Mens en kunst W. F. Hermans: boek bomvol impotentie GEEN PANTER NA SABOTAGE 67 89 p 59 95 79 ~N Realisten in de schilderkunst ti het voorportaal van |e dood in India 2 PRIJSSLAG L EIER- BESCHUIT kunst cultuur J trum en pree^hoord )sx osdorp en noünü Filmweek in Arnhem Mechelen en Hulst Engel èn duivel i»w"bengalen ïndia Indonesisch boordpersoneel voor H.A.L. Volgens legerleiding Geen bewijs MSSA VERKOOP SPRITS KOEKEN sardines wijncognac borst- bollen advokaat1 slagroom basterd-"*] suiker \«*y petit four appelsap #|j| ZOUTE pinda's chocolade-th korrels v 2*o b huishoud jam zilver uitjes wortelen soepen v spons- doekjes dubro citron bad zeep JAC. HERMANS Turk verdronken 24 september 1971 19 1 A 82 ÏÏZ WEKKGROEP van het Tfjs Toneel zal, versterkt met K schrijvers en studenten van Kale academie Breda een vor- Irfogramma samenstellen, ge- W de bovenbouw van het mid- I,r onderwijs. IuTERDAG 2 oktober „Tei» Ye- ISer" in de oude RAI te Am- |,nl Zoals destijds bij de Rol- Riones geen stoeltjes in de zaal. er 8000 man in, zegt Lou Kees. ItflJGING van het aantal uit- i.een maar een daling van het K bezoekers over '69-'70 bij 11 opera- en ballet. Door de tid'ieerde gezelschappen wer- Ijg dat seizoen 1283 concerten, I.eravoorstellingen en 427 bal- llïieringen gegeven. Tesamen Iwor 1560-duizend bezoekers. lllfBERT MALFAIT, de laatste |i vertegenwoordiger van een ar- fce traditie met Sint Martens Jo als kern, is op 73-jarige leef ■overleden. |pi: EDUCATIEVE dienst van ■Amsterdams Rijksmuseum heeft al meer dan 1000 aanvragen scholieren binnengekregen om fjiaal voor scripties; een kwart flembrand't en eenzelfde aantal (de 19e eeuw. Meeste aanvragen Kmt van mavo-leerlingen. JKEMPENLAND-museum heeft ■Eindhoven een nieuw onderko- 1 gekregen; boven de Krabbe ls aan het Stratumseind. Een 300 (oud weefgetouw en andere in- Isaite voorwerpen vertellen van ■stuk Brabants verleden. ■de MENSENRECHTEN in de Ijetunie is de naam van een Kdestien vervaardigde filmdocu- Ilaire, die in Londen besloten K vertoond. Verschillende voor taande Russen hebben door de ■werking daaraan hun leven op ■spel gezet. ■DE MAGISCHE realisten Hync- Koch en Willink: tot november lea in het Museum voor Schone (sten te.Antwerpen. Na de opvallende tentoonstellin gen rond Rik Wouters en het Fau- visme heeft het Cultureel Centrum van het tussen Antwerpen en Brus sel gelegen Mechelen terecht een grote reputatie verworven. Een re putatie, die gehandhaafd blijft met de tentoonstelling „De menselijke figuur in de kunst", die er momen teel tot 21 november te zien is. Is het thema van deze expositie boeiend, even boeiend is het groot aantal gerenommeerde kunstwerken dat hier bijeen gebracht is. Werk van schilders als Appel, Bacon, Dali, Klee, Modigliani, Picasso, Rouault, Van Dongen (34 schilders in totaal); beeldhouwers als Archipenko, Arp, Brancussi, Lipchitz, Moore, Manzu, Zadkine (17 beeldhouwers in totaal) en grafici als Beckmann, Kollwitz, Munch, Villon (19 grafici in totaal) omspelen dit thema over een bestek van 50 jaar (1910-1960). De meest belangrijke Europese musea en pri- vé-verzamelaars stonden hun beste werken af. De bijeengebrachte verzameling sluit af bij het jaartal 1960. Dat is niet zo verwonderlijk, want nadien is de menselijke figuur steeds meer als direct onderwerp uit de beelden de kunst verdwenen. Dat is een onderwerp op zich. De periode, die er aan vooraf ging en hier getoond wordt, illustreert dus eigenlijk een afgesloten periode. De overvloed aan naast elkaar staande