ANTWERPEN HOUDT
REKENING MET
erneuzen
irSl150.000ste tienertoerster
BAALHOEK
AFLEVERING 4
1/f
-1^
P0K0N
PUUR
auwe zone
ntrum Axel
VERPLEEGTEHUIS
TERNEUZEN TWEE
KEER DUURDER
DAN GERAAMD
Zierikzee bijna zeker van bad
stad
JbL" Mf» 230ZutPhe" De-
Hogere subsidie VVU
A
'V,
m
y/!(cW<ètf -
Rivaliteit
Reclitzetting
G.S. ADVISEREN
Geen subsidie
informatiebureau
dienstplichtigen
plantenvoedsel
Wielerronde Axel
Donderdag 12 augustus 1971
20.15 uur: The Tokyo!
1 met de Japanse rock-nj
story of the eight dogs<|
VNA TER MUIDEN
gemeentehuis, schilcfcj
dhouwwerken van Janl
n Meester De BetsenbrJ
4 sept.) Dagelijks ge01
2 en 14-17 uur.
3INGEN
nbra, 20
cht 18 j.
uur: Groene
reel Centrum, expositie J
en tekeningen van
en Dolf Jespers (trui
Syia. t.m. vrijd. van lo.ijl
mr. Zat. en zond. van ij
(ZEE
erweeshuis, Poststraat 451
van schilderijen, grafiek'!
enz. In de tuin beeldhJ
(t.m. 14 aug.) Ma. t.m. L
-17 uur. Fa. Lokker, Niel
dstraat, fototentoonstej
thema „DeltaFoto ma,T
h 9-18 uur. (t.m. 31 aug.)
[werpen
■nshuis, expositie „Rubens
jjd" tekeningen uit Belgis
felingen o.a. tekeningen
Van Dijck en Jordj
15 okt.) Middelheimpark,
11e Biënnale van hedenda
iptuur uit Argentinië Brat
Mexico en de Verenii
alsmede beelden uit Ned
len werken van de onii
pen kunstenaar Oscar Jesp
oktober). Geopend van II
IGGE
en, tweede Triënnale i
iche Kunst in België (t.®
Dagelijks van 10-18 uur,!
al Hof, Markt Expe:
.se schilderkunst 1920-19501
reek, Malfait, Servranckx,
(t.m. 14 sept.) Open dagtij
18 uur.
41
tr. van Kunstambachten J
splein 9, Zeehaven Gent,
heden, toekomst (t.®
Kunst na 1945" (t®
tam
Van een onzer verslaggevenl
Twaalf chemische
edrijven
linkeroever
(EL Burgemeester
ers van Axel
'kundige opdracht
an of er aanleiding
rentrum van
.blauwe zone'
meester en a-- AM.
hebben éd
in te stè
usief de parkeersdhijf",
emeester M. K. van Di|!
ns de wekelijkse pes
st. Uit het antwoord
etreffende vraag bleek
1 wat „langparkeerders";
mensen die hun wagen t]
■dstraat parkeren, hoevM
llowskiplein twintig meter
ligt, aldus burgemeester1
e.
JLAD VOOR ZUIDWEST I
ie voor Zeeland
INNEMENTSPRIJS
.50 per Kwartaal, Duwen
ipreidingsgebied (excl. 50 cl
ssukosten)
10 per maand (tncl. 13 ct.
ssukosten).
SON KANTOREN
UNEU ZENN ïeuwstraat 9,
01150-7920 '1 lijnen)
LSISteenstraat 14,
01140-3751 (3 lijnen)
ES: Klokstraat 1,
01100-8030 (3 lijnen).
ACHTEN OVER
ZORGINU:
ten Kantooruren: tel. 01140*
1.
tel. 01158-1940
Vlaanderen).
IVEKTENTIE EXPLOITAl"1
id. inspecteur Zeeland;
Menu (01100-4316)
1st en Z.Vlaanderen:
de BaKKer (01150-2601)
stburg en W.Z. Vlaanderen:
Sogers(01170-2893)
naalzone en lerneuzen;
schieman (01155-1224).
ÜACT1E ZEELAND:
xeauKromme Weele 4,
ddelburg. tel. 01180-7784
ef Zeeland: ,n0
Koopman, teL 01180-7438.
dacteur Goes:
Kersten, tel. 01100-6584
ordinerend redacteur:
euwsch-Vlaanderen:
van BerKel, tel. OU5O-4860.
