Appels eerder rijp
Meer schepen dan
ooit in aanbouw
E
CHRYSLER
DICHT: 77
MAN
OP STRAAT
SIgbiad
In Rotterdam:
Fiets populairder
Amsterdamse effectenbeurs
financiën
economie
Suiker (1)
Suiker (2)
Suiker (3)
Vooruitgang
G.K.TÏ.
Autofabriek
ter
Koppelbazen
Ethyleen
Minder auto's
Italiaans
rram
55
AMP-b©urs
overzicht
KLM SCHERP
OMLAAG
Donderdag 29 juli 1971
l Min—ww
EEN fel tegenstander van maat
regelen tegen Zuid-Afrika is sena
tor Rusell Long, dezelfde die het
tegen de Latijns-Amerikaanse lan
den gerichte onteigeningsamende
ment erdoor wist te drukken. Hij
verklaarde: „Het land dat ons tot
het allerlaatst zal bijstaan in onze
strijd tegen communistische agres
sie. zal Zuid-Afrika zijn".
STANDARD Oil Company (New
Yersey) behaalde in het eerste
half jaar 1971 bij een omzet van
10,2 miljard dollar een winst van
728 miljoen dollar. Dit is ongeveer
hetzelfde winstniveau als werd ba-
reikt in het laatste half jaar van
1970. Ten opzichte van de verge
lijkbare periode 1970 toen bij een
omzet van 9 miljard dollar een
winst van 581 miljoen dollar werd
geboekt, betekent het een vooruit
gang van 25 procent. In het eerste
half jaar van 1970 werd het be
drijfsresultaat vooral beïnvloed
door de abnormale lage prijsnote
ringen in Europa en een sterke
"stijging van de transport en andere
kosten.
De heer Benard, medewerker van
het raadgevend bureau Berenschot
n.v. zal worden aangezocht om de
nieuwe directeur te worden van
de Groninger Kledingindustrie. Met
name de Muller-vestigingen van de
G.K.U. kent de heer Benard odor
en door door de onderzoeken die
het bureau Berenschot hier heeft
verricht.
EDWARD KENNEDY
DE Amerikaanse Senaat heeft
gisteren een voorstel van Edward
Kennedy verworpen om de totale
invoer van suiker uit Zuid-Afrika
(60.000 ton per jaar) stop te zet
ten. Een desbetreffend amende
ment op de Wet voor de Suikerin-
voer werd verworpen met 47 tegen
45 stemmen. De stemming vormde
de climax van een heftig debat
waarin senator Kennedy Zuid-Af
rika beschuldigde van „een natio
naal beleid van slavernij".
DE Griekse regering heeft met
Renault en Peugeot overeenstem
ming bereikt over de bouw van
een autofabriek in Griekenland.
De Franse, maatschappijen bouwen
een fabriek in Volos in Midden-
Griekenland met een begincapaci-
teit van 15.000 auto's. Het ligt in
de bedoeling de capaciteit binnen
acht jaar op te voeren tot 75.000
stuks.
DE tegenstanders van Zuid-Afri
ka's apartheidspolitiek zullen van
daag een nieuwe poging doen om
de suikerinvoer uit dat land een
halt toe te roepen. Zij hebben deze
keer goede hoop te zullen slagen.
In een nieuw amendement stellen
zij nl. voor het Zuidafrikaanse
quotum te herverdelen onder Ame
rikaanse producenten. Misschien
brengt dit enkele senatoren erto*
gezien het voordeel voor hun sta
ten, nu vóór te stemmen.
WESTDÜITSE werknemers (on
geveer 1000 man) hebben het
werk overgenomen aan de bouw
van een nafta-kraakinstallatie van
de 'DSM in Zuid-Limburg. Dit
werk, dat werd uitgevoerd door
Wescon, een onderdeel van VMF
concern, moest door Westduitse
aannemers worden overgenomen
omdat door het stringente kop-
pelbazenbeleid van de regering
Wescon dit project van 100 miljoen
gulden niet meer in het vereiste
tempo kon uitvoeren. Een en ander
wordt gemeld in het blad van de
katholieke metaalbond St.-Eloy.
Vier maatschappijen van het Ja
panse Mitsui-concern hebben een
document ondertekend, waarin zij
zich bereid verklaren een groot
petrochemisch complex te bouwen
in Iran. Mitsui and company heeft
namens de groep meegedeeld, dat
het complex wordt gebouwd bij
Bandar Shanpur aan de kust van
de Perzische Golf ten noordoosten
van Abadan. Het krijgt een pro-
duktlecapaciteit van 300.000 ton
ethyleen per jaar. De helft van de
produktie is bestemd voor Iran
zelf. De rest zal worden uitgevoerd
naar Turkije, Pakistan, andere lan
den in het Midden-Oosten en mo
gelijk ook naar Japan. De onderne
ming wordt opgezet met een kapi
taal van honderd miljoen dollar,
waarin de Japanse groep en Iran
gelijke belangen zullen hebben.
DE Belgische autohandel maakt
sinds jaren een moeilijke tijd door.
In de eerste maanden van dit jaar
is de omzet, vergeleken met vorig
jaar, gedaald met ruim tien pro
cent. De laatste tien jaar is de
verkoop van automobielen jaarlijks
met twaalf procent gestegen. Nu
loopt de verkoop dus voor het
eerst terug. Alle belangrijke mer
ken worden door deze verslapping
getroffen. Een en ander blijkt uit
gegevens van Toeringwegenhulp,
de Belgische zusterorganisatie van
de ANWB.
