GAT VAN WITTE- VEEN: MILJARD Netto-lonen stijgen in 1972 meer dan dit jaar eel ti itstel an n Ondanks forse bezuinigingen: - ïlissingen „SCHEEFGROEI'' BIJ HOGER ONDERWIJS WORDT AANGEPAKT Volgend jaar vijftienhonderd huizen meer Beiaardenpremie ziekenfonds 15% hoger \linister De Aantal studenten beperkt wmJri binnenland buitenland 1HMMMM IfENSIE: 55 MILJOEf alradar Bedrijfsleven krijgt het moeilijk Elektrische stroom ■M !0%BT1 Dwangbevel Benzine +31 ct fm Uter Frisdranken i 1*ïCt m titer Verder gaand (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - De rijksbegroting 1972 sluit met een nadelig saldo van ruim 2,3 miljard gul den. Wiebeltax van drie naar vijf procent BOUWPROGRAMMA OPGEVOERD SUBSIDIES Zelfstandigen kunnen meer aftrekken Ontwikkelings hulp krijgt 80 min. meer IRINE i htm acht Woensdag 22 september 1971 Ln$da9 22 september 1971 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Minister Lang- man (Economische Zaken) is pessi mistisch over het verloop van de prijzen in 1972. Evenals dit jaar zul len volgend jaar de prijzen met rond 7 procent stijgen. Tegenover dit sombere vooruitzicht staat, dat liet netto-inkomen van de gemid delde werknemer iets meer zal stij gen dan dit jaar. Verwacht wordt namelijk dat de loonstijgingen vol gend jaar zo hoog zullen zijn dat met aftrek van de prijsstijgingen de werknemer er gemiddelj vier procent in welvaart op vooruit gaat. Dit valt te lezen in de toelichting van de minister op zijn begroting en in de macro-economische ver kenning van het Centraal Plan bureau. De economische situatie blijft volgend jaar onevenwichtig. De loon- en prijsstijgingen blijven sterk, De arbeidsmarkt zal wat min der spanning vertonen. In het lo pende jaar zal het gemiddelde werkloosheidspeil oplopen tot 65.000. Volgend jaar zullen naar verwachting 80.000 werkzoekenden ingeschreven staan. De sterke inflatie blijft aanhou den. Behalve door de hoge loon- en prijsstijgingen wordt de gespannen Nederlandse economie gekenmerkt door een voortdurende omvangrijke overbesteding. Aan de toeneming van de particuliere consumptie komt nog geen eind. Ook volgend jaar zullen de Nederlanders ver moedelijk 4,5 procent meer uitge ven. Daar staat tegenover dat de in vesteringen in bedrijven zich on gunstig ontwikkelen. Op de lange erinijn kan dit ongunstige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. De produktie van de bedrijven 'ei-toont een verminderde groei. Zij zal volgend jaar duidelijk ten ach- er blijven bij de groei in de afge- nien jaren. Over het verdere verloop van de economische toestand in ons land bestaat een groot aantal onzeker heden. De ontwikkeling m het bui tenland, waar de inflatie ook groot blijft, is daarvoor sterk bepalend. Van groot belang voor het even wichtiger maken van de Nederland se economie is de bedwinging van de binnenlandse inflatie. Matiging van lonen en prijzen kan belangrijk bijdragen tot een evenwichtiger ont wikkeling, aldus het Centraal Plan- ureau. Minister Langman voegt daaraan >e dat werkgevers en werknemers aan de inflatiebestrijding zullen meewerken door lonen en prijzen e drukken. Lukt dit niet dan blijft de vrees bestaan dat ook na 1972 de irbeidskosten in het bedrijfsleven sterk toenemen. Moeilijk valt nog e voorspellen wat hiervan de ge volgen voor het bedrijfsleven zul len zijn (bedrijfssluitingen, sane ring, verslechtering internationale incurrentiepositie) In zijn toelichting op de rijksbe groting schrijft minister Nelissen r inanciën) van de strijd tegen de inflatie de beste resultaten te mo gen verwachten, door het bedrijfs leven het vertrouwen te