AUTO BEDRIJF OUDEN BOSCH Klinkstraat 18 NIEUW NIEUW NIEUW!] Gratis autorijden voor iedereen!! Zaterdagbij lage van 31 juli- 1971 Al onze wagen51 zijn gekeurd door oediolomeerde vakmensen Zonder aanbetaling. Op el. ke wagen 3 mnd. of 30.000 km schriftelijke garantie, (Bij ons veilige automo bielen garantie). Elke wa- gen kan gekeurd worden door de ANWB. Arbeids loon en onderdelen vallen ook onder de garantie. Gratis taxatie. Lange proefrit toegestaan. Kom. gauw en overtuig u zelf: Reuze uit plm. 60 auto. mobielen. Verlichte show-I room. Ook kunt u telefo nisch uw financiering doorgeven volgens een nieuw Amerikaans sys teem. Grote testbaan aan wezig. Blijvende service! FORD Anglia '67 185)1 MORRIS 1100 '67 195)! B.M.W. 1800 '65 185)1 V.W. 1200 '65 165)1 FORD Cortina '66 170) FIAT 124 '68 3250 FORD 20M '66 1750 B.M.W. 1800 '65 500 GLAS 1204 Cabr. '66 95)1 Triumph Herald '65 165)1 V.W. 1200 '67 175)1 V.W. 1200 '65 165)1 FIAT 600 '67 175)1 JAGUAR '65 345)1 RENAULT 4L '66 145»| TOYOTA Crown '69 AMI 6 '64 165)1 AUTO BIANCHI '68 185)1 FIAT 1300 '66 125)1 DAF 44 '68 245)1 V.W. 1200 '66 165)1 FIAT 1100 '68 175)1 FIAT 850 *69 275)1 OPEL 1700 '65 145)1 OPEL Kadett '67 325)1 TRIUMPH Vitesse '65 165)1 TRIUMPH Herald '65 16511 DAFFODIL 33 '67 145)1 NSU Prinz '66 165d| TAUNUS 12M Car.'68 FORD Cortina '68 295t| FIAT 1600 Sport cab. '66 250)1 JAGUAR 2.4 '63 185) OPEL Kapitan '66 18 CITROëN Dy ana '69 325)1 OPEL 1700 Rekord '67 2951 SUNBEAM Cabr. '62 145) DKW F102 '66 145) MORRIS 1100 '66 1650| FIAT 850 '68 PLYMOUTH Signet '66 295) OPEL Kadett Car. '68 SIMCA 1000 '66 145) OPEL 1700 '65 1451 SIMCA 1301 Tourist Car. '68 1® CIT&OëN Ami *66 165» FIAT 850 '67 1450 NSU Prinz '68 175» FORD Corsair '66 550 FORD Corsair '65 350 TAUNUS 12M '64 250 V.W. 1200 '63 V.W. 1200 '62 50 OPEL 1700 '63 I»1 TAUNUS 17M '63 25 FORD Mustang '66 34501 TELEFOON 01652 - 2451 Keuze uit 20 inruil' auto's v.a. 50. Onze ver koop en showroom gevestigd op het nieuw' industrieterrein Ta? I Ouden bosch dat gelegen is I tussen Oudenbosch e" Hoeven, telefoon 0 1 652- 2451. U kunt vanaf weg de witte gevel van ons bedrijf zien. eau vrn. Een oud liedje zegt dat je met de bus van Bussum naar Naarden kunt, maar er zijn wel wat meer mogelijkheden. Naast de talloze lijndiensten en het „ongeregeld vervoer" zijn er ook nog de toerwagen- ,itten. De Koninklijke Neder landse Vereniging van Transport Ondernemingen in Den Haag moet wel erg diep in de archieven duiken om een beeld -ran die laatst genoemde bedrijfstak te geven, maar de resultaten mogen er dan ook zijn Wij zijn zondags geopend- Wij zijn aanwezig maandag tot en met vrijdag 10.00 22.00 uur; zaterdag 10-00 17.00 uur; zondag 12.00 17.00 uur. Telefoon 01652- 2451. Bel en u wordt door ons afgehaald. ft In 1969 (meer recente cijfers zijn nog niet voorhanden) organiseerden de gezamenlijke ondernemingen 100.000 iagtochten in hef binnenland oor ruim 4.000.000 reizigers. gv Bovendien werden er nog 32.000 dagtochten naar het buitenland gemaakt en daar deden ruim 1.250.000 reizigers aan mee. Sindsdien heeft de trend die er al een paar jaar in zat nog doorgezet het aantal binnenlandse dagtochten is een tikje afgenomen, maar het aantal trips met een kijkje over de Belgische of Duitse grens neemt gestadig toe. Een gewoon mens veronderstelt dat de maand met de vakantiepiek, dus juli ook wel de topmaand voor het toerbedrijf zal zijn. Bij de KNVTO zegt men evenwel dat juli al lang verdrongen is, eerst door juni en later vooral dankzij de schoolreisjes ook door