GAT VAN
WITTE-
VEEN:
MILJARD
Netto-lonen stijgen in 1972 meer dan dit jaar
eel ti
itstel
an
n
Ondanks forse bezuinigingen:
- ïlissingen
„SCHEEFGROEI'' BIJ
HOGER ONDERWIJS
WORDT
AANGEPAKT
Volgend jaar
vijftienhonderd
huizen meer
Beiaardenpremie ziekenfonds 15% hoger
\linister De
Aantal studenten beperkt
wmJri
binnenland
buitenland
1HMMMM
IfENSIE: 55 MILJOEf
alradar
Bedrijfsleven
krijgt
het moeilijk
Elektrische stroom
■M
!0%BT1
Dwangbevel
Benzine
+31 ct fm Uter
Frisdranken
i
1*ïCt
m titer
Verder gaand
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - De rijksbegroting 1972 sluit
met een nadelig saldo van ruim 2,3 miljard gul
den.
Wiebeltax van drie naar vijf procent
BOUWPROGRAMMA OPGEVOERD
SUBSIDIES
Zelfstandigen
kunnen meer
aftrekken
Ontwikkelings
hulp krijgt
80 min. meer
IRINE
i htm acht
Woensdag 22 september 1971
Ln$da9
22 september 1971
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. Minister Lang-
man (Economische Zaken) is pessi
mistisch over het verloop van de
prijzen in 1972. Evenals dit jaar zul
len volgend jaar de prijzen met
rond 7 procent stijgen. Tegenover
dit sombere vooruitzicht staat, dat
liet netto-inkomen van de gemid
delde werknemer iets meer zal stij
gen dan dit jaar. Verwacht wordt
namelijk dat de loonstijgingen vol
gend jaar zo hoog zullen zijn dat
met aftrek van de prijsstijgingen
de werknemer er gemiddelj vier
procent in welvaart op vooruit gaat.
Dit valt te lezen in de toelichting
van de minister op zijn begroting
en in de macro-economische ver
kenning van het Centraal Plan
bureau.
De economische situatie blijft
volgend jaar onevenwichtig. De
loon- en prijsstijgingen blijven
sterk, De arbeidsmarkt zal wat min
der spanning vertonen. In het lo
pende jaar zal het gemiddelde
werkloosheidspeil oplopen tot
65.000. Volgend jaar zullen naar
verwachting 80.000 werkzoekenden
ingeschreven staan.
De sterke inflatie blijft aanhou
den. Behalve door de hoge loon- en
prijsstijgingen wordt de gespannen
Nederlandse economie gekenmerkt
door een voortdurende omvangrijke
overbesteding. Aan de toeneming
van de particuliere consumptie
komt nog geen eind. Ook volgend
jaar zullen de Nederlanders ver
moedelijk 4,5 procent meer uitge
ven. Daar staat tegenover dat de in
vesteringen in bedrijven zich on
gunstig ontwikkelen. Op de lange
erinijn kan dit ongunstige gevolgen
hebben voor de werkgelegenheid.
De produktie van de bedrijven
'ei-toont een verminderde groei. Zij
zal volgend jaar duidelijk ten ach-
er blijven bij de groei in de afge-
nien jaren.
Over het verdere verloop van de
economische toestand in ons land
bestaat een groot aantal onzeker
heden. De ontwikkeling m het bui
tenland, waar de inflatie ook groot
blijft, is daarvoor sterk bepalend.
Van groot belang voor het even
wichtiger maken van de Nederland
se economie is de bedwinging van
de binnenlandse inflatie. Matiging
van lonen en prijzen kan belangrijk
bijdragen tot een evenwichtiger ont
wikkeling, aldus het Centraal Plan-
ureau.
Minister Langman voegt daaraan
>e dat werkgevers en werknemers
aan de inflatiebestrijding zullen
meewerken door lonen en prijzen
e drukken. Lukt dit niet dan blijft
de vrees bestaan dat ook na 1972 de
irbeidskosten in het bedrijfsleven
sterk toenemen. Moeilijk valt nog
e voorspellen wat hiervan de ge
volgen voor het bedrijfsleven zul
len zijn (bedrijfssluitingen, sane
ring, verslechtering internationale
incurrentiepositie)
In zijn toelichting op de rijksbe
groting schrijft minister Nelissen
r inanciën) van de strijd tegen de
inflatie de beste resultaten te mo
gen verwachten, door het bedrijfs
leven het vertrouwen te schenken
dat dit de loon- en prijsstijgingen
binnen aanvaardbare grenzen zal
weten te brengen. Daarbij past een
zo groot mogelijke terughoudend-
>cid van de overheid ten aanzien
van direct ingrijpen in de loon- en
prijsvorming.
