oor ie burg ertens: straks valt Schelde droog ITATENCOMMISSIE TWIJFELT AN PLANNING VAN BAALHOEK WANDELAAR NAM LOOPJE MET ACHTERVOLGERS 'Politie verdoezelt moeilijkheden' 0 en NOB zijn boos minister Drees Uitzetting Forellen uitgesteld Kamerlid bezorgd over niet bewezen palingsterfte i-advies G.S. voor 13 september klaar Vragen over woonwagens Burgemeester Aschoff gereserveerd over kanaal Ossenisse HULSTER BANKEN WAREN TEGEN CENTRAAL ALARM Banken nemen geen extra veiligheids maatregelen tzegging vol oplettendheij het verkeer ngeres Zone tam met ink Martens iar Canada OMWONENDEN WOONWAGENKAMP OVERVALAUTO GEVONDEN stad streek t■■miwil Lot De technicus (is het ,ollega Zuurdeeg?) die durlt "dat de slechte modelre- fc'var. Borgerhout verouderd l-ou daarmee bewijzen, dat hij 1*° weinig of niets kent ofwe trgerhout zijn ogen met heeft fcrdaan (hetgeen ongelooflijk Ifwel richtlijnen van hogerhand t'rt die niet ernstig kunnen IN GREVELINGEN HUISHOUDBEURS EXPO AXEL '71 SCHIPPERSSCHOLEN IN HET GEDRANG NA O VERVAT 21 augustus 1971 tan onze correspond^! JBURG De raad vsj feeft machtiging verCr ege van b. en w. voon] n de noodzakelijke )r het in gebruik neml irthalcomplex op 30 1 ieve voorstellen inzak!! e consequenties zui|J| ie vergadering word",! zijn als college zeer Ï(J initiatief van de vo0J Site Oostburg nu werkd gorden, en de bevolS I complex ter beschikt li gesteld", aldus burg® Fer. „U moet zich wel J lat de financiële oifenl 1 zullen wegen. Wij reHf Jaarlijks exploitatieteM liste 100.000,Het» aangenomen. |(Van onze correspondente! DDELBURG De-lanl D. uit Lewedorp reed 1 1. zonder goed uit te ij loeweg op, terwijl daar fuitse automobilist naden een botsing. De Duitse! heeft kortgeleden pas defl Ihuis kunnen vervolgen.il] Tinder andere rugletsel q aarde te hebben uitgeL een loonmaaier die op ajïi was. De uitspraak vgl trechter was conform Re officier: f 500 boete al den ontzegging uit de ij beid. /an een onzer verslaggnml tEDA De Zangers if n gaat volgend jaar»# «redase conferencier M 6s! een tournee door 4®"| De trip wordt Wffjff theaterbureau RenéÜ!®» leidingsensemhle ra rtet van Cees de Nijs# e tournee die de M rt zal duren gaat lanP*J ke Nederlandse im*" s. Bouk Martens zei1 ndiging te beschouwen "J n op zijn 25-jarige icarrière. Dinsdag s t hij zijn zilveren jubileum. Leen onzer verslaggevers). J schrijft de Gentse havenspeci- lir André Mertens, in antwoord I' brief van de voorzitster van fereniging Milieuhygiëne Zee- mevrouw mr. C. Kannegieter. Zoals bekend heeft ir. Mertens in een interview met ,,De Stem" gewe zen op de catastrofale gevolgen, die de bochtafsnijding bij Bath voor d» Schelde kan hebben. Volgens de Belgische planoloog zouden de mo- delproeven van de Schelde in het waterloopku'ndiglaboratorium in Bor gerhout dit hebben uitgewezen. Hoofdingenieur directeur ir. J. Zuurdeeg van rijkswaterstaat, heeft deze beweringen van ir. Mertens, tijdens de Baalhoekvoorliehtingsbij- eenkomst in Hulst weerlegt. Volgens ir. Zuurdeeg zou André Mertens zijn kennis ontlenen aan verouderde proefnemingen. Op 25 maart 1969. aldus de heer Mertens in zijn brief, lag het nieu we (verlengde) Scheldemodel zo „mooi", dat hij in de gelegenheid was om twintig foto's te nemen waarop visueel het bewijs wordt geleverd, dat de verzanding zo enorm is, dat men bij laagtij de Schelde te voet zou kunnen over- wandelen. Bij Terneuzen zou de Schelde op dat ogenblik al voor