Sjangsja: stad vol handkarren FILM IN CHINA: DE HELD VOOR- OP DE PARTIJ SCHRIJFT DE KRANT! *Jlk lADIO I Volksdagblad in Peking binnenland buitenland 1•wmmmiÊÊmÊÊÊÊm GLOEIEND HEET KNOEIERIJ Televisie Camerawerk Oorlogsfilms Operatraditie iMPtülEitlXrtfAtlI IGHT :en ROP Hnnnnu 13 augustus 1971 (Door onze correspondent in Peking, Norman Webster) SJANGSJA De bewoners van de provincie Hoenan heb ben een eigen identiteit die even opvallend is als hun pro vinciaal dialect, even heet als hun voedsel, waarvan je de blaren op je tong krijgt. In het verleden hebben rebel len en bandieten zich in de ber gen van Hoenan schuil gehouden. De provincie nam al snel deel aan de opstand die de laatste Mantsjoe-keizer in 191I-'12 ver dreef (hoewel dezelfde provincie zich afzijdig had gehouden toen in het midden van de 19e eeuw de ten dode opgeschreven Tai- ping-rebellen het zuiden onveilig maakten). Hoenan is een provincie in zuid- centraal-China, rijk aan rijst en met een bevolking, van 38 miljoen men sen. Sjangsja, de hoofdstad, een van de belangrijkste stations langs de spoorlijn tussen Peking en Kanton heeft 800.000 inwoners. Zodoende is het een van de middelgrote steden in Cina, en bijzonder aantrekkelijk voor buitenlanders die doorgaans in de grote centra van China gaan kij ken. Eén verschil is opvallend. In Sjangaja is, om het maar eens zacht jes uit te drukken, de ontbrandings motor geen dagelijks verschijnsel. Voedsel en goederen worden met door mensen voortgetrokken karren of kruiwagens vervoerd, mensen die zweten en zwoegen en een handje geholpen moeten worden als de straat wat omhoog loopt. De gesloten katren waarmee menselijk afval op gehaald wordit, worden door mannen voortgetrokken. Er zijn nauwelijks bakfietsen of voertuigen die door dieren voortge trokken worden, en heel weinig vrachtwagens en auto's. Op de boer derijen in de buitenwijken hebben de tractor en de machine het werk van mens en dier niog niet overgeno men. Het laatste anderhalf jaar heeft de bevolking heel wat tijd besteed aan voorbereidingen tegen de oorlog. Net als in andere Chinese steden zijn ook hier schuilkelders tegen luchtaanvallen gebouwd. Het hoofd van een middelbare school in de stad vertelde me dat zijn leerlingen eenschuilkelder had den gebouwd tegen een plotselinge aanval van het „Amerikaanse impe rialisme en het Russische revisionis me". In de nationale pers wordt dit niet meer zo ronduit gesteld, maar hetzelfde heb ik ook van anderen in Sjangsja gehoord. Het is een nogal saaie en armoedi ge stad, zonder b.v. de drukte van Shanghai of de pracht van Peking. De behuizing is een mengsel van onaantrekkelijke appartementen en bouwvallige gebouwen, gewoonlijk twee verdiepingen hoog, die aan straten en in steegjes staan. Men woont er dicht op elkaar. Toch wijst niets erop dat de mensen in Sjang sja, naar Aziatische maatstaf gemeten niet goed gevoed, gekleed en ge huisvest zijn. Het jaarlijkse rantsoen katoen bedraagt gemiddeld bijna vijf meter per persoon. De winkels zijn goed bevoorraad met de meeste noodzakelijke Chine se consumentengoederen - kleren, schoenen potten, schalen, fietsen, horloges enz. - en er is verder een groot assortiment andere artikelen, van muziekinstrumenten tot medi cijnen toe. Het eten in Hoenan is heet, gloei end heet - en zelfs dat is voor sommige nog niet genoeg. Zij leggen ■er dan nog eens een paar rode pepertjes bovenop. Leg een van die pepertjes op je tong en je denkt dat er een gat in je tong brandt. Als je ■eens wat anders, een traktatie, wil, ga dan 's avonds eens een keer wan delen en koop dan een kom heet water waarin bruine suiker opgelost is, en waarin kleine balletjes rijst poeder drijven. Jekunt het voor 30 cent aan een stalletje op straat ko pen. 