mei. In de maand juni maken momenteel al meer dan twee miljoen reizigers een dagtochtje per bus, maar ook in september weten de ondernemingen nog meer dan een miljoen mensen te boeken. Die grote spreiding over het seizoen dankt men vooral aan de „niet-gebonden" mensen. Mensen zonder schoolgaande kinderen en in veel gevallen ook mensen die niet meer zo sterk of helemaal niet bedrijfsgebonden zijn. In het algemeen dus de wat ouderen onder ons. De bestemmingen vertonen niet zo erg veel afwisseling. Van oudsher zijn Valkenburg, Monschau en de Ardennen geliefde reisdoelen. Maar zo gauw er ergens een nieuwe attractie wordt geopend dan is dat voor de busondernemingen snel een topper. Dit jaar zal de Flcvohof zeker als zodanig fungeren. Busondernemers lebben bovendien de ervaring dat reizen waar een boottochtje bij hoort, het in het algemeen goed doen. Naast die dagtochtjes organiseren de vervoersbedrijven ook heel wat meerdaagse tochten. De animo voor de 2- tot 5-daagse tochten is wat dalende, maar de meer dan 1 O-daagse reizen trekken daarentegen steeds meer liefhebbers. Een beetje trots meldt de KNVTO dat 16'/2 procent van de edcrianders in buitenlandse nofcls en pensions per bus is aangevoerd, tegen 15,4 procent die per vliegtuig noar de vakantiebestemming zijn gekomen. De bus wordt meer door ntiegangers 9e'>ruikf dan c meesten van ons gedacht Zu len hebben. Hoe zo'n trip verloopt is vooraf nooit te ze99en, je kunt als lolbroek in een zeer zwijgzaam 9enietend gezelschap terecht komen, je kunt als zwijger van huis uit ook de ganse a9 door een uitgelaten dame bezig worden gehouden. Op deze pagina de orvaringen van zo'n dagje Pe' bus. Een keus uit de 33 "aogelijkheden van één onderneming. door JOS AHLERS Foto's JAN VAN I"— l-Iüt, Pt .-- i LEEUWEN Even de benen strekken.. 'n kop kofjie wil er wel in. vr Een. dagjesmens krijgt wel waar voor zijn geld; uit en thuis duurde de reis bijna vijftien uur, we reden ruim 200 km door Duitsland, we voeren in Keulen een uur over de Rijn en we kregen in een grensplaatsje een zeer redelijke warme maal tijd. Totale schade 23,50, onafhankelijk van de plaats van herkomst. Je kunt het er zelf niet voor doen. Tfiv- Je moet er wel( wa, voor over hebben, 's Morgens om kwart over zeven de bus in, 's avonds om vijf voor tien terug op het uitgangspunt. Het kan wat korter, het kan ook nog langer, dat hangt van je woonplaats af. De dagjesmensen uit Tilburg vertrokken al om 20 over zes. die uit Den Bosch om zeven uur, de Nijmegenarer. om kwart over zeven en zo tegen kwart voor negen was het verzamelen geblazen in Venlo. In dat stadje van ple zier tekenden zich ook duide lijke verschillen af. Tot op dat moment zaten er in de aanvoerbussen mensen van allerlei slag en leeftijd. Bij de uitwisseling op het Venlo- se stationsplein bleek duide lijk dat de jongere stellen hij- na zonder uitzondering voor Königswinter hadden ge boekt en dat onze bus voor Keulen voornamelijk werd gevuld met mensen uit de tweede levenshelft. De wat oudere dames willen naar 'n stad en de mannen schik ken zich en gaan mee of blijven thuis. Bij het verwisselen van bus kwamen de eerste problemen Een op het blote oog hele maal niet zo onaardige da me vocht zich rigoreus naar de ingang van de bus en toen ze de opening eenmaal vul de, maakte ze zonder pardon ruimte voor haar twee met gezellen. Maar toen wij ten- Rondvaart door liet grootste riool van Europa. en dan vlug naar de boot- slotte toch ook de bus wa ren binnengekomen bleek dat driqtal mopperend op de al lerachterste bank van de bus te zitten. De chauffeur legde omstandig uit dat de plaats in de bus werd bepaald door het moment van boeking. 