Klucht met mooie prostituées EXPERIMENTEN TIJDENS „GAUDEAMUS" PAUL VERHOEVEN MAAKTE FILM VAN „WAT ZIEN IK" Sckfy(/o Ja, de r fe Fioole Beyerd Wtfu irv dz, qo /NZHten, weeT vJE WEL. rm"Z' 18.80 19.60 23.60 19.60 18.80 12.00 VooR Mij iS t>£ R AUïjd heetman magneet reizm magneet reizen] J Chinees neergestoken en beroofd lijdag jant uiter- 23.50 lie glazen, iet gezicht 24.50 Bt^l i rake 29.50 iistingeerd ïzen. 24.50 >ere brede 23.50 or smalle 15.00 kunst cultuur J!C#'m produktiemethoden gaat ■Techniek en hygiëne". Een beeld T He architectuur uit de jaren 20 iJt eegeven aan de hand van K films In de afdeling „Bouwen In kunst?" wordt duidelijk ge- l'.u dat de invloeden van ,.de Lr aanwijsbaar zijn in de archi- Xtuur van de nieuw-zakelijken. L NEDERLANDSE sopraan Elly |Le]ing is één van de 37 kunste- tjts van wereldfaam, die zullen (iserlten aan de viering van het Afwijkingen Droogpruim Minst mooie IN t>E MAANP- 99©— VAM Ppl/M. WAAR P'R Ererondje op fiets van W ini v. Doorne groeibiïllant, een goede ZOMERZON IN DE WINTER Garanties voor personeel Porceleyne Fles Gegijzelde verkoper blijft in hongerstaking WINTERSPORT i V Gerrit Kouwenaar ontvangt P.C. Hooftprijs papier oor uw pen Vuilnis in bosgebied Antwerpen-Hulst GGD-arts zou transport patiënt geweigerd hebben 10 september 1971 19 ,,,-T van ABBEMUSEUM in 111 wordt van 18 september H november de tentoon- |lfl e° Bouwen '20-40" gehouden M"!6."Nederlandse bouwen in de Iff ,0,0-1940. De expositie omvat !!n De maatschappelijke en K.tectonische situatie uit 1920 en P 1970 worden tegenover elk- |«;tteid In chronologische volg- rï wordt de ontwikkeling van de 1" .akeliike woningbouw in ons t! uitgebeeld. Hét derde deel K de woningbouw in ons land ftiV 11 SEPTEMBER tot 3 oktober f jB in de expositieruimte Ach- Ede stadswal" in 's-Hertogenbosch Ln getoond van Charles Donker. ELLY AMEL1NG Ijfiigjarig bestaan van het Toronto ly-püony Orchestra, die zich over komende seizoen, oktober-mei, tl uitstrekken. (Ql'ARELLEN en grafiek van Dick ■se worden van 10 september tot met 29 oktober tentoongesteld in lilerie Nouvelles Images in Den laag. frans de Wit stelt er tegelij- prtijd plastieken ten toon. (WANDKLEDEN vervaardigd door imateurs worden onder de titel „De naald" van 11 tot en met 26 fflber geëxposeerd in de ge- Iftslijke Van Reekum Galerij in lm. (Van onze kunstredactie) Eigenlijk zou eens uit de doeken gedaan moeten worden, wie nu de dikste vinger in de pap had bij de verfilming van „Wat zien ik": producent Kob Houwer, regisseur Paul Verhoeven of Albert Mol, wiens verhalen over de Amster damse publieke vrouw Blonde Greet vooral enkele jaren geleden in grote oplagen verkocht werden. Naar zijn boek met dezelfde titel werd de nieuwe Nederlandse film gemaakt, waarvoor Gerard Soeteman het scenario schreef. Daarbij werd sterk de nadruk gelegd op het kluchtige element, terwijl daarente gen de sadistische trekjes vi-ijwel verdoezeld werden. De film van Paul Verhoeven wekte de indruk, dat gewerkt werd onder het motto „laten we hef netjes houden", voor zover dat op basis van Mols verha len tenminste mogelijk was. De film werd daardoor nauwelijks een menselijk document, maar veel eer een bijna romantische opeenvol ging van bizarre voorvallen uit het bewogen leven van een soort fatale vrouw. Ronny Bierman kreeg de rol van Blonde Greet, Sylvia