oor
ie
burg
ertens: straks valt Schelde droog
ITATENCOMMISSIE TWIJFELT
AN PLANNING VAN BAALHOEK
WANDELAAR NAM
LOOPJE MET
ACHTERVOLGERS
'Politie verdoezelt moeilijkheden'
0 en NOB zijn boos
minister Drees
Uitzetting
Forellen
uitgesteld
Kamerlid bezorgd over
niet
bewezen palingsterfte
i-advies G.S. voor 13 september klaar
Vragen over
woonwagens
Burgemeester
Aschoff
gereserveerd
over kanaal
Ossenisse
HULSTER
BANKEN
WAREN
TEGEN
CENTRAAL
ALARM
Banken nemen
geen extra
veiligheids
maatregelen
tzegging vol
oplettendheij
het verkeer
ngeres Zone
tam met
ink Martens
iar Canada
OMWONENDEN WOONWAGENKAMP
OVERVALAUTO
GEVONDEN
stad
streek
t■■miwil
Lot De technicus (is het
,ollega Zuurdeeg?) die durlt
"dat de slechte modelre-
fc'var. Borgerhout verouderd
l-ou daarmee bewijzen, dat hij
1*° weinig of niets kent ofwe
trgerhout zijn ogen met heeft
fcrdaan (hetgeen ongelooflijk
Ifwel richtlijnen van hogerhand
t'rt die niet ernstig kunnen
IN GREVELINGEN
HUISHOUDBEURS
EXPO AXEL '71
SCHIPPERSSCHOLEN
IN HET GEDRANG
NA O VERVAT
21 augustus 1971
tan onze correspond^!
JBURG De raad vsj
feeft machtiging verCr
ege van b. en w. voon]
n de noodzakelijke
)r het in gebruik neml
irthalcomplex op 30 1
ieve voorstellen inzak!!
e consequenties zui|J|
ie vergadering word",!
zijn als college zeer Ï(J
initiatief van de vo0J
Site Oostburg nu werkd
gorden, en de bevolS
I complex ter beschikt
li gesteld", aldus burg®
Fer. „U moet zich wel J
lat de financiële oifenl
1 zullen wegen. Wij reHf
Jaarlijks exploitatieteM
liste 100.000,Het»
aangenomen.
|(Van onze correspondente!
DDELBURG De-lanl
D. uit Lewedorp reed 1
1. zonder goed uit te ij
loeweg op, terwijl daar
fuitse automobilist naden
een botsing. De Duitse!
heeft kortgeleden pas defl
Ihuis kunnen vervolgen.il]
Tinder andere rugletsel q
aarde te hebben uitgeL
een loonmaaier die op ajïi
was. De uitspraak vgl
trechter was conform
Re officier: f 500 boete al
den ontzegging uit de ij
beid.
/an een onzer verslaggnml
tEDA De Zangers if
n gaat volgend jaar»#
«redase conferencier M 6s!
een tournee door 4®"|
De trip wordt Wffjff
theaterbureau RenéÜ!®»
leidingsensemhle ra
rtet van Cees de Nijs#
e tournee die de M
rt zal duren gaat lanP*J
ke Nederlandse im*"
s. Bouk Martens zei1
ndiging te beschouwen "J
n op zijn 25-jarige
icarrière. Dinsdag s
t hij zijn zilveren jubileum.
Leen onzer verslaggevers).
J schrijft de Gentse havenspeci-
lir André Mertens, in antwoord
I' brief van de voorzitster van
fereniging Milieuhygiëne Zee-
mevrouw mr. C. Kannegieter.
Zoals bekend heeft ir. Mertens in
een interview met ,,De Stem" gewe
zen op de catastrofale gevolgen, die
de bochtafsnijding bij Bath voor d»
Schelde kan hebben. Volgens de
Belgische planoloog zouden de mo-
delproeven van de Schelde in het
waterloopku'ndiglaboratorium in Bor
gerhout dit hebben uitgewezen.
Hoofdingenieur directeur ir. J.
Zuurdeeg van rijkswaterstaat, heeft
deze beweringen van ir. Mertens,
tijdens de Baalhoekvoorliehtingsbij-
eenkomst in Hulst weerlegt. Volgens
ir. Zuurdeeg zou André Mertens zijn
kennis ontlenen aan verouderde
proefnemingen.
