Geen
blauwe
hemel
meer
boven
T okio
Fris beginnen aan
vakantiereis
Raket op ziekenhuis
Niet te veel
koude dranken in de zomer
PAK EERST GOEDE NACHTRUST
BEZORGDHEID
IN VS OM
MALTA
Vrouw (39) steekt
auto iu brand
van ex-minnaar
Bijna geen paling
meer
in IJsselmeer
binnenland
buitenland
DESASTREUS
BELASTING
Mgr. Simonis - Dr. Gijsen
Mgr. Moors
De bouwer II
ACHTERSTAND
TEVOREN BEREIDE
SPIJZEN (EN ZEKER VLEESWAREN) VERMIJDEN
Vrijdag 9 |uli 1971
Op elf plaatsen in Tokio staan enorme elektronische
borden. Op die borden in grote kolossale Japanse ka
rakters: de „smog-verwaehting" van de dag. Tokio is
in de ban van de luchtvervuiling. De Japanners wach
ten met angstige spanning deze zomer af. Twaalf jaar
geleden kon men hoven de stad nog een blauwe hemel
zien, nu niet meer. Sinds 18 juli vorig jaar, toen ruim
6000 mensen in ziekenhuizen behandeld moesten
worden, realiseert iedereen in Tokio zich dat er snel
iets moet veranderen.
Morgen: Tokio zit tot aan zijn nek in de rotzooi.
(Vervolg van pagina 1)
De heer Van den Hof raadt iedereen af op vrijdagavond te vertrekken.
„Pak een goede nachtrust en reis 's morgens af, om een uur of vier, vijf.
Dan kun je nog een heel stuk rustig auto rijden. Situaties dat ma met de
kinderen een auto inpakt en pa om vijf uur van het werk wordt gehaald
mogen niet voorkomen. Zo'n man begint zijn vakantie met doodmoe achter
het stuur te kruipen."
Een extra gevarenfactor is nog het warme weer, dat een bestuurder snel
suf en minder oplettend maakt.
Als dat niet gebeurt zal aan
het einde van deze eeuw men
selijk leven in de volkrijkste
stad ter wereld onmogelijk zijn.
In een serie van vier verha
len gaan wij wat dieper in op
de problemen van de luchtver
vuiling in een grote stad. Want
het Tokio van nu is het Rotter
dam van morgen.
„The july 18. 1970 incident"
(geen boek over Tokio gaat eraan
voorbij...) is een paniekbegrip ge
worden. Tussen 8 en 9 uur 's
morgens hing er een dikke mist-
laag over de stad, er was weinig
wind. Toen de zon doorbrak leek
het een prachtige dag te worden,
maar ondanks de zonnestraling
bleef het zicht minder dan 2 kilo
meter.
Om 11 uur begon een burger in
het hartje van Tokio te klagen
over pijn aan de ogen. Om 1 uur
hadden leerlingen van een high-
sehool soortgelijke klachten, ter
wijl om 13.17 uur in de wijk
Suginami 45 schoolkinderen last
kregen van hun ogen, stembanden
en ademhaling. Zes ambulancewa-
gens brachten de groep naar een
ziekenhuis, waar verschijnselen
van smogvengiftiging werden vast
gesteld.
Op de speelplaats van de high-
school van de wijk Rissho begon
nen omstreeks hetzelfde tijdstip de
bomen hun bladeren te verliezen.
Op aardbedeplanten in de omge
ving werden kleine witte vlekken
waargenomen. Om 16.30 uur die
(Van eeu onzer redacteuren)
BREDA De warme zomermaan
den zijn ongetwijfeld van invloed op
onze eet- en drinkgewoonten. Koude
dranken en koude eetwaren worden
gedurende de zomer in grote hoe
veelheden verorberd. Dit verloopt
niet steeds even harmonieus en me-
spijsverteringsstelsel is hier niet
tegen opgewassen. Na een flinke
wandeling of na lichaamsoefeningen
'n de zon kan het overvloedig drin-
ken van koude drank aanleiding ge-
ven tot een snelle pols, bloeddruk-
daiing, het uitbreken van „koud
zweet", het bleek worden.
