het vuistje.
Om kwart over vijf draait Heinz
Mueller zijn witte Taunus op de
kade langs de tweede Scheve
ningse binnenhaven. Hij is de
eerste van het uitverkoren volk,
dat straks buitengaats de hengels
zal uitwerpen voor een wonder
baarlijke visvangst. Harry en zijn
kaartvrienden zijn op het moment
zo juist de Moerdijkbrug gepas
seerd en in de beschutting van
wat lariksen uit de broek gegaan.
Ze zijn het er over eens, dat het
een hele opluchting is.
De weersverwachting voor van
daag houdt niet over. Windkracht
vier tot vijf en mistbanken in de
ochtenduren. Schipper Cor de Heyer
weel wat dat betekent. Als hij
straks zijn trouwe Dolfijn tussen de
pieren doorfrommelt en de verweer
de, afgebladderde neus van de log
ger in de aanrollende golven steekt,
zullen gegarandeerd de eerste sport
vissers beheerst naar de railing
strompelen om daar de gesorteerde
snacks van een gezellige televisiea
vond aan de zee toe te vertrouwen.
Bij dat visioen kan hij een glimlach
niet langer onderdrukken. „Man, dat
is op elke reis vaste prik", zegt hij.
„Laatst liggen we bij Radio Veroni
ca en komt er een op de brug
vragen, of ik nog plastic zakken
had. Ik dacht, dat hij er de makreel
in wilde doen, die hij gevangen had.
Maar hij wilde alleen maar kot
sen".
Stuurman Jan van Duyvenboden
plooit een sardonisch lachje op zijn
lippen, roept dan gulzig: „Schipper,
vertel meneer van de pers ook nog
even dat verhaal over die gebit
ten".
De Heyer knikt vaderlijk, legt
zijn vierkante handen op het stuur
wiel en mompelt: „Moet dat nou?
Misschien heeft meneer net ontbeten
en is hij niet in de stemming voor
zo'n verhaal".
Van Duyvenboden wuift die ver
onderstelling losjes de brug af.
„Welnee Cor, dat vindt hij juist
29 september 197
Piet er de Wilde: KLM-steioard omgeturnd tot onvervalste zeebonk.
gein. Meneer komt voor de sfeer en
daarom moet je het vertellen".
De schipper is snel overtuigd. Hij
strijkt over zijn grijze kuif en be
gint: „Vorig jaar zijn we een keer
uitgevaren met bar en boos weer. Ik
had nog tegen Vrolijk gezegd. Ik
zei: „Meneer Vrolijk, is dat nou wel
verantwoord?" Maar hij haalde zijn
schouders op en zei: „Cor, sportvis
sers zijn de meest eigenwijze schep
selen op dit ondermaanse. Als ik
nog eens terugkom op aarde, word
ik gegarandeerd sportvisser. Dan
ben ik tenminste de baas op mijn
eigen schip".
„Ik ben de haven nog niet uit, of
die schuit begint te rollen en te
dansen als een gek. Ik kijk uit het
raam en ik zie links en rechts op
het voordek alleen maar kerels over
de railing hangen. Het leek wel,
alsof er aan beide kanten een zee
meermin langskwam, Opeens roept
er een: „Mijn gebit". Hij kijkt me
met zo'n onwijs mummelmondje aan
en wijst naar de zee. Ik haal mijn
schouders op en denk: „Dat had je
kunnen weten vader. De zee geelt,
de zee neemt".
j;Twë"ë~~'seèóïvdrai'later voelt hij
weer een golf aankomen, hij neemt
gelijk een schuiver naar het achter
dek en verschanst zich in het toilet
op zijn manier dus ook nog een
heer. Zegt er een: „We zullen een
geintje met hem uithalen. We han
gen een ander gebit aan zijn hen
geltje". Een van de sportvissers haalt
zijn hele valse handel uit de mond
en prikt hem aan de dobber. Komt
die man terug, zegt: „Ik voel me al
een stuk beter en loopt naar zijn
stekkie. Ik hoor hem roepen: „lk
heb beet" en even later staat hij
volkomen verbijsterd met dat valse
'gebit in zijn hand. „Jongens", zegt
ie, „kijk nou eens, wat ik heb opge
haald?" Hij 'haakt dat gebit los,
douwt het in zijn mond en haalt het
er even later weer uit. „Het past
niet", roept hij en hij gooit het
achteloos over boord".
Hij is vanmorgen gelijk buiten de pieren gekapseisd en heeft sindsdien ineengedoken de schoot vervloekt, die
hem gebaard heeft.