de Leur die van „Haar van boven", Piet Römer, Jules Hamel en Bernhard Droog die van de drie mannen met nogal wat invloed op het leven van de beide vriendinnen. Zoals Blonde Greet de voornaamste figuur was in de verhalen van Albert Mol, moest zij ook de trekpleister van de film worden. Zij werd daarbij echter vrijwel uitsluitend de lichtekooi met de „incourante" klanten. Juist dit soort klanten, mannen met allerlei afwijkingen, boden de kans een film te vervaardigen van als los zand aan elkaar hangende fragmenten. In dit opzicht deed „Wat zien ik" vooral denken aan de verfilming van een reeks naar show en revue zwemen de schetsjes. Piet Römer rechtspoeiert een lastige klant (André van den Heuvel) af, terwijl Blonde Greet toekijkt. De revuesfeer werd versterkt, door dat men op de „Walletjes" een hele zwerm beeldschone prostituées liet rondzwerven, terwijl bovendien dankbaar gebruik werd gemaakt van mooie gevels langs de Amster damse grachten. Soms leek het daar om of getracht werd meteen propa ganda voor het vreemdelingenver keer te maken. Dit stoorde in het hele kader van de film echter niet zo, als de omstandigheid, dat diverse firmanamen tamelijk nadrukkelijk onder de aandacht gebracht werden. Daardoor werd er een te duidelijk element van reclame in gebracht. Dat was net zo'n erge afwijking als de afwijkingen, waarmee Blonde Greet het in haar filmloopbaan te stellen kreeg, de uiteindelijk zielige mannetjes met seksuele aberraties. Omdat klaarblijkelijk het motto was, dat het netjes gehouden moest worden, werd „Wat zien ik" in elk geval geen sexfilm in de gebruike lijke betekenis. Natuurlijk ging het, net als in de verhalen, over sex, maar dan van de kluchtige kant bekeken. De aframmelingen, die de vreemde klanten op eigen verlangen in ontvangst namen, hadden daarom nauwelijks een sadistisch tintje. Eerder ontstond de indruk, dat het bij de opnamen van deze film een lollige boel geworden was, waarbij de regisseur zijn vrijgevochten ben de nauwelijks meer in de hand had. Het was te verwachten, dat Albert Mol zelf ook een rol in de film zou moeten spelen. Hij kreeg die van een droogpruimige huwelijkskandi daat, die per ongeluk met Blonde Greet en niet met „Haar van boven" in aanraking kwam en dat moest bekopen met een gezicht vol slag room. En die scène met Albert Mol werd fn feite typerend voor de hele film gooi- en smijtwerk. De slag room kwam er trouwens niet alleen voor de huwelijkskandidaat aan te pas, maar ook in ettelijke andere schetsen werd te dankbaar de kans aangegrepen om de een of de ander ergens mee te bevuilen. Dit leverde ongetwijfeld een veel mooier aan blik op, dan in de aloude filmkluch ten, want die moesten het nog met zwart-witte beelden doen. Op zich was dit evenwel volslagen verou derd. „Wat zien ik" werd eigenlijk weer eens zo'n Nederlandse of liever Am sterdamse film, waarbij onwillekeu rig de gedachte opkwam: Ze willen zo graag, maar het lukt toch weer niet. De enige figuur, die tenminste enigszins menselijk werd, was „Haar van boven" en dat misschien nog grotendeels, omdat zij de minst mooie van al het vrouwvolk uit de Bierman, die moest vasthouden aan film was. In tegenstelling tot Ronny het type met het harde gezicht, kreeg Sylvia de Leur gelegenheid emoties tot uitdrukking te brengen. Dat was er overigens voor alle an dere speelsters van