negentig" procent verzand zijn. In haar natte sectie. Mertens noemt in zijn brief ook voorbeelden uit de geschiedenis. „Een andere Belgische rivier, zij rivier van de Schelde, namelijk de Durme. werd nautisch in. tien jaar (1930-40) op dezelfde wijze door een' technisch onkundige bochtaf snijding bij Waasmunster, geliqui deerd". Mertens noemt het in zijn brief nogmaals een langdurige politieke stunt, dat nog steeds wordt verdoe zeld wat al sinds 1850 bekend is: namelijk dat de Schelde onverbeter baar is. „Louter technici zien steeds de zaken buiten hun algemeen ver band, zodat ministers als politieke vertegenwoordigers op die wijze slechts partieel en partijdig worden voorgelicht", aldus de Gentse plano loog in zijn brief, waarin hij me vrouw Kannegieter met een zo groot mogelijk gezelschap uitnodigt voorj een bezoek aan Gent om daar te praten over deze problematiek (Van een onzer verslaggevers) ijS „Onaanvaardbaar" noemen de algemene verladers en eigen- Eoerders organisatie (E.V.O.) en de nationale organisatie voor het loepsgoederenvervoer wegtransport (N.O.B.) in een brief aan Ge lieerde Staten van Zetland, de door minister W. Drees jr. voorge- tariefsverhoging van 35 procent voor de Westerschelde-veren. He brief stellen beide organisa- Juidelijk dat zij tot hun veront- bg komen „zonder voorbij te [aan de finacieel-economische jnen waarvoor de overheid [gesteld ziet. „Ter verduidelij- brengen zij onder uw aandacht Side organisaties van het stand- ïiiitgaan dat de veerdiensten pderdeel vormen van het we- voor de instandhouding fan het vrachtautoverkeer :hoots de middelen opbrengt ,a. motorrijtuigenbelasting. In ppe achten zij veergelden en Rijke dan ook uit den boze. Dit Kt zeggen dat zij geen begrip I voor het feit dat de overheid Be kosten voor haar rekening ;en, zondag 22 aug. ai op Zoom 4.46 en 16.58, Hans- 14.01 en 16.12, Terneuzen 3.23 §35, Vlissingen 2.48 en 15.03, dinge 4.36 en 16.48. op Zoom 5.19 en 17.30, xrt 4.34 en 16.43, Terneuzen 16.07, Vlissingen 3.21 en P'emeldinge 5.09 en 17.20. kan nemen, reden waarom zij zich neerleggen bij de huidige tarieven. Tegen een verhoging met 35 proeent protesteren zij evenwel met klem Zij wijzen u er met nadruk op dat de kostenontwikkeling in deze sec tor onrustbarend genoemd kan wor den, en dat de marktsituatie een volledige doorberekening van veer- kosten tot een nauwelijks haalbare zaak maakt. Voorts herinneren zij u aan de economische onvervangbare functie van het vervoer van goede ren per vrachtauto in een provincie die geen uitgebreid net van spoor wegverbindingen kent. Tenslotte vestigen zij er de aan dacht op, dat voor wat betreft de verbinding Zeeuwsch-Vlaanderen, België, en Frankrijk, nauwelijks sprake is van een ekonomisch ver antwoorde alternatieve route, zodat men gedwongen is, gebruik te ma ken van de veerdiensten." ilerstandert )lad voor zuidwest n ie voor Zeeland (nnementsprijs 50 per kwartaal, pinnen preidingsgebied (excl. SOct isokosten) 0 per maand (inel. 13ct' ssokosten). ionkantoren NEUZEN: Nieuwstraatft 11150-7920 lijnen) jST: Steenstraat 14, >1140-3751 (3 lijnen) IS: Klokstraat 1, 11100-8030 (3 lijnen). lchten over orginu: en kantooruren: tel. él. 01158-1940 Vlaanderen). VEKTENT1E explultal"1] d. inspecteur Zeeland; Menu (01100-4316) 1st en O. Z.Vlaanderen: de Bakker (01150-2601) itburg en W.Z. Vlaand ere Bogers (01170-2893) naalzone en Terneuzen ichieman (01155-1224). D ACTIE ZEELAND: reau Kromme Weel® i idelburr tel 01180-7764 il Zeeland: Koopman, tel. 01180- lacteur Goes: Kersten, tei. 01100-6584 irdin erend redacteur: juwsch-Vlaanderen: van Berkei, tel. 01150-4 lacteui Ü.Z.