Het overvloedig drinken van kou
de drank is een slecht middel om de
dorst te lessen. Overvloedig drinken
zonder toevoeging van het nodige
zout leidt namelijk tot vochtverlies:
uiet andere woorden door overdre-
ven te drinken geraakt men nog
den, da,t dit gevaarlijke soor,t smog
ooit in Tokio zou 1 annen optre
den", aldus Hiitoshi Ihara, directeur
van de afdeling planning van het
bureau voor milieubescherming in
Tokio. „De geografische ligging
van de stad en de meteorologische
omstandigheden leken van dien
aard, dat wij nooit te maken zou
den krijigen met dezelfde calami
teiten als Los Anigeles, welke stad
zoals u weet het meest van lucht
vervuiling te lijden heeft. Tokio
staat in de rij van bedreigde ste
den achter Los Angeles op de
tweede plaats".
„Al meer dan 25 jaar is milieu
hygiëne hier een voortdurend actu
eel begrip, maar voor werkelijk
effectieve maatregelen is het (al
dus Hitoshi Ihara) in feite ai te
laat. De vervuiling van lucht en
water grijpt zo snel om zich heen,
dat de wetgeving het niet meer
karn bijhouden. Wij zijn vanuit een
niet meer in te halen achterstand
begonnen. Tokio krijgt zijn blauwe
lucht noodt meer terug".
Honderd jaar geleden was de
4700 meter hoge Mount Fuji (11
km buiten het stadscentrum) 89
dagen van het jaar duidelijk te
zien. Tegenwoordig staat het in de
meer uitgedroogd. Personen die ver
trouwd zijn met warmere streken
weten hier alles van. Zij zorgen
voor een extra-inname van zout
(zouttabletten).
Koude gazeuse-dranken hebben
behalve de koude temperaturen nog
een ander nadeel. Te plotselinge
nuttiging van veel gazeusedranken
kan in een warme maag aanleiding
geven tot een vrijkomen van een
overmaat aan koolzuur gas. Het kan
gebeuren dat de maag hierop rea
geert met een even plotselinge uit
eenzetting en een min of meer stil
vallen van de maagwerking. Koude
dranken zijn, zoals gezegd, een
slecht middel om overtollige warmte
kwijt te geraken. Het lichaam rea
geert erop met een vernauwing van
de fijnere bloedvaatjes. Warme
dranken daarentegen geven een ver
wijding van de bloedvaatjes.
Het gebruik van zogenaamde
groei van 9,5 pet., de hoogste ter
wereld (V.S. 3,4 pet., Nederland
3,9 pet.). Bijna 20 pet. van het
totaal aan industriële bedrijvigheid
in Japan is geconcentreerd in To
kio. De welvaart kan niet op. Er
zijn 3 miljoen mensen in Tokio,
die goilf spelen. In 1070 werd meer
dan 3 miljoen liter whisky gecon
sumeerd en 573 miljoen liter
bier.
Ihara zegt: „Men kan het de
burger niet kwalijk nemen, dat hij
geniet van zijn welstand. Maar in
Tokio begint men milieubewuster
te worden. Er is relatief weinig
terughoudendheid en kritiek op de
vaak oncomfortabele maatregelen,
die wij met het oog op de toene
mende bedreiging van het leefkli
maat moeten nemen. Het is de
bevolking duidelijk, dat in de toe
komst zeer harde beperkingen aan
de individuele vrijheid gesteld
moeten worden, vooral wat betreft
het autogebruik".
In heel Japan rijden ongeveer 16
miljoen auto's. Tokio had er
490.000 in het jaar 1960, maar mo-
'menteel 2,1 miljoen. Het wagen-
„koude schotels" is in de zomer
maanden zeker meer in trek dan
gedurende de koude wintermaanden.