Terzijde wist Jan van Duyvenbo
den de zoute tranen uit zijn ogen.
Hij heeft 38 jaar op de loggers van
Vrolijk gevaren en heeft toen uit
nood een bureaufunctie aanvaard bij
de Haagse Telefoondienst. „Als je
de zee geroken hebt", zegt hij zacht,
„dan voel je je op de wal niet meer
thuis. Als ik nu 's avonds van kan
toor kom, maak ik altijd een rondje
langs de haven. Ik kijk, wie er
binnen zijn gekomen, ik maak een
praatje met de oude jongens Dat
gaat nooit over". Hij is intens geluk
kig, dat Vrolijk hem voor de vakan
tiemaanden heeft geronseld voor de
sportvisserij. Als hij om tien over
zes met schipper De Heyer naar de
brug klimt, doet hij dat als vanouds
wijdbeens met voldoende ruimte in
het kruis om elke golf te weerstaan
Samen sjorren ze ook aan het kra
kende stuurwiel en loodsen ze de
54-jaar oude Dolfijn messcherp
langs de bazaltblokken. „Varen ver
leer je nooit", zegt Cor, „het is net
als bier drinken. Voordat je het
weet, heb je de smaak weer te
pakken".
Achter hem in de kapiteinshut
maakt een foto ernstig slagzij aan
de wand. „Die is genomen in 1954",
zegt De Heyer, „We vingen toen in
twee uur 2400 kilo kabeljauw. Toen
het net boven water kwam, leek het
wel een opgezette' walvisbuik. Een
grote zilveren massa kletterde aan
dek. Ik heb in mijn leven nooit
zoiets moois gezien".
Heinz en Hans-Joachim houden
vanmorgen overigens ook ernstig
rekening met een recordvangst en
daarom hebben ze uit Duisburg drie
plastic wasteilen meegenomen voor
de makreel. Omdat ze de eersten
waren hebben ze de beste plaatsen
kunnen uitkiezen op het achterdek.
Ze klemmen zich tegen de roestende
scheepswand als steilewandrijders,
die hun motoren verloren hebben.
Hans J. heeft wel zijn regenjas aan
gehouden, want uit ervaring weet
hij, dat de kans op een buitje in het
duizendjarig rijk er altijd in zit.
De nachtploeg uit Helmond heeft
een stelling betrokken bij de voor
plecht, spontaan wordt het besluit
genomen, dat de eerste, die wat
vangt, opdraait voor een rondje bier.
Een voorstel van Harry om de ver
snaperingen in afwachting van dat
moment reeds te distribueren, wordt
verworpen met drie stemmen tegen
en alleen de stem van Harry voor.
Daarop deelt Harry mede, dat het
vissen op makreel een stomverve
lend tijdverdrijf is. „Moet ge kie
ken", zegt hij somber, „Dat is toch
geen vissen meer. Ge laat de lijn
len te pakken, die peilloos diep in
een van de teilen een rondedansje
maken door het brakke zeewater.
Hans Joachim heeft al 122 keer de
lijn in zee geworpen, maar zijn
vangst blijft voorlopig beperkt tot
een kwal en een bos'zeewier. „Ver-
dammt", roept hij, „dat is een sa
menzwering". Hij is vannacht naar
Scheveningen gesneld. Omdat vrien
den van hem in het begin van de
week met 367 makrelen in de Hei
mat zijn teruggekeerd. Ze waren
met een ploeg van vier de zee
opgegaan, van wie er twee visten en
twee koortsachtig de darmen uit de
makrelen wipten. „Ik doe het niet
voor mezelf", zegt Hans J., „Ik vind
vis een stinkend voedsel. Maar als
je vist, behoor je te vangen".
Naast hem haalt Heinz de schou
ders op. „Dit zijn de Hollandse
vissers, roept hij, „die heb
ben een even grote hekel aan Duit
sers als de Nederlanders. Begrijp
dat toch man".
Op dat moment komt Pieter Jo
hannes de Wilde in het wiebelende
beeld om orde op zaken te stellen.
Hij heeft zich op de Dolfijn gewor
pen als onbezoldigd visinstructeur
en ontleent aan die zelfverzonnen
funktie het recht om de makrelen
uit de plastic teil te halen en ze
vakkundig van kop en binnenwerk
te ontdoen. „Die vissen moet je niet
in het water laten staan", roept hij,
„Daar worden ze week van. Weich.
Haben sie das verstanden".