-Vlaanderen. Vertind, tel. 01140-3751. .g semafoon via: 00-22341 of 01608-2073 11155-2237. iacteur Kanaalzone en •neuzen: ,11140-4865 van der Helm .tel. 01 irtredactie Zeclanj*: 13ö7, van Deursen, tei 011° ïojournaiiat ^fJand: j23ï, J. de Boer, tel. 011»® 4 HAAG (ANP) Konstanz I-2), Rheinfeldens 245 (-1), Tbiug 240 (onv), Plittersdorf ■5), Maxau 425 (-8), Plochin- (-2), Mannheim 237 (-7), pch 110 (plus 3). Mainz 240 (- ngen 149 (-3), Kaub 163 (-3), 228 (-6), Koblenz 171 (pl. 3), ,nt ,115 (pl.2), Ruhort 268 Lobith 889 (-5), Pannerdense 862 (-7), Nijmegen 679 (-3), pP 816 (-6), Eefde IJssel 335 Deventer 222 (-4), Monsin ■onv), Borgharen 3845 (pl. 45), *1 1084 (onv.), Grave beneden |s502 (onv), ^minste waterdiepte in de heden vermeid op de waar- Rgsborderi zijn in cm: Spijk - Pfkies 290, uitvaartdiepte aan "'S te Weurt 290, Driel - Ame- -wO, IJsselkop-Doesburg 265, F? Zütphen 255, Zuthpen - ter 265, Deventer - Windes' |65 [en normaal Vooruitzichten voor zondag en maan dag, opgesteld door het KNMI op vrij 8a» om 18 uur: plaatselijk een re gen. of onweersbui on temperaturen boven normaal. ielri 00ru]4z'cbten in cijfers ge- Pa over Nederland. J zondag; aantal uren zon: 2 tot il- t0' 4 Sraden boven nérm^i.t,emp": 0 tot 5 ëmden kans op een droge pe- L Pastens 12 uur: 90 pro- fccent" g6heel dr°0g et" !-mfndag: aantal ur®n zon: mm. temp.: 0 tot 4 graden I bCn maX' temp": 0 tot 5 iBeS n°™aal; kans °P een leent- t Van minstens 12 uur: II- 50 °P e6n §eheel dl'oog au procent. Wguvve: pndweer I bewolït1"6 buienkan3 en wis- Cï "et een zwakke tot P zeevrat» i?PeratUur 20 a 21 •uit?Thf graden. Ier met ml' geleidelijk weer |t®,peratuÜrr.ZOn 6611 aange" (Van onze correspondent) SCHARENDIJKE De uitzetting van ruim 85.000 forellen in het Gre- velingenhekken zal minstens twee tot drie maanden worden uitgesteld. Een proefuitzetting in een bassin met de zoutgraad van Grevelingen- water op de kweekvijvers in Beesd bij Utrecht heeft aangetoond dat de forel de sterke overgang van zoet naar puur zout water bij de bestaan de hoge watertemperaturen niet kan verdragen. Het uitzetten van de forel zal daarom naar een tijdstip worden verschoven dat de watertemperatu ren op de Grevelingen tussen de tien en vijftien graden celcius lig gen. Een bijkomende nadelige factor voor de uitzetting is dat door het verlies van eb en vloed in het Gre- velingenbekken een groot aantal schelpdieren en zee-annemonen op de bodem van de afgesloten delta- arm aan het afsterven zijn. Ook dit massale rottingsproces op de bodem van het Brouwershavense Gat tast in grote delen van het Grevelingen bekken tijdelijk de zuurstofwaarde aan. (ADVERTENTIIE) van 28 augustus tot en met 4 september. DEN HAAG (ANP) Het socia listisch kamerlid C. Laban heeft de minister van onderwijs schriftelijke vragen gesteld over de ernstige finan ciële moeilijkheden voor de interna ten voor schipperskinderen, omdat onder de werking van de oude subsi dieregeling over de jaren 1969 1970 grote ongedekte tekorten op exploitatie zijn ontstaan. De heer Laban bepleit in de vra gen de bevordering van de z.i. nood zakelijke subsidieverhoging van 23 tot 29 gulden per kind per week. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De Statencommissies van Advies en Bijstand voor de Waterstaat en de Streekplannen vinden dat meer gegevens nood zakelijk zijn om te kunnen beoordelen of de aanleg van het Baallioek- kanaal noodzakelijk is. De kanaalplannen zo hebben verschillende commissieleden tijdens een gisteren gehouden bespreking in Middel burg opgemerkt moeten worden bezien in samenhang met de al dan niet gewenste ontwikkelingen in de gehele streek van Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen. Zelfs de vraag of het kanaal als zodanig wel noodzakelijk is, kan in dat verband worden opgeworpen. Welk tracé het Baalhoekkanaal ook zal volgen, de nadelen op het punt yqn pnilieuverontreiniging, wa- terschiapsbelangen, landbouw- en (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het PvdA-sta- tenlid P A. Roels heeft het college van G.S. van Zeeland een aantal vragen gesteld over de moeilijkhe den die zich in Zeeland rond de bijstandsuitkeringen aan woonwa genbewoners voordoen. De heer Roels oppert de gedachte dat het nog maar steeds uitblijven van een regionaal woonwagencen trum voor Midden- en Noord-Zee land een der oorzaken van de moei lijkheden is. Hij wil weten of de gemeenschappelijke regeling tot stichting van een regionaal woonwa gencentrum. in Midden- en Noord- Zeeland al tot stand gekomen is. Bovendien heeft- de heer Roels geïn formeerd hoe het met de plannen tot stichting van een soortgelijk woon wagencentrum in Zeeuwsch-Vlaan deren staat. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „Deskundigen moeten eerst maar bekijken of de aanleg van een verbindingskanaal tussen Ossenisse en Baalhoek als verlengstuk van het Baalhoekkanaal technisch uitvoerbaar is". „Er zijn al zoveel tekeningen en plannen over kanalen in Zeeuwsch- Vlaanderen in de publiciteit geko men, dat men bijna de tel dreigt kwijt te raken. Maar voor welk plan met ook uiteindelijk zal kiezen, de leefbaarheid van de streek mag er niet onder lijden". Dat zegt burgemeester J.C. Aschoff van Terneuzen naar aanlei ding van het dezer dagen gepubli ceerde idee van de vereniging van werkgevers in de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen om het Baal hoekkanaal met havens bij Ossenis se te verbinden. volkshuisvesting, natuurbehoud en dergelijke stemmen tot bezorgdheid, zo vonden vele commissieleden. In elk geval zullen strenge eisen aan België moeten worden gesteld zov/el ten behoeve van de zuiverheid an het Scheldewater als voor het be houd van Saêftinghe, zo luidde de eenstemmige conclusie van de beide commissies. Daarbij werd van ver schillende kanten op de noodzaak van sancties bij het niet naleven van de aan België te stellen voor waarden gewezen. Ook werd gezegd, dat door de werken in het Nauw van Bath de situatie bij de nerslei ding onder Waarde voor de Wester- schelde aanmerkelijk ongunstiger zal worden dan zonder deze werken zou kunnen worden aangenomen. Men was van oordeel dat de Neder landse regering op dit punt voorzie ningen dient te treffen. De bespreking van de commissies betekende een nadere verkennm van de Baalhoekproblemen. speciaal ten behoeve van het college van G.S. Het Zeeuws povineiaal bestuur werkt aan een pré-advies over de nota. van de hoofddirectie van Rijks waterstaat en de Rijksplanologische Dienst aangaande de Baalhoekplan- nen en het plan tot afsnijding van de bocht van Bath. De neming ir.n de betreffende statencommissies is voor het formuleren van het pré advies van