vormentalen uit die tijd getuigt van het feit, dat er met de mens (binnenkant) wel'iets aan de hand geweest is. Voer voor psychologen. Na het geïdealiseerde mensbeeld uit de klassieke oudheid Picasso: Groot profiel (1963). en het teruggrijpen daarop door middel van een dubieus neo-klassi- cisme in de vorige eeuw, wordt de eerste eeuwhelft der 20e eeuw gete kend door een kritische stellingna- me. Onder invloed van persoonlijk heden als Freud en Einstein gaan de kunstenaars ook analyseren, „defor meren" om het mensbeeld in een nieuw perspectief te plaatsen. Parijs werd toonaangevend, waar figuren als Picasso, Gris, Arp, Modigliani, Léger, Chagal, Kadinsky, Klee, Nol- de, Severini en anderen elkaar trof fen en nu elkaar opnieuw treffen in Mechelen. Jugendstil, Fauvisme, de expressionistische beweging, het ku bisme.... stromingen volgen elkaar op en typeren de mens vanuit een zich snel veranderend wereldbeeld. Giacometti, Kokoschka, Munch, Ma tisse, Van Dongen, Schmidt-Rottluff, Kadinsky, Macke, Jawlensky, Rou ault, namen die in deze periodes opduiken en die hier te zien ons razend knap of soms vervelend werk hebben nagelaten. Het heeft weinig zin om van de 272 nummers namen te noemen, maar ik kan u verzekeren, dat zij allen met veel doeken (en vaak hele goede) verte genwoordigd zijn. Er hangen bij voorbeeld 17 Picasso's uit de hele genoemde periode- Naast eenlingen als Chagall (met o.a. een mooie Rabbijn uit Brussel en een Blauw Landschap uit Wup- pertal) springt in het oog de groep Dada (Picabia 3x, Arp lx, Ernst 5x, Klee 6x); de hallucinerende wereld van De Chirico (3x) en de paranoï de wereld van Salvador Dali, van wie De Droom (1931) en De Aarts engel Michael (1969) de uitersten in de tijd van zijn 4 aanwezige werk jes zijn. Uiteraard zijn de Belgen met enige overtrokken, maar te ver geven chauvinisme ruim verte genwoordigd in Delvaux, Wouters, De Smet, Permeke, Servaes, Tytgat, Daeye, De Troyer, Brusselmans en als sluitstuk Landuyt. De beeldhouwwerken, die wat on opvallend tussen de „overbevolking" aan schilderijen in staan, getuigen ook op wat bescheidener wijze van de afbraak der overgeleverde estetische regels, die de beeldhouw kunst nog tot het eind van de vorige eeuw in een eng keurslijf persten. Barlach, Jespers, Lehmbruck en Wouters zijn de representanten van het eerste zoeken om door middel van bewuste deformatie en dispro portie van de menselijke figuur nieuwe reflexies op te roepen. Ar chipenko, Lipchitz en Zadkine (6x) vertegenwoordigen het abstraheren de kubisme en min of meer in hun voetspoor tredend zijn er Gargallo en Belling. Na Marini en Wotruba, die voortbouwden op de voorliggen de principes, vraagt Henri Moore (met 7 beelden) bijzondere aan dacht; zijn ontwikkeling wordt ge schetst vanaf de Meisjeskop (1922- Manchester) tot Hoofd (1964-Duis- burg), waarbij zijn interesse voor de symboliek van de ontwortelde men selijke existentie een steeds grotere Bij de onvermoeibaar enthousiaste galerist Piet van Geyt in Hulst is een nieuwe tentoonstelling, die dooi de schrijfster Lia Timmermans, doch ter van de grote Fé van Pallieter, werd geopend. Een expositie waar voor bijzondere belangstelling op zijn plaats is. Van Geyt spaarde kosten noch moeite om de beste vertegen woordigers van het realisme (men kan ook zeggen; de beste moderne figuratieven van het ogenblik) met enkele markante stukken in zijn ga lerie te kunnen presenteren. Zo ont stond een tentoonstelling, getuigend van persoonlijk inzicht en smaak, waar menige galerie