's Avonds zijn de donkere straten vol met wandelende en winkelende mensen. Warenhuizen, levensmidde lenzaken, kapperszaken, restaurants en kiosken waar kleinere dingen als tandenborstels en sigaretten ver kookt worden, zijn een zee van licht en blijven open tot 8 of 9 uur 's avonds. De bioscopen vertonen de kleurenfilm over het revolutionaire balet: „het rode vrouwen-detache ment". (zie elders deze pagina). Ze zijn afgestampt vol. In een kappersizaak wordt het haar geknipt onder het motto (zoals op de muur te lezen staat): „spoor knoeierij, corruptie, speculatie en afval op-." Deze leuze kom je ook tegen in een bioscoop, een waren huis en een winkel, waar genees krachtige kruiden verkocht wor den. Alles wat vei-voerd moet worden in Sjangsja gaat op de handkar. Als je op straat loopt en door kleine ruitjes een kamer hinnen- kijkt zie je zo'n dertig mannen en vrouwen bij het flauwe licht van een lamp rustig en ingespannen stukken papier lezen. Een politieke samenkomst. In het algemeen wordt er niet zoveel nadruk op de politiek gelegd als je zou kunnen verwaohten in de hoofdstad van de provincie waar voorzitter Mao geboren is. De stad is er anders wel trots op. Sjangsja is de plaats waar Mao hoger onderwijs heeft genoten en in de politiek ging en waar plaatsen waar hij gewerkt heeft gerestau reerd en voor het publiek openge steld zijn. Een plaats heet "Helder water vijver", van waaruit hij de eerste onderafdeling van Hoenan van de communistische partij leidde, (Copyright De Stem, The Globe and Mail-Toronto) (Door onze correspondent in Peking, Norman Webster) PEKING In zeker opzicht lijken de huidige Chinese films op de produkties uit de goede oude tijd in Hollywood: de strijders voor het goede krijgen onderweg wel klappen te incasseren, maar uit eindelijk behalen ze de overwinning. Zelfs al wordt de held door Japanse reactionairen of een misdadige landheer om het leven ge bracht, het publiek weet dat de mannen met de rode sterren op hun pet uit het oosten naar voren zullen stormen en alles weer in het reine zullen brengen. De gelijkenis gaat in meer dan een opzicht op. Er bestaat geen Chi nese film waar je je grootmoeder niet mee naar toe zou kunnen ne men geen romantisch liefdesspel, geen naakt stukje huid. De films hier zij»i zuiver en ernstig van op zet. Zoals het Volksdagblad het stelt: „De film van de proletarische revolutie moet met inzet van alle krachten het heroïsch imago van de arbeiders, boeren en soldaten creë ren, hun grote strijd verheerlijken, de zekere wet van de ontwikkeling van de revolutie tot uitdrukking brengen het pad aangeven om de onvermijdelijke overwinning te be halen". Om kort te gaan: propaganda. Dit wondt openlijk toegegeven, overeen komstig het algemene beleid inzake alle cultuur, alle kunst het zijn slechts radertjes en tandwielen in het gehele revolutionaire apparaat. Het zijn anders wel belangrijke radertjes en tandwielen, wat de Chi nese leiders zrnch dan ook goed reali seren. Het afgelopen jaar zijn in toenemende mate pogingen gedaan om de culturele produikten van Chi na, pas in de culturele revolutie gereinigd, naar de grote massa te brengen. De films bekleden hierin een sleutelpositie in stedelijke bioscopen, in vergaderruimten op het platteland en op televisie, waar zij het grootste gedeelte van het aantal uren in beslag nemen. Men maakt nieuwe apparaten om films op het uitgestrekte, soms pri mitieve, platteland te kunnen verto nen. Projectieteams worden met hun blikken vol documentaires en hoofdfilms naar afgelegen streken gezonden. Ook gaat men steeds meer een beroep doen op de mogelijkheden van de televisie, nog alleen in zwart en wit. Geschat wordt dat China slechts 100.000 a 200.000 televisie toestellen heeft, maar het aantal kij kers is vele malen groter, aangezien bijna alle toestellen opgesteld zijn in openbare zalen in oornmunes, fa brieken, flats, legerkampen e.d. Zo zit het huishouden in elkaar. En de