WÊM SI CHIPS SPECULAAS Oft SPAGHETTI 9M) UP Of COLA 9» PANTIES |59 PIHDAKAAS109 UDDELBARE RIJKSSCHOLEN IN IELGIË EXPERIMENTEREN «os-actie in lochum ten einde S3 ¥101111 !§f FI heerlijke malse Magie 2 literflessen nu katholiek onderwijs kijkt kat uit de boom HOLLANDS FESTIVAL IN BRUSSEL SCHONE REUZEN GRATIS 7.50 GRATIS 15.- adverteren adverteren in deze krant binnenland 'SPAAR VOOR GRATIS^ FEESTPAKKETTEN., 100 zegels geven recht op feestpakket A 200 zegels geven recht op feestpakket B EXTRA DEZE WEEK SUPER! 2 pakken ilt 4L24 mm 3ü«H^|i GRATIS FEESTPAKKETZEGELS deze week bij VéGé SUPER! SUPER extra groot pak 500 gram nu blik Hill SUPER pak 250 gram UU P [SUPER super; Bij f5,- aan boodschappen heeft u recht op 1 gratis f eestpakket-zeg el. Verzet Eenvormigheid Middelscholen 5 koffie I h 00„ce„tea?-lkmOader' Waar' ,'S nu ies va" eyaniet. i 0e het I0/ '1 "Pgebaggerd, is voor I' vernietigi moet t de instanties nog een i*uTTt'die ontsiasen Bij eTe gratis étisg 16 september 1971 snaarV.aart Dit pakket bestaat uit een fles van de bekende Pedro Orneila sherry (medium dry), een literblik overheerlijke halve perziken op siroop en een literblik feestelijke fruitcocktail eveneens op siroop. En dat alles gratis bij VéGé. Dit pakket bestaat uit een fles beroemde Martini Vermouth (keuze uit rood of wit), een fles heerlijke Pedro Orneila sherry medium dry en een fles fijne advocaat. Allemaal geheel gratis bij VéGé - dat is de moeite waard. gemalen pak 260 gram familiezak, potato of paprika KIPï.250 keuze uit groente-, kippe-, tomaten- of erwtensoap met versterkt ct kruisje en broekje nu jmsLF*& DUAL een belangrijk onderdeel voor een gezond en modern zakenbeleid VOOR PLATEN EN HI-FI-APPARATUUR NAAR GARRARD Dinsdagsmiddags gesloten n een stenen olifant, één (Van onze Belgische correspondent) BRUSSEL Enkele Vken geleden is in 102 jjscholen in Vlaanderen ge- (fimethet zgn. vernieuwd Lundair onderwijs. Aldus L voortgebouwd op expe- Leaten, die sinds één of jaar in een twintigtal ia:llse scholen aan de gang met de bedoeling het se- onderwijs te hervor- Lji jn de richting van een ,Jer doorgedreven dexnocra- Jering. Ijilele schaarse uitzonderingen H Ie na gesproken kijkt het vrij Lindeels katholiek) onderwijs 'ilat nog uit de boom. Woordvoer- r, van net vrij onderwijs verwij- jt minister van nationale opvoe- ij dat hij veel te voortvarend te en zij scharen zich ook )t zonder voorbehoud achter zijn leldoel. Natuurlijk, zeggen ze, t het nderwijs verder gedemo- liiseerd. Maar dit mag geen doel ■lichzelf zijn, veeleer een middel. Jtóoel van het onderwijs is en |ll, zonder sociale discriminatie in imaie mate gevormde en ge lolde jongelui ter beschikking te i van de gemeenschap. En ter- i vrezen zij, dat de „demoerati- Lf zoals ze door de minister I nationale opvoeding wordt na- eetd, zal uitmonden in een ni- naar beneden- [raditioneel verloopt het ondier- i in België via drie cycli: zes (primair) onderwijs, zes Ir middelbaar (secundair) onder- li on nadien het hoger onderwijs, |iio niet van universitair niveau, is er vanzelfsprekend het nlonderwijs (de Nederlandse scholen) en het buitengewoon nijs voor lichamelijk een gees- illèandicapten. takken: klassieke richting en moder ne richting. Bij de eerste lag de klemtoon op oude talen, bij de tweede op wiskunde, wetenschappen en levende talen. Ze werden nog verder opgesplitst in Grieks-Latijn, Latijn-wiskunde, wetenschappen a (wiskunde), wetenschappen b (wis kunde en toegepaste wetenschap pen) en economie. Wie