Op 25 maart 1969. aldus de heer
Mertens in zijn brief, lag het nieu
we (verlengde) Scheldemodel zo
„mooi", dat hij in de gelegenheid
was om twintig foto's te nemen
waarop visueel het bewijs wordt
geleverd, dat de verzanding zo
enorm is, dat men bij laagtij de
Schelde te voet zou kunnen over-
wandelen. Bij Terneuzen zou de
Schelde op dat ogenblik al voor
negentig" procent verzand zijn. In
haar natte sectie. Mertens noemt in
zijn brief ook voorbeelden uit de
geschiedenis.
„Een andere Belgische rivier, zij
rivier van de Schelde, namelijk de
Durme. werd nautisch in. tien jaar
(1930-40) op dezelfde wijze door
een' technisch onkundige bochtaf
snijding bij Waasmunster, geliqui
deerd".
Mertens noemt het in zijn brief
nogmaals een langdurige politieke
stunt, dat nog steeds wordt verdoe
zeld wat al sinds 1850 bekend is:
namelijk dat de Schelde onverbeter
baar is. „Louter technici zien steeds
de zaken buiten hun algemeen ver
band, zodat ministers als politieke
vertegenwoordigers op die wijze
slechts partieel en partijdig worden
voorgelicht", aldus de Gentse plano
loog in zijn brief, waarin hij me
vrouw Kannegieter met een zo groot
mogelijk gezelschap uitnodigt voorj
een bezoek aan Gent om daar te
praten over deze problematiek
(Van een onzer verslaggevers)
ijS „Onaanvaardbaar" noemen de algemene verladers en eigen-
Eoerders organisatie (E.V.O.) en de nationale organisatie voor het
loepsgoederenvervoer wegtransport (N.O.B.) in een brief aan Ge
lieerde Staten van Zetland, de door minister W. Drees jr. voorge-
tariefsverhoging van 35 procent voor de Westerschelde-veren.
He brief stellen beide organisa-
Juidelijk dat zij tot hun veront-
bg komen „zonder voorbij te
[aan de finacieel-economische
jnen waarvoor de overheid
[gesteld ziet. „Ter verduidelij-
brengen zij onder uw aandacht
Side organisaties van het stand-
ïiiitgaan dat de veerdiensten
pderdeel vormen van het we-
voor de instandhouding
fan het vrachtautoverkeer
:hoots de middelen opbrengt
,a. motorrijtuigenbelasting. In
ppe achten zij veergelden en
Rijke dan ook uit den boze. Dit
Kt zeggen dat zij geen begrip
I voor het feit dat de overheid
Be kosten voor haar rekening
;en, zondag 22 aug.
ai op Zoom 4.46 en 16.58, Hans-
14.01 en 16.12, Terneuzen 3.23
§35, Vlissingen 2.48 en 15.03,
dinge 4.36 en 16.48.
op Zoom 5.19 en 17.30,
xrt 4.34 en 16.43, Terneuzen
16.07, Vlissingen 3.21 en
P'emeldinge 5.09 en 17.20.
kan nemen, reden waarom zij zich
neerleggen bij de huidige tarieven.
Tegen een verhoging met 35 proeent
protesteren zij evenwel met klem
Zij wijzen u er met nadruk op dat
de kostenontwikkeling in deze sec
tor onrustbarend genoemd kan wor
den, en dat de marktsituatie een
volledige doorberekening van veer-
kosten tot een nauwelijks haalbare
zaak maakt. Voorts herinneren zij u
aan de economische onvervangbare
functie van het vervoer van goede
ren per vrachtauto in een provincie
die geen uitgebreid net van spoor
wegverbindingen kent.
Tenslotte vestigen zij er de aan
dacht op, dat voor wat betreft de
verbinding Zeeuwsch-Vlaanderen,
België, en Frankrijk, nauwelijks
sprake is van een ekonomisch ver
antwoorde alternatieve route, zodat
men gedwongen is, gebruik te ma
ken van de veerdiensten."
ilerstandert
)lad voor zuidwest n
ie voor Zeeland
(nnementsprijs
50 per kwartaal, pinnen
preidingsgebied (excl. SOct
isokosten)
0 per maand (inel. 13ct'
ssokosten).
ionkantoren
NEUZEN: Nieuwstraatft
11150-7920 lijnen)
jST: Steenstraat 14,
>1140-3751 (3 lijnen)
IS: Klokstraat 1,
11100-8030 (3 lijnen).
lchten over
orginu:
en kantooruren: tel.
