DE AANSLAG OP DE UNIVERSITEIT Planning Woordbreuk 7,ierdagbijlage van II september 1971 Den Haag, 2500 solidariteits- telegrammen uit het gehele land. Hoogleraren spreken op strijdbare massavergaderin- gen. Crisis in politiek Den Haag. Voorstellen tot volledi ge centralisatie van alle uni versitair onderzoek worden ingetrokken. Jhr. de Brauw gaat weer in de verzekerin gen." Zal het allemaal zo'n vaart lopen? Heeft het wetenschap pelijk onderwijs reden om moord en brand te roepen? De titel van de rede die prof. van Melsen maandag uit sprak luidde bijvoorbeeld: "0e manslag op de universi- De 38-jarige in het Limburg se Nieuwenhagen geboren psycholoog is precies een jaar lid van het Universiteitsbe stuur van de Katholieke Uni versiteit. Daarvoor was hij lid van het Dagelijks Bestuur van Curatoren. inkomen naar de universitei ten zou gaan. Minister Veringa schreef: "Wij zijn van oordeel dat zowel op gronden van maatschappelijke rechtvaardigheid (gelijke kan sen voor iedereen) als op gronden van economische noodzaak (prioriteiten van an dere takken van onderwijs en van overige vormen van over heidszorg) op korte termijn moet worden\ overgegaafi*tot. beperking van het aantar stu denten en verlaging van net; produkt van cursusduur en» onderwijsdichtheid bij het wetenschappelijk onderwijs." Aan dat produkt is de perso neelsbezetting gekoppeld en prof. Vlugter van de TH Twente heeft maandag gezegd dat nergens zoveel staf voor het wetenschappelijk onder wijs ter beschikking wordt gesteld als in ons land. Op tal van fronten is gesteld dat er meer voor het kleuter en basisonderwijs moet wor den gedaan en dat het daar voor benodigde geld maar bij het wetenschappelijk onder- JL-'eze week is het Acade misch jaar 1971-1972 van start gegaan. De klaagzangen van de rectores hebben ge klonken. Een in Nederland al bijna vergeten straatbeeld keert terug, de studenten pro testeren weer. In Groningen klonk het lied: "Poesje De Brauw, kom eens gauw, dan maken wij gehakt van jou". Hoewel we dinsdag over een week pas werkelijk zullen weten wat er allemaal gaat gebeuren en vooral ook wat er niet kan gebeuren, is het geen geheim dat er zware donderwolken boven het we tenschappelijk onderwijs han gen. Dat er iets moest veran deren stond overigens al ja ren vast. Men kan nu eenmaal niet ongestraft jaar in - jaar uit de uitgaven voor het we tenschappelijk onderwijs met 21 procent laten stijgen, ter wijl het nationaal inkomen met slechts 9 procent per jaar toeneemt. De berekening is al gemaakt dat op deze manier in 2005 het gehele nationale Prof. Kremers is bovendien voorzitter van de begelei dingsgroep voor het McKin- sey-project, voorzitter van het bestuur van het C.I.T.O. (Cen traal Instituut voor Toetsont wikkeling in Arnhem), voor zitter van de Commissie van Toezicht Centraal Bureau On derzoek Wetenschappelijk On- M n| rderwjjs van de Academische Onze onderwijsredacteur Jos Baad» bestuurslid van de OE- Ahlers sprak itiet prof, J. JKre- CD'In Parijs (Centre for Edu- mers, de man, die, als de cational Research and Innova- KVP haar zin had gekregen, tion>, hij is adviseur vöor de nu minister van Onderwijs en Jigostenrijkse minister van on- Wetenschappen zou zijn ge- herwijs inzake de nieuwe mees1ffi%rimstej^ Veringa had Hochschulè fiir Bildungswis- ;de Naroeene/ hoogleraar al in ,- senschaften te Klagènfurt en een Vrdeg stadium als zijn hij was tot voor kort ook nog opvolger aangewezen, maat-; bestuurslid van de SVO pwïf. Kremers bedankte (Stichting voor Onderzoek van de eer. """vjr J&g—.r j het Onderwijs). Minister De Bram door JOS AHLERS Het wordt steeds moeilijker om de weiriige echt capabele mensen binnen het onderwijs nog te interesseren om leiding te geven aan het beleid en aan de planning. Binnen dat onderwijs zijn er een hele hoop mensen die er langza merhand genoeg van hebben om voortdurend door de over heid als kop van jut gebruikt te worden. Ik vind het een hele trieste zaak dat dit alles (bouwstop. vrijwel bevriezing van de personeelssituatie) is kunnen gebeuren zonder dat de uni versiteiten in de fase van de kabinetsformatie toen alles kritiek werd, hebben gewezen nn de te verwachten gevolgen. Ik vind dat de Academische Raad weer eens een keer de boot gemist