inhoud? Die wordt al gauw duidelijk als men de betrekkelijk korte lijst van films die vertoond worden beziet. Bijnia alle verheerlij ken de revolutionaire strijd en de oorlog van het volk. Bovenaan de lijst staan filmver sies (in kleur) van drie van China's voornaamste toneelprodiukties: „De Rode Lantaarn" en „Met strategie innemen van de Tijgerberg", beide opera's uit Peking en „Het Rode Vrouwen Detachement", een ballet. In elk van de produkties komen een deugdzame held en dappere daden van het rode leger voor. De rest is in zwart-wit. Op de eerste plaats staan twee andere ge filmde toneelproduktdes: de opera Shachiapang en het ballet „Het meisje met het witte haar". Dit is de toneelversie van een van die typische „heldhaftige" tv-stuk- ken in China. Een opvoering in Sjanghai. tachement" zijn meer films van to- neelprodukties dan echte films. Niets is op lokatie opgenomen. Bergscénes worden als op het toneel weergegevc»i, met geschilderde de cors. Dan komen recht-toe-recht-aan oorlogsfilms, zoals „Oorlog in de tunnel" en „Oorlog in de mijn", over de ingenieuze methodes die tijdens de oorlog van 1937-'45 door Chinese dorpsbewoners tegen de Ja panse invallers gebruikt werden. Of „Heroïsche zoon en dochter" waarin men Chinese troepen tijdens de Ko reaanse oorlog in actie ziet. En daarmee heb je het wat de hoofdfilms betreft wel gehad, tenzij men ook nog de Albanese Noord- vietnamese of Nbordkoreaanse pro dukties telt die af en toe vertoond worden. Op het ogenblik wordt in Peking de „Onziahtbare frontlinie" vertoond, een spionagefilm die in Pyongyang gemaakt is, waarin Ame rikaanse en Zuktkoreaanse spionnen de schurken zijn. Films als de „Rode Lantaarn", het „Met strategie innemen van de Tij gerberg" en het „Rode Vrouwen De- Filmtechniek is anders niet afwe zig. De mis-en-scène, belichting en het camerawerk worden zorgvuldig gebruikt om de politieke boodschap van de films naar voren te brengen. Dit bestaat voor het grootste gedeel te uit het naar voren halen van de helden en het laten vallen van de schurken. In „Met strategie innemen van de Tijgerberg" bv. is de schuilplaats van de bandiet grijs, terwijl de an dere schurken in de duisternis heen en weer rennen. Plotseling komt de jonge communistische held, Yang Tzu-Jung vermomd tevoorschijn, en worden alle spotlights op hem ge richt. Ze blijven voortdurend op hem gericht, terwij] tegelijkertijd de schurken uit het licht worden ge houden. Zelfs wanneer ze vlak naast Yang staan, zijn ze nauwelijks te onderscheiden. De kleuren van deze films zijn uitstekend, en men heeft daar goed gebruik van gemaakt. De arbeider, boer en soldaat gaan gekleed in heldere, warme kleuren in het bijzonder in „Het Rode Vrouwen Detachement" terwijl de schur ken in donkere, koude kleuren rondlopen. De goede jongens hebben gezonde rode wangen de boze mannen zien er grijs-groen en sinis ter uit. Dit is gebaseerd op de ope ratraditie van Peking. De posities van de camera's zijn zorgvuldig uitgekozen. In de „Tij gerberg" zijn de helden vanuit een lager standpunt opgenomen, waar door ze groot en sterk lijken. De schurken zijn vanaf bovenaf gefilmd en zijn daarom klein en nietig. Als ze samenkomen, treden de helden naar voren. Het beste in alle produkties komt met het acrobatische dansen in de laatste gevechtsscènes. Dan ziet men spectaculaire sprongen, uitstekende choreografie, terwijl de strijders man tegen man strijden, om wapens worstelen, met speren, messen en geweren vechten. Dat is meesle pend. Voor de 600 miljoen mensen op het platteland in China zullen deze scènes iets geweldigs zijn. Vandaag de dag zullen meer van hen dan ooit tevoren deze films zien. Televisiefilms en vervolgens de kleurenfilm waren films van opvoe ringen op het toneel. Men heeft er een eenvoudige draagbare projectie- uitrusting voor ontwikkeld. Ik heb projectoren