AUTO
BEDRIJF
OUDEN
BOSCH
Klinkstraat 18
NIEUW
NIEUW
NIEUW!]
Gratis
autorijden
voor
iedereen!!
Zaterdagbij lage van 31 juli- 1971
Al onze wagen51
zijn gekeurd
door
oediolomeerde
vakmensen
Zonder aanbetaling. Op el.
ke wagen 3 mnd. of 30.000
km schriftelijke garantie,
(Bij ons veilige automo
bielen garantie). Elke wa-
gen kan gekeurd worden
door de ANWB. Arbeids
loon en onderdelen vallen
ook onder de garantie.
Gratis taxatie. Lange
proefrit toegestaan. Kom.
gauw en overtuig u zelf:
Reuze uit plm. 60 auto.
mobielen. Verlichte show-I
room. Ook kunt u telefo
nisch uw financiering
doorgeven volgens een
nieuw Amerikaans sys
teem. Grote testbaan aan
wezig. Blijvende service!
FORD Anglia '67 185)1
MORRIS 1100 '67 195)!
B.M.W. 1800 '65 185)1
V.W. 1200 '65 165)1
FORD Cortina '66 170)
FIAT 124 '68 3250
FORD 20M '66 1750
B.M.W. 1800 '65 500
GLAS 1204 Cabr. '66 95)1
Triumph Herald '65 165)1
V.W. 1200 '67 175)1
V.W. 1200 '65 165)1
FIAT 600 '67 175)1
JAGUAR '65 345)1
RENAULT 4L '66 145»|
TOYOTA Crown '69
AMI 6 '64 165)1
AUTO BIANCHI '68 185)1
FIAT 1300 '66 125)1
DAF 44 '68 245)1
V.W. 1200 '66 165)1
FIAT 1100 '68 175)1
FIAT 850 *69 275)1
OPEL 1700 '65 145)1
OPEL Kadett '67 325)1
TRIUMPH Vitesse '65 165)1
TRIUMPH Herald '65 16511
DAFFODIL 33 '67 145)1
NSU Prinz '66 165d|
TAUNUS 12M Car.'68
FORD Cortina '68 295t|
FIAT 1600 Sport cab.
'66 250)1
JAGUAR 2.4 '63 185)
OPEL Kapitan '66 18
CITROëN Dy ana '69 325)1
OPEL 1700 Rekord '67 2951
SUNBEAM Cabr. '62 145)
DKW F102 '66 145)
MORRIS 1100 '66 1650|
FIAT 850 '68
PLYMOUTH Signet
'66 295)
OPEL Kadett Car. '68
SIMCA 1000 '66 145)
OPEL 1700 '65 1451
SIMCA 1301
Tourist Car. '68 1®
CIT&OëN Ami *66 165»
FIAT 850 '67 1450
NSU Prinz '68 175»
FORD Corsair '66 550
FORD Corsair '65 350
TAUNUS 12M '64 250
V.W. 1200 '63
V.W. 1200 '62 50
OPEL 1700 '63 I»1
TAUNUS 17M '63 25
FORD Mustang '66 34501
TELEFOON
01652 - 2451
Keuze uit 20 inruil'
auto's v.a. 50. Onze ver
koop en showroom
gevestigd op het nieuw'
industrieterrein Ta? I
Ouden bosch dat gelegen is I
tussen Oudenbosch e"
Hoeven, telefoon 0 1 652-
2451. U kunt vanaf
weg de witte gevel van
ons bedrijf zien.
eau
vrn.
Een oud liedje zegt dat je
met de bus van Bussum naar
Naarden kunt, maar er zijn
wel wat meer mogelijkheden.
Naast de talloze lijndiensten
en het „ongeregeld vervoer"
zijn er ook nog de toerwagen-
,itten. De Koninklijke Neder
landse Vereniging van
Transport Ondernemingen in
Den Haag moet wel erg diep
in de archieven duiken om
een beeld -ran die laatst
genoemde bedrijfstak te
geven, maar de resultaten
mogen er dan ook zijn
Wij zijn zondags geopend-
Wij zijn aanwezig maandag
tot en met vrijdag 10.00
22.00 uur; zaterdag 10-00
17.00 uur; zondag 12.00
17.00 uur. Telefoon 01652-
2451. Bel en u wordt door
ons afgehaald.
ft In 1969 (meer recente
cijfers zijn nog niet
voorhanden) organiseerden
de gezamenlijke
ondernemingen 100.000
iagtochten in hef binnenland
oor ruim 4.000.000 reizigers.
gv Bovendien werden er nog
32.000 dagtochten naar het
buitenland gemaakt en daar
deden ruim 1.250.000
reizigers aan mee.
