Mooie Joan treedt uit Jacky's schaduw Ondanks „Akkoord" het Zuiden nog steeds exotisch deel van 't land Verkrachting: van droombeeld naar gespannen werkelijkheid Ga kijken in Zierikzee toeRtAND-e&ai Kind in verkeer: conflict tussen 2 verenigingen De Kennedy Vrouwen door PEARL S. BUCK kunst cultuur IIHHH n: ik Autoshop Leendert Vriens Bij elkaar over i vomi de vloer Te kust en te keur Klootjes volk en elite Woorden en realiteit Vrijdag ló juli 1971 eda otterdam i/Leeuwarden/ srsum/ sizen Uit voorraad leverbaar: Imperiaals, sleepkabels, jerrycans, hoofdsteunen, gevarendriehoeken, EHBO-sefs, kruissleutels, brandblussers, pechtassen, reservelampen, pechlampen, cricks, autoradio's, cassette-spelers, Markendaalseweg 74, Breda Tel. (01600) 22361 HUMORFESTIVAL HEIST- Knokke gaat door, zoals dat heet, van 22 tot 28 juli. Een soort ploe- genwedstrijd, waarvan op 28 juli de finale en de „gele trui" der humor aan de orde zijn. Er is een ploeg Dimitri van Toren (met Jules de Conté, Elly Nieman en Rik Zuider- veld en Les Turlupins); de ploeg Van den Heuvel (ja André)-Van Altena (met Eva Kant, Sylvia Al berts en Marjolijn Rommerts), de ploeg Rattatoej (Willem Vermandere c.3.) en de ploeg Jan de Wilde-Hugo Raspoet. Iedere avond om 20.30 uur in zaal Ravelingen. Inlichtingen te Brugge tel. 050-32433. RUDX VAN DANTZIG wordt enig artistieke leider van Het- Nati onaal Ballet. Benjamin Harkavy krijgt geen vervanger. Twee artis tieke kapiteins op één schip bleek onmogelijk. H. P. VAN DEN AARDWEG, auteur van o.a. de romans „Mensen"; „Het Onafwendbare'; „Maagd ,n Montparnasse" en dichtbundels ais „Incidentele Begeleidingen" en „O- verwegingen" is, 71 jaar oud, over leden. DE MENSELIJKE FIGUUR in de Kunst is de titei van een belang wekkende tentoonstelling van 19 september tot 21 november in her Cultureel Centrum van Mecheien (Belg.) Nog met de tentoonstellin gen rond Rik Wouters en Fauvisme in de Europese kunst in herinnering is het zaak naar deze r.ieuwe expo sitie uit te kijken Onder de schil ders, beeldhouwers en grafici treffen we namen als Appel, Bacon, Cha gall, Dali, Klee, Permeke, Van Don gen, Arp. Brancussi, Moore, Wotru- ba, Zadkine, Cantré, Matisse, Rou- aul't en vele anderen van kaliber. HET GEHELE JEUGD en jongerenwerk kan vanaf 1 september gebruik maken van de diensten van de Nationale Dienst voor Kulturele Vorming; indertijd in het leven ge roepen voor Verkenners, Gidsen, Jong Nedeland en Katholiek Meis jes Gilde. Speel mee en vraag in lichtingen tel. 030-17663. 113 BUITENLANDSE journalis ten bezochten dit jaar het Holland Festival. Wie durft nog te zeggen, dat cultuur geen exportprodukt is? OP VAKANTIE in Duits- 1 land? Expositie-tips; Keulen (Wall- raf-Richartz Museum): „Dürer und seine Zeit" (tot 26 aug.); München (Haus der Kunst): Grosze Kunst- ausstellung München (tot 12 aug.); Nürnberg (Germanisches National- museum): Malerei und Grafiek der Darenzeit (tot 31 aug.) en Stutgart Dürerzeit (tot 31 aug.) en Stuttgart (Kunstgebaude)Jahresausstellung des Deutschen Künstlerbundes (tot 5 aug.). EDISONS, de klassieke, gaan in oktober weer de deur uit. Onder de kunstenaars, die het beeldje haalden behoren nu o.a. Edo de Waart, Hen- ryk Szeryng, Claudio Araau, M. Rostropowitsj, Stokowski en Simon Preston. TIEN AMERIKAANSE radio stations toonden belangstelling voor hat Van Baaren-concert, tijdens het Holland Festival. Voor die „culturele" rendement-denkers! DE KLEINE KONDITOREI is voering geweest van de Hoofdstad sedert 10 jaar de