él. 01158-1940
Vlaanderen).
VEKTENT1E explultal"1]
d. inspecteur Zeeland;
Menu (01100-4316)
1st en O. Z.Vlaanderen:
de Bakker (01150-2601)
itburg en W.Z. Vlaand ere
Bogers (01170-2893)
naalzone en Terneuzen
ichieman (01155-1224).
D ACTIE ZEELAND:
reau Kromme Weel® i
idelburr tel 01180-7764
il Zeeland:
Koopman, tel. 01180-
lacteur Goes:
Kersten, tei. 01100-6584
irdin erend redacteur:
juwsch-Vlaanderen:
van Berkei, tel. 01150-4
lacteui Ü.Z.-Vlaanderen.
Vertind, tel. 01140-3751.
.g semafoon via:
00-22341 of 01608-2073
11155-2237.
iacteur Kanaalzone en
•neuzen: ,11140-4865
van der Helm .tel. 01
irtredactie Zeclanj*: 13ö7,
van Deursen, tei 011°
ïojournaiiat ^fJand: j23ï,
J. de Boer, tel. 011»® 4
HAAG (ANP) Konstanz
I-2), Rheinfeldens 245 (-1),
Tbiug 240 (onv), Plittersdorf
■5), Maxau 425 (-8), Plochin-
(-2), Mannheim 237 (-7),
pch 110 (plus 3). Mainz 240 (-
ngen 149 (-3), Kaub 163 (-3),
228 (-6), Koblenz 171 (pl. 3),
,nt ,115 (pl.2), Ruhort 268
Lobith 889 (-5), Pannerdense
862 (-7), Nijmegen 679 (-3),
pP 816 (-6), Eefde IJssel 335
Deventer 222 (-4), Monsin
■onv), Borgharen 3845 (pl. 45),
*1 1084 (onv.), Grave beneden
|s502 (onv),
^minste waterdiepte in de
heden vermeid op de waar-
Rgsborderi zijn in cm: Spijk -
Pfkies 290, uitvaartdiepte aan
"'S te Weurt 290, Driel - Ame-
-wO, IJsselkop-Doesburg 265,
F? Zütphen 255, Zuthpen -
ter 265, Deventer - Windes'
|65
[en normaal
Vooruitzichten voor
zondag en maan
dag, opgesteld door
het KNMI op vrij
8a» om 18 uur:
plaatselijk een re
gen. of onweersbui
on temperaturen
boven normaal.
ielri 00ru]4z'cbten in cijfers ge-
Pa over Nederland.
J zondag; aantal uren zon: 2 tot
il- t0' 4 Sraden boven
nérm^i.t,emp": 0 tot 5 ëmden
kans op een droge pe-
L Pastens 12 uur: 90 pro-
fccent" g6heel dr°0g et"
!-mfndag: aantal ur®n zon:
mm. temp.: 0 tot 4 graden
I bCn maX' temp": 0 tot 5
iBeS n°™aal; kans °P een
leent- t Van minstens 12 uur:
II- 50 °P e6n §eheel dl'oog
au procent.
Wguvve:
pndweer
I bewolït1"6 buienkan3 en wis-
Cï "et een zwakke tot
P zeevrat» i?PeratUur 20 a 21
•uit?Thf graden.
Ier met ml' geleidelijk weer
|t®,peratuÜrr.ZOn 6611 aange"
(Van onze correspondent)
SCHARENDIJKE De uitzetting
van ruim 85.000 forellen in het Gre-
velingenhekken zal minstens twee
tot drie maanden worden uitgesteld.
Een proefuitzetting in een bassin
met de zoutgraad van Grevelingen-
water op de kweekvijvers in Beesd
bij Utrecht heeft aangetoond dat de
forel de sterke overgang van zoet
naar puur zout water bij de bestaan
de hoge watertemperaturen niet kan
verdragen.
