7D
BAALHOEK
\V oonwagenbewoners
verlaten Zierikzee
WATERMAATSCHAPPIJEN VAN
ZW.-NEDERLAND OM DE TAFEL
Yrachtautotransport zegt
nee tegen duurdere veren
Vandaag: Uw mening!
de postgiro
REFERENDUM RAAEHOEK-OSSENISSE
Werk aan
kruispunt
Annapolder
beg
onnen
de postgircr
kost niets en gééft
25% rente!
stad
streek
Veertarieven
ramelijk warm
Strandweer
Als afspraak nagekomen wordt
Teleurstellend
Vaste oeververbinding
Westdorpe
HUISHOUDBEURS
EXPO AXEL 71
dab makkelijk!
Ldag 17 augustus 1971
14 sept.) Dagelijks
10-12 en 14-17 uur. 6W
1NEUZEN.
uxor, 20 uur Thunderball Uj
SSINGEN.
lhambra,
f 18 j.
20 uur: Ontvoeri
ENDIJKE.
ultureel Centrum, exposal
lden en tekeningen van
,ne en Dolf Jespers (t jj|
t.). Ma. t.m. vrijd. van ló.J
ARIEVEN VAN
RINKWATER
ORS OMHOOG
.6 uur. Zat. en zond.
van 1
RIKZEE.
a. Lokker, Nieuwe
iat, fototentoonstelling mel
ma „Delta Foto' ma. t.m. zat
J uur (t.m. 31 aug.).
TWERPEN.
iubenshuis, expositie „RuL
i tijd", tekeningen uit Belb
zamelangen o.a. tekeningen
aens, Van Dyck en Jordaens
okt.). Middelheimpark, exj
Biënnale van heden;
lptuur uit Argentinië,
aada, Mexico en de Ver
ten alsmede beelden uit
d en werken v. d. onlangs on
kunstenaar Oscar Jespets
oktober). Geopend van
c.
1UGGE.
lallen, tweede Triënnale
istische Kunst in België (t,n
it). Dagelijks van 10-18 uur'
iciaal Hof, Markt eiqigH
aamse schilderkunst 1920-19S1™
Boeck, Malfait, Sevranckx
as (t.m. 14 sept.). Open
n 10-18 uur.
:nt.
Centr. van Kunstambachten
etersplein 9, Zeehaven Gent,
len, heden, toekomst (te,
g.). „Kunst na 1945" (tm.
t.).
De nieuwe minister van Verkeer
en Waterstaat, de heer W. Drees
heeft in een van zijn eerste brie-
,i aan G.S. van Zeeland een tere
estie'aangesneden: de veertarie-
)e minister wil terug naar een
[rnaal overeengekomen verdeling
de exploitatielasten voor de
(diensten, hetgeen inhoudt, dat
rijk de veerdiensten voor 60%
Bbs;dieert" en dat de rest uit tol
gelden of anderszins moet komen.
Een en ander betekent, dat de veer
tóeven met 35% omhoog zullen
Bleten, wil de vloot van de PSD on-
Bpoord in de vaart kunnen blijven,
rekensommetje is gauw ge-
ikt. Misschien wel wat al te
Ew. De veergelden namelijk spe
len in de prijsopbouw voor diensten
gblad voor zuidwest
title voor Zeeland
BONNEMENTSPRIJS
20.50 per kwartaal, bumei
irspreidingsgebied (exclM
cassokosten)
,10 per maand (incl. 13 A
cassokosten).
AXONKANTOREN
3ANEUZEN: Nieuwstraat 9,
L 01150-7920 '4 lijnen)
ULST: Steenstraat 14,
1. 01140-3751 (3 lijnen)
ÓES: Klokstraat 1,
1.01100-8030 (3 lijnen).
LACHTEN OVER
EZORGING:
uten kantooruren: tel. 0114)
51.
tel. 01158-1940
Vlaanderen).