'dacteur O.Z.-V laanderen:
Verlind, tei 01140-3751.
,.g. semafoon via:
600-22341 Of 01608-2073
01155-2237.
■dacteur Kanaalzone en
a-neuzen: .„bj
van der Helm .tel. O1150-48M
lortredactie Zeeland:
van Ueursen, tel 01158-1""
itojournaüst Zeeland:
>r J. de Boer. tel. 01155-33"''
f onbestendig
en tamelijk koel.
"eersvooruitzichten in cijfers ge-
deld over Nederland.
'oor vrijdag:
.antal uren zon: een tot zeven,
"in. temp.: van ongeveer normaal
drie graden boven normaal.
t '.ax. temp.: nul tot vier graden
[der normaal,
ans op een droge periode van
istens 12 uur: 60 procent,
ans op een geheel droog etmaal:
Sf graden.
zaterdag:
.antal uren zon: een tot zeven,
■in. temp.: omstreeks normaal,
.ax. temp.: van ongeveer normaal
drie graden onder normaal,
ans op een droge periode van
istens 12 uur: 70 procent,
ans op een geheel droog etmaal:
irocent.
Voor
'oogwater
Morgen, vrijdag 13 augustus. Ber-
op Zoom: 8.13 en 20.31 uur;
nsweert: 7.14 en 19.33 uur; Ter-
uzen: 6.46 en 19.06 uur; Vlissin-
5: 6.15 en 18.35 uur; Wemeldinge:
03 en 20.21 uur.
faterstanden
Sonstanz 356 - 4: Rheinfelden 238
U; Straatsburg 226 - 2; Plitters-
Jrf 356 - 8; Maxau 405 - 12:
«oehingen 132 pi. 4; Mannheim 220
ËL Steinhach 115 pi. 6; Mainz
«3 pl. 18; Bingen 128 pl. 4; Kaub
ioó 0ÜV': ^r'er 225 onv.; Koblenz
,8; Keulen 87 - 3; Ruhrort 241
vA I®® 4; Pannerdense
«Pp 833 - 7; Nijmegen 648 - 1;
pselkop 801 - 2: Eefde IJssel 318
Deventer 200 onv.; Monsin
1," Borgharen 3840 pl. 40
Fp 1089 pl. 6; Grave beneden
|sluis 500 - 3.
minste waterdiepten in de
prgeul, heden vermeld op de
^aayschuwmgsborden zijn in cm:
■[Hf - bt. Andries 280; uitvaart-
epte aan de sluis te Weurt 275;
gnnerden - IJsselkop 270; IJssel-
35 TT if Driel Amerongen
cop Doesburg 240; Does-
245 Deventer - Windesheim
et scheepvaartverkeer in de
'sendaalse Vliet is vandaag
gestremd.
(Van een onzer verslaggevers).
ROOSENDAAL In de hal van
het Roosendaalse station kreeg gis
termorgen uiteraard gratis Ar-
die Harmsen (18) uit Terneuzen de
150.000ste tienertoerkaart van dit
seizoen. De kaart werd, samen met
een bos bloemen, uitgereikt door de
heer C. van Strien, chef reizigers-
vervoer van de NS in Utrecht. Hij
stal een kusje van de charmante
Ardie, die sinds een jaar woont in
de Terneuzense Celsiusstraat op
nummer 42. De beide spoormannen
werden geassisteerd door de loket-
tiste Jacqueline Bouwmeester uit
Roosendaal.
Het was voor de helblonde en in
vaal-groen Lee-pak gestoken Ardie
een hele verrassing, die begon toen
ze gistermorgen in het station van
Goes een tienertoerkaart wilde ko
pen. Daar kreeg ze te horen dat ze
de 150.000ste was. Men gaf haar een
gratis spoorkaartje naar Roosendaal,
waar ze in de stationshal ontvangen
werd door het complete kader uit het
spoorrayon Roosendaal, waaronder
Zeeland ressorteert.
Na de officiële plichtplegingen
van het overhandigen van de kaart,
de bloemen en een gratis coupon-
Doekje voor acht toeristen-menu's,
werd Ardie uitgenodigd op koffie en
gebak in het stationsrestaurant. Daar
hoorde de heer Van Strien, dat Ar
die op weg was naar haar oma in
Rijssen. En dus heeft oma gisteren
niét alleen Ardies bloemen gekregen
maar ook een gratis door de NS
verstrekte 65-plus-reis-abonziement.