Dit heeft tot gevolg dat de vetten
meer onder gestolde vorm gebruikt
worden. Dit leidt tot een minder
goede vermenging ervan met de
spijsverteringssappen. Niet zelden is
deze verminderde vetassimulatie de
oorzaak van een ontreddering van
het spijsverteringsstelsel. Zowel
krampen, gevolgd door diarree, als
het reactief afsluiten van de uitgang
van de maag met braakneigingen
kunnen hier het gevolg van zijn.
Gedurende de zomermaanden
komt het eten dikwijls minder goed
voorbereid in ons spijsverterings
stelsel terecht. Rauwe kost, aller
hande kruiden en mayonaise vormen
voor meer gevoelige personen een te
grote belasting. Hel voedsel is onder
van het gemotoriseerd vervoer niet
worden bijgehouden. Hitoshi Ihara
gaf in dit verband twee sprekende
cijfers: in 1958 was voor iedere
auto nog 228 m2 wegoippervlakite
beschikbaar, in 1968 niet meer
dan.... 0 m2...
De ophefmakende -„expressway",
die voor de Olympische Spelen
van 1964 werd aangelegd om voor
goed uit de snelverkeerszorgen te
zijn, is nu al veel te klein. Tokio
verstikt in het autoverkeer, dat
voor 80 pet. schuldig is aan de
luchtvervuiling. De ontzettende fi
les auto's, die 24 uur van de dag
als een gifslang door de verpeste
city kronkelen, stoten enorme hoe
veelheden kootononoxyde uit, die
slechts bij benadering gekwantifi
ceerd kunnen worden. „Wij moe
ten afgaan op steekproeven bij
grote kruispunten en op de ver
koopcijfers van de benzinemaat
schappijen", aldus directeur Ihara,
die de toename van het stookolie-
en benzineverbruik in Tokio (tus
sen 1960 en '70 vertienvoudigd)
„meer dan alarmerend" noemt.
In 1967 (het laatstgehouden en
dus al zeer sterk achterhaalde on
derzoek) bedroeg de totale hoe
veelheid koolmonoxide, die in Ja
pan in de lucht terecht kwam,
4380 miljoen kubieke meter. Daar
van kreeg Tokio 716 miljoen ku
bieke meter te verwerken. Inmid
dels mag men rustig 20 tot 25 pet.
erbij tellen om de toestand van dit
moment te taxeren.
Er zijn verkeerspunten in de
stad, waar men gemiddelden van
50 ppm (ppm is eenduizendste pro-
die omstandigheden niet voldoende
homogeen gemengd.
Een heel voorname factor vormen
de bacteriën. Koude schotels zijn
een ideale groeibodem voor aller
hande bacillen. Vooral vooraf gepre
pareerde vleeswaren dienen steeds
met de nodige achterdocht bekeken
te worden. Het feit dat ze er vers
en smakelijk uitzien is in dit ver
band helemaal geen garantie. Vooral
de „Salmoraellae", de groep van de
bacterleën waar de typhus en de
paratyphus toe behoren, groeien
graag op zulke afgekoelde vleeswa
ren en hebben reeds menige vakan
tie bedorven. Hetzelfde dient gezegd
van de „Staphyloooccen" die ook
een leeuwenaandeel van de zoge
naamde voedselvergiftigigingen voor
hun rekening nemen. Daarom een
goede raad, vermijdt zoveel moge
lijk tevoren bereide spijzen en ze
ker vleeswaren.
De terugkeer is vaak gevaarlijker
dan de heenreis. Veel mensen ma
ken de fout het laatste stuk „maar
even door te rijden". De meeste va
kantie-ongelukken hebben plaats
binnen een straal van 200 kilometer
van de woonplaats. De heer Van den
Hof: „Ga daarom tijdig weg uit uw
vakantiebestemming om op uw ge
mak te kunnen rijden".