DVEKTENT1E EXPLOIlW
(nd. mspecteur Zeeland;
Menu (01100-4316)
Luist en O. Z.Vlaanderen:
de Bakker (01150-2601)
ostburg en W.Z. Vlaanderen:
l. Bogers (01170-2893)
.anaalzone en Terneuzen:
Schieman (01155-1224).
.EDACTIE ZEELAND:
3ureau Kromme Weele 4,
liddelburg te). 01180-7764
thef Zeeland:
i-F. Koopman, tel. 01180-7438,
ledacteur Goes:
1 Kersten, tel. 01100-6584
Joördinerend redacteur:
ieeuwsch-Vlaanderen:
van Berkel, tel. 01160-4866.
ledacteur O.Z.-Vlaanderen:
L Vertind, tel. 01140-3751.
>.g.g. semafoon via:
11600-22341 of 01608-2073
if 01155-2237.
tedacteur Kanaalzone en
lerneuzen:
1. van der Helm ,tel. O1150-48M
Sportredactie Zeeland:
van Ueursen, tel. 01155-13»''
fotojournalist Zeeland:
Dor J. de Boer, tel. 01155-2231.
Verhoging van het veertarief be-
int, dat het leven ook op allerlei
>iden, die schijnbaar niets met
irdiensten te maken hebben,
Irder wordt. Dure kilometers lei
tot hoge prijzen in Zeeland,
js daarvan rijst de vraag, of de
jragen die straks voor het vervoer
de Westerschelde moeten wor-
betaald, nog wel in redelijk-
van „de consument" kunnen
jden gevraagd,
zou dan ook alles voor te zeg-
zijn, om de discussie over het
ieel, dat het rijk in de exploita-
Bten van de veerdiensten be
lt te dragen, te heropenen.
Vooruitzichten voor
woensdag en don
derdag, opgesteld
door het KNMI op
maandag om 18.00
uur:
tamelijk warm met
toenemende kans
op regen of onweer.
ElWwsvooniitzicliten in cijfers gemid
deld over Nederland.
Voor woensdag: aantal uren zon:
3 tot 10; min. temp.: omstreeks nor
maal; max. temp.: van ongeveer nor
maal tot 3 graden boven normaal;
°P een droge periode van min
stens 12 uur: 90 procent; kans op een
Scheel droog etmaal: 60 procent.
donderdag: aantal uren zon:
min. temp.: van ong. normaal
graden boven normaal; kans op
eeö fideel droog etmaal: 50 procent.
^Bndaag zonnig en mooi strand
weer met een zwakke zeewind. Tem-
Betetuur ruim twintig graden. Zee
water achttien graden.
C-fooruitzichten: het hogedrukgebied
zonnig en geleidelijk warmer
ïdweer. Eerst in de loop van de
weekhelft kan de onweerkans
«poter worden maar de tempera
>aur blijft zomers.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES „Met gematigd optimisme zien wij de toekomst
tegemoet", aldus de voorzitter van de algemene vergadering
van aandeelhouders van de watermij. Zeeland, de Zeeuwse
gedeputeerde A. J. Kaland gisteren tijdens een financiële be
spiegeling in de WMZ-jaarvergadering te Goes. Via extra ta"
riefsverhogingen en interne bezuinigingen hoopt de WMZ na
1975, wanneer immers de subsidiepot van het rijk voor de
WMZ is uitgeput, de verliezen te delgen. Tot die tijd zullen
ieder jaar forse prijsverhogingen noodzakelijk zijn. Dit jaar
een gemiddelde (Midden-Zeeland meer en Zeeuwsch-Vlaande
ren minder) verhoging van 5 procent, volgend jaar een gemid
delde van, naar verwachting, een kleine tien procent (Midden-
Zeeland maximaal 15 procent en Zeeuwsch-Vlaanderen dat
nu relatief teveel betaalt, minimaal 5 pet.)