Minister Langman noemt de ster
ke toeneming van de arbeidskosten
buitengewoon verontrustend. Stijgt
de loonsom in bedrijven dit jaar met
14 en volgend jaar met 13,5 procent,
de arbeidsproduktiviteit neemt min-
ler toe, in 1972 met 3 procent tegen
I procent in 1971.
De verhoging van de arbeidskos-
en stuwt de prijzen in de particu-
ïere consumptiesector omhoog. Ook
de sterke verhoging van de invoer
prijzen in 1971 (5 procent) de ver
boging van de omzetbelasting en de
huurverhoging dragen er toe bij dat
'e particuliere prijzen in het lopen
de en komende jaar met 7 procent
hoog gaan.
Gelet op de vele onzekerheden
blijkt beoordeling van de economi
sche vooruitzichten uiterst moeilijk.
Wel is duidelijk dat de afremming
van de inflatie veel minder gunstig
verloopt dan was gehoopt. Voorlo
pig is nauwelijks te verwachten dat
het tempo van de inflatie sterk zal
verminderen. Dat geldt zowel voor
het internationale als het binnen
landse inflatiebeeld.
De economisch zwakkeren zijn
van deze ontwikkeling vooral de
dupe, aldus minister Langman. De
anderen hebben zich tegen de nare
gevolgen ingedekt. Meer en meer
blijkt dat de baten en lasten" van
de inflatie ook op andere wijze on
evenwichtiger zijn verdeeld. De
overheid wordt ook extra gevoelig
door de inflatie getroffen, waardoor
zij dreigt achter te raken. Ook bin
nen het bedrijfsleven doet zich dit
proces voor. De normale dynamiek
van het economische leven dreigt
ernstig te worden verstoord, aldus
de minister.
Onder deze omstandigheden dient
voor de toekomst met twee moge
lijkheden rekening te worden ge
houden. Enerzijds een ontwikkeling
waarbij de verslechterde bedrijfs
omstandigheden leiden tot onaan
vaardbaar lage investeringen, en
anderzijds een bewuste beperking
van de investeringsgroei. In het
eerste geval staat echter een stag
natie van de economische groei met
voortgaande inflatie voor de deur,
en zo'n ontwikkeling dient te wor
den voorkomen.
Een bewuste beperking van de in
vesteringen wordt wel bepleit, om
dat groei van de investeringen bij-
VCR WACHTING VOORIN -
Helprijspeilvande
-_pad,culT^|
Dejoonsoinper»»,!,
De produkh'e in
bearjivéri sHigl
meb 3 Olo
De arbeidspro-
dukKvileil sHj^l
mei-3
draagt tot de overbesteding en om,
spanning van de arbeidsmarkt. De-
zaak is bij de Sociaal-Economie.
Raad in studie. Gezocht moet J
worden naar arbeidsbesparende j,
vesteringen. Een vergunningenstii
sel verdient slechts onder bepaali
omstandigheden aanbeveling.
9 9
TEKORT NOG RUIM TWEE MILJARI
(Van onze pari. redactie)
j HAAG De Dfensie
«roting voor 1972 zal boven di
iruikelijke jaarlijkse groe
t zes procent nog extra me
miljoen gulden worden ver
0gd tot totaal 4634 miljoen (ir
1- 4205 miljoen). Deze extr;
zijn bedoeld om eer
De macro-economische voorspel
lingen van het Centraal Plan
bureau over 1972 bevatten voor het
bedrijfsleven weinig goed nieuws.
Met de onduidelijke wereldconjunc
tuur, een voortdurende loon- en
prijsinflatie, onzekerheid met be
trekking tot de wisselkoersen en een
teruglopen van het winstinkomen
in het nationaal inkomen, zullen ve
len, vooral de kleinere, minder ka
pitaalkrachtige en marginale be
drijven, het moeilijk krijgen in de
strijd om het voortbestaan. De zwa
re internationale concurrentie, die
eerder zal toenemen dan verminde
ren, noopt vele bedrijven tot prijs-
consessies. Deze hebben op hun
beurt lage winst tot gevolg. Dit zai
de financieringscapaciteit voor nieu
we investeringen bij menig bedrijf
gemakkelijk in gevaar kunnen bren
gen.