Ardie Harmsen uit Terneuzen
was gistermogen in de Roosendaalse
stationshal het middelpunt van een
ongedwongen plechtigheid: Ze kreeg
de 150.000ste tienertoerkaart van de
NS in dit seizoen. De heren Hillenl-
us en Van Strien stonden klaar om
Ardie te verwennen met bloemen,
kusjes en een menu-coupon-boek-
je.
(Van een onzer verslaggevers).
ANTWERPEN-HULST Volgens
een opgave van het havenbedrijf
van Antwerpen waren er in april
van dit jaar op de linker-Scheldeoe-
ver in totaal zes, voornamelijk gro
tere chemische fabrieken, in bedrijf.
Van drie bedrijven, waaronder Pro-
gil, staat vast dat ze in 1972 of 1973
in werking zullen komen. Drie che
mische giganten hebben industrie
terrein in optie op de linker-oever.
Het betreft over het algemeen con
cerns met tevens vestigingen op de
reehter-Schelde-oever.
Progil moet volgens de opgave,
volgend jaar in bedrijf komen. De
jaarlijkse capaciteit van de zwavel-
koolstoffenfabriek zal voorlopig
60.000 ton bedragen. Er zullen dertig
mensen te werk gesteld worden en
de fabriek zal over een terrein van
honderd ha kunnen beschikken.
Progil investeert in totaal voor bijna
50 miljoen gulden.
De andere bedrijven, waarvan
vaststaat dat ze op de linker-oever
zullen komen zijn respectievelijk de
nv. Bayer met 200 hectare en Jo-
hann Haltermann met 42 hectare.
Bayer zal op de linker-oever synthe
tische looistoffen gaan produceren.
De fabriek moet in 1973 in bedrijf
komen en zal werk bieden aan ze
venhonderd mensen. Er is een in
vestering van 4.4 miljoen gulden
mee gemoeid.
Haltermann gaat oplösrrliddélen
vervaardigen, carbon black olie en
verschillende harsen. De fabriek
komt volgend jaar in' bedrijf, er
komen tachtig' tot honderd mensen
te werken en er is een terrein van
42 hectare voor gereserveerd. De
totale investeringen bedragen 14
miljoen gulden.
Optie op terreinen op de linker-
Schelde-oever hebben de volgende
bedrijven: nv Petrochime (200 hec
tare), Union Carbide (136 hectare),
en Eurotank nv opslagbedrijf (100
hectare). In april waren reeds op de
linker-Schelde-oever gevestigd
Minnesota Mining and Manufac
turing Cy (kleefstoffen en kleef-
band) met 8,3 hectare en zestig
arbeidsplaatsen, Polysar Belgium nv
(butylrubber, isobuteen en n-buteen
stroom) met 6 hectare en 325 werk
nemers, Union Carbide met 64 hec
tare, Usi Europe nv (hoge druk
polyethyleen) met 33 hectare en 350
werknemers, en tot slot Chevron Oil
opslag met vijftig hectare en geen
werknemers.
De grootste vestiging in het gehe
le Antwerpse industriegebied is wat
investering betreft op dit moment
de BASF met 1,5 miljard gulden en
wat aantal arbeidsplaatsen betreft
General Motors met bijna 9000
werknemers.
IBnderdag
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Volgens een
voorstel van het college van GS aan
Provinciale Staten zal de jaarlijkse
subsidie van de provincie aan de pro
vinciale Zeeuwse VVV van 75.000
gulden worden verhoogd tot 90.000
gulden.
GS vinden de verhoging van de
subsidie te meer verantwoord, omdat
het Zeeuwse VVV-wezen onlangs be
sloten heeft tot een wijziging van
haar structuur, waardoor een betere
werkwijze verzekerd is. Verder ach
ten GS het van belang, dat de bij
dragen van de plaatselijke vereni
gingen met bijna 100% zijn verhoogd.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/TERNEUZEN In
plaats van de geraamde bouwsom van
8 miljoen gulden zal het nieuwe ver
pleeghuis voor langdurig lichamelij
ke zieken en geestelijk gestoorde be
jaarden ,dat in Terneuzen in aan
bouw is, ruim het dubbele gaan kos
ten, namelijk 17 miljoen.
Het bestuur van de stichting Ver
pleeg- en Rusthuizen Zeeland, dat het
nieuwe gebouw laat neerzetten, heeft
gevraagd om een verhoging van de
garantiesom, die de provincie Zeeland
heeft toegekend. Het college van GS
heeft daar instemmend op gerea
geerd.