succesvolste uit- Operette (95 zaalbezetting). U zag het niet? Nog een laatste kans. Van 3 tot 12 augustus nog 11 voor stellingen in Amsterdams Stads schouwburg, ZEVEN AVONDEN PER WEEK „levende muziek" in Nederlands oudste beat- en popcentrum „De Marathon" te Den Haag; nieuwe be huizing aan de Wijdalerweg. Ruimte voor 1500 bezoekers. Op 31 juli bijvoorbeeld de groep Osibisa te ho ren en te zien. ITALIA OGGI, het filmpro gramma tijdens het Holland Festival trok 17.626 bezoekers (USA Today, vorig jaar, 2000). Geslaagd, zegt de directie van het festival. „Het Cultureel Akkoord is een van die instellingen in onze samenleving, die ondanks de verjnaterialisering de menselijke geest op de eerste plaats blijven stellen." Toevallig zegt burgemeester drs. L. v. d. Laar van Bergen op Zoom dit als voorzitter van de Nederlandse delegatie van het Belgisch-Nederlands Cultureel Akkoord, dat momenteel zijn 25-jarig bestaan gedenkt. Even goed had hij dit als burgemeester kunnen zeggen, want zijn het niet vooral de grensgemeenten, die het meest te maken (zouden moeten) hebben met de Nederlands-Belgische culturele integratie. Zeker nu „het verdrag of akkoord, in tegenstelling met de tijd vlak na de oorlog, in zijn activiteiten bij de doorsnee burger is gaan staan," aldus van de Laar. Is het Cultureel Akkoord toch nog niet te veel een zaak van ambtenaren en instanties aan de top? „Dat was bij het begin van het ak koord wel wat het geval; de tijd van Reinink en Kuypers", zegt van de Laar. Op 8 februari 1946 werd de zogenaamde gemengde technische oommissie te Brussel geïnstalleerd en minister Van der Leeuw, secreta ris-generaal J. Kuipers en direc teur-generaal H. Reinink bereikten overeenstemming over de le grote schilderijen uitwisseling tussen Bel gië en Nederland. „Het accent lag aanvankelijk nogal op wetenschap, tentoonstellingen, orkesten en derge- lijken", beaamt van der Laar, „maar in de loop van de 25 jaar is het cultureel begrip drastisch gewijzigd, is er veel bijgekomen; met name op het terrein van volksontwikkeling". En dan houdt hij een pleidooi voor het „èn-èn" van de cultuur en kunst met grote c en k naast de kleine c en k: niet óf-óf. „Het een moet het andere voeden". „Je moet niet vergeten ,dat wij in de commissie maar een adviserende functie hebben. Met nadruk wijs ik op het belang van het particulier initiatief op dit terrein. Doordat in de loop van de 25 jaar het begrip „cultuur" uitgebreid is, is er voor kleinere uitwisselingen (harmonie- en, toneelverenigingen etc.) vanuit de commissie ook meer steun te verwachten. Natuurlijk zijn er al de nodige initiatieven op dit terrein geweest. Bovendien liggen de men sen aan weerszijden van de grens hier al zo vaak bij elkaar over de vloer, dat je nauwelijks nog van buitenland kunt spreken. Toch ge loof ik, dat bijvoorbeeld de Kempi- sche Cultuurdagen in Hilvarenbeek ten onder zijn gegaan aan het feit, dat de plaatselijke bevolking er steeds minder bij betrokken raak te. Een andere belangrijke ontwikke ling, die zeker steun verdient ,is een steeds grotere interesse van de jeugd tot culturele integratie. Deze ontwikkelingen en allerlei kleinere culturele manifestaties aan weerszij den van de grens zouden uitstekend gestimuleerd kunnen worden door het samenwerkingsverband, dat drie Nederlandse provincies (Brabant- Zeeland-Limburg) met de vier aan grenzende Belgische provinoies ge sloten hebben. Het is natuurlijk mooi als Béjart een fraaie balletuit voering komt geven in Amsterdam