„De situatie is gunstiger dan in
dertijd, toen wij ter Verkrijging van
de subsidie e.en nota indienden bij
economische zaken. Voor 1970 had
den wij een verlies begroot van
5,3 miljoen, dat is 3,5 miljoen
geworden. Als het zo doorgaat zou
den we zelfs na 1975 nog over een
stuk reserve kunnen beschikken om
het verlies te beperken. Ook dit
jaar is gunstiger: in de orde van
grootte van een paar miljoen", zo
maakte de heer Kaland bekend.
„1-Iet zal een gunstig verschil van
40 procent betekenen ten opzichte
van het verwachte exploitatiever
lies. Er moet heel wat gebeuren,
willen wij niet voordeliger uitko
men dan wij twee jaar geleden had
den begroot. Wij zullen streven
naar een normale jaarlijkse aanpas
sing van de tarieven aan de kosten
stijgingen, tot het moment dat de
reserves op zijn. Dan zullen wij be
sluiten tot de extra verhoging. In de
waterleidingwereld hebben we nog
steeds met subsidies te maken hoe
wel die landelijk een aflopend ka
rakter krijgen".
„De bijzondere situatie van onze
industriewatervoorziening, waar
van wij belangrijk verlies ver
wachtten, heeft ons de belangrijke
rijkssubsidie bezorgd. Dank zij het
brede draagvlak van de grote afne
mers in de industriële sector kun
nen wij drinkwater leveren tegen
niet lage maar wel aanvaardbare
tarieven", aldus de heer Kaland.
De Zeeuwse gedeputeerde maakte
ook bekend dat de WMZ binnenkort
een verzoek tot liet rijk zal richten
tot een renteloze lening van 110
miljoen voor de verwachte Bies-
bosch-investeringen. „Wij dachten
dat er een kans van slagen inzit.
Een dezer dagen hebben wij met
econ. zaken, rijksinstituut voor de
drinkwatervoorziening en WMZ een
gesprek gehad en dit verzoek is daar
een voortvloeisel van. De lening be
spaart ons miljoenen (de uitgave
wordt f 225 i.p.v. 250 miljoen voor
de Biesbosch-aanloopperiode van 8
jaar) en geeft een zekere rugdekking
voor het project. De vergadering ging
akkoord met een voorstel van de raad
van commissarissen om voorlopig nog
een afwachtende houding aan te ne
men ten aanzien van de fluoridatie
van het drinkwater.
Het is niet de bedoeling om het
probleem van het „harde" kalkrijke
water van Walcheren (pompstation
Valkenisse) speciaal aan te gaan pak
ken. Directeur ir. P'. Stoter van de
WMZ bevestigde dat de kwaliteit van
het voornamelijk West-Walcherse
water met name ten aanzien van de
kalkbestanddelen niet te best was.
Het pompstation Valkenisse produ
ceert veruit het hoogste kalkgemid
delde van alle WMZ-stations. „Kalk
betekent hardheid, betekent hoger
zeepgebruik en dus meer fosfaten in
de wasmachine en dus meer veront
reiniging. Het is echter niet de be
doeling er iets aan te doen. We tracli.
ten het water zoveel mogelijk te
mengen zodat een gemiddelde ont
staat van Valkenisse en Huijbergen.
Gezien de kleine produktiehoeveel-
heid is het onverantwoord om een
onthardingsstation te plaatsen", al
dus ir. Stoter.
om de toekomst van
zeeuwsch-vlaanderen
(Van onze correspondent)
ZIERIKZEE Gistermorgen heeft op het stadhuis te Zierikzee een lang
durige bespreking plaatsgehad, waaraan deelnamen het gemeentebestuur,
woordvoerders van de Stichting tot Behartiging van de Belangen van Woon
wagenbewoners, vertegenwoordigers van CRM en een drietal vertegenwoor
digers van de te Zierikzee verblijvende woonwagenbewoners. Na moeizame
besprekingen werd overeengekomen dat nog een laatste uitkering, goed voor
een week levensonderhoud, zal worden gegeven, waarna de woonwagenbe
woners Schouwen-Duiveland zullen verlaten.