schenken dat dit de loon- en prijsstijgingen binnen aanvaardbare grenzen zal weten te brengen. Daarbij past een zo groot mogelijke terughoudend- >cid van de overheid ten aanzien van direct ingrijpen in de loon- en prijsvorming. Minister Langman noemt de ster ke toeneming van de arbeidskosten buitengewoon verontrustend. Stijgt de loonsom in bedrijven dit jaar met 14 en volgend jaar met 13,5 procent, de arbeidsproduktiviteit neemt min- ler toe, in 1972 met 3 procent tegen I procent in 1971. De verhoging van de arbeidskos- en stuwt de prijzen in de particu- ïere consumptiesector omhoog. Ook de sterke verhoging van de invoer prijzen in 1971 (5 procent) de ver boging van de omzetbelasting en de huurverhoging dragen er toe bij dat 'e particuliere prijzen in het lopen de en komende jaar met 7 procent hoog gaan. Gelet op de vele onzekerheden blijkt beoordeling van de economi sche vooruitzichten uiterst moeilijk. Wel is duidelijk dat de afremming van de inflatie veel minder gunstig verloopt dan was gehoopt. Voorlo pig is nauwelijks te verwachten dat het tempo van de inflatie sterk zal verminderen. Dat geldt zowel voor het internationale als het binnen landse inflatiebeeld. De economisch zwakkeren zijn van deze ontwikkeling vooral de dupe, aldus minister Langman. De anderen hebben zich tegen de nare gevolgen ingedekt. Meer en meer blijkt dat de baten en lasten" van de inflatie ook op andere wijze on evenwichtiger zijn verdeeld. De overheid wordt ook extra gevoelig door de inflatie getroffen, waardoor zij dreigt achter te raken. Ook bin nen het bedrijfsleven doet zich dit proces voor. De normale dynamiek van het economische leven dreigt ernstig te worden verstoord, aldus de minister. Onder deze omstandigheden dient voor de toekomst met twee moge lijkheden rekening te worden ge houden. Enerzijds een ontwikkeling waarbij de verslechterde bedrijfs omstandigheden leiden tot onaan vaardbaar lage investeringen, en anderzijds een bewuste beperking van de investeringsgroei. In het eerste geval staat echter een stag natie van de economische groei met voortgaande inflatie voor de deur, en zo'n ontwikkeling dient te wor den voorkomen. Een bewuste beperking van de in vesteringen wordt wel bepleit, om dat groei van de investeringen bij- VCR WACHTING VOORIN - Helprijspeilvande -_pad,culT^| Dejoonsoinper»»,!, De produkh'e in bearjivéri sHigl meb 3 Olo De arbeidspro- dukKvileil sHj^l mei-3 draagt tot de overbesteding en om, spanning van de arbeidsmarkt. De- zaak is bij de Sociaal-Economie. Raad in studie. Gezocht moet J worden naar arbeidsbesparende j, vesteringen. Een vergunningenstii sel verdient slechts onder bepaali omstandigheden aanbeveling. 9 9 TEKORT NOG RUIM TWEE MILJARI (Van onze pari. redactie) j HAAG De Dfensie «roting voor 1972 zal boven di iruikelijke jaarlijkse groe t zes procent nog extra me miljoen gulden worden ver 0gd tot totaal 4634 miljoen (ir 1- 4205 miljoen). Deze extr; zijn bedoeld om eer De macro-economische voorspel lingen van het Centraal Plan bureau over 1972 bevatten voor het bedrijfsleven weinig goed nieuws. Met de onduidelijke wereldconjunc tuur, een voortdurende loon- en prijsinflatie, onzekerheid met be trekking tot de wisselkoersen en een teruglopen van het winstinkomen in het nationaal inkomen, zullen ve len, vooral de kleinere, minder ka pitaalkrachtige en marginale be drijven, het moeilijk krijgen in de strijd om het voortbestaan. De zwa re internationale concurrentie, die eerder zal toenemen dan verminde ren, noopt vele bedrijven tot prijs- consessies. Deze hebben op hun beurt lage winst tot gevolg. Dit zai de