MET ingang van 1 augustus
komt er een Italiaanse sigaret op
de Nederlandse markt. Niemeyer
heeft voor de levering van de siga
ret een overeenkomst gesloten met
het Italiaanse Monopoli di Stato,
dat de gehele tabaksindustrie en
handel in handen heeft. De sigaret.
Nazionali Filtro gaat f. 1,50 per
pakje van twintig stuks kosten.
SYDNEY v. d. BERGH
SIDNEY J. van den Bergh, voor
zitter van de nationale raad voor
handelsbevordering, heeft een tele
gram gezonden naar de minister
van Economische Zaken. Hij wijst
daarin op de ernstige gevaren die
een beperking van de voor export
bevordering beschikbare middelen
met zich mee zou kunnen brengen.
Aanleiding van het telegram is het
feit, dat er aanwijzingen bestaan
dat de voorgenomen bezuinigingen
bij de overheid zich ook tot dit
terrein zouden uitstrekken.
YEGHEL Rode appels zullen er
straks nog smakelijker rood uitzien
wanneer ze zijn bespoten met het
nieuwe middel „ethrel-fruit" en
groene, onrijp lijkende appels zullen
er een geel-groene kleur van krijgen.
De consument zal eerder naar deze
vruchten grijpen omdat ze een betere
„presentatie" hebben.
Het middel „ethrel-fruit" wordt
opgespoten en bevat 480 gram
ethephon per liter. Het ontwikkelt
chloor en ethyleen. Deze stoffen
breken het chlorofil in. de vrucht
af waardoor rood mooier rood wordt
en groen geel-groen. Aan de appel
zelf verandert niets, behalve dat de
houdbaarheid gunstig wordt beïn
vloed. De oogst van appels kan door
het nieuwe middel ook worden ver
vroegd. Bij een kilogram-opbrengst
van twintig ton per hectare komen
de kosten voor de nieuwe behande
ling op ongeveer 1,4 cent per kilo,
aldus de Coöperatieve Handelsvere
niging van de NCB in Veghel.
scheepsber eh# ©rs
Achilles 27 v Ilo n Buenaventura,
Alcor pass 28 Recife n Tenerife,
Algol 27 v Antwerpen n Las Pal-
mas, Algorab 27 v Bremen n Victo
ria, Ares 27 v Hamburg n Antwer
pen, Asterope 28 1300 m nw Perth n
Fremantle, Atlantic Crown 27 190 m
o Kp Race n Halifax, Avedrecht 27
180 m zo Beïra en Bahreine,Banda 27
v Le Havre n Amsterdam,Banggai
27 480 m o Mombasa n Perz. Golf,
Bastiaan Broere 26 v Rotterdam n
Terneuzen. Bengalen pass 28 VI is-
singen n Rotterdam, Bernard John
27 v Rotterdam n Ipswich, Carebeka
3 27 60 m z Ouessanf n Pasajes.
Carebeka 5 26 v Tonnay Charente n
ROTTERDAM (ANP) Onder
de gezamenlijke druk van werkge
vers- en werknemersorganisaties
heeft de directie van Chrysler In
ternational N.V., gisteren toegegeven
dat het assemblagebedrijf van Chrys
ler in Rotterdam binnenkort defini
tief gaat sluiten.
De 77 man die nog bij Chrysler
werken, zullen worden ontslagen. In
april van dit jaar werden bij Chrys
ler al 180 man ontslagen, nadat was
besloten de Simca assemblages voor
Europa te stoppen. Het is nog niet
bekend wanneer de ontslagaanvra
gen zullen worden ingediend. Vol
gens de vakbonden is voor het per
soneel een gunstige afvloeiingsrege
ling getroffen.
LONDEN (ANP) Eind juni waren over de hele wereld meer schenen
in aanbouw dan ooit tevoren, zo blijkt uit het jongste kwartaaloverzicht van
de internationale scheepsbouw van Lloyd's scheepsregister. Het aantal stoom-
en motorschepen In aanbouw bedroeg 1.950. Hun gezamenlijk tonnage be
droeg 22.196.123 bruto ton, 152.612 ton meer dan drie maanden tevoren. De
Sovjet-Unie en China zijn niet in deze cijfers opgenomen.
Het aantal bestelde schepen waar.
van de bouw nog niet was begonnen
bedroeg eind juni 2.255. Hun geza
menlijke tonnage was 61.490.552
bruto ton, 1.135.224 ton meer dan
drie maanden tevoren. De totale or
derportefeuille is in de afgelopen
drie maanden met 1.287.836 bruto
ton toegenomen tot 83-686.675 ton
Sedert december 1966 is de order-
voorraad zonder onderbreking ge
groeid. De orderboeken van de wer
ven in Japan, Frankrijk, West-
Duitsland, Engeland en Noord-Ier-
land zfjin nu beter gevuld dan nooit
te voren.
Japan prijkt met ruime afstand
bovenaan de lijst. In aanbouw was
daar 'eind juni 6.553.473 (plus
59.139) ton en in bestelling
26.151.572 (plus 477.226) ton. De
tweede plaats werd ingenomen door
Zweden met 1.437.223 (min 139.857)
ton in aanbouw en 4.947.849 (min
444.421) ton in bestelling. In Frank
rijk is de tonnage in aanbouw in de
afgelopen drie maanden met 55-474
ton verminderd tot 1.333.392 ton,
terwijl de tonnage in bestelling met
73.872 tot 4.241.691 ton toenam.