Een tweede factor die een deel
van net bedrijfsleven in een moei
lijke positie kan brengen, betreft de
stijgingen van de loonkosten, die
voor het komende jaar ongekend
slerk zullen toenemen. Voor 1972
wordt verwacht dat de loonkosten
per eenheid produkt gemiddeld met
8 procent stijgen. In 1971 zal dit 7
procent zijn en in 1969 en 1970 was
het respectievelijk 3,5 en 5 pet. Een
dergelijke stijging zal vooral de ar
beidsintensieve bedrijven in grote
moeilijkheden kunnen brengen. Het
beleid van de regering-Biesheuvel is
gericht op non-interventie in de
loon- en prijsontwikkeling, zodat
van deze zijde niets mag worden
verwacht op het vlak van enige
ioonstabilisatie. De sterk gestegen
lonen hebben het arbeidsinkomens
quote vanaf 1969 doen stijgen met
75,5 tot 83 pet. in 1972. Op grond
van deze verkenningen kunnen we
verwachten dat in 1972 een groot
aantal minimaal renderende bedrij
ven met sluiting of overname
wordt bedreigd.
De financieel sterkere bedrijver
zullen nog meer dan tot nu toe he'
geval is geweest, samenwerking
zoeken. Het een en ander heeft tot
gevolg dat de economische machfs
concentratie wordt versterkt. Dr
prijsconcurrentie zal nog groter
worden, terwijl het achterblijven
van het winstinkomen de macro
economische besparingen zal aantas
ten. Deze belopen voor dit jaar
twintig procent van het nationaa'
inkomen, voor 1972 wordt slechts
19 procent verwacht. Wanneer door
te lage besparingen de investerin
gen in het gedrang komen, dan
heeft dit nadelige gevolgen voor de
moderniteit van ons produktie-appa-
raat. De onzekerheid met betrekking
tot de wisselkoersen kan de export
positie van het Nederlandse be
drijfsleven opnieuw bemoeilijken
Een eventuele revaluatie van de gul
den van meer dan 5 procent, zal
menig exportbedrijf een gevoelige
klap geven. Alleen een gezamen
lijke aanpak door ondernemers, vak
bonden en overheid van de loon- en
prijsinflatie, die volgens het Cen
traal Planbureau onverminderd in
1972 zal voortduren als er niets
wordt gedaan, kan het bedrijfsleven
betere berichten opleveren.
- f
■MlÉÉMMlifiÉiÉiBMÉÉ
r
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister de Brauw
(wetenschappelijk onderwijs en we
tenschapsbeleid) gaat de onbeheer
ste uitgroei en de scheefgroei bij het
hoger onderwijs aanpakken. In de
toelichting op de onderwijsbegroting
kondigt hij een omvangrijk pakket
wetgevende arbeid aan.
Scheefgroei vindt de minister de
sterke getalsmatige uitbreiding van
het universitair onderwijs vergele
den met de veel bescheidener ont
wikkeling bij het hoger beroepson
derwijs. Eenheid van het tertiair on
derwijs wetenschappelijk onder
wijs en hbo ziet hij als voor
waarde voor herstructurering van
het wetenschappelijk onderwijs. Wat
dat laatste betreft neemt hij in gro
te lijnen het wetsontwerp over van
zijn voorganger Veringa volgens de
ideeën van prof. Posthumus (-studie-
duurverkorting
In ieder geval totdat de herstruc
turering effect neeft zal niet zijn
te ontk- en aan tijdelijke beperking
van het aantal studenten dat tot de
universiteiten -wordt toegelaten,
schrijft De Brauw. In april j.l. waren
er ruim 106.000 studenten. In 1960
waren dat er nog maar ongeveer
40.000. Voor het volgend studiejaar
'72 - '73 wordt een aantal van rond
120.000 verwacht. Vooral geneeskun
de, biologie, diergeneeskunde en so
ciale wetenschappen zitten moeilijk
met hun capaciteit.