Als u door Duitsland moet naar
Italië, Joegoslavië, Oostenrijk of
Zwitserland, stop dan bij het eerste
het beste tankstation over de grens
en vraag naar de folder „Ferien
'71", waarin alle Duitse hoofdwegen
staan met een opsomming van alle
problemen die zich daarop kunnen
voordoen. Op de autowegen geldt in
Duitsland een minimumsnelheid van
60 kilometer per uur en voor auto's
met aanhangers en caravans een
maximumsnelheid van 80 kilome
ter.
Nederlanders maken in Duitsland
nog al eens de fout om bij files zich
op het midden van de rijbaan op te
stellen. Op de rechter rijbaan moet
men zo ver mogelijk rechts gaan
staan en op de linker rijbaan zo ver
mogelijk links. De middenbaan die
hierdoor vrij komt, is bestemd voor
politie, ambulances etc.
Sinds kort heeft België een maxi
mumsnelheid van 90 kilometer voor
alle wegen met uitzondering van
wegen met vier, gescheiden rijba
nen- In de steden geldt een maxi
mumsnelheid van zestig kilometer
per uur. Borden die andere maxi
mumsnelheden aangeven, zijn niet
te vertrouwen want de politie treedt
onmiddellijk op tegen overtredingen
van de bovenstaande regels, borden
of niet.
Een goede route voor vakantiegan
gers uit West-Brabant en Zeeland
naar Italië, Oostenrijk, Zwitserland
en Oost-Europa is de Boudewijnweg
van Antwerpen via Luik naar Aken,
met aansluiting op de autobaan naar
het zuiden.
In Nederland zijn files te ver
wachten bij de brug over de Oude
(Van onze redactie buitenland)
TEL AVIV/BEIROET Arabi
sche guerrillastrijders hebben
waarschijnlijk vanuit een positie
in Israël zelf, raketten afgevuurd
op de Israëlische stad Petach Tik-
vah, 10 kilometer van de hoofd
stad Tel Aviv. Zoals in een deel
van onze edities gisteren nog werd
gemeld, kwamen twee mensen om
het leven. Dertig anderen raakten
gewond. In het ziekenhuis voor
chronisch zieken, dat een voltref
fer kreeg, lopen hier (zie foto) Is
raëlische soldaten langs een met
bloed besmeurd bed tijdens het
bergingswerk.
De politie in het stadje heeft
gisteren bekend gemaakt dat een
uitgaansverbod is afgekondigd
voor alle Arabische dorpen binnen
een straal van 80 kilometer van
Petach Tikvah. Minister van De
fensie, Mosja Dayan, die direct na
de aanval een bezoek aan de stad
Maas bij Dordrecht, de Moerdijk-
brug, het traject tussen Leende en
Weert, onder Eindhoven, op de
Bruggenroute naar Zeeland en de
weg van Bergen op Zoom naar Ka-
pelle-Biezelinge.
WASHINGTON (ANP) De Ver
enigde Staten maken zich zorgen
over de mogelijkheid, dat de nieuwe
regering van Malta ernst maakt met
haar voornemen om een politiek van
positieve neutraliteit te gaan volgen.
Door een dergelijke politiek zou het
Westen een strategisch belangrijk
bolwerk in het midden van de Mid
dellandse Zee kwijtraken.
De aanwezigheid van de Russen in
het oosten van de Middellandse Zee
maakt het een gebiedende eis uit te
zien naar een vervanging voor Malta
en daardoor is de netelige kwestie
van het Spaanse lidmaatschap van de
NAVO weer in het brandpunt van de
belangstelling komen te staan.
AMSTERDAM (ANP). Minne
nijd heeft de 39-jarige Amsterdamse
modinette M. U d. B.G. er gister
nacht in Amsterdam toe gedreven de
auto van haar ex-minnaar in brand
te steken.
De wagen brandde totaal uit. Ze
deed dit, aldus de politie, omdat hij
in die auto met vakantie zou gaan
samen met haar zuster, voor wie de
man haar had verlaten.
heeft gebracht, verklaarde dat de
inlichtingendienst al weet uit wel
ke plaats de raketten zijn afge
vuurd. Hij wilde geen nadere bij
zonderheden geven.