financieringscapaciteit voor nieu we investeringen bij menig bedrijf gemakkelijk in gevaar kunnen bren gen. Een tweede factor die een deel van net bedrijfsleven in een moei lijke positie kan brengen, betreft de stijgingen van de loonkosten, die voor het komende jaar ongekend slerk zullen toenemen. Voor 1972 wordt verwacht dat de loonkosten per eenheid produkt gemiddeld met 8 procent stijgen. In 1971 zal dit 7 procent zijn en in 1969 en 1970 was het respectievelijk 3,5 en 5 pet. Een dergelijke stijging zal vooral de ar beidsintensieve bedrijven in grote moeilijkheden kunnen brengen. Het beleid van de regering-Biesheuvel is gericht op non-interventie in de loon- en prijsontwikkeling, zodat van deze zijde niets mag worden verwacht op het vlak van enige ioonstabilisatie. De sterk gestegen lonen hebben het arbeidsinkomens quote vanaf 1969 doen stijgen met 75,5 tot 83 pet. in 1972. Op grond van deze verkenningen kunnen we verwachten dat in 1972 een groot aantal minimaal renderende bedrij ven met sluiting of overname wordt bedreigd. De financieel sterkere bedrijver zullen nog meer dan tot nu toe he' geval is geweest, samenwerking zoeken. Het een en ander heeft tot gevolg dat de economische machfs concentratie wordt versterkt. Dr prijsconcurrentie zal nog groter worden, terwijl het achterblijven van het winstinkomen de macro economische besparingen zal aantas ten. Deze belopen voor dit jaar twintig procent van het nationaa' inkomen, voor 1972 wordt slechts 19 procent verwacht. Wanneer door te lage besparingen de investerin gen in het gedrang komen, dan heeft dit nadelige gevolgen voor de moderniteit van ons produktie-appa- raat. De onzekerheid met betrekking tot de wisselkoersen kan de export positie van het Nederlandse be drijfsleven opnieuw bemoeilijken Een eventuele revaluatie van de gul den van meer dan 5 procent, zal menig exportbedrijf een gevoelige klap geven. Alleen een gezamen lijke aanpak door ondernemers, vak bonden en overheid van de loon- en prijsinflatie, die volgens het Cen traal Planbureau onverminderd in 1972 zal voortduren als er niets wordt gedaan, kan het bedrijfsleven betere berichten opleveren. - f ■MlÉÉMMlifiÉiÉiBMÉÉ r (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister de Brauw (wetenschappelijk onderwijs en we tenschapsbeleid) gaat de onbeheer ste uitgroei en de scheefgroei bij het hoger onderwijs aanpakken. In de toelichting op de onderwijsbegroting kondigt hij een omvangrijk pakket wetgevende arbeid aan. Scheefgroei vindt de minister de sterke getalsmatige uitbreiding van het universitair onderwijs vergele den met de veel bescheidener ont wikkeling bij het hoger beroepson derwijs. Eenheid van het tertiair on derwijs wetenschappelijk onder wijs en hbo ziet hij als voor waarde voor herstructurering van het wetenschappelijk onderwijs. Wat dat laatste betreft neemt hij in gro te lijnen het wetsontwerp over van zijn voorganger Veringa volgens de ideeën van prof. Posthumus (-studie- duurverkorting In ieder geval totdat de herstruc turering effect neeft zal niet zijn te ontk- en aan tijdelijke beperking van het aantal studenten dat tot de universiteiten -wordt toegelaten, schrijft De Brauw. In april j.l. waren er ruim 106.000 studenten. In 1960 waren dat er nog maar ongeveer 40.000. Voor het volgend studiejaar '72 - '73 wordt een aantal van rond 120.000 verwacht. Vooral geneeskun de, biologie, diergeneeskunde en so ciale wetenschappen zitten moeilijk met hun capaciteit. Over de samenhang tussen wo en hbo zullen de ministers Van Veen en De Brauw nag dit parlementaire jaar een aparte nota opstellen. Daar in zal