in onze grote steden jaloers op zou kunnen zijn. Onder deze realisten, die duidelijk herkenbare zaken en toestanden tot onderwerp van hun schilderijen ma ken zonder dat men daarom aan een trouwe weergave van de werkelijk heid behoeft te denken, bevinden zich landelijk bekende namen als Cornells Doolaard, al jaren lang een te Philippine woonachtige Zeeuws- Vlaming-uit-vrije-keuze, een stille in de lande die consequent zijn eigen ietwait surrealistische wegen volgt. Als een nazaat van Pieter Breughel en een geestverwant van Melle laat hij zich ook kennen in de paar mi niatuurachtige werkjes waarmee hij hier vertegenwoordigd is. Ar ja van den Berg toont een aantal etsen van dieren, een eend, een egel, maar ook een vr;j in de ruimte geplaatst pakje Camel; een van de dode dingen dus. Wat zij ook weergeeft, het getuigt steeds van een persoonlijke kijk op de dingen. Cecile Hessels is een soort zondagsschilderes va-n parkland schappen, zondagswandelaars en an dere aangename zaken des levens. Onlangs kreeg zij de koninklijke sub sidie voor schilderkunst toegewezen. Naar hier blijkt niet ten onrechte. William Kuik,ook al een behoorlijk klinkende naam, laat hier enkele aan Willem van Leusden herinnerende etsen van landschappen zien en een paar fantastische koppen. Herman Gordijn, al niet minder bekend, toont een van zijn afzichtelijke maar on vergetelijke figuurstukken en zo zou men door kunnen gaan. Daarom zij hier alleen nog gewezen op het werk van N. Droste, Mar ja de Glopper, Fer Hakkaert, Malsen, Nettie Michels (zonidagsschilderes uit Eindhoven, ex poseerde al eerder in Hulst), Piet Nieuwenhuysen (met een voortref felijk sfeervol interieurstukje), Hen- dri van der Putten, Meike Sund, To- net Timmermans, H. J. van Wijk, Dolf Zwerver en last but not least Peter Vos met een serie sublieme te keningen op het thema „meisje met roofvogel". Uit bovenstaande mogen blijken, dat met klem een bezoek moet worden aangeraden. Te bezich tigen tot 25 oktober a.s. WILLEM ENZINCK plaats inneemt. In het aparte kabinet grafiek tref fen we talrijke interessante bladen aan van o.a. De Cantré's, Giacometti, Klee, Kollwitz, Masereel, Matisse, Munch, Chagal etc., waarbij een vernieuwd zoeken naar grafische vormen, in concurrentie met de op komende fotografie, opvalt. Kortom: een tentoonstelling waar voor je een ritje naar Mechelen over kunt hebben, wanneer je geconfron teerd wilt worden met een overdaad aan interessante kunstwerken. Je Runt er heengaan puur om het este tische genoegen (tenslotte zijn de meesten nu wel gewend aan Appel, van wie vier Nederlandse doeken aanwezig), maar ook om te filosofe ren over de mens, zoals de eerste eeuwhelft de kunstwereld hem zag. Voorbode van wat hij nu is in de kunst? Weg... Waarom? HENK EGBERS De Internationale filmweek (tweejaarlijks) wordt van 7 tot 13 oktober weer in Arnhem gehouden. Naast de officiële vertoningen in Rembrandt doen ook de andere bio scopen en de Cineclub (met politiek geëngageerde films) mee om zoveel mogelijk mensen bij dit gebeuren te betrekken. Bij de officiële vertoningen valt het accent op de première van Erik Terpstra's Daniël, indertijd wegens budgettaire moeilijkheden stopgezet. Verder de film Flesh van Andy Warhol, die reeds vier maal door de keuring is afgewezen. Is de keuring ook nu weer afwijzend, dan zal een „besloten" (zeer rekbaar genomen) voorstelling worden gegeven. Minis ter Engels wordt daardoor in ieder geval niet weerhouden om dan toch de Staatsprijs voor de filmkunst te komen