gezien die van stroom voorzien werden door een met de voeten aangedreven generator. (Copyright De Stem-Globe and Mail - Toronto) (Door onze correspondent in Peking, Norman Webster) PEKING U zult het niet in de kop op de voorpagina aantrell maar in zeker opzicht is „al het nieuws dat gedrukt kan worden1! filosofie van het „Volksdagblad". Maar pas op, de redacteuren hoil er strenge opinies op na inzake de vraag wat geschikt is om gejl te worden. Als u een lezer van Chinese kranten bent, weet u niet] Amerikaanse astronauten op de maan geland zijn. Ook niets overl kapen van vliegtuigen zelfs niet de kaping van een Filippijns tij tuig naar Kanton dit jaar. Ook zult u er niets van weten dat v zitter Mao een journalist heeft verteld dat hjj Richard Nixon t als president of toerist in Peking zou verwelkomen. Wat uw wel weet is dat het nieuwe China op alle fronten wint, en dat de vijand iedere dag zwakker wordt. Dat wordt ge noeg geacht. Zoals u misschien al geraden heeft, ziet het Volksdag blad evenals het persbureau Nieuw China en de Chinese jour nalistiek in het algemeen zijn taak een beetje anders dan onze kranten. De pers, heeft Mao Tse- Toeng geschreven, is een instru ment van de klassenstrijd. Het gevolg hiervan is in de woorden van de krant de Rode Vlag van de communistische par tij: „Alle propaganda-activiteiten in de pers..moeten de belangen van het proletariaat, de arme en iets minder arme boeren en de grote massa revolutionairen uit het gehele land vertegenwoordi gen." In de praktijk komt het erop neer dat de media, die in handen van de staat zijn, de lei ders van de partij ten dienste staan. De officiële politiek wordt door nieuws en commentaren ge steund. Van meningen die daar tegenin gaan, wordt alleen mel ding gemaakt om er daarna een vernietigend oordeel over uit te kunnen spreken. Geheel ver keerd, zegt men, was de ijolitiek die voorgestaan werd door het verjaagde staatshoofd Lioe Shao- Tsjd namelijk dat de media „naar ware en onpartijdige nieuwsvoor ziening moesten streven". Elk on derzoek naar de Chinese nieuws media moet wel beginnen bij het leidende orgaan, het Volksdag blad. Elk van de andere grote steden heeft z'n eigen krant, maar het Volksdagblad is de krant die door alle leiders in het land ge raadpleegd wordt, ook al komen de kranten wel eens een paar dagen te laat aan. De krant wordt ergens in Pe king gedrukt, en verschijnt elke daig van het jaar-, gewoonlijk zes pagina's dik. De krant is aan kiosken te koop en wordt ook thuis bezorgd. De Chinezen zeg gen nooit iets over de oplage, maar men schat dat die meer dan twee miljoen is. Dit cijfer zegt in feite betrekkelijk weinig omdat, veel meer dan in de westerse wereld, elk nummer een groot aantal lezers bereikt. Om te be ginnen wordt de krant elke dag op openbare plaatsen in Peking en andtere steden achter glas op gehangen. Dit gebeurt ook in fa brieken en plaateen waar grote groepen mensen samenleven. Vaak wordt de krant aan grote groepen mensen voorgelezen die voor dit doel samenkomen. Dit is vooral gebruikelijk op het platte- land waar het peil van geletterd heid va»i de boeren nog wel wat te wensen overlaat. Belangrijke redactionele stukken en artikelen worden voor de radio voorgelezen en zijn via luidsprekers op boer derijen en in fabrieken, in de ly steden en op historische se»i, in vliegtuigen en tteJ over geheel China te hoteij dereen krijgt de boodschap. Wat ziet de lezer als hij yen (20 cent) neerlegt en f Volksdagblad openvouwt? ziet hij een krant (zie foto) er uitermate saai uitziet, een nette druk en 'lajJ heeft. De artikelen lezen gewoo van links maair rechts, maar! tere stukken zorgen voor i andering van spijs door traditionele Chinese manie'J drukt te zajn verticale j die rechts bovenaan beginnal kop is horizontaal of vet» gedrukt. Citaten van Mao 'óf kelen zijn vet