Over de samenhang tussen wo en
hbo zullen de ministers Van Veen
en De Brauw nag dit parlementaire
jaar een aparte nota opstellen. Daar
in zal het wetsontwerp dat de vorige
regeling hierover indiende, ter sprake
komen. Uit een en ander blijkt dat
de nieuwe bewindslieden verder wil
len gaan dan hun voorganger*.
De basis van de voorstellen van
het organisatiebureau McKinsey zal
een nieuiw planningsysteem voor het
hele tertiaire onderwijs worden ont
worpen, bestaande uit een lange ter-
mijnplan, een middenlange termijn-
plan en een begrotingsplan.
Intussen studeren ambtenaren van
0 en w op de voorstellen die de
commissie-Andriessen heeft uitge
bracht over een nieuw systeem van
studiefinanciering en studietoelagen
voor het hoger onderwijs. De ver
hoging van examen-, inschrijf- en
collegegelden haingit hiermee samen,
aldus De Brauw. In het nieuwe sy
steem zal de wetenschappelijke op
leiding mede gezien worden als een
investering waaraan later voordelen
worden ontleend, zoals een hoger in
komen. „Inkomensoverhevelin-g naar
de financieel sterkeren wordt inge
perkt". kondigt de minister aan.
Op korte termijn dwingt de fi-
nancieel-econcfmiische situatie tot ver
sobering van de gelden voor univer
sitair onderwijs en onderzoek. De
Brauw ziet hierin een stimulans om
nog sneller een al te wilde uitgroei
te snoeien. Onder meer worden per
1 januari aanstaande de tarieven van
de academische ziekenhuizen ver
hoogd. De verpleegtarieven zullen
volledig worden doorberekend.
Al bekend zijn de afremming van
nieuwbouw ein inrichtingsinvesterin
gen („bouwstop") en de beperkte
uitbreiding van het personeelsbe
stand dan in het algemeen finan
cieel schema voor 1972 voor de uni
versiteiten was voorzien. Ook van de
uitgavenstijging voor wetenschappe
lijk onderzoek is wat afgeknabbeld.
Voor het wetenschappelijk onder
zoek aan universiteiten en gesubsi
dieerde instelling gaat minister De
Brauw een landelijk wetenschapsbe
leid opzetten. Binnen de ministerraad
is een onderraad ingesteld waarin De
Brauw een coördinerende taak haett.
De sterke groei van de uitgaven maakt het noodzakelijk, al
dus minister Nelissen in de toelichting op de miljoenennota,
een aantal bezuinigingen tot stand te brengen.
Het kabinet legt het accent op: Versobering van bepaalde voorzie
ningen, matiging van investeringen en ruimere toepassing van de
profijtgedachte (betaling van de werkelijke kosten der overheids
diensten).
De rijksbegroting 1972 vertoont het volgende beeld
Uitgaven 37.741 miljoen
Ontvangsten 35.429 miljoen
Tekort 2.312 miljoen
De totale uitgaven voor 1972 geven een zeer forse stijging met 15.5 procent
te zien. Alleen al de uitgaven als gevolg van algemene salaris- en pensioen
maatregelen nemen met ongeveer 2.7 miljard toe.
Het sombere begrotingsbeleid voor 1972 wordt nog versterkt door de
uiterst ongunstige ontwikkeling van de begroting in 1971. De uitgaven zijn
in de lopende jaren belangrijk hoger dan werd geraamd, mede door de
kostenontwikkeling in het onderwijs en de stijging der salarissen. Hier komt
bij dat de opbrengsten van de belastingen lager zijn dan werd verwacht.
Het veelbesproken ,,gat van Witteveen" de erfenis die de vorige minis
ter van Financiën, Witteveen, achterliet is veel groter dan aanvankelijk
werd meegedeeld. Het tekort op de begroting 1971 is namelijk toegenomen
van 2.1 miljard tot 3.9 miljard. Door de opbrengst van de wiebeltax en de
daarmee verband houdende beperking van de uitgaven blijft er een tekort
van 3.4 miljard gulden.
Minister Nelissen beschrijft in een toelichting op de rijksbegroting 1972
dat een krachtige inflatiebestrijding mede nodig is, om te voorkomen dat bij
een voortgaande vertraging in de economische groei de collectieve voorzie
ningen dreigen te worden aangetast. De rijksbegroting, aldus de minister, is
opgezet met inachtneming van de grenzen die het trendmatige begrotings
beleid. stelt. Het betreft hier de norm dat de rijksuitgaven afgezien van de
salarisverhogingen met maximaal zes procent kunnen stijgen. Deze norm
kon niet helemaal worden gehandhaafd, want in feite nemen de netto uit
gaven van het rijk met zeven procent toe.