heeft, de Raad had in dit geval zelf initiatieven moeten nemen. Je had kunnen oroberen het beleid te corri geren. Er ligt nu zoveel na druk op die bouwstop. omdat dat de enige concrete maatre gel totnutoe is. Ik vind dat on zich een heel merkwaardige maatregel, een slag in de hi^ht. Je kunt geen bouwstop afkondigen als je nauweliiks weet wat de gevolgen ervan ziin en als ie niet tegelijker tijd besluit dat er minder stu denten zullen zijn en derhalve minder staf." Als er op het ogenblik als maar gepleit wordt voor plan ning en er een planningspro cedure klaar ligt om inge voerd te worden (McKinsey) dan is het bepaald niet de grote verdienste van de over heid dat ze dat gestimuleerd heeft. De overheid heeft in dat hele proces van planning eerder vertragend dan stimu lerend gewerkt. Bii herhaling hebben de universiteiten op sooed aangedrongen. Dan is het bedenkelijk dat diezelfde overheid de chaoti sche toestand waarin ze te recht is gekomen éénzijdig af wimpelt op de universiteiten en gewoon zegt: ik draai de I "eidkraan dicht. Prof. Onerido heeft heel sys tematisch de leerprogramma's van de verschillende medische faculteiten tegen elkaar afge zet. Er bliikt daarbij een ver schil van 400 Drocent te zit ten bii dei nractica in de prek linische fase tussen de uni versiteit die het het meest heseheiden en de universiteit die het het meest intensief doet. Er is dus alle reden om de urn gramma's ter discussie te stellen. Weer een symptoom van het tekort aan nlanning dat we hebben, in dit geval aan de kant van de instellin gen. Waar U ook kiikt, een tekort aan Dlanning: dat geldt voor het wetenschaooeliik on- derwiis en voor het hele on- derwfis. dat geldt dacht ik overigens voor meer over- hoidssectoren. De nlanning moet nu van de grond komen, maar binnen 'n termiin van drie jaar moet U er niet veel van verwachten. En daarom vrees ik dat er 'n enorme chaos gaat komen. De .maag is ook of minister de Brauw de middelen heeft om die nlanningsnrocedure in te voeren en dat zal de derde dinsdag ons leren. Als hij die middelen niet heeft, zullen de McKinsev-voorstellen de zo-- veelste frustratie voor het on- derwiis worden." Wat is hei oordeel van de man lie de volsende KVP-minister on onderwiis had moeten wor den nu over deze coalitie? Prof. R rem er s "Tk vraag me af of de nriïs die de confessio nele nartiien voor de regeer baarheid van het land hebben hetaald achteraf voor die nar- Hien zelf niet te hoog zal blij ken te ziin. TJ kunt het ook anders stellen het onderwijs hetaalt de priis voor het ppr- tiinnlitieice onnortunisme van de Pvd A. Bii een coalitie van confessionelen en PvdA had een andere onderwiisnaragraaf voor de hand gelegen." Ijrof. Kremers: „Ik heb voor de eer bedankt op de 1- dag dat het kabinet is rond gekomen. Dat wil Kggen: op 30 juni, om 5 uur 's middags. Het belang rijkste motief was dat het volgens mij niet mogelijk ws om een verantwoord onderwijsbeleid te voeren kinnen de financiële grenzen die het kabinet daarvoor 'angaf'. 3. Bovendien gebeurt dat in een situatie waarin tenge volge van een gebrekkige planning in het verleden er nogal wat onbetaalde reke ningen bij dat onderwijs liggen Daardoor wordt het budget in de komende jaren extra belast. JP dat moment ging een be langrijk stuk deskundigheid 'oor de top van ons duurste departement verloren. Te "oor omdat mr. Grosheide "k niet terugkeerde op het joinisterie van onderwijs. In ™n plaats kwamen twee niet- "nderwijsdeskundigen. "oost onderwijs dan binnen oon bezuinigingskabinet bui- 'en schot blijven? Prof Kre mers: "Nee. dat zou zelfs in mate onbilliik zijn. Maar W lijkt me juist ervan uit te 'aan dat er een verband is oasen de omvang van de taak le de overheid aan het on- "P'iis oodraagt en de mid den die de overheid daar- °°r aan het onderwiis' be- cniVhaar stelt Aan de kant an de middelen verdienen nu r,e Punten overweging: Kiiken we nu naar de kant van de taak. Het is bepaald niet zo dat in een situatie waarin de middelen zeker voor het wetenschaooeliik on derwiis bii na geliik blijven aan die van '71, ook de taak geliik blij ft Er komen dit iaar ohgeveer 10.000 nieuwe stu denten bij, wie vangt die 10.000 nieuwe studenten op, wie geeft ze een opleiding? De taak breidt zich