De minister van binnenlandse za
ken, mr. Geertsema, en het lid van
de Tweede Kamer, mr. K.A. Keu-
ning van DS '70, hebben bij de bur
gemeester inlichtingen ingewonnen.
Teneinde op alles voorbereid te zijn
wordt vandaag een nieuwe groep
van veertig rijkspolitiemensen, in
Zierikzee verwacht, ter aflossing
van reeds langer gedetacheerd poli
tiepersoneel.
Met spoed heeft de afdeling Socia
le Zaken van de gemeente, geholpen
door twee mensen van het provinci
aal bureau van C.R.M. en een Vlis-
singse collega ervoor gezorgd dat de
bewoners van de ondertussen tot 66
wagbns aangegroeide stroom werden
voorzien van geld. Vandaag moet
blijken in hoeverre de woonwagen
bewoners zich aan de afspraak hou
den.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES „Zowel op technisch als
op organisatorisch gebied is een bre
der verband van de waterleiding
maatschappijen in Zuidwest-Neder
land, met de Biesbosch als essentieel
onderdeel, nodig om de waterwinning
voor de toekomst veilig te stellen"
aldus de Zeeuwse gedeputeerde A. J.
Kaland, gisteren als voorzitter van
de algemene vergadering van aan
deelhouders van de watermij. Zee
land sprekend over de eventuele
plannen tot overname van de water
leidingmij. van Goeree-Overfiakkee
door de W.M.Z.
„In de planning op lange termijn is
voor Zuidwest-Nederland een ge
coördineerd optreden van de water
maatschappijen noodzakelijk. Het is
niet ons einddoel om er nog een
eilandje bij te krijgen, maar om met
die bedrijven die op de Biesbosch
aangewezen zijn (de W.M.Z.Noord-
west-Brabant en Rotterdam) om de
tafel te gaan zitten en een passend
antwoord op de toekomstige water-
winproblemen te krijgen. Dit zal niet
in één jaar zijn opgelost, maar je
moet verder kijken dan de dag van
vandaag".
In een inleiding voor de algemene
vergadering van de W.M.Z, had mr.
J. J. van Soest, staffunctionaris van
het rijksinstituut voor de drinkwater
voorziening, gesteld dat de onafhan
kelijkheid van de stichting waterlei
dingmaatschappij Goeree-Overflak-
kee moeilijk te handhaven is. „Maar
waar moet het worden ingedeeld?
Volgens de nieuwe wet moeten de
provinciebesturen reorganisatieplan
nen voorbereiden om het grote aan
tal kleine maatschappijtjes terug te
brengen tot een economisch aan
vaardbare hoeveelheid. Zeeland en
Zuid-Holland zullen dus samen moe
ten overleggen over Goeree, want
Zeeland kan in dit geval niet zonder
Zuid-Holland aldus de stelling-
name van mr. Van Soest.
A. Kaland vertelde dat h'ij als GS-
lid in contact was getreden met zijn
collega van het provinciebestuur van
Zuid-Holland en met de betrokken
stichting. „Er is in principe bij GS
van Zuid-Holland geen bezwaar te
gen overname van Goeree-Overflak-
kee. Naar de mening van dat college
heeft het nu nog zelfstandige bedrijf
in de toekomst geen bestaansmoge
lijkheid. Van bezwaren (van GS van
Zuid- Holland) is geen sprake op
voorwaarde dat de belangen van de
verbruikers gediend worden. Het
huidige tarief op Goeree-Overfiakkee
is, in tegenstelling tot in Zeeland, erg
laag. Dat is evenwel een kwestie van
tijd, want men zal er op korte ter
mijn in moeilijkheden komen op het
gebied van de produktiemiddelen. Op
zijn beurt zal dat tot hoge investe
ringen leiden. Het eilandengebied
kan het beste gezamenlijk tot ont
wikkeling gebracht worden, met als
centrum het Grevelingenbekken", al
dus de heer Kaland,
„Bij de betrokken maatschappij is
echter nog een voorkeur voor een
zelfstandig blijven. Er is zelfs een
nieuwe directeur opgeroepen, maar
u moet niet vragen wat die per aan
sluiting kost".
ogwater
■gen, woensdag 18 aug.