De tegenvaller in de bouwkosten
is vooral te wijten aan de omstandig
heid, dat men in de tijd van de plan
periode uitging van een ruimtelijke
inhoud van het gebouw van ongeveer
160 kubieke meter per bed. In geld
uitgedrukt betekende dit f 50.000 per
bed. Dit bedrag werd destijds ook
door het ministerie van Sociale Za
ken en Volksgezondheid gehanteerd,
aldus verklaart het bestuur van de
Stichting Verpleeg- en Rusthuizen.
Nadien is evenwel de ruimtelijke in
houd per bed opgevoerd tot 200 ku
bieke meter, maar door de extra in
vesteringen in de eigenlijke bouw
belangrijk zijn gestegen.
Verder rekenen de bouwers op een
kostenstijging van 10 a 12 procent
per jaar. Het tehuis krijgt 160 bedden
en het zal in de loop van volgend jaar
gereed zijn.
1ENISSE
ITERZANDE
om de toekomst var»
zeeiiwsch-vlaanderen
„NEDERLAND LAAT
ZICH GEB RUIKEN"
"Ai
iiJv-
- rV,
W4 v. -
q en
'-s H A Ï1S a' K i
u V
BAT
Ufs'keivMofiK
.4^ S
(Van een onzer verslaggevers)
GENT/HULST Gent, dins
dagmiddag 10 augustus: een
grauw ministerieel gebouw in
een historische „lei". Onge-
interesseerde ambtenaren. Een
ongezellige kamer met drie bu
reaus, waarop de paperassen to
renhoog liggen opgestapeld.
Achter een van die bureaus,
vanwege zijn verlofdagen ge
huld in een luchtig sporthemd
en getooid met een gr ijs bebop-
kapsel: ir. drs. André Mertens,
planoloog, econoom, psycholoog,
zeehavenspecialist, ingenieur en
gewezen medewerker van liet
Waterloopkundig Laboratorium
in Borgerhout.
Ir. André Mertens is tevens
stichter van de kritische planoio-
gengroep „RA" genoemd naar de
initialen van het pseudoniem,
waaronder André Mertens (in al
weer een andere hoedanigheid)
een gedichtenbundel heeft uitgege
ven. De RA-groep in België zou
beschouwd kunnen worden als een
soort buiten-politieke oppositie, of
- hoewel André Mertens dat wel
licht niet zo leuk zal vinden eep
pressiegroep. Naar schatting veer
tig academici maken er deel van
uit en ze verwerpen allen de zee
havenplannen, zoals de Belgische
overheid en die van Antwerpen
zich deze op dit moment voorstel
len. De groep verwerpt deze visie
op de zeehavenbntwikkeling van
de overheidsinstanties niet alleen,
men heeft er alternatieven voor.
Het is een (voor België) nogal
revolutionair project, dat door de
groep „RA" wordt gepropageerd
als de .Benelux-oplossing".
Het plan voorziet in de aanleg van
een superkanaal voor 250.000-ton-
ners van Zeebrugge, via Gent naar
Antwerpen. En passant loopt deze
waterweg voor een deel (namelijk
de uiterste zuidelijke punten van
Zeeuwsch-Vlaanderen) over Ne
derlands grondgebied. Het super
kanaal is een idee van André Mer
tens, volgens wie dit de enige op
lossing is om Antwerpen van alle
problemen te verlossen. Als het
superkanaal er zou komen, worden
daardoor zowel de bochtafsnijding
IR. André Mertens is vanaf 1964 verbonden geweest aan het Water
loopkundig Laboratorium in Borgerhout, waar hij op 1 juni opdracht
kreeg een studie te maken om Zeebrugge toegankelijk te maken
voor schepen van 200.000 ton. In 1959 werd hij nog voor gek ver
klaard, toen hij betoogde, dat Zeebrugge als zeehaven betere kan
sen zou hebben als Antwerpen. Een Franstalige psychiater kwam tot
de conclusie, dat André Mertens een onevenwichtige figuur was
„ongeschikt voor de dienst", ook al omdat hij zo „merkwaardig"
had gedaan om een gedichtenbundel uit te geven.