9.00 uur: We rijden rich ting Roermond. Een duide lijk uit Den Bosch afkomsti ge dames zet het lied: „We zijn er bijlig" in. Gelukkig grijpt de chauffeur naar de microfoon en hij spreekt 'n welkomstwoord. Hij vraagt ons hem niet verantwoorde lijk te stellen voor de aange wezen plaatsen. „Wij werken volgens schema en opdracht' zegt hij. De chauffeur geeft vervolgens aardrijkskunde les. Hij praat over de 123 stuwen in de Maas en er ko men er nog twee bij. De Maas, zo vervolgt hij, komt uit Frankrijk. De Bossche dame zingt er doorheen en enkele heren kijken haar bestraffend aan, ze willen horen waar de Maas van daan komt. In Reuver stappen de laat ste vier passagiers in. Een paar anderen dringen al aan op koffie drinken. Een me vrouw uit Vught zegt: „We zijn gewend om negen uren koffie te drinken, chauffeur". Hij zegt niets maar zet mu ziek aan: „Schön ist die Ju- gendzeit" en dat wordt on der leiding van die Bossche mevrouw zeer slepend mee gezongen. 9.35 uur: We zijn aan de "rens. De chauffeur geeft Duitse les. Hij vertelt dat we straks op eigen reke ning koffie gaan drinken. Hij zegt dat het in Duitsland gewoonte is meteen een kan netje te geven, maar wie dat wil kan bij een zo'n kanne tje twee kopjes bestellen. Je moet volgens hem dan zeggen dat je „twee Tassen" wil. Het hele oponthoud aan de grens duurt twaalf minuten. 10.15 uur: We maken een koffiestop bij Burg Wegberg, een aardig kasteel op 23 km van Roermond. De Bossche mevrouw huppelt „Van je he la hola zingend" naar bin nen. Er blijken zelfs drie kopjes koffie in zo'n kanne tje te zitten en het is hele goeie koffie. Er is een trouw zaal in de Burg die veel be kijks heeft. Iets in de geest van Sneeuwwitje en haar ze ven dwergen. 10.50 uur: We rijden weer, richting Mönchengladbach. De chauffeur draait plaatjes voor ons, maar de Bossche mevrouw zingt er een ver haal over „Vader Abraham" doorheen. Als ze soms even op ad,em moet kopien, geeft de chauffeur goeie informa tie. 11.25 uur: We draaien nu de Autobahn richting Keulen op. We passeren een Duitse bus vol bejaarden. Een me vrouw die zeker AOW trekt kiikt meewaarig en zegt: ..Dat zijn echte ouweties". De mevrouw uit Den Bosch en anderhalve medestander zingen een potoourri carna valsliederen. Het is warm in de bus. 12.20 uur: We staan vlak bij de Dom op een overvolle parkeerplaats. We haas ten ons naar een gereedlig gende rondvaartboot en varen twintig minuten later door het grootste riool van Europa. Onder aanvoering van de mevrouw uit Den Bosch zwaaien en joelen een paar van ons naar elke Duitser die langs d'e kant probeert enig bruin op het lijf te toveren. Een bedacht zame man merkt op dat hij nauwelijks dikke Duitsers ziet. Die zijn misschien alle maal met vakantie, denkt hij. 13.35 uur: De boot is terug. Veel fraais hebben we niet gezien, gelukkig voeren we langs een beauty in bikini. Misschien lag ze er namens de Keulse VVV, het kan ook toeval geweest zijn. In dat laatste geval kunt U die boot tocht beter vergeten. Dat mag, volgens de chauffeur, U bent niet verplicht mee te varen. U hebt er echter wel voor betaald. We gaan naar de bus, voor een tochtje van een goed half uur door Keu len. Daarna hebben-we twee uur vrijaf om Keulen te doen. Het gezelschap waaiert uit een, de Bossche mevrouw verdwijnt zingend in de rich ting van het station. 