het wetsontwerp dat de vorige regeling hierover indiende, ter sprake komen. Uit een en ander blijkt dat de nieuwe bewindslieden verder wil len gaan dan hun voorganger*. De basis van de voorstellen van het organisatiebureau McKinsey zal een nieuiw planningsysteem voor het hele tertiaire onderwijs worden ont worpen, bestaande uit een lange ter- mijnplan, een middenlange termijn- plan en een begrotingsplan. Intussen studeren ambtenaren van 0 en w op de voorstellen die de commissie-Andriessen heeft uitge bracht over een nieuw systeem van studiefinanciering en studietoelagen voor het hoger onderwijs. De ver hoging van examen-, inschrijf- en collegegelden haingit hiermee samen, aldus De Brauw. In het nieuwe sy steem zal de wetenschappelijke op leiding mede gezien worden als een investering waaraan later voordelen worden ontleend, zoals een hoger in komen. „Inkomensoverhevelin-g naar de financieel sterkeren wordt inge perkt". kondigt de minister aan. Op korte termijn dwingt de fi- nancieel-econcfmiische situatie tot ver sobering van de gelden voor univer sitair onderwijs en onderzoek. De Brauw ziet hierin een stimulans om nog sneller een al te wilde uitgroei te snoeien. Onder meer worden per 1 januari aanstaande de tarieven van de academische ziekenhuizen ver hoogd. De verpleegtarieven zullen volledig worden doorberekend. Al bekend zijn de afremming van nieuwbouw ein inrichtingsinvesterin gen („bouwstop") en de beperkte uitbreiding van het personeelsbe stand dan in het algemeen finan cieel schema voor 1972 voor de uni versiteiten was voorzien. Ook van de uitgavenstijging voor wetenschappe lijk onderzoek is wat afgeknabbeld. Voor het wetenschappelijk onder zoek aan universiteiten en gesubsi dieerde instelling gaat minister De Brauw een landelijk wetenschapsbe leid opzetten. Binnen de ministerraad is een onderraad ingesteld waarin De Brauw een coördinerende taak haett. De sterke groei van de uitgaven maakt het noodzakelijk, al dus minister Nelissen in de toelichting op de miljoenennota, een aantal bezuinigingen tot stand te brengen. Het kabinet legt het accent op: Versobering van bepaalde voorzie ningen, matiging van investeringen en ruimere toepassing van de profijtgedachte (betaling van de werkelijke kosten der overheids diensten). De rijksbegroting 1972 vertoont het volgende beeld Uitgaven 37.741 miljoen Ontvangsten 35.429 miljoen Tekort 2.312 miljoen De totale uitgaven voor 1972 geven een zeer forse stijging met 15.5 procent te zien. Alleen al de uitgaven als gevolg van algemene salaris- en pensioen maatregelen nemen met ongeveer 2.7 miljard toe. Het sombere begrotingsbeleid voor 1972 wordt nog versterkt door de uiterst ongunstige ontwikkeling van de begroting in 1971. De uitgaven zijn in de lopende jaren belangrijk hoger dan werd geraamd, mede door de kostenontwikkeling in het onderwijs en de stijging der salarissen. Hier komt bij dat de opbrengsten van de belastingen lager zijn dan werd verwacht. Het veelbesproken ,,gat van Witteveen" de erfenis die de vorige minis ter van Financiën, Witteveen, achterliet is veel groter dan aanvankelijk werd meegedeeld. Het tekort op de begroting 1971 is namelijk toegenomen van 2.1 miljard tot 3.9 miljard. Door de opbrengst van de wiebeltax en de daarmee verband houdende beperking van de uitgaven blijft er een tekort van 3.4 miljard gulden. Minister Nelissen beschrijft in een toelichting op de rijksbegroting 1972 dat een krachtige inflatiebestrijding mede nodig is, om te voorkomen dat bij een voortgaande vertraging in de economische groei de collectieve voorzie ningen dreigen te worden aangetast. De