Appels eerder rijp Meer schepen dan ooit in aanbouw E CHRYSLER DICHT: 77 MAN OP STRAAT SIgbiad In Rotterdam: Fiets populairder Amsterdamse effectenbeurs financiën economie Suiker (1) Suiker (2) Suiker (3) Vooruitgang G.K.TÏ. Autofabriek ter Koppelbazen Ethyleen Minder auto's Italiaans rram 55 AMP-b©urs overzicht KLM SCHERP OMLAAG Donderdag 29 juli 1971 l Min—ww EEN fel tegenstander van maat regelen tegen Zuid-Afrika is sena tor Rusell Long, dezelfde die het tegen de Latijns-Amerikaanse lan den gerichte onteigeningsamende ment erdoor wist te drukken. Hij verklaarde: „Het land dat ons tot het allerlaatst zal bijstaan in onze strijd tegen communistische agres sie. zal Zuid-Afrika zijn". STANDARD Oil Company (New Yersey) behaalde in het eerste half jaar 1971 bij een omzet van 10,2 miljard dollar een winst van 728 miljoen dollar. Dit is ongeveer hetzelfde winstniveau als werd ba- reikt in het laatste half jaar van 1970. Ten opzichte van de verge lijkbare periode 1970 toen bij een omzet van 9 miljard dollar een winst van 581 miljoen dollar werd geboekt, betekent het een vooruit gang van 25 procent. In het eerste half jaar van 1970 werd het be drijfsresultaat vooral beïnvloed door de abnormale lage prijsnote ringen in Europa en een sterke "stijging van de transport en andere kosten. De heer Benard, medewerker van het raadgevend bureau Berenschot n.v. zal worden aangezocht om de nieuwe directeur te worden van de Groninger Kledingindustrie. Met name de Muller-vestigingen van de G.K.U. kent de heer Benard odor en door door de onderzoeken die het bureau Berenschot hier heeft verricht. EDWARD KENNEDY DE Amerikaanse Senaat heeft gisteren een voorstel van Edward Kennedy verworpen om de totale invoer van suiker uit Zuid-Afrika (60.000 ton per jaar) stop te zet ten. Een desbetreffend amende ment op de Wet voor de Suikerin- voer werd verworpen met 47 tegen 45 stemmen. De stemming vormde de climax van een heftig debat waarin senator Kennedy Zuid-Af rika beschuldigde van „een natio naal beleid van slavernij". DE Griekse regering heeft met Renault en Peugeot overeenstem ming bereikt over de bouw van een autofabriek in Griekenland. De Franse, maatschappijen bouwen een fabriek in Volos in Midden- Griekenland met een begincapaci- teit van 15.000 auto's. Het ligt in de bedoeling de capaciteit binnen acht jaar op te voeren tot 75.000 stuks. DE tegenstanders van Zuid-Afri ka's apartheidspolitiek zullen van daag een nieuwe poging doen om de suikerinvoer uit dat land een halt toe te roepen. Zij hebben deze keer goede hoop te zullen slagen. In een nieuw amendement stellen zij nl. voor het Zuidafrikaanse quotum te herverdelen onder Ame rikaanse producenten. Misschien brengt dit enkele senatoren erto* gezien het voordeel voor hun sta ten, nu vóór te stemmen. WESTDÜITSE werknemers (on geveer 1000 man) hebben het werk overgenomen aan de bouw van een nafta-kraakinstallatie van de 'DSM in Zuid-Limburg. Dit werk, dat werd uitgevoerd door Wescon, een onderdeel van VMF concern, moest door Westduitse aannemers worden overgenomen omdat door het stringente kop- pelbazenbeleid van de regering Wescon dit project van 100 miljoen gulden niet meer in het vereiste tempo kon uitvoeren. Een en ander wordt gemeld in het blad van de katholieke metaalbond St.