lichte vrouwen ook niet bij. Hoe weinig ze ook aan bewoonsters van rosse buurten de den denken, ze moesten bijna steeds als uitgekookte typen blijven kij ken, maar in het nette ten gerieve van een groot publiek. Het bleef in zoverre netjes, dat zelfs bij de naaktscènes ernstig rekening werd gehouden met liet feit, dat men van de film een kasmagneet hoopte te maken. Men kon bij de verfilming van Mols verhalen nu eenmaal niet om de blote lijven heen, maar toch wilde men proberen zo weinig mogelijk aanstoot te ge ven. Een zo kwam met tenslotte aan het produkt, dat deze week in 14 Ne derlandse bioscopen, onder andere in Breda, van stapel is gelopen en dat sommigen bar tegen zou kun nen vallen, anderen vermoedelijk nog wel mee. G. PLANTEMA IIIDA in het cultureel centrum Beyerd in Breda zal een reeks psities worden gehouden van l'"1 van kunstenaars die in de 1 Breda gebruik maken van de Linde kunstenaarsregeling. eerste, die er vanaf 10 septem- is R. Piet Fioole, ^•taken, die zijn tentoonstelling B- ondertitel „Beginning of an era" -Seeft. Tijdens de tentoonstellin- P" zullen discussie-bijeenkomsten r:fai gehouden, waarop de pro- l'Siatiek van de beeldende kunste- L'ïegeling door deskundigen ter t gebracht. (Van onze muziekredactie). Gaudeamus, in 1945 door Walter Maas gesticht met het doel contac ten tussen jonge componisten te leggen en het begrip voor de he dendaagse muziek te bevorderen, organiseert dit jaar van 10 tot en met 17 september zijn internatio nale muziekweek. Het merendeel der werken, die dan worden uitgevoerd, bestaat uit inzendingen uit alle oorden der wereld voor een compositiecon cours, waaraan toonkunstenaars tot 35 jaar kunnen deelnemen. Niet minder dan 134 reacties waren er uit 27 landen. De jury, ditmaal bestaande uit de Fransman Francois Bayle, de Italiaan Sylvano Bussotti, de Ne derlander Enrique Raxach en de Joegoslaaf Josip Stojanovic heeft er 18 uitgekozen, die men in de komende dagen zal kunnen beluis teren. Geopend wordt vandaag met een concert in de Rotterdamse Doelen waar het Utrechts Symfonie Or kest o.I.v. Paul Hupperts optreedt. Met het Klein Radio Vrouwenkoor wordt onder meer „Digressione" van de Italiaan Franco Oppo gege ven, gevolgd door „La Mer" van de Rus Leonid Grabovsky waarvan Meindert Boekei het vocale ge deelte heeft voorbereid. Vermelden we voor deze openingsavond nog een orgelwerk „Vitae Arbor" van de Joegoslaaf Maiko Rudzjak, dat Charles de Wolff voor zijn artistie ke rekening en verantwoording zal nemen en twee electronische com posities: „La Panaderia" van de Argentijn Edoardo Kussnir en „Occasion B" van de Amerikaan Robert R. Snijder. Een bijzondere aantrekkelijkheid biedt de internationale Gaudeamus muziekweek 1971 door de deelname van amateurs. Morgen musiceren nl. in de Waalse kerk te A'dam een aantal amateur-ensembles: een operettekoor, een fanfare- en een tokkelorkest. Het operettekoor zingt o.lv. Joop Groesz een compositie van Ton de Leeuw, de fanfare speelt samen met het Musich Lab een werk van Bernard van Beurden, door hem zelf gedirigeerd en het tokkelor kest Caecilia - dirigent Wessel Dekker - brengt nieuw werk van Willem Breuker, door hem speciaal voor dit ensemble geschreven. Van Amsterdam naar Utrecht, waar zondag in de grote zaal van het Jaarbeurs-congrescentrum het Mo biel Ensemble Nederland onder di rectie van