ANTWERPEN HOUDT REKENING MET erneuzen irSl150.000ste tienertoerster BAALHOEK AFLEVERING 4 1/f -1^ P0K0N PUUR auwe zone ntrum Axel VERPLEEGTEHUIS TERNEUZEN TWEE KEER DUURDER DAN GERAAMD Zierikzee bijna zeker van bad stad JbL" Mf» 230ZutPhe" De- Hogere subsidie VVU A 'V, m y/!(cW<ètf - Rivaliteit Reclitzetting G.S. ADVISEREN Geen subsidie informatiebureau dienstplichtigen plantenvoedsel Wielerronde Axel Donderdag 12 augustus 1971 20.15 uur: The Tokyo! 1 met de Japanse rock-nj story of the eight dogs<| VNA TER MUIDEN gemeentehuis, schilcfcj dhouwwerken van Janl n Meester De BetsenbrJ 4 sept.) Dagelijks ge01 2 en 14-17 uur. 3INGEN nbra, 20 cht 18 j. uur: Groene reel Centrum, expositie J en tekeningen van en Dolf Jespers (trui Syia. t.m. vrijd. van lo.ijl mr. Zat. en zond. van ij (ZEE erweeshuis, Poststraat 451 van schilderijen, grafiek'! enz. In de tuin beeldhJ (t.m. 14 aug.) Ma. t.m. L -17 uur. Fa. Lokker, Niel dstraat, fototentoonstej thema „DeltaFoto ma,T h 9-18 uur. (t.m. 31 aug.) [werpen ■nshuis, expositie „Rubens jjd" tekeningen uit Belgis felingen o.a. tekeningen Van Dijck en Jordj 15 okt.) Middelheimpark, 11e Biënnale van hedenda iptuur uit Argentinië Brat Mexico en de Verenii alsmede beelden uit Ned len werken van de onii pen kunstenaar Oscar Jesp oktober). Geopend van II IGGE en, tweede Triënnale i iche Kunst in België (t.® Dagelijks van 10-18 uur,! al Hof, Markt Expe: .se schilderkunst 1920-19501 reek, Malfait, Servranckx, (t.m. 14 sept.) Open dagtij 18 uur. 41 tr. van Kunstambachten J splein 9, Zeehaven Gent, heden, toekomst (t.® Kunst na 1945" (t® tam Van een onzer verslaggevenl Twaalf chemische edrijven linkeroever (EL Burgemeester ers van Axel 'kundige opdracht an of er aanleiding rentrum van .blauwe zone' meester en a-- AM. hebben éd in te stè usief de parkeersdhijf", emeester M. K. van Di|! ns de wekelijkse pes st. Uit het antwoord etreffende vraag bleek 1 wat „langparkeerders"; mensen die hun wagen t] ■dstraat parkeren, hoevM llowskiplein twintig meter ligt, aldus burgemeester1 e. JLAD VOOR ZUIDWEST I ie voor Zeeland INNEMENTSPRIJS .50 per Kwartaal, Duwen ipreidingsgebied (excl. 50 cl ssukosten) 10 per maand (tncl. 13 ct. ssukosten). SON KANTOREN UNEU ZENN ïeuwstraat 9, 01150-7920 '1 lijnen) LSISteenstraat 14, 01140-3751 (3 lijnen) ES: Klokstraat 1, 01100-8030 (3 lijnen). ACHTEN OVER ZORGINU: ten Kantooruren: tel. 01140* 1. tel. 01158-1940 Vlaanderen). IVEKTENTIE EXPLOITAl"1 id. inspecteur Zeeland; Menu (01100-4316) 1st en Z.Vlaanderen: de BaKKer (01150-2601) stburg en W.Z. Vlaanderen: Sogers(01170-2893) naalzone en lerneuzen; schieman (01155-1224). ÜACT1E ZEELAND: xeauKromme Weele 4, ddelburg. tel. 01180-7784 ef Zeeland: ,n0 Koopman, teL 01180-7438. dacteur Goes: Kersten, tel. 01100-6584 ordinerend redacteur: euwsch-Vlaanderen: van BerKel, tel. OU5O-4860. 'dacteur O.Z.-V laanderen: Verlind, tei 01140-3751. ,.g. semafoon via: 600-22341 Of 01608-2073 01155-2237. ■dacteur Kanaalzone en a-neuzen: .„bj van der Helm .tel. O1150-48M lortredactie Zeeland: van Ueursen, tel 01158-1"" itojournaüst Zeeland: >r J. de Boer. tel. 01155-33"'' f onbestendig en tamelijk koel. "eersvooruitzichten in cijfers ge- deld over Nederland. 