De terroristen zouden afkomstig
zijn uit Jordanië en hulp hebben
ontvangen van bewoners van de
westelijke oever van de Jordaan,
maar niet van Arabische Israëli's.
Door de militaire commando
van de Palestijnse guerrilla-bewe
ging in Beiroet is verklaard dat
de raketaanval het werk is ge
weest van een Palestijnse verzets
organisatie. Waarnemers vermoe
den dat de belangrijkste Pales
tijnse verzetsorganisatie, El Fatah,
voor de aanval verantwoordelijk
is. Er heerst in kringen van de
Palestijnse guerrilla felle kritiek
op El Fatah en deze organisatie
die geleid wordt door Yasser
Arafat, zou met de aanval op Pe
tach Tikvah haar prestige wat op
hebben willen vijzelen.
Brieven voor deze rubriek moeren met vol
ledige naam en adres worden ondertekend. Bij
publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts
bij hoge uitzondering zal van deze regel wor
den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publicatie van brieven
(verkort of onverkort) betekent niet dat de
redactie het in alle gevallen eens is met W
houd, c.q. strekking.
Op maandag 5 juli werd op de
voorpagina van uw dagblad een be
richt, vain één uwor verslaggevers,
afgedrukt betreffende de reis van
mgr. Simonis naar Rome.
Zoals reeds eerder in een ander,
landelijk, dagblad vermeld werd
had mgr. Simonis zijn vriend dr.
Gijsen gewoon op vakantie meege
nomen naar Rome (mededeling van
mgr, drs. J. Damen, rector van het
Nederlandse College te Rome).
Uw verslaggever laat mgr. drs. P.
van Odijk, vicaris van het Bisdom
Roermond verklaren dat mgr. Simo
nis „tegen de adviezen van de ker
kelijke autoriteiten in, samen met
zijn vriend dr. Gijsen, naar Rome is
gereisd".
Uit een informatief gesprek dat
wij n.a.v. deze zinsnede hadden met
mgr. Van Odijk is ons gebleken dat
mgr. Moors enerzijds mgr. Simonis
ernstig in overweging gegeven heelt
zijn vriend Gijsen niet mee te ne
men naar Rome, maar dat de bis
schop van Roermond anderszij ds
zijn Rotterdamse collega de volle
vrijheid gelaten heeft om zelf een
beslissing in deze te nemen.
Mgr. Simonis heeft zijn vriend
toch oip vakantie meegenomen naaT
Rome en dat zal mgr. Moors terdege
betreuren^ zoals wellicht anderzijds
mgr. Simonis op zijn beurt het ad
vies van mgr. Moors zal mogen be
treuren. T.a.v. mgr. Simonis zou het
nu onjuist geweest zijn wanneer
mgr. Moors via de pens van zijn
ongenoegen blijk zou hebben gege
ven, maar zulks is in feite dan ook
niet geschied.
T.a.v. mgr. Simonis lijkt het ons
daarom eens te meer onjuist- dat
mgr. Van Odijk zijn eigen mening
hieromtrent ter kennis van de pers
heeft gebracht. Het komt ons voor
dat mgr. Van Odijk de Nederlandse
kerkbestuurderen een slechte dienst
heeft bewezen nu blijkt dat er weer
voldoende stof is voor een sehrijf-
en spreekcampagne tegen mgr. Si
monis en dr. Gijsen. (De T.V. heeft
zich ook inmiddels niet onbetuigd
gelaten.) Mgr. Van Odijk heeft ons
laten weten dat hij echter nimmer
de beslissing van mgr. Simonis als
puberaal gekwalificeerd heeft.
Duidelijk dient hier dus gesteld te
worden dat deze voor mgr. Simonis
denigrerende waardering voor diens
beslissing alleen voor verantwoor
ding is van een uwer verslagge
vers.