uitreiken. Dat is op 11 okto ber. Op 12 oktober wordt nog de Van der Rijnprijs, voor het beste korte werk van een jonge filmer, uitgereikt. De meeste films, die verder op het officiële programma voorkomen, hebben, hun sporen reeds op interna tionale festivals verdiend. Drie of vier Italiaanse films met Pasolini's Decamerone, Nino Manfredi's In dank ontvangen en Veneziano Ano- nimo van Maria Salerno. Het is nog niet zeker of Vittorio de Siea's in Ber lijn bekroonde Tuin van Finzi Con- tini zal worden vertoond. Maandag nacht wordt wel de in Italië reeds verboden Engelse film The Devils van Ken Russell vertoond. Uit Amerika: Ely Landau's King, Frank di Gilroy's Desperate Charac ters en de Amerikaanse co-produc- I ties Joe Hill van Bo Wilderberg en Adrift van Jan Kadar. Uit Frankrijk komt maar één film: Juste avant la nuit van Claude Chabrol, De week wordt besloten met Loot van Silvio Arizzano. Behalve Pasolini wordt ook Peter I Fonda in Arnhem verwacht in ver band met de vertoning van zijn film The Hired Hand. Verder is nog te melden, dat de Nederlandse vereni ging van Beroepsfilmers een bijeen komst organiseert, waarin de plaats van de tv-programma's wordt be sproken. de begrotingsstukken van de lincie Noord-Brabant heeft „cul- |r" een eigen kopje gekregen plus Itle pagina's teksl. Dat mag wei Ie krant. Maar dat is dan ook het Ie. Om de nog op te richten [irele raad waarschijnlijk de pas te snijden, blijft de tekst In in ontzettend vaag gepraat. Klinkt allemaal niet zo daad- Jijk. De culturele raad komt In '72 en heeft dan nog een fkperiode nodig. Inmiddels zijn i twee jaar verstreken van het N van de huidige gedeputeerde f cultuur, die het beleid daarom- ft een eigen gezicht hoopt te itnschijnlijk zien de bezuini- plannen van CRM, zoals die Billen dinsdag in eveneens rek- 1 termen bekend gemaakt zijn, I tiet desastreus uit. Terecht, ij je kunt voor een materiële [ort beter je broekriem wat fsltn dan voor een geestelijke part. Een geestelijke evolutie !'c'i moeilijker afremmen dan •materiële. Wat dat in de prak- Ijior de C van dit departement ("'ft zal nog moeten blijken. |'c wat minder kunnen restau- T- is vervelend, dat de dorpshui- I minder gesubsidieerd zuilen 'ijkt in het kader van de Takelingen van deze centra P redelijk, dat wijkcentra, biblio- r® en JAC's bijvoorbeeld priori- T.iaar opnieuw de kans krijgt [Bar opnieuw de kanx krijgt 1 te maken is prettig etc. J Beest benieuwd zijn we naar (IMoemde „beleidsombuigingen", tan komt de aap uit de mouw Seconstateerd worden of het is verguisde, maar nu vaak Sm? van Klompé slechts of wezenlijk veranderd (Van onze kunstredactie) HET IS alweer een flinke tijd geleden dat een Nederlands schrij ver meer dan normale aandacht kreeg van krant en weekblad. Si mon Vestdijk viel deze eer te beurt, toen hij overleed. Momenteel zijn de schijnwerpers van de pers gericht op de vijftigjarige WILLEM FKli- DERIK HERMANS, die een halve eeuw leven bekroont met de pubii- katie van de roman HERINNERIN GEN VAN EEN ENGELBEWAAR DER (De Bezige Bij, prijs f 17.50): een klassieke „Hermans". De roman beantwoordt niet alleen precies aan wat Hermans onder een klassieke roman verstaat, maar ook aan z'Jn door de jaren heen in literatuur verwerkte thematiek. Als schrijver is hij zichzelf trouw gebleven, the matisch en creatief. De oorlog, de problematische ado lescent, de krankzinnige chaos waar in de mens leeft, de onmacht iets goeds tot stand te brengen, het taal probleem (het is onmogelijk verbaal te communiceren, elke