'oor vrijdag: .antal uren zon: een tot zeven, "in. temp.: van ongeveer normaal drie graden boven normaal. t '.ax. temp.: nul tot vier graden [der normaal, ans op een droge periode van istens 12 uur: 60 procent, ans op een geheel droog etmaal: Sf graden. zaterdag: .antal uren zon: een tot zeven, ■in. temp.: omstreeks normaal, .ax. temp.: van ongeveer normaal drie graden onder normaal, ans op een droge periode van istens 12 uur: 70 procent, ans op een geheel droog etmaal: irocent. Voor 'oogwater Morgen, vrijdag 13 augustus. Ber- op Zoom: 8.13 en 20.31 uur; nsweert: 7.14 en 19.33 uur; Ter- uzen: 6.46 en 19.06 uur; Vlissin- 5: 6.15 en 18.35 uur; Wemeldinge: 03 en 20.21 uur. faterstanden Sonstanz 356 - 4: Rheinfelden 238 U; Straatsburg 226 - 2; Plitters- Jrf 356 - 8; Maxau 405 - 12: «oehingen 132 pi. 4; Mannheim 220 ËL Steinhach 115 pi. 6; Mainz «3 pl. 18; Bingen 128 pl. 4; Kaub ioó 0ÜV': ^r'er 225 onv.; Koblenz ,8; Keulen 87 - 3; Ruhrort 241 vA I®® 4; Pannerdense «Pp 833 - 7; Nijmegen 648 - 1; pselkop 801 - 2: Eefde IJssel 318 Deventer 200 onv.; Monsin 1," Borgharen 3840 pl. 40 Fp 1089 pl. 6; Grave beneden |sluis 500 - 3. minste waterdiepten in de prgeul, heden vermeld op de ^aayschuwmgsborden zijn in cm: ■[Hf - bt. Andries 280; uitvaart- epte aan de sluis te Weurt 275; gnnerden - IJsselkop 270; IJssel- 35 TT if Driel Amerongen cop Doesburg 240; Does- 245 Deventer - Windesheim et scheepvaartverkeer in de 'sendaalse Vliet is vandaag gestremd. (Van een onzer verslaggevers). ROOSENDAAL In de hal van het Roosendaalse station kreeg gis termorgen uiteraard gratis Ar- die Harmsen (18) uit Terneuzen de 150.000ste tienertoerkaart van dit seizoen. De kaart werd, samen met een bos bloemen, uitgereikt door de heer C. van Strien, chef reizigers- vervoer van de NS in Utrecht. Hij stal een kusje van de charmante Ardie, die sinds een jaar woont in de Terneuzense Celsiusstraat op nummer 42. De beide spoormannen werden geassisteerd door de loket- tiste Jacqueline Bouwmeester uit Roosendaal. Het was voor de helblonde en in vaal-groen Lee-pak gestoken Ardie een hele verrassing, die begon toen ze gistermorgen in het station van Goes een tienertoerkaart wilde ko pen. Daar kreeg ze te horen dat ze de 150.000ste was. Men gaf haar een gratis spoorkaartje naar Roosendaal, waar ze in de stationshal ontvangen werd door het complete kader uit het spoorrayon Roosendaal, waaronder Zeeland ressorteert. Na de officiële plichtplegingen van het overhandigen van de kaart, de bloemen en een gratis coupon- Doekje voor acht toeristen-menu's, werd Ardie uitgenodigd op koffie en gebak in het stationsrestaurant. Daar hoorde de heer Van Strien, dat Ar die op weg was naar haar oma in Rijssen. En dus heeft oma gisteren niét alleen Ardies bloemen gekregen maar ook een gratis door de NS verstrekte 65-plus-reis-abonziement. Ardie Harmsen uit Terneuzen was gistermogen in de Roosendaalse stationshal het middelpunt van een ongedwongen plechtigheid: Ze kreeg de 150.000ste tienertoerkaart van de NS in dit seizoen. De heren Hillenl- us en Van Strien stonden klaar om Ardie te verwennen met bloemen, kusjes en een menu-coupon-boek- je. (Van een onzer verslaggevers). ANTWERPEN-HULST Volgens een opgave van het havenbedrijf van Antwerpen waren er in april van dit jaar op de linker-Scheldeoe- ver in totaal zes, voornamelijk gro tere chemische fabrieken, in bedrijf. Van drie bedrijven, waaronder Pro- gil, staat vast dat ze in 1972 of 1973 in werking zullen komen. Drie che mische giganten hebben industrie terrein in optie op de linker-oever. Het betreft over het algemeen con cerns met tevens vestigingen op de reehter-Schelde-oever. Progil moet volgens de opgave, volgend jaar in bedrijf komen. De