in het kader van het cultureel ver drag, maar het is veel leuker en voor de persoonlijke impact beter wan neer bijvoorbeeld muziekkorpsen aan weerszijden van de grens bij elkaar festiviteiten komen opluiste ren. Je betrekt er op die manier veel meer mensen bij. De sub-eom- missie Cultureel Grensverkeer en Volksontwikkeling staat voor deze en andere zaken steeds meer open". VIJFENTWINTIG MAP, CMÖUReeL VpMÖ Op het ogenblik zijn er zo'n tien tal sub-commissies, die zich beraden over gelijkwaardigheid van diplo- ma'n en effectus civilisregeling, mu ziek, eenmaking van onderwijster- minologie en -integratie, volksont wikkelingswerk, jeugdwerk en cul tureel grensverkeer, neerlandistiek, het arehitectenberoep, vakantiecur sussen en film. „Het onderwijs is een heel stuk bekeken", zegt Van de Laar De effeetus-eivilisregeling be gint te komen. Dat betekent in de praktijk bijvoorbeeld, dat een leraar aan een middelbare school van Ber gen op Zoom ook lessen kan geven in Gent. Ja, er is inderdaad nog veel te doen, voordat het voor jongens en meisjes uit de grensstreek straks zin heeft om aan de nieuwe universiteit van Antwerpen te gaan studeren. Het is bijvoorbeeld ook nog lichte lijk vreemd, dat je per se Belg moet zijn om in België een artsenpraktijk te kunnen uitoefenen. Momenteel is ook het arehitectenberoep in studie, dat in België wél en in Nederland niet beschermd is. Wat betreft het sociaal-cultureel-opbouwwerk is er in principe stelling genomen, maar op dit terrein kan er nog veel ge beuren". Is er vanuit Noord-Nederland een hautaine houding ten opzichte van België? „Niet meer zo erg als het geweest is", meent Van de Laar. „Maar niet alleen België, zelfs Bra bant begint de Noord-Nederlander al buitenland te vinden. Het zuiden is nog steeds het exotische deel van Nederland! Op een ambassade-recep tie in Den Haag kan een dame wel tegen mij zeggen: u krijgt alweer aardig de zuidelijke tongval (de zachte g) terug, maar ik moet niet zeggen: mevrouw, u hebt alweer een aardig Amsterdams accent. De tv- omroepers mogen onze Nederlandse taal zoveel beroven van bun mede klinkers als ze willen, maar ze moe ten geen zachte g hebben...." Uiteindelijk gaat het echter alle maal om „de zorg voor de geestelij ke gezondheid in de ruimste zin van het woord. Als je het volk niét werkbaar en gelukkig houdt gaat het kapot. „Ik denk", zegt Van de Laar, „er wel een beetje van ge schrokken, dat in het nieuwe re- geer-akkoord, maar twee regels ge vonden werden over het welzijns- bestuur- Zonder enige visie. We moeten nog zo leren leven met de techniek. Veertig jaar geleden had Brabant ook bossen, maar toen kwam men er niet in. Men had wel wat anders te doen. Buiten de meelopers om hadden de kabouters wel een paar gezonde ideeën. Het principe was gezond; het lijkt op dat van Franciscus van Assisië. Het gaat er niet om dat je tegen je vader zegt: schoft, maar wel: het kan ook an ders! We moeten op een nieuwe wijze ons werk leren plaatsen in het leven. Het gaat om het functioneren van het menszijn, anders heeft dam men voetballen en muziek maken ook geen zin. Er is een belangrijke culturele ontwikkeling gaande, ook in het Nederlandse taalgebied. Het invoeren daarin begint al op de lagere school. Maar wat weten ze daar en leren ze daar van België"? En zo zijn we met oud-leraar Van de Laar weer terug op het Belgisch- Nederlandse cultureel akkoord. Het zit nog op school. De beeldhouwer Ad Braat en zijn vrouw, de ceramiste Thesa, die het feit herdenken