-Eloy. Vier maatschappijen van het Ja panse Mitsui-concern hebben een document ondertekend, waarin zij zich bereid verklaren een groot petrochemisch complex te bouwen in Iran. Mitsui and company heeft namens de groep meegedeeld, dat het complex wordt gebouwd bij Bandar Shanpur aan de kust van de Perzische Golf ten noordoosten van Abadan. Het krijgt een pro- duktlecapaciteit van 300.000 ton ethyleen per jaar. De helft van de produktie is bestemd voor Iran zelf. De rest zal worden uitgevoerd naar Turkije, Pakistan, andere lan den in het Midden-Oosten en mo gelijk ook naar Japan. De onderne ming wordt opgezet met een kapi taal van honderd miljoen dollar, waarin de Japanse groep en Iran gelijke belangen zullen hebben. DE Belgische autohandel maakt sinds jaren een moeilijke tijd door. In de eerste maanden van dit jaar is de omzet, vergeleken met vorig jaar, gedaald met ruim tien pro cent. De laatste tien jaar is de verkoop van automobielen jaarlijks met twaalf procent gestegen. Nu loopt de verkoop dus voor het eerst terug. Alle belangrijke mer ken worden door deze verslapping getroffen. Een en ander blijkt uit gegevens van Toeringwegenhulp, de Belgische zusterorganisatie van de ANWB. MET ingang van 1 augustus komt er een Italiaanse sigaret op de Nederlandse markt. Niemeyer heeft voor de levering van de siga ret een overeenkomst gesloten met het Italiaanse Monopoli di Stato, dat de gehele tabaksindustrie en handel in handen heeft. De sigaret. Nazionali Filtro gaat f. 1,50 per pakje van twintig stuks kosten. SYDNEY v. d. BERGH SIDNEY J. van den Bergh, voor zitter van de nationale raad voor handelsbevordering, heeft een tele gram gezonden naar de minister van Economische Zaken. Hij wijst daarin op de ernstige gevaren die een beperking van de voor export bevordering beschikbare middelen met zich mee zou kunnen brengen. Aanleiding van het telegram is het feit, dat er aanwijzingen bestaan dat de voorgenomen bezuinigingen bij de overheid zich ook tot dit terrein zouden uitstrekken. YEGHEL Rode appels zullen er straks nog smakelijker rood uitzien wanneer ze zijn bespoten met het nieuwe middel „ethrel-fruit" en groene, onrijp lijkende appels zullen er een geel-groene kleur van krijgen. De consument zal eerder naar deze vruchten grijpen omdat ze een betere „presentatie" hebben. Het middel „ethrel-fruit" wordt opgespoten en bevat 480 gram ethephon per liter. Het ontwikkelt chloor en ethyleen. Deze stoffen breken het chlorofil in. de vrucht af waardoor rood mooier rood wordt en groen geel-groen. Aan de appel zelf verandert niets, behalve dat de houdbaarheid gunstig wordt beïn vloed. De oogst van appels kan door het nieuwe middel ook worden ver vroegd. Bij een kilogram-opbrengst van twintig ton per hectare komen de kosten voor de nieuwe behande ling op ongeveer 1,4 cent per kilo, aldus de Coöperatieve Handelsvere niging van de NCB in Veghel. scheepsber eh# ©rs Achilles 27 v Ilo n Buenaventura, Alcor pass 28 Recife n Tenerife, Algol 27 v Antwerpen n Las Pal- mas, Algorab 27 v Bremen n Victo ria, Ares 27 v Hamburg n Antwer pen, Asterope 28 1300 m nw Perth n Fremantle, Atlantic Crown 27 190 m o Kp Race n Halifax, Avedrecht 27 180 m zo Beïra en Bahreine,Banda 27 v Le Havre n Amsterdam,Banggai 27 480 m o Mombasa n Perz. Golf, Bastiaan Broere 26 v Rotterdam n Terneuzen. Bengalen pass 28 VI is- singen n Rotterdam, Bernard John 27 v Rotterdam n Ipswich, Carebeka 3 27 60 m z Ouessanf n Pasajes. Carebeka 5 26 v Tonnay Charente n ROTTERDAM (ANP) Onder de gezamenlijke druk van werkge vers- en werknemersorganisaties heeft de directie van Chrysler In ternational N.V., gisteren toegegeven dat het assemblagebedrijf van Chrys ler in Rotterdam binnenkort defini tief gaat sluiten. De 77 man die nog bij Chrysler werken, zullen worden ontslagen. In april van dit jaar werden bij Chrys ler al 180 man ontslagen, nadat was besloten de Simca assemblages voor Europa te stoppen. Het is nog niet bekend wanneer de ontslagaanvra gen zullen worden ingediend. Vol gens de vakbonden is voor het per soneel een gunstige afvloeiingsrege ling getroffen. LONDEN (ANP) Eind juni waren over de hele wereld meer