jaarlijkse capaciteit van de zwavel- koolstoffenfabriek zal voorlopig 60.000 ton bedragen. Er zullen dertig mensen te werk gesteld worden en de fabriek zal over een terrein van honderd ha kunnen beschikken. Progil investeert in totaal voor bijna 50 miljoen gulden. De andere bedrijven, waarvan vaststaat dat ze op de linker-oever zullen komen zijn respectievelijk de nv. Bayer met 200 hectare en Jo- hann Haltermann met 42 hectare. Bayer zal op de linker-oever synthe tische looistoffen gaan produceren. De fabriek moet in 1973 in bedrijf komen en zal werk bieden aan ze venhonderd mensen. Er is een in vestering van 4.4 miljoen gulden mee gemoeid. Haltermann gaat oplösrrliddélen vervaardigen, carbon black olie en verschillende harsen. De fabriek komt volgend jaar in' bedrijf, er komen tachtig' tot honderd mensen te werken en er is een terrein van 42 hectare voor gereserveerd. De totale investeringen bedragen 14 miljoen gulden. Optie op terreinen op de linker- Schelde-oever hebben de volgende bedrijven: nv Petrochime (200 hec tare), Union Carbide (136 hectare), en Eurotank nv opslagbedrijf (100 hectare). In april waren reeds op de linker-Schelde-oever gevestigd Minnesota Mining and Manufac turing Cy (kleefstoffen en kleef- band) met 8,3 hectare en zestig arbeidsplaatsen, Polysar Belgium nv (butylrubber, isobuteen en n-buteen stroom) met 6 hectare en 325 werk nemers, Union Carbide met 64 hec tare, Usi Europe nv (hoge druk polyethyleen) met 33 hectare en 350 werknemers, en tot slot Chevron Oil opslag met vijftig hectare en geen werknemers. De grootste vestiging in het gehe le Antwerpse industriegebied is wat investering betreft op dit moment de BASF met 1,5 miljard gulden en wat aantal arbeidsplaatsen betreft General Motors met bijna 9000 werknemers. IBnderdag (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Volgens een voorstel van het college van GS aan Provinciale Staten zal de jaarlijkse subsidie van de provincie aan de pro vinciale Zeeuwse VVV van 75.000 gulden worden verhoogd tot 90.000 gulden. GS vinden de verhoging van de subsidie te meer verantwoord, omdat het Zeeuwse VVV-wezen onlangs be sloten heeft tot een wijziging van haar structuur, waardoor een betere werkwijze verzekerd is. Verder ach ten GS het van belang, dat de bij dragen van de plaatselijke vereni gingen met bijna 100% zijn verhoogd. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG/TERNEUZEN In plaats van de geraamde bouwsom van 8 miljoen gulden zal het nieuwe ver pleeghuis voor langdurig lichamelij ke zieken en geestelijk gestoorde be jaarden ,dat in Terneuzen in aan bouw is, ruim het dubbele gaan kos ten, namelijk 17 miljoen. Het bestuur van de stichting Ver pleeg- en Rusthuizen Zeeland, dat het nieuwe gebouw laat neerzetten, heeft gevraagd om een verhoging van de garantiesom, die de provincie Zeeland heeft toegekend. Het college van GS heeft daar instemmend op gerea geerd. De tegenvaller in de bouwkosten is vooral te wijten aan de omstandig heid, dat men in de tijd van de plan periode uitging van een ruimtelijke inhoud van het gebouw van ongeveer 160 kubieke meter per bed. In geld uitgedrukt betekende dit f 50.000 per bed. Dit bedrag werd destijds ook door het ministerie van Sociale Za ken en Volksgezondheid gehanteerd, aldus verklaart het bestuur van de Stichting Verpleeg- en Rusthuizen. Nadien is evenwel de ruimtelijke in houd per bed opgevoerd tot 200 ku bieke meter, maar door de extra in vesteringen