kwantita tief behoorliik uit. maar dat is niet het enige. We worden op korte termiin binnen het we- tenschaDneh'ik onderwiis ook nog voor andere taken ge steld. die een extra investe ring in mankracht vragen: Is dat wel zo desastreus, zit er dan geen rek in de univer sitaire voorzieningen Prof. Kremers: "Er zit natuurlijk rek in de universiteiten, maar we zijn al zeven, acht jaar aan het rekken. Neem de si tuatie hier bij de rechtsge leerdheid. Per student is er anderhalve vierkante meter beschikbaar, terwiil het in Nederland normaal geacht wordt dat het viif vierkante meter is. Daar zit geen rek meer, daar is in feite sprake van een noodsituatie. Het bedenkeliike van alles is trouwens dat door^ dit soort economische maatregelen de structurele vraag waar het eigenliik om gaat. gemaskeerd wordt. Die structurele vraag is: wat ziin wii van nlan met ons tertiair onderwiis?" Prof. Sniiders (Groningen) hfeff vonrsneld dat a] tegen lf)R5 de helft van alln tonge ren tertiair onderwiis zal vol gen. Prof Kremers: "Tk zou willen dat het zo was. maar od die explosie ziin we niet voorbereid, we weten nog steeds niet wat we met dqf tertiair onderwijs willen. We weten niet wat de verhouding PROF. KREMERS Foto Jan van Leeuwen. denten generaties uit de ou de en dé hieuwe structuur naast elkaar moeten ver werken. Wie doet dat? Ver volgens houdt die wet in dat er een opzet gemaakt moet worden voor de opleiding van assistent-onderzoekers. Op de derde plaats schrijft die wet voor dat het post academisch onderwijs in Nederland van dè grond moet komen. daarvoor moet zeker in de beginperiode niet onder schat worden. hun taak te veel geld uitgaven. Als dat de mening van het kabinet is, zouden de universi teiten mogen verwachten dat die mening wordt waar ge maakt en dat de overheid te gelijkertijd toch minstens een plan aanreikt om het beter te doen. Het één noch het an der is gebeurd. Wel heeft dat alles tot een aantal standpun ten van het kabinet geleid, die niet mis te verstaan zijn. Het meest kwalijke daarvan is dat het kabinet het bij wet ingestelde algemeen financieel schema aan de kant heeft ge schoven. Dat schema was be doeld om de universiteiten 'n houvast te geven voor een planning op middellange ter mijn. Er blijft nu niets van heel en dat is niet veel min der dan een woordbreuk. Dat is één van de redenen waar om er op dit ogenblik toch wel duidelijk gesproken kan worden van een crisis in het vertrouwen tussen de univer siteiten en de overheid. Al dit numerus fixus-maat- regelen en wachtlijsten die door universiteiten éénzijdig genomen worden, zijn daar aardige symptomen van. Nij megen heeft gevraagd de Aca demische Raad bijeen te roe pen om ons te beraden over de situatie die ontstaan is, maar ook omdat her en der universiteiten zonder enig overleg tot het afkondigen van numerus fixus-maatregelen overgaan. Dat is een onjuiste zaak. Wanneer het studenten aantal beperkt zou moeten worden, is dat een zaak van het parlement en niet van 'n willekeurige faculteit of in stelling. Ik vraag me af of in een aantal gevallen de motie ven wel zwaar genoeg zijn en Aan de ene kant blijven de middelen voor het weten schappelijk onderwijs dus vrijwel gelijk, aan de andere kant neemt de taak kwanti tatief toe en komen er nog een aantal extra taken bij. Aan het eerder genoemde ver band tussen de omvang van taak en middelen wordt heel duidelijk niet meer vastge houden. Maar het loslaten er van is alleen maar verant woord wanneer het kabinet de overtuiging heeft dat het tot nu toe niet goed zat met het verband tussen die twee din gen, of met andere woorden dat de universiteiten gelet op Daar is de doorvoering van' de wet-Veringa (bestuurs structuur). Aan de riiksuni- versiteiten moet dat in feite nog beginnen, maar de er varing van Niimegen heeft al geleerd dat democratise ring geld kost. Dan komt er ook de door voering van de planning In de zin van de McKinsey- voorstellen. Het is te ver wachten dat het kabinet daartoe zal besluiten en de investering in mankracht Op de tweede plaats krijgen we de wet-Posthumus. Dat betekent dat alle studie richtingen tot een volledige herprogrammering moeten komen en tegelijkertijd stu-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 13