Jan Stulen zich voor het eerst zal laten horen: in kamermu ziek van Michael Finnissy (Enge land), John Mc Guire (Verenigde Staten), Jorge Antunes Brazilië) en Wolfgang Witzenmann (Duits land). Dertien september is de Neder landse dag, waarop onze jongste componisten ruimschoots de gele genheid wordt geboden hun ver worvenheden te presenteren aan critisch geïnteresseerden uit de ou de en nieuwe wereld. De dag daarop heeft weer een mondiaal karakter, getuige het programma van het concert door het Utrechts Symfonie Orkest in het Utrechtse Tivoli: muziek van de Uruguees Antonio Mastro-Gio- vanni, de Roemeen Horatio Radu- lescu en de Engelsman Stephan Gersch. Bij een moderne ontmoeting be hoort natuurlijk een „workshop", waaraan zowel scheppende en her scheppende kunstenaars zullen me dewerken. We noemen er enkelen: De Amerikaanse componist Morton Feldman, de bekende hoboïst Heinz Holliger, de pianist en orga nist Karl Erik Welin, het Gaudea- mus-kwartet en de Italiaanse com ponist Sylvano Bussotti. Deze workshop wordt op 15 september met een concert te Hilversum be sloten. Volgt, op 16 september, een op treden van het Radio Kamerorkest o.I.v. Roelof Krol in de VARA- studio te Hilversum: werk van Pierre Marietan (Zwitserland), Maurice Benhamou (Frankrijk), Thomas Marco (Spanje) en Mauri ce Weddington (USA) kan men daar horen. Tevens kan men hier een tweetal koorwerken beluiste ren van de Japanner Keiko Oksa- ka en de Amerikaan Russei Peck, gepresenteerd door het Omroepka- mervrouwenkoor o.I.v. Frans Mul ler. - Op het slotconcert, 17 september te Hilversum, vindt de prijsuitrei king plaats: de Amerikaanse pia niste Doris Hays, winnares van de eerste prijs van het internationaal Gaudeamus concours voor vertol kers van muziek van onze tijd, in het voorjaar 1971 te Rotterdam -ge houden, zal bij deze gelegenheid werken voor electronisch versterk te piano uitvoeren. Veel wordt er dus de komende dagen geboden, druk zal er worden geëxperimenteerd....hoe zal het pu bliek op dit alles reageren? (ADVERTENTIE) t (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN Met een ere rondje op de fiets in de Eind- hovense stadsschouwburg met „meneer Huub" als duopassagier heeft Wim van Doorne gister middag afscheid genomen als president van de raad van be stuur van DAF. Dat gebeurde tijdens een uren durende recep tie, die onder meer door de Brabantse commissaris van de koningin, dr. Kortmann en diens echtegenote, en bisschop Bluys- sen van Den Bosch, en honder den andere autoriteiten, werd bijgewoond. De fiets was de heer van Doorne geschonken door Van Gend en Loos. De burgemeester van Eindhoven, ir. H. Witte, bood op deze recep tie de heer Van Doorne de gou den ere-penning van de stad Eindhoven aan. Hieraan is het predikaat „ereburger van Eind hoven" verbonden. Eindhoven had hiertoe besloten uit waarde ring voor de bijzondere bijdrage van de heer Van Doorne aan de gezonde ontwikkeling van Eind hoven. De heer Van Doorne is de dertiende ereburger van Eind hoven. (ADVERTENTIES) Of hoe een kleine investering het begin kan zijn van een steeds groeiend bezit. edefsteenkundige f.g.s. diamantexpert g./'.a. lijnbaan 92 tel. 116670 oostzeedijk 155 tef.122344 rotterdam Iedere week per KLM. 8, 15 of 22 dagen, naar uw appartement of hotel. Can. Eilanden 15 dg v.a. 435,- Costa del Sol 15 dg v.a. 