"op Zoom: 1.45 en 14.15
weert: 0.59 en 13.25
iuzen: 0.29 en 12.53
tigen: 12.25
pldinge: 1.35 en 14.05
iterstartden
r|arP 857 (-1); Rheinfelden
si., 2'; Straatsburg 246 (-4);
P,0rf 885 (onv); Maxau 437-
^on„gen 127 Gl); Mann-
Sz i c £ieinbach «>8 (-1)
FY®.3 (-6); Bingen 171 (pl. 1)
L ,„P 3): Tl>ier 222 <P'- 2>
p 181 (-1); Keulen 129 (pl.
Ruhrort 268 (pl, 20); Lobith
(ir- 8.V Pannerdense kop 842
D 658 (pl' 5>: IJs"
»P 807 (pl. 4); Eefde IJssel 318
5456 iTT'J04 (pl' 2)i Mon"
rL ?I' Bor§haren 3800 (-
len rio 1088 (pl' Grave
en de sluis 502 (pl 2).
Snrielf|niüSte j watel"diepten heden
7 ?P e waal'schuwingsbor-
ipin m centimeters: Spijk - St
tftTw Gitvaartdiepte aan de
Pa™»<Jen - IJS.
■gP -70, IJsselkop - Driel 270,
tebü,.» o7congeh 24°- "sselkop -
Zutfen 'n Sburg Zutfen
W na J ,Deventer 250, Deven-
Windesheim 245.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG-TERNEUZEN
„Samen met de eigen vervoers orga
nisatie (E.V.O.) zal het N.O.B. weg
transport Zeeland een brief schrij
ven aan het provinciaal bestuu ren
daarin een onaanvaardbaar laten ho
ren ten aanzien van de voorgenomen
tariefsverhoging op de Zeeuwse Ve
ren". Aldus gisteren de heer VV.
Flor, secretaris van d eN.O.B. weg
transport.
Met alle begrip voor de bezuini
gingen die van rijkswege wil door
voeren zal het voor onze bedrijfstak
een zeer hard gelag zijn. In principe
zijn voor ons alle tolp en veergelden
uit den boze, maar onder sommige
kunnen wij niet uit. Echter een
verhoging van 35 procent van de
veergelden is voor ons onaanvaard
baar", aldus de heer Flor.
„Men bergeet te dikwijls dat het
vervoersbedrijf een groot Neder
lands economisch belang is. Daar
komt bij dat wij een zeer loon- en
kapitaalintensief bedrijf zijn, waar
scherp wordt gecalculeerd. Onze be
drijfstak verliest al genoeg met de
uren die gewacht moet worden op
de ponten. Daar hoeft dan zo'n ta
riefsverhoging echt niet meer bij.
Bovendien zijn veerkosten zeer
moeilijk te verhalen op de verlader,
terwijl wij die kosten altijd moeten
maken omdat er geen alternatieve
route naar Zeeuwsch-Vlaanderen is.
In dat opzicht zijn de veren een
verlenging van de rijkswegen en
zouden ze helemaal tolvrij moeten
zijn, zeker gezien de wegenbelasting
die onze bedrijfstak opbrengt", al
dus de heer Flor. die hieraan toe
voegt dat indien men niet onder een
tariefsverhoging uitkan, men de
vrachtautotarieven buiten beschou
wing dient te houden.