Ondanks een zo sober mogelijk beleid, zag het er naar uit dat het tekort
voor 1972 zou oplopen tot 3.2 miljard, omdat de belastingopbrengsten achter
blijven bij de veronderstelde groei. Zou dat tekort via leningen moeten wor
den gefinancierd, dan zou de kapitaalvoorziening Van de gemeenten en de
woningbouw daardoor in de knel kunnen komen.
Minister Nelissen meent daarom dat ook voor 1972 de wiebeltax moet
worden toegepast, waarbij het percentage van deze tijdelijke extra belasting
wordt verhoogd van drie tot vijf. In samenhang daarmee zullen op de be
groting verdere bezuinigingen worden aangebracht tot een totaal van 90
miljoen gulden.
Het te financieren tekort van ruim 2.3 miljard gulden zal worden ver
minderd door een versnelde inning van de inkomsten- en vermogensbelasting.
Er moet nog een compensatie worden gevonden voor enkele belasting
voordelen, zoals een verdere verruiming van de aftrek voor de werkende
gehuwde vrouw. Als compensatie wordt voorgesteld: verdubbeling assuran
tiebelasting, verhoging benzine-accijns, invoering accijns op frisdranken en
mineraalwater en overbrenging van elektriciteit naar het algemene tarief
van de omzetbelasting (14 procent).
Volgend jaar zal de automatische inflatiecorrectie van de loon- en in
komstenbelasting voor het eerst worden toegepast. Echter niet helemaal. De
correctie zal tot 80 procent worden beperkt. Het kabinet geeft hieraan de
voorkeur boven bijvoorbeeld verhoging van indirecte belastingen.
Gezien de verhoging van de wiebeltax tot vijf procent, is het effect van de
inflatiecorrectie voor de belastingbetaler niet zo groot. Het effect van in
flatiecorrectie en wiebeltax samen levert volgend jaar voor een gehuwde
met twee kinderen bij een inkomen van 12.000,een voordeel van 53,
over het hele jaar op.
De versnelde invordering van de inkomsten- en vermogensbelasting brengt
het begrotingstekort in 1972 terug met 300 miljoen.
De groei van de uitgaven is in 1972 mede zo groot door de aanpak van
nieuwe taken. Hiervoor moesten beleidsombuigingen tot stand worden ge
bracht door onder andere matiging van de investeringen, versobering en
doorberekening van de kosten der overheidsdiensten.
Doordat deze beleidsombuigingen al in de begroting zijn verwerkt, zijn er
verder weinig mogelijkheden om verdere beperkingen in de uitgaven aan te
brengen.
Minister Nelissen noemt als nieuwe taken en uitbreiding van bestaande
voorzieningen
Verlaging leerlingenschaal kleuteronderwijs
Onderwijsmaatregelen voor werkende jongeren.
Uitbreiding woningbouw en aanvullende huursubsidies.
De ontwikkelingshulp.
Opvoering defensielasten.
Stimulering openbaar vervoer.
Rente-overbruggingsregeling scheepsbouw.
Verzorging en ziekenfondsverzekering bejaarden.
In het kabinetsbeleid wordt een belangrijker plaats ingeruimd voor fte
profijtgedachte. De toepassing hiervan vindt haar grenzen in de draag
kracht van de mensen.
Lang niet alle overheidsmaatregelen komen de burgers in gelijke mate
ten goede. Uit een oogpunt van een rechtvaardige verdeling van lasten, kan
er aanleiding zijn door toepassing van de profijtgedachte de ongelijkheid te
corrigeren. Toepassing van de profijtgedachte bevordert verder een optimale
toedeling van goederen en diensten doordat de burger in zijn afweging van
nut en offer tot een meer bewuste keuze komt.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN -HAAG Het woningbouw
programma zal voor volgend jaar
1500 huizen hoger liggen dan voor
1971. Er kunnen 132.000 wonin
gen worden gebouwd, waarvan
109.500 met rijkssubsidie. Er
wordt vanuit gegaan dat 22-500
woningen in de ongesusidieerde
sector worden neergezet. Dit jaar
omvatte het bouwprogram in to
taal 130.500 woningen.