Het uitzetten van de forel zal
daarom naar een tijdstip worden
verschoven dat de watertemperatu
ren op de Grevelingen tussen de
tien en vijftien graden celcius lig
gen. Een bijkomende nadelige factor
voor de uitzetting is dat door het
verlies van eb en vloed in het Gre-
velingenbekken een groot aantal
schelpdieren en zee-annemonen op
de bodem van de afgesloten delta-
arm aan het afsterven zijn. Ook dit
massale rottingsproces op de bodem
van het Brouwershavense Gat tast
in grote delen van het Grevelingen
bekken tijdelijk de zuurstofwaarde
aan.
(ADVERTENTIIE)
van 28 augustus tot en met
4 september.
DEN HAAG (ANP) Het socia
listisch kamerlid C. Laban heeft de
minister van onderwijs schriftelijke
vragen gesteld over de ernstige finan
ciële moeilijkheden voor de interna
ten voor schipperskinderen, omdat
onder de werking van de oude subsi
dieregeling over de jaren 1969
1970 grote ongedekte tekorten op
exploitatie zijn ontstaan.
De heer Laban bepleit in de vra
gen de bevordering van de z.i. nood
zakelijke subsidieverhoging van 23
tot 29 gulden per kind per week.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De Statencommissies van Advies en Bijstand voor
de Waterstaat en de Streekplannen vinden dat meer gegevens nood
zakelijk zijn om te kunnen beoordelen of de aanleg van het Baallioek-
kanaal noodzakelijk is. De kanaalplannen zo hebben verschillende
commissieleden tijdens een gisteren gehouden bespreking in Middel
burg opgemerkt moeten worden bezien in samenhang met de al
dan niet gewenste ontwikkelingen in de gehele streek van Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen. Zelfs de vraag of het kanaal als zodanig wel
noodzakelijk is, kan in dat verband worden opgeworpen.
Welk tracé het Baalhoekkanaal
ook zal volgen, de nadelen op het
punt yqn pnilieuverontreiniging, wa-
terschiapsbelangen, landbouw- en
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het PvdA-sta-
tenlid P A. Roels heeft het college
van G.S. van Zeeland een aantal
vragen gesteld over de moeilijkhe
den die zich in Zeeland rond de
bijstandsuitkeringen aan woonwa
genbewoners voordoen.
De heer Roels oppert de gedachte
dat het nog maar steeds uitblijven
van een regionaal woonwagencen
trum voor Midden- en Noord-Zee
land een der oorzaken van de moei
lijkheden is. Hij wil weten of de
gemeenschappelijke regeling tot
stichting van een regionaal woonwa
gencentrum. in Midden- en Noord-
Zeeland al tot stand gekomen is.
Bovendien heeft- de heer Roels geïn
formeerd hoe het met de plannen tot
stichting van een soortgelijk woon
wagencentrum in Zeeuwsch-Vlaan
deren staat.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „Deskundigen
moeten eerst maar bekijken of de
aanleg van een verbindingskanaal
tussen Ossenisse en Baalhoek als
verlengstuk van het Baalhoekkanaal
technisch uitvoerbaar is".
„Er zijn al zoveel tekeningen en
plannen over kanalen in Zeeuwsch-
Vlaanderen in de publiciteit geko
men, dat men bijna de tel dreigt
kwijt te raken. Maar voor welk plan
met ook uiteindelijk zal kiezen, de
leefbaarheid van de streek mag er
niet onder lijden".
Dat zegt burgemeester J.C.
Aschoff van Terneuzen naar aanlei
ding van het dezer dagen gepubli
ceerde idee van de vereniging van
werkgevers in de kanaalzone van
Zeeuwsch-Vlaanderen om het Baal
hoekkanaal met havens bij Ossenis
se te verbinden.
volkshuisvesting, natuurbehoud en
dergelijke stemmen tot bezorgdheid,
zo vonden vele commissieleden. In
elk geval zullen strenge eisen aan
België moeten worden gesteld zov/el
ten behoeve van de zuiverheid an
het Scheldewater als voor het be
houd van Saêftinghe, zo luidde de
eenstemmige conclusie van de beide
commissies. Daarbij werd van ver
schillende kanten op de noodzaak
van sancties bij het niet naleven
van de aan België te stellen voor
waarden gewezen. Ook werd gezegd,
dat door de werken in het Nauw
van Bath de situatie bij de nerslei
ding onder Waarde voor de Wester-
schelde aanmerkelijk ongunstiger
zal worden dan zonder deze werken
zou kunnen worden aangenomen.