Hetzelfde verschijnsel deed zich
voor in West-Duitsland: de tonnage
in aanbouw verminderde met 98.732
tot 1.737.221 ton en de tonnage in
bestelling nam toe met 133.766 tot
3.767.903 ton. In Engeland en Noord-
Ierland was eind vorig maand
1.818.212 (plus 91.777) ton in aan
bouw en 3.599-677 (plus 349.356 )ton
in bestelling. In Nederland was eind
juni 772.883 ton in aanbouw, 145.746
ton minder dan drie maanden tevo
ren. De tonnage in bestelling is ech
ter toegenomen en wel met 104.918
tot 1.765.634 ton. In h et afgelopen
kwartaal werd over de hele wereld
begonnen met de bouw van 682
schepen van samen 6.260.983 ton. Er
werden 691 schepen van 6.262.606
ton te water gelaten en 670 schepen
van 6.004.402 ton afgebouwd. De
eerste twee cijfers betekenen even
eens een record en het derde blijft
daar maar heel weinig vandaan-
In de vier grootste scheepsbouw
enden Japan, West-Duitsland,
Zweden en Engelana Noord-Ierland
werd in de eerste helft van dit
jaar begonnen met de bouw van
7.777.000 bruto ton (eerste helft
1970: 8.103.000 ton), werd 8.048.000
(7,225.000) ton te water gelaten en
werd 7.693.000 (6.532.000) ton afge
bouwd.
De tonnage in aanbouw voor regi
stratie in een ander land is in de
afgelopen drie maanden met 193.869
ton toegenomen tot 10.241.732 ton.
Dat is 46,6 procent van de totale
tonnage in aanbouw- Daarvan was
3.572.253 ton bestemd voor Liberia,
1.614.534 ton voor Engeland en
Noord-Ierland, 1.597.846 ton voor
Noorwegen en 800.347 ton voor
Griekenland
Bilbao, Chevron Den Haag 27 610 m
no Saigon en Sattahip, Coral Meandra
pas-s 27 Brunsbüttel n Nystad, Coral
Obelia 27 84 m nnö Villano n Mil-
fordhaven, Dordrecht 27 v New Cat-
1-e n Japan. Giessenkerk 27 140 m n
Kp Blanc n Antwerpen, Grebbedijk
27 v Le Havre n Antwerpen, Gulf
Ilansa 27 v Bantry n Immingham,
Gulf Swede 28 10 m w Milfordh-a-
ven n Bantrybay, Heelsum 27 470 m
ono Tahiti n Papeete, Hilversum 28
v Houston n New Orleans, Hollands-
duin 27 v Ummqas-r n Basrah, Jason
27 v Hamburg n Amsterdam, Kara-
korum pass 27 Gasparstraat n Singa
pore, Kennemerland pass 27 Kp Fi-
nisterre en Amsterdam, Ladon 28 v
Piraeus n Thessaloniki, Loire Lloyd
27 v Cristobal n Papeete, Montfer-
land pass 28 Kp. Verdische Eil. n
Maceio, Moordrecht 27 v Cristobal n
Rotterdam, Nedlloyd Kingston 27 v
Kaapstad n Port Elizabeth, Ommen-
kerk 27 v Rouaan n Dakar, Ossen-
drecht 27 850 m w t z Azoren n
Brake, Ouwerkerk 27 v Marseille n
Tripoli, Patro 28 186 m wnw_ Bom
bay n Mena al Ahmadi, Philine 27
960 m n Hawaii' n Longbeach, Rot
terdam 27 v St. Thomas n New
York, Safocean Amsterdam 28 15 m
z Albany n Devonport, Socrates 27
900 m w Madeira n St. Maarten,
Stad Gouda 28 v Santos n Triest,
Stad Utrecht 27 300 m z Kp Verdi
sche Dil. n Triest, Straat Franklin 27
v Kaapstad n Port Elizabeth, Straat
Hóngkong 27 v Durban n Singapore,
Straat Luanda 28 270 m zw Mauriti
us n Adelaide, Straat Rio 27 v
Kaapstad n Port Elizabeth, Themis
27 Hamburg n Antwerpen, Theron
27 135 m nn-w Santiago de Cuba n
Maracaibo, Tjibantjet 27 250 m zo
Liverpool, Tjibantjet 27 250 m zo
Saigon n Kobe, Vasum 27 v Singa
pore n Hongkong, Vlieland 27 v Le
Havre n C-uracao, Wonogirl 27 v
Valparaiso n Iqudque, Wonosobo 27
900 m o Midway n Kobe.
DEN HAAG (ANP) De gro
te populariteit, waarin de fiets
zich in ons land mag verheugen,
neemt ook in andere landen toe,
zoals b.v. in Canada. De Canade
se hoofdstad Ottawa heeft langs
het Rideau-kanaal dan ook over
ten afstand van vijftig kilo
meter fietspaden aangelegd. Een
zelfde ontwikkeling doet zich ook
in de Verenigde Staten voor,
waar de staat Oregon voor de
aanleg van fietspaden twee mil
joen dollar ter beschikking heeft
gesteld.
WOENSDAG 28 JULI 1971
le kolom slotkoersen vorige bears, 2e kolom koersen le tijdvak bears
a as laten, b bieden
e as ex claimt e sa ex dividend
ACTIEVE AANDELEN
handel en Industrie
AKZO
Al» BankNed.
AmRott.Bnk.
Adam-Robber
Deli-Mij.
Dorscbe Petr.
DortscheP.pret.
Hein.Bel .Beh.
Heineben Bier
Holi.-AmerikaLijE
Hoogovens
H-V A.-Mijen
K.L.M.
Kon .Petroleum
K.N.S.M.
]Nationale»Ned.
Ommeren
FhilipsUlocil.GJi.