Het hoofd van Hans-Joachim bo
ven de vale regenjas is vol onweer,
maar hij durft niet tegen te spreken,
want De Wilde draagt een ongeloof
lijke pet met veel goud erop. En als
Duitser weet hij dondersgoed, wat
dat betekent. Een pet is gezag en
gezag dient onvoorwaardelijk ge
hoorzaamd te worden.
De Wilde grinnikt donker in zijn
foto-genieke baard. Hij is aan boord
van De Dolfijn de enige, die de
uitmonstering heeft van een zwaar
doorpekelde visser. Maar trouwhartig
zal hij uitleggen, dat het slechts een
vermomming is, waarmee hij zijn
oude dag wat acceptabel maakt. Hij
is in feite oud-purser van de KLM
en heeft 17.000 vlieguren volge-
maakt in Dakota's, DC4, DC 5 en
DC 6. Het enige, wat aan de periode
herinnert is zijn stewardpet, waarop
hij het KLM-embleem heeft vervan
gen door een ankertje met lauwer
takken. „Vissen is de mooiste vorm
van releksen", zegt hij, „Het is een
soort verslaving. Maar je moet het
maar hangen en voor ,de rest hoeft
ge niks te doen. De makreel is zo
ontiegelijk stom, dat hij zelfs nog
aan een kerstboom blijft hangen.
Nee, vissen is pas echt mooi, als ge
het topke van de hengel ziet wappe
ren. Een vis moet het u niet cadeau
geven. Een echte vis is een rotzak,
die u bedondert. Die doet of hij bijt
en er dan weer tussenuit knijpt.
Hier is geen eer aan te behalen. Dit
is recht op en neer. Dat is de
kakschool van de sportvisserij".
Als hij even later beet heeft en
bij het ophalen een makreel in
doodstrijd aan de lijn ziet hangen,
schreeuwt hij: „Daar heb ik geen
fluit aan. Het wordt voor mij pas
interessant, als er zeven aan zitten.
Jongens, waar blijft het bier".
wel goed doen. Als je met een
spinhengel en wat lood eraan op de
makreel jaagt, dan wordt het pas
een echte sport. Als je dan beet
hebt springt de vis over de golven.
Een prachtig gezicht". Hij spuwt
eer gave rochel op het dek en klimt
weer naar zijn hengel op de voor
plecht. Zijn silhouet tegen de wol
ken doet denken aan een kaper ka
pitein, die met het mes tussen de
tanden klaar staat om een weerloze
koopvaarder te enteren.
1 Helmond se Harry met zijn kaartclub: Makrelen zijn stomme
vissen.'
In de Duitse bocht op de achter
plecht is de vangst op dat moment
ook niet om over naar Duisburg te
schrijven. Heinz heeft twee makre-
Om elf uur is de vangst bevredi
gend, maar niet overdonderend.
Daarom heeft het groepje uit Hel
mond besloten om voortaan elke ge
vangen vis met een rondje bier te
verwelkomen. Harry wist de zweet
druppels onder zijn zeilpet weg en
bekent, dat hij makrelen toch wel
geinige visjes vindt. Achter hem op
de bank kan een sportvisser die
mening niet delen. Hij is vanmorgen
gelijk buiten de pieren
en heeft sindsdien ineengedoken
schoot vervloekt, die hem gi
heeft. Tussentijds heeft hij de
zak met krentenbollen en eieren, i
zijn attente vrouw hem had rneej
geven, tot aan de rand gevuld
hoogst persoonlijke gaven. Zijn
ke zoon wil kennelijk niet achlt
blijven en onderhoudt vanaf 8 i
een frequente pendeldienst van
bank, waarop hij uitgeteld prota
te slapen naar de railing, tussen i
bedrijven door controleert hij zo
en dan ook nog zijn hengeltje,
jongen zal het nog ver brengen.
Om een uur vindt schipper
Heyer, dat het genoeg is gewei
Hij is vier keer verkast om
makreel te verschalken, maar de
heeft kennelijk een snipperdag,
luidt de bel en stoomt op vo
kracht terug naar Scheveningen.
de Helmond-hoek hangt nu defii
tief de uitgelaten stemming van eei
potverterend collectantencollege.
Duitsers op de achterplecht heblti
de makreel de heilige oorlog W
klaard.
I HET VORIG JAAR zijn
Le gehele wereld 352 schep
loten gegaan- Dit is het j
I aantal in vredestijd sedert
tloyds Register of Shippin
Hit in Londen bekendgemaa.
