Geen blauwe hemel meer boven T okio Fris beginnen aan vakantiereis Raket op ziekenhuis Niet te veel koude dranken in de zomer PAK EERST GOEDE NACHTRUST BEZORGDHEID IN VS OM MALTA Vrouw (39) steekt auto iu brand van ex-minnaar Bijna geen paling meer in IJsselmeer binnenland buitenland DESASTREUS BELASTING Mgr. Simonis - Dr. Gijsen Mgr. Moors De bouwer II ACHTERSTAND TEVOREN BEREIDE SPIJZEN (EN ZEKER VLEESWAREN) VERMIJDEN Vrijdag 9 |uli 1971 Op elf plaatsen in Tokio staan enorme elektronische borden. Op die borden in grote kolossale Japanse ka rakters: de „smog-verwaehting" van de dag. Tokio is in de ban van de luchtvervuiling. De Japanners wach ten met angstige spanning deze zomer af. Twaalf jaar geleden kon men hoven de stad nog een blauwe hemel zien, nu niet meer. Sinds 18 juli vorig jaar, toen ruim 6000 mensen in ziekenhuizen behandeld moesten worden, realiseert iedereen in Tokio zich dat er snel iets moet veranderen. Morgen: Tokio zit tot aan zijn nek in de rotzooi. (Vervolg van pagina 1) De heer Van den Hof raadt iedereen af op vrijdagavond te vertrekken. „Pak een goede nachtrust en reis 's morgens af, om een uur of vier, vijf. Dan kun je nog een heel stuk rustig auto rijden. Situaties dat ma met de kinderen een auto inpakt en pa om vijf uur van het werk wordt gehaald mogen niet voorkomen. Zo'n man begint zijn vakantie met doodmoe achter het stuur te kruipen." Een extra gevarenfactor is nog het warme weer, dat een bestuurder snel suf en minder oplettend maakt. Als dat niet gebeurt zal aan het einde van deze eeuw men selijk leven in de volkrijkste stad ter wereld onmogelijk zijn. In een serie van vier verha len gaan wij wat dieper in op de problemen van de luchtver vuiling in een grote stad. Want het Tokio van nu is het Rotter dam van morgen. „The july 18. 1970 incident" (geen boek over Tokio gaat eraan voorbij...) is een paniekbegrip ge worden. Tussen 8 en 9 uur 's morgens hing er een dikke mist- laag over de stad, er was weinig wind. Toen de zon doorbrak leek het een prachtige dag te worden, maar ondanks de zonnestraling bleef het zicht minder dan 2 kilo meter. Om 11 uur begon een burger in het hartje van Tokio te klagen over pijn aan de ogen. Om 1 uur hadden leerlingen van een high- sehool soortgelijke klachten, ter wijl om 13.17 uur in de wijk Suginami 45 schoolkinderen last kregen van hun ogen, stembanden en ademhaling. Zes ambulancewa- gens brachten de groep naar een ziekenhuis, waar verschijnselen van smogvengiftiging werden vast gesteld. Op de speelplaats van de high- school van de wijk Rissho begon nen omstreeks hetzelfde tijdstip de bomen hun bladeren te verliezen. Op aardbedeplanten in de omge ving werden kleine witte vlekken waargenomen. Om 16.30 uur die (Van eeu onzer redacteuren) BREDA De warme zomermaan den zijn ongetwijfeld van invloed op onze eet- en drinkgewoonten. Koude dranken en koude eetwaren worden gedurende de zomer in grote hoe veelheden verorberd. Dit verloopt niet steeds even harmonieus en me- spijsverteringsstelsel is hier niet tegen opgewassen. Na een flinke wandeling of na lichaamsoefeningen 'n de zon kan het overvloedig drin- ken van koude drank aanleiding ge- ven tot een snelle pols, bloeddruk- daiing, het uitbreken van „koud zweet", het bleek worden. Het overvloedig drinken van kou de drank is een slecht middel om de dorst te lessen. Overvloedig drinken zonder toevoeging van het nodige zout leidt namelijk tot vochtverlies: uiet andere woorden door overdre- ven te drinken geraakt men nog den, da,t dit gevaarlijke soor,t smog ooit in Tokio zou 1 annen optre den", aldus Hiitoshi Ihara, directeur van de afdeling planning van het bureau voor milieubescherming in Tokio. „De geografische ligging van de stad en de meteorologische omstandigheden leken van dien aard, dat wij nooit te maken zou den krijigen met