schenen in aanbouw dan ooit tevoren, zo blijkt uit het jongste kwartaaloverzicht van de internationale scheepsbouw van Lloyd's scheepsregister. Het aantal stoom- en motorschepen In aanbouw bedroeg 1.950. Hun gezamenlijk tonnage be droeg 22.196.123 bruto ton, 152.612 ton meer dan drie maanden tevoren. De Sovjet-Unie en China zijn niet in deze cijfers opgenomen. Het aantal bestelde schepen waar. van de bouw nog niet was begonnen bedroeg eind juni 2.255. Hun geza menlijke tonnage was 61.490.552 bruto ton, 1.135.224 ton meer dan drie maanden tevoren. De totale or derportefeuille is in de afgelopen drie maanden met 1.287.836 bruto ton toegenomen tot 83-686.675 ton Sedert december 1966 is de order- voorraad zonder onderbreking ge groeid. De orderboeken van de wer ven in Japan, Frankrijk, West- Duitsland, Engeland en Noord-Ier- land zfjin nu beter gevuld dan nooit te voren. Japan prijkt met ruime afstand bovenaan de lijst. In aanbouw was daar 'eind juni 6.553.473 (plus 59.139) ton en in bestelling 26.151.572 (plus 477.226) ton. De tweede plaats werd ingenomen door Zweden met 1.437.223 (min 139.857) ton in aanbouw en 4.947.849 (min 444.421) ton in bestelling. In Frank rijk is de tonnage in aanbouw in de afgelopen drie maanden met 55-474 ton verminderd tot 1.333.392 ton, terwijl de tonnage in bestelling met 73.872 tot 4.241.691 ton toenam. Hetzelfde verschijnsel deed zich voor in West-Duitsland: de tonnage in aanbouw verminderde met 98.732 tot 1.737.221 ton en de tonnage in bestelling nam toe met 133.766 tot 3.767.903 ton. In Engeland en Noord- Ierland was eind vorig maand 1.818.212 (plus 91.777) ton in aan bouw en 3.599-677 (plus 349.356 )ton in bestelling. In Nederland was eind juni 772.883 ton in aanbouw, 145.746 ton minder dan drie maanden tevo ren. De tonnage in bestelling is ech ter toegenomen en wel met 104.918 tot 1.765.634 ton. In h et afgelopen kwartaal werd over de hele wereld begonnen met de bouw van 682 schepen van samen 6.260.983 ton. Er werden 691 schepen van 6.262.606 ton te water gelaten en 670 schepen van 6.004.402 ton afgebouwd. De eerste twee cijfers betekenen even eens een record en het derde blijft daar maar heel weinig vandaan- In de vier grootste scheepsbouw enden Japan, West-Duitsland, Zweden en Engelana Noord-Ierland werd in de eerste helft van dit jaar begonnen met de bouw van 7.777.000 bruto ton (eerste helft 1970: 8.103.000 ton), werd 8.048.000 (7,225.000) ton te water gelaten en werd 7.693.000 (6.532.000) ton afge bouwd. De tonnage in aanbouw voor regi stratie in een ander land is in de afgelopen drie maanden met 193.869 ton toegenomen tot 10.241.732 ton. Dat is 46,6 procent van de totale tonnage in aanbouw- Daarvan was 3.572.253 ton bestemd voor Liberia, 1.614.534 ton voor Engeland en Noord-Ierland, 1.597.846 ton voor Noorwegen en 800.347 ton voor Griekenland Bilbao, Chevron Den Haag 27 610 m no Saigon en Sattahip, Coral Meandra pas-s 27 Brunsbüttel n Nystad, Coral Obelia 27 84 m nnö Villano n Mil- fordhaven, Dordrecht 27 v New Cat- 1-e n Japan. Giessenkerk 27 140 m n Kp Blanc n Antwerpen, Grebbedijk 27 v Le Havre n Antwerpen, Gulf Ilansa 27 v Bantry n Immingham, Gulf Swede 28 10 m w Milfordh-a- ven n Bantrybay, Heelsum 27 470 m ono Tahiti n Papeete, Hilversum 28 v Houston n New Orleans, Hollands- duin 27 v Ummqas-r n Basrah, Jason 27 v Hamburg n Amsterdam, Kara- korum pass 27 Gasparstraat n Singa pore, Kennemerland pass 27 Kp Fi- nisterre en Amsterdam, Ladon 28 v Piraeus n Thessaloniki, Loire Lloyd 27 v Cristobal n Papeete, Montfer- land pass 28 Kp. Verdische Eil. n Maceio, Moordrecht 27 v Cristobal n Rotterdam, Nedlloyd Kingston 27 v Kaapstad n Port Elizabeth, Ommen- kerk 27 v Rouaan n Dakar, Ossen- drecht 27 