Robeco
Rolinco
Scbeeov .UnleNed,
Unilever
88,80
279,00
64,00
46.5
77,20
926,00
925,00
257,50
270,00
94,5
74,00
70,8
152,00
152,60
91,30
62,50
260,00
44,20
247,40
198,00
71,30
118,10
88,80
275,50
63,50
44,00
77,50
928,00
927,5
255,00
268,50
93,00
73,70
144,00
153,20
91,10
62,90
262,00
43,50
247,50
180,40
72,40
117,80
ACTIEVE OBLIGATIES
staatsleningen
ld/55-1.3
ld. *55-2 .3%
Grtb.3
Ned. *374
Urtbl.'46J
NedJ)itJ/47J
GrtbwS
NJ-CT-sJ
72,30
88,80
87,00
90,20
94,80
72,30
80,90
90,00
94,70
OBLIGATIES
gemeente
handel, industrie en div.
Ned 25j-'69.8
103,10
103,00
id 25 j.'70 A
103,10
103,00
id I5j.'7ü-1A
103,00
102,90
ld.15} '70-2.8
103,30
103,00
id-15j *70-3.8
102,80
102,90
id.7j '69.8
104,60b 104,60
id Jj 70.8
105,50
105,60
id 7ü-7»/«
104,80
104,70
id '69.7
101,00
100,50
7A2idem'71
99,60
99,60
id.'66-1.7
96,10
96,10
id '66-2.7
95,40
95,40
ia.'69.7
97,00
97,00
id.'68-1.6
9120
91,20
id.'68-2.6
91,10
91,20
id. '68-3.6
91,10
91,20
id -68-4.6
91,10
91,20
ld.'66.6V«
91,10
92,00
id - -67.6'A
89,30
89,40
io «7.6
88,50
88,40
id. «5-1
88,70
88,80
id 65-2.5%
88,90
39,00
id '64- Y JVA
86,30
86,40
ld 64-2.5lA
87,10
87,10
id '64.5
63,80
83,80
id -58.4
87,10
87,10
id 58.4
83,30
83,30
id 80-1.4
85,50
85,50
id 60-2.4
82,10
82,10
Id 63.4
81,10
81,00
id.'64.4
97,60
97,70
Ned/59 VA
84,80
84,80
id -60.4VI
80,40
80,40
id'61.4V«
80,00
80,00
Id 83-1.4
79,00
79,00
id •Wi.VA
78,80
78,80
id 61.4
81,40
81,40
id.'62 A
78,00
78,10
id'532V«
76,00
76,00
Staff J/472
69,10
69,00
Ned.'51.3
92,90
92,90
Id. 53-1-2A
85,50
85,60
id '562
79,70
80,00
id. WV/t
68,90
68,90
Id. 50-1-2AV*
72,10
72,10
id.'54-l-2.3'/i
72,20
72,10
A'dam'474
89,90
89,90
id/482
89,60
90,20
R'dam'M-1.4'/«
83,50
BNG7J/69.8
104,20
104,00
id.'66-1.7
86,10
96,10
id/66-2.7
94,80
94,80
id-'67-1-2.6%
92,90
92,90
Id.*68-1-2.6%
92,50
92,80
id/67-1.6
90,70
id/67 AV*
88,80
88,80
id/572
95,00
95,00
id. 66-1.6
89,60
89,70
id.'65-2.6
89,90
89,90
Id.'65-1.5%
88,30
88,30
Id '65-12%
88,60
88,60
id.'652
87,20
87,10
Id.'58.5%
89,50
89,50
Id.'64.5%
85,80
85,80
id.'652%
85,30
85,30
Id '582
84,70
84,60
Id.'64-12
84,50
84,40
id/58-1-22.4%
83,00
83,10
id 20j '58-59.4
82,10
82,10
id25j. '58-1-2-3.4
85,20
85,20
ld25j/60-3-4-5.4
83.70
83,55
Id '63-4- '63,4
79,20
79,10
id.'52 A
92,70
92,60
Rentcap.'52
19720
199,00
BN Gsp.'64
141,00
141,50
id.'65
137.00b
137,00b
id/66-1
135,00
137,00b
Exp JP.'66.7
100,00
100,00
id.'382%
96.50b
97,30
EFM'58-1-2.5
97.30
Gruyter'66.7
96.30b
id.'58-5
99,50
99,10
id/65%-2.5%
83.00
83,00b
Id.'522
Midd.Cr '62.4%
98,40
98,00
NBM.Kr '66.7
100,00
100,50
id.'65.5%
92,20
93,00
Nat.lnv.'65.5%
93,60
93,60
id.'652%
86,50b
N.O.bnt'66.7
96,30
id.'64.6
90,00a
Kill J) Jl.'64.5
79,00b
79,00b
4'/t Westl.Hyp. T
3% Westl. H.N.-O
5 E.Sch. A-O
4% AKZO 1000
6 AKZÜ-Zout
4 A. Heijn ,55
7% Blauwh. '66
6% Blauwh. '67
5Blauwb.
4% Blauwb.
5 iBlydenstein
6 Bredere VG
6 Bred er o VB
7% Bredero VB
VA Brit. Pert. '66
6 Brit. Pert. '65
Beijenhor!
Coop. B.
Coop. Spaar
VA CMC '66
6% CMC '67
6Hoogov. '66
5% Indola Cos.
Alex
4% Koudijs '62
3% Meelf. Nd. B.
V/2 Mees B.
5 Nat. Grondb.
7'/» Nd. Gasn. '69
VA Nd. Gmu. '66
6Yz Nd. Gasu. '66
53A Ned. Gasu.
4 Nljma
S'/t Overz. Gas
4 Phil. Dir. '51
VA Philips '48
6 PEGEM '57
9Yz PEGEM '58
5 PEGEM '58
4% PEGEM *52
PEGUS '57
6 PGEM '57
PGEM '64
VA Rott. Rijn
4% Rott. Rijn
7% Rijn-Sch. '69
6 -Schiphol
5 Scholt.Hon.
5Scholt.Hon.