in deze alge meen-vormende humaniora voor zichzelf geen finaliteit zag, kon na- cien terecht in het universitair of het niet universitair hoger onder wijs. In de praktijk, alweer op grond van de traditie, bleven de meeste wegen open voor diegenen, die de klassieke richting van de hu maniora hadden gevolgd. Wie voor arts wilde studeren stapte recht streeks van de Grieks-Latijnse de universiteit binnen, terwijl de bezit ter van een diploma „wetenschappe lijke humaniora" eerst nog een om schakelingsjaar „Latijn" dienden te volgen. Daarentegen rees terecht verzet, zodat nu theoretisch de universiteits poorten openstaan voor allen die, na secundaire studies, slagen in een zgn. maturiteitsproef. Deze formule is ondoelmatig gebleken. De toeloop naar de universiteiten is er sterk door vergroot maar de kwaliteit is er niet door verbeterd, zodanig dat de eerste jaars colleges zwaar over belast zijn en er veel mislukkingen worden genoteerd. Het vernieuwd secundair onder wijs waarmee na de zomervakantie in ruim 100 Vlaamse rijksscholen is gestart, wil, door een bredere waaier van keuzemogelijkheden, de jonge mensen de gelegenheid bieden om hun intellectuele gaven a fonds te ontwikkelen en hen anderzijds een nagenoeg gelijke startmogelijkheid waarborgen in het universitair on derwijs. Daartoe wordt de huimanio- racyclus, tot dusver verdeeld in drie jaar lagere en Jrie jaar hogere graad, verdeeld drie fasen vain ieder twee jaar: een observatieperio de, een oriëntatieperiode en een spe cialiseringsperiode. Die specialise ring kan vier richtingen uitgaan: algemeen secundair, technisch se cundair, beroepssecundair en kunst- secundair. Sinclair onderwijs was tot jaren opgesplitst in aonderwijs, voor de meeste "ïffl bedoeld als eindpunt, p alleszins de weg openhoudend t hoger technisch onderwijs ft ingenieur) en de humani- I herverdeeld in twee grote Het inbouwen van de observatieja ren schept de mogelijkheid, de rich tingkeuze uit te stellen. Inderdaad is men het erover eens, dat een 12- jarige meestal nog veel te onrijp is orrf met kennis van zaken een pre cieze richting (talen, wiskunde, techniek, kunst) te kiezen. Het eer ste observatiejaar voorziet 33 lestij den per week, onderverdeeld in 2 lestijden godsdienst of moraal, 3 li chamelijke opvoeding, 6 moedertaal, 5 tweede taal, 5 wiskunde, 5 biolo gie, 1 aardrijkskunde, 2 algemene technologie, 3 maatschappelijke op voeding, 2 handvaardigheid, 1 plasti sche opvoeding en 1 muzikale op voeding. In het tweede observatiejaar zijn tien vakken, verdeeld over 23 lestij den, nog gemeenschappelijk, maar worden er al „fundamentele" en „bijzondere opties" ingelast, zoals oude talen, wetenschappen, kunst, techniek, bijzondere technische op leiding, bijzondere kunstopleiding- Alle leerlingen moeten ofwel twee fundamentele opties kiezen, ofwel een fundamentele optie plus een bij zondere optie. Aldus zijn drie com binaties mogelijk: oude talen plus wetenschappen, wetenschappen puls techniek, wetenschappen plus kunst. „Dit brengt met zich mee", aldus een toelichting van de minister, „dat het onderscheid tussen deze studie richtingen slechts betrekking heeft op vijf wekelijkse lesperiodes, zodat de overschakeling met een geringe inspanning mogelijk is. Hieruit mo ge ten overvloede blijken dat bij het bepalen van de inhoud van de stu die duidelijk werd gestreefd naar een zo groot mogelijke eenvormig heid in de opleiding". Deze nagestreefde eenvormigheid is het echter juist, die de minister wordt