850 m w t z Azoren n Brake, Ouwerkerk 27 v Marseille n Tripoli, Patro 28 186 m wnw_ Bom bay n Mena al Ahmadi, Philine 27 960 m n Hawaii' n Longbeach, Rot terdam 27 v St. Thomas n New York, Safocean Amsterdam 28 15 m z Albany n Devonport, Socrates 27 900 m w Madeira n St. Maarten, Stad Gouda 28 v Santos n Triest, Stad Utrecht 27 300 m z Kp Verdi sche Dil. n Triest, Straat Franklin 27 v Kaapstad n Port Elizabeth, Straat Hóngkong 27 v Durban n Singapore, Straat Luanda 28 270 m zw Mauriti us n Adelaide, Straat Rio 27 v Kaapstad n Port Elizabeth, Themis 27 Hamburg n Antwerpen, Theron 27 135 m nn-w Santiago de Cuba n Maracaibo, Tjibantjet 27 250 m zo Liverpool, Tjibantjet 27 250 m zo Saigon n Kobe, Vasum 27 v Singa pore n Hongkong, Vlieland 27 v Le Havre n C-uracao, Wonogirl 27 v Valparaiso n Iqudque, Wonosobo 27 900 m o Midway n Kobe. DEN HAAG (ANP) De gro te populariteit, waarin de fiets zich in ons land mag verheugen, neemt ook in andere landen toe, zoals b.v. in Canada. De Canade se hoofdstad Ottawa heeft langs het Rideau-kanaal dan ook over ten afstand van vijftig kilo meter fietspaden aangelegd. Een zelfde ontwikkeling doet zich ook in de Verenigde Staten voor, waar de staat Oregon voor de aanleg van fietspaden twee mil joen dollar ter beschikking heeft gesteld. WOENSDAG 28 JULI 1971 le kolom slotkoersen vorige bears, 2e kolom koersen le tijdvak bears a as laten, b bieden e as ex claimt e sa ex dividend ACTIEVE AANDELEN handel en Industrie AKZO Al» BankNed. AmRott.Bnk. Adam-Robber Deli-Mij. Dorscbe Petr. DortscheP.pret. Hein.Bel .Beh. Heineben Bier Holi.-AmerikaLijE Hoogovens H-V A.-Mijen K.L.M. Kon .Petroleum K.N.S.M. ]Nationale»Ned. Ommeren FhilipsUlocil.GJi. Robeco Rolinco Scbeeov .UnleNed, Unilever 88,80 279,00 64,00 46.5 77,20 926,00 925,00 257,50 270,00 94,5 74,00 70,8 152,00 152,60 91,30 62,50 260,00 44,20 247,40 198,00 71,30 118,10 88,80 275,50 63,50 44,00 77,50 928,00 927,5 255,00 268,50 93,00 73,70 144,00 153,20 91,10 62,90 262,00 43,50 247,50 180,40 72,40 117,80 ACTIEVE OBLIGATIES staatsleningen ld/55-1.3 ld. *55-2 .3% Grtb.3 Ned. *374 Urtbl.'46J NedJ)itJ/47J GrtbwS NJ-CT-sJ 72,30 88,80 87,00 90,20 94,80 72,30 80,90 90,00 94,70 OBLIGATIES gemeente handel, industrie en div. Ned 25j-'69.8 103,10 103,00 id 25 j.'70 A 103,10 103,00 id I5j.'7ü-1A 103,00 102,90 ld.15} '70-2.8 103,30 103,00 id-15j *70-3.8 102,80 102,90 id.7j '69.8 104,60b 104,60 id Jj 70.8 105,50 105,60 id 7ü-7»/« 104,80 104,70 id '69.7 101,00 100,50 7A2idem'71 99,60 99,60 id.'66-1.7 96,10 96,10 id '66-2.7 95,40 95,40 ia.'69.7 97,00 97,00 id.'68-1.6 9120 91,20 id.'68-2.6 91,10 91,20 id. '68-3.6 91,10 91,20 id -68-4.6 91,10 91,20 ld.'66.6V« 91,10 92,00 id - -67.6'A 89,30 89,40 io «7.6 88,50 88,40 id. «5-1 88,70 88,80 id 65-2.5% 88,90 39,00 id '64- Y JVA 86,30 86,40 ld 64-2.5lA 87,10 87,10 id '64.5 63,80 83,80 id -58.4 87,10 87,10 id 58.4 83,30 83,30 id 80-1.4 85,50 85,50 id 60-2.4 82,10 82,10 Id 63.4 81,10 81,00 id.'64.4 97,60 97,70 Ned/59 VA 84,80 84,80 id -60.4VI 80,40 80,40 id'61.4V« 80,00 80,00 Id 83-1.4 79,00 79,00 id •Wi.VA 78,80 78,80 id 61.4 81,40 81,40 id.'62 A 78,00 78,10 id'532V« 76,00 76,00 Staff J/472 69,10 69,00 Ned.'51.3 92,90 92,90 Id. 53-1-2A 85,50 85,60 id '562 79,70 80,00 id. WV/t 68,90 68,90 Id. 50-1-2AV* 72,10 72,10 id.'54-l-2.3'/i 72,20 72,10 A'dam'474 89,90 89,90 id/482 89,60 90,20 R'dam'M-1.4'/« 83,50 BNG7J/69.8 104,20 104,00 id.'66-1.7 86,10 96,10 id/66-2.7 94,80 94,80 id-'67-1-2.6% 92,90 92,90 Id.