BARST WEER krabbelt DIAMONDS FOREVER' NADERT VOLTOOIING NADGE: met helse machines, duivelse vrouwen en schielijke schurken binnenland buitenland EUROPA'S VEROUDERD VERDEDIGINGSSYSTEEM (Van onze redactie buitenland) De VS en hun Noordatlanti- sche partners werken aan een verdedigingssysteem van radars en computers dat West-Europa zou moeten beschermen tegen een eventuele aanval. Het cuchZ- oerdedigingssysteem, Waoge (Nato Air Defence Ground En- viroment), treedt in werking als het in een crisissituatie voor ae diplomaten niet meer mogelijk zou zijn om een directe militai re confrontatie te voorkomen. Een hypothetisch geval om de erking van het systeemdat eind 1972 voltooid moet zijn, duidelijk te maken: Er is een crisis ontstaan, de beide machtsblokken hebben hun strijdkrachten in staat van alarm gebracht. Diplomatiek valt er niets meer te redden. Een eskader vijandelijke bom menwerpers stijgt op. Binnen een kwartier zal bijvoorbeeld een stad als Amsterdam bereikt zijnDirect na het opstijgen van de vliegtuigen worden ze op een radarscherm van een NA- TO-staat opgepikt. Een compu ter, die gebruik maakt van de gegevens van de radar, bere kent hun hoogte, koers en snel heid. Er flitst een elektronisch signaal, iff-identificate-vriend uf vijand de ruimte in. Er wordt niet op gereageerd. Deze operatie van de computer, hoe ingewikkeld ze ook is, vergt slechts enkele secondenDit is nodig omdat de snelheid van de moderne vliegtuigen bijna twee maal zo groot als die van het geluid is. Na het uitblijven van enige reactie op het signaal komt een identificatie-officier tot de con clusie dat het vijandelijke vliegtuigen zijn. Een meester- controlewr, een hoge officier op het NATO-hoofdkwartier nabij Mons in België, neemt de be slissing tot het neerschieten van de vliegtuigen, het begin tot de totale verniel ging van de be trokken landen. Een computer udviseert hem dat gevechts vliegtuigen of luchtafweerrraket- ten de beste verdediging zijn. Hij kan de Hawk-raket kiezen. Computers helpen hem dan om te beslissen welke rakettenbat- terij het gunstigste geplaatst is en voeden in het eigen datasys- teem van de Hawk de informa tie die het projectiel nodig heeft om de aaaanvallende vlieg tuigen te vinden. Het idee voor Nadge is tien jaar geleden geboren, en nu blijkt al dat het project verou derd is. N.l. het systeem werkt niet als er een aanval van ra ketten zou komen; ze hebben een te grote snelheid. Tevens blijkt ook dat de opzet van Nadge, een verbetering, aanvul ling en coördinatie van de grote verscheidenheid van nationale verdedigingssystemen tot een geallieerd wapen niet volledig gerealiseerd kan worden. Frankrijk, dat in het systeem als een belangrijke schakel werd opgenomen, heeft zich in de loop van de ontwikkeling van het project uit de geïnte greerde militaire commando's van de NATO teruggetrokken. Wel krijgen de Fransen de in lichtingen die het systeem ver schaft en dragen zij hun deel bij in zowel de gegevens als in de financiën, maar Nadge heeft geen zeggenschap over Franse vliegtuigen of raketten. De Franse strijdkrachten zijn inge schakeld via een verbindings systeem dat de Franse officie ren vrij laat in hun beslissin gen. Nadge wordt verwezenlijkt door een internationaal consorti um van zes maatschappijen on der leiding van de Amerikaanse Hughes Aircraft Company. De overigen zijn de Franse Com pagnie Electronique Thomson- CS, Marconi (Engeland), Sele- nia (Italië), AEG-Telefunken (Duitsland) en de N.V. Hol landse Signaalapparaten. De fi nanciering wordt verdeeld vol gens een schaal die voor de meeste NAVO-projecten wordt toegepast. De VS dragen de zwaarste lasten, 30,8 procent (102.000.000 