4Scbolt.Hon.
4,/2Scb.H. '61
41/» Sch.H. 63
6 Smit Nijm.
6 Unilever
5 Ver. Glas
5 V.è Macb. '58
5 V. Mach. '62
7 Het Dorp '67
79,50
70,00
87,50
90,00
93,80
96,50
90,40
88,50b
88,10
75,10
86,00b
98,80
2Yz A'dam 111 80,50 80,90
2y2 A'dam 59 67,50 68,80
Zty, Breda'54 70,00 68,00
ZYz Dordr '56
ZYz Eind h '54
2Yz Enschede'54
ZYz Haag'52 1
2 Yz Haag'52 II
ZYz Ned.Rkr.'67
VA R'dam'52 1
2Yz R'dam'52 11
ZYz R'dam'57
2Yz Utrecht'52
2Yz Z..Holl.'57
2Yz Z.-H011/59
63,05
63,60
63,05
63,05
63,60
63,05
76,00 75,10
75,10 75,00
73,10
78,90 78,00a
77,45
74,00
97,05
76,40
76,05
72,10
97,05
76,45
73,60 75,45
79,00
90,10
96,50
90,40
88,50b
88,00
76,50
86,50
98,70
buitenlandse fondsen
100,10 100,00
hypotheekbanken
7 Fr.Gr.tl.B.
6 Fr.Gr.DW
5 Fr.Gr.DV
4% Fr.Gr-X
VA Fr.Fr.DO
VA Fr.GJDE-VE
7 Utr.Hyp.G.
6 Utr.Hyp.Y
VA Utr.Hyp.K-L
3 U.H.E.-EE-F
7 Westl.Hyp. R.
6 Westl.Hyp. X
9 West .Hyp. O
- 99,20
85.60
80,50
82,20
69,10
94,80
88,75
68,60
71,50
93,80
88,50
80,60
82,20
94,80
88,75b
18,50
101,00
99,00
93,00
96,00
101,00
95,50
91.70 91,70
84,20 84,20
89,70 89,70
97,00b 97,00b
84,00b 84,00b
100,50 100,80
99,80 99,80
95,20 95,20
95,20
76,50 75,20
90,8(
80,10
90,80
88,00 88,00
93,00 91,00
98,00b 98,00b
91.50 91,10
89,50 89,50
94,80 94,60
87,20 87,20
91,00 91,00
88,50 88,50
90,20 90,20
97,00b 97,00b
94,00b 94,00b
91,00b 91,00b
89,00b 89,00b
81,40 81,20
91,20 91,00
87.80 87,70
89.10 89,25
85,30 85,50
86,00b 86,50b
luchtvaart, spoorwegen
7 KLM 1968
5 KLM I5j.
4% KLM 20j.
4% KLM 1962
Ned Sp. '57
4% Ned.Sp.'57
95,00
90,80
98,^0
104,80
93,80
94,10
90,50
98,50
104,60
88,00b 88,00b
premie-obligaties
2% Alkmaar'%58 62,60
3 A'dam CA'33 130,50 132,00
ZYz A'dam 1951 68,00
VA A'dam'36 1 65,50 67,50
ZY» A'dam'56 H 82,50 81,50a
5% E.inv.b.'/«'64
5% E.inv '65
8% int Bank'70
4 Yz Int .Bank'61
4 Yz Int .Bank "62
'VA Int.Bank'55
5% KJS.G '64
5% K«S.G.'65
5K.S.G. 1000
4% K.S.G..'62
VA K.S.G. '61
4% België'öl
VA Petr 1000'57
All-Brew.>/4
VA Cere Hydro
6% Phil.Int.Pin.
VA Noorw/55
86,50 86,50
85,00b 85,00b
102,70 102,70
82,00 82,00
81,00a 81,00a
94,00 94,50
89,50 89,50
89,50 89,50
92,00b 92,00b
87,50 87,40
86,60 86,75
106,00 105,75b
96,00b 96,00b
Afrika
4 Zd.-Afr.'55
convert, obligaties
4% AKZO
78,50
78,50
8% Amalga
111,50
111,50
5Yz AMRObb/69
98,50
8% Ballast Ned.
117,00
116,80
VA Bergb.Pap.
6% Bergoss
93,00b
93,50b
5 Beruei
92,00
91,00
V/i Bosuraij
99,00
98,80
B.O.Z. 7 pet.
115,00b
118,00
7 Br.Or.Boom
123,00
123,50
4% Dr.-Ov.-H.
91,30
91,20
ElsUitgJVlij. 7%
131,00
130,00
4% Gelder
85.50
85,70
8'/* Gelder-Tiel
102,00
102,00b
5% Gist.Br/68
93,50
93,00
5% Grasso
98,90
5% Grinten'69
104,10
104,50
Hagem'7!
108,50
108,50
5% Hoefe
7Yz Holec
116,00
116,00
5% Hoogovens
81,20
81,00
l.H.C/71
129,00
5% Indola
83,80
83,50
6Yz Interlas
110,00
112,00
5 inventum
85,00b
85,00b
4 Stokvis
VA Hlb Watert.
7 Ver .Glas
VA Ver .MacbJT.
6 Wihamij-Butt.
6% Wyers 1966
95,00
94,50
114,00
97,50
95,50
94,50
115,50
97,80
112,00
86,00 86,00
AANDELEN
banken en verz.
AMEV
Anfas Groep
Ass.Stad Rott.
Bank en Ass.