dat ze gedurende het vijfde deel van een eeuw het statige Burgerweeshuis te Zierikzee bewo nen en er een soort cultureel cen trum van hebben gemaakt, zorgden ook dit jaar weer voor een verras sing met hun zomertentoonstelling. Deze draagt als zodanig altijd een bepaald karakter: in de gangen en alle vertrekken van het Burger weeshuis worden antiek, oude gra vures en prenten getoond en in de heerlijk verwilderde en daardoor wat Frans aandoende tuin erachter kunnen beeldhouwers van diverse pluimages aan hun trekken komen. De collectie antiek bestaat dit jaar uit niet minder dan 253 nummers. Daaronder bevinden zioh de meest uiteenlopende zaken, die door verza melaars hier te koop worden aange boden. Er zijn verguld bronzen Rus sische bureaugarnituren, tekeningen en aquarellen van B. C. Koekoek en J. Pieneman, handgekleurde gravu- m De roman van LIONEL MISKIN: DE VERKRACHTERS (uitg. De Be zige Bij f 12,50) heb ik met gemengde gevoelens gelezen. Dat komt, omdat Miskin zijn 270 pagi na's tekst heeft geconstrueerd tot een mixture van sterk gespannen en goed getekende situaties, afgewis seld met psychologisch en literair gewauwel. Het verhaal van drie ge vangenen in een vrachwagen met een liftend „stelletje", die om beur ten inclusief de jongeman van het paar het meisje letterlijk nemen, wordt als gegeven interes sant aangedragen ;met name door de talrijke flash-backs bij de dramati sche personen. Miskin kan daarin een stuk maatschappij-kritiek kwijt. „Waren ze (de gevangenen) bij na der inzien tevoren wel zo vrij ge weest en geen gevangenen die wei gerden de werkelijkheid van een subtielere gevangenis te erkennen, de onzichtbare muren van het deter minisme, om hen heen gebouwd sinds hun kinderjaren?" De oorspronkelijke titel van het boek luidde „Pantechicon", een sa- mentrekking van de woorden Pan, de god van de geilheid. Technique, de bedrevenheid en loon, afbeelding. Samengevoegd een omschrijving van het totale systeem der herinne ring, een techniek in het hanteren van een oneindig aantal gedachten en beelden uit het verleden en het heden. Jules, de chauffeur, die de zaak ensceneert, en de vijf achter in de wagen doorleven een wereld waarin droom en realiteit elkaar ontmoeten; waarin dromen doorbro ken worden. „Het is een waandenk beeld dat woorden overeenkomen met dingen, met schepsels, met de ruimte waarin ze zich bewegen, met de tijd waarin ze veranderen en ouder worden- Woorden zijn volko men afgescheiden van datgene wat ze voorgeven te beschrijven. Door tussen onszelf en de werkelijkheid een kunstig toverscherm op te rich- ten, gaan we alles buiten en boven ons bekijken door die vervormde waan van vereenvoudiging en ver wringing". Deze zinsnede is wel de kwintessens van het boek. Het is jammer, dat Miskin zich bij de uit werking daarvan soms laat verlei den tot tierelantijnig gepraat, hoe wel hij ook door subtiele beschrij vingen (de bromvlieg, die op de bil van het meisje een gespannen situa tie doorbreekt en versterkt) mees terlijk boeit. Het meisje ondergaat de toestand laconiek, gespannen en verwonderd; het psychische geweld door de drei ging van lichamelijk geweld. Sterk wordt het karakter van haar vriend getekend: een jongen, die door (ero tisch gekleurde) afstraffingen op een kostschool in een gefrustreerde fantasiewereld rond verkrachtingen belandde. „Om zich van haar te zuiveren kon hij slechts één middel te baat nemen: zich het kleine naak te lichaam voor de geest halen en het slaan, steeds en steeds weer, alle