groot belang'. G.S. zal voor 13 september a.s. het pré-advies over het Baalhoekplan en de plannen voor afsnijding van de bocht van Bath aan de staten toe zenden. Op 13 september zullen de Zeeuwse staten dit pré-advies be spreken. Op 20 september zal de raad van de waterstaat het college van G.S., dat dan inmiddels hel oordeel van de staten kent, afzon derlijk horen. De Zuid-Nederlandse ankers zijn vandaag bijeen in Tilburg. Daar wordt het 50-jarig bestaan van de NCB-bijenhoudersbond gevierd. Op de foto een juweeltje van een gevlochten bijenkorf, voorstellende de imkerpatroon St.- Ambrosius. (Van een onzer verslaggevers) BRESKENS/DEN HAAG -— Er bestaat een aanzienlijke tegenstelling tus sen de informaties van het Eerste-Kamerlid mr. J. H. van Wijk (PSP) ener zijds en de officiële instituten over de palingsterfte in de Wester schelde. Mr. Van Wijk stelt dat zich „grote" palingsterfte heeft voorgedaan als ge volg van vervuiling of vergiftiging en vraagt aan de ministers van Verkeer en Waterstaat, Landbouw en Visserij en van Volksgezondheid en Milieuhy- gieue of de regering haar tot nu toe betrekkelijk optimistische visie over de kwaliteit van het Scheldewater niet moet wijzigen. Hij wijst erop dat de vo rige regering herhaalde keren geruststellende verklaringen over de kwaliteit van en de controle op het Scheldewater heeft afgelegd. Mr. Van Wijk wil weten of de regering, indien zij althans haar standpunt wijzigt, maatregelen zal nemen tegen de door palingsterfte bewezen vergiftiging van het water. Tot zover het Eerste-Kamerlid. Onze informaties bij de diverse instanties leverden het volgende op: Visserijlaboratorium te IJmuiden: Wij beschikken over geen enkele aanwij zing omtrent palingsterfte in de Westerschelde. Provinciaal Instituut voor hygiëne te Antwerpen: Er is in de afgelopen da gen geen verhoogde concentratie van een voor de visstand schadelijke che mische afvalstof. Er is ook geen enkele klacht binnengekomen, terwijl de vissers anders nogal gauw alarm slaan. (Van een onzer verslaggevers) KRUININGEN Marine-hofmeester annex snelwandelaar en stuntman Bart van der Warf is gisteren tijdens zijn prestatieloop van Hoogezand naar Vlissingen zoekgeraakt. Hoewel hij ai om 1 uur in Kruiningen had moeten arriveren, was noch hij noch zijn vaste begeleider en masseur-per-fiets Ar nold Kolwij in „velden of wegen te bespeuren". trok de prestatieploeg uit Raams- donksveer. De verzorgingsauto die de fabrikant van het oudstbekende „up-drank"-merk beschikbaar had gesteld, compleet met geluidsappara tuur en andere (verzorgende) arti kelen, zou het Vlissingse tweeman schap bij het P. N E. M-gebouw buiten Bergen op Zoom weer „op pikken", maar noch ruimschoots vóór de afgesproken tijd, noch daar na waren zij te vinden. Ook niet, wat men tenslotte vermoedde, in de dichtstbijzijnde horecagelegenheid. Intussen bleek wel dat de loper en de fietser naar de Scandia Sauna in Vlissingen (de werkgever van Ar nold) hadden gebeld om te melden dat er moeilijkheden waren. In Geertruidenberg" waren zij verkeerd gestuurd toen zij de kortste weg naar Roosendaal vroegen. Een uitgebreide speuractie met auto's van de verzorgersploeg lever de niets op: de snelwandelaar was zelfs niet op de tevoren uitgestippel de route tussen Bergen op Zoom en Kruiningen (de voorlaatste halte plaats) te vinden. Pas omstreeks zes uur 's avonds dook het duo ip Krui ningen op. Het bleek dat de tippe laar