in de eigenlijke bouw belangrijk zijn gestegen. Verder rekenen de bouwers op een kostenstijging van 10 a 12 procent per jaar. Het tehuis krijgt 160 bedden en het zal in de loop van volgend jaar gereed zijn. 1ENISSE ITERZANDE om de toekomst var» zeeiiwsch-vlaanderen „NEDERLAND LAAT ZICH GEB RUIKEN" "Ai iiJv- - rV, W4 v. - q en '-s H A Ï1S a' K i u V BAT Ufs'keivMofiK .4^ S (Van een onzer verslaggevers) GENT/HULST Gent, dins dagmiddag 10 augustus: een grauw ministerieel gebouw in een historische „lei". Onge- interesseerde ambtenaren. Een ongezellige kamer met drie bu reaus, waarop de paperassen to renhoog liggen opgestapeld. Achter een van die bureaus, vanwege zijn verlofdagen ge huld in een luchtig sporthemd en getooid met een gr ijs bebop- kapsel: ir. drs. André Mertens, planoloog, econoom, psycholoog, zeehavenspecialist, ingenieur en gewezen medewerker van liet Waterloopkundig Laboratorium in Borgerhout. Ir. André Mertens is tevens stichter van de kritische planoio- gengroep „RA" genoemd naar de initialen van het pseudoniem, waaronder André Mertens (in al weer een andere hoedanigheid) een gedichtenbundel heeft uitgege ven. De RA-groep in België zou beschouwd kunnen worden als een soort buiten-politieke oppositie, of - hoewel André Mertens dat wel licht niet zo leuk zal vinden eep pressiegroep. Naar schatting veer tig academici maken er deel van uit en ze verwerpen allen de zee havenplannen, zoals de Belgische overheid en die van Antwerpen zich deze op dit moment voorstel len. De groep verwerpt deze visie op de zeehavenbntwikkeling van de overheidsinstanties niet alleen, men heeft er alternatieven voor. Het is een (voor België) nogal revolutionair project, dat door de groep „RA" wordt gepropageerd als de .Benelux-oplossing". Het plan voorziet in de aanleg van een superkanaal voor 250.000-ton- ners van Zeebrugge, via Gent naar Antwerpen. En passant loopt deze waterweg voor een deel (namelijk de uiterste zuidelijke punten van Zeeuwsch-Vlaanderen) over Ne derlands grondgebied. Het super kanaal is een idee van André Mer tens, volgens wie dit de enige op lossing is om Antwerpen van alle problemen te verlossen. Als het superkanaal er zou komen, worden daardoor zowel de bochtafsnijding IR. André Mertens is vanaf 1964 verbonden geweest aan het Water loopkundig Laboratorium in Borgerhout, waar hij op 1 juni opdracht kreeg een studie te maken om Zeebrugge toegankelijk te maken voor schepen van 200.000 ton. In 1959 werd hij nog voor gek ver klaard, toen hij betoogde, dat Zeebrugge als zeehaven betere kan sen zou hebben als Antwerpen. Een Franstalige psychiater kwam tot de conclusie, dat André Mertens een onevenwichtige figuur was „ongeschikt voor de dienst", ook al omdat hij zo „merkwaardig" had gedaan om een gedichtenbundel uit te geven. Na 6 maanden op non-actief te zijn gesteld in 1959, werd Mertens beiast met de technische vorming van al het personeel van het hele ministerie, maar de verschillende afdelingen kregen opdracht, hem geen inlichtingen te verschaffen. Ir. André Mertens, inwoner van Brugge, geboortig uit Gent, studeerde vier jaar psychologie, twee jaar daarna had hij zijn diploma opvoedkunde en daarna studeerde Op 29 mei '64 kwam hij bij het Waterloopkundig Laboratorium, hij nog twee jaar criminologie. waar hij in de vijf jaar dat hij er geweest is alle Schelde-proefmodel- len heeft kunnen bestuderen. bij Bath als het Baalhoekkanaal overbodig. Beide laatstgenoemde