Na 6 maanden op non-actief te zijn gesteld in 1959, werd Mertens
beiast met de technische vorming van al het personeel van het hele
ministerie, maar de verschillende afdelingen kregen opdracht, hem
geen inlichtingen te verschaffen. Ir. André Mertens, inwoner van
Brugge, geboortig uit Gent, studeerde vier jaar psychologie, twee
jaar daarna had hij zijn diploma opvoedkunde en daarna studeerde
Op 29 mei '64 kwam hij bij het Waterloopkundig Laboratorium,
hij nog twee jaar criminologie.
waar hij in de vijf jaar dat hij er geweest is alle Schelde-proefmodel-
len heeft kunnen bestuderen.
bij Bath als het Baalhoekkanaal
overbodig. Beide laatstgenoemde
projecten beschouwt ir. André
Mertens als „lapmiddelen", een
uitstel van executie voor Antwer
pen, dat binnen nu en vijf jaar
volgens hem toch ontoegankelijk
zal worden voor de grootste zee
schepen. Voor Nederland, om even
terug te komen op het superka
naal, zou de aanleg daarvan ge
paard gaan met een minimaal
grondverlies, terwijl toch de moge
lijkheid blijft bestaan tot de aan
leg van insteekhavens. De groep
RA beschouwt dit plan voor België
en ook voor Nederland als een van
de weinige alternatieve zeeontwik
kelingsprojecten, die werkelijk
hout snijden. De waardering van
de Belgische overheid ervoor is
evenwel nog minimaal.
Volgens de Gentse ingenieur valt
voor Antwerpen alleen nog red
ding uit zijn benarde positie te
verwachten als men eindelijk eens
wil gaan denken aan een directe
verbinding met zee.
André Mertens: „De toekomst
ligt zeewaarts (het superkanaal)
en niet landinwaai'ts (het Baal
hoekkanaal). Gebeurt dit niet", zo
zegt de heer Mertens, „dan loopt
het met Antwerpen als zeehaven
van portantie op een eind, want
Antwerpen is al vanaf 1850 bij
laagwater niet meer te bereiken
geweest door de grootste schepen
en een zeehaven moet onder alle
omstandigheden voor de grootste
schepen te bereiken zijn". Nau
tisch, technisch en economisch acht
de heer Mertens de verbinding van
Antwerpen met Zeebrugge een
haalbare kaart. Dat Antwerpen
zijn zeeverbinding nog steeds niet
heeft schrijft hij toe aan de rivali
teit tussen de Belgische steden en
andere politieke manipulaties.
André Mertens fulmineert nogal
tegen de zeehavenplannen van de
Belgische overheid, zoals die nu
bestaan. Waarom eigenlijk? De
heer Mertens: „Je kunt niet an
ders. Er bestaan eenvoudig geen
plannen. We hebben geen nationale
planning, ieder vecht voor zijn ei
gen straatje, de problemen worden
plaatselijk bekeken. De linker-
Scheldeoever, de bochtafsnijding
en het Baalhoekkanaal worden in
België niet beschouwd als nationa
le zaken, nee het zijn zuiver Ant
werpse aangelegenheden. Of be
paalde dingen nautisch en tech
nisch mogelijk en verantwoord
zijn, interesseert hier in België
feitelijk niemand. Er wordt hier
ook gesproken over het treffen van
voorzieningen op Nederlands
grondgebied, alsof wij de baas
De dubbele stippellijn op het
kaartje stelt het superkanaal Zee
bruggeGentAntwerpen voor, zo
als het via Nederlands grondgebied
zou lopen. De zwarte vlakken zijn
insteekhavens op Nederlands gebied.
I De enkele stippellijn stelt hetzelfde
kanaal voor, maar nu uitsluitend op
Belgisch grondgebied.
zouden zijn in Holland. Het ex
cuus, dat daarvoor steeds wordt
gehanteerd, is dat van: Wij betalen
wel".
Weinig waardering heeft de heer
Mertens en zijn groep voor de
kunstmatige aankweek van expan
siemogelijkheden in Antwerpen
ten koste van miljoenen guldens,
terwiji in Zeebrugge natuurlijke
mogelijkheden onbenut blijven.
Mertens is ook de man, die
openlijk durft te zeggen dat de
bochtafsnijding bij Bath catastro
faal zal worden voor de Schelde,
omdat proefmodellen in Borger
hout hebben aangetoond, dat er
een verzanding zal optreden, die
men niet in de hand kan houden
Ir. Mertens: „Die bochtafsnijding
is geen doorsteek, maar een dood
steek. Het wordt een complete
Schelde-moord".