In 1972 zullen vergunningen
voor 49.450 woningwetwoningen,
waarvan tenminste 6.000 bejaar
denwoningen. Bij de 60.050 parti
culiere gesubsidieerde woningen
zullen er eveneens 6.000 voor be
jaarden zijn. Het rijk stelt verder
subsidies beschikbaar ten behoeve
van verzorgingstehuizen voor be
jaarden tot een totaal van 5.000
bedden.
Bij de verdeling van de rijks-
steun voor de woningbouw, zullen
de stedelijke gebieden in het wes
ten van het land voorrang krijgen.
Zo nodig zal dit ook gebeuren
voor andere gebieden in het land
DE \V0NINGB0(JVV>
Ijoenen
Voor aanvullende huursubsidies
wordt volgend jaar 61,6 miljoen
beschikbaar gesteld. In de periode
van 1 juli 1970-1 juni 1971 zijn
30.376 aanvullende huursubsidies
toegekend aan mensen die gezien
hun inkomen te duur wonen. On
geveer 85 procent van de subsi
dies is ten goede gekomen aan
huurders met een inkomen bene
den 10.000 gulden per jaar.
Op de
volgend jaar sterk bezuinigd- un-
danks de grote stijging van
bouwkosten zullen de uitgaven
vrijwel op hetzelfde niveau van
1971 worden gehandhaafd. Hier
door zal een belangrijk deel van
het programma voor 19" e
waarschijnlijk het hele program
voor 1972 moeten worden opge
schoven tot na dit jaar. Hierdoor
kon voor 163 miljoen gulden wor
den bezuinigd.
Het opschorten van een gro
aantal projecten houdt in dat vo
een lange tijd niet zal
den voldaan aan de
van ministeries, rijksdiensten -
Het totale pakket van werken en
aankopen dat in 1971enlMj mj
worden opgeschort i„n
400 miljoen. In 1973 zal moe»
worden afgewogen wat het e
moet worden uitgevoerd.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Bij de Tweede Ka
mer is een wetsvoorstel ingediend
tot verruiming van de zelfstandigen
aftrek in de inkomstenbelasting met
ingang van 1 januari 1972. De zelf
standigenaftrek is een vermindering
van de winst met een bepaald per
centage van de investeringen in be
drijsmiddelen. Deze Investeringen
moeten tenmiste 2000 gulden bedra
gen.
De nieuwe regeling zal inhouden:
iedere ondemémer mag ten
minste 300 gulden atrekkerg ook
al investeert hij niets of weinig;
de thans geldende aftrekpercen
tages worden een kwart hoger;
2 wordt 2,5; 4 wordt 5; 6 wordt
7,5; 10 wordt 12,5, De percen
tages variëren met de omvang
van de winst.
De voorgestelde verruiming geldt al
leen voor 1972.
(Van onze parlementaire
om
gin te maken met het inloperj
de laatste jaren ontstanfj
iterstanden op materieelgej
!d.
(e afgelopen jareii hebben eer I
■ds sterkere financiële achteruit
vertoond, aldus minister D(
der in de toelichting op zijn be]
;ing. De defensie-inspannini
It worden verhoogd om aan aan
rde verplichtingen te voldoen,
et onderzoek naar de taak var
Nederlandse defensie in NAVOjl
band door een civiel-militairejf
imissie van deskundigen zal var
minister alle steun krijgen. De
imissie, waarvan de samenstel,
overigens stroef verloopt, moe
de volgende begroting advie:
irengen en in het bijzonder aanj
en welk vast percentage van hei
to nationaal produkt voortaaif
defensie zal worden uitgetrokj
Daardoor zal de waarde va
defensie-budget, anders dan m
geval is, niet meer kunnen terugg
en tengevolge van onvoorziene in-
ie. Na ontvangst van het adviei
de commissie komt minister Do
:r later zelf met een duidelijl
prakt beeld van het verder!
er de afzonderlijke krijgsmach]
Jerdelen deelt de minister ondef
«het volgende mede:
Medio en eind 1972 zullen twe!