Sindsdien heeft de trend die
er al een paar jaar in zat nog
doorgezet het aantal
binnenlandse dagtochten is
een tikje afgenomen, maar
het aantal trips met een
kijkje over de Belgische of
Duitse grens neemt gestadig
toe.
Een gewoon mens
veronderstelt dat de maand
met de vakantiepiek, dus juli
ook wel de topmaand voor
het toerbedrijf zal zijn.
Bij de KNVTO zegt men
evenwel dat juli al lang
verdrongen is, eerst door juni
en later vooral dankzij de
schoolreisjes ook door mei.
In de maand juni maken
momenteel al meer dan twee
miljoen reizigers een
dagtochtje per bus, maar ook
in september weten de
ondernemingen nog meer dan
een miljoen mensen te
boeken. Die grote spreiding
over het seizoen dankt men
vooral aan de
„niet-gebonden" mensen.
Mensen zonder schoolgaande
kinderen en in veel gevallen
ook mensen die niet meer zo
sterk of helemaal niet
bedrijfsgebonden zijn.
In het algemeen dus de wat
ouderen onder ons.
De bestemmingen vertonen
niet zo erg veel afwisseling.
Van oudsher zijn Valkenburg,
Monschau en de Ardennen
geliefde reisdoelen. Maar zo
gauw er ergens een nieuwe
attractie wordt geopend dan
is dat voor de
busondernemingen snel een
topper. Dit jaar zal de
Flcvohof zeker als zodanig
fungeren. Busondernemers
lebben bovendien de ervaring
dat reizen waar een
boottochtje bij hoort, het in
het algemeen goed doen.
Naast die dagtochtjes
organiseren de
vervoersbedrijven ook heel
wat meerdaagse tochten. De
animo voor de 2- tot 5-daagse
tochten is wat dalende, maar
de meer dan 1 O-daagse
reizen trekken daarentegen
steeds meer liefhebbers. Een
beetje trots meldt de KNVTO
dat 16'/2 procent van de
edcrianders in buitenlandse
nofcls en pensions per bus is
aangevoerd, tegen 15,4
procent die per vliegtuig
noar de vakantiebestemming
zijn gekomen.
De bus wordt meer door
ntiegangers 9e'>ruikf dan
c meesten van ons gedacht
Zu len hebben. Hoe zo'n trip
verloopt is vooraf nooit te
ze99en, je kunt als lolbroek
in een zeer zwijgzaam
9enietend gezelschap terecht
komen, je kunt als zwijger
van huis uit ook de ganse
a9 door een uitgelaten dame
bezig worden gehouden.
Op deze pagina de
orvaringen van zo'n dagje
Pe' bus. Een keus uit de 33
"aogelijkheden van één
onderneming.
door JOS AHLERS
Foto's
JAN VAN
I"—
l-Iüt, Pt
.-- i
LEEUWEN
Even de benen strekken..
'n kop kofjie wil er wel in.
vr
Een. dagjesmens krijgt wel
waar voor zijn geld; uit en
thuis duurde de reis bijna
vijftien uur, we reden ruim
200 km door Duitsland, we
voeren in Keulen een uur
over de Rijn en we kregen
in een grensplaatsje een
zeer redelijke warme maal
tijd. Totale schade 23,50,
onafhankelijk van de
plaats van herkomst. Je
kunt het er zelf niet voor
doen. Tfiv-
Je moet er wel( wa, voor
over hebben, 's Morgens om
kwart over zeven de bus in,
's avonds om vijf voor tien
terug op het uitgangspunt.
Het kan wat korter, het kan
ook nog langer, dat hangt
van je woonplaats af. De
dagjesmensen uit Tilburg
vertrokken al om 20 over
zes. die uit Den Bosch om
zeven uur, de Nijmegenarer.
om kwart over zeven en zo
tegen kwart voor negen was
het verzamelen geblazen in
Venlo. In dat stadje van ple
zier tekenden zich ook duide
lijke verschillen af. Tot op
dat moment zaten er in de
aanvoerbussen mensen van
allerlei slag en leeftijd. Bij
de uitwisseling op het Venlo-
se stationsplein bleek duide
lijk dat de jongere stellen hij-
na zonder uitzondering voor
Königswinter hadden ge
boekt en dat onze bus voor
Keulen voornamelijk werd
gevuld met mensen uit de
tweede levenshelft. De wat
oudere dames willen naar 'n
stad en de mannen schik
ken zich en gaan mee of
blijven thuis.