jaren van zijn kinderjaren en puber teit door". Is de hele wereld niet zo, vraagt Miskin zich eigenlijk af. Wij ratio naliseren en „sublimeren" (b.v. in de kunst) ons driftleven. „Rechters waren erger dan smerissen. Geef 'm de kans om te bewijzen wat een brave ziuivere ouwe vent ie is. Hij wordt aangedreven door dezelfde ouwe motor die ons allemaal aan drijft; alleen bdj hem zit 't allemaal in z'n hoofd, in z'n ogen, en wat ie niet met z'n eigen handen doet, laat ie anderen voor 'm doen". We leven in een tijd, waarin door velen de spanning tussen de reële en de ideële wereld sterk ervaren wordt, waarin de schizofrene gesple tenheid tussen „ziel en lichaam" be wuster en pijnlijker aankomt. Voor hen, die deze ervaring delen, kan dit boek toch een interessante lees- opgave zijn. „Dat de artistieke en literaire smaak van de arbeiders niet dezelf de is als die van hogere ambtenaren en intellectuelen heeft veel te ma ken met een verschil in opleiding en een verschil in toegankelijkheid van cultuurgoederen. Maar er is nog een ander proces aan de gang: een nieu we elite van beambten, academici en technici wil zich een betrekkelij ke machtspositie rechtvaardigen door blijk te geven van een bijzon dere gevoeligheid, een goede smaak die ze onderscheidt van het klootjes volk. Vandaar dat bijna per definitie bij die elite in de smaak valt en de mode is wat „gewone" mensen niet begrijpen, gek vinden of afwijzen. Zo zou het wel eens kunnen zijn dat de woest hervormingsgezinde VPRO nu juist aan een categorie van tech nische, intellectuele en economische stijgers het cachet geeft en de „hij- zonderheid" die zij nodig hebben om zich als nieuwe elite af te zetten te gen een oudere categorie van de middenklasse en tegen de arbeiders, die dan ondertussen naar de Tros kijken. Het zijn misschien niet zo zeer de arbeiders die verburgerlij ken, maar de inteligentsia die zich vermeien in het aandragen van ge distingeerde cultuurkost voor een nieuwe elite". Aldus A. de Swaan in „De Gids". res met stads- en dorpsgezichten uit Zuidwest-Nederland, antieke zilve ren Russische hroches vam zilver, goud en email, Zeeuwse sieraden, een bijzonder interessante verzame ling tabaks- en sigarettepijpen van Engelse en Russische herkomst, waaronder fraaie meerschuimen exemplaren, wandkleden, serviezen, kristallen tafelgerei, kunst- en ge bruiksvoorwerpen in ivoor, oude ge bruiksvoorwerpen uit berke- en wortelnotehout en schildpad, Boed dhabeelden. Kortom, te veel om op te noemen, maar het betreft hier zon der uitzondering authentieke stuk ken die men eventueel nog door een eigen expert kan na laten che cken. Zoals in de afdeling antiek werke lijk voor elck wat wils te kijken en te kopen valt, is dat niet minder het geval met de beeldhouwwerken in de tuin. Een keur van vooraanstaan de Nederlandse beeldhouwers is hier voornamelijk 'met kleiner, veel al in brons of steen uitgevoerd werk aanwezig. Wij denken hier aan de uitstekende werken van Theo van de Nahmer, Pieter Dhont, Hubert van Lith, Job Goldenbelt (met het meesterlijke beeld Meisje) ,J. W. Radecker, Marius Andriessen en last but not least Ad Braat zelf,om er slechts enkele te noemen- In het geheel kregen 87 beelden een op stelling in de tuin en op andere plekken rond het Burgerweeshuis. Een tentoonstelling, die in zijn geva rieerdheid en hoog niveau uren kijkstof biedt en die men daarom in geen geval mag missen. Zoals ieder jaar is ook deze door Ad en Thessa Braat met veel zorg en liefde ingerichte