„Teleurstellend", luidt de eerste
reactie van de heer F. de Vos,
voorzitter van de Zeeuwsch-Vlaamse
kamer van koophandel. „Ons stand
punt ten aanzien van de voorgestel
de verhoging is hetzelfde als wij in
1968 innamen. In principe zijn wij
voor vrijstelling van de veren. Wij
zijn uiteraard van de verhouding 40-
60 procent op de hoogte, maar toch
moeten de vergoedingen zo laag mo
gelijk gehouden worden. De ver
wachtingen bij de veren werken al
kostenverhogend genoeg" zo ver
volgt de heer De Vos. „Ik weet dat
er bezuinigd gaat worden. Ik ken
uiteraard de situatie bij de provinci
ale stoomboot dienst niet. Maar mis
schien is binnen dat bedrijf een
bezuiniging mogelijkl zodat tóch be
zuinigd kan worden, zonder de ta
rieven te verhogen", zo besluit hij.
„Toen de laatste keer de veergel
den verhoogd werden was de mee1
opbrengst nodig vor de modernise
ring van de veerbotverbindingen. Er
zal voor de zozeer door ons gewen
ste vaste oeververbinding ook veel
geld nodig zijn. Terwijl de 40-60
procent-verhouding in de toekomst
zal blijven gelden. Ik geloof dat in
dat licht de tariefverliogingen bezien
moeten worden", aldus drs, M. C.
Verburg, directeur van het E.T.I.
Zeeland. „De verhogingen komen
voor Zeeuwsch-VIaanderen harder
aan dan voor midden-Zeeland, maar
daartegenover zou ik willen stellen
dat Zeeuwsch-VIaanderen meer pro
fijt heeft van een vaste oeververbin
ding", zo besluit de heer Verburg.
Buurtfeest De jaarlijkse feesta
vond van de buurtvereniging uit de
Lindenlaan zal worden gehouden op
zaterdag 4 september in de zaal van
„Het oud Raedhuys" bij M. Pluijm.
Nadat een maaltijd wordt aangebo
den, zal de avond verder worden
doorgebracht met gezelschapsspe
len.
Wat wil Zeeuwsch-VIaanderen, wat willen de Zeeuwen met de verdere
industrialisatie?
Hoe denken zij over het Baalhoekplan?
Hoe over Ossenisse?
Het zijn vragen die de bevolking zichzelf stelt. Maar ook de overheid
wenst de antwoorden te weten.
Vandaag publiceren wij ons referendum-formulier. Door middel van
huis-aan-huis verspreiding van ons blad in geheel Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen-Oost en in delen van de Kanaalzone, krijgt praktisch
iedereen dit formulier onder ogen.
Wij vragen u: neem dit referendum op als een serieuze zaak. Het
gaat om de toekomst van Zeeuwsch-VIaanderen! U hebt recht op
inspraak! Dat kan nu, via de krant.
De ingevulde formulieren dienen uiterlijk vrijdag 20 augustus (aan
staande vrijdag) in ons bezit te zijn. Onder controle van notaris I. van
Dam worden de uitkomsten van het referendum verwerkt en in de
loop van de volgende week gepubliceerd.
Zend de ingevulde formulieren aan onze in Zeeland gevestigde kan
toren. De adressen vindt u op de voorpagina, direct onder de „kop
van de krant: z
U kunt -uw keuze bepalen door de vakjes bij de antwoorden die op
uw mening van toepassing zijn, zwart te maken. Uw naam behoeft
U niet op te geven.
VRAAG 1 IN WELKE STREEK WOONT U?
o Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen-oost
o Kanaalzone Zeeuwsch Vlaanderen
o West Zeeuwsch Vlaanderen
o Bevelanden
o Walcheren
o Elders
VRAAG 2 VINDT DAT ER IN ZEEUWSCII-VLAANDEREN NIEU
WE ZEEHAVEN- EN INDUSTRIETERREINEN MOETEN
WORDEN AANGELEGD?