rijksbegroting, aldus de minister, is opgezet met inachtneming van de grenzen die het trendmatige begrotings beleid. stelt. Het betreft hier de norm dat de rijksuitgaven afgezien van de salarisverhogingen met maximaal zes procent kunnen stijgen. Deze norm kon niet helemaal worden gehandhaafd, want in feite nemen de netto uit gaven van het rijk met zeven procent toe. Ondanks een zo sober mogelijk beleid, zag het er naar uit dat het tekort voor 1972 zou oplopen tot 3.2 miljard, omdat de belastingopbrengsten achter blijven bij de veronderstelde groei. Zou dat tekort via leningen moeten wor den gefinancierd, dan zou de kapitaalvoorziening Van de gemeenten en de woningbouw daardoor in de knel kunnen komen. Minister Nelissen meent daarom dat ook voor 1972 de wiebeltax moet worden toegepast, waarbij het percentage van deze tijdelijke extra belasting wordt verhoogd van drie tot vijf. In samenhang daarmee zullen op de be groting verdere bezuinigingen worden aangebracht tot een totaal van 90 miljoen gulden. Het te financieren tekort van ruim 2.3 miljard gulden zal worden ver minderd door een versnelde inning van de inkomsten- en vermogensbelasting. Er moet nog een compensatie worden gevonden voor enkele belasting voordelen, zoals een verdere verruiming van de aftrek voor de werkende gehuwde vrouw. Als compensatie wordt voorgesteld: verdubbeling assuran tiebelasting, verhoging benzine-accijns, invoering accijns op frisdranken en mineraalwater en overbrenging van elektriciteit naar het algemene tarief van de omzetbelasting (14 procent). Volgend jaar zal de automatische inflatiecorrectie van de loon- en in komstenbelasting voor het eerst worden toegepast. Echter niet helemaal. De correctie zal tot 80 procent worden beperkt. Het kabinet geeft hieraan de voorkeur boven bijvoorbeeld verhoging van indirecte belastingen. Gezien de verhoging van de wiebeltax tot vijf procent, is het effect van de inflatiecorrectie voor de belastingbetaler niet zo groot. Het effect van in flatiecorrectie en wiebeltax samen levert volgend jaar voor een gehuwde met twee kinderen bij een inkomen van 12.000,een voordeel van 53, over het hele jaar op. De versnelde invordering van de inkomsten- en vermogensbelasting brengt het begrotingstekort in 1972 terug met 300 miljoen. De groei van de uitgaven is in 1972 mede zo groot door de aanpak van nieuwe taken. Hiervoor moesten beleidsombuigingen tot stand worden ge bracht door onder andere matiging van de investeringen, versobering en doorberekening van de kosten der overheidsdiensten. Doordat deze beleidsombuigingen al in de begroting zijn verwerkt, zijn er verder weinig mogelijkheden om verdere beperkingen in de uitgaven aan te brengen. Minister Nelissen noemt als nieuwe taken en uitbreiding van bestaande voorzieningen Verlaging leerlingenschaal kleuteronderwijs Onderwijsmaatregelen voor werkende jongeren. Uitbreiding woningbouw en aanvullende huursubsidies. De ontwikkelingshulp. Opvoering defensielasten. Stimulering openbaar vervoer. Rente-overbruggingsregeling scheepsbouw. Verzorging en ziekenfondsverzekering bejaarden. In het kabinetsbeleid wordt een belangrijker plaats ingeruimd voor fte profijtgedachte. De toepassing hiervan vindt haar grenzen in de draag kracht van de mensen. Lang niet alle overheidsmaatregelen komen de burgers in gelijke mate ten goede. Uit een oogpunt van een rechtvaardige verdeling van lasten, kan er aanleiding zijn door toepassing van de profijtgedachte de ongelijkheid te corrigeren. Toepassing van de profijtgedachte bevordert verder een optimale toedeling van goederen en diensten doordat