He 352 schepen die het voi
verloren gingen, zijn er 1
gaan en 63 door brand ve
Volgens Lloyds is het vor
ërhter minder tonnage verlc
Lan dan in het jaar d
f612.619 tegen 824.619
ton).
de zwitserse luchtvaa
«rhappij Swissair heeft bek
maakt dat zij de groepspri
,en retour tussen New-Y
Zwitserland zal verlagen
dollar. Swissair is de
Noordatlantische luchtvaa
schappij die zich niet houdt
omstreden prijs-richtlijnen
internationale Organisatie V
Luchtverkeer (iata). De pi
laging van de Zwitserse
schappij zal met ingang
februari van kracht worden.
DE NIEUWE Interpolis-v
ringsgroep, een holding v:
NV's heeft in het eerste ja
haar bestaan een batig saldi
8.318.000,-, zoals blijkt u
jaarverslag en de jaarreki
over 1970. Het saldo leven
keringen bedraagt f 2.201.00
saldo schadeverzekeringen
6.117.000,-. De premiegroei
achter bij die in 1969, n-
17% tegen 19%. Er was
boekjaar een forse kostens
vooral in de loonsector. I
maatregelen genomen om d
tenfactor in de hand te hou.
is daartoe een speciaal conti
teem ontworpen. Bovendi
een voortgaande autonvaitdser
evenwicht beter in de han|
den. De belegging:
van het concern liep
van f 427.000.000,-
490.000.000. Er werd op
feuille een rendement van
boekt.
de aandeelhouder
gadering keurde jaarsl
en rekening en balansen goe
werd bestuur en directie
Mf-
„Sportvissers zijn toch 'een
volkje", zegt de schipper peinzni
„ze gaan vrijwillig op een oude
schuit zonder accommodatie. Als
die rotzooi aan wal kregen opfe-
drongen, dan zou er schande
worden gesproken. Dan zouden tr
stukken in de krant komen fflft
koppen als „Buchenwald-praklij
ken". Haha, er is niks mooier dan
vissen".
Achter hem kijkt de zieke sport
visser nog een keer naar de gepa-
voiseerde krentenbollen onder
zijn knapzak. Dan slikt hij moeilijk
en werpt de f ourage in de golven.
Boven hem in de stuurhut sl
V an Duyvenboden stralend over
waterakker. „Ik ben tevreden bij
PTT", mompelt hij, „Ik heb er go»
mijn brood en mijn sociale vooffljj
ningen. Maar de zee is anders,
zee laat je nooit meer los".
le kolom slotkoer;
ACTIEVE AANDELEK
handel en industrie
AKZO
Alg.BanfcNed.
Aiu.Kutt.Bnk.
A'dam-Rubbei
DeU-Mij.
Dorscbe Petr.
DortscbeP.pret.
Hein .Bei .Beb.
Heineken Biet
HoU.-AinerikaLijt
Hoogovens
H A.-Mijen
K.L.M.
Kon Petroleum
KJt&M.
Nationale-Ned.
Ommeren
Phüipsüloeil.G.B
Robeco
Rolinco
Scbeeov.UnieNed,
Unilever
68,90
255,00
53,60
41, i
75,30
785,00
786,00
228,00
238,40
83,5
64,10
61,9
117,00
126,90
94,50
56,70
236,5
32,40
226,00
165,00
62,00
109,10
264,
56,
41
75|
769/
767,
229,:
238,-
85.
64;
61,.
118;
123,
94;
56;
237;
33,
225,:
165;
62,1
108,;
ACTIEVE OBLIGATIE
staatsleningen
Ned.25j '69.8
id 2570.8
id. 15 J. 71.8
id.I5j.'70-1.8
id-15j '70-2.8
id-15j. 70-3.8
id. 7 j. *79.8
id-7j.'70.8
id.'70-7*/*
id-'69.7
7Vfeidem'71
id 66-1.7
id.'66-2.7
id.'OH.T
id.'68-1.6
id.'68-2.6
Id '68-3.6
id. '68-4.6
id.'66.6V*
id. 67.6V*
id.'67.6
id 65-1.34
id.'65-2.5*/*
id. 64-1AV*
id.'64-2.5»/*
id 64.5
i.d'58.4
id.'58.4
id.'60-1.4
id. «»-a.4
id. *63.4
id.'64.4
100,50
100,70
100,35
100,60
100,70
100,50
102,00
102,00
100,20
96,10
96,00
92,85
92,90
93.00
81
86
88,30
88,30
89,80
86,50
85,10
86,80
87.40
84,30
84.80
81,80
86,80
82,20
85,10
80,80
"79,80
97,70
100
100
100
101
101
101
102
102
100
96
96
Schipper Cor de JM#
dacht dat hij die plastic za yön.
had voor de makrelen, dis
gen had."