dollar), West- Duitsland 19,2 procent (64.000.000 dollar). De rest wordt door de andere NATO- lidstaten bekostigd tot zelfs Luxemburg toe, dat 0,17 procent voor zijn rekening neemt. Ver plicht is dat 98 procent van de bijdrage van elk land moet worden besteed binnen zijn grenzen. Dit voorkomtproble men over de internationale be talingsbalans, zoals die zich bij voorbeeld voordoen bij de be kostiging van de Amerikaanse troepen in West-Duitsland. In het kader van de doelstellingen van Nadge, een supranationaal verdedigingssysteem, lijkt deze verdeelsleutel een enghartig economisch nationalisme, waar door een verdedigingssysteem alleen gerealiseerd kan worden als het de eigen nationale in dustrie bevordert. Nadge-men- sen antwoorden hierop dat elk lid van de NATO volkomen souverein is en dat het niet reëel zou zijn dat sommmige lid staten economische offers zou den brengen voor de verdedi ging, terwijl anderen de winst opstrijken. Kritici repliceren dat het wel irreëel is dat voor een verdedigingssysteem dat de vrijheid van de NATO-landen moet veilig stellen zo nodig Minst gemaakt moet worden. De Nadge-mensen blijven echter optimistisch. Het mag dan wel niet de ideale methode Zijn, zo zeggen zij, maar als de verdediging even bevredigend verloopt als de financiering dan voelen wij ons gelukkig. RECHTS: De twee lieve boeven uit de nieuwste Bondfilm, Bruce Glover en Potter Smith amechtig uitkijkend over het Amsterdamse Waterlooplein voor ze tot actie overgaan aan de hoofdstedelijke Magere Brug. LINKS: Actrice Lana Wood, wekelijks heen en weer geslingerd tussen Lee Webber en Rodney Harrington in „Peyton Place" speelt in „Diamonds forever" een rol temidden van de goktafels van Las Vegas. Sein Connery, weer'terug in de huid van James Bond 007 in de rond Kerstmis in de bioscopen verschijnende „Diamonds forever" wordt zoals lonfijk belaagd door de mooiste dames uit het filmrijk. Dit keer is het de fraaie roodharige Jill St. John, die hier met de nog niets vermoedende Es Bond poseert. Onder de kerstboom zullen we het elkaar allemaal kunnen vertellen. Hoe hard de vlammenwerpende As ton Martin sportwagen nu weer reed en hoeveel keer het Walther PPK 38 pistool uit het schouderholster moest komen om respectievelijk kaalhoofdige, sadistische, of verlei delijk gevormde tegenstanders op een afstand te houden. Want deze dagen gaan de laatste spectaculaire meters film door de camera's in Londen voor de nieuwste nammoet- thriller rond de koelste geheim agent ter wereld, James Bond 007, om de dagen voor Kerstmis dit jaar weer op te duiken in de bioscoopprojecto ren over de hele wereld voor de ogen van zo'n 100 miljard Bond- verslaafden met vrede op aard ver in het achterhoofd. En voor wie het nog niet wist, James Bond is weer de oude. Straks na de nieuwste en laat niemand zeggen de laatste, verfilming van een van de vele Ian Fleming-boeken heeft iedereen de nep-Bond uit „On Het Majesty's Service" vergeten. De Australische ex-mannequin George Lazenby is weer vervangen door de zwijgzame, cynische gestalte van de 40-jarige acteur Sean Connery, die worstelend met gefrustreerde ac teurstalenten toch maar weer zal toeslaan met zijn zesde Bond-rol, 1 waardoor hij een steeds groter tou- petje nodig heeft om het kalende hoofd te bedekken. Maar toch is Sean Connery meer dan de aan de miljoenen van het succes verslaafde telganger van producers Harry Saltzman en Albert R. Brocolli, de keiharde breinen achter het onbe vlekte Bond-image. Connery heeft er een aantal normale speelrollen opzitten- in b.v. Hitchcocks „Mar- nie", een film als „The Hill", die hij met zijn allerlaatste, nog niet in Nederland vertoonde „The Anderson