Cultuur bank
Delta Uoyd
E.N. Nülmij
Kas-Associatie
Nat.lnv.BJhr.
Ned.Credietb.
NedJVl.-bank
Slavenburg
id.vert.
Pr .Gr. Hyp. B.C.
West Utr HLBC
Northw J'acHyp.
ld. 2e
97,00
87,10
74,40
124,90
100,00
65,20
131,90
61,00
39,70
106,00
219,00
96,00
87,70
74,50
124,20
102,00
66,00
131,90
61,00
660,00
40,30
107,00
219,00
VA Kemp-Berg.
6 Yz KI uwer'69
5V4 KLM 1968
6% Meelf .-N.B.
5 Meteoor
VA Ned JJagbl.
VA Ned.Midd.Bk
8 Nijv.Tencate
5% Ommeren
VA Philips 197(1
4% Philips
4% Pont.Houtb
4% Proost
VA Rolinco 100
VA Rolinco
4 Rubaak
VA Schok beton
VA Schuitema
81,50
81,00
96,50
96,50
175,00
91,90
91,70
101,00
101,75b
101,75
147,50
99,60
100,00
86,00b
86,30
90,20
90,00
89,00
439.50 447,00
241,00 245,00
102,00
cultures
Scheepship.Ned. 148,00
Ngombezi 94,8 93,00
handel en industrie
113,00
A.C.F.
241,80
244,80
Albert Heijn
174,50
174
AJLinij O.G.
150,00
150
Aig.Vr.lmp.
260 b
Amalga Hold
57,80
57,50
A'd.Uroogd.
148,5
149,5
Amst. Rijtuig
152,00
151
Aniem El. nb.
86,00
85,8
Arnb.Sch.b.c.
133,5
133,5
Asselhergs
135,00
136,5
Aut.Screw
104,00
105
Aut.lnd.Rott.
204,00
211
Ballast-Nedam
72,00
71,50
Bat.Aann.
89,00
88,70
Batava M.
123,2 b
123
Batenburg
242,5
248
Beek v. A.L.
111,00
111,5
Beers Zn.
316,00
318
Befo b
136,00
137
Begemann
116,00
118
Bensdorp Int.
326.00
330
Bergoss
188,00
190
Berkel Pat.
176,00
172
Beroet NV b
Blijd. lOUOnro
61,00
61,5
Boer Drukk.
295,00
301
Bols Lucas
143,10
144,50
Borsumij c
195,5
195,5
B.O.Z.
408,00
410
Braat Bouw.
240,00
239,5
Brakke Grond.
Bredero V.G.
241,00
239
Bred.V.G. nrc
239,00
237
Bredero V.B.
376.5
371
Bred.V.B.nrc
374,00
365
Buhr-Tet.
63,20
63
Bijenkorf nrc
458,00
457,5
Idem 6 pct.p.
78,7
78,4
Calve D.A.
-—
Calve D. nro
780,00
772
Calve D. cpwd
135.00
135,2
Ctr Suiker
412,00
414
Ceteco
188,00
188,40
CHam. Unie
144,00
143
Cindu-K.6K.
73/0
75,10
Crane
135.00
140 b
Oagra N.V
135,4
136
Desseaux T.
77,10
77,10
Dikkers Co.
74,00
73
Dorp &Co.
Dr.-üv. Hout
125,5
Droge Wol
158,00
üuikei APP.
119,00
118,2
Econosto aand.
51,50
51,00
Elsevier
446,00
446
EMBA NV
181,00
183
Enkes NV
147,00
149
F.N.O.T.
Erdal Was
181,00
182,50
Europa Hot.
325
Figee H.Mf.
131,5
Fokker Kon.
38,60
38,80
Ford .Ned.
860,00b
Furness
76,00
75,90
Gelder Zn.
78,00
78,50
Gelder Zn .p.
78,00
78,5
Geld. Helens
50,20
51
Gero ab o
100,00
101
Giess. Noord
147,00
146,5
Glst-Brocades
79,50
78
Goudsmit E.
118,00
115,2
Grasso's
158,00
160 b
Grinten
207,00
212,50
Grofsmederij
82,00
80,2
Hagemljer
136,00
133
Hal berg M.
84,00
85
Hat/Texopr.
185,00
183
Hat.Texopr.pr.
95,00
96
Hattum BI.
75,50
75,40
Hellingman
246
Hero Cons.
209,00
206
Hoeb'sM.Z.
642,00
644
Holec NV
153,00
151
Holl. Beton
78,00
78,80
Homburg
73,10
73 b
Hoogenboscb
156,5
155,5
Hoogenstraaten
73,00
73
Hooimijer
122,00
119
1HL HoU.
341,00
345
lndustr Mij.
216,00
217
IBB-Kondor
146.00
146
interlas
435,00
441
Int/duller
58,60
60
Int. CrewBet.
305,00
305 a
inventum
174,00b
175,5
Jean Heybr.
89.5
89,5
Jougeneel
283,00
282
Kemo Gors,
201,5
199
Kemp.Begeer
63,00
164,5
Key Houth.
224.00
222
Kiene Suik.
208,00
208
Kloos Zonen
164,5
Kluwer '6U
206,50
206,60
Alex Adam
157,00
157
Kon.NedJ>ap.
131,00
131
K. N. Text, c
36,00
36 b
Koudijs nrc
108,00
109,5
Krasnapolsky
50,70
51,30
Kon. V.Tapijt
210,00
217
Kwatta Ch.
147,00
150
Landr V*
Leidse Wol
Lindet.-.lac,
Lijempf
Lijmüelft ore
Macintosh
Matubcl
Meelf. NA. c
Mees'bonw b
Metaverpa b
Meteoor Bet.