projecten beschouwt ir. André Mertens als „lapmiddelen", een uitstel van executie voor Antwer pen, dat binnen nu en vijf jaar volgens hem toch ontoegankelijk zal worden voor de grootste zee schepen. Voor Nederland, om even terug te komen op het superka naal, zou de aanleg daarvan ge paard gaan met een minimaal grondverlies, terwijl toch de moge lijkheid blijft bestaan tot de aan leg van insteekhavens. De groep RA beschouwt dit plan voor België en ook voor Nederland als een van de weinige alternatieve zeeontwik kelingsprojecten, die werkelijk hout snijden. De waardering van de Belgische overheid ervoor is evenwel nog minimaal. Volgens de Gentse ingenieur valt voor Antwerpen alleen nog red ding uit zijn benarde positie te verwachten als men eindelijk eens wil gaan denken aan een directe verbinding met zee. André Mertens: „De toekomst ligt zeewaarts (het superkanaal) en niet landinwaai'ts (het Baal hoekkanaal). Gebeurt dit niet", zo zegt de heer Mertens, „dan loopt het met Antwerpen als zeehaven van portantie op een eind, want Antwerpen is al vanaf 1850 bij laagwater niet meer te bereiken geweest door de grootste schepen en een zeehaven moet onder alle omstandigheden voor de grootste schepen te bereiken zijn". Nau tisch, technisch en economisch acht de heer Mertens de verbinding van Antwerpen met Zeebrugge een haalbare kaart. Dat Antwerpen zijn zeeverbinding nog steeds niet heeft schrijft hij toe aan de rivali teit tussen de Belgische steden en andere politieke manipulaties. André Mertens fulmineert nogal tegen de zeehavenplannen van de Belgische overheid, zoals die nu bestaan. Waarom eigenlijk? De heer Mertens: „Je kunt niet an ders. Er bestaan eenvoudig geen plannen. We hebben geen nationale planning, ieder vecht voor zijn ei gen straatje, de problemen worden plaatselijk bekeken. De linker- Scheldeoever, de bochtafsnijding en het Baalhoekkanaal worden in België niet beschouwd als nationa le zaken, nee het zijn zuiver Ant werpse aangelegenheden. Of be paalde dingen nautisch en tech nisch mogelijk en verantwoord zijn, interesseert hier in België feitelijk niemand. Er wordt hier ook gesproken over het treffen van voorzieningen op Nederlands grondgebied, alsof wij de baas De dubbele stippellijn op het kaartje stelt het superkanaal Zee bruggeGentAntwerpen voor, zo als het via Nederlands grondgebied zou lopen. De zwarte vlakken zijn insteekhavens op Nederlands gebied. I De enkele stippellijn stelt hetzelfde kanaal voor, maar nu uitsluitend op Belgisch grondgebied. zouden zijn in Holland. Het ex cuus, dat daarvoor steeds wordt gehanteerd, is dat van: Wij betalen wel". Weinig waardering heeft de heer Mertens en zijn groep voor de kunstmatige aankweek van expan siemogelijkheden in Antwerpen ten koste van miljoenen guldens, terwiji in Zeebrugge natuurlijke mogelijkheden onbenut blijven. Mertens is ook de man, die openlijk durft te zeggen dat de bochtafsnijding bij Bath catastro faal zal worden voor de Schelde, omdat proefmodellen in Borger hout hebben aangetoond, dat er een verzanding zal optreden, die men niet in de hand kan houden Ir. Mertens: „Die bochtafsnijding is geen doorsteek, maar een dood steek. Het wordt een complete Schelde-moord". Ir. Mertens beschuldigt er Ant werpen van, dat men de zaken rooskleuriger voorstelt dan ze zijn. „Een voorbeeld daarvan: de Zand- vlietsluis heeft een drempeldiepte van 13,5 meter en is berekend op schepen van 150.000 ton, maar af waarts Baalhoek heeft