VRAAG 3
VRAAG 4
o Ja
o Neen
o Geen mennig
BENT U HET EENS MET DE PLANNEN VOOR DE AAN
LEG VAN EEN SCHEEPVAARTKANAAL VAN BAAL
HOEK NAAR DE ANTWERPSE LINKER-SCHELDE-OE-
VER?
o Ja
o Neen
o Geen mennig
WELK DEEL VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN KOMT
VOLGENS U HET MEEST IN AANMERKING VOOR
AANLEG VAN INDUSTRIETERREINEN EN/OF ZEE
HAVENS?
o De Kanaalzone Terneuzen
o Ossenisse
o Baalhoekgebied
VRAAG 5 ALS U OP VRAAG 4 1IEBT GEANTWOORD MET „OS
SENISSE", WELKE VARIANT VAN DIT INDUSTRIE
PLAN GENIET DAN DE VOORKEUR?
o De variant „oost" (Kloosterzande kan niet uitbreiden
of moet wellicht gedeeltelijk verdwijnen)
o De variant „west" (Terneuzen kan niet over de Otheen-
sekreek heen uitbreiden)
o Geen van beide, doch de zogenaamde „kop" van Os
senisse
VRAAG 6 ALS U OP VRAAG 4 HEBT GEANTWOORD MET „BAAL
HOEKGEBIED", WELK TRACé MOET HET BAALHOEK-
KANAAL (DAT DE INDUSTRIEGEBIEDEN TOEGAN
KELIJK MOET MAKEN VOOR SCHEPEN) DAN VOL
GEN?
oPal buitendijks, dus nog juist op het grondgebied van het
verdronken Land van Saeftinge
o Pal bninnendijks, dus juist buiten „Saeftinge"
VRAAG 7 AAN WELKE KANT VAN HET BAALIIOEKKANAAL
ZOUDEN IN EEN VERDERE TOEKOMST INDUSTRIE
GEBIEDEN MOETEN WORDEN AANGELEGD?
o Oostelijk van het kanaal, dus in het Land van Saeftinge
o Westelijk van het kanaal, dus op grond die nu voor de
landbouw wordt gebruikt
VRAAG 8 VINDT U DAT ONZE REGERING DÈ ONDERHANDE
LINGEN MET BELGIë OVER HET BAALHOEKPLAN
MOET BENUTTEN OM DE BELGEN TE DWINGEN IIUN
WETGEVING OP HET GEBIED VAN LUCHT- EN WA
TERVERONTREINIGING TE VERSCHERPEN?
o Ja
o Neen
o Geen mennig
UITKNIPPEN EN VOOR VRIJDAG AANSTAANDE OPZENDEN
NAAR, OF AFGEVEN OP EEN VAN ONZE ZEEUWSE KANTOREN
(ADVERTENTIES)
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN De firma Lucasse
uit Kloosterzande is begonnen met
de werkzaamheden voor de verande
ringen aan het kruispunt St. Anna
polder, waar sedert 1968, toen dit in
gebruik werd genomen, een groot
aantal doden en gewonden vielen.
De eerste fase bestaat uit twee
gedeelten, n.l. de aanleg van een
fietspad aan de westzijde en vervol
gens een kruisend fietspad. Er zullen
zoals bekend, ook verkeerslichten
worden geplaatst die dag en nacht in
werking zullen blijven. In verband
met de lange levertijd van deze ver
keerslichten (ongeveer vier maan
den) zal het ongeveer een half jaar
duren voor het kruispunt geheel ver
anderd zal zijn.
IN AMSTERDAM, de Zaanstreek en
Het Gooi, werken in de metaal geen
Nederlandse koppelbazen meer zon
der de vereiste vergunning. Alle on
dernemingen zijn wat dit betreft
„schoon".
van 28 augustus tot en met
4 september.