Molukscbe
Mosa Pors.
Mulders (ab.
Minnbouwk. c
Naarden Ch.
Naeff Gebrs.
Nedap N Ap.
NederhorstV.B.
142,00 143
245,5 243,5
251,00 252
61,50 52,50
116,5 114,5
72,00 73 b
49,70 49,20
220,8 220
78,00 78
312,00 312
356,00 359
23
70,10
108,00 105
300,00 300
73,50 75
168,00 180
194,2 104,2
64,50 65
Ned. Bontw.
NJJ.U o
N. Spingst. o
NeUr
Netam b
Niefat Instr.
Nierstrasz
N Eur Hout
Norit
Nutricia
Nyma nro
Nijv t. Cate
ügem.n.b.
Urens Kop
Oving
Pakhoed
Palemb. ind.
Palthe
Parkhotel
Pont Hontb.
Porcel Pies
Proost Br.
Radem. Met.
Reesink Si Co.
Reenwijk
Reineveld
ReiSb en Co.
Rbein, Kohl.
ttwa
Rocbte Jisk.
Rommenh.
Kubaai Co.
R Schelde
Sanders Beb.
Scbev Expl.
Scbi.k beton b
Scholt Cart.
schott.-Hon.
Schuitema
SchuppeD S.
Scbuttersv.
Simon d. W. b
Simons Emb.
Soer. Dr. dok
Stokv. 5-1000
Stsp. Twente
Tab. indJ>hil.
Techn. BiMar.
Techn. Unie
Tilb. Waterl.
Tricotbest.
Tw. Kabelf.
Ubbink-Davo
Udenh. Steen
Unikap
Unii- 7 pet. cp
1000 6pct cp
1000 4pet- cp
Utermoblen
V.fl. Vliet Wern.
Veoeco
Veneta
Ver. GlasCnb
Ver. H. Scbev.
Ver. Macb. I
V.N Uitgev.
VNL Pref.
Ver. Touw. c
Vezelverw.
Vibami}-Butt.
Vred.Rubb c
VRG-Pap gb
Vulcaansoord
Waveren G.
Wegener's ore
Wereldhaven
Wessanen
Wessem
Wyers
Wijk &Her.
Zaalberg
118,2
160,00 160
220,00 230
278,00 279
108,00 107,5
91,2 92
120,00b
169,00 168,5
147.50 147,50
354,00 353,5
27,7 27,4
72,1 72,1
89,10 89
269,8
86,80
77,5
89,8
87,90
77
167,00 168
110,00b 110
272,00 274
134,5 134,5
115,00 114,5
346.00 349
90,00 88
50,00a 49 a
249,00
89,5
760,00
125,00
197,5
210,00
17,10
199,9
189,00
57*10
232,00
240,00
122,00
255,00
84,5
131,5
245
89,5
755
132
199,5
208
16,90
200
188
57,40
232
244,5
120,5
256
84,5
131,5
98,9 97,2
60,1 60,5
158,00 157
299,00 300
261,00 260
69,00 70
388,00 380
116,00 118,9
122,00 121
121.00 118
89.5 89,5
77,00 77
52,3 52,5
260,00 264,5
159.40 158,50
76,5 77
151,5 149
140,5 141,5
45.00 45
103,20 103,50
121,00 120,50
148,5 153
67.1 67,5
135,20 135
570,00 575
115.00 114
56,00
72.00
54
72,50
101,80 103
74,30 74,90
129,00 129
121.5 123
66,5 66,5
84,8 84,5
mfjnbonw en petroleum
Maxwell
164,00
164,30
Moeara Enlm
2400,00a 2400 a
Moeara i-100 pr
3750,00
3780 b
Moeara winstb
4030 b
Moeara 4 wb
3950,00
4010
scheepvaart
Oostzee
102,00
102
spoor- en tramwegen
Geld. Tram
-
64
An till. Br.
Antill. Verf
121,1
122
El Mij Aruba
Surin. Brow.
participatiebewRzen
Alg. F. bez
107.00
107
Am. Fund 1-5
212,00
209
Convert©
818,00
818
Goldmines 1-5
122,00
123
HJS.B.
830,00
830
Holland and
653,00
655
tnterbonds
633.00
633
Rentet. part.
843,00
843
Ned. Vastgoed
559,80
556
Bln i. Vastgoed
130,00
132
Breevast'67
108.50
109
beleggings-mijen
AJ5.N.
138,50
138,50
D.IJf.
139,00
135
1KA
167,50
165
Nefa
68,10
68,10
Obanc
434,00
434
Prot. Bel.
128,50
128,50
Um-lnvest
71.00
71
Unitas
84,00
84
Utilioo
131,50
131,30
Concentra
20,30
20,20
Europaf. lOpb
307,00
306
Un Fonds 20 pb
450,00
455
Eurunlon l:pb
546,00
550
Finance Union
1362,00
1370
Valeurop
385,00
385
Tokyo Cop Hold
730,00
730
Amerika
Boston Fond
7,35
7,30
Chemical Fund
18,25
17,80
Dreyfus
13,80
13,80
Fidelity Fd.
17.6
17,00b
Investors M.
8,30
8,25
Japan Fund c
11,95
11,95
Lehman Corp o
16,00
15,75
Manb Fund o
4,60b
4,60
Massacb
13,10
13,00
Steadman c
3,00
2,05
Tefhnolog. Fd.
7,25
7,15
Value Line
6.20a
6,10a
Gevaert
148,00
147,50
Petrofina Ia
Solvay Cie
197,00
200,00
Union Minière
1375.00 1357,00
Mannesman»
Imp. Ind c
255,00
255,00b
Co. Fin. de Paris
Pion Elec.