Bij het verwisselen van bus
kwamen de eerste problemen
Een op het blote oog hele
maal niet zo onaardige da
me vocht zich rigoreus naar
de ingang van de bus en toen
ze de opening eenmaal vul
de, maakte ze zonder pardon
ruimte voor haar twee met
gezellen. Maar toen wij ten-
Rondvaart door liet grootste riool van Europa.
en dan vlug naar de boot-
slotte toch ook de bus wa
ren binnengekomen bleek dat
driqtal mopperend op de al
lerachterste bank van de bus
te zitten. De chauffeur legde
omstandig uit dat de plaats
in de bus werd bepaald door
het moment van boeking.
9.00 uur: We rijden rich
ting Roermond. Een duide
lijk uit Den Bosch afkomsti
ge dames zet het lied: „We
zijn er bijlig" in. Gelukkig
grijpt de chauffeur naar de
microfoon en hij spreekt 'n
welkomstwoord. Hij vraagt
ons hem niet verantwoorde
lijk te stellen voor de aange
wezen plaatsen. „Wij werken
volgens schema en opdracht'
zegt hij. De chauffeur geeft
vervolgens aardrijkskunde
les. Hij praat over de 123
stuwen in de Maas en er ko
men er nog twee bij. De
Maas, zo vervolgt hij, komt
uit Frankrijk. De Bossche
dame zingt er doorheen en
enkele heren kijken haar
bestraffend aan, ze willen
horen waar de Maas van
daan komt.
In Reuver stappen de laat
ste vier passagiers in. Een
paar anderen dringen al aan
op koffie drinken. Een me
vrouw uit Vught zegt: „We
zijn gewend om negen uren
koffie te drinken, chauffeur".
Hij zegt niets maar zet mu
ziek aan: „Schön ist die Ju-
gendzeit" en dat wordt on
der leiding van die Bossche
mevrouw zeer slepend mee
gezongen.
9.35 uur: We zijn aan de
"rens. De chauffeur geeft
Duitse les. Hij vertelt dat
we straks op eigen reke
ning koffie gaan drinken.
Hij zegt dat het in Duitsland
gewoonte is meteen een kan
netje te geven, maar wie dat
wil kan bij een zo'n kanne
tje twee kopjes bestellen. Je
moet volgens hem dan zeggen
dat je „twee Tassen" wil.
Het hele oponthoud aan de
grens duurt twaalf minuten.
10.15 uur: We maken een
koffiestop bij Burg Wegberg,
een aardig kasteel op 23 km
van Roermond. De Bossche
mevrouw huppelt „Van je he
la hola zingend" naar bin
nen. Er blijken zelfs drie
kopjes koffie in zo'n kanne
tje te zitten en het is hele
goeie koffie. Er is een trouw
zaal in de Burg die veel be
kijks heeft. Iets in de geest
van Sneeuwwitje en haar ze
ven dwergen.
10.50 uur: We rijden weer,
richting Mönchengladbach.
De chauffeur draait plaatjes
voor ons, maar de Bossche
mevrouw zingt er een ver
haal over „Vader Abraham"
doorheen. Als ze soms even
op ad,em moet kopien, geeft
de chauffeur goeie informa
tie.
11.25 uur: We draaien nu
de Autobahn richting Keulen
op. We passeren een Duitse
bus vol bejaarden. Een me
vrouw die zeker AOW trekt
kiikt meewaarig en zegt:
..Dat zijn echte ouweties".
De mevrouw uit Den Bosch
en anderhalve medestander
zingen een potoourri carna
valsliederen. Het is warm in
de bus.
12.20 uur: We staan vlak
bij de Dom op een overvolle
parkeerplaats. We haas
ten ons naar een gereedlig
gende rondvaartboot en
varen twintig minuten later
door het grootste riool van
Europa. Onder aanvoering
van de mevrouw uit Den
Bosch zwaaien en joelen een
paar van ons naar elke
Duitser die langs d'e kant
probeert enig bruin op het
lijf te toveren. Een bedacht
zame man merkt op dat hij
nauwelijks dikke Duitsers
ziet. Die zijn misschien alle
maal met vakantie, denkt
hij.
13.35 uur: De boot is terug.
Veel fraais hebben we niet
gezien, gelukkig voeren we
langs een beauty in bikini.
Misschien lag ze er namens
de Keulse VVV, het kan ook
toeval geweest zijn. In dat
laatste geval kunt U die boot
tocht beter vergeten. Dat
mag, volgens de chauffeur,
U bent niet verplicht mee te
varen. U hebt er echter wel
voor betaald. We gaan naar
de bus, voor een tochtje van
een goed half uur door Keu
len. Daarna hebben-we twee
uur vrijaf om Keulen te doen.