*68-1-2.6% 92,50 92,80 id/67-1.6 90,70 id/67 AV* 88,80 88,80 id/572 95,00 95,00 id. 66-1.6 89,60 89,70 id.'65-2.6 89,90 89,90 Id.'65-1.5% 88,30 88,30 Id '65-12% 88,60 88,60 id.'652 87,20 87,10 Id.'58.5% 89,50 89,50 Id.'64.5% 85,80 85,80 id.'652% 85,30 85,30 Id '582 84,70 84,60 Id.'64-12 84,50 84,40 id/58-1-22.4% 83,00 83,10 id 20j '58-59.4 82,10 82,10 id25j. '58-1-2-3.4 85,20 85,20 ld25j/60-3-4-5.4 83.70 83,55 Id '63-4- '63,4 79,20 79,10 id.'52 A 92,70 92,60 Rentcap.'52 19720 199,00 BN Gsp.'64 141,00 141,50 id.'65 137.00b 137,00b id/66-1 135,00 137,00b Exp JP.'66.7 100,00 100,00 id.'382% 96.50b 97,30 EFM'58-1-2.5 97.30 Gruyter'66.7 96.30b id.'58-5 99,50 99,10 id/65%-2.5% 83.00 83,00b Id.'522 Midd.Cr '62.4% 98,40 98,00 NBM.Kr '66.7 100,00 100,50 id.'65.5% 92,20 93,00 Nat.lnv.'65.5% 93,60 93,60 id.'652% 86,50b N.O.bnt'66.7 96,30 id.'64.6 90,00a Kill J) Jl.'64.5 79,00b 79,00b 4'/t Westl.Hyp. T 3% Westl. H.N.-O 5 E.Sch. A-O 4% AKZO 1000 6 AKZÜ-Zout 4 A. Heijn ,55 7% Blauwh. '66 6% Blauwh. '67 5Blauwb. 4% Blauwb. 5 iBlydenstein 6 Bredere VG 6 Bred er o VB 7% Bredero VB VA Brit. Pert. '66 6 Brit. Pert. '65 Beijenhor! Coop. B. Coop. Spaar VA CMC '66 6% CMC '67 6Hoogov. '66 5% Indola Cos. Alex 4% Koudijs '62 3% Meelf. Nd. B. V/2 Mees B. 5 Nat. Grondb. 7'/» Nd. Gasn. '69 VA Nd. Gmu. '66 6Yz Nd. Gasu. '66 53A Ned. Gasu. 4 Nljma S'/t Overz. Gas 4 Phil. Dir. '51 VA Philips '48 6 PEGEM '57 9Yz PEGEM '58 5 PEGEM '58 4% PEGEM *52 PEGUS '57 6 PGEM '57 PGEM '64 VA Rott. Rijn 4% Rott. Rijn 7% Rijn-Sch. '69 6 -Schiphol 5 Scholt.Hon. 5Scholt.Hon. 4Scbolt.Hon. 4,/2Scb.H. '61 41/» Sch.H. 63 6 Smit Nijm. 6 Unilever 5 Ver. Glas 5 V.è Macb. '58 5 V. Mach. '62 7 Het Dorp '67 79,50 70,00 87,50 90,00 93,80 96,50 90,40 88,50b 88,10 75,10 86,00b 98,80 2Yz A'dam 111 80,50 80,90 2y2 A'dam 59 67,50 68,80 Zty, Breda'54 70,00 68,00 ZYz Dordr '56 ZYz Eind h '54 2Yz Enschede'54 ZYz Haag'52 1 2 Yz Haag'52 II ZYz Ned.Rkr.'67 VA R'dam'52 1 2Yz R'dam'52 11 ZYz R'dam'57 2Yz Utrecht'52 2Yz Z..Holl.'57 2Yz Z.-H011/59 63,05 63,60 63,05 63,05 63,60 63,05 76,00 75,10 75,10 75,00 73,10 78,90 78,00a 77,45 74,00 97,05 76,40 76,05 72,10 97,05 76,45 73,60 75,45 79,00 90,10 96,50 90,40 88,50b 88,00 76,50 86,50 98,70 buitenlandse fondsen 100,10 100,00 hypotheekbanken 7 Fr.Gr.tl.B. 6 Fr.Gr.DW 5 Fr.Gr.DV 4% Fr.Gr-X VA Fr.Fr.DO VA Fr.GJDE-VE 7 Utr.Hyp.G. 6 Utr.Hyp.Y VA Utr.Hyp.K-L 3 U.H.E.-EE-F 7 Westl.Hyp. R. 6 Westl.Hyp. X 9 West .Hyp. O - 99,20 85.60 80,50 82,20 69,10 94,80 88,75 68,60 71,50 93,80 88,50 80,60 82,20 94,80 88,75b 18,50 101,00 99,00 93,00 96,00 101,00 95,50 91.70 91,70 84,20 84,20 89,70 89,70 97,00b 97,00b 84,00b 84,00b 100,50 100,80 99,80 99,80 95,20 95,20 95,20 76,50 75,20 90,8( 80,10 90,80 88,00 88,00 93,00 91,00 98,00b 98,00b 91.50 91,10 89,50 89,50 94,80 94,60 87,20 87,20 91,00 91,00 88,50 88,50 90,20 90,20 97,00b 97,00b 94,00b 94,00b 91,00b 91,00b 89,00b 89,00b 81,40 81,20 91,20 91,00 87.80 87,70 89.10 89,25 85,30 85,50 86,00b 86,50b luchtvaart, spoorwegen 7 KLM 1968 5 KLM I5j. 4% KLM 20j. 4% KLM 1962 Ned Sp. '57 4% Ned.Sp.'57 95,00 90,80 98,^0 104,80 93,80 94,10 90,50 98,50 104,60 88,00b 88,00b premie-obligaties 2% Alkmaar'%58 62,60 3 A'dam CA'33 130,50 132,00 ZYz A'dam 1951 68,00 VA A'dam'36 1 65,50 67,50 ZY» A'dam'56 H 82,50 81,50a 5% E.inv.b.'/«'64 5% E.inv '65 8% int Bank'70 4 Yz Int .Bank'61 4 Yz Int .Bank "62 'VA Int.Bank'55 5% KJS.G '64 5% K«S.G.'65 5K.S.G. 1000 4% K.S.G..'62 VA K.S.G. '61 4% België'öl VA Petr 1000'57 All-Brew.>/4 VA Cere Hydro 6% Phil.Int.Pin. VA Noorw/55 86,50 86,50 85,00b 85,00b 102,70 102,70 82,00 82,00 81,00a 81,00a 94,00 94,50 89,50 89,50 89,50 89,50 92,00b 92,00b 87,50 87,40 86,60 86,75 106,00 105,75b 96,00b 96,00b Afrika 4 Zd.-Afr.'55 convert, obligaties 4% AKZO 78,50 78,50 8% Amalga 111,50 111,50 5Yz AMRObb/69 98,50 8% Ballast Ned. 117,00 116,80 VA Bergb.Pap. 6% Bergoss 93,00b 93,50b 5 Beruei 92,00 91,00 V/i Bosuraij 99,00 98,80 B.O.Z. 7 pet. 115,00b 118,00 7 Br.Or.Boom 123,00 123,50 4% Dr.