redenering kan door een andere, gelijkwaardi ge, worden vervangen; wat is waar?), het toeval dat onvoorziene besluitvormingen teweegbrengt, de vernietiging waar alles op uitdraait (de dood), de „vuile handen" die iedereen heeft: men is nooit engel of duivel alléén..., het zijn allemaal the ma's die in herinneringen van een engelbewaarder terugkeren, taal vaardig en technisch zeer knap met behulp van de psycho-analytische symbolentaal in een verhaal ver werkt. De roman staat stijf van de aanwijzingen, die de lezer waar schijnlijk moeten maken dat de hoofpersoon lichamelijk, mentaal én sociaal zwaar impotent is. Hij is het onmachtige geesteskind, dat alles dood maakt, van een in creatief opzicht nog springlevende en po tente schrijver. Een korte inhoud van het verhaal: de achtendertigjarige officier van justitie, mr. Bert Alberegt, onge huwd, brengt op 9 mei 1940 zijn uit Duitsland gevluchte, joodse vrien- din-van-enkele-maan'den naar een boot in Hoek van Holland, die haar met valse papieren haar door Alberegt bezorgd naar Amerika zal brengen. Heeft hij haar daardoor van de dood gered? Het blijft een vraag. Op de terugweg begaat hij een verkeersovertreding (hij heeft grote haast om tijdig het gerechtsge bouw te bereiken, waar hij een requisitoir moet houden tegen een joodse journalist die Hitier, een be vriend staatshoofd, heeft beledigd) waardoor hij een klein joods meisje doodrijdt. Hij verzwijgt het mis drijf. Gedurende de uiterst verwar rende dagen die volgen (aanval op Nederland, verdediging van Neder land, capitulatie van Nederland) probeert hij naar Engeland te vluch ten, waar hij een hoop redenen voor 'weet aan te voeren, behalve de wer kelijke reden: angst dat zijn mis drijf het doodgereden meisje wordt ontdekt. Een poging tot zelf- moord mislukt (de kogel blijft in de loop steken). Alleen al deze twee dingen (het dode meisje en een kapot pistool) verwijzen ook naar iets verschrikkelijks in zijn persoon lijk leven', de impotentie. Feitelijk zijn de gedragingen en de gesprekken van alle romanperso nen uitingen van onmacht, uitingen van op z'n minst geestelijke impo tentie. Een uitzondering is de vrouw Lina, buurvrouw van Erik en Mimi, respectievelijk vriend en ex-vrien din van Alberegt. Zij kletst niet, zij gebruikt haar gezond verstand. Wat ze zegt, is op en top de dubbelzinni ge bodem, waarvan de hele roman doortrokken is. Alberegt wordt verliefd op haar, maar denkt meteen dat zij hem onsympathiek vindt. Dat blijkt niet het geval. Maar op het moment dat zij hem mogelijkerwijs van zijn im potentie zou kunnen verlossen, staat hij op het punt met Erik, Mimi, het meisje Gerland, zijn broer Rense en diens vrouw naar Engeland uit te wijken. Rense blijkt niet mee te willen, hoewel Alberegt hem heeft meegedeeld dat hij op een Duitse zwarte lijst staat. Achteraf is dat loos alarm, maar dan is het te laat: broer Rense, de kunstenaar, heeft zich van kant gemaakt. Alberegt maakt zich wijs dat hij óók schuldig is aan de dood van zijn broer. Hoewel de roman zich afspeelt in de meidagen van veertig, dus in het verleden, kan ik me als lezer toch niet aan de indruk onttrekken dat ook de tegenwoordige tijd er een rol in speelt. Neem nu broer Rense, „de maatschappelijk bewuste kunste naar", die zijn tijd „vijftien jaar" vooruit was met het egaal roze of blauw schilderen van linnen doeken. Hij wordt op de volgende wijze beschreven: „Zijn overhemd moet hij al eerder een avond gedragen hebben, dacht Alberegt, het front, is groezelig. Rense, een schilder