expositie ook ditmaal weer niets meer of minder dan een magnifiek cultureel evene ment voor iedereen. Te bezichtigen tot 15 augustus aanstaande. WILLEM ENZINCK. eindredactie henk egbers w*. s, ;;=igij I f. JUii P (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Veilig Verkeer Nederland" (VVN) en de „Neder landse Vereniging Bescherming Voetgangers" (VBV) hebben allebei het beste voor met de belangen van het kind in de maalstroom van au to's, brommers en fietsen, maar zit ten elkaar flink in de haren. En daar kunnen het kind en de ouders niet mee gediend zijn. Het blad de voetganger van de VBV levert ernstige kritiek op de door de VVN ontwikkelde „leer voor kleuters in het verkeer". De VVN krijgt drieeneenkwart miljoen subsidie. De VBV nog twee ton. maar volgend jaar niets meer. Dat zit natuurlijk ook niet lekker. Terwijl Nederland zich schaamt voor het hoogste aantal kleuters die jaarlijks in het verkeer omkomen, geven VVN en VBV tegengestelde adviezen om de kinderen te red den. De VBN: een kind beneden acht jaar is nog niet rijp om zonder toezicht veilig door het verkeer te gaan (aldus prof. Sandels). VVN: kleuters moeten wennen aan het verkeer. VBV: u gooit uw kind toch ook niet in het water voor het kan zwemmen? Waarom laat u het dan zonder toezicht los in het verkeer? VNV: zonder water leert een kind niet zwemmen. Alleen in het ver keer wordt verkeersgedrag ge leerd. VBV: laat uw kind niet voor het achtste jaar zonder toezicht door het verkeer gaan. VVN: laat uw kind niet te jong door het verkeer gaan. VBV: geef hen een goede verkeers- opvoeding, uw peuter aan de hand, uw kleuter onder toezicht. VVN: het kind wordt alsmaar aan het handje gehouden. Het zal te laat een eigen inzicht gaan verwerven. VBV: het kind moet eerst een zekere rijpheid krijgen, voordat het veilig zonder toezicht kan gaan. Maar die rijpheid groeit van binnen uit en kan niet geforceerd worden (prof. Sandels). VVN: maar de ver- keerszekerheden liggen niet in die regel, maar aan de andere verkeers deelnemers. VBV: zekerheid geven, veiligheid voor alles is een steunpilaar voor de verkeersopvoeding. Het voorzien van de bedoeling van de ander in het verkeer vereist jaren lange oefe ning. Sommigen is dit verkeersge- voel aangeboren, anderen kan het slechts tot op zekere hoogte bijge bracht worden. (Munsch). VVN: leer hen gokken op de an der, ze moeten een verkeersneus knjgen, en dat kan alleen door op straat bij te leren. VBV: men moet een kind geduld leren m het verkeer en zelfdiscipli ne. Ouders overschatten hun kinde ren veelal, (prof. Sandels). VVN: men moet niet te voorzichtig zijn. Ouders onderschatten hun kinderen veelal xn hun mogelijkheden. Volgens de VBV „draait Veilig Verkeer Nederland alles om wat de vereniginggebaseerd op weten schappelijk onderzoek, propageert. Een wreed spel", vindt VBV. Maar voor de ongeruste ouders in elk geval „ergens" verkeerde voor lichting. afl. 25 Ik heb het woord „groot" al vaak gebruikt in dit verslag over de Ken nedy's. Maar realistisch gezien heb ben we geen waarlijk grote mannen meer in deze wereld. Waar zijn ze gebleven? Waar zijn de vooraan staande regeerders, geleerden, schrijvers, zelfs strategen? Waar zijn de leiders die kunnen denken en handelen? We hebben twee tragi sche wereldoorlogen meegemaakt. Het allerergste verlies in een oorlog is niet in geld uit te drukken, maar alleen in de dood van moedige, bril jante, onmisbare mannen. Ik gebruik het woord onmisbaar met opzet, want de menselijke