Men was van oordeel dat de Neder
landse regering op dit punt voorzie
ningen dient te treffen.
De bespreking van de commissies
betekende een nadere verkennm
van de Baalhoekproblemen. speciaal
ten behoeve van het college van
G.S. Het Zeeuws povineiaal bestuur
werkt aan een pré-advies over de
nota. van de hoofddirectie van Rijks
waterstaat en de Rijksplanologische
Dienst aangaande de Baalhoekplan-
nen en het plan tot afsnijding van
de bocht van Bath. De neming ir.n
de betreffende statencommissies is
voor het formuleren van het pré
advies van groot belang'.
G.S. zal voor 13 september a.s. het
pré-advies over het Baalhoekplan en
de plannen voor afsnijding van de
bocht van Bath aan de staten toe
zenden. Op 13 september zullen de
Zeeuwse staten dit pré-advies be
spreken. Op 20 september zal de
raad van de waterstaat het college
van G.S., dat dan inmiddels hel
oordeel van de staten kent, afzon
derlijk horen.
De Zuid-Nederlandse ankers zijn vandaag bijeen in Tilburg. Daar wordt
het 50-jarig bestaan van de NCB-bijenhoudersbond gevierd. Op de foto een
juweeltje van een gevlochten bijenkorf, voorstellende de imkerpatroon St.-
Ambrosius.
(Van een onzer verslaggevers)
BRESKENS/DEN HAAG -— Er bestaat een aanzienlijke tegenstelling tus
sen de informaties van het Eerste-Kamerlid mr. J. H. van Wijk (PSP) ener
zijds en de officiële instituten over de palingsterfte in de Wester schelde.
Mr. Van Wijk stelt dat zich „grote" palingsterfte heeft voorgedaan als ge
volg van vervuiling of vergiftiging en vraagt aan de ministers van Verkeer
en Waterstaat, Landbouw en Visserij en van Volksgezondheid en Milieuhy-
gieue of de regering haar tot nu toe betrekkelijk optimistische visie over de
kwaliteit van het Scheldewater niet moet wijzigen. Hij wijst erop dat de vo
rige regering herhaalde keren geruststellende verklaringen over de kwaliteit
van en de controle op het Scheldewater heeft afgelegd. Mr. Van Wijk wil
weten of de regering, indien zij althans haar standpunt wijzigt, maatregelen
zal nemen tegen de door palingsterfte bewezen vergiftiging van het water.
Tot zover het Eerste-Kamerlid. Onze informaties bij de diverse instanties
leverden het volgende op:
Visserijlaboratorium te IJmuiden: Wij beschikken over geen enkele aanwij
zing omtrent palingsterfte in de Westerschelde.
Provinciaal Instituut voor hygiëne te Antwerpen: Er is in de afgelopen da
gen geen verhoogde concentratie van een voor de visstand schadelijke che
mische afvalstof. Er is ook geen enkele klacht binnengekomen, terwijl de
vissers anders nogal gauw alarm slaan.
(Van een onzer verslaggevers)
KRUININGEN Marine-hofmeester annex snelwandelaar en stuntman
Bart van der Warf is gisteren tijdens zijn prestatieloop van Hoogezand naar
Vlissingen zoekgeraakt. Hoewel hij ai om 1 uur in Kruiningen had moeten
arriveren, was noch hij noch zijn vaste begeleider en masseur-per-fiets Ar
nold Kolwij in „velden of wegen te bespeuren".
trok de prestatieploeg uit Raams-
donksveer. De verzorgingsauto die
de fabrikant van het oudstbekende
„up-drank"-merk beschikbaar had
gesteld, compleet met geluidsappara
tuur en andere (verzorgende) arti
kelen, zou het Vlissingse tweeman
schap bij het P. N E. M-gebouw
buiten Bergen op Zoom weer „op
pikken", maar noch ruimschoots
vóór de afgesproken tijd, noch daar
na waren zij te vinden. Ook niet,
wat men tenslotte vermoedde, in de
dichtstbijzijnde horecagelegenheid.