-Ov.-H. 91,30 91,20 ElsUitgJVlij. 7% 131,00 130,00 4% Gelder 85.50 85,70 8'/* Gelder-Tiel 102,00 102,00b 5% Gist.Br/68 93,50 93,00 5% Grasso 98,90 5% Grinten'69 104,10 104,50 Hagem'7! 108,50 108,50 5% Hoefe 7Yz Holec 116,00 116,00 5% Hoogovens 81,20 81,00 l.H.C/71 129,00 5% Indola 83,80 83,50 6Yz Interlas 110,00 112,00 5 inventum 85,00b 85,00b 4 Stokvis VA Hlb Watert. 7 Ver .Glas VA Ver .MacbJT. 6 Wihamij-Butt. 6% Wyers 1966 95,00 94,50 114,00 97,50 95,50 94,50 115,50 97,80 112,00 86,00 86,00 AANDELEN banken en verz. AMEV Anfas Groep Ass.Stad Rott. Bank en Ass. Cultuur bank Delta Uoyd E.N. Nülmij Kas-Associatie Nat.lnv.BJhr. Ned.Credietb. NedJVl.-bank Slavenburg id.vert. Pr .Gr. Hyp. B.C. West Utr HLBC Northw J'acHyp. ld. 2e 97,00 87,10 74,40 124,90 100,00 65,20 131,90 61,00 39,70 106,00 219,00 96,00 87,70 74,50 124,20 102,00 66,00 131,90 61,00 660,00 40,30 107,00 219,00 VA Kemp-Berg. 6 Yz KI uwer'69 5V4 KLM 1968 6% Meelf .-N.B. 5 Meteoor VA Ned JJagbl. VA Ned.Midd.Bk 8 Nijv.Tencate 5% Ommeren VA Philips 197(1 4% Philips 4% Pont.Houtb 4% Proost VA Rolinco 100 VA Rolinco 4 Rubaak VA Schok beton VA Schuitema 81,50 81,00 96,50 96,50 175,00 91,90 91,70 101,00 101,75b 101,75 147,50 99,60 100,00 86,00b 86,30 90,20 90,00 89,00 439.50 447,00 241,00 245,00 102,00 cultures Scheepship.Ned. 148,00 Ngombezi 94,8 93,00 handel en industrie 113,00 A.C.F. 241,80 244,80 Albert Heijn 174,50 174 AJLinij O.G. 150,00 150 Aig.Vr.lmp. 260 b Amalga Hold 57,80 57,50 A'd.Uroogd. 148,5 149,5 Amst. Rijtuig 152,00 151 Aniem El. nb. 86,00 85,8 Arnb.Sch.b.c. 133,5 133,5 Asselhergs 135,00 136,5 Aut.Screw 104,00 105 Aut.lnd.Rott. 204,00 211 Ballast-Nedam 72,00 71,50 Bat.Aann. 89,00 88,70 Batava M. 123,2 b 123 Batenburg 242,5 248 Beek v. A.L. 111,00 111,5 Beers Zn. 316,00 318 Befo b 136,00 137 Begemann 116,00 118 Bensdorp Int. 326.00 330 Bergoss 188,00 190 Berkel Pat. 176,00 172 Beroet NV b Blijd. lOUOnro 61,00 61,5 Boer Drukk. 295,00 301 Bols Lucas 143,10 144,50 Borsumij c 195,5 195,5 B.O.Z. 408,00 410 Braat Bouw. 240,00 239,5 Brakke Grond. Bredero V.G. 241,00 239 Bred.V.G. nrc 239,00 237 Bredero V.B. 376.5 371 Bred.V.B.nrc 374,00 365 Buhr-Tet. 63,20 63 Bijenkorf nrc 458,00 457,5 Idem 6 pct.p. 78,7 78,4 Calve D.A. -— Calve D. nro 780,00 772 Calve D. cpwd 135.00 135,2 Ctr Suiker 412,00 414 Ceteco 188,00 188,40 CHam. Unie 144,00 143 Cindu-K.6K. 73/0 75,10 Crane 135.00 140 b Oagra N.V 135,4 136 Desseaux T. 77,10 77,10 Dikkers Co. 74,00 73 Dorp &Co. Dr.-üv. Hout 125,5 Droge Wol 158,00 üuikei APP. 119,00 118,2 Econosto aand. 51,50 51,00 Elsevier 446,00 446 EMBA NV 181,00 183 Enkes NV 147,00 149 F.N.O.T. Erdal Was 181,00 182,50 Europa Hot. 325 Figee H.Mf. 131,5 Fokker Kon. 38,60 38,80 Ford .Ned. 860,00b Furness 76,00 75,90 Gelder Zn. 78,00 78,50 Gelder Zn .p. 78,00 78,5 Geld. Helens 50,20 51 Gero ab o 100,00 101 Giess. Noord 147,00 146,5 Glst-Brocades 79,50 78 Goudsmit E. 118,00 115,2 Grasso's 158,00 160 b Grinten 207,00 212,50 Grofsmederij 82,00 80,2 Hagemljer 136,00 133 Hal berg M. 84,00 85 Hat/Texopr. 185,00 183 Hat.Texopr.pr. 95,00 96 Hattum BI. 75,50 75,40 Hellingman 246 Hero Cons. 209,00 206 Hoeb'sM.Z. 642,00 644 Holec NV 153,00 151 Holl. Beton 78,00 78,80 Homburg 73,10 73 b Hoogenboscb 156,5 155,5 Hoogenstraaten 73,00 73 Hooimijer 122,00 119 1HL HoU. 341,00 345 lndustr Mij. 216,00 217 IBB-Kondor 146.00 146 interlas 435,00 441 Int/duller 58,60 60 Int. CrewBet. 305,00 305 a inventum 174,00b 175,5 Jean Heybr. 89.5 89,5 Jougeneel 283,00 282 Kemo Gors, 201,5 199 Kemp.Begeer 63,00 164,5 Key Houth. 224.00 222 Kiene Suik. 208,00 208 Kloos Zonen 164,5 Kluwer '6U 206,50 206,60 Alex Adam 157,00 157 Kon.NedJ>ap. 131,00 131 K. N. Text, c 36,00 36 b Koudijs nrc 108,00 109,5 Krasnapolsky 50,70 51,30 Kon. V.Tapijt 210,00 217 Kwatta Ch. 147,00 150 Landr V* Leidse Wol Lindet.