260,- Costa Blanca 15 dg v.a. 249,- Majorca 15 dg v.a. j 268,- Vraag ook eens naar de Magneet Kroostreizen met oppasservice. Voorts reizen naar Kenya en Marokko I I vlieg-touringcar-trein-privé Breda, Reisbureau De Magneet Zuid Nederland NV, Passage 2, tel. 01600- 33552. Middelburg, Reisbureau In- traned, Londensekaai 19, tel. 01180- 7855. DELFT (ANP) Onder de werk nemers van de Porceleyne Fles in Delft lijkt de rust terug te keren. De districtsbesturen van de drie vak bonden hebben in een bespreking met het bestuur van de aardewerk fabriek toezegging gekregen en ga ranties gekregen ten aanzien van de werkgelegenheid en het overlegkli- maat. Dit deelde secretaris van de ondernemingsraad, W. Smit mee na een vergadering met de vakbonden. MAASTRICHT (ANP) De in gijzeing zittende 48-jarige verkoper F. van D. uit Kerkrade zal nog een week de buikriem moeten aanhalen, omdat hij nog in het huis van bewa ring te Maastricht moet blijven waar hij sinds zijn opsluiting, veer tien dagen geleden, in hongerstaking is gegaan. Dit besliste gisteren de president van de Maastrichtse rechtbank na het kort geding, dat Van D. tegen zijn gijzeling, die hij onwettig noemde, heeft aangespannen. Alle pogingen van de president om beide partijen de gegijzelde en de handelsonderneming Omnia- Tropica, die de gijzeling had aange vraagd tot een regeling te bren gen, mislukten. De uitspraak in het kort geding is bepaald op donderdag 16 september. De heer Van D. ver klaarde met zijn hongerstaking door te gaan totdat hij in vrijheid wordt gesteld. (ADVERTENTIE) Per KLM, touringcar of trein. Volledig verzorgd. Enige voor- heelden OOSTENRIJK, Kitzbühel, 11 dg KLM ƒ355.-, 9 dg trein 298.-; St.Johann.il dg KLM 360.-, 9 dg trein 255.-, Westendorf, 11 dg KLM 345.-, 9 dg trein ƒ288.-; Zeil am See, 11 dg KLM 328.-, 9 dg trein ƒ274.-; ZWITSERLAND, Wïldhaus, 10 dg KLM 326,-; MET EIGEN AUTO appartementesh in Tirol en Zillertal. <|g§^ VRAAG DB MAGNEET WINTERGIDS I vlieg-touringcar-trein-privé DEN HAAG (ANP) Gerrit Kou wenaar heeft minister P. J. Engels van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk medegedeeld de staats prijs voor letterkunde P. C. Hooft prijs) 1970, groot f 8.000,graag te zullen aanvaarden. De prijs zal hem op 27 oktober i nhet Muiderslot wor den uitgereikt. De prijs werd Gerrit Kouwenaar door de vorige minister, mej. dr. M. Klompé toegekend voor zijn gehele letterkundige oeuvre. Brieven *ooi aeze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afcjeweken Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven 'verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens in houd, c.a. s'trekkinq. De kans bestaat dat in de nabije toekomst in voorkomende gevallen procesverbaal opgemaakt wordt. Je blijft lachen met de overheid, maar erger: je blijft je ergeren over je medemensen. Hoeveel bossen hebben we nog in ons overbevolkte landje? Hoeveel hebben we eigen lijk nodig voor recreatie en zuur stofproductie? Reken maar veel meer dan we eigenlijk nog hébben. En terwijl vele gemeenten eenmaal per maand grof vuil op komen halen voor heel weinig centjes of zelfs voor niets! Neen lieve mede aardbe woners, liever gooien we het in onze, ik herhaal ONZE natuur... een werkelijk misselijke streek. In een tijd waarin onze geleerden steeds meer waarschuwen tegen mi lieuverontreiniging, strijden voor