Ir. Mertens beschuldigt er Ant
werpen van, dat men de zaken
rooskleuriger voorstelt dan ze zijn.
„Een voorbeeld daarvan: de Zand-
vlietsluis heeft een drempeldiepte
van 13,5 meter en is berekend op
schepen van 150.000 ton, maar af
waarts Baalhoek heeft de Schelde
bij laagwater slechts een diepte
van 8 meter".
Anré Mertens is furieus vijand
van wat hij de Antwerpse stunts
noemt, manipulaties, bestemd
om het groot-kapitaal de situa
tie gunstiger voor te stellen dan
ze is. Hij lacht om Nederland,
dat zich voor dergelijke stunts
laat „gebruiken".
Als gevolg van een Iuisterfout is
er in de aflevering „Baalhoek - om
de toekomst van Zeeuwsch-VIaan-
deren" van gisteren een hinderlij
ke, verminkte zin opgenomen. Drs,
Verburg, directeur van het ETI,
deelt, aldus onze publikatie van
gisteren, mee: „We raken eindelijk
verlost van het systeem van„de
bol-op, de wol-op-denken in Ne
derland". Er had moeten staan
„We raken eindelijk verlost van
het systeem van dubbel-op-denken
in Nederland". Gaarne onze excu
ses voor deze verschrijving, die
een geheel nieuwe taalvariant
heeft opgeleverd, maar aanleiding
tot vergissingen kan vormen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het college van
GS van Zeeland heeft Provinciale
Staten voorgesteld om geen subsidie
te verlenen aan het Zeeuws informa
tiebureau voor dienstplichtigen.
GS zijn van mening, dat subsidië
ring van dit bureau een zaak voor
het rijk en/of de gemeentebesturen
is. De Zeeuwse jeugdraad, die het
subsidieverzoek in behandeling heeft
gehad, heeft GS geadviseerd om wel
een subsidie te verlenen, omdat het
adviesbureau naar de mening van
de jeugdraad, een stuk uitvoerend
werk ten behoeve van de jongeren
in Zeeland verricht.
(ADVERTENTIE)
Pokon is beter.
Pokon is schoon en droog.
Niet vloeibaar maar puur.
Daardoor voordeliger.
Pokon is óók ideaal l; ÏJgS--
voor de planten
in uw bloembakken.
Nu tevens in mini-emmertjes.
H. P. BENDIEN N.V.- NAARDEN
(Van een onzer verslaggevers).
MIDDELBURG Zierikzee kan
er nagenoeg zeker van zijn, dat een
kostbaar plan voor de bouw van een
sporthal, in combinatie met een
zwembad, gefinancierd zal kunnen
worden. Het college van GS van
Zeeland heeft namelijk een advies
van een zogenaamde „Planeommis-
sie-Zeeland" en de Zeeuwse sport
raad overgenomen. Het advies be
helst het geven van subsidie van
twee ton, waarmee het financierings
plan van Zierikzee rond is.
De bevolking van geheel Schou-
wen-Duiveland heeft laten blijken,
veel voor de nieuwe accommodatie
over te hebben. Aan giftten en ga
ven bracht deze bevolking ruim
38.000 gulden bijeen, terwijl op een
burgerzinlening van vier procent
werd ingetekend tot een bedrag van
bijna een half miljoen gulden. Of de
bouw van de sporthal-zwembadcom
binatie doorgaat, hangt thans nog af
van toekenning van een rijkssubsi
die ter grootte van f 650.0Ó0,-. Een
van de tegenvallers waarmee de ini
tiatiefnemers te maken kregen, was
het wegvallen van een bijdrage en
een renteloos voorschot van de Ne
derlandse Sport Federatie. De ex
ploitatie van de sporthal-zwembad
combinatie zal de gemeente Zierik
zee, waar het project thans op stapel
staat, jaarlijks ruim een halve ton
kosten. De bouwkosten liggen in de
buurt van de 2Va miljoen.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL Uit de kop boven ons
artikel var gisteren, waarin verslag
wordt gedaan van de wekelijkse
persbijeenkomst te Axel, valt te le
zen dat de expo op 29 augustus niet
open is en dat de wielerronde op die
dag wel doorgaat. Uit het verslag
blijkt dat de wielerronde niet dooi
kan gaan omdat b. en w. overlast
vrezen voor onder andere de kerk
gangers. Dit laatste is juist. Geen
wielerronde in Axel op 29 augus
tus.