'jet te hoog KEN 15.- BROEKEN BROEKEN 25.- BROEK \l 15, BROEKEN 20, BRO <EN 25.- BROEKEN 15, )EKEN 20.- BROEKEN 25.- september 1971 tijd van automatisering d?n de mensen die fatsoenlijk 01Too kunnen vasthouden, met fï zeldzamer. Daarom alleen 139 hef bericht, dat acht mwo- '3S Mieuw-Vossemeer in een I v a|ÊUf van 900 meter gra-" hun eigen aardgasleiding, it word, h^l wanneer de mannen f het gasbedrijf met steeds ver- ïl openvallende mond zien hoe '1 opschieten. En met Hozende Ln moesten de deskundigen s ds constateren dat het karwei, vaklieden" een dag of twee, v'oor zouden uittrekken, in een H het met een paar overuur- Jklaard was. Schijnt' de nor- yorestatie te liggen in de orde 20 tot 30 meter per dag per dit achttal kwam tot over de 'meter per dag per man. Tegen- de overuurtjes staat het feit, it vier van de acht mannen 65- issers waren. toch wel even aan het over de arbeidsproduktivi- die tegenwoordig normaal heet. hoeven we niet alleen aan ndwerkers te denken, want ,arom zouden de anderen harder acht man uit Nieuw-Vosse- it zet je 3ROEKEN15.-BROEKE D, BROEKEN 25.- BROEKE N15.- BROEKEN 20.- BRO! )EKEN 20, BROEKEN 25.- 3ROEKEN15, BROEKEN 2 C8A^eeft 25.000van (j^evoöf1 deetoïO® kgrwotf rr\oóe^e jannen- Af iemands verwachtingen van de I resultaten van de komende (schoppensynode in Rome al of it hoog gespannen moeten zijn, gt uiteraard af van hetgeen nten die synode hoopt. Het probleem hem juist hierin dat velen er zo ichillende dingen van verwach- De twee agendapunten zijn er ook naar. Het priestervraagstuk, iel de vraag hoe de priester in moderne wereld moet of mag i, vormt het eerste punt en daar- komt onvermijdelijk de kwestie het verplichte celibaat aan de Ie. Nu is men daarover bijvoor- :ld in Nederland in grote trekken uitgepraat, maar in vele an- landen (de VS en Afrika bijv.) len nog volop in discussie en in eer andere landen (in Zuid-Europa - is men nog nauwelijks aan een pSit over het celibaat toe. Van- r de - niet zo ongegronde ss dat de vraag van het ver lichte celibaat op de synode hele- nl niet echt in discussie komt. it dat de celibaatskwestie het eni- probleem voor de moderne pries- zou zijn, maar wel vrezen wij dat de synode, wanneer diepgaand 'er deze kwestie wordt gesproken, kernproblemen omzeild zullen 'den- Want uit de enquêtes en dies uit de Europese, Afrikaan- en Amerikaanse landen blijkt dui- "ik dat het celibaat een van de nproblemen vormt voor de he- Indaagse priester. [Eeneigenlijk belangrijker agenda- Int is: de rechtvaardigheid in de |fereld, ofwel de vraag hoe de kerk T" moet opstellen tegenover de Rechtvaardigheid in de wereld. F'eit dat die vraag op een synode jesteld wordt is op zich al verheu- jend, gezien de trieste geschiedenis ile de kerk in veel gevallen ten jOordele van de onrechtvaardigheid jnler zich heeft. Wie echter ver- lscht dat een meerderheid onder f jsschoppen radicale en inspire- 9eluiden zal laten horen over onrecht dat bijv. de onderdrukte 'ssas in de meeste Zuidamerikaan- ?n lijden, over het onrecht racistische discriminatie in bijv. over het onrecht van het neo- jr |j!"jisrne door de rijke landen t 'a, 1 e,rde were'd, over het onrecht /■vV 'en r^eden ook in ons land lij- lit j W'e daarover duidelijke faal )A'(n ^..Woode verwacht, heeft, vre- i,..1'' z'in verwachtingen te hoog iiken"6"' Tevee' kerkelijke leiders r n°9 9een oog te hebben er9elijk onrecht in hun eigen oorbeeld"wïrt° RiC° '°n9 de9ene d'e verwacht, of L°af deze synode de kerk |n zaU ze'cere' vertrouwde ba- prlangt S'C'en' waar h'i naar terug- reel verwacht te veel. oude, vertrouwde vormen 'ouH5 i" en kerk-zijn maken '9 geen kans meer, omdat ie b GGr pr'esters en gelovigen 5n I,"0'] f.trakke vorm geen ories- kerklid willen zijn. Het zoe- n n|euwe vormen van ge- -ten 9e!°ofs9erneenschap, be Itcilie VP tweede Vaticaans niét ?re'st een moed, die velen tal vrUnnen °Pbrengen. Daar- Ien hoor,626", Wi'' deze syn°de d'Cael astDp aienc'e fakkel van laar eerde U'9enis te zien geven, 'end vlJ een wat angstig flak* "'Smetje. Maar ook dat kan z,jn, dat hoop geeft.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 16