en de fietser uren hadden ge zworven doordat hun in Noordwest- Brabant verkeerd de weg was gewe zen en doordat men later enkele malen de route te slim en te snel af had willen wezen met het afsnijden van de weg.. Om drie uur 's nachts (van nacht rust was geen sprake geweest) ver- (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT Op hun beurt zijn omwonenden van het woonwa genkamp in Sas van Gent verbaasd over de bewering van de rijkspolitie (zie De Stem en de Vrije Zeeuw van vrijdag) dat er zich geen ernstige moeilijkheden hebben voorgedaan tussen woonwagenkampbewoners en omwonenden. „De politie probeert deze moeilijk heden te verdoezelen. Er hebben zich wel degelijk gevallen van vernieling en mishandeling voorgedaan", zegt de heer R. Morcus, die vlakbij het woon wagenkamp woont. „Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat mensen uit het woonwagenkamp 's avonds de straat lantaarns bij het kamp kapotschoten. Ook heb ik gezien hoe de vrouw van mijn buurman door woonwagenkamp bewoners geslagen en geschopt is". „Verder is er door hen op mijn akker graan vertrapt en verbrand. Dat alles hebben wij op een bijeen komst met de politie en het gemeen tebestuur besproken. Daarom begrijp ik en mijn buurtgenoten niet dat de politie heeft verklaard dat het met die moeilijkheden niet zo'n vaart ge lopen heeft". „Ik beweer daarentegen dat woon wagenkampbewoners het zijn vooral die doortrekkers geweest hier een soort terreur hebben uitge oefend". De heer Morcus gaf toe dat er op het ogenblik geen moeilijkhe den zijn. „Alleen staan er nog altijd verscheidene woonwagens weder rechtelijk op andermans terrein". „Onze vrouwen en kinderen dui ven nog steeds niet 's avonds buiten te lopen. Ik hoop dat de gemeente Sas van Gent nu eindelijk afdoende maatregelen neemt met betrekking tot het woonwagenkamp", zegt de heer Morcus mede namens 17 andere omwonenden van het woonwagen kamp. Dat kostte ruim 7 kilometer omlo pen. Op dat moment volgde er een inzinking: de voeten gingen pijn doen, de slaap deed zich voelen en het tempo zakte van de gebruikelij ke 150 stappen per minuut terug naar 90. In de Wouwse Plantage verspeelde het prestatieduo nog ruim een uur door ergens een weg te vroeg in te slaan. Dat betekende een kritieke fase, want Bart wilde er voor die dag mee stoppen. De moed werd er echter toch weer ingepraat. Tenslotte kwam het gezelschap in Kruiningen aan waar voor het eerst tijdens de gehele tocht van Gronin gen naar Vlissingen bloemen werden aangeboden. Vandaag wordt, als tenminste weer geen zijwegen worden ingesla gen, de karavaan omstreeks 2.15 uur bij. de sporthal te Vlissingen ver wacht, waar Bart van der Warf en zijn teamgenoten een groots onthaal wordt toebereid. Bart zal daar (het einddoel van de tocht) aan zijn commandant, de kapitein ter zee P. H. Niemeyer een pakje pijptabak van het gelijknamige merk overhan digen. Dit heeft hij speciaal aan het begin van de 440 kilometer lange tocht bij de Niemeyerfabriek (van dezelfde familie als de Vlissingse marine-commandant) in Groningen opgehaald. (Van een onzer verslaggevers) HULST Naar nu bekend ge worden is, heeft de Raiffeisenbank in Hulst vertegenwoordigd met een kantoor aan de Markt, een aantal jaren geleden het initia tief genomen om tesamen met de aangrenzende Amro-bank en de Nederlandsche Credietbank, te komen tot de aanleg van een on derling alarmerings-circuit. Volgens dit plan zouden de