-.lac, Lijempf Lijmüelft ore Macintosh Matubcl Meelf. NA. c Mees'bonw b Metaverpa b Meteoor Bet. Molukscbe Mosa Pors. Mulders (ab. Minnbouwk. c Naarden Ch. Naeff Gebrs. Nedap N Ap. NederhorstV.B. 142,00 143 245,5 243,5 251,00 252 61,50 52,50 116,5 114,5 72,00 73 b 49,70 49,20 220,8 220 78,00 78 312,00 312 356,00 359 23 70,10 108,00 105 300,00 300 73,50 75 168,00 180 194,2 104,2 64,50 65 Ned. Bontw. NJJ.U o N. Spingst. o NeUr Netam b Niefat Instr. Nierstrasz N Eur Hout Norit Nutricia Nyma nro Nijv t. Cate ügem.n.b. Urens Kop Oving Pakhoed Palemb. ind. Palthe Parkhotel Pont Hontb. Porcel Pies Proost Br. Radem. Met. Reesink Si Co. Reenwijk Reineveld ReiSb en Co. Rbein, Kohl. ttwa Rocbte Jisk. Rommenh. Kubaai Co. R Schelde Sanders Beb. Scbev Expl. Scbi.k beton b Scholt Cart. schott.-Hon. Schuitema SchuppeD S. Scbuttersv. Simon d. W. b Simons Emb. Soer. Dr. dok Stokv. 5-1000 Stsp. Twente Tab. indJ>hil. Techn. BiMar. Techn. Unie Tilb. Waterl. Tricotbest. Tw. Kabelf. Ubbink-Davo Udenh. Steen Unikap Unii- 7 pet. cp 1000 6pct cp 1000 4pet- cp Utermoblen V.fl. Vliet Wern. Veoeco Veneta Ver. GlasCnb Ver. H. Scbev. Ver. Macb. I V.N Uitgev. VNL Pref. Ver. Touw. c Vezelverw. Vibami}-Butt. Vred.Rubb c VRG-Pap gb Vulcaansoord Waveren G. Wegener's ore Wereldhaven Wessanen Wessem Wyers Wijk &Her. Zaalberg 118,2 160,00 160 220,00 230 278,00 279 108,00 107,5 91,2 92 120,00b 169,00 168,5 147.50 147,50 354,00 353,5 27,7 27,4 72,1 72,1 89,10 89 269,8 86,80 77,5 89,8 87,90 77 167,00 168 110,00b 110 272,00 274 134,5 134,5 115,00 114,5 346.00 349 90,00 88 50,00a 49 a 249,00 89,5 760,00 125,00 197,5 210,00 17,10 199,9 189,00 57*10 232,00 240,00 122,00 255,00 84,5 131,5 245 89,5 755 132 199,5 208 16,90 200 188 57,40 232 244,5 120,5 256 84,5 131,5 98,9 97,2 60,1 60,5 158,00 157 299,00 300 261,00 260 69,00 70 388,00 380 116,00 118,9 122,00 121 121.00 118 89.5 89,5 77,00 77 52,3 52,5 260,00 264,5 159.40 158,50 76,5 77 151,5 149 140,5 141,5 45.00 45 103,20 103,50 121,00 120,50 148,5 153 67.1 67,5 135,20 135 570,00 575 115.00 114 56,00 72.00 54 72,50 101,80 103 74,30 74,90 129,00 129 121.5 123 66,5 66,5 84,8 84,5 mfjnbonw en petroleum Maxwell 164,00 164,30 Moeara Enlm 2400,00a 2400 a Moeara i-100 pr 3750,00 3780 b Moeara winstb 4030 b Moeara 4 wb 3950,00 4010 scheepvaart Oostzee 102,00 102 spoor- en tramwegen Geld. Tram - 64 An till. Br. Antill. Verf 121,1 122 El Mij Aruba Surin. Brow. participatiebewRzen Alg. F. bez 107.00 107 Am. Fund 1-5 212,00 209 Convert© 818,00 818 Goldmines 1-5 122,00 123 HJS.B. 830,00 830 Holland and 653,00 655 tnterbonds 633.00 633 Rentet. part. 843,00 843 Ned. Vastgoed 559,80 556 Bln i. Vastgoed 130,00 132 Breevast'67 108.50 109 beleggings-mijen AJ5.N. 138,50 138,50 D.IJf. 139,00 135 1KA 167,50 165 Nefa 68,10 68,10 Obanc 434,00 434 Prot. Bel. 128,50 128,50 Um-lnvest 71.00 71 Unitas 84,00 84 Utilioo 131,50 131,30 Concentra 20,30 20,20 Europaf. lOpb 307,00 306 Un Fonds 20 pb 450,00 455 Eurunlon l:pb 546,00 550 Finance Union 1362,00 1370 Valeurop 385,00 385 Tokyo Cop Hold 730,00 730 Amerika Boston Fond 7,35 7,30 Chemical Fund 18,25 17,80 Dreyfus 13,80 13,80 Fidelity Fd. 17.6 17,00b Investors M. 8,30 8,25 Japan Fund c 11,95 11,95 Lehman Corp o 16,00 15,75 Manb Fund o 4,60b 4,60 Massacb 13,10 13,00 Steadman c 3,00 2,05 Tefhnolog. Fd. 7,25 7,15 Value Line 6.20a 6,10a Gevaert 148,00 147,50 Petrofina Ia Solvay Cie 197,00 200,00 Union Minière 1375.00 1357,00 Mannesman» Imp. Ind c 255,00 255,00b Co. Fin. de Paris Pion Elec. 27,00 26,60 Sony Corp. 19,70 19,60 buitenlandse obligaties Alcab Alum 22,25 22,10 Bell. Teleph 48 b Can Brew. 7,00 7 Can. Pacific 69,65 Husky OU 17.85 17,25 Imperial OU 28.85 27,75 fnl. Nat. Gas 13,40 13,40 Int. Nickel 37,25 37,25 Inv. Ov. Serv. Shell Can. 38,75 38,25 AC* lndustr. 