betere woonmilieus en vechten voor aanvullende wetten, weigeren wij om dat hele kleine beetje dat wij zo gemakkelijk kunnen doen, ook wer kelijk te doen. Beste medemensen, ik voel me erg triest als ik eraan denk dat wij met zo'n miserabele mentaliteit nog zo'n lange en moeizame strijd moeten gaan leveren tegen de milieuveront reiniging. RIJEN WIM BROUWERS Op uw artikel van 8 september met als kop: „Antwerpen verklaart Hulst de oorlog" zou ik graag een korte reactie geven. Het Deltagebied wordt beheerst door mensen. Men sen die in een hoge functie terecht zijn gekomen en daardoor nogal wat melk in de pap te brokkelen heb ben. De mensen die het in het Delta gebied voor het zeggen hebben (al dan niet met inspraak van buiten af) worden door schepen Delwaide in zijn woede aardig opgenoemd. De namen van mr. van Aartsen en oud minister Bakker worden wel op zeer lovende wijze door onze Belgische schepen uitgesproken. Het is altijd leuk als een dergelijke persoon zo iets zegt. Actiegroepen weten oan precies waar de schoen wringt. Aan burgemeester en wethouders van Hulst zou ik willen zeggen: „Niet bang wezen voor de Belgen. Hun woede is bepaald misplaatst. Zeker als we kijken naar de vervuiling die Zeeland en West-Brabant en Zuid- Limburg ontvangen van in België gevestigde industrieën (vervuiling van Oosterschelde, Westerschelde, Progil, de vervuiling van de Mark, de vervuiling van Zuid-Limburg in zonderheid Maastricht). Daarom aan het gemeentebestuur van Hulst: i-u weet zich verzekerd van de sym pathie van hen die zich om het steeds slechter wordende milieu - leefklimaat zorgen maken. FIJNAART F. FAKKERS AMSTERDAM (ANP) De 63- jarige Chinees Chen is donderdag ochtend om vier uur op de „Walle tjes" in Amsterdam neergestoken en beroeofd van zijn portefeuille met f 8000. De Chinees kon na behandeling van zijn steekwond weer naar huis. Vier mannen, volgens het slachtoffer Chinezen, kwamen hem1 op die Oude Zijds Achterburgwal in de hoofdstad achterop en een van hen stak plot seling een mes in de rug van Chen. Daarop werd hij besprongen door de drie anderen, die hem zijn porte feuille ontfutselden. HAARLEM (ANP) „Release- Haarlem" heeft de zenuwarts dr. P. H. Esser van de Haarlemse G.G.D. ervan beschuldigd, medewerking te hebben geweigerd, toen de 27-jarige Haarlemmer op doktersadvies met spoed naar de „Beukerna Kliniek" in Groningen moest worden vervoerd. Een door „Release" geraadpleegde arts had geadviseerd om de in een ernstige toestand van delirium ver kerende patient met spoed te laten opnemen. Ook de huisarts van de patient was deze mening toegedaan. De psychiater van de G.G.D. weiger de evenwel een ambulance beschik baar te stellen, aldus „Release". Volgens „Release" speelden voor dr. Esser hierbij geen medische over wegingen een rol, maar het feit dat hij een afkeer heeft van deze hulp organisatie. Pas nadat de interventie was ingeroepen van de Haarlemse wethouder van volksgezondheid, drs. P. van der Ham, en de adjunct directeur van de G.G.D., dr. J. van der Sluys. kon de ambulance ver trekken, aldus „Relaese". Dr. Esser noemde de beschuldiging van „Re lease" een opgeblazen zaak". Volgens hem zou de „Beukema kliniek" vol zijn geweest en was het niet nood zakelijk geweest om de patient hele maal naar Groningen te vervoeren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 19