dezelfde calami teiten als Los Anigeles, welke stad zoals u weet het meest van lucht vervuiling te lijden heeft. Tokio staat in de rij van bedreigde ste den achter Los Angeles op de tweede plaats". „Al meer dan 25 jaar is milieu hygiëne hier een voortdurend actu eel begrip, maar voor werkelijk effectieve maatregelen is het (al dus Hitoshi Ihara) in feite ai te laat. De vervuiling van lucht en water grijpt zo snel om zich heen, dat de wetgeving het niet meer karn bijhouden. Wij zijn vanuit een niet meer in te halen achterstand begonnen. Tokio krijgt zijn blauwe lucht noodt meer terug". Honderd jaar geleden was de 4700 meter hoge Mount Fuji (11 km buiten het stadscentrum) 89 dagen van het jaar duidelijk te zien. Tegenwoordig staat het in de meer uitgedroogd. Personen die ver trouwd zijn met warmere streken weten hier alles van. Zij zorgen voor een extra-inname van zout (zouttabletten). Koude gazeuse-dranken hebben behalve de koude temperaturen nog een ander nadeel. Te plotselinge nuttiging van veel gazeusedranken kan in een warme maag aanleiding geven tot een vrijkomen van een overmaat aan koolzuur gas. Het kan gebeuren dat de maag hierop rea geert met een even plotselinge uit eenzetting en een min of meer stil vallen van de maagwerking. Koude dranken zijn, zoals gezegd, een slecht middel om overtollige warmte kwijt te geraken. Het lichaam rea geert erop met een vernauwing van de fijnere bloedvaatjes. Warme dranken daarentegen geven een ver wijding van de bloedvaatjes. Het gebruik van zogenaamde groei van 9,5 pet., de hoogste ter wereld (V.S. 3,4 pet., Nederland 3,9 pet.). Bijna 20 pet. van het totaal aan industriële bedrijvigheid in Japan is geconcentreerd in To kio. De welvaart kan niet op. Er zijn 3 miljoen mensen in Tokio, die goilf spelen. In 1070 werd meer dan 3 miljoen liter whisky gecon sumeerd en 573 miljoen liter bier. Ihara zegt: „Men kan het de burger niet kwalijk nemen, dat hij geniet van zijn welstand. Maar in Tokio begint men milieubewuster te worden. Er is relatief weinig terughoudendheid en kritiek op de vaak oncomfortabele maatregelen, die wij met het oog op de toene mende bedreiging van het leefkli maat moeten nemen. Het is de bevolking duidelijk, dat in de toe komst zeer harde beperkingen aan de individuele vrijheid gesteld moeten worden, vooral wat betreft het autogebruik". In heel Japan rijden ongeveer 16 miljoen auto's. Tokio had er 490.000 in het jaar 1960, maar mo- 'menteel 2,1 miljoen. Het wagen- „koude schotels" is in de zomer maanden zeker meer in trek dan gedurende de koude wintermaanden. Dit heeft tot gevolg dat de vetten meer onder gestolde vorm gebruikt worden. Dit leidt tot een minder goede vermenging ervan met de spijsverteringssappen. Niet zelden is deze verminderde vetassimulatie de oorzaak van een ontreddering van het spijsverteringsstelsel. Zowel krampen, gevolgd door diarree, als het reactief afsluiten van de uitgang van de maag met braakneigingen kunnen hier het gevolg van zijn. Gedurende de zomermaanden komt het eten dikwijls minder goed voorbereid in ons spijsverterings stelsel terecht. Rauwe kost, aller hande kruiden en mayonaise vormen voor meer gevoelige personen een te grote belasting. Hel voedsel is onder van het gemotoriseerd vervoer niet worden bijgehouden. Hitoshi Ihara gaf in dit verband twee sprekende cijfers: in 1958 was voor iedere auto nog 228 m2 wegoippervlakite beschikbaar, in 1968 niet meer dan.... 0 m2... De ophefmakende -„expressway", die voor de Olympische Spelen van 1964 werd aangelegd om voor goed uit de snelverkeerszorgen te zijn, is nu al veel te klein. Tokio verstikt in het autoverkeer, dat voor 80 pet. schuldig is aan de luchtvervuiling. De ontzettende fi les auto's, die 24 uur van de dag als een gifslang door de verpeste city kronkelen, stoten enorme hoe veelheden