de burger in zijn afweging van nut en offer tot een meer bewuste keuze komt. (Van onze parlementaire redactie) DEN -HAAG Het woningbouw programma zal voor volgend jaar 1500 huizen hoger liggen dan voor 1971. Er kunnen 132.000 wonin gen worden gebouwd, waarvan 109.500 met rijkssubsidie. Er wordt vanuit gegaan dat 22-500 woningen in de ongesusidieerde sector worden neergezet. Dit jaar omvatte het bouwprogram in to taal 130.500 woningen. In 1972 zullen vergunningen voor 49.450 woningwetwoningen, waarvan tenminste 6.000 bejaar denwoningen. Bij de 60.050 parti culiere gesubsidieerde woningen zullen er eveneens 6.000 voor be jaarden zijn. Het rijk stelt verder subsidies beschikbaar ten behoeve van verzorgingstehuizen voor be jaarden tot een totaal van 5.000 bedden. Bij de verdeling van de rijks- steun voor de woningbouw, zullen de stedelijke gebieden in het wes ten van het land voorrang krijgen. Zo nodig zal dit ook gebeuren voor andere gebieden in het land DE \V0NINGB0(JVV> Ijoenen Voor aanvullende huursubsidies wordt volgend jaar 61,6 miljoen beschikbaar gesteld. In de periode van 1 juli 1970-1 juni 1971 zijn 30.376 aanvullende huursubsidies toegekend aan mensen die gezien hun inkomen te duur wonen. On geveer 85 procent van de subsi dies is ten goede gekomen aan huurders met een inkomen bene den 10.000 gulden per jaar. Op de volgend jaar sterk bezuinigd- un- danks de grote stijging van bouwkosten zullen de uitgaven vrijwel op hetzelfde niveau van 1971 worden gehandhaafd. Hier door zal een belangrijk deel van het programma voor 19" e waarschijnlijk het hele program voor 1972 moeten worden opge schoven tot na dit jaar. Hierdoor kon voor 163 miljoen gulden wor den bezuinigd. Het opschorten van een gro aantal projecten houdt in dat vo een lange tijd niet zal den voldaan aan de van ministeries, rijksdiensten - Het totale pakket van werken en aankopen dat in 1971enlMj mj worden opgeschort i„n 400 miljoen. In 1973 zal moe» worden afgewogen wat het e moet worden uitgevoerd. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Bij de Tweede Ka mer is een wetsvoorstel ingediend tot verruiming van de zelfstandigen aftrek in de inkomstenbelasting met ingang van 1 januari 1972. De zelf standigenaftrek is een vermindering van de winst met een bepaald per centage van de investeringen in be drijsmiddelen. Deze Investeringen moeten tenmiste 2000 gulden bedra gen. De nieuwe regeling zal inhouden: iedere ondemémer mag ten minste 300 gulden atrekkerg ook al investeert hij niets of weinig; de thans geldende aftrekpercen tages worden een kwart hoger; 2 wordt 2,5; 4 wordt 5; 6 wordt 7,5; 10 wordt 12,5, De percen tages variëren met de omvang van de winst. De voorgestelde verruiming geldt al leen voor 1972. (Van onze parlementaire om gin te maken met het inloperj de laatste jaren ontstanfj iterstanden op materieelgej !d. (e afgelopen jareii hebben eer I ■ds sterkere financiële achteruit vertoond, aldus minister D( der in de toelichting op zijn be] ;ing. De defensie-inspannini It worden verhoogd om aan aan rde verplichtingen te voldoen, et onderzoek naar de taak var Nederlandse defensie in NAVOjl band door een civiel-militairejf imissie van deskundigen zal var minister alle steun krijgen. De imissie, waarvan de samenstel, overigens stroef verloopt, moe de volgende begroting advie: irengen en in het bijzonder aanj en welk vast percentage van hei to nationaal produkt voortaaif defensie zal worden uitgetrokj Daardoor zal de waarde va defensie-budget, anders dan m geval is, niet meer kunnen terugg en tengevolge van onvoorziene in- ie. Na ontvangst van het