'jet te hoog
KEN 15.- BROEKEN
BROEKEN 25.- BROEK
\l 15, BROEKEN 20, BRO
<EN 25.- BROEKEN 15,
)EKEN 20.- BROEKEN 25.-
september 1971
tijd van automatisering
d?n de mensen die fatsoenlijk
01Too kunnen vasthouden, met
fï zeldzamer. Daarom alleen
139 hef bericht, dat acht mwo-
'3S Mieuw-Vossemeer in een I
v a|ÊUf van 900 meter gra-"
hun eigen aardgasleiding,
it word,
h^l wanneer de mannen
f het gasbedrijf met steeds ver-
ïl openvallende mond zien hoe
'1 opschieten. En met Hozende
Ln moesten de deskundigen s
ds constateren dat het karwei,
vaklieden" een dag of twee,
v'oor zouden uittrekken, in een
H het met een paar overuur-
Jklaard was. Schijnt' de nor-
yorestatie te liggen in de orde
20 tot 30 meter per dag per
dit achttal kwam tot over de
'meter per dag per man. Tegen-
de overuurtjes staat het feit,
it vier van de acht mannen 65-
issers waren.
toch wel even aan het
over de arbeidsproduktivi-
die tegenwoordig normaal heet.
hoeven we niet alleen aan
ndwerkers te denken, want
,arom zouden de anderen harder
acht man uit Nieuw-Vosse-
it zet je
3ROEKEN15.-BROEKE
D, BROEKEN 25.- BROEKE
N15.- BROEKEN 20.- BRO!
)EKEN 20, BROEKEN 25.-
3ROEKEN15, BROEKEN 2
C8A^eeft
25.000van
(j^evoöf1
deetoïO®
kgrwotf
rr\oóe^e
jannen-
Af iemands verwachtingen van de
I resultaten van de komende
(schoppensynode in Rome al of
it hoog gespannen moeten zijn,
gt uiteraard af van hetgeen nten
die synode hoopt. Het probleem
hem juist hierin dat velen er zo
ichillende dingen van verwach-
De twee agendapunten zijn er
ook naar. Het priestervraagstuk,
iel de vraag hoe de priester in
moderne wereld moet of mag
i, vormt het eerste punt en daar-
komt onvermijdelijk de kwestie
het verplichte celibaat aan de
Ie. Nu is men daarover bijvoor-
:ld in Nederland in grote trekken
uitgepraat, maar in vele an-
landen (de VS en Afrika bijv.)
len nog volop in discussie en in
eer andere landen (in Zuid-Europa
- is men nog nauwelijks aan een
pSit over het celibaat toe. Van-
r de - niet zo ongegronde
ss dat de vraag van het ver
lichte celibaat op de synode hele-
nl niet echt in discussie komt.
it dat de celibaatskwestie het eni-
probleem voor de moderne pries-
zou zijn, maar wel vrezen wij dat
de synode, wanneer diepgaand
'er deze kwestie wordt gesproken,
kernproblemen omzeild zullen
'den- Want uit de enquêtes en
dies uit de Europese, Afrikaan-
en Amerikaanse landen blijkt dui-
"ik dat het celibaat een van de
nproblemen vormt voor de he-
Indaagse priester.
[Eeneigenlijk belangrijker agenda-
Int is: de rechtvaardigheid in de
|fereld, ofwel de vraag hoe de kerk
T" moet opstellen tegenover de
Rechtvaardigheid in de wereld.
F'eit dat die vraag op een synode
jesteld wordt is op zich al verheu-
jend, gezien de trieste geschiedenis
ile de kerk in veel gevallen ten
jOordele van de onrechtvaardigheid
jnler zich heeft. Wie echter ver-
lscht dat een meerderheid onder
f jsschoppen radicale en inspire-
9eluiden zal laten horen over
onrecht dat bijv. de onderdrukte
'ssas in de meeste Zuidamerikaan-
?n lijden, over het onrecht
racistische discriminatie in bijv.
over het onrecht van het neo-
jr |j!"jisrne door de rijke landen
t 'a, 1 e,rde were'd, over het onrecht
/■vV 'en r^eden ook in ons land lij-
lit j W'e daarover duidelijke faal
)A'(n ^..Woode verwacht, heeft, vre-
i,..1'' z'in verwachtingen te hoog
iiken"6"' Tevee' kerkelijke leiders
r n°9 9een oog te hebben
er9elijk onrecht in hun eigen
oorbeeld"wïrt° RiC° '°n9
de9ene d'e verwacht, of
L°af deze synode de kerk
|n zaU ze'cere' vertrouwde ba-
prlangt S'C'en' waar h'i naar terug-
reel
verwacht te veel.
oude,
vertrouwde vormen
'ouH5 i" en kerk-zijn maken
'9 geen kans meer, omdat
ie b GGr pr'esters en gelovigen
5n I,"0'] f.trakke vorm geen ories-
kerklid willen zijn. Het zoe-
n n|euwe vormen van ge-
-ten 9e!°ofs9erneenschap, be
Itcilie VP tweede Vaticaans
niét ?re'st een moed, die velen
tal vrUnnen °Pbrengen. Daar-
Ien hoor,626", Wi'' deze syn°de
d'Cael astDp aienc'e fakkel van
laar eerde U'9enis te zien geven,
'end vlJ een wat angstig flak*
"'Smetje. Maar ook dat kan
z,jn, dat hoop geeft.