Intussen bleek wel dat de loper en
de fietser naar de Scandia Sauna in
Vlissingen (de werkgever van Ar
nold) hadden gebeld om te melden
dat er moeilijkheden waren. In
Geertruidenberg" waren zij verkeerd
gestuurd toen zij de kortste weg
naar Roosendaal vroegen.
Een uitgebreide speuractie met
auto's van de verzorgersploeg lever
de niets op: de snelwandelaar was
zelfs niet op de tevoren uitgestippel
de route tussen Bergen op Zoom en
Kruiningen (de voorlaatste halte
plaats) te vinden. Pas omstreeks zes
uur 's avonds dook het duo ip Krui
ningen op. Het bleek dat de tippe
laar en de fietser uren hadden ge
zworven doordat hun in Noordwest-
Brabant verkeerd de weg was gewe
zen en doordat men later enkele
malen de route te slim en te snel af
had willen wezen met het afsnijden
van de weg..
Om drie uur 's nachts (van nacht
rust was geen sprake geweest) ver-
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT Op hun beurt
zijn omwonenden van het woonwa
genkamp in Sas van Gent verbaasd
over de bewering van de rijkspolitie
(zie De Stem en de Vrije Zeeuw van
vrijdag) dat er zich geen ernstige
moeilijkheden hebben voorgedaan
tussen woonwagenkampbewoners en
omwonenden.
„De politie probeert deze moeilijk
heden te verdoezelen. Er hebben zich
wel degelijk gevallen van vernieling
en mishandeling voorgedaan", zegt de
heer R. Morcus, die vlakbij het woon
wagenkamp woont. „Ik heb met mijn
eigen ogen gezien dat mensen uit het
woonwagenkamp 's avonds de straat
lantaarns bij het kamp kapotschoten.
Ook heb ik gezien hoe de vrouw van
mijn buurman door woonwagenkamp
bewoners geslagen en geschopt is".
„Verder is er door hen op mijn
akker graan vertrapt en verbrand.
Dat alles hebben wij op een bijeen
komst met de politie en het gemeen
tebestuur besproken. Daarom begrijp
ik en mijn buurtgenoten niet dat de
politie heeft verklaard dat het met
die moeilijkheden niet zo'n vaart ge
lopen heeft".
„Ik beweer daarentegen dat woon
wagenkampbewoners het zijn
vooral die doortrekkers geweest
hier een soort terreur hebben uitge
oefend". De heer Morcus gaf toe dat
er op het ogenblik geen moeilijkhe
den zijn. „Alleen staan er nog altijd
verscheidene woonwagens weder
rechtelijk op andermans terrein".
„Onze vrouwen en kinderen dui
ven nog steeds niet 's avonds buiten
te lopen. Ik hoop dat de gemeente
Sas van Gent nu eindelijk afdoende
maatregelen neemt met betrekking
tot het woonwagenkamp", zegt de
heer Morcus mede namens 17 andere
omwonenden van het woonwagen
kamp.
Dat kostte ruim 7 kilometer omlo
pen. Op dat moment volgde er een
inzinking: de voeten gingen pijn
doen, de slaap deed zich voelen en
het tempo zakte van de gebruikelij
ke 150 stappen per minuut terug
naar 90. In de Wouwse Plantage
verspeelde het prestatieduo nog
ruim een uur door ergens een weg
te vroeg in te slaan. Dat betekende
een kritieke fase, want Bart wilde
er voor die dag mee stoppen. De
moed werd er echter toch weer
ingepraat.
Tenslotte kwam het gezelschap in
Kruiningen aan waar voor het eerst
tijdens de gehele tocht van Gronin
gen naar Vlissingen bloemen werden
aangeboden.
Vandaag wordt, als tenminste
weer geen zijwegen worden ingesla
gen, de karavaan omstreeks 2.15 uur
bij. de sporthal te Vlissingen ver
wacht, waar Bart van der Warf en
zijn teamgenoten een groots onthaal
wordt toebereid. Bart zal daar (het
einddoel van de tocht) aan zijn
commandant, de kapitein ter zee P.