vooruitgang is afhankelijk van uitzonderlijke man nen. Er worden er niet veel geboren. Er zijn er gevaarlijk weinig in ver houding tot het toaal van de bevol king. Maar ze zijn de leiders, zowel in oorlog als in vrede, ze zijn de dapperen, de vindingrijken, de dur- venden en omdat zij aanvoerders zijn in het gevecht hebben ze het het hardst te verduren en vallen als eersten. Twee generaties lang heeft er in de wereld op de een of andere manier en op de een of andere plaats oorlog gewoed, en iedere na tie die daarbij betrokken is voelt de gevolgen in het verlies van leiders voelt ze in politieke zin maar ook dn ieder ander aspect van het natio nale leven. We hebben bekwame, bruikbare mannen die hun best doen, maar geen mannen die groot genoeg zijn om de pas aan te geven. Evenmin kunnen we in de toekomst veel verbetering verwachten, want de potentiële leiders die overal ter we reld op de slagvelden gesneuveld zijn kunnen geen vaders meer wor den van zonen als zijzelf- Die zonen zullen nooit geboren worden. Het zaad is voor altijd verloren ge gaan. Waar, zoals in het geval van John en Robert Kennedy, er wel zoons geboren zijn, weten we niet hoe ze beïnvloed zullen worden door een gewelddadige dood van hun vaders. Angst en wrok zullen hen er mis schien van weerhouden de Kenne- dy-traditie van moed, voortreffelijk heid, de wil om te winnen in stand te houden. Als alleen rijkdom en maatschappelijke positie overblijven staat het te betwijfelen of de fami lie haar tegenwoordige eenheid zal kunnen handhaven. Evenals de fa milie Bouvier, zal ze misschien uit eenvallen waarbij een ieder zijn eigen persoonlijke belangen najaagt, onverschillig voor iets anders, tot de familie ondergaat in de massa en als zodanig niet meer bestaat. Aan de andere kant bestaat de mogelijkheid dat er enkelen, of mis schien zelfs maar één met de vereis te erfelijke factoren naar voren zul len of zal komen, bezield door het martelaarschap van ooms en vaders, en zich opmaken hun plaats in de tijd en de geschiedenis in te nemen. Maar ze moeten de tijd krijgen om op te groeien en tot rijpheid te komen. Daar hebben ze recht op. De afwezigheid van de vader zal voor deze generatie haar uitwerking niet missen. Edward Kennedy's jeugd en zijn eigen onrijpheid en besluiteloosheid maken dat het vader-imago slechts heel vaag kan zijn. De Kennedy- vrouwen, beroofd van de mannen op wie ze vertrouwden, blijven voor de derde generatie over als duidelijke symbolen van kracht. Als Edward Kennedy zioh terugs teekt zal hij misschien de tijd en de energie vinden om de leiding van de familie op zich te nemen en een vader-imago op te bouwen dat sterk genoeg is om de jonge generatie te beïnvloeden. Maar is het mogelijk dat alleen al het feit dat hij zich terugtrekt voldoende is om het ima go te verzwakken. Hoe moet moed onder deze omstandigheden beschre ven worden? Joan en Ted hadden een groot gezin willen hebben. „Groter dan dat van Bobby", hebben ze eens gezegd. Joan heeft twee miskramen gehad en een poos leek het of ze niet in staat zou zijn meer kinderen te krijgen dan Kara en Teddy- Ted had op minstens tien kinde ren gehoopt. Maar daar is nu niet veel kans meer op. Rose heeft me toevertrouwd.dat ze het prettig zou vinden als Ted zijn gezin beperkte. „Als Bob naar mij geluisterd had", zei ze, „zouden ze niet meer dan acht of negen kinderen gekregen hebben". In de vroege herfst hebben we het droeve nieuws gehoord dat Joan weer een miskraam heeft gehad. Het is onvermijdelijk