drie banken worden gekoppeld aan een gesloten alarmnet, zodat een van de deeelnemers onmiddellijk de twee partners op de hoogte zou kunnen brengen, zodra er iets mis was. De uitvoering van het plan is op de lange baan geschoven, omdat niet alle drie de hoofddirecties enthousi ast waren over het voorstel. Even later is de aanleg van het circuit weer actueel geworden, toen het Hulster postkantoor contact zocht met de Raiffeisenbank. De plaatselijke PTT-directie dacht aan eenzelfde systeem en vroeg de Raiff eisenbank daaraan deel te nemen. In principe kwam men tot een akkoord, maar tot uitvoering is het plan tot op de dag van vandaag niet gekomen. (Van een onzer verslaggevers) HULST De directies van de meeste Hulster bankfilialen zijn niet bepaald onder de indruk van de roofoverval op de Nederlandse Cre dietbank. Uit telefonische gesprekken met directeuren is gebleken, dat al leen de Boerenleenbank naar aanlei ding van de overval heeft aangedron gen op perfectionering van het alar meringssysteem. De Hulster Boerenleenbank staat sinds november van vorig jaar bij de PTT op een urgentielijst voor het treffen van meer doelmatige voor zieningen op het technische vlak. De plaatselijke bankdirectie heeft don derdag na het bekend worden van de overval bij de veiligheidsdienst van de Boerenleenbank in Eindhoven, onmiddellijk aangedrongen op het bespoedigen van deze zaak. De mees te andere banken in Hulst vertrou wen op de bestaande voorzieningen, zoals kogelvrije balies. Men gaat er van uit, dat bankover vallers zich door geen enkele veilig heidsmaatregel laten tegenhouden. De enige afdoende remedie is om zo weinig mogelijk geld bij de hand te houden en zo snel mogelijk overtol lige bedragen af te voeren naar de kluis. De meeste banken houden zich, volgens de verklaringen, nauwkeurig aan de instructie, dat in de buurt van de balie slechts kleine bedragen voorhanden mogen zijn. Meestal gaat het om 10.000 of 15.000 gulden. Des te verwondelijker is het, dat bij de Nederlandsche Credietbank in totaal twee ton voor het grijpen lag. Bestaande uit 145.000 gulden, 630.000 frank en 5000 Duitse mark. Hte Hulster filliaal beschikt over een on dergrondse kluis, waar geen bank overvaller in kan als men dat niet wil. Volgens directeur drs. T. Sanders, donderdag kort na de overval, is het' gebruikelijk, dat zijn bank regelma tig grote transacties afsluit. Volgens hem was het dan ook helemaal niet zo verwonderlijk, dat zich op het ogenblik van de overval twee ton in de kantoorruimte bevond. De veiligheidsdienst van de Neder landsche Credietbank in Amsterdam heeft gisteren geweigerd om ook maar iets te zeggen over de veilig heidsmaatregelen in Hulst. Het is bekend, dat er geen directe verbin dingen bestaan met het politiebureau, zodat alarmering te allen tijde tele fonisch moet gebeuren. (ADVERTENTIIE) jrWELIER-HORT.COPR LANGE NIEUWSTRAAT 26 Hl" (Van een onzer verslaggevers) HULST De bij de roofoverval op het filiaal van de Nederlandsche Credietbank in Hulst gebruikte groene Citroen, is vrijdagmorgen door de Belgische politie terugge vonden. De auto is door de drie daders achtergelaten bij het station van Sint Niklaas in België. Een nader onderzoek beeft uitge wezen, dat de auto op 12 augustus in Brussel is gestolen. Het onder zoek van de rijkspolitie in de zaak van de overval heeft vrijdag nog geen nadere gegevens opgeleverd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3