{ierzeeboten van de „zwaardvis|
se" aan de vloot worden toege(
fl, waarmee het aantal operatie-
fonderzeeboten weer op de vereis-
sterke van zes stuks zal zijn
pacht. In 1974 en 1975 komen er
geleide-wapenfregatten in
lenst. De onderzeebootjagers van
f Holland- en Frieslandklasse zui
door één type fregat worden
prangen.
Voor plaatsing van een walradar
'I Vlissingen is in eerste termijn
P ton op de begroting uitgetrok-
leti,
fciiR
Lu verPlaatsing van een paraat
^bataljon naar West-Duitsland
- 1973 kunnen worden gere
geerd. Voorts zijn eerste bespre-
gen geopend om de meest essen-
;e voorraden zoals munitie en
5®°fien reeds in vredestijd in
•(""itsland gereed te leggen. De
ln8 van twee brigades in
(Wdoost-Nederland Ter Apel -
1 volgens de minister een duide-
ij verbetering van de reactiesnel-
natekenen. Over het tekort aan
«nmogelijkheden zegt de mims'
'IpJTu tender voldoende oefen-
•n a,n d in Nederland nimmer
,anvaardbaar oel'enpeil zal wor
thed1^'' incidentele oefenmoge-
ni-'vï in het buitenland kunnei
nooleem niet oplossen. Ministe:
Ster zal Haflvnm iv-i l-w
Jaar
plossin-
er zal daarom in het komen-
voorstellen doen voor dc
van dit urgente probleem
1050 0
DEN HAAG - Op ar
van 1972 is een bedrag van
joen gulden voor ontwiK™
uitgetrokken. Dat rs8° J
dan de raming van dit F k)ti
In totaal is voor derieuwf
netsperiode van vier I i„,5i
wikkelingssamenwerkmgra
j ard uitgetrokken, t-W.
miljoen, 1973: 1150 m i»
1325 miljoen, en 1975. w g
Aan de Tweede Kamei
jarenprogramma voor, voorgele»1
se hulpverlening worC1f jo50
Binnen het bedrag van W
joen van 1972 is v001, jje(jec
ling van Suriname en beschjkl)aj
Antillen 228 md:!0 jpgo
Boven het plafond varke0
is nog 61 miljoen u ve,-pM
betalingen op grona r
tingen aan Turkije eri aan
pees Ontwikkelingsfond
ngeJn- doorgevoerde beper
7r ln Vredesparaatheid zul-
[orden ®°,gelijk *n 1972 te
[ons k aan- De F lÜ4g squa
Iel«ke ,5, w?Tr op de °orspron
Ttiverin Daarna komt de re
^-Wane^ aan de orde van de gelei
'espar-i^ï.S9liadroris die aan de vre-
fens vernort .onttl'okken zijn. We-
oi'fiah» rln® van de F 104 g-
'egin worden°et omstreeks 1977 een
f'ngini
[oor
tief
een
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De premie voor de
ziekenfondsverzekering voor bejaar
den zal het komende jaar 15 pet om
hoog gaan. De premiestijging m* nag
aanzienlijker zijn geweest, als minis
ter Boersma (Sociale Zaken) in zijn
begroting niet twee bijzondere maat
regelen tot dekking van de kosten
had getroffen. Hij heeft de bijdrage
Mtt da aan deze ziekenfonds
verzekering met bijna 20 miljoen
verhoogd en hij hevelt eenzelfde ex-
tra-bjjdrage over uit de algemene
kas van de verplichte verzekering.
Ook voor de minder draagkracht!- voornemen.
v- ..g in ii-
ge vrijwillig verzekeI'retli11'1 j-ï
merkihg komen voor eeiiM®sl f
„e premie ligt een
beperking van J1- reinje C
zogenaamde bodemprem
gemaakt met de ver-
lr°h$ N='" ue °Perationale squa-
Nmitipf verwachting zal in 1972
een keuze worden gedaan
vervangend vliegtuigtype.
L "EN ha 41- (Van onze parit
fe56" voor ,et Centraal Plan
'Stine ioon ln Pt volgende staa
Nvinim, m. wprknemers
ïtoci Pai (;'eu'iere consumptie
Groei .''"uitvoer
lS%ing .l-eninvoer
Sei arbSrt !,er l)riisl>pil
Rising roëHP,,'O Ulkliviteit
'(hreiflin,, L V beschikbaar inkoir
IS wkloos)i!j<j steringen wo'hngboi
%t£nS-druk-
Premiedruk