Het gezelschap waaiert uit
een, de Bossche mevrouw
verdwijnt zingend in de rich
ting van het station.
16.30 uur: Bijnu iedereen is
terug. Er wordt niet gezon
gen, de Bossche mevrouw
blijkt één van de laatkomers.
Ervaringen worden uitgewis-
sled. Een mevrouw moppert
dat ze voor twee koffie met
gebak DM 8.40 heeft betaald.
Een schrale man zegt gnui
vend: "Ik heb alleen een ijs
je gevat." Maar zijn buurman
vertelt voor 2,25 een halve
haan te hebben verschalkt.
De laatkomers zijn intussen
ook binnen. We rijden weer.
Een half uur later zitten
we op de zeer drukke auto
weg richting Düsseldorf. De
Bossche mevrouw bezingt de
successen van Ajax en ze
krijgt bijval. De pas in Reu
ver ingestapten bejubelen er
dwars door heen in onver
valst accent die club uit
Rotterdam".
18.35 uur: We stoppen in
Boisheim bij een propere
Gasthof. Dat is maar goed
ook want het heeft het laatste
half uur klachten geregend.
De Bossche mevrouw heeft
achttien keer gezongen dat ze
dorst had en anderen bleken
honger te hebben. We zitten
intussen alweer vlak bij de
grens, zo'n 11 km van Ven
lo.
Bij het restaurant zitten
bruiloftsgangers uit te nuf
fen en een bejaard heertje,
dat ook uit onze bus blijkt te
komen, gaat de bruid felici
teren. De andere vijftig pas
sagiers volgen zijn voorbeeld
niet en de bruid krijgt weer
wat kleur op haar gezicht.
Ze heeft waarschijnlijk net
de handen van de totale be
volking van Bosheim ge
schud.
19.00 uur: De Bossche me
vrouw zingt niet, ze eet. Er
zijn enkele probleempjes ge
weest over het drankje voor
af. Er stond een glas witte
wijn gereed, maar niet ieder
een bleek daarvan gediend.
De zeer aardige waardin had
uit de reacties begrepen dat
die Hollander de wijn niet
goed genoeg vonden. Alles
komt in het reine. Na een
smakelijk bordje soep krijgt
iedereen een hamburger en
er zijn gebakken aardappe
len, sla en boontjes, zoveel
men wil. Als toetje een schijf
ananas. En daarna gaan we
in slagorde naar de toiletten.
19.50 uur: we rijden weer. De
Bossche mevrouw heeft in
tussen een klein zangkoortje
opgericht en er volgen enke
le oldtimers. Het oude heer
tje dat daarstraks de bruid
feliciteerde gaat ten behoe
ve van de chauffeur met de
hoed rond. Hij heeft beloofd
daarna „enige liederen" ten
gehore te zullen brengen.
Hij slikt de microfoon bijna
in en begint met sterk wisse
lend succes aan ertige Rijn
liederen. Daarna verzeilt hij
in de sector smartlappen.
Het klinkt allemaal niet zo
erg melodieus, maar de mi
crofoon vult de bus met ge
mak. Intussen komt een dou-
anier even kijken, maar het
heertje zingt gewoon verder.
Het beleefdheids-applaus
brengt hem in de waan dat
we zijn muzikale prestaties
waarderen en hij weet van
geen ophouden. Hij gaat nu
ook moppen vertellen. Ook
'n tikje belegen. De enige
die duidelijk ontevreden met
deze gang van zaken is, is de
Bossche mevrouw. Voor het
eerst die lange dag voert zij
niet de boventoon. Ze begint
voor een zeer beperkt pu
bliek aan een voordracht,
dwars door de smartlappen
en de moppen van het heer
tje heen.
20.30 uur: Terug in Venlo.
De menigte wordt opnieuw
gegroepeerd en de Bossche
dame verdwijnt in een ande
re bus. Ze zingt iets over een
manier waarop nog nooit een
echte Bosschenaar gestorven
nis. Ze roept nog even tussen
door dat ze de volgende dag
weer een trip per bus zal
gaan maken. Ze is weer he
lemaal vrolijk. Het oude
heertje wandelt moeizaam
weg. hij blijkt thuis te zijn.
De bus richting Nijmegen is
gevuld met zeer rustige lie
den. Er wordt niet gezon
gen. Een paar passagiers re
kenen uit welke tv-programs
ze die avond nog kunnen
zien. De bus wordt steeds le
ger. Het is mooi geweest.