die nooit een schilderij verkocht en daarom' tekenlessen gaf op een mid delbare schooi. Maar toch een kun stenaar gebleven,; wat te zien was aan zijn volle ringbaard. Alleen kunstenaars droegen baarden in dat tijdperk" (74). De titel van de ro man geeft opvallender aan dat het zich in het verleden afspelende ver haal vanuit het nu wordt verteld. De engelbewaarder van Alberegt ver telt: „Hij riep mij aan zonder het te weten en ik kwam na zoveel jaren". Zo begint deze roman. De gebeurtenissen worden verteld (uit gezonderd het naar de boot brengen van de joodse vriendin) alsof ze nu plaatsvinden. Weliswaar gebruikt Hermans de verleden - tijdsvorm, maar het effect is toch alsof de tegenwoordige-tijdsvorm is gebruikt. Dat maakt het verhaal waarschijn lijker, echter, spannender. De vele gesprekken in de roman versterken dit effect alleen maar. In zijn memoires maakte Weinreb gebruik van hetzelfde procédé. Waarom ik Weinreb noem? De kri tiek van Hermans op Weinreb ts genoegzaam bekend. Hermans kan niet geloven dat Weinreb zonder „vuile handen" mensenlevens heeft gered. Je kunt misschien de èen redden, maar ondertussen stap je over het lijk van de ander, Alberegt illustreert dit denken. WIM HUYSKENS eindredactie henk egbers Tutje 7'ed°r 'leekt l>aar tere I' k'nd terwijI een an- FVhteh 7SpUaaltje van I tdingenkamp in slaap is gevallen. Dokters vrezen, dat hon derdduizenden baby's zullen om komen wegens ondervoeding, als geen hulp zal worden geboden. SCHIPHOL (ANP) In charter- vliegtuigen van de KLM en Martin- air Holland zijn gistermorgen kort na elkaar twee groepen Indonesisch boordpersoneel voor de Holland- Amerika Lijn op Schiphol aangeko men. De in totaal 350 jongemannen, va riërend van 22 tot 25 jaar oud, wer den per bus naar Rotterdam ge bracht, waar ze terstond aan boord gingen van het s.s. Rotterdam van de H.A.L. Het schip was enkele uren eerder na een jaarlijkse onderhouds beurt uit het dok gekomen. Op 6 oktofoer zal de „Rotterdam" uitvaren voor een transatlantische reis naar het Caraïhisch gebied, waar enkele cruises gemaakt zullen wor den. Daarna volgt in januari een we reldreis, die 3 maanden zal duren. De overkomst van het Indonesisch personeel (ongeveer 300 man voor de hoteldienst op het schip en 50 matro zen en personeel voor de machineka mer) heeft noigal wat voeten in de aarde gehad, maar na langdurig over leg iis tenslotte overeenstemming met de vervoerbonden bereikt. Het Indo nesisch personeel neemt genoegen met een gage, variërend tussen 70 en 110 dollar per maand. Nederlandse opvarenden moeten volgens de c.a.o. ongeveer viermaal zoveel verdienen, nen. (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN De Nederland se legerleiding ziet geen enkele aanleiding om een soort „paniek voetbal" te gaan spelen, naar aan leiding van sabotagegevallen die de laatste tijd in de krijgsmacht plaats hadden. Er is geen sprake van, aldus de legervoorlichtingsdienst, dat de leger-top momenteel overweegt de bewakingsaanwijzingen aan zienlijk te verscherpen. „Een der gelijke wijziging was er niet, is er niet en zal er, zoals de zaken er nn voorstaan, ook beslist niet ko men", aldus de legerwoordvoer- der. Berichten als zou de chef generale staf en bevelhebber van de land strijdkrachten, generaal W. van Rijn, hebben besloten tot zeer scher pe maatregelen tegen sabotage, wor den pertinent ontkend. Volgens deze bex-ichten zouden in alle landmachtkazernes de wachten zijn verdubbeld, terwijl er bevel zou zijn gegeven bij onraad met scherp