27,00
26,60
Sony Corp.
19,70
19,60
buitenlandse obligaties
Alcab Alum
22,25
22,10
Bell. Teleph
48 b
Can Brew.
7,00
7
Can. Pacific
69,65
Husky OU
17.85
17,25
Imperial OU
28.85
27,75
fnl. Nat. Gas
13,40
13,40
Int. Nickel
37,25
37,25
Inv. Ov. Serv.
Shell Can.
38,75
38,25
AC* lndustr.
52,00
50,50
Admiral Corp.
16,25
15,80
Allied Chemie.
41,50
39
Akrona Inc.
31,50
Am Metal
32,60
32,90
Am Motors
7,10
Am Pboto Ed.
12,75
12,40
Am. Smelt R
Am. Stand.
23,25
22,60
Am. Tel. Tel.
43,00
42,80
Amp ex Corp.
17,90
17,70
Anaconda
18,25
17,80
Ashl OU Ref.
23,00
23,50
Aren. Top
27,75
27,50
Bethl Steel
21,20
21,30
Boeing Comp.
18,40
16
Burroughs
123,00a
118,50
Cbasb. Gotb.
5,30
5,20
Ches. Ohio R
58,50
Chrysler
29,40
28,90
Cities Serv.
43,40
42,75
Colgate
47,50
48
Col. Ga9
35,50
35,40
Curtiss Wright
13,60
13,50
Dart. Ind.
42,50
41
Dow Cbem.
94,80
94
Du Pont
141,00
140,50
Eastra. Kodak
79,25
78
Fluor
23,50
23
Ford Motor
64,10
63,50
Gen. Cable
19,00
18,50
Gen Electr.
107,00
106
Gen Motor
77,20
76,50
Gen l'epb.
34,20
33,50
Greyhound
23,25
22,75
Int. Bus Macb.
307,00
306
Int. Flav Fr.
72,90
71,90
ai
64,90e
63,90
Jones Laughl.
15,00
14,60
Kennecott
30,60
30,60
Lavin
Leasco D. Proc.
20,30
19,40
Ling T.V.
16,50
14
Litton Ind.
27,80
27
Mart. Marietta
21,00
20,80
Mc. Don Gougl.
31,50
30
Montgom. W.
61,75
71,75
Nat. Can.
25,75
Nat. Distellers
15,00
14,90
Nat. Steel
37,25
37,50
Nortb Am. Pb.
26,90
Oco. Petr.
18.85
18,50
Olin Corp.
19,5o
19,50
Penn Central
5,80
5,75
Pepsi-Cola
57,20
56,75
PhU Petr.
32.75
31,60
Procter Gam.
68,50
69,75
Radio Corp A
32,75
31,50
Republic Steel
23,10
22,75
Sears Roebuck
86,00
86
Shell OU
45.90
45,85
Soutb Cy
21,50
21,50
Southern Pac
39,00a
37,40
Sperry Rand
29,90
28,65
Standard Br.
43,75
Stand NJ.
78,60
78,70
Studebaker
57,50
56
Sun OU
55,50
55,75
Tandy Corp
73,25
73
Texaco
36,50
36,70
Texas ins trui i
104,75
103
Transam Corp
17,95
17,50
Union Pacif B
57,80
56
DJ». SteeJ
29,85
30
West-Bancorp
34,25
34,10
Westingb El.
86,50
85
Woolwortb
47.00
46,30
Pye Holding
182,00
181
AMSTERDAM, 28 juli
Aandelen KLM hebben
woensdag op het beursplein
een duikvlucht genomen,
want bij opening werd ƒ12
minder betaald dan dins-
dagmidag op 140. Ook in
Amerika zijn aandelen
KLM flink gedaald, maar
hier deed men er nog een
schepje bovenop. De beurs
is bang, dat de maatschappij
in het eerste kwartaal van
het lopende boekjaar 1971-
1972 in de rode cijfers is
terechtgekomen. Donderdag
vindt de Jaarvergadering
plaats en daar zou het
slechte nieuws wel eens be
kendgemaakt kunnen wor
den, zo redeneerde men.
De andere internationals
waren wat gemakkelijker,
wat na de daling in New
York niet zo verwonderlijk
was. De stemming viel ech
ter bepaald niet tegen en de
verliezen bleven zeer be
perkt. Kon. Olie was zelfs
nog een halve gulden hoger
op 153.10. Philips daalde een
halve gulden tot 43.70 en
Hoogovens onderging hec-
zelfde lot op 73.50 Akzo en
Unilever bleven aardig op
peil op resp. 88.70 en 118.
De handel bleef wederom
uiterst beperkt.
Cultures waren wat ver
deeld. Amsterdam Rubber
moest 2V2 punt terug op 44
en Deli was prijshoudend
op circa 77.20, maar HVA
liep ruim 1 pnt op en werd
op 72 gewaardeerd. Scheep
vaartfondsen toonden kleine
verliesjes, maar Scheepvaart
Unie was hierop een uit
zondering. Bij oplopende
prijzen werd omstreeks
twaalf uur gehandeld op
72.50. Een winst van
1,20. Ook Van Ommeren
liep later iets op tot 261.
Heineken kon aanvankelijk
niet goed uit de voeten ko
men en moest bij opening
4,50 prijsgeven op
265.50, maar later trad een
herstel in tot 268. Nat Ne
derlanden verbeterde een
paar dubbeltjes tot 62.80 Do
grote banken waren wat in
reactie. Amrobank daalde
1 tot 63 en ABN vier gul
den tot 275, maar later werd
hiervan de helft terug^ver
diend.
Tit U goed
met uw
advetteotj^
ii L