verweten door zijn tegenstre vers in het rijks- en het katholiek vrij onderwijs. Ze vinden dat de „waaier van mogelijkheden" die de minister beweert open te trekken in feite sleohts een oogverblinding is en dat de jongelui in zijn systeem nog minder de gelegenheid zullen krijgen om hun persoonlijke gaven en bekwaamheden te exploiteren, dan in het huidige systeem. Het gevolg daarvan zal zijn voorspel len zij dat de studieresultaten nog minder bevredigend zullen wor den, zodat het globale peil van het onderwijs in het secundaire en daar door ook in het universitaire onder wijs verder zal dalen. Wordt dit systeem veralgemeend, dan rijzen in een heleboel secundai re onderwijsinrichtingen ook ernsti ge problemen van praktisch-mate- riële aard. Door het uitstellen van de keuze van de studierichting moe die soholen nieuwe leerkrachten aanwerven en ook de behuizing ver anderen. De minister is zich hiervan bewust en heeft de oprichting van „middenscholen" voor de tweejarige observatieperiode in het vooruitzicht gesteld. Deze „middenscholen" zou den hun leerlingen dan later door sturen naar andere inrichtingen voor de oriënterings- en specialiseringsfa se. Tegenstanders spreken in dit ver band al van schoolfabrieken en voorspellen, dat de rijksscholen, die het systeem van het ministerie van nationale opvoeding toepassen, bin nen weinige lijd kwalitatief duide lijk beneden het niveau zullen lig gen van de vrije scholen, die het houden bij het selectieve systeem. een weldoordachte beslissing passend in dit gezonde en moderne zakenbeleid Plaatselijke-, regionale-, semi-provinciale- kommunikatie. Dat is allemaal mogelijk via uw verkoop-boodschap in DE STEM. Kostbaar 't Is maar net wat u kostbaar noemt! Als u een uitgave van ca. een halve cent per bereikt gezin niet te duur vindt, zijn wij dat helemaal met u eens. Het zijn uiteraard slechts gissingen en hypotheses, maar de aarzeling van vele directeurs van rijksscholen om de minister in zijn experimenten te volgen, is toch veelbetekend. 9 De Nederlandse ambassadeur in België mr. C. J. van Schelle heeft in Brussel-Hilton een Hollands festival ge opend, waar tegen een achtergrond van typisch Nederlandse decors Hollandse gastronomische specialiteiten worden gepresenteerd. 'hn onze correspondent) donder het Nederlandse drinkwater ook maar eni- (l'de te berokkenen is liet 'iftige water uit de afvalvij- de Ruhrstad Boclium de weken door ons land ge- ®j- Gisteren beëindigden pipeli- van het Westduitse leger Oo> actie, waardoor het giftige r'a Duitslands grootste [Inliet riviertje de Emscher, "j Duisburg geleid werd- Ói'jette 'leta zijn tocht naar - '*e rivier voort en dank "ri-gehaui ®aatregelen was het tit®,- gering om schade I iu -aannchten- Niet allien !he grote tanks met ita werd' het a-"Setasl' maar j - "et vijverwater na- er vl grote boeveelheden ;,,jmcnSd voordat het in Boclium en Reek- gepompt. Onmid- iS^en ii'-et wl ke' 'aatste water uV. Serri'ee alZOge-" begonnen de t di» 7;j n"m km lange r"1 hadti,. ongeveer een maand n aangelegd, weer af ""'«rat i„ ,m 1S echter nog i hevindeV. - drooggelegde i,itn Vaténnu "°g enkele d- S. behalve de bewa- vat, hp( 00,e" v<»r het nog c>'aniet had aange ven §ePn definitieve schuldi- 's Werelds grootste vliegtuig de Lockheed Galaxy produceerde vroeger enorme rookwolken bij de start. De motoren zijn nu echter uitgerust met een nieuw type verbrandingskamerdat voor volkomen schone uitlaatgassen zorgt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 15