gedrukt. Rechts naast de naam zich een kader waarbinnen is dag een ander citaat van dtl zitter wordt opgenomen. Dj geeft de datum op zowel del derrie manier als volgens maankalender die in landelijke gebieden in Chis| steeds in gebruik is. De krant bestaat hooft uit grote blokken druk, met maar wpinig foto's ,J minder tekeningen of kaajf worden soms aanko over toneelvoorstellingen»! men, maar geen advertent F Evenmin treft u strips,)' ken, nieuws over misdai kennieuws, cultuur en briek voor de vrouw aan.l Neem nu bv. het numial 25 mei. In het hoofdartikel f gewag gemaakt, van een i vam de communistische de provincie Hopei en e zing van een provinciale i sie. Andere artikelen gaan i boodschap van premier Ts;l Lai tea- gelegenheid van de| de verjaardag van de revolutie, proletarische litd en kunst, onderwijs van d| massa, het oogsten van de winter, technische v| wimgen in een fabriek reedschappen en medischel ders uit Pekinig die op het 1 land een nieuwe post Het is zware kost zow«| vorm als in inhoud. Chinese geschriften woonlijk saai ten gevolpl de frequente herhalingeij politieke formules, waarin bepaalde figuren i vallen worden zijn echteil levcpidig. De Chinese pers ij in het verzinnen van m Tsjang Kai-Sjek is b.v. allijf politieke mummie" Spiro I is „een imperialistische p'l de pest". Een gedenkwaardige over Russische motieven met: „Luister jullie tajl vuile Russische revisioni" zwijnen" (copyright Dt Globe and Mail-Toronto). W jfc *1 .JjSi, ~p- s X *4, „*«-*** ■•«A*»*-*#*# •-* t i **4****** J «Ut******..* - 1 A - «Kina j sssssas. t 1 j «gum»*»*»* IJRSUM «tegenheid van de opening van Voetbalseizoen (zondag is de wedstrijddag van de nieuwe Ltie) brengt de NOS-radio het alsucces van het afgelopen sei- nog eens in herinnering: de «enale Europacup-zege van op woensdag 2 juni in het «er-stadion in Londen op het se Panathimaikos. Dat gebeurt idag in een programma, dat on to titel „Kontakt met de bal |o 15 tot 20.45 uur via Hilver- i wordt uitgezonden, u-ogramma is een scherpe se- uit de tientallen radio-opna- ivan de eerste drie dagen van Itoen de finale om de Europa neer dan 30.000 Nederlanders =in, bus, boot en/of vliegtuig uJonden deed stromen. Maarten i-horst, die het programma sa- telde, zocht al deze nu al historische opnamen bij el- JTERDAM. Vrijdag 10 en Sag 11 september zal er in het jamse Ahoy-complex een 24-uurs pop-manifestatie en gehouden. Onder de naam k-Pop-Show no. 1" zal dit to- ebeuren, waar maar liefst veer- pop-groepen optreden op vrij- vond om 8 uur van start gaan. reden zullen: |Soft Machine _eum Sverly Brothers la jjible Stringband, ort Convention, ^an, (loods Band, lion, Box, Blues en FVourself. Hens de manifestatie zullen er [worden vertoond. ERDAM nderden Nederlandse poplief- s, die ai bij de Ned. Spoorwe- pboekt hebben voor een trein- naar Wight, kannen zonder ng naar Clacton on Sea. Het lival van Wight gaat niet [dat van Weely bij Clacton wel. een plaatsbewijs voor Wight kan zich het best na 18 as in verbinding stellen met «on, waar het gekocht is. De Pnt op 23 augustus, maar dan veely. Het arrangement, dat de popliefhebbers biedt, be- retour trein, 2de klas, en p81 Clacton, entreekaart voor «val, lunchcoupon en garantie ampeer-, slaap- en kookmoge- reP lr[de buurt van het festi- ein Tot uiterlijk 10 septem- ag de reis in Londen onder- worden. De prijs voor het K ls 159>" van elk stati- tederland. Op het festivalter- [Plaats voor 400.000 bezoekers imn„rinaatregelen genomen om u ?s en noS wat te verwij- r J?-! Programma voor het pnjken de namen van John £;«°ry Gallagher, Mungo Quintessence, Grease Band, vander Graaf Genera- HJLarcBand' Sha na «a, Groundhogs, Barclay Harvest om maar een paar bekensten te nemen. t/£ zvr seree 0#ws/A/uev... i voorpagina van het „Volksdagblad"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 14