HULST W. EYSINK
(Naschrift red.: Niet zelden
schrikken mensen als zij hun woor
den in een krant afgedrukt zien.
Onze redacteur blijft bij het be
weerde).
Uw blad was weer eens op z'n
best met die objectieve reportage
over Moors. Zo streeft u „De Tijd"
voorbij. Iedere zin is bijna even
bezonnen en raak. Voor hen die ook
leiding moeten geven - al is het dan
niet in zo'n groot formaat - kan dit
artikel een lichtgevende wegwijzer
zijn. Met de ondervinding van bis
schop Moors kunnen wij ons voor
deel doen.
OUDENBOSCH E. BUYS
Door zo op zijn program te snoeien
is het geen bouwen van Steenkamp,
maar knoeien
Alle kiezers der KVP verkwanselde
hij aan de WD
En heer Kemmeren als u dat nog
niet wist
Het laatste lacht nu de groot kapita
list
Kuituur, onderwijs, en wetenschap
krijgen nu de grootste ki'ap
In waar hij altijd voor stond op de
bres
zet men nu met groot gemak het
mes!
De confessionelen leden groot ver
lies
daarom is het niet heel erg lries
te zeggen, dit kabinet is des kiezers
keuze
Dat is voorwaar een foute leuze!
Tevreden is beslist niet iedereen
want van dit vijfkamerhuis daar
past geen steen
Resultaat Heer Kemmeren, weer 4
jaar Emmeren!!
BA VEL J. BLIEK
(Van onze correspondent,
ENKHUIZEN De vangsten van
paling op het IJsselmeer zijn in de
afgelopen weken zo sterk gedaald,
dat men vreest voor een snelle en
plotselinge ondergang van de IJsscI-
meervisserij.
Biologen en techmco van de vis
serij-inspectie zouden uit diverse on
derzoeken en proeven met kuilnetten
tot de conclusie zijn gekomen dat op
de bodem van het meer nauwelijks
nog paling aanwezig is.
middag maakte het stadsbestuur
van Tokio bekend, dat fotochemi-
sche smog was voorgekomen. Het
hoofdstedelijk gezondheidsbureau
stelde later vast, dat in totaal 6101
personen in ziekenhuizen behan
deld waren voor oog- en keelaan
doeningen.
„Geen enkele deskundige had
het voordien voor mogelijk gehou-
iv.1 aii'i/cii, vvtuiiuvvi gi-rixLuuutiu
tweemaal in de drie jaar de
contouren van deze beng in Tokio
zichtbaar zijn. Er hangt voortdu
rend een steeds dikker wordende
deken van gifdarnpen over de
(met 13 miljoen inwoners) groot
ste metropool ter wereld.
Tokio betaalt een dure prijs voor
de welvaart, die na 1945 pas goed
op gang kwam. In dat jaar had
Tokio nog maar 3,4 miljoen inwo
ners... Tussen 1955 en 1965 haalde
de stad een jaarlijkse economische
parir wem auis in vieii jaar vervier
voudigd, hetgeen (wanneer er niet
drastisch wordt 'ngegrepen) ge
makkelijk laat voorspellen, dat er
omstreeks 1980 tussen de 4 en 5
miljoen aiuto's zullen zijn, want de
progressie gaat enoigm hard.
Tussen 1959 en 1968 heeft de
stad bijna 8 miljard gulden uitge
geven voor uitbreiding en verbete
ring van het wegennet, maar zelfs
met deze gigantische investeringen
kon de explosieve ontwikkeling
dus Hitoshi Ihara) betekent, dat
iemand die zich langer dan 10 uur
op dergelijke plaatsen ophoudt
dood zou neervallen. „De toestand
is zonder meer desastreus. Wan
neer de vergiftiging zich op deze
schaal voortzet, zal menselijk le
ven in de city van Tokio voor het
einde van deze eeuw niet meer
mogelijk zijn", stelt hij met Ja
pans flegmatisme vast.