H. Niemeyer een pakje pijptabak
van het gelijknamige merk overhan
digen. Dit heeft hij speciaal aan het
begin van de 440 kilometer lange
tocht bij de Niemeyerfabriek (van
dezelfde familie als de Vlissingse
marine-commandant) in Groningen
opgehaald.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Naar nu bekend ge
worden is, heeft de Raiffeisenbank
in Hulst vertegenwoordigd met
een kantoor aan de Markt, een
aantal jaren geleden het initia
tief genomen om tesamen met de
aangrenzende Amro-bank en de
Nederlandsche Credietbank, te
komen tot de aanleg van een on
derling alarmerings-circuit.
Volgens dit plan zouden de drie
banken worden gekoppeld aan een
gesloten alarmnet, zodat een van de
deeelnemers onmiddellijk de twee
partners op de hoogte zou kunnen
brengen, zodra er iets mis was. De
uitvoering van het plan is op de
lange baan geschoven, omdat niet
alle drie de hoofddirecties enthousi
ast waren over het voorstel.
Even later is de aanleg van het
circuit weer actueel geworden, toen
het Hulster postkantoor contact
zocht met de Raiffeisenbank. De
plaatselijke PTT-directie dacht aan
eenzelfde systeem en vroeg de Raiff
eisenbank daaraan deel te nemen.
In principe kwam men tot een
akkoord, maar tot uitvoering is het
plan tot op de dag van vandaag niet
gekomen.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De directies van de
meeste Hulster bankfilialen zijn niet
bepaald onder de indruk van de
roofoverval op de Nederlandse Cre
dietbank. Uit telefonische gesprekken
met directeuren is gebleken, dat al
leen de Boerenleenbank naar aanlei
ding van de overval heeft aangedron
gen op perfectionering van het alar
meringssysteem.
De Hulster Boerenleenbank staat
sinds november van vorig jaar bij
de PTT op een urgentielijst voor het
treffen van meer doelmatige voor
zieningen op het technische vlak. De
plaatselijke bankdirectie heeft don
derdag na het bekend worden van de
overval bij de veiligheidsdienst van
de Boerenleenbank in Eindhoven,
onmiddellijk aangedrongen op het
bespoedigen van deze zaak. De mees
te andere banken in Hulst vertrou
wen op de bestaande voorzieningen,
zoals kogelvrije balies.
Men gaat er van uit, dat bankover
vallers zich door geen enkele veilig
heidsmaatregel laten tegenhouden.
De enige afdoende remedie is om zo
weinig mogelijk geld bij de hand te
houden en zo snel mogelijk overtol
lige bedragen af te voeren naar de
kluis.
De meeste banken houden zich,
volgens de verklaringen, nauwkeurig
aan de instructie, dat in de buurt
van de balie slechts kleine bedragen
voorhanden mogen zijn. Meestal gaat
het om 10.000 of 15.000 gulden.
Des te verwondelijker is het, dat
bij de Nederlandsche Credietbank in
totaal twee ton voor het grijpen lag.
Bestaande uit 145.000 gulden, 630.000
frank en 5000 Duitse mark. Hte
Hulster filliaal beschikt over een on
dergrondse kluis, waar geen bank
overvaller in kan als men dat niet
wil.
Volgens directeur drs. T. Sanders,
donderdag kort na de overval, is het'
gebruikelijk, dat zijn bank regelma
tig grote transacties afsluit. Volgens
hem was het dan ook helemaal niet
zo verwonderlijk, dat zich op het
ogenblik van de overval twee ton in
de kantoorruimte bevond.
De veiligheidsdienst van de Neder
landsche Credietbank in Amsterdam
heeft gisteren geweigerd om ook
maar iets te zeggen over de veilig
heidsmaatregelen in Hulst. Het is
bekend, dat er geen directe verbin
dingen bestaan met het politiebureau,
zodat alarmering te allen tijde tele
fonisch moet gebeuren.
(ADVERTENTIIE)
jrWELIER-HORT.COPR
LANGE NIEUWSTRAAT 26 Hl"
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De bij de roofoverval
op het filiaal van de Nederlandsche
Credietbank in Hulst gebruikte
groene Citroen, is vrijdagmorgen
door de Belgische politie terugge
vonden. De auto is door de drie
daders achtergelaten bij het station
van Sint Niklaas in België.
Een nader onderzoek beeft uitge
wezen, dat de auto op 12 augustus
in Brussel is gestolen. Het onder
zoek van de rijkspolitie in de zaak
van de overval heeft vrijdag nog
geen nadere gegevens opgeleverd.