te schieten. „Een desbetreffende wijziging van de bewakingsaanwijzingen is niet uitgegaan", zegt de legerwoordvoer- der, „zodat er ook geen enkel ge vaar bestaat dat een onschuldig vrij end paartje door een nerveuze wacht zal worden beschoten". De sabotage-vrees die in sommige kringen in ons land heerst, welke kringen zelfs menen dat er van een „ultralinkse samenzwering" sprake is, noemt de legerwoordvoerder „ei genlijk een ietwat overtrokken zaak". Want, zegt hij wat is er, koel be schouwd, eigenlijk aan de hand „Er zijn drie pogingen tot brand stichting geweest rond Eindhoven. Van bepaalde zijde wordt een brand die in augustus woedde in een loods er meteen bijgetrokken, zodat men op vier gevallen zou komen. Maar er is geen enkel bewijs dat die loods in augustus ook inderdaad is aangesto ken. De oorzaak van die brand is domweg niet bekend. Het kan na tuurlijk een sabotagedaad zijn gweest, maar het kan evengoed een sigarettenpeuk geweest zijn. En zo lang sabotage niet bewezen is, mag je het niet veronderstellen, dacht ik". Van de drie bewezen pogingen tot brandstichting hebben twee plaats gehad in de Constant Rebecque-ka- zerne in Eindhoven^ en één in de legerplaats Oirschot. De aanslagen in de Constant Rebecque-kazerne vertoonden een grote mate van overeenkomst. In beide gevallen werd een brandende lap in de vulo pening van vrachtwagens gestopt, terwijl de vrachtwagens waarop de aanslag werd gepleegd in het mid den van een rijtje vrachtauto's ston den. In Oirschot werd eind vorige week een soort Molotof-cocktail over een hek in de richting van een gebouw geworpen. „Eigenlijk was het alle maal erg amateuristisch", zegt de legerwoordvoerder, die op grond hiervan niet serieus kan aannemen dat sprake is van een groot en wijdvertakt komplat, in „geen van deze gevallen werd schade aange richt. De lont was niet al te best en zo. Het is natuurlijk een feit, dat er een aanslag werd gepleegd, anders zou je het amper serieus nemen". DE ANTILLIAANSE luchtvaartmaat schappij ALM, zelfstandig geworden op 1 jan. 1969 heeft tot en met het sluiten van het boekjaar op 31 maart j.l., dus in 2 jaar en 3 maanden, een verlies geleden van 18 miljoen gul den. (ADVERTENTIE) GROOT PAK inhoud 12 stuks dubbel' blik 30m.m. normale prijs-63- fles met fijne franse cognac normale prijs -269- blik originele inh.350 gram OVER PRIJSVERSCHIL GESPROKEN fles prima met verse eieren en brandewiin normal^rijsA6£^ 't hoort erbij! blik HOLLANDIA klopt direkt stijf 500 gram normale prijs-82"u---— let op! banketbakkers kwaliteit 250 gram bij ons grote fles natuurzuiver normale prijs-70" PP 350 gramspak heerlijk vers normale prijs 429" 'n rollen 13 stuks per rol1 normale prijs-84" 'tscheelt dubbeltjes! normale prijs HOWP let op de kwaliteit! pot eerste soort 6 smaken I normale prijs428" pot zoet-zure» normale prijs 35" 3/4 pot let op! extra fijn normale prijs 95 zakjes KNORR r-^ou* 7 smaken 2ENKA FLEX normale prijs -98" flacon synthetisch af wasmiddel normale prijs 125' grote stukken PALMOLIVE normale prijs -135^ ROTTERDAM (ANP) De 47- jarige classificeerder Mustafa Ayte- kiin, een Turk die in Rotterdam woonachtig was, is bij werkzaamhe den op de werf van van Verolme in het Botlekgebied te water geraakt en vermoedelijk verdronken. Er wordt nog steeds naar hem gedregd. De Turkse arbeider was op een platform bezig met het loskoppelen van een slang. Hij struikelde en viel achterover in he-t water. Hij is daarna niet meer gezien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 19