16.30 uur: Bijnu iedereen is terug. Er wordt niet gezon gen, de Bossche mevrouw blijkt één van de laatkomers. Ervaringen worden uitgewis- sled. Een mevrouw moppert dat ze voor twee koffie met gebak DM 8.40 heeft betaald. Een schrale man zegt gnui vend: "Ik heb alleen een ijs je gevat." Maar zijn buurman vertelt voor 2,25 een halve haan te hebben verschalkt. De laatkomers zijn intussen ook binnen. We rijden weer. Een half uur later zitten we op de zeer drukke auto weg richting Düsseldorf. De Bossche mevrouw bezingt de successen van Ajax en ze krijgt bijval. De pas in Reu ver ingestapten bejubelen er dwars door heen in onver valst accent die club uit Rotterdam". 18.35 uur: We stoppen in Boisheim bij een propere Gasthof. Dat is maar goed ook want het heeft het laatste half uur klachten geregend. De Bossche mevrouw heeft achttien keer gezongen dat ze dorst had en anderen bleken honger te hebben. We zitten intussen alweer vlak bij de grens, zo'n 11 km van Ven lo. Bij het restaurant zitten bruiloftsgangers uit te nuf fen en een bejaard heertje, dat ook uit onze bus blijkt te komen, gaat de bruid felici teren. De andere vijftig pas sagiers volgen zijn voorbeeld niet en de bruid krijgt weer wat kleur op haar gezicht. Ze heeft waarschijnlijk net de handen van de totale be volking van Bosheim ge schud. 19.00 uur: De Bossche me vrouw zingt niet, ze eet. Er zijn enkele probleempjes ge weest over het drankje voor af. Er stond een glas witte wijn gereed, maar niet ieder een bleek daarvan gediend. De zeer aardige waardin had uit de reacties begrepen dat die Hollander de wijn niet goed genoeg vonden. Alles komt in het reine. Na een smakelijk bordje soep krijgt iedereen een hamburger en er zijn gebakken aardappe len, sla en boontjes, zoveel men wil. Als toetje een schijf ananas. En daarna gaan we in slagorde naar de toiletten. 19.50 uur: we rijden weer. De Bossche mevrouw heeft in tussen een klein zangkoortje opgericht en er volgen enke le oldtimers. Het oude heer tje dat daarstraks de bruid feliciteerde gaat ten behoe ve van de chauffeur met de hoed rond. Hij heeft beloofd daarna „enige liederen" ten gehore te zullen brengen. Hij slikt de microfoon bijna in en begint met sterk wisse lend succes aan ertige Rijn liederen. Daarna verzeilt hij in de sector smartlappen. Het klinkt allemaal niet zo erg melodieus, maar de mi crofoon vult de bus met ge mak. Intussen komt een dou- anier even kijken, maar het heertje zingt gewoon verder. Het beleefdheids-applaus brengt hem in de waan dat we zijn muzikale prestaties waarderen en hij weet van geen ophouden. Hij gaat nu ook moppen vertellen. Ook 'n tikje belegen. De enige die duidelijk ontevreden met deze gang van zaken is, is de Bossche mevrouw. Voor het eerst die lange dag voert zij niet de boventoon. Ze begint voor een zeer beperkt pu bliek aan een voordracht, dwars door de smartlappen en de moppen van het heer tje heen. 20.30 uur: Terug in Venlo. De menigte wordt opnieuw gegroepeerd en de Bossche dame verdwijnt in een ande re bus. Ze zingt iets over een manier waarop nog nooit een echte Bosschenaar gestorven nis. Ze roept nog even tussen door dat ze de volgende dag weer een trip per bus zal gaan maken. Ze is weer he lemaal vrolijk. Het oude heertje wandelt moeizaam weg. hij blijkt thuis te zijn. De bus richting Nijmegen is gevuld met zeer rustige lie den. Er wordt niet gezon gen. Een paar passagiers re kenen uit welke tv-programs ze die avond nog kunnen zien. De bus wordt steeds le ger. Het is mooi geweest.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 13