52,00 50,50 Admiral Corp. 16,25 15,80 Allied Chemie. 41,50 39 Akrona Inc. 31,50 Am Metal 32,60 32,90 Am Motors 7,10 Am Pboto Ed. 12,75 12,40 Am. Smelt R Am. Stand. 23,25 22,60 Am. Tel. Tel. 43,00 42,80 Amp ex Corp. 17,90 17,70 Anaconda 18,25 17,80 Ashl OU Ref. 23,00 23,50 Aren. Top 27,75 27,50 Bethl Steel 21,20 21,30 Boeing Comp. 18,40 16 Burroughs 123,00a 118,50 Cbasb. Gotb. 5,30 5,20 Ches. Ohio R 58,50 Chrysler 29,40 28,90 Cities Serv. 43,40 42,75 Colgate 47,50 48 Col. Ga9 35,50 35,40 Curtiss Wright 13,60 13,50 Dart. Ind. 42,50 41 Dow Cbem. 94,80 94 Du Pont 141,00 140,50 Eastra. Kodak 79,25 78 Fluor 23,50 23 Ford Motor 64,10 63,50 Gen. Cable 19,00 18,50 Gen Electr. 107,00 106 Gen Motor 77,20 76,50 Gen l'epb. 34,20 33,50 Greyhound 23,25 22,75 Int. Bus Macb. 307,00 306 Int. Flav Fr. 72,90 71,90 ai 64,90e 63,90 Jones Laughl. 15,00 14,60 Kennecott 30,60 30,60 Lavin Leasco D. Proc. 20,30 19,40 Ling T.V. 16,50 14 Litton Ind. 27,80 27 Mart. Marietta 21,00 20,80 Mc. Don Gougl. 31,50 30 Montgom. W. 61,75 71,75 Nat. Can. 25,75 Nat. Distellers 15,00 14,90 Nat. Steel 37,25 37,50 Nortb Am. Pb. 26,90 Oco. Petr. 18.85 18,50 Olin Corp. 19,5o 19,50 Penn Central 5,80 5,75 Pepsi-Cola 57,20 56,75 PhU Petr. 32.75 31,60 Procter Gam. 68,50 69,75 Radio Corp A 32,75 31,50 Republic Steel 23,10 22,75 Sears Roebuck 86,00 86 Shell OU 45.90 45,85 Soutb Cy 21,50 21,50 Southern Pac 39,00a 37,40 Sperry Rand 29,90 28,65 Standard Br. 43,75 Stand NJ. 78,60 78,70 Studebaker 57,50 56 Sun OU 55,50 55,75 Tandy Corp 73,25 73 Texaco 36,50 36,70 Texas ins trui i 104,75 103 Transam Corp 17,95 17,50 Union Pacif B 57,80 56 DJ». SteeJ 29,85 30 West-Bancorp 34,25 34,10 Westingb El. 86,50 85 Woolwortb 47.00 46,30 Pye Holding 182,00 181 AMSTERDAM, 28 juli Aandelen KLM hebben woensdag op het beursplein een duikvlucht genomen, want bij opening werd ƒ12 minder betaald dan dins- dagmidag op 140. Ook in Amerika zijn aandelen KLM flink gedaald, maar hier deed men er nog een schepje bovenop. De beurs is bang, dat de maatschappij in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar 1971- 1972 in de rode cijfers is terechtgekomen. Donderdag vindt de Jaarvergadering plaats en daar zou het slechte nieuws wel eens be kendgemaakt kunnen wor den, zo redeneerde men. De andere internationals waren wat gemakkelijker, wat na de daling in New York niet zo verwonderlijk was. De stemming viel ech ter bepaald niet tegen en de verliezen bleven zeer be perkt. Kon. Olie was zelfs nog een halve gulden hoger op 153.10. Philips daalde een halve gulden tot 43.70 en Hoogovens onderging hec- zelfde lot op 73.50 Akzo en Unilever bleven aardig op peil op resp. 88.70 en 118. De handel bleef wederom uiterst beperkt. Cultures waren wat ver deeld. Amsterdam Rubber moest 2V2 punt terug op 44 en Deli was prijshoudend op circa 77.20, maar HVA liep ruim 1 pnt op en werd op 72 gewaardeerd. Scheep vaartfondsen toonden kleine verliesjes, maar Scheepvaart Unie was hierop een uit zondering. Bij oplopende prijzen werd omstreeks twaalf uur gehandeld op 72.50. Een winst van 1,20. Ook Van Ommeren liep later iets op tot 261. Heineken kon aanvankelijk niet goed uit de voeten ko men en moest bij opening 4,50 prijsgeven op 265.50, maar later trad een herstel in tot 268. Nat Ne derlanden verbeterde een paar dubbeltjes tot 62.80 Do grote banken waren wat in reactie. Amrobank daalde 1 tot 63 en ABN vier gul den tot 275, maar later werd hiervan de helft terug^ver diend. Tit U goed met uw advetteotj^ ii L

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 7