dat Ted Ken nedy zich zal afvragen of het onge lukkige gebeuren bij Cape Cod zo van invloed op zijn vrouw geweest is dat het haar lichamelijk aangetast heeft. Het medische antwoord is vermoedelijk neen. Het lichaam heeft zijn eigen functies. Andere vrouwen die onder geestelijke span ningen geleefd hebben brachten niettemin gezonde kinderen ter we reld. Maar bdj een gevoelige vrouw zijn lichaam en geest nauw verbon den, De geest heeft invloed op het lichaam en het lichaam heeft in vloed op de geest, Er is geen ant woord voor de jonge echtgenoot. Hij moet deze laatste ramp voegen bij de andere die er aan voorafgegaan zijn. Laten we op dit punt gekomen Joan Kennedy eens nader beschou wen. Af en toe is ze in het nieuws, maar ze heeft nog geen duidelijk gezicht gekregen. Ze heeft jaren ge leefd in de schaduw van Jacqueline Onassis en is nog maar kort geleden te voorschijn gekomen uit de scha duw van Ethel Kennedy. Haar naam is Virginia Joan Ben nett en ze woonde met haar familie in Bronxville, New York; een meis je zo mooi en blond dat de New York Daily News, toen ze in 1958 door Francis kardinaal Spellman met de jonge Ted Kennedy in de echt verbonden werd, de hele voor pagina wijdde aan een foto van haar met haar man- Ted Kennedy stu deerde toen rechten aan de universi teit van Virginia en het jonge paar beleefde daar samen een gelukkige tijd, tot hij afstudeerde en onder dook in de politieke beslommerin gen van de familie. Ze is een rusti ge jonge vrouw, een zo begaafd pianiste dat ze is voorgesteld voor een gastoptreden ten bate van het Boston Symphony Orchestra. Omdat ze zo mooi is vergeten de mensen dat ze ook intelligent is en in zekere zin leergierig. Tijdens het laatste jaar dat haar man studeerde volgde zij cursussen in de sociologie en de Amerikaanse geschiedenis. Evenals de andere schoondochters is ze een loyaal en toegewijd lid van de familie, en een even toegewijde vrouw en moeder. Het voornaamste doel in haar leven is haar man en kinderen gelukkig te maken en te houden, en haar huis tot een pretti ge omgeving te maken. Haar kinderen gaan naar de Beau- voir School en alles wat met de school te maken heeft volgt ze op de voet. Tussen twee haakjes: op schooldagen wordt er thuis niet naai de televisie gekeken en dat is een regel waar beide ouders strak de hand aan houden. Zoals alle Kennedy-vrouwen is Joan zeer godsdienstig. Godsdiensti ge plichten, huishoudelijke plichten, haar functie als bestuurslid van Washington's National Symphony Orchestra en haar verplichtingen als de vrouw van een jonge senator maken dat ze een druk leven heeft. Ze gunt zich de tijd om met mensen te praten als ze haar man op zijn verkiezingstournees begeleidt. Ze houdt niet van die tournees. Ze zegt: „Als ik niet met Ted getrouwd was zou ik thuis met mijn kinderen een veel meer afgezonderd leven leiden. Ik houd eeht niet van dit soort dingen. Ik doe ze omdat ik van Ted houd". Een rijke geest, zo beschrijft een vriendin haar, en daar kan aan wor den toegevoegd 'dat ze volkomen eerlijk is. Ze heeft bij gelegenheid zelfs kritiek gehad op haar man, ze heeft er bij hem op aangedrongen soepeler zijn in de omgang en zijn gedachten in een begrijpelijker taal te uiten- In zekere zin lijkt ze op haar schoonzuster Ethel ze is innemend en gewoon. Maar Ethel maakt gemakkelijker vrienden, ze is speelser, levendiger, minder gereser veerd. (Wordt vervolgd) Joan Kennedy in 1963. Jong, mooi, blond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 19