Tapes" van Sidney Lumet als zijn beste werk beschouwt. Zijn contract met .Saltzman c.s. was trouwens na „You only live twice" afgelopen en voor geld -hoef de de lange Schot in elk geval niet meer terug. Nee, Connery is om andere redenen voor de druk van de producers gezwicht. Het geld voor zijn rol gaat naar het Schotse Inter nationale Opvoedingsfonds, een insti tuut dat talentvolle Schotse jongeren de kans moet geven zich te ontwik kelen. Als Sean Connery over zijn geboorteland, waar hij jaren zwoeg de als melkboer, cementmixer, met selaar en vrachtwagenchauffeur vóór hij via de musical „South Pacific" breedgeschouderd op weg ging naar filmroem, aan de praat raakt is het duidelijk dat zijn liefdadige gebaar niet voorgeschreven werd door zijn publiciteitsagenten. Connery met de stiff upperlip van de Angelsaksen en de zangerige tongval met de harde R van de echte Schot, is bezorgd over de economische en so ciale toestand in zijn land, geeft commentaar op het sluiten van en kele grote dokken in Newcastle en zegt over het toetreden van Enge land tot de EEG: „Waarom nu al? Laten we eerst de rommel in eigen huis op orde brengen". Hij loopt over de „set" met de lichte landerigheid van iemand die het nu allemaal wel weet en zegt over zij geheim-agenten-werk„Ik denk altijd, als het mijverveelt, dan moet het de toeschouwer toch zeker vervelen". Daarom heeft hij van dit nieuwe eenmalige contract gebruikt gemaakt om, voordat de grijpgrage handen van geldruikende producers het papier onder zijn pen vandaan Natuurlijk is Bond weer omringd met de schoonsten der schonen, maar „leading lady" is de roodhari ge Jill St. John, een rasechte vrou welijke bandiet met dubbele bodem die onder de naam „Tiffany Case" deel uitmaakt van de smokkelaars bende. Tiffany's is het beroemde diamantendomein in New York en Jill St. John ontleent er haar naam aan („Ik ben er geboren. Op de eerste verdieping toen m'n moeder haar trouwring uitzocht"). Behalve het op een boortoren boven de Stille Oceaan gelegen hoofdkwartier van de sinistere Blofeld, wordt een der meest opvallende zaken aan „Dia monds forever" het optreden van de twee constante belagers van Bond, twee uiterst lief uitziende boeven, die achter de weke glimlach een arsenaal aan venijnigheid mogen verbergen. Boef nummer 1 is de acteur Bruce Glover, al heel lang kleine rollen spelend in grote en minder grotè Hollywood-produkties als „Frankenstein contra het ruimte monster" en „Blindfold" met Clau dia Cardinale, en nu pas op weg omhoog via o.a. Stanley Kramers „Bless the Beasts and Children" dat veel applaus maar geen prijs kreeg op het filmfestival te Berlijn.. Glo ver houdt er rekening mee dat hij met zijn boevenrol definitief door stoot naar de top. Dat kan niet van zijn collega-boef nummer 2 gezegd worden. Dat is Patrick Potter Smith, van huis uit bassist bij Shelly Manne en jazz-' grootheid Theloraious Monk en bij toeval in de film geraakt, om zijn opvallend komische uiterlijk. Zijn bolle ronde hoofd, voornamelijk vanachteren begroeid met lang blond vlashaar, het intellectuele dienstfietsje op een mopsneus met daaronder een treurige walrussnor, daaronder weer een mond vol tan den met in het midden een spleetje dat je ogen gevangen houdt tijdens zijn constante grijns, het heeft de film-beeldhouwer in de Londense Pinewood-studio's heel wat proble men gegeven. Want boef Potter zal straks als kelner Bond belagen met een vlammende pan met schasliks en in zijn eigen vuur omkomen. Aangezien daar geen stand-in voor gevonden kon worden moest Potters onnavolgbare hoofd in gips nage- boetseerd worden. Potter Smith loopt rond als een vreemde in Jeru zalem en vindt het allemaal