de Schelde bij laagwater slechts een diepte van 8 meter". Anré Mertens is furieus vijand van wat hij de Antwerpse stunts noemt, manipulaties, bestemd om het groot-kapitaal de situa tie gunstiger voor te stellen dan ze is. Hij lacht om Nederland, dat zich voor dergelijke stunts laat „gebruiken". Als gevolg van een Iuisterfout is er in de aflevering „Baalhoek - om de toekomst van Zeeuwsch-VIaan- deren" van gisteren een hinderlij ke, verminkte zin opgenomen. Drs, Verburg, directeur van het ETI, deelt, aldus onze publikatie van gisteren, mee: „We raken eindelijk verlost van het systeem van„de bol-op, de wol-op-denken in Ne derland". Er had moeten staan „We raken eindelijk verlost van het systeem van dubbel-op-denken in Nederland". Gaarne onze excu ses voor deze verschrijving, die een geheel nieuwe taalvariant heeft opgeleverd, maar aanleiding tot vergissingen kan vormen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het college van GS van Zeeland heeft Provinciale Staten voorgesteld om geen subsidie te verlenen aan het Zeeuws informa tiebureau voor dienstplichtigen. GS zijn van mening, dat subsidië ring van dit bureau een zaak voor het rijk en/of de gemeentebesturen is. De Zeeuwse jeugdraad, die het subsidieverzoek in behandeling heeft gehad, heeft GS geadviseerd om wel een subsidie te verlenen, omdat het adviesbureau naar de mening van de jeugdraad, een stuk uitvoerend werk ten behoeve van de jongeren in Zeeland verricht. (ADVERTENTIE) Pokon is beter. Pokon is schoon en droog. Niet vloeibaar maar puur. Daardoor voordeliger. Pokon is óók ideaal l; ÏJgS-- voor de planten in uw bloembakken. Nu tevens in mini-emmertjes. H. P. BENDIEN N.V.- NAARDEN (Van een onzer verslaggevers). MIDDELBURG Zierikzee kan er nagenoeg zeker van zijn, dat een kostbaar plan voor de bouw van een sporthal, in combinatie met een zwembad, gefinancierd zal kunnen worden. Het college van GS van Zeeland heeft namelijk een advies van een zogenaamde „Planeommis- sie-Zeeland" en de Zeeuwse sport raad overgenomen. Het advies be helst het geven van subsidie van twee ton, waarmee het financierings plan van Zierikzee rond is. De bevolking van geheel Schou- wen-Duiveland heeft laten blijken, veel voor de nieuwe accommodatie over te hebben. Aan giftten en ga ven bracht deze bevolking ruim 38.000 gulden bijeen, terwijl op een burgerzinlening van vier procent werd ingetekend tot een bedrag van bijna een half miljoen gulden. Of de bouw van de sporthal-zwembadcom binatie doorgaat, hangt thans nog af van toekenning van een rijkssubsi die ter grootte van f 650.0Ó0,-. Een van de tegenvallers waarmee de ini tiatiefnemers te maken kregen, was het wegvallen van een bijdrage en een renteloos voorschot van de Ne derlandse Sport Federatie. De ex ploitatie van de sporthal-zwembad combinatie zal de gemeente Zierik zee, waar het project thans op stapel staat, jaarlijks ruim een halve ton kosten. De bouwkosten liggen in de buurt van de 2Va miljoen. (Van een onzer verslaggevers) AXEL Uit de kop boven ons artikel var gisteren, waarin verslag wordt gedaan van de wekelijkse persbijeenkomst te Axel, valt te le zen dat de expo op 29 augustus niet open is en dat de wielerronde op die dag wel doorgaat. Uit het verslag blijkt dat de wielerronde niet dooi kan gaan omdat b. en w. overlast vrezen voor onder andere de kerk gangers. Dit laatste is juist. Geen wielerronde in Axel op 29 augus tus.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3