adviei de commissie komt minister Do :r later zelf met een duidelijl prakt beeld van het verder! er de afzonderlijke krijgsmach] Jerdelen deelt de minister ondef «het volgende mede: Medio en eind 1972 zullen twe! {ierzeeboten van de „zwaardvis| se" aan de vloot worden toege( fl, waarmee het aantal operatie- fonderzeeboten weer op de vereis- sterke van zes stuks zal zijn pacht. In 1974 en 1975 komen er geleide-wapenfregatten in lenst. De onderzeebootjagers van f Holland- en Frieslandklasse zui door één type fregat worden prangen. Voor plaatsing van een walradar 'I Vlissingen is in eerste termijn P ton op de begroting uitgetrok- leti, fciiR Lu verPlaatsing van een paraat ^bataljon naar West-Duitsland - 1973 kunnen worden gere geerd. Voorts zijn eerste bespre- gen geopend om de meest essen- ;e voorraden zoals munitie en 5®°fien reeds in vredestijd in •(""itsland gereed te leggen. De ln8 van twee brigades in (Wdoost-Nederland Ter Apel - 1 volgens de minister een duide- ij verbetering van de reactiesnel- natekenen. Over het tekort aan «nmogelijkheden zegt de mims' 'IpJTu tender voldoende oefen- •n a,n d in Nederland nimmer ,anvaardbaar oel'enpeil zal wor thed1^'' incidentele oefenmoge- ni-'vï in het buitenland kunnei nooleem niet oplossen. Ministe: Ster zal Haflvnm iv-i l-w Jaar plossin- er zal daarom in het komen- voorstellen doen voor dc van dit urgente probleem 1050 0 DEN HAAG - Op ar van 1972 is een bedrag van joen gulden voor ontwiK™ uitgetrokken. Dat rs8° J dan de raming van dit F k)ti In totaal is voor derieuwf netsperiode van vier I i„,5i wikkelingssamenwerkmgra j ard uitgetrokken, t-W. miljoen, 1973: 1150 m i» 1325 miljoen, en 1975. w g Aan de Tweede Kamei jarenprogramma voor, voorgele»1 se hulpverlening worC1f jo50 Binnen het bedrag van W joen van 1972 is v001, jje(jec ling van Suriname en beschjkl)aj Antillen 228 md:!0 jpgo Boven het plafond varke0 is nog 61 miljoen u ve,-pM betalingen op grona r tingen aan Turkije eri aan pees Ontwikkelingsfond ngeJn- doorgevoerde beper 7r ln Vredesparaatheid zul- [orden ®°,gelijk *n 1972 te [ons k aan- De F lÜ4g squa Iel«ke ,5, w?Tr op de °orspron Ttiverin Daarna komt de re ^-Wane^ aan de orde van de gelei 'espar-i^ï.S9liadroris die aan de vre- fens vernort .onttl'okken zijn. We- oi'fiah» rln® van de F 104 g- 'egin worden°et omstreeks 1977 een f'ngini [oor tief een (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De premie voor de ziekenfondsverzekering voor bejaar den zal het komende jaar 15 pet om hoog gaan. De premiestijging m* nag aanzienlijker zijn geweest, als minis ter Boersma (Sociale Zaken) in zijn begroting niet twee bijzondere maat regelen tot dekking van de kosten had getroffen. Hij heeft de bijdrage Mtt da aan deze ziekenfonds verzekering met bijna 20 miljoen verhoogd en hij hevelt eenzelfde ex- tra-bjjdrage over uit de algemene kas van de verplichte verzekering. Ook voor de minder draagkracht!- voornemen. v- ..g in ii- ge vrijwillig verzekeI'retli11'1 j-ï merkihg komen voor eeiiM®sl f „e premie ligt een beperking van J1- reinje C zogenaamde bodemprem gemaakt met de ver- lr°h$ N='" ue °Perationale squa- Nmitipf verwachting zal in 1972 een keuze worden gedaan vervangend vliegtuigtype. L "EN ha 41- (Van onze parit fe56" voor ,et Centraal Plan 'Stine ioon ln Pt volgende staa Nvinim, m. wprknemers ïtoci Pai (;'eu'iere consumptie Groei .''"uitvoer lS%ing .l-eninvoer Sei arbSrt !,er l)riisl>pil Rising roëHP,,'O Ulkliviteit '(hreiflin,, L V beschikbaar inkoir IS wkloos)i!j<j steringen wo'hngboi %t£nS-druk- Premiedruk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 16