prach tig, maar bekende indertijd bij de pils in een Amsterdams kroegje dat die film verder voor hem niet zo hoefde. Regisseur van de ongeveer 8 mil joen dollar kostende verrassing voor onder de kerstboom is Guy HamiL ton, een wat week aandoende onbe rispelijk geklede typische Engels man, die al eerder Bond onder han den had in „Goldfinger" en verder een groot aantal films maakte waar van „Battle of Brittain" de verfil ming van de Blitz-krieg boven En geland, de meest opvallende was. Hamilton houdt rustig zonder enige poeha de opnamen in het oog, maakt niet de driftige gebaren van een bezeten filmdirigent maar wordt door producer Saltzman geprezen als een man die „efficiënt werkt". Guy Hamilton zegt over zijn nieuwste Bond: „Bond is veranderd, hij' is- volwassener geworden. Net zoals Connery veranderd is, die nu veel meer geïnteresseerd is in hoe een film gemaakt wordt. Toen vroeger iemand tegen James Bond „Handen omhoog" zei, riep Bond driftig „Pas op, of ik schop je ondersteboven" (Een wat simpele vertaling voor Ha- miltons „I'll kick the shit out of you"). Nu gehoorzaamt Bond gewillig en denkt na hoe hij de situatie op kan lossen. We moeten Bond natuurlijk ook veranderen omdat hij sinds zijn filmbestaan zo'n miljoen imitators heeft gekregen. Daarom moet ook alles steeds groter worden in de Bond-films. Een achtervolging is niet zo maar een achtervolging, maar moet al het voorafgaande slaan. Een mooi meisje mag niet zo maar mooi zijn, maar moet meteen De Mooiste zijn". Wat trekt zo'n keurige Engels man nu het meeste aan in het grove geschut van het Jemes Bond verfil men? „Natuurlijk is het allemaal nonsens. Maar het is een prachtige oefening om steeds weer te zorgen dat de toeschouwers mee gaan doen. De filmkijker wil dat Bond in moei lijkheden komt, maar als het zover is moet je ze naar het puntje van hun stoel zien te krijgen. Een Bond film is op z'n best als de toeschou wers allemaal James Bond wor den". In dat geval mogen de Nederland se Bond-adepten zich alvast gaan oefenen in zelfbeheersing. Want er zal straks met Kerstmis geen her dertje bij nachte meer rustig slapen als de Bond barst met zijn helse machines, duivelse vrouwen en schielijke schurken. Wanneer de kerstboom schudt bij het navertellen en we geen kalkoen meer keurig door de keel kunnen krijgen. scheurden, met kleine lettertjes er de bedinging onder te prenten dat hij nóg een film voor hen moet maken, maar dan een die hijzelf uitkiest. En zelfs met die koppelver koop van Connery kon het enthousi asme van de heren met het geld niet bekoelen. „Diamonds forever", is het ver haal van een diamantsmokkel met grote gevolgen. Uit Zuid-Afrika ver dwijnen grote hoeveelheden diaman ten, maar het vreemde is dat ze nergens meer opduiken. Zelfs niet op de zwarte markt. Omdat iedereen op z'n vingers kan natellen dat daar natuurlijk het geheimzinnige genoot schap SPECTRE van superboef Blo feld achter moet steken, komt Bond op de proppen. Via de goktafels van Las Vegas, waar de met meer dan acteertalent begiftigde Lana Wood, een zusje van Nathalie Wood en wekelijks te bewonderen als het sexy vrouwtje van Lee Webber dat maar niet van haar nare man kan afkomen in Peyton Place, haar in het oog springende werk doet, en een superachtervolging waarvoor men in totaal zo'n 53 auto's nodig had, komt Bond in Amsterdam te recht. Daar kon hij ruim dertig keer oefenen om één keer uit zijn Aston Martin te stappen aan de Reguliers gracht en een trapgevelig grachten huis binnen te gaan, en mocht hij van de Magere Brug de Amstel inspringen, eep taak die met liefde door een stuntman van hem werd overgenomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 17