kootononoxyde uit, die slechts bij benadering gekwantifi ceerd kunnen worden. „Wij moe ten afgaan op steekproeven bij grote kruispunten en op de ver koopcijfers van de benzinemaat schappijen", aldus directeur Ihara, die de toename van het stookolie- en benzineverbruik in Tokio (tus sen 1960 en '70 vertienvoudigd) „meer dan alarmerend" noemt. In 1967 (het laatstgehouden en dus al zeer sterk achterhaalde on derzoek) bedroeg de totale hoe veelheid koolmonoxide, die in Ja pan in de lucht terecht kwam, 4380 miljoen kubieke meter. Daar van kreeg Tokio 716 miljoen ku bieke meter te verwerken. Inmid dels mag men rustig 20 tot 25 pet. erbij tellen om de toestand van dit moment te taxeren. Er zijn verkeerspunten in de stad, waar men gemiddelden van 50 ppm (ppm is eenduizendste pro- die omstandigheden niet voldoende homogeen gemengd. Een heel voorname factor vormen de bacteriën. Koude schotels zijn een ideale groeibodem voor aller hande bacillen. Vooral vooraf gepre pareerde vleeswaren dienen steeds met de nodige achterdocht bekeken te worden. Het feit dat ze er vers en smakelijk uitzien is in dit ver band helemaal geen garantie. Vooral de „Salmoraellae", de groep van de bacterleën waar de typhus en de paratyphus toe behoren, groeien graag op zulke afgekoelde vleeswa ren en hebben reeds menige vakan tie bedorven. Hetzelfde dient gezegd van de „Staphyloooccen" die ook een leeuwenaandeel van de zoge naamde voedselvergiftigigingen voor hun rekening nemen. Daarom een goede raad, vermijdt zoveel moge lijk tevoren bereide spijzen en ze ker vleeswaren. De terugkeer is vaak gevaarlijker dan de heenreis. Veel mensen ma ken de fout het laatste stuk „maar even door te rijden". De meeste va kantie-ongelukken hebben plaats binnen een straal van 200 kilometer van de woonplaats. De heer Van den Hof: „Ga daarom tijdig weg uit uw vakantiebestemming om op uw ge mak te kunnen rijden". Als u door Duitsland moet naar Italië, Joegoslavië, Oostenrijk of Zwitserland, stop dan bij het eerste het beste tankstation over de grens en vraag naar de folder „Ferien '71", waarin alle Duitse hoofdwegen staan met een opsomming van alle problemen die zich daarop kunnen voordoen. Op de autowegen geldt in Duitsland een minimumsnelheid van 60 kilometer per uur en voor auto's met aanhangers en caravans een maximumsnelheid van 80 kilome ter. Nederlanders maken in Duitsland nog al eens de fout om bij files zich op het midden van de rijbaan op te stellen. Op de rechter rijbaan moet men zo ver mogelijk rechts gaan staan en op de linker rijbaan zo ver mogelijk links. De middenbaan die hierdoor vrij komt, is bestemd voor politie, ambulances etc. Sinds kort heeft België een maxi mumsnelheid van 90 kilometer voor alle wegen met uitzondering van wegen met vier, gescheiden rijba nen- In de steden geldt een maxi mumsnelheid van zestig kilometer per uur. Borden die andere maxi mumsnelheden aangeven, zijn niet te vertrouwen want de politie treedt onmiddellijk op tegen overtredingen van de bovenstaande regels, borden of niet. Een goede route voor vakantiegan gers uit West-Brabant en Zeeland naar Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Oost-Europa is de Boudewijnweg van Antwerpen via Luik naar Aken, met aansluiting op de autobaan naar het zuiden. In Nederland zijn files te ver wachten bij de brug over de Oude (Van onze redactie buitenland) TEL AVIV/BEIROET Arabi sche guerrillastrijders hebben waarschijnlijk vanuit een positie in Israël zelf, raketten afgevuurd op de Israëlische stad Petach Tik- vah, 10 kilometer van de hoofd stad Tel Aviv. Zoals in een deel van onze edities gisteren nog werd gemeld, kwamen twee mensen om het leven. Dertig anderen raakten gewond. In het ziekenhuis voor chronisch zieken, dat een voltref fer kreeg, lopen hier (zie foto) Is raëlische soldaten langs een met bloed besmeurd bed tijdens het bergingswerk. De politie in het stadje heeft gisteren bekend gemaakt dat een uitgaansverbod is afgekondigd voor alle Arabische dorpen binnen een straal van 80 kilometer van Petach Tikvah. Minister van De fensie, Mosja Dayan, die direct na de aanval een bezoek aan de stad Maas bij Dordrecht, de Moerdijk- brug, het traject tussen Leende en Weert, onder Eindhoven, op de Bruggenroute naar Zeeland en de weg van Bergen op Zoom naar Ka- pelle-Biezelinge. WASHINGTON (ANP) De Ver enigde Staten maken zich zorgen over de mogelijkheid, dat de nieuwe regering van Malta ernst maakt met haar voornemen om een politiek van positieve neutraliteit te gaan volgen. Door een dergelijke politiek zou het Westen een strategisch belangrijk bolwerk in het midden van de Mid dellandse Zee kwijtraken. De aanwezigheid van de Russen in het oosten van de Middellandse Zee maakt het een gebiedende eis uit te zien naar een vervanging voor Malta en daardoor is de netelige kwestie van het Spaanse lidmaatschap van de NAVO weer in het brandpunt van de belangstelling komen te staan. AMSTERDAM (ANP). Minne nijd heeft de 39-jarige Amsterdamse modinette M. U d. B.G. er gister nacht in Amsterdam toe gedreven de auto van haar ex-minnaar in brand te steken. De wagen brandde totaal uit. Ze deed dit, aldus de politie, omdat hij in die auto met vakantie zou gaan samen met haar zuster, voor wie de man haar had verlaten. heeft gebracht, verklaarde dat de inlichtingendienst al weet uit wel ke plaats de raketten zijn afge vuurd. Hij wilde geen nadere bij zonderheden geven. De terroristen zouden afkomstig zijn uit Jordanië en hulp hebben ontvangen van bewoners van de westelijke oever van de Jordaan, maar niet van Arabische Israëli's. Door de militaire commando van de Palestijnse guerrilla-bewe ging in Beiroet is verklaard dat de raketaanval het werk is ge weest van een Palestijnse verzets organisatie. Waarnemers vermoe den dat de belangrijkste Pales tijnse verzetsorganisatie, El Fatah, voor de aanval verantwoordelijk is. Er heerst in kringen van de Palestijnse guerrilla felle kritiek op El Fatah en deze organisatie die geleid wordt door Yasser Arafat, zou met de aanval op Pe tach Tikvah haar prestige wat op hebben willen vijzelen. Brieven voor deze rubriek moeren met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met W houd, c.q. strekking. Op maandag 5 juli werd op de voorpagina van uw dagblad een be richt, vain één uwor verslaggevers, afgedrukt betreffende de reis van mgr. Simonis naar Rome. Zoals reeds eerder in een ander, landelijk, dagblad vermeld werd had mgr. Simonis zijn vriend dr. Gijsen gewoon op vakantie meege nomen naar Rome (mededeling van mgr, drs. J. Damen, rector van het Nederlandse College te Rome). Uw verslaggever laat mgr. drs. P. van Odijk, vicaris van het Bisdom Roermond verklaren dat mgr. Simo nis „tegen de adviezen van de ker kelijke autoriteiten in, samen met zijn vriend dr. Gijsen, naar Rome is gereisd". Uit een informatief gesprek dat wij n.a.v. deze zinsnede hadden met mgr. Van Odijk is ons gebleken dat mgr. Moors enerzijds mgr. Simonis ernstig in overweging gegeven heelt zijn vriend Gijsen niet mee te ne men naar Rome, maar dat de bis schop van Roermond anderszij ds zijn Rotterdamse collega de volle vrijheid gelaten heeft om zelf een beslissing in deze te nemen. Mgr. Simonis heeft zijn vriend toch oip vakantie meegenomen naaT Rome en dat zal mgr. Moors terdege betreuren^ zoals wellicht anderzijds mgr. Simonis op zijn beurt het ad vies van mgr. Moors zal mogen be treuren. T.a.v. mgr. Simonis zou het nu onjuist geweest zijn wanneer mgr. Moors via de pens van zijn ongenoegen blijk zou hebben gege ven, maar zulks is in feite dan ook niet geschied. T.a.v. mgr. Simonis lijkt het ons daarom eens te meer onjuist- dat mgr. Van Odijk zijn eigen mening hieromtrent ter kennis van de pers heeft gebracht. Het komt ons voor dat mgr. Van Odijk de Nederlandse kerkbestuurderen een slechte dienst heeft bewezen nu blijkt dat er weer voldoende stof is voor een sehrijf- en spreekcampagne tegen mgr. Si monis en dr. Gijsen. (De T.V. heeft zich ook inmiddels niet onbetuigd gelaten.) Mgr. Van Odijk heeft ons laten weten dat hij echter nimmer de beslissing van mgr. Simonis als puberaal gekwalificeerd heeft. Duidelijk dient hier dus gesteld te worden dat deze voor mgr. Simonis denigrerende waardering voor diens beslissing alleen voor verantwoor ding is van een uwer verslagge vers. HULST W. EYSINK (Naschrift red.: Niet zelden schrikken mensen als zij hun woor den in een krant afgedrukt zien. Onze redacteur blijft bij het be weerde). Uw blad was weer eens op z'n best met die objectieve reportage over Moors. Zo streeft u „De Tijd" voorbij. Iedere zin is bijna even bezonnen en raak. Voor hen die ook leiding moeten geven - al is het dan niet in zo'n groot formaat - kan dit artikel een lichtgevende wegwijzer zijn. Met de ondervinding van bis schop Moors kunnen wij ons voor deel doen. OUDENBOSCH E. BUYS Door zo op zijn program te snoeien is het geen bouwen van Steenkamp, maar knoeien Alle kiezers der KVP verkwanselde hij aan de WD En heer Kemmeren als u dat nog niet wist Het laatste lacht nu de groot kapita list Kuituur, onderwijs, en wetenschap krijgen nu de grootste ki'ap In waar hij altijd voor stond op de bres zet men nu met groot gemak het mes! De confessionelen leden groot ver lies daarom is het niet heel erg lries te zeggen, dit kabinet is des kiezers keuze Dat is voorwaar een foute leuze! Tevreden is beslist niet iedereen want van dit vijfkamerhuis daar past geen steen Resultaat Heer Kemmeren, weer 4 jaar Emmeren!! BA VEL J. BLIEK (Van onze correspondent, ENKHUIZEN De vangsten van paling op het IJsselmeer zijn in de afgelopen weken zo sterk gedaald, dat men vreest voor een snelle en plotselinge ondergang van de IJsscI- meervisserij. Biologen en techmco van de vis serij-inspectie zouden uit diverse on derzoeken en proeven met kuilnetten tot de conclusie zijn gekomen dat op de bodem van het meer nauwelijks nog paling aanwezig is. middag maakte het stadsbestuur van Tokio bekend, dat fotochemi- sche smog was voorgekomen. Het hoofdstedelijk gezondheidsbureau stelde later vast, dat in totaal 6101 personen in ziekenhuizen behan deld waren voor oog- en keelaan doeningen. „Geen enkele deskundige had het voordien voor mogelijk gehou- iv.1 aii'i/cii, vvtuiiuvvi gi-rixLuuutiu tweemaal in de drie jaar de contouren van deze beng in Tokio zichtbaar zijn. Er hangt voortdu rend een steeds dikker wordende deken van gifdarnpen over de (met 13 miljoen inwoners) groot ste metropool ter wereld. Tokio betaalt een dure prijs voor de welvaart, die na 1945 pas goed op gang kwam. In dat jaar had Tokio nog maar 3,4 miljoen inwo ners... Tussen 1955 en 1965 haalde de stad een jaarlijkse economische parir wem auis in vieii jaar vervier voudigd, hetgeen (wanneer er niet drastisch wordt 'ngegrepen) ge makkelijk laat voorspellen, dat er omstreeks 1980 tussen de 4 en 5 miljoen aiuto's zullen zijn, want de progressie gaat enoigm hard. Tussen 1959 en 1968 heeft de stad bijna 8 miljard gulden uitge geven voor uitbreiding en verbete ring van het wegennet, maar zelfs met deze gigantische investeringen kon de explosieve ontwikkeling dus Hitoshi Ihara) betekent, dat iemand die zich langer dan 10 uur op dergelijke plaatsen ophoudt dood zou neervallen. „De toestand is zonder meer desastreus. Wan neer de vergiftiging zich op deze schaal voortzet